Economie Politica Publicat la 7.11.2009 30 comentarii
Mai rezistam o luna?
Conform asteptarilor, delegatia FMI a anuntat ieri ca paraseste Romania fara sa acorde guvernului a treia transa din imprumut, urmand ca negocierile sa fie reluate in momentul in care situatia de pe scena politica se va clarifica, adica nu mai devreme de 7-10 decembrie.
De ce a fost amanata acordarea celor 1.5 miliarde euro? Pentru ca niciun partid sau candidat la presedintie nu a indraznit sa isi asume acum, cu doua saptamani inainte de alegeri, implementarea rapida a unor masuri extrem de nepopulare, cum ar fi concedierea a zeci/sute de mii de bugetari, taieri de pensii si salarii, reduceri de cheltuieli in sectorul public etc.
Refuzul asumarii unor asemenea decizii, creeaza in randul unei bune parti a populatiei, imaginea unei clase politice iresponsabile, incapabile sa puna pe primul loc interesul tarii, insa ma intreb la ce ne putem astepta din partea candidatilor, din moment ce viitorul lor politic depinde de aceste alegeri?
Cine are curajul sa faca declaratii de genul ”anul viitor vom concedia cel putin 100.000 de bugetari”, stiind ca in momentul respectiv, este un om mort din punct de vedere politic?
Mai mult, stim cu totii ca acest joc de-a “uite guvernul, nu e guvernul” nu reprezinta altceva decat calcul politic si mutari pe tabla de sah a alegerilor. Cei de la FMI si-au dat seama ca sunt in plus, asa ca au plecat, promitand insa sa revina cand lucrurile se calmeaza.Â
S-a vehiculat si ca in lipsa banilor de la FMI, Guvernul nu va putea plati salariile si pensiile in noiembrie si decembrie. Putin probabil sa se intample asta, pentru ca bani se gasesc, costul lor insa variaza.
Ieri, Ministerul de Finante a luat 793.8 milioane euro de pe piata interna la o dobanda de 5.25% pe an, in conditiile in care bancile au oferit aproape 1.5 miliarde euro.
Acesti bani nu ajung insa, asa ca Statul mai poate aranja un imprumut de la banci de genul celui contractat in iulie, la o dobanda mai mare decat cea aplicata de FMI, dar mai mica decat cea obtinuta daca ar fi iesit pe piata externa.
Dupa cum spuneam, solutii exista, iar amanarea platii celei de-a treia transe a imprumutului de la FMI nu este o catastrofa. Deocamdata.
Intrebarea este ce se va intampla dupa 6 decembrie. Va fi in stare noul Guvern sa faca ceea ce trebuie pentru a tine cheltuielile sub control, sau va aplica aceeasi politica de maxima protectie sociala, care ne-a introdus in rahat pana in gat din punctul de vedere al deficitului bugetar?
In varianta optimista, tot balciul politic se va incheia imediat dupa alegeri.
Mai rezistam o luna?
PS: graficul de mai jos arata de ce deficitul bugetar nu poate fi tinut in frau. Sursa: BNR – Raportul trimestrial asupra inflatiei, noiembrie 2009.



Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
7.11.2009, 9:09 am
Pina la alegeri discutii infocate ,bilci, acuze , etc .
Tara rezista sigur , bugetul , nu sint sigur .
Ti minte ca domnul Boc a facut fostul buget cu crestere 2,5 %PIB ?
Ti minte ca bugetul a fost aprobat (atunci ) cu mare intirziere ?
Ti minte de “greaua mostenire “?
Acum va fi la fel !
Pentru a plati pensi si salarii vor amina plati de facturi , vor deturna banii pentru o cheltuiala in alta . ( ti minte ,gunoiul sub pres ? )
7.11.2009, 12:05 pm
Stefan: intotdeauna se vor gasi bani pentru plata salariilor, costul insa difera. Si mai este ceva – daca statul va continua sa ia bani de la banci, sectorul privat va intra in colaps
7.11.2009, 9:52 am
Romania are un potential urias … de a se imprumuta !
o va face … asta va fi singura masura anticriza a anului urmator ….
7.11.2009, 10:03 am
Poate ar fi interesanta si prezentarea structurii personalului bugetar pe sectoare: interne, aparare, functionari publici, etc. intr-un articol, cu evolutia in timp.
7.11.2009, 12:05 pm
r3be1: de acord ca ar fi interesant, dar nu exista suficiente date
7.11.2009, 12:19 pm
http://stoica.hotnews.ro/bugetarii-in-cifre-cati-sunt-cine-sunt-si-ce-salarii-au.html
Datele salariatilor din sectorul public exista la INS (cu evolutia in timp). Si sunt publice si usor de compilat.
Datele salariatilor din sectorul bugetar exista la M Finante (cu evolutia in timp). Un pic mai greu de accesat si de compilat (aici sunt cei cu salariile mari de care vorbeste toata lumea).
7.11.2009, 7:42 pm
http://www.financiarul.ro/2009/08/11/evolutia-numarului-salariatilor-din-sectorul-bugetar-in-intervalul-2000-2008/
7.11.2009, 10:10 am
V-ati gandit vreodata ca poate e bine ca nu mai primim banii de la FMI? Exista si o parte pozitiva a acestui aspect, care poate pune presiune pe producerea unei schimbari.
Sincer, mie imi convine mult mai mult aceasta situatie!
Din punctul meu, tot raul spre bine, sau cum spunea un proverb, un sut in fund, un pas inainte.
7.11.2009, 12:20 pm
Da, cum convingi insa lumea sa isi roada degetele un an-doi (ca pe vremea lui Ceausescu)? In fond despre asta e vorba.
Poate aici trebuia facut un referendum.
7.11.2009, 1:07 pm
Da, e mai bine, sper sa nu mai primim deloc in 2009/2010/2011 niciun ban imprumut de la nimeni, numai asa se poate face adevarata reforma.
Altfel nu facem decat sa ne scaldam in aceiasi mocirla puturoasa.
7.11.2009, 10:25 am
vom rezista, nu-i bai. romania are un potential considerabil de a nu se duce la fund si dupa ce inghite o groaza de apa. plus ca nu cred UE ne va lasa se ne scufundam de tot
7.11.2009, 10:58 am
Cred ca mult hulitul Patriciu ar taia in carne vie. Ar da afara tot ce este inutil si ar face profitabil tot ce misca. Partea proasta este ca tot stimabilul ar elimina protectia sociala. Ar fi foarte bine pentru oameni de afaceri si cei care muncesc, si rau pentru ceilalti.
7.11.2009, 1:08 pm
Muncesti bine, bravo tie, traiesti.
Esti lenes, imi pare rau.
Asa macar se mai schimba mentalitati.
7.11.2009, 6:46 pm
@Cristi B – ai fi surprins sa aflii ca Patriciu nu a taiat in carne vie asa de mult pe cat s-ar crede; ca urmare sa vezi ce taieri urmeaza acum odata cu trecerea la carma a kazacilor.
Adevarul crud este ca oamenii nu au nevoie de protectie sociala in sensul de pomana si mila; oamenii au nevoie de educatie si sanse. Adica atunci cand il loveste nepasta sa fie ajutat cat sa treaca peste hop. Acest lucru este total diferit fata de asistarea sociala, pomana continua care este prezenta in Romania de azi. Sistemul de asistenta din Romania este fundamental gresit, iar cei care au facut ‘strategiile’ pe la ministerul muncii pana acum ar trebui sa cam fie prin puscarii alaturi de multi guvernanti de-ai nostrii, judecatori, primari, consilieri si alte ‘vedete politice’.
7.11.2009, 11:58 am
FMI nu se asteapta sa se întoarca mai devreme de ianuarie-februarie.
Bani cu împrumut pentru necesarul pâna la alegeri se mai gasesc.
La anul, nota de plata
7.11.2009, 12:03 pm
Lucian: eu ma bazez pe faptul ca trei ani de acum inainte nu vor mai fi alegeri (daca excludem anticipatele) asa ca ar fi destul timp ca guvernul sa taie din cheltuieli fara sa duca grija scorului electoral
7.11.2009, 12:31 pm
Ce te face sa crezi ca nu vor fi tot atat de iresponsabili?
Nu-i obligatoriu sa “mori politic” daca spui lucrurilor pe nume. Churchill a facut-o pe vremuri – ce-i drept, acum nu-i razboi, dar, cum spui, suntem in rahat pana in gat…
7.11.2009, 12:24 pm
Oau, iarasi prostia cu tara nu merge din cauza bugetarilor. Daca ati avea curiozitatea sa priviti unde sunt angajati majoritatea bugetarilor, ati vedea ca ei apar ]n administratia publica locala.Ei pun presiuni pe bugetul local, nu pe cel central.Daca administratia respectiva considera ca trebuie sa ii pastreze nimeni nu ii poate da afara (conform principiului descentralizarii, administratia centrala nu se poate amesteca in treburile celei locale). Guvernul poate impune in cel mai fericit caz standarde de eficienta a cheltuielilor.
Asta pe langa faptul ca sunt sectoare bugetare cu deficit de personal (sistemul sanitar, sistemul de protectie sociala de tip centre de plasament etc).
Nu am vazut pe nimeni care sa propuna pana acum masuri de diminuare a evaziunii fiscale sau de diminuare a ponderii economiei subterane, care este undeva intre 16-20% din PIB. Vorbim in schimb de masuri care ar aduce economii de 1-3% din PIB.
7.11.2009, 10:07 pm
Tocmai asta e problema:
Administratia locala nu are bani pentru a dezvolta comunitatea si cere ajutor de la centru pentru orice lucrare de infrastructura, utilitati sau renovari de monumente istorice in loc sa concedieze capusele si sa investeasca in comunitate.
Astfel comunitatea s-ar dezvolta in directia aleasa specifica fiecarui oras in parte.
(unii fac turism, altii cultiva cartofi….)
7.11.2009, 12:31 pm
“Cine are curajul sa faca declaratii de genul â€anul viitor vom concedia cel putin 100.000 de bugetariâ€, stiind ca in momentul respectiv, este un om mort din punct de vedere politic? ”
Raspuns DA !
Cat despre afirmatia asta :
“Refuzul asumarii unor asemenea decizii, creeaza in randul unei bune parti a populatiei, imaginea unei clase politice iresponsabile”
…e FALSA ! Dincontra …Geoana e catalogat responsabil cand zice ca nu ne permitem alti someri prin concedieri de la stat etc !
Practic astia sunt stimulii la care raspunde electoratul roman …de genul “minte-ma si vopseste realitatea” si asta ofera si politicienii electoratului.
Daca vreun politician ar castiga cu un discurs corect si de bun simt alegerile atunci si “oferta” clasei politice ar incepe sa se schimbe. Dar asta presupune un electorat de o maturitate pe care probabil ca in Romania nu o vom vedea decat peste decenii.
Pana atunci tara arata asa cum arata si oamenii o vor duce asa cum o duc acum….neavand minte sa faca si sa ceara si de la politicienii ceea ce trebuie si nu ceea ce le-ar place !
Amin !
7.11.2009, 1:12 pm
Stau si ma intreb:
De unde marota asta cu “daca ai curajul sa declari ca â€anul viitor vom concedia cel putin 100.000 de bugetari†esti un om mort din punct de vedere politic?”
Eu cred ca e o mare aberatie.
Dimpotriva, vei avea un mare succes.
Nu uitati ca 75% din romani nu mai merg la vot … pai un individ/grup care sa ia asemenea masuri ar gasi suportul majoritatii celor care nu mai voteaza de scarba.
M-am saturat sa aud marota asta, e ca in imobiliare cu “numai creste”.
De ce? Ei bine, nu.
7.11.2009, 1:13 pm
Mai rezistam o luna – khris-ro…
Graficul face toti banii….
7.11.2009, 2:08 pm
De ce “o luna”?
7.11.2009, 5:17 pm
pana dupa alegeri
7.11.2009, 7:00 pm
Vechea problema: bugetarii. De ce sunt huliti de privati? De ce ei se considera neintelesi? EU vad lucrurile asa: nu avem suficient sector privat + productia de stat cat sa sustinem intregul aparat bugetar. De aici se trag mai multe concluzii:
1) partea privata a economiei trebuie sa fie incurajata sa de dezvolte -> aici este nevoie de sprijinul logistic/administrativ al aparatului bugetar ~ pe scurt mai putine betze in roate si mai mult sprijin; statul trebuie sa fie un adevarat partener de dialog al privatului si nu un dusman declarat!
2) eficientizarea aparatului bugetar: in momentul de fata sistemul este mult prea incalcit si redundant.
a) Atata timp cat te imprumuti cu ideea ca banii pe care ii faci rost ii vei folosi pentru a indeplini o reforma bazata pe ideile de mai sus, atunci esti pe drumul cel bun.
b) Atata timp cat te imprumuti ca sa mentii acest aparat birocratic in aceeasi structura si speri doar ca privatii sa-si revina prin suturi si sa plateasca ‘cu drag si spor’ impozitele catre stat, inseamna ca n-ai inteles nimic din ce inseamna conducerea responsabila a unei societati. Traian Basescu a demonstrat de cateva ori ca este adeptul variantei b) – iar varianta asta o poate implementa orice incapabil. Consider ca mai trebuie sa cautam pana vom gasi si unul care crede in varianta a).
7.11.2009, 7:42 pm
Romania are multi bugetari . Nu comparat cu nivelul de dezvoltare al sectorului privat ci comparat cu populatia Romaniei, care nu poate fi “stimulata” de pe o zi pe alta (daca luam in considerare indicatori ai numarului de bugetari in populatia activa si in populatia totala Romania e pe locuri fruntase). Asa ca sunt necesare ajustari, in unele sectoare bugetare chiar masive.
8.11.2009, 5:24 am
[...] momente grele, intarzie si nu stim exact cand si daca va mai veni(cititi mai multe despre asta aici). Uitam ca dintre cei 4 imparati cu sanse reale la tronul de la Cotroceni cel rosu e imbecil [...]
8.11.2009, 5:49 am
Banii de la banci se vor termina in curand si cred ca daca ne uitam la ce banci imprumuta statul, sunt tot mai putine. Au ajuns sa imprumute statul exact bancile care au cel mai mult de pierdut daca intram in colaps: BCR si BRD. Ei nu au ce pierde, ceilalti limiteaza deja expunerea la un stat iresponsabil.
In plus acesti bani nu mai ajung in economia privata. Datoria in PIB e mica dar dobanda e mare, nu putem sa ajungem sa avem peste 10% din buget numai cheltuieli cu dobanzi. Si eu sper sa se rezolve lucrurile in 2-3 luni dar din pacate inca nu am scapat de ce e mai rau.
9.11.2009, 10:52 am
Daca restructurezi sau nu 100 mii bugetari, nu conteaza prea mult. Majoritatea banilor platiti acestor bugetari circula, se cumpara lucruri care contin TVA si impozit pe profit, contributii sociale. Salariilor bugetarilor sunt niste cheltuieli directe, este adevarat, dar ceea ce vreau sa subliniez este ca nu asta e reala problema a economiei noastre. Dati maine afara 100 mii bugetari si o sa vedeti ca nu va exista nici o schimbare majora.
In opinia mea, problema nr. 1 este suprataxarea, datorita careia o mare parte din economie este la negru, si mai cred ca se doreste sa existe aceasta economie ascunsa pt ca de aici se scot banii murdari pentru grupurile care sustin partidele politice. Ca am pierde ajutorul dat de FMI, nu ar fi deloc rau. Mai bine fara. La ce ne folosesc niste bani pe care ii aruncam in gaurile negre, dar pentru care vom plati dobanzi?
9.11.2009, 2:51 pm
Chiar daca vor concedia 100 mii de bugetari problema de fond nu se va rezolva pentru ca acestia beneficiaza de salarii compensatorii, ajutor de somaj, etc. si oricum probabil cea mai mare parte se vor intoarce inapoi in sistem dupa doi- trei ani sau chiar mai repede. Insa masura ‘da bine’ la cei care ne imprumuta.