Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 25.11.2008 26 comentarii

Despre banci, despre noi si creditele noastre.

La serviciu sau in particular, am fost intrebat de multa lume cum vor evolua in viitor dobanzile la credite, avand in vedere faptul ca, aceasta criza mondiala nu a ocolit Romania, iar din punctul meu de vedere, ceea ce vedem acum, nu reprezinta decat inceputul.

Va spun de la inceput ca am si eu doua credite, ambele in EUR si deci, ma preocupa subiectul de ceva timp incoace, mai ales ca banii luati prin intermediul unuia dintre aceste doua credite, i-am investit la bursa, iar acum sunt pe minus.

In acest articol, doresc sa va spun punctul meu de vedere in ceea ce priveste:

1. Care ar trebui sa fie dobanzile normale la credite (in lei si eur) in Romania

2. Cum vor evolua aceste dobanzi in viitorii doi aniÂ

Care ar trebui sa fie dobanzile normale la creditele in RON

As dori sa plec de la dobanda de referinta (DR) a BNR, care acum este de 10.25% si de la rezervele minime obligatorii (RMO), care acum sunt de 18% pentru lei.

Orice banca isi poate depune banii la BNR cu 10.25% fara nici un risc, deci vom considera aceasta dobanda ca fiind baza de plecare (de dragul discutiei, vom considera si dobanzile la depozite, egale cu DR, desi in medie sunt mai mici). In momentul in care o acorda un credit, banca trebuie sa depuna la BNR 18% din valoarea creditului drept RMO, iar acest depozit este remunerat cu 4.75% (banca pierde aici 5.5%).

Deci, baza de pornire devine 10.25% + (18%*5.5%) = 11.25% - acesta reprezinta de fapt costul bancii. Daca mai adaugam 2.25% drept cheltuieli si profit, dobanda la creditele in lei nu ar trebui sa depaseasca 13.5% (inclusiv comisioane – deci DAE) la creditele ipotecare, si 16-17% pentru cele de consum (sunt mai riscante fiind fara garantii).

Ceea ce vedem acum, este ca DAE medie la creditele ipotecare nu scade sub 17-18% (minim 13%, maxim 30%!!!), iar la cele pentru consum 24-26% (minim 20%, maxim 34%). Doar pentru a va face o idee care este diferenta intre 13.5% si 17%, va pot spune ca rata la un credit de 10.000 ron pe 10 ani, este de 146 ron cu 13.5% dobanda, si 167 ron cu 17% dobanda.

Care ar trebui sa fie dobanzile normale la creditele in EUR

Nu as dori sa repet calculul de mai sus, va spun doar ca:

DR = 3.25% (rata Bancii Centrale Europene)

RMO la EUR este de 40%, iar dobanda 2.35%

Costul de finantare + profit = 3.25% (DR) + 1.75% (marja de risc) + 0.4% (pierdere datorata RMO) + 2% (cheltuieli si profit) = 7.4%

Deci, DAE pentru creditele ipotecare in EUR ar trebui sa se situeze in jurul a 7-8%. Ceea ce vedem in realitate, este o dobanda medie de 11-12% (cu un minim de 9% si un maxim de 16%) la creditele ipotecare si 15-17% la cele de consum (minim 13%, maxim 23%).Â

Ce va urma?

Sunt convins ca ati auzit ca banii devin tot mai scumpi si deci, dobanzile la credite vor creste, dar acesta este un adevar spus pe jumatate (jumatatea care convine bancilor, desigur).

Care este adevarul?

Este adevarat ca banii devin mai scumpi, prin faptul ca riscurile au crescut de cand cu criza, deci cei care au bani, cer acum o compensatie (dobanda) mai mare pentru a-i da din mana, dar pe de alta parte, bancile centrale scad dobanzile de referinta, deci ieftinesc banii, iar aceasta ieftinire ar trebui sa compenseze cresterea riscului.

Banca Centrala Europeana a scazut rata de dobanda de la 4.25% a 3.25% in ultimele doua luni (deci o scadere de 23%), si va continua sa scada aceasta dobanda cu inca 0.5% (sau mai mult) pana la sfarsitul anului, deci, in cel mai rau caz, dobanzile la creditele in eur ar trebui sa ramana la fel cu cele de acum 3-4 luni (nu cele de acum, care sunt mult mai mari). Dobanzile la lei ar trebui sa urmeze acelasi curs avand in vedere.

Un lucru care ma enerveaza la culme este acela ca, atunci cand costurile finantarii cresc, bancile cresc si dabanzile la creditele deja acordate, ceea ce nu este corect. Banii pe care banca mi i-a imprumutat mie acum un an, de ex., i-a luat printr-o linie de credit la o dobanda care este legata de EURIBOR la 6 luni, iar acest indice a fost de 4.7% in ianuarie, iar acum este de 4% (deci a scazut).

Cati dintre voi ati fost anuntati anul acesta de catre banca (bancile) la care aveti credite, cum ca va vor creste dobanda “datorita inaspririi conditiilor de creditare”?

Acum, stiti ca de fapt, rata voastra ar fi trebuit sa scada. Va (ne) incalzeste cu ceva?

PS 1:Daca ar fi sa va dau un sfat, nu luati credite acum. Mai asteptati cateva luni (5-6), pana cand situatia se va mai calma pe pietele internationale. Altfel, aveti toate sensele sa platiti acum dobanzi exorbitatne, iar cand situatia se va mai calma, bancile se vor mai gandi.

PS 2. Dupa cum ati vazut, am schimbat fata blogului intr-una mai profesionala, sper sa va placa mai mult si sa reveniti mai des :-)

Share

Tags: , , ,

26 comentarii

  1. dimitri
    26.11.2008, 9:38 am

    Era mai fain? tema veche, doar c? trebuia s? lucrezi pu?in la culori.
    Cum e cu investi?ia la burs?? E?ti pe minus în perioada asta dar cum a fost pân? acum?
    Vezi c? este Freciu invitat la Com?nescu la Hotbews azi, poate ai întreb?ri pentru el.

  2. Alex
    26.11.2008, 9:40 am

    cu creditele e o adevarata poveste si sunt sigur ca daca am vorbi cu cineva de la x bank ar reusi sa ne “abureasca” sa credem ca nu e asa, ca ei platesc mult mai mult si ca au costuri si etc :) )

    acum 3 luni am fost interesat de un credit in eur pt 30-40 de ani dar la salarul meu (solo, fara codebitor) as fi putut lua 20-25.000 euro si calculat la rata si etc as fi platit ~64.000 si aici ma apuca rasul … dobanda de 13% …. 200% ? :)

    treaba cea mai urata e ca ai nevoie de banca pentru a putea sa faci ceva, sa iti construiesti o casa, sa te joci la bursa, etc …. si daca nu ai un prieten/a care sa stie ce si cum merg lucrurile o sa lasi capul plecat si o sa platesti mai mult ca “asa au zis ei” cand ar trebui sa faci plangeri si sa dai in judecata si etc :)

    site-ul arata bine, felicitari

  3. AristotelCostel
    26.11.2008, 10:12 am

    Hai ca esti simpatic! Acum cateva saptamani instigai tot internetul ca-si revine BVB-ul, iar acum arunci bomba pe piata…esti investitor la bursa cu bani imprumutati. Nu te supara pe mine, dar cum poti sa dai sfaturi economice cand faci astfel de “mutari”? Unde mai pui ca ai si doua credite in perioada de recesiune…accelerata.
    Si cu toate astea…unde ma uit dau de optimisul tau.
    Ti-am mai spus ca pe mine m-ar interesa niste realitati si mi-e foarte, dar foarte greu sa vad optimisme si sfatulete de la niste persoane care au comis cam toate gafele economice posibila in perioada precriza.

  4. khris
    26.11.2008, 10:15 am

    @Aristotel: la bursa am investit pe termen lung si raman la parerea ca in urmatorii 2-3-4 ani, bursa va aduce cele mai mari castiguri. Raman optimist si mai vorbim. Sper sa revii pe blog si in urmatorii 2 ani, pentru a putea continua discutia :-)

  5. khris
    26.11.2008, 10:24 am

    @Aristotel: nu mi-ai spus parerea ta legata de evolutia economiei anul viitor. PIB, inflatie, somaj? Le voi compara cu predictiile mele si vedem cum stam, ce zici?
    Eu zic asa: PIB +3.5-4%, Inflatie 5%, somaj 5.5-6%

  6. gimini
    26.11.2008, 10:30 am

    In urma cu 6 luni i-am zis fratelui meu (mai mare… ) sa inceapa sa economiseasca niste banuti, fiindca la anul sau in 2010 in Romania o sa inceapa sigur un mare bubble bursier, ca urmare a spargerii balonului imobiliar. Bubble pe care daca il vei prinde de la inceput, ai sansa sa multiplici frumusel banii. I-am zis ca romanii vor ajunge sa ia credit ca sa joace la bursa, asa cum s-a intamplat in America inainte de criza din ’29. El a pufnit in ras si a zis “Ei pe dracu, nu exista asa ceva, nu e nimeni atat de fazan incat sa ia credit ca sa bage la bursa.” In consecinta nu a economisit nimic pana acum :) Dar bine ca existi si ai blog, nene khris. Acum se va convinge ca exista oameni care i-au credite ca sa bage la bursa.

    In rest sustin ceea ce zice Aristotel, ma mir ca atatea “competente” economice nu te-au facut sa-ti pui pana acum cateva intrebari asupra valabilitatii sfaturilor tale economice. Parol d’onoare!

  7. gimini
    26.11.2008, 10:31 am

    scuze, sunt un agramat dobitoc: “oameni care iau credite” … (“iau”, pers. a 3-a plural timpul prezent de la vb. “a lua”)

  8. AristotelCostel
    26.11.2008, 10:40 am

    Banca isi incaseaza dobanda si comisioanele acum…cand ai inregistrat tu pierderile.
    Investitia pe termen lung e ok, dar e bine sa incepi sa investesti dupa prabusire si cand se intrevede un oarece trend sustenabil…nu corectia de acum.
    Peste 2 ani s-ar putea sa ti se diminueze pierderile, iar in 5 ani cred cu tarie ca ai sanse sa ajungi pe zero.

  9. khris
    26.11.2008, 10:42 am

    @gemini: am cumparat actiuni acum 2 luni, nu pe maximele anului trecut deci nu am pierdut 80%, ci doar aprox 20%. Este o pierdere asumata, avand in vedere ca multe dintre actiuni sunt subevaluate, iar pe termen lung, au un mare potential de crestere. Dar la bursa, cati investitori, atatea pareri. Iti spune ceva faptul ca fondurile de investitii cu expunere pe actiuni nu au iesit din piata, ci continua sa cumpare, desi au ajuns la randamente de -60-70%? Iar managementul acestor fonduri este unul profesionist, avand in vedere ca au in spate banci…

  10. khris
    26.11.2008, 10:46 am

    @Aristotel: Dobanda pe care o platesc eu este de 13%/an in euro, ceea ce inseamna 60% in 10 ani. Acum BET-FI se afla la 15000 de puncte. Cred ca pana in 2013-14 va ajunge la 100.000 iar randamentul pe care il voi avea, va depasi 400%. Cred ca merita riscul, chiar daca acum, sint de acord ca situatia nu este una dintre cele mai fericite. Raspunde-mi te rog la intrebarea cu PIB, inflatie si somaj.

  11. AristotelCostel
    26.11.2008, 10:51 am

    Nu-s mama Omida si nici nu joc la pariuri. Totusi, ma uit peste gard la tarile baltice, mai vad in ce hal nu ne afecteaza criza, iau in considerare toata bula imobiliara din Romania si spun cu sinceritate ca PIB-ul va scadea cu lejeritate in 2009.
    Somajul va fi infloritor. Acum vorbim doar de somaj tehnic. Cat de curand va fi si …artistic. Marile oportunitati…forta de munca ieftina, etc. sunt atuuri pe termen lung, dar anul viitor va fi j?lanie!

  12. gimini
    26.11.2008, 10:51 am

    Fratioare, fondurile alea nu cumpara din credit… daca intelegi ce vreau sa spun ;)

    Pana cand bursa nu isi va relua trendul de crestere si – da Doamne! – de bubuloi, tu vei plati dobanzi si rate pentru… nimic. Chiar sunt curios daca ti-ai facut niste proiectii cu privire la timpul necesar pentru recuperarea investitiei, cat sa creasca BVB-ul ca sa ajungi sa ai profit de 15% etc.

  13. gimini
    26.11.2008, 10:55 am

    Aha, uite ca i-ai raspuns lui Aristotel. Sincer sa fiu, si eu cred ca vom avea partea de o evolutie spectaculoasa pe un orizont de timp de 5-6 ani de acum incolo. Ma bazez pe un lucru: in Romania smecherii nu au pierdut niciodata, nimic. Nu vor pierde nici din caderea bursei. Asa cum au prostit lumea cu imobiliarele, o vor prosti si cu bursa si vor juca bizonii banutii de buzunar ai copiilor en masse incat smecherii isi vor recupera inzecit pierderile din 2008. Cu atat mai mult cu cat acum imobiliarele nu mai reprezinta o oportunitate de tezaurizat bani.

  14. khris
    26.11.2008, 11:00 am

    @gemini: nu sunt smecher, ca daca eram, nu trebuia sa iau credit pentru a cumpara actiuni, ci vindeam doar niste pamant si gata :-)

  15. gimini
    26.11.2008, 11:12 am

    Pai nu esti, ca daca erai, nu erai fraier sa faci credit ca sa intri pe Bursa. Prin smecheri cu pierderi in 2008 ii numesc pe Verestoy, Ionut Popescu, Tariceanu, Milut… nevestele lor… oamenii de genul asta.

  16. taifun
    26.11.2008, 11:38 am

    e un cerc vicios
    BNR trebuie sa tina DOB DE REFERINTA sus datorita inflatiei , asta duce la cresterea dobanzilor la creditare, care inseamna costuri de finantare mari , care se vor regasi in pretul produselor , care vor creste si vor genera din nou inflatie

  17. khris
    26.11.2008, 11:44 am

    @Taifun: acum, da, dar peste tot in Europa se vorbeste despre scaderea inflatiei (deflatie chiar in unele tari), si cunt convins ca si la noi, presiunile inflationiste vor scadea. Asta va oferi BNR loc de manevra, si cred ca anul viitor dobanda de referinta se va reduce.

  18. Engel
    26.11.2008, 12:29 pm

    Draga Krish, dobanda de referinta a BNR nu inseamna nimic din punct de vedere al operatiunilor de trezorerie. BNR nu atrage depozite la acest nivel de dobanda, cum nici BCE nu atrage depozite la 3,25 pe EUR. Depozitele atrase de BNR sunt intr-o plaja de +/- 4% fata de DR, si in plus nu poti fi sigur ca BNR are nevoie de cash-ul tau atunci cand tu vrei sa-l depui. BNR-ul joaca in piata dupa interesele salede politica monetara in functie de conjunctura pietei. De altfel si maturitatile depozitelor atrase de BNR sunt max. 1W. De asemenea pierderile bancilor rezultate din RMO trebuie sa aiba ca referinta nu DR ci nivelul de dobanda la care banca a atras resursa din piata. Daca eu, banca, platesc clientului 13% n-am cum sa ma refer la DR.

  19. DUHUL
    26.11.2008, 12:31 pm

    Pentru ca ma intereseaza subiectul, imi dau si eu cu parerea: PIB+2 % max, Somaj 8-9% , Inflatie….hm. Aici e mai greu de apreciat, deoarece pe perioada de criza pe de o parte vor creste in maxim 6 luni preturile la alimente de nu cumparam mancarea pe o luna a familiei din salariul celor care mai au salariu, iar pe partea de imobiliare,autoturisme si produse de larg consum si in special electrocasnicele vor deveni extrem de ieftine, pentru ca ..oricat de ieftine vor fi lumea nu va mai avea bani sa le cumpere, si nici interes pentru ele. Deci pe prima parte avem inflatie in crestere, pe partea a doua avem deflatie clara si aici putem include si multe servicii, utilitati publice a caror pret va scadea. Intrucat domeniile afectate de deflatie sunt mai numeroase decat cel alimentar foarte inflationist as miza pe o inflatie negativa pentru anul care vine de -2 sau-3%.

  20. Adrian
    26.11.2008, 12:47 pm

    salut!…si felicitari pt blog. E foarte interesant si m-am si abonat la newsletter :)

    Vbind de bursa si investitii…abia acum m-am apucat sa citesc despre domeniu si am si devenit un fan al lui Warren Buffett si al principiilor lui.
    Desi am ceva bani economisiti, inca nu ma aventurez sa investesc pe bursa. Oricum, as investi doar pe NYSE.

    Stau insa sa ma intreb cum de atatia oameni au preferat sa isi investeasca banii fara absolut nicio analiza in niste lucruri pe care nu le intelegeau sau doar pt asta era valul (vezi investitiile imobiliare).

    Trecand peste analize mai tehnice (inflatie, PIB, samd – mi se par superflue: nimeni nu are un glob de cristal), imi aduc aminte ca Marea Criza din anii ’30 a insemnat baza unor mari averi.

  21. khris
    26.11.2008, 1:23 pm

    @engel: sunt de acord ca discutia este mai ampla, dar o mare parte din resursele atrase de banci reprezinta depozitele populatiei, iar rata medie a dobanzii se situeaza cel mult la nivelul DR. Stiu ca resursele sunt atrase pe termen scurt, iar creditele acordate din aceste resurse sunt pe termen lung (deci un risc mai mare pentru banci), dar in mare, cifrele pe care le-am mentionat sunt corecte.

    @duhul: corect dpdv al inflatiei, cu PIB si somaj esti cam pesimist :-) . Nu cred ca somajul va ajunge la 8-9%

    @Adrian, mersi :-)
    Ai dreptate in ceea ce priveste globul de cristal, dar ceea ce facem noi aici, este doar sa ne dam cu parerea, asa, la nivelul nostru.

  22. Engel
    26.11.2008, 1:42 pm

    Khris my friend, cred ca e cam neproductiv “sa ne dam cu parerea, asa, la nivelul nostru…”. E o problema generala a societatii noastre asta cu datul de pareri; desigur ca pe bloguri (pare ca) este inofensiv, insa nu facem sa expandam o problema care se manifesta de la cel mai inalt nivel. Pareri trebuie solicitate celor avizati, iar acest fapt ar trebui sa se intample fara sa ne simtim lezati in dreptul la opinie. E mai cinstit asa.

    PS Costul provizioanelor necesare in calculele A&LM l-ai cam sarit, desi avand in vedere cresterea gradului de default si downgrade-ul ratingurilor a devenit un issue extrem de important. Poate ca de aici apar unele cresteri in nivelul dobanzilor.

  23. DUHUL
    26.11.2008, 1:47 pm

    ok :) Intrucat am inteles ca vrei sa vii si tu de acum la intalnirea bloggerilor, si eu personal tin sa devin o prezenta obisnuita acolo, o sa discutam daca vrei un mic premiu pentru cel care va anticipa cel mai corect dintre noi PIB,somaj, inflatie in: bere, pizza, carti din domeniu economic etc :)

  24. Khris
    26.11.2008, 8:26 pm

    @Engel: ce intelegi prin “avizati”?

    @Duhul: ok, no problem, discutam la sfarsitul saptamanii.

  25. ilena
    26.11.2008, 8:41 pm

    sunt de acord cu aristotel, asta este adevarul
    oare bursa se poate termina cu ea, in toata lumea, sa se gaseasca alta forma de tranzactii finaciare??
    zic si eu ceva……

  26. coins.ro
    27.11.2008, 12:56 pm

    In primul rand, un link cu parerea mea despre prognozele economice: http://coins.ro/economic/about-economic-prognozis.html

    In al doilea rand, tinand cont de ce se spune in link-ul de mai sus, iata niste ghiceli, ????, prognoze:

    PIB RO 2009: -3%
    Inflatie RO 2009: 15%
    Somaj RO 2009: 10%

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente