Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 6.11.2008 26 comentarii

Care vor fi efectele actualei crize mondiale asupra economiei romanesti (II)

prima parte a acestui articol o gasiti aici

Influenta crizei pe sectoare

Sectorul Imobiliar si de Retail

Pana in 2007 inclusiv, Romania a fost un El Dorado din punct de vedere imobiliar, iar aceasta criza va aduce, pentru prima data in ultimii 10 ani, o reasezare a pietei. Speculatorii, care pana acum au dominat tranzactiile, vor iesi din piata si vor lasa locul dezvoltatorilor imobiliari puternici care vor accepta o rata a profitului mai mica (15-20%) in schimbul ramanerii in piata. Preturile apartamentelor vechi va scadea (in medie, pretul nu va mai trece de 900-1.000 eur/m2) iar cel al apartamentelor noi va stagna sau se va reduce foarte putin (nu vom vedea ieftiniri semnificative avand in vedere cresterile costurilor materiilor prime si a fortei de munca, insa constructorii vor creste calitatea pastrand pretul neschimbat). Motivul pentru care preturile imobilelor nu va scadea semnificativ este cererea foarte mare, cerere care, desi in mare parte nesolvabila acum, va continua sa sustina aceste preturi mari.

In acest moment, chiar luand in considerare ieftinirile din ultimile luni, apartamentele (atat cele noi cat si cele vechi) raman extrem de scumpe, iarparerile conform carora avem de a face cu un bubble imobiliar care se va sparge anul viitor pot avea o anumita doza de credibilitate. In tarile Europei de Vest si in SUA, exista doi indicatori de baza dupa care este evaluata piata imobiliara: primul este legat de numarul de salarii medii de care un angajat are nevoie pentru a cumpara o casa, iar cifra considerata optima este cuprinsa intre 180 si 220 de salarii (15-18 ani de munca) – in Romania aceasta cifra depaseste 400 de salarii (respectiv 30-35 de ani). Al doilea indicator este reprezentat de raportul dintre valoarea imobilului si chiria care se poate incasa daca acest imobil este inchiriat. In SUA, chiria lunara reprezinta aprox 1% din valoarea imobilului, in Romania ea nu depaseste 0.5% ceea ce inseamna ca ori chiriile sunt prea mici ori pretul imobilelor este prea ridicat. Eu sustin a doua varianta.

Terenurile se vor ieftini si ele ceea ce va duce la continuarea expansiunii retailerilor (centre comerciale, super si hipermarketuri), in special a marilor companii multinationale gen Metro, Real, Kaufland sau Carrefour (care a anuntat ca nu este afectat de criza si prin urmare nu isi va schimba planurile de investitii programate pentru 2009). Firma de consultanta si cercetare PMR prognozeaza pentru anul viitor deschiderea a peste 25 de centre comerciale la nivel national, cu o valoare cumulata de circa doua miliarde de euro, volum superior investitiilor cumulate din Ungaria, Bulgaria si Cehia. Motivul acestei expansiuni este dat de structura consumului in Romania, structura care este destul de inelastica la fluctuatiile venitului (in sensul ca ponderea produselor de baza in structura consumului este foart ridicata). Consumul va continua a creasca si in 2009, chiar daca ritmul de crestre va incetini vizibil.

Sectorul Bancar si politica monetara a BNR

Dupa cum stiti, sectorul bancar american a stat la baza acestei crize prin faptul ca, in goana lor dupa profit, bancile au acordat credite si persoanelor care in mod normal nu indeplineau criteriile de eligibilitate, persoane care, la un moment dat, au ajuns sa nu isi mai poata plati ratele, iar bancile au inceput sa execute garantiile (garantii care, de multe ori erau supraevaluate). Astfel, s-a ajuns la o supraoferta de imobile pe piata ceea ce a dus la prabusirea preturilor.

S-a discutat mult despre sectorul bancar romanesc si soliditatea acestuia; punctul meu de vedere este acela ca acest sistem este solid, iar bancile sunt bine capitalizate. Nici o banca romaneasca nu are investitii in afara tarii, deci nu exista riscul pierderilor din reevaluarea unor active si in plus mai sunt rezervele minime obligatorii pe care toate bancile le au la BNR. Aceste rezerve reprezinta garantiile pe care fiecare banca este obligata sa le depuna la BNR pentru toate resursele atrase (18% la lei si 40% la valuta) si reprezinta o rezerva importanta de bani pe care bancile o au la BNR si pe care Banca Centrala o poate introduce in sistem in caz de nevoie. Noile norme BNR intrate in vigoare incepand cu 1 octombrie vor incetini semnificativ creditarea, iar ritmul de crestere al acesteia se va diminua de la 50% in acest an la 25-35% anul viitor. Totusi, bancile vor continua sa acorde credite, insa la dobanzi mai mari si cu garantii mai multe, iar multi dintre cei care erau eligibili pentru un credit, acum nu va mai fi, ceea ce va genera multe nemultumiri si frustrari romanului mare amator de cumparaturi pe credit.

Politica monetara a BNR va ramane restrictiva, iar dobanda de referinta, acum la 10.25% este foarte posibil sa scada incepand cu primul trimestru al anul viitor, avand in vedere foarte probabila reducere a ritmului de crestere a PIB si, de asemenea, continuarea tendintei de reducere a inflatiei. In ceea ce priveste rezervele minime obligatorii, acestea vor fi pastrate la un nivel inalt cu cat mai mult cu cat incertitudinea pietelor internationale este maxima.

Sectorul Auto

As dori sa impart piata auto in doua: pe de o parte, producatorii de autoturisme (Dacia si Ford), iar pe de alta parte producatorii de subansambe. Piata automobilelor noi va scadea in 2009 cu 10% de la 330.000 de unitati anul acesta la maxim 300.000 anul viitor revenind practic la nivelul din 2006. Motivele acestei scaderi sunt determinate atat de actuala criza economica (criza care a scumpit creditele, deci se vor vinde mai putine masini pe credit si in leasing) cat si de explozia importului de masini second hand (300k in 2008 si pana la 500k in 2009). Dacia a anuntat reducerea targetului de productie pentru 2008 de la 310.000 la 270.000 de unitati, iar Ford a anuntat ca investitiile programate pentru 2008 si 2009 nu vor fi afectate de aceasta criza, deci planurile initiale vor fi respectate.

In ceea ce priveste producatorii de subansamble, acestia vor fi si cei mai loviti de criza. In Romania activeaza atat producatori de rangul 1 (furnizori directi ai producatorilor de automobile, cele mai multe dintre acestea fiind companii multinationale care exporta componente in SUA si/sau Europa – acestea vor fi nevoite sa isi restranga activitatea sau, in cel mai bun caz, sa stopeze angajarile) cat si furnizori de rangul 2 si 3 (furnizorii furnizorilor de rangul 1). Acestia din urma vand in principal forta de munca ieftina, iar multe dintre ele isi vor inchide portile in lipsa comenzilor si a finantarii. Probabil la acest nivel vom vedea multe preluari/asocieri intre firme in scopul supravietuirii pe piata.

O nota de optimism este data de faptul ca Ford, va aduce multi furnizori in Romania, iar noua fabrica Daimler din Ungaria (investitie pe care Romania a ratat-o) poate aduce pe plan local proiectele furnizorilor directi. Agentia Romana pentru Investitii Straine monitorizeaza in total 40 de proiecte straine, a caror valoare insumeaza 2 miliarde de euro si care vor fi atrase ca si pana acum de zona de vest a tarii, care a concentrat cea mai mare parte a activitatii de productie a sectorului automotive.

Piata fortei de munca si cresterile salariale

Un lucru este sigur: in 2009, salariile vor creste cu un ritm mult mai mic decat in 2008 – anul acesta ritmul de crestere va depasi 20% dar anul viitor nu va trece de 10-12%. Companiile vor fi mult mai atente la costuri, este foarte probabil ca primele si bonusurile sa nu mai fie acordate la fel de usor ca si pana acum. Vom vedea o reduce a fluctuatiei de personal (avand in vedere reducerea oportunitatilor pe piata), iar firmele se vor concentra pe retentia angajatilor. Companiile, care se bazeaza in principal pe utilizarea fortei de munca ieftine si care genereaza si o valoare adaugata mica, vor face si cele mai multe concedieri, dar rata somajului nu va creste semnificativ avand in vedere ca sunt industrii, care acum se confrunta cu un deficit de forta de munca (in special constructiile) si care vor absorbi, cel putin in parte, acesti someri.

La final

Cum va fi resimtita aceasta criza la nivelul omului de rand? Vom cumpara mai putine masini si produse elctronice, creditele vor fi mai scumpe si greu accesibile, in lipsa finantarii, multe IMM-uri vor da faliment (sectorul IMM va fi de departe cel mai lovit de criza avand in vedere, pe de o parte, managementul slab ce caracterizeaza acest sector cat si faptul ca productivitatea este foarte mica). Ceea ce sigur nu vom vedea vor fi urmatoarele: recesiune, falimente bancare sau reducerea consumului.

Share

Tags: , , , , , , , , ,

26 comentarii

  1. popescu
    7.11.2008, 7:08 pm

    Nu sunt de acord cu urmatoarele: bancile la noi par bine capitalizate la o adica dar bilantul lor este cosmetizat. Nu toate bancile sunt la fel de sanatoase. Sa luam de exemplu banca *** actuala membra a grupului *** din Ungaria care la randul ei e detinuta de ***. Daca te uiti pe website-ul *** vezi ca au raportat pierderi pe trim 3 de 1 mld Euro iar conducatorii bancii isi cer scuze fata de investitori. Nici la *** situatia nu e roza. Insa la *** situatia e de-a dreptul dramatica. Acolo un val de credite retail data unor escroci care au actionat de coniventa cu fosti directori de sucursale si agentii impreuna cu credite neperformante acordate firmelor pe criterii clientelare vor duce cat de curand aceasta banca la faliment. Disperati sa-si reduca costurile operationale au inceput sa-si inchida agentiile din Bucuresti si din tara. Cred ca dl. Isarescu, panicat de faptul ca bancile pe care domnia-sa le pastoreste ar putea cadea dupa pricipiul cartilor din biblioteca, iei una se duc toate, va incerca sa ascunda sub obroc realitatea cruda in acest caz. Majoritatea firmelor care au fost creditate de *** au fost refuzate la alte banci astfea aceasta banca s-a procopsit cu o clientela tip “ciuruc”.

  2. Khris
    7.11.2008, 10:23 pm

    @popescu: am fost nevoit sa va cenzurez mesajul in sensul ca am eliminat numele bancii la care ati facut referire, avand in vedere ca nu ati adus nici o dovada in sustinerea afirmatiilor dv.
    Sper sa nu mi-o luati in nume de rau.

    Legat de soliditatea sistemului bancar din Romania, imi pastrez convingerea conform careia bancile romanesti sunt bine capitalizate si nu sunt expuse in mod direct acestei crize. In cazul relatat de dv. mai sus, banca respectiva poate avea probleme prin faptul ca nu a respectat legea, ceea ce este cu totul altceva.

  3. AristotelCostel
    9.11.2008, 2:22 pm

    Te-am urmarit putin pe net si am sperat, dar “dijeaba”. Estimarile astea parca-s facute de mana dreapta a lui Ghetea. Totul e legat de megasoliditatea sistemului bancar. Regasesc si interesele dezvoltatorilor imobiliari. Preturile cloacelor vechi scad o “tara”, cloacele noi stagneaza, iar terenurile se ieftinesc. Toate imobiliarele sunt megaumflate cum, culmea, tot tu arati, dar fara sa afectezi concluziile desarte pe care le tragi…in debutul “analizei”.
    Cererea foarte mare a fost si urmeaza sa fie executata cat de curand. Licitatiile cu cloace se vor repeta pana se va intalni oferta cu cererea solvabila (grad de indatorare 30%, venit mediu lunar 350 Euro).
    Expansiunea retailarilor in 2009? Cererea nesolvabila acum va continua sa sustina aceste preturi mari? Ai o imaginatie beton!!! Absorbtia somerilor? Aia din sistemul bancar vor fi absorbiti tot de constructii? Segmentul constructii nu va simti nicio jena? Sincer acum, tu poti sa fii si sincer?

  4. khris
    9.11.2008, 3:37 pm

    @AristotelCostel
    Sa le luam pe rand:

    1. Imobiliare: in medie, pretul pe m2 al imobilelor noi nu va scadea anul viitor cu mai mult de 5-10% comparativ cu media anului 2008 si asta din cauza faptului ca, costurile dezvoltatorilor cu materialele de constructii si cu forta de munca va creste in 2009 cu cel putin 10%. In aceste conditii, daca la o scadere a preturile de 10% adaugam o crestere a costurilor cu 10% rezulta o reducere cu 10-15% a profiturilor totale. Vom vedea in schimb, multe “oferte speciale” din partea dezvoltatorilor, de genul locurilor de parcare oferite gratuit si alternative mai convenabile de creditare. Cat priveste discrepanta dintre salarii si preturi, aceasta se va reduce treptat in urmatorii ani ca rezultat al unei cresteri mai rapide a salariilor comparativ cu cea a preturilor. O scadere brusca nu va avea loc.

    2.Sistemul bancar: raman la ideea a sistemul bancar este solid (am adus si argumente in acest sens) iar in 2009 nu vom vedea concedieri in masa. Unele dintre banci vor continua sa isi deschida filiale in 2009 (investitii pe termen lung) iar alte banci isi vor optimiza reteaua dar una peste alta, sistemul bancar nu va genera someri.

    3. Daca citesti presa economica, vei vedea ca planurile de extindere ale principalelor retele de retail nu au suferit modificari avand in vedere ca in Romania, comertul “modern” reprezinta doar 40% din piata de retail deci mai are unde sa creasca (in Germania, Franta, Spania, ponderea depaseste 90%). Vor avea de suferit insa micile magazine de cartier.

    In general, ceea ce ai spus tu mai sus este corect doar daca privesti superficial lucrurile. Atunci cand discuti cu cifrele pe masa, situatia sta putin altfel.

  5. AristotelCostel
    9.11.2008, 4:39 pm

    Cu cifrele pe masa, tarile din vest nu se bucura de o populatie de 5-6 milioane de pensionari scuturata de toate sistemele politice din Romania, populatie saracita pana la paragina.

    Cu cifrele pe masa, urmeaza scaderi de preturi pe materiale de constructie, iar tu prezinti aceleasi marote imobiliare de care mi-e sincer lehamite. Atentie, scaderi de preturi de peste 50%! Sa mai spun de faptul ca megaproducatorii de ciment au fost prinsi in cartel tocmai de UE?

    Am uitat, tu vobesti doar pe cifre, cifre cu care au fost prostiti pe fata romanii…randamente, cresteri, investitii de succes.

    Ceea ce se intampla acum pe piata imobiliara se numeste scadere brusca. Din superpiata imobiliara am ajuns la nema tranzactii, adica piata s-a prabusit, efectul primar constituindu-l inchiderea parazitilor…agentiile imobiliare. Cum vom ajunge la deblocare? Dupa prabusirea pietei urmeaza prabusirea preturilor.

    Nu discut soliditatea sistemului bancar prin prisma capacitatii bancherilor disperati dupa cota de piata! Noroc ca BNR a fost preventiva, altfel balonul imobiliar era pe culmile imbecilitatii, asa e doar cel mai mare balon speculativ din UE.

    Vestul nu se bucura de filiale bancare la fiecare parter de bloc.

    Presa economica din Romania e un instrument de manipulare!

  6. AristotelCostel
    9.11.2008, 4:50 pm

    Am dat detaliile cu numarul de pensionari pentru ca sunt unii bancheri care vor sa deserveasca tot septelul.

  7. AristotelCostel
    9.11.2008, 5:50 pm

    http://flippersintrouble.blogspot.com/

  8. khris
    9.11.2008, 6:19 pm

    Din pasiunea cu care scrii, imi dau seama ca tu esti absolut convins de ceea ce spui deci nu are rost sa insist pe ideile mele pentru ca oricum nu le vei accepta. Daca as judeca “la cald”, si eu vreau ca preturile apartamentelor sa scada iar creditele sa se ieftineasca dar din punct de vedere economic, o prabusire a pietei imobiliare si bancare romanesti va fi un dezastru iar cei 5-6 milioane de pensionari de care vorbesti vor trai infinit mai prost decat acum. Eu sper sa te inseli.

  9. AristotelCostel
    9.11.2008, 7:18 pm

    Am vrut eu sa creasca preturile cloacelor cu peste 1000%? Le-am umflat eu sau bancile?

  10. khris
    9.11.2008, 8:38 pm

    nimeni (in afara speculatorilor) nu a vrut sa creasca preturile “cloacelor” (cred ca te referi la apartamentele vechi). Pretul acestor apartamente ar trebui sa fie cu 30-35% mai mici decat pretul apartamentelor noi si cred ca aici anul viitor vom vedea reduceri (in medie) de 20-25%

  11. toma
    10.11.2008, 6:11 pm

    tot cloace se fac si cele noi, blocuri noi la 5 m unul de altul si cu aceleasi suprafete mici, ca cele vechi. Eu ma intreb daca Aristotel Costel are bani de un apartament de 20 000 eur sau trebuie sa se imprumute? Ca de o vila de 300 000 eur, care nu e cloaca, sigur nu are.

  12. gimini
    12.11.2008, 12:40 am

    Atunci cand a aparut bulaul pe piata imobiliara, toata lumea zicea ca preturile stagneaza sau vor scadea cu maxim 10%.

    In realitate in mai putin de un an (martie-noiembrie) au scazut cu vreo 30% iar la imobiliarele noi pretul e “constant” pur si simplu pentru ca visele erotice ale diveloperilor sunt constante, nu pentru ca oamenii ar cumpara.

    In conditiile astea ma tem ca prognoza de -5-10% pentru anul viitor e mai mult decat optimista. Mai pune un 0 si poate vei fi mai aproape de adevar.

  13. khris
    12.11.2008, 12:51 am

    @gimini: m-am referit la pretul medie pe medie si la nivelul tarii, nu lua in considerare doar evolutia preturilor in Bucuresti pe ultimele 5-6 luni. In Timisoara, pretul locuintelor noi nu prea a scazut dar in Bucuresti este posibil sa scada mai mult avand in vedere preturile de acolo. Este clar ca preturile se vor reaseza anul viitor dar marea intrebare este daca developerii vor accepta reducerea profitului sau vor construi apartamente mai mici si de o calitate mai proasta.

  14. AristotelCostel
    12.11.2008, 10:36 am

    @toma

    Nu discriminez pe nimeni. Cloacele comunistoide satisfac, intr-o oarecare masura, nevoile clasei muncitoare. Cloacele noi au aceleasi caracteristici, dar apare o problema. Cu niste autoritati dispuse sa primeasca pentru a inchide ochii, eu ce garantie am ca cloaca noua nu se duce de rapa?
    Vila de 300 000 Euro in Romania e o gluma lugubra. Cu certitudine nu am bani fara numar, dar mi-am masurat bine plapuma si stiu la ce sunt dispus. N-am nevoie de credite.

  15. gimini
    13.11.2008, 12:48 am

    Provincia e un caz aparte. Din câte am observat, pe acolo ve?tile ajung mai greu. Am avut recent surpriza s?-mi “testez” p?rerile despre cât de neinforma?i sunt cet??enii României pe câ?iva oameni care locuiesc în diverse re?edin?e de jude? ?i am constatat c? habar n-aveau c? pre?urile la imobiliare în Bucure?ti scad deja de câteva luni, ba dimpotriv?, erau convin?i c? în pateticul lor târg “pre?urile vor cre?te”! Asta in octombrie 2008! ÃŽnchipui?i-v? apartamente pe care nu le po?i închiria cu mai mult de 150 de euro, dar pe care oamenii (?i) le evaluau pe la 50-60.000! Aberant… Asta în ora?e cu maxim 2-3 agen?ii imobiliare, semn clar c? NU se vinde mai nimic! ÃŽn provincie bubuloiul a pornit mai tarziu ca-n Bucuresti, si se va sparge mai tarziu ca-n Bucure?ti pentru c? Bucure?tiul î?i ia “ora imobiliar?”, cu oarece întârziere, de la Occident, ?i provincia, de la Bucure?ti. ÃŽns? pre?urile se vor dezumfla ?i pe acolo.

  16. AristotelCostel
    13.11.2008, 10:38 am

    @khris
    M-am apucat sa agit spiritele pentru a oferi o sansa celor interesati de crize si prostii sa gaseasca materiale de studiu pe internet. Nu sunt mama Omida, dar e mult prea evidenta ca in Romania manipularea a mers snur. Eu insumi nu intelegeam uniformitatea unora in gandire si la ora respectiva internetul era useless in limba romana.
    Pe blogul meu am pus niste link-uri, m-am straduit sa arat de ce merele cad in jos si cine sunt purceii care spun ca acestea cad in sus.
    Nu mi-e la indemana sa accept opinii temperate si echilibrate dupa ani de minciuni si prosteala pe fata.
    Vor fi usoare corectii de pret si o temperare a cresterii economice in tarile in care nu s-a pompat doar in constructii, in Caritasul imobiliar si in consum, insa nu e cazul Romaniei!

  17. Ginghis
    14.11.2008, 11:45 pm

    Felicitari pentru foarte interesanta analiza (care, cu toate acestea, imi pare nitel optimista). Ce parere ai de analogia lui Paul Krugman (http://krugman.blogs.nytimes.com/page/2/ ) intre criza asiatica din 1997 si situatia actuala din unele tari din Europa de est?

  18. dragos
    15.11.2008, 3:23 am

    Eu sunt de parere ca are dreptate khris legat de preturile imobiliarelor (cel putin in bucuresti ) pt ca inca ne aflam inca intr`o perioada de urbanizare, si atata timp cat cererea o sa fie mai mare decat oferta preturile or sa se mentina undeva pe linia de plutire,CORECT .Nu vad o scadere brusca cel putin in urmatorele luni, insa cred ca daca rata somajului continua sa creasca,si asta este cert , intradevar piata imobiliara se va duce mult in jos .
    khris, si daca este sa fim realisti (sa gandim micro), si daca ar fi sa analizam piata ai sa vezi ca s`a creat un cerc vicios intre producator si gradu de indatorare …nu mai au cui sa vanda …majoritatea romanilor sunt datori . Oameni buni nu mai exista cash , bancile nu mai au cash …daca o sa analizati ofertele bancilor o sa vedeti ca nu mai exista cash …de ce credeti ca au crescut dobanzile la conturile curente .?…pt ca nu mai au cash si au nevoie ;DE ce nu mai au cash? …..pt ca l`au imprumutat pe gheorghe care a girat cu casa iar gheorghe care a ramas fara servici nu mai poate da banii inapoi …banca ii ia casa si si`o baga in fund …Dejeaba incercam sa creem ipoteze si sa estimam cifre , asta este realitatea
    Nu caut sa fiu pesimist dar daca va intoarceti in istorie , dupa recesiune din ’26 ce a urmat? al doilea razboi mondial ….era oricum de asteptat ca dupa o explozie economica fara fundatie, creata pe baza unei specule sa urmeze o recesiune (care se incerca sa fie rezolvata tot prin specula )…Efectul aste acelasi ca in cazul in care incerci sa construiesti o casa in aer .
    De ce statele au dat bani bancilor ca sa nu intre in faliment ? ….ca sa creeze inflatie ? asta e rezolvare ? pai daca suntem toti intr`un c…t si u pui picioru pe umaru meu ca sa iesi u din c..t ai impresia ca am iesit toti ? pfff
    Romania este afectata de criza ,haideti sa recunostem asta. Ca nu suntem afectati asa de mult cum sunt cei din G7 (aici ma refer la europa doar) este adevarat pt ca noi suntem doar niste bieti importatori .(piata cu potential economic,pt ca veneam toti de pe vremea C.A.R`ului sau cum se spunea, nimeni cu datorii )..dar gata …au venit au investit ne`au vanadut ce au avut sa ne vanda , noi ne`am indatorat toti ; ei isi iau bagaju si pleaca de la noi ,ne lasa fara locuri de munka cu datorii de platit si uite ca acum se intelege unde o afecteaza criza economica si pe femeia de serviciu de la mine din bloc :) ))
    Am sa va rog sa incercati sa acceptati ca este vorba despre un cerc vicios , si ca totul pleaca de la cele mai mici amanunte pana la cele mai mari …si cred ca un studiu micro si macroeconomic extrem de amanuntit ar scoate la iveala ca solutia ar fi avut temeri cu cativa ani in urma …cand ar fi trebuit sa ne gandim ca o economie solida la nivel mondial nu se poate construi pe baza unor specule .observ ca istoria se repeta doar ca se repeta in alti ani cu alta tehnologie in rest suntem doar o copie a cartilor de istorie .

  19. khris
    15.11.2008, 9:58 pm

    Ginghis: o sa citesc ceea ce mi-ai recomandat si o sa revin probabil cu un articol. Mersi

    Dragos: tocmai mi-ai dat o idee legata de un viitor articol, articol pe care mi-am propus sa il postez miercuri. Mersi si ramai pe aproape :-)

  20. dragos
    16.11.2008, 4:12 am

    cum multa placere :P khris

  21. Presa romaneasca si apocalipsa economica | khris.ro
    18.11.2008, 9:13 pm

    [...] mea legata modul in care Romania va fi afectata de aceasta criza am exprimat-o aici dar avand in vedere vehementa unor ziare in a prevesti apocalipsa economica, ma vad nevoit sa revin [...]

  22. Presa romaneasca si apocalipsa economica | khris.ro
    18.11.2008, 9:18 pm

    [...] mea legata modul in care Romania va fi afectata de aceasta criza am exprimat-o  aici dar avand in vedere vehementa unor ziare in a prevesti apocalipsa economica, ma vad nevoit sa revin [...]

  23. Gaby
    19.11.2008, 9:56 am

    Buna! Am citit si am urmarit si eu toate comentariile de aici si cele din revistele de specialitate.
    Parerea mea este ca chiar daca ai un IMM ( asa cum am si eu) trebuie sa fii flexibil oricand, adica sa fii in stare sa reorientezi activitatea spre ceva care aduce un oarecare profit ( chiar daca e mic) dar sa mentii firma pe linia de plutire. Legat de banci nu inteleg cum poti sa dezvolti un business fara banca, acest semn de intrebare planand asupra afirmatiei ca Bancile nu mai crediteaza firmele, facute de unii inconstienti din presa scrisa si vizuala.
    In rest eu cred ca reculul economic nu va fi atat de mare asupra noastra, decat in cazul in care facem in continuare jocul unor asa zise agentii de evaluare tip Fitch si altele care urmaresc sa slabeasca toate economiile care deranjeaza gigantii internationali.

  24. khris
    19.11.2008, 10:19 am

    Gabi, in timp de criza, vom discuta intotdeauna despre “flexabilitatea” IMM-urilor vs soliditatea financiara a multinationalelor dar sunt multe intreprinderi mici care au un singur client mare, iar daca il pierd, dau faliment. Tu ai o firma de IT, deci valoarea adaugata este foarte mare si nu te bazezi in primul rand pe forta de munca ieftina. Altfel stau lucrurile cu cei care exista pe piata doar pentru ca produc ieftin. Acestia vor fii primii care vor intra “in istorie”.

  25. Ionut
    12.12.2008, 10:10 pm

    Foarte frumos articolul tau, imi place cum scrii, in sfarsit inteleg si eu cum e cu criza asta cum ne afecteaza pe noi si sectoarele economice. Am vazut cum ne afecteaza criza poti acum sa scrii despre care ar fi solutiile de iesire din criza si, in final un articol care merita este sa scrii despre o strategie de dezvoltare a Romaniei.

  26. Khris
    13.12.2008, 12:06 am

    Ionut: multumesc si am retinut sugestia ta. O sa scriu mult despre criza economica in urmatoarele luni avand in vedere ca probabil va fi tema preferata de discutie a tuturor.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente