Blogroll

ARHIVA

Atitudine Economie Publicat la 14.10.2010 166 comentarii

De ce avem salarii mici

In ultimele luni, pe fondul discutiilor legate de salarii si pensii s-au facut de multe ori comparatii intre Romania si alte tari din vest in ceea ce priveste nivelul veniturilor populatiei. S-au comparat salariile profesorilor si medicilor romani cu cele ale profesorilor si medicilor din Franta sau Germania, s-a comparat pensia medie din Romania cu cea medie din UE, s-a comparat salariul minim pe economie de la noi cu cel din Luxemburg, s.a.m.d.

Care a fost concluzia? Concluzia a fost ca o ducem prost – romanii castiga mult mai putin decat altii, desi costul vietii nu este cu mult diferit fata de cel din alte tari. Nu am vazut insa niciun fel de comparatie intre rezultatele muncii noastre si rezultatele muncii nemtilor sau francezilor, comparatie care sa arate daca meritam sau nu salarii mai mari.

Profesorii cer salariile mai mari, cadrele medicale la fel, functionarii din administratie cer si ei lefuri mai mari, iar sindicatele cer majorarea salariului minim pe economie pentru a mai creste putin nivelul de trai al muncitorilor din fabrici si uzine. In esenta, aceste cereri nu sunt deplasate – toata lumea vrea sa castige mai mult si sa traiasca mai bine.

Ne intrebam insa ce facem noi pentru a obtine salarii mai mari? Cat de des am auzit expresii de genul “muncesc pe masura banilor pe care ii primesc”? Cu alte cuvinte, muncim prost pentru ca suntem platiti prost, insa nu ne gandim ca suntem platiti prost tocmai pentru ca muncim prost.

Mai departe – cu cat castigam mai putin, cu atat muncim mai putin, dar cu cat vom munci mai putin, cu atat vom castiga mai putin. Din acest cerc vicios nu vom putea iesi decat in momentul in care ne vom schimba mentalitatea. Atat timp cat muncim prost, o sa castigam prost!

Trebuie sa intelegem ca banii nu se fac “facandu-ne ca muncim”, ci chiar muncind. Nu exista tara saraca dar cu un popor harnic si conducatori competenti, la fel cum nu exista o tara bogata dar cu un popor lenes si conducatori incompetenti.

Sindicatele din educatie spun ca in Franta salariile sunt de X ori mai mari decat in Romania, insa uita sa spuna ca Romania se claseaza in mod constant pe ultimul loc in Europa la testele internationale, iar piata meditatiilor depaseste 300 mil. euro anual.

Sindicatele din Sanatate cer pe buna dreptate salarii mai mari, insa uita sa spuna ca, in spitale, platile informale se ridica la jumatate de miliard de euro anual, iar multe cadre medicale conditioneaza acordarea de asistenta de primirea unor sume de bani.

In administratie se intampla acelasi lucru – economia subterana a ajuns la 30-35% din PIB pentru ca cei de la ANAF si Garda Financiara nu si-au facut treaba, nu pentru ca au fost foarte performanti.

Nici in mediul privat lucrurile nu stau altfel. Cine a lucrat in multinationale stie ca productivitatea muncitorului roman este departe de cea a unuia din vest, desi vorbim despre aceeasi companie si aceleasi procese tehnologice. De ce? Pentru ca nu avem atitudinea si mentalitatea neamtului, sau a francezului, sau a olandezului.

Romania se afla in situatia in care se afla tocmai pentru ca noi nu ne facem treaba, indiferent ca jobul nostru este in presa, pe santier, la catedra sau in Parlament. Daca muncitorul roman ar produce intr-o ora un numar egal de suruburi cu cel produs de un muncitor german, ar avea si el salariul muncitorului german. Daca un profesor roman ar avea gradul de pregatire si rezultatele unui profesor francez, ar avea si el un salariu similar.

Acest timp de logica se aplica in orice domeniu – nu suntem cea mai saraca tara din UE pentru ca altii ne-au adus aici. Noi singuri ne-am ingropat, iar acum dam vina pe altii pentru asta.

Iar incompetentii care ne-au condus in ultimii 20 de ani nu ar fi ajuns niciodata in pozitiile respective daca noi ne-am fi facut bine treaba.

Din cauza asta avem salariile pe care le avem, si traim asa cum traim.

PS: in aceeasi nota – cu cat politicienii fura mai mult din banii contribuabililor, cu atat contribuabilii fura mai mult de la stat. Unde o sa ajungem in ritmul asta?

Share

Tags: , ,

166 comentarii

  1. Jurnal de criză #24 » zoso.ro
    26.10.2010, 9:03 am

    [...] Germania sau Suedia sunt lipsite de fundament”. Mai multe despre productivitatea muncii aici. Sau aici, dar cine are timp să citească atâta text fără poze? Mai bine bem o bere şi facem o grevă.Ce [...]

    • Antone Gradinaru
      27.10.2010, 11:14 am

      Eu nu sunt analist Eu nu sunt om politic DAR dragi mei cititori de vorbe aruncate de un batran DE68 ani fara studi economice si politice si am o pensie de870 roni Credeti ca a unelti a creia panica a distruge noua forma de guvernare democratica CE este drept fragila ,HAI domni mei sa cerem la militari revoltati si ne imprumute cate un binoclu si sa privim si la alte tari din africa care nu au medicamente nu are nici apa de baut CE logica este asta ca noi sa inchidem ochi ca tarile care auy acumulat multi bani ,DE unde cand noi stateam linistiti in granitele noastre ALTI bogati de azi ACUMULAU bunuri prin metode ca romanianu a practicat si noi nu trebuie sa invatam asemenea metode criminale mai bine saraci si cinstiti de cat sa inbacsim sufletile noastre cu sange si violenta pentru BANI mult visati ,CE DACA bugetu tari este gol AVETI destui bani sa ajutati tara NU incercati la necaz sa faceti jocuri murdare CACI primi care va pierde sunteti voi dragi bogatani ne satui de valori CHEAR credeti ca daca aruncati tara in haos veti scapa ne sifonati NU domnilor de la noi masele revoltate nu are ce strica TOATE revoltele au fost pornite de la bogati lacomi si terminate cu sange si distrugeri materiale NU faceti jocurile politicienilor ca va murdariti hainele scumpe SI poate scapati si cu ele rupte CAUTATI a intelege BNR ca acolo este baza romaniei NU duceti bani vostri prin banci straine CA VEDETI si azi se mai umbla dupe bani RAPOSATILOR fara ajutorul bogatilor nu vom avea parte de liniste OR ce guvern veti pune la putere cu bani vostri cinstit castigati cu sudoarea calculatorului ce sta pe biroul luxos al domniilor voastre .STIU CA STITI NUMELE MEU ca mi sa spart parola de mule ori dar daca ma terminati veti termina Osecatura invaluita in poleiala internetului VETI regreta daca ma veti termina .anonimul UJB .ro

      • Antone Gradinaru
        27.10.2010, 11:19 am

        AM spus destul ganditi pentru romania NU pentru jocurile frustatilor dornici de putere ajutati romania cu bani vostri nu politicieni chititi pe harta politica .anonimul UJB pacat ca nu putewti citi comentariul de mai sus ca ,stiu bine veti veni cu picioarele pe pamant romanesc NU REVOLTELOR STRADALE acestea aduce violenta sau mai rau crime SI CINE va castiga CHEAR este nevoie pe criz asta de violenta NU criza se depaseste cu calm si mult bun simpt .

  2. polimedia.us/fain/
    26.10.2010, 6:58 pm

    De ce avem salarii mici — businessday-ro…

    Fiecaruia dupa merit….

    • Antone Gradinaru
      27.10.2010, 11:21 am

      SIMPLU salari mici ,DE UNDE MAI MULT ajutati BNR cu bani si guvernul si veti aduce linistea salariatilor NU incurajati prin ne participare cu fonduri cand guvernul se zbate din toate inchieturile sa gaseasca si putini bani sa supravietuim .anonimul UJB

      • Antone Gradinaru
        27.10.2010, 11:28 am

        IN ICHIERE VA ROG ajutati guvernul cu bani NU cu haos stradal CHEAR daca veti da guvernul JOS veti ramane cu un gust amara cand veti trepida din toate inchieturile ,lasati ambitile si VOI bogatasilor din politica din comert VETI culege roadele democratiei CHEAR nu analizati ca scandalul NASTE scandal ATI scos chear si armata in strada si politia VA spun politisti stiti cat sunt prieteni cu voi pana le vine in mana lor un ordin DNA si credetima astea NU sunt tradatori ei si armata AVEM TOT CE ESTE MAI SIGUR daca aceste 2 structuri ne lasa vom suferi mari necazuri INCLUSIV cei care sar molipsi dupe taraboiul opozitiei .anonimul UJB .ro

  3. Stanciu Petronela
    26.10.2010, 8:26 pm

    Buna seara,
    In mare sunt de acord cu tine. Numai ca aceasta analiza este facuta in alb-negru.Se impun niste nuantari.

    1.Nu avem productivitatea nemtilor.Prin urmare, salariile sunt cum sunt.Insa preturile ar trebui sa fie altele.Este corect, salariul trebuie corelat cu productivitatea.Insa preturile, la foarte multe produse, le depasesc pe cel occidentale, desi concurenta exista si la noi (si inca una acerba in anumite sectoare).Interesant, nu?!?);

    2.Exista si in Romania, sectoare/zone/unitati productive.Exemplu : Dacia-Renault.Ar trebui sa se aplice teoria ta (corecta de altfel).Se aplica? Nu.Grupul Renault a obtinut rezultate eceptionale in Europa (si nu numai) datorita “diviziei” romanesti. Salariile au fost corelate cu productivitatea? Nu. Personal cunosc cazuri de manageri/patroni, care,nu coreleaza salariul cu productivitatea muncii (desi au avut o crestere a productivitatii).

    3.Daca suntem unde suntem (ma refer la marasmul economic) acest lucru se datoreaza si conducatorilor iubiti (as putea spune, chiar daca pare incredibil ca, in primul rand lor).
    De ce? Pai, gandeste-te ca daca ar fi avut niste politici sanatoase dpdv economic, tara ar fi fost cu siguranta in alta parte. Apoi aplicarea legii (sau mai bine zis neaplicarea ei).Faptul ca legea nu se respecta (chiar de catre cei care ne conduc),are “portite” de scapare,se eludeaza sau se incalca in fiecare zi, fara a exista consecinte, contribuie semnificativ la starea dezastruoasa in care ne aflam.
    Adauga la acest fapt sifonarea bugetului de catre firmele capusa si ai tabloul complet.De aceasta sifonare au beneficiat foarte multe firme din “mediul privat”.

    – Acum, spune-mi si mie, cum poate fi recompensat bugetarul care isi face treaba foarte bine (fiindca de productivitate nu poate fi vorba in cazul sau) daca cei care ne conduc ii spun ca bugetul este gol (insa miliarde de euro sunt aruncati pe tot felul de prostii)?!?

    – Cui sa se planga privatul care, desi este productiv, salariul nu ii este corelat cu eficienta muncii sale (fiindca patronul/managerul hotaraste ca nu se aplica acest principiu la el in firma)?!?
    Cu respect

    • Anonymous coward
      22.3.2011, 4:38 pm

      1. Da’ de unde. lefurile si preturile nu sunt legate. Cata vreme produsele sunt aceleasi, preturile vor fi aceleasi. Chiar daca produsele sunt mai proaste, cata vreme cantitatea vanduta e mai mica si serviciile de desfacere sunt mai proaste, preturile vor fi aceleasi sau chiar mai mari. Asa functioneaza legea pietei.

      2. Lefurile nu vor fi niciodata corelate doar cu productivitatea, ci si cu starea pietei muncii. Degeaba a avut Renautl rezultate fenomenale, cata vreme e inflatie de muncitori mai prost platiti pe piata muncii, Renault n-are nici un motiv sa dea lefuri mai mari. Iar, asa functioneaza legea pietei.

      3. Fiecare neam are conducatorii pe care ii merita. Nu varfurile dau valoarea unei natii, ci media. Ori daca stai sa te uiti la oamenii din jurul tau, ai sa incepi imediat sa pricepi de ce avem conducatorii pe care ii avem.

      Poate in mod incorect, in momentul de fata, corelat cu media calitatii muncii bugetarilor, eu zic ca bugetarii sunt bine platiti, chiar mai bine decat cei ce lucreaza la patron. De ce sa se planga? Nici chiar cei mai bine intentionati bugetari nu pot depasi niste limite de performanta impuse de sistem. Mai exact, daca un dascal excelent vrea sa-si pregateasca elevii fenomenal de bine, se va lovi de un zid format din lipsa de performanta generalizata in sistem, de limitarile impuse de programa si de lenea elevilor. Nu mi se pare corect sa i se plateasca intentia, ci doar realizarile, chiar daca el are intentia si capacitatea de mult mai mult decat ii permite sistemul sa faca.

      Cat despre privat, sa depuna o plangere la legea cererii si ofertei. Ma indoiesc insa ca respectiva lege va reactiona in vreun fel. Nu vreau sa-mi bat joc de privat (sunt si eu unul dintre ei), dar, desi realitatea e cruda, e singura pe care o avem, si n-o putem ignora.

      Parerea mea.

  4. cineva
    27.10.2010, 5:54 pm

    “nu exista o tara bogata dar cu un popor lenes si conducatori incompetenti” – gandeste-te la arabi…

  5. cineva
    27.10.2010, 5:56 pm

    “Cine a lucrat in multinationale stie ca productivitatea muncitorului roman este departe de cea a unuia din vest, desi vorbim despre aceeasi companie si aceleasi procese tehnologice.” – alta chestie cu care nu sunt de acord. In IT de exemplu romanii sunt mult mai productivi (a se citi “exploatati”) decat media din Europa.

  6. Antone Gradinaru
    30.10.2010, 12:59 pm

    DE unde bani pentru mai mult ROG tonomatele ce incita la dezordine sa faca donati pentru locuri de munca pentru tineri romani NU este drept sa scoateti batrani in strada STIU de ce sa moara de frig si urlete disperate ca nu sunt medicamente DRAGI analisti DACA nu stiti VO spun eu pacatele tinereti facute de noi jmeceri socializmului cu fata umana SE apropie vom patimi si vom da socoteala plangand la mormintele copilasilor care in revolutie nea eliberat de satana rosie STIU ca va convenea va instalasati in casele boierilor le luaseti tot cu hapca ACUM la batranete toti cei ce au abuzat acei oameni care va cumparat pamantul STITI dew ce ca voi consumati in carciuma lor bauturi si jucati sarbe indracite .anonimul UJB .ro

    • Cristian Orgonas
      30.10.2010, 1:10 pm

      Antone: te rog sa postezi comentarii coerente, care respecta semnele de punctuatie. Altfel le voi sterge.

  7. Belcea Belcea
    10.11.2010, 5:42 pm

    ” costul vietii nu este cu mult diferit fata de cel din alte tari ” … pe bune?

    Eu nu stiu despre ce Grmanie vorbeste domnul autor, dar in Germania in care eu lurez de un pic peste un an de zile, asa, doar ca exemplu, abonamentul lunar de transport in comun este de ~200 Euro … pe luna , nu pe an. Si este de departe cea mai ieftina varianta de transport.

    Tot in Germania in care locuiesc eu de un an, platesc o chirie de cam 1000 Euro pentru o garsoniera mare destul de in centru … parca e un pic mai mult decat un spatiu similar in Bucuresti … si nu , nu traiesc intr-n oras mare, ci in Mainz (197778 locuitori @ Dec 2009).

    Sa mai amintesc oamenilor ca aicea peste 80% din populatie inchiriaza locuinta … nu o au ca proprietate personala / a bancii :P .

    O conexiune la internat cam de caliatea celei pe care o aveam in Romaian acuam ~8 ani ma costa 30 Euro pe luna.

    Abonamenul la o sala de fitness e cam 80 euro pe luna … cu contract pe 1 ani de zile … nu plata lunara si posibiliatatea sa renunti oricand …

    Un tuns simplu, nu coafat la stilist, incepe de pe la 15-20 euro …

    Schimbatul placutelor de frana la motocicleta, doar manopera, ma costat 50 euro.

    Ce are, in afara de alimente de baza (excluzand fructe si legume proaspete) ,un cost comparabil ?

  8. Zinc
    10.11.2010, 6:26 pm

    Prietene, nu stiu eu cate suruburi produce un muncitor, dar profesorii mei din liceu au fost extraordinar de bine pregatiti. Iar despre medici, l-am dus pe tata aproape mort, cu o chestie foarte complicata, si astazi e bine mersi. Ca doctorul asta pleaca acum in Franta, sunt de vina conditiile in care trebuie sa munceasca (lucreaza cu aparatura cumparata de el din Franta, ca spitalu are ….)

  9. mihnea
    11.11.2010, 11:25 am

    excelent scris!

  10. Andrei Potorac
    11.11.2010, 11:54 am

    Din pacate asa este. As fi adaugat si spiritul de antreprenor prezent in Vest.

    La noi vad in fata scarilor tineri cu varste intre 20 – 30 de ani, care isi pierd fix cea mai importanta perioada din viata scuipand seminte pe jos.

    Nu muncesc nici pentru ei, nici pentru altii, si sunt o povara pentru societate.

  11. ionut
    11.11.2010, 5:55 pm

    Inca un articol din milioanele din aceeasi categorie pe care le vad in fiecare zi. Articol scris ca sa te afli in treaba domnule, poate s-o mai gasi vreun prost sa-l citeasca.

  12. Adrian D.
    24.11.2010, 9:17 pm

    Exista un fetish de dreapta, din cate vad, conform caruia “muncim prost, deci suntem platitzi prost”. Aparent, o fraza de bun simtz – insa a stat cineva sa o analizeze, de fapt?

    1. Angajatzii romani ai multinatzionalelor sunt supushi unui tratament de neconceput in alte tzari. Are cineva idee la ce ora pleaca acasa un angajat roman in comparatzie cu omologul sau francez, de exemplu, de la o companie prezenta pe ambele pietze? Am prieteni, lucrand in privat, pentru companii prezente shi in Frantza, Germania etc., care pleaca acasa regulat dupa ora 22 (nu la ora 17, precum omologii lor occidentali)…

    2. Hypermarketurile fac un profit imens pe piatza romaneasca, prin urmare munca angajatzilor romani este eficenta. Cu toate aceste, un angajat de talie mica la Hypermarket-ul X incaseaza ceva mai mult de 700 de RON, in comparatzie cu omologul sau francez care se duce spre 1000 de euro. acelashi lucru este valabil pentru benzinarii (pentru cei care nu cred ca ar fi asha, incercatzi sa ii intrebatzi cat cashtiga pe acei care va vand produsele ori serviciile pe care le cumparatzi) shi nu numai…

    2. Pretzurile la hypermarket sunt comaparabile cu cele din Occident, indiferent daca sunt locale sau importate. A avut insa cineva curiozitatea sa intrebe cu cat este platit producatorul local de lapte, de exemplul, pentru laptele care va fi procesat in vederea vinderii la hypermarket?
    facetzi-o, shi vetzi avea o surpriza.

    Exemplelele de acest gen pot continua la nesfarshit.

    Realiatea e simpla, shi din pacate in alte parte decat acolo unde o gaseshte autorul acestui articol.

    Romanul este platit prost pentru ca asha vrea angajatorul, indiferent daca acesta are profit sau nu, indiferent daca angajatorul este roman sau strain.
    Romanul este platit prost fiindca toate marile profituri care se fac in Romania de catre multinatzionale and cie stau pe fraza cheie: “fortza de munca ieftina shi calificata”.

    Romanul este platit prost la munca egala sau superioara omologului sau occidental, punct.

    Un ultim amanunt, care ma obsedeaza de ceva timp, ca o verificare statistica a unei lozinci, shi anume ca statul roman nu ishi permite sa ishi plateasca bugetarii:

    S-a gandit oare cineva pana acum ca – daca il iei la bani maruntzi – fondul de salarii de stat ajunge cu varf shi indesat pentru cei 1,320 mil de angajatazi, problema fiind proasta eshalonare a unei grile de salarizare unde 80% din angajatzi cashtiga de la salariul minim brut la salariul mediu brut(adica undeva pana la un total de 24,7104 md RON, dar de fapt mult mai putzin), in vreme ce 20% care cashtiga de la salariul mediu in sus monopolizeaza aproape 45% din faimoasa anvelopa salariala (adica in jur de 15 md RON, dar de fapt mult mai mult)?
    A facut cineva vreodata socoteala luand media salariului brut, numarul de angajatzi shi fondul de salarii?
    Iata: 1,32 mil salariatzi x 13 salarii x 1800 RON salariu mediu brut= 30,88 md RON.
    Cu alte cuvinte, legea salarizarii, disponibilizarii shi reducerile de venit sunt o AIUREALA fara nici o justificare in cifre. Statul roman ishi poate permite sa ishi plateasca totzi angajatzii, shi ii poate plati chiar mai bine, daca ar incerca macar o grila mai echitabila de salarizare – fara sa violeze faimoasa anvelopa de 30 md ron.

    Din pacate, acelashi lucru este valabil shi pentru sectorul privat, unde doar o minoritate cashtiga de la salariul mediu in sus, intrucat, sa nu uitam, fortza de munca este “ieftina shi calificata” (cu accentul pe “ieftina”).
    In Romania, fondul de salarii, cumulat (public+privat), se duce spre 20% din PIB. Ori, in toate tzarile europene, el trece de 25%, plasandu-se spre 33%.

    Probabil ca fraza cheie la care ar trebuie sa ne gandim nu este aceea ca am produce mai putzin decat consumam, ci aceea ca noi consumam mult mai putzin decat producem.
    Singurul rezultat al acestor fantoshe neverificate(“muncim prost, deci ar trebui sa fim platitzi prost” sau “producem mai putzin decat consumam”) sunt masurile de taieri bugetare, atat in sector public cat shi in cel privat. Ori, in clipa de fatza, acestea sunt singurele cauze pentru care bancile private au inceput sa raporteze credite neperformante…

    • tomis
      24.11.2010, 10:25 pm

      Impartasim aceleasi pareri, inclusiv aceea ca “realitatea” este altundeva decit in articolul scris de Orgonas.

    • Bujold
      25.11.2010, 7:03 am

      As mai avea un scurt comentariu – legat de multinationale – diferenta de salariu intre management si angajati – management, de regula, romanesc – managerii fac orice ca sa te plateasca cat mai prost. Si sa te munceasca cat mai mult….pe principiul “da-l naibii, oricum e multumit cu putinul pe care i-l dam si nu pleaca el de aici, ca suntem compania lu’ peste si-i convine s-asa!”

  13. Mihaela
    9.1.2011, 8:46 am

    Atunci de ce muncitorii romani care lucreaza in strainatate sunt mai bine platiti decat in Romania? Oare productivitatea lor de munca scazuta in tara, creste brusc doar prin trecerea granitelor tarii? Si de ce, atunci cand le este recunoscuta adevarata valoare, primesc in strainatate salarii echivalente cu cele ale localnicilor acelei tari?

    Sunt sigura ca un muncitor roman poate produce la fel de multe suruburi ca un muncitor german, si de aceeasi calitate, daca lucreaza intr-o fabrica germana. Asta nu se va intampla intr-o fabrica romaneasca, in special din cauza tehnologiei invechite si a managementului prost. Sau, chiar daca s-a intampla asta, conducerea si-ar insusi profitul si l-ar plati la fel de prost ca pe ceilalti.

    Deci, iata ca nu e vina muncitorului, ci a managementului prost, a conducatorilor hulpavi, a clasei politice inconstiente si hraparete!

  14. stefan
    7.2.2011, 11:24 am

    exista profesori….in invatamant…….in medicina …..care au nivelul de pregatire ca al celor din vest…… dar au salariul ….de aici din romania…….. multi ar putea pleca dar nu o fac… spera ca statul sa faca ce trebuie sa faca pt ca ei sa ramana aici linga familie…… dar va invit sa cititi aici……….http://businessday.ro/07/2010/ii-putem-opri-pe-tineri-sa-paraseasca-romania/…… cel putin 15 ani nu sunt sperante….. din pacate…. daca esti realist si te uiti in jur….. vezi ceea ce trebuie sa vezi……

  15. Radu
    22.3.2011, 7:28 pm

    Dupa 1989, in absolut toate guvernarile, plecandu-se de la ratiuni si motive electorale, preturile (transport, alimente, etc.) au fost tinute jos cu ajutorul banilor imprumutati sau cu ajutorul banilor din privatizari.

    Aceasta schema Ponzi a putut fi implementata evident acolo unde Statul a avut parghiile necesare pe considerentul ca: 1. Romanului ii place sa bea si sa manance deci daca ii dam sa bea si sa manance vom fi populari deci vom fi votati; 2. Dupa noi potopul!

    Romanul munceste dupa cat este platit pentru ca isi permite si i se permite sa aiba o astfel de mentalitate.

    Si ca sa inchei cu un exemplu foarte concret:
    Atat la Londra cat si la Bucuresti, cheltuielile operationale ale metroului sunt aproximativ egale bineinteles respectand proportiile.
    De ce la Londra doua calatorii costa 4 lire si la Bucuresti costa aproximativ 0,5 lire?

  16. Adrian D.
    22.3.2011, 8:48 pm

    Mai oameni buni, inainte de a inghitzi pe nemestecate sloganuri frumoase “de dreapta” shi a debita perle de intzelepciune precum aceea ca “romanul este platit prost fiindca munceshte prost” sau ailalalta maxima referitoare la “productivitatea muncii”,
    ar fi poate mai bine sa va punetzi nishte intrebari simple, ca asha, poate, dintr-una intr-alta, poate va impiedicatzi shi de adevarul care e ceva mai contondent decat genul aceste de maxime shic cugetari.

    No, aflatzi ca productivitatea MEDIE lunara (adica in fiecare luna, nu selenara) a unui angajat roman este de …
    18000 RON (optsprezece mii de RON).
    Mai aflatzi ca salariu mediu BRUT lunar al aceluiashi angajat este de
    1800 RON (una mie opt sute de RON).

    Concluzia 1: este nevoie de 10 muncitori romani pentru a cumpara ceea ce produce unul singur
    Concluzia 2: un angajat roman este platit cu 10 (a zecea parte) a ceea ce produce in medie, in fiecare luna.

    Meditatzie 1: daca este nevoie de 10 angajatzi pentru a cumpara produsele executate de unul singur, cum dumnezeu ne ashteptam noi sa avem o piatza interna rezonabila, unde sa functioneze legi simple, precum acelea ale cererii & ofertei?
    Meditatzie 2: intr-adevar, nu-i asha, angajatul roman munceshte prost shi este platit prost, dupa cum sare in ochi din cifrele prezentate mai sus.

    Sugestie: daca salariile medii sunt de (cel putzin) trei ori mai mici in Romania ca in UE, iar pretzurile sunt aprtoape identice, cum dumnezeu este posibil ca aproape t6oate multinatzionalele intrate ion Romania sa aiba aici o rata a profitului de 3 ori mai mare decat in UE?

    dar asta, dragii moshului, este o cu totul poveste, pentru oameni mari.
    :)

    • tomis
      4.6.2011, 9:22 pm

      adrian: de asta-i bine sa continui sa atragi atentia celor de pe aici, pentru ca inca sunt la clasa mica si poate sa rasgindesc sa ramina in ea pentru a trece la o clasa mai mare.

  17. Anonimul
    4.6.2011, 9:06 pm

    Ca sa nu va mai certati,adevarul il vedet zilnic in parcarile hotelurilor de lux din marile orase.
    Noi muncim ei isi cumpara masini de lux,cheltuiesc banii in cazinouri,curve de lux s.a.m.d
    De ce un roman care pleaca sa munceasca in U.E. este platit la nivelul de salarizare de acolo ? pentru ca nu este productiv?

    • bogdan
      4.7.2011, 5:34 pm

      “De ce un roman care pleaca sa munceasca in U.E. este platit la nivelul de salarizare de acolo ? pentru ca nu este productiv?”

      pentru ca acolo chiar munceste… De ce un chinez adus in Romania in constructii e platit cu salariu de 3-4 ori mai mmare decit in China? Any idea?

  18. Ăla
    4.7.2011, 4:30 pm

    De ce avem salarii mici? Pentru ca nu stim sa ne impunem(parerea mea). Ceausescu a fost omorat doar ca sa fie inlocuit de altii ca el, deci oamenii de rand nu am obtinut prea multe…
    Dar continuam sa speram. La salarii mai mari

    • bogdan
      4.7.2011, 5:36 pm

      Pai nu aveti salarii mari pentru ca tot ce faceti e sa sperati la salarii mari, fara sa va intrebati daca nu trebuie sa si faceti ceva pentru salarii mai mari… Voi va faceti ca munciti, aia se fac ca va platesc …

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente