General Social Publicat la 21.10.2009 20 comentarii
Are Romania nevoie de mai multi politisti?
Conform Eurostat, in 2007, numarul politistilor romani era de 45.391, ceea ce inseamna ca avem 211 politisti la 100.000 de locuitori. Tot in 2007, numarul oficial al infractiunilor a fost de 281.457, rezultand o medie de 6.2 infractiuni pe cap de politist intr-un an. Sunt multe? Sunt putine?
Sa vedem cum stau altii. In Suedia, acolo unde rata infractionalitatii este de zece ori mai mare decat in Romania, numarul politistilor raportat la populatie este mai…mic decat la noi, iar numarul infractiunilor pe cap de politist este de 73, de unde deducem ca politistul suedez este de 12 ori mai ocupat decat cel roman.
Cu toate acestea insa, cine se simte mai in siguranta pe strazi sau in mijloacele de transport in comun? Cetateanul roman, sau cel suedez?
Din punctul de vedere al numarului de politisti la 100.000 de locuitori, Romania se afla pe locul 22 din 26 de tari membre UE (nu exista date pentru Bulgaria), de unde deducem ca Politia Romana ar trebui sa mai angajeze oameni.
Daca judecam insa lucrurile dupa numarul infractiunilor pe cap de politist, ne aflam din nou la coada clasamentului, respectiv pe locul 24 din 26, ceea ce inseamna ca multi politisti cam freaca menta prin sectii.
Daca in medie, un politist roman se confrunta cu 6.2 infractiuni pe an, cel german se confrunta cu 25, cel englez cu 33, iar cel italian cu 27.5, media la nivelul UE fiind de 19. Cel mai lejer job il au politistii din Cipru, fiecare dintre ei confruntandu-se cu doar 1.5 infractiuni in cursul unui an.
Click pe grafcul de mai jos pentru detalii: coloanele reprezinta numarul politistilor per 100.000 de locuitori (scala din dreapta), iar linia rosie reprezinta numarul infractiunilor pe cap de politist (scala din stanga).
In SUA, exista 233 de politisti la 100.000 de locuitori, numarul infractiunilor pe cap de politist fiind de 16 pe an.
PS: Desi stim ca in Romania nu sunt declarate toate infractiunile, nu imi inchipui ca Politia Romana lucreaza si la infractiunile nedeclarate astfel incat sa putem considera ca politistul roman este mai ocupat decat pare la prima vedere.
Citeste si:
1. Infractionalitate: romani versus nemti, italieni si suedezi
2. Sunt romanii o natie de infractori? Datele statistice arata exact contrariul



Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
21.10.2009, 7:49 am
Include statistica si Jandarmeria?
Anumite anomalii scoase de statistica in privinta criminalitatii este data de cum se declara si inregistreaza incidentele la politie (Suedia)….
Din statisticile tale anterioare somajul in Romania este excsiv de mic de exemplu. Eu cred ca este de 4-5 ori mai mare in realitate.
21.10.2009, 12:02 pm
Tio: statistica include numarul ofiterilor de politie asa cum este el reflectat de Eurostat. Cat priveste infractiunile, dupa cum spuneam, nu imi inchipui ca Politia Romana lucreaza si la infractiunile nedeclarate, deci si daca infractionalitatea este mai mare, asta nu ii afecteaza pe politisti.
Pe de alta parte, atunci cand inregistrezi o plangere la politie, cineva este obligat sa lucreze la ea, macar de forma, si tocmai de aceea, in Suedia spre exemplu, politistii sunt mai ocupati.
Subestimarea infractionalitatii ajuta politia, nu o dezavantajeaza
21.10.2009, 7:25 pm
http://www.igpr.ro/infractiuni_solutionate_2004_2008.htm
281.457 – 2007 reprezinta numarul de infractiuni solutionate, cele totale fiind mult mai multe – probabil. Concluzia ar fi ca freaca menta si prind prea putini infractori sau numara bani celorlalti
21.10.2009, 7:52 am
NU, nu are nevoie de mai multi ci de mai bine pregatiti. Si asta este valabil in genere pentru mai multe domenii. Este de fapt vorba de calitate versus cantitate.
21.10.2009, 8:39 am
Cantitatea nu este egala cu calitatea .
Important este sa avem politisti care stiu sa faca bine meseria si care sa actioneze mai mult pe teren decit in birouri .
Eficienta este factorul principal dar greu de aplicat in Romania , indiferent de grad sau functie .
21.10.2009, 8:51 am
NU, nu are nevoie de mai multi ci de mai bine pregatiti.Dupa ce ca au salarii mari fata de ceilalti bugetari si nu fac nimic asta ar mai lipsi sa fie mai multi.Avem politie, politie comunitara, jandarmerie etc si nu fac nimic.Comandantii de politie sunt prieteni cu capii lumii interlope si uita sa ei sunt pusi acolo sa faca dreptate nu sa apere coruptii.
Uitati-va la Arges ce sa intamplat cu permisele, acelasi lucru se intampla si la Craiova da nimanui nu-i pasa.Ce face un agent de politie care umbla pe strazi noaptea, va spun eu nimic,se ascunde la negura in masina ca sa nu-l vada nimeni se doarme.
21.10.2009, 9:28 am
Dupa cum au spus si antecomentatorii, e nevoie in primul rand ca politistii actuali sa isi faca treba bine.
21.10.2009, 9:29 am
Buna ziua,
Nu stiu cine esti dar m-am hotarat sa raspund unui blogger ( e corect scris?) pentru ca m-am saturat de comentarii “statisticoide”, “intelighente” si date ca adevaruri absolute.
Nu ar fi un pericol daca ele nu ar apare in ziarele electronice, preluate fara discernamant si ingurcitate de “fraieri” ( vezi cazul pensiilor asa zis nesimtite)
Deci, cand ai zis politie, te-ai referit de la ultimul agent pana la ministru? ai luat in calcul si pe dl comisar sef de la contabilitate si pe cel de la logistica si pe cel de la parcul auto, sau numai pe operativi?
Te-ai gandit :
1. sa incadrezi macar in grupe mari infractiunile. De exemplu: gainarii, infractiuni economice, crime, violuri , infractiuni politice si de ce nu genocid economic. Dar stai, in Suedia nu exista genocid economic….., nu ced ca au oameni care mor de foame….
2. ce poate face un politist cu cateva bonuri de carburant pe luna, cum poate avea viteza de reactie cand alerga dupa gainari, ca de astia nu ducem lipsa sau eventual dupa baba care fura o rata sa aiba ce manca?
exemplele pot continua, dar cand mai faci analize sa le faci cu simt de raspundere, ca stii vorba aia ” un… arunca o piatra in apasi multi filozofi se straduiesc sa o scoata si nu pot”.
21.10.2009, 12:09 pm
@Eu: pentru comparatia pe care am facut-o, nu are foarte mare importanta numarul politistilor operativi si al celor care nu se ocupa efectiv de infractionalitate. Si in Suedia exista contabil sef, exista si cineva la logistica, exista si cineva care se ocupa doar de relatiile cu publicul..etc, iar daca am lua in considerare doar politistii operativi, clasamentul nu s-ar modifica decat eventual, foarte putin.
Dupa cum au spus si altii, multi politisti ii sfatuiesc pe pagubiti sa nu depuna plangeri, iar asta se reflcta in sens bun in rata mica a infractionalitatii, si in sens rau in numarul extrem de mic de infractiuni pe cap de politist, situatie care arata ca jobul de politist este unul destul de lejer in Romania in comparatie cu ce se intampla dincolo.
24.10.2009, 12:25 am
Scuza-ma khris, eu nu sunt de aceeasi parere.
Nu cunosc situatia concreta, dar consider ca nu ar fi imposibil sa functioneze SI politia pe principiul (aproximativ) generalizat printre bugetari (cativa activi si utili intr-o “mare” de “bine proptiti de la spate”), si in acest caz statistica asa cum e prezentata, “la general”, devine irelevanta si pt cei intr-adevar ocupati, si pt cei cu sinecurile, si pt noi (cei carora cazurile ne sunt rezolvate doar de catre cei din prima categorie).
21.10.2009, 9:44 am
Statisticile privind criminalitatea sunt dificile si pe alocuri pot crea chiar efecte perverse.
1. Cat sunt ele de “accurate” e o problema majora. Daca ne uitam la UK, ei au o rata a criminalitatii inspaimantatoare comparativ cu continentalii. Oare reflecta realitatea sau capacitatea administrativa a politiei britanice de a inregistra si prezenta mai corect plangerile cetatenilor. La noi, nu stiu ce sa zic, dar imi aduc aminte de bancurile cu politisti si abilitatile lor matematice.
2. Ca in orice sistem de New Public Management ce impune tinte legate de statistici, efectele s-ar putea sa fie altele decat cele intentionate. Astfel, pentru a iesi bine in statistici, politisti tind sa puna in carca unui infractor nu doar furtul auto pt care l-au prins dar si alte 5 cazuri nerezolvate, cu care infractorul saracu’ nu are nicio legatura. Asta nu inseamna ca s-a imbunatatit siguranta cetatenilor si a masinilor lor sau performanta politiei, ci doar ca se incalca drepturile omului.
Sa iti bazezi politicile publice pe date statistice fragile cu potentiale efecte negative este cam iresponsabil. Ar trebui ca decidentul/managerul (sau cum vrei sa ii spui) sa analizeze cu inteligenta realitatea dincolo de trei mere comparate cu pere din alte tari si sa isi structureze indicatorii de performanta incat sa nu duca la tot felul de aberatii. Asta nu e simplu.
21.10.2009, 10:06 am
Cateva comentarii:
1. Ca si un ante-scriitor aduc in discutie problema statisticii: ma tem ca in Romania (spre deosebire de alte tari mai vestice) un nr. ridicat e infractiuni NU sunt declarate, prin urmare raportarea la nr. de infractiuni este nerealista.
2. Am fost si eu subiectul unor infractiuni, dupa prima raportare la politie am renuntat. Nu numai ca nu s-a rezolvat nimic, am fost si amenintat ca am raportat cazul – ceea ce duce la gandul infratirii unora din politisti (nu toti, exista si profesionisti) cu interlopii.
3. In cazuri de tulburarea linistii publice (dar si alte incalcari marunte ale legii) Politia nici maca nu se deranjeaza, atunci la ce bun reclamatia? Ar putea parea nesemnificativ acest aspect, dar in realitate duce la incurajarea infractorilor ca sa comita infractiuni mai mari, Romania pare (si – din pacate este!) un sat fara caini.
4. Chiar si in cazul unor infractiuni DOVEDITE nu s-a intamplat nimic: ministrul caltabos DOVEDIT este bine mersi in libertate. Cazul Paunescu in care sotia senatorului a omorat 3 oameni (dar si altele similare), legea s-a dovedit a fi valabila doar pentru prosti.
Concluzie: eu cred ca ne trebuie si mai multi politisti dar si mai bine pregatiti. Si cu o infrastructura mai buna.
21.10.2009, 11:07 am
Eu personal am avut nevoie de politie in 2 cazuri (si sper sa ramana asa)
1. reclamatii de tulburarea linistii publice – spre satisfactia mea, politistii au ajuns in cam in 5 min de fiecare data si au oprit maneaua de la ora 24
2. carte de identitate – sectia de politie arata ingrozitor, functionarele ar prefera sa faca orice altceva etc
Una calda, una rece…
PS As vrea sa-i vad facand ceva impotriva vanzatorilor ambulanti de la Unirii. E de rasu’-plansu’: zici ca se joaca hotii si vardistii.
21.10.2009, 10:46 am
Ca parere personala, ca tot ce m-am intors de curand in tara dupa ceva vreme, politia isi face treaba bine sau mai bine decat prin alte parti. Mai are de lucrat la imagine dar in rest e ok. Si mai sunt si alte probleme. Tocmai ce am aflat ca intr-un judet radarele se pun la mai putin de 20km de orasul resedinta de judet ca doar pana acolo au benzina
. Dar asta e secundar. In Romania este o tendinta mai nou de a se vedea totul in negru. La noi totul e mai rau. In ultimile luni am urmarit mai atent un pic comentariile pe bloguri. Si daca te iei dupa comentarii concluziile sunt amuzante. Judecatorii si procurorii sunt corupti. Politia la fel. Medicii spagari. In general bugetarii sunt niste lenesi nesimtiti. Armata are pensii speciale. Profesorii au 18ore/saptamana si vor mai multi bani degeaba.De politicieni nu mai vorbim. Nici in privat nu e mai bine. Ce bine le-a facut impozitul forfetar al lui Pogea ca oricum furau din contracte cu statul si isi cumparau SUV-uri si nu plateau impozit. Si or mai fi si altele pe care nu mi le amintesc acum. Pai daca adunam toate de mai sus cine ramane cinstit in Romania ? Suntem o tara de hoti(corupti etc) sau doar ne place sa vedem paiul din ochii celorlati ?
24.10.2009, 12:18 am
Combo, DE UNDE crezi ca a provenit notiunea definita prin sintagma “baietii destepti”?
21.10.2009, 12:18 pm
Din cate am inteles, exista absolventi de la Academia de Politie care inca nu au fost repartizati. Deci nu cred ca sistemul se umple cu oameni, doar sa fie.
Comparatia cu Suedia care are o populatie de 9.127.058 nu poate duce la o concluzie ca in sectiile de politie sunt oameni care dorm. E just ca nu isi fac treaba de fiecare data dupa procedura, dupa standarde, dar…
Trebuie sa stii ca in unele zone rurale NU exista politisti la acele posturi de politie. Si daca exista, de obicei 1-2 persoane acopera o zona destul de mare, nu ca numar de infractiuni, ci ca suprafata. Gandeste-te ca trebuie sa cauti in catunul din deal cu un LOGAN pe ficiorul ca si-a violat bunica pentru o palinca.
E diferenta si de civilizatie, desi statistica e corecta, concluziile ar putea fi altele pentru ca in practica Romania sta altfel la multe capitole fata de comparatiile respective
21.10.2009, 12:38 pm
nu cred ca numarul este neaparat prea mic, insa unii dintre politisti si-ar putea imbunatati calitatea activitatii. nu pot da exemple personale, deoarece – din fericire – experientele mele cu politia romania au fost ok (gen recuperat aparat foto uitat in tren, gasit de catre un tanar agent de politie si inapoiat in aceeasi zi). totul depinde de fiecare individ in parte. comparati cu confratii lor din alte tari, politistii romani sunt clar mai prost dotati si “ajutati” si de o legislatie de 2 bani, permisiva si confuza. si la fel de adevarat ca destui politisti sunt corupti sau nu-si fac treaba bine, lucru valabil pentru aproape orice domeniu din romania.
21.10.2009, 4:40 pm
cred ca faci o confuzie intre “numar de infractiuni raportate” pe care il iei in calcul aici si “numarul real de infractiuni”. Nu am date dar banuiala mea este ca raportul intre cele 2 este mai dezavantajos pt romania. in plus e vorba si de “prevenire”.
Sa iti dau un exemplu de care poate ne lovim toti. Un politist te opreste pt o neregula in circulatie. Daca iti da amenda cu proces verbal apare o infractiune raportata. Daca insa iti da “amenda” fara proces verba, infractiunea este reala dar neraportata. unde crezi ca apar mai multe din a doua categorie, in romania sau in suedia?
in plus daca ar fi mai multi politai , dar pe strada , cu mai multe “amenzi” rapoartate sau nu, cred ca in timp ar scadea numarul de infractiuni cel putin in circulatie. daca stii ca e un politai care iti va da amenda cu probabilitate mare cand parchezi ca nesimtitul pe trotuar… te mai gandesti pt ca te arde la buzunar…
21.10.2009, 6:21 pm
Cred ca este destul de gresit pusa problema. Nu cunosc cifre, dar la noi am senzatia ca avem mult prea multi politisti de circulatie, care … dirijeaza traficul.
Iar astia nu se ocupa de infractiuni.
In tarile civilizate se folosesc sisteme mai bune de semaforizare.
31.5.2011, 9:24 pm
http://www.nationmaster.com/countries
Aici se vede clar ca Romania are foaaaarte multi politisti comparativ cu gradul mult mai mic de infractionalitate pe cere-l are comparativ cu occidentul.