Bursa Economie Publicat la 31.10.2008 10 comentarii
Actuala criza mondiala, o sansa pentru economia romaneasca
Nu ma indoiesc ca toata lumea a auzit de criza mondiala actuala si probabil cu totii ne intrebam ce impact va avea aceasta asupra economiei romanesti. Pana acum, efectele negative s-au manifestat in principal pe bursa, unde indicii au scazut pana la nivelele de acum 4-5 ani dar si pe piata bancara unde bancile au crescut dobanzile, atat cele pasive (platite deponentilor) cat mai ales cele active (dobanzile la credite).
Insa in acest articol nu mi-am propus vorbesc despre impactul negatival acestei crize cat despre oportunitatile pe care aceasta criza o ofera unei economii emergente, asa cum este cea a Romaniei.
Este evident faptul ca tendinta care se va manifesta in toate domeniile economice este aceea de a oferi produse/servicii mai bune la costuri mai mici. Producatorii nu pot oferi aceste produse fara sa aiba un control foarte bun al costurilor in sensul scaderii lor la minimul posibil, iar cand vorbim de costuri de productie mici, ne gandim in primul rand la estul Europei, zona din care si Romania face parte.
In acest moment, companiile mari se confrunta pe propriile piete (SUA, Vestul Europei) cu stagnarea sau chiar cu restrangerea afacerilor datorita recesiunii si vor fi fi nevoite sa gasesca noi piete de desfacere si/sau sa isi extinda afacerile pe pe pietele in dezvoltare pe care sunt deja prezente.
Daca viitorul guvern va avea a atitudine “corecta” in ceea ce priveste atragerea investitiilor straine (un cadru fiscal mai stabil, o justitie mai independenta, scaderea birocratiei…etc), probabil vom fi surprinsi sa vedem ca marile firme multinationale, aflate in cautare de locatii de productie care sa ofere costuri mici, vor pune Romania pe lista lor.
De ce aceste firme ar alege Romania? Facem parte din NATO si UE (deci riscurile militare sunt 0 iar economia romaneasca are suportul Uniunii Europene), avem o piata de 20 milioane de consumatori care le-ar cumpara produsele, piata este departe de a fi suprasaturata, indiferent despre ce produse sau servicii vorbim; companiile aflate deja aici obtin rate ale profiturilor pe care nici nu viseaza sa le obtina pe pietele mature; avem salarii mici iar forta de munca este calificata; criza nu va genera recesiune in Romania ci doar o reducere a ritmului de crestere economica; UE va “arunca” in noi cu bani in urmatorii 3-4 ani (3-4mld euro/an) iar acesti bani se vor duce in investitii….si enumerarea avantajelor poate continua.
Este adevarat ca investitiile in Romania presupun un risc investitional superior altor tari dar, din punctul meu de vedere, raportul risc/castig este unul acceptabil avand in vedere oportunitatile pe care Romania le ofera.
Vom vedea in urmatorii doi ani cum vor sta lucrurile si daca suntem in stare sa profitam sau nu de pe urma acestei crize.


Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
31.10.2008, 3:10 pm
Uiti un lucru important: EU si SUA lucreaza impreuna iar dezvoltarea Ro are loc dupa cum dau ele tonul… Marea batalie de abia acum incepe iar cel care o conduce este Isarescu. Mai devreme sau mai tirziu Ro va fi pedepsita cumva pentru ca nu se poate ca cei pe care tu stimezi ( A.N. ) sa fure cu tupeu din banii UE si sa nu plateasca pentru asta. Dar, de fapt platim toti pentru ca asta este politica ce se va introduce pe nas la Ro.
Deci consider ca atentia ta ar trebui directionata pe acei farisei politici care nu au aceeasi inima si credulitate in Ro.
Concluzia mea: vom pierde trenul pentru ca nu stim directia pe care o vrem, care de fapt nu este explicata de Basescu si altii care la rindul lor nu au aceasta directie !!!
31.10.2008, 7:02 pm
@khris
Bai bouleana, de ce vii cu lucruri strambe. Tu stii bai ramatorule ca legea de majorare pentru profesori este in parlament de mai bine de un an?
Sa se introduca si pentru ceilalti solicitanti legi in parlament si in timpul corespunzator se vor aproba.
Dar ia gandeste-te tu ce s-ar fi intamplat cu tine si cu cei ca tine daca n-ar fi fost dascali si n-ati fi avut parte de invatatura. Crezi ca ati fi trecut de stadiul de ilusti Ngaa, Ngaa? Eu nu cred. Ati fi niste manuitori de comege si pietre neslefuite.
Dar vad ca nici trecerea prin scoala tie nu prea ti-a fost de mare ajutor. Tot un neica nimeni cu gandire rudimentara ai ramas.
31.10.2008, 7:05 pm
@cantaru’
Bai comentatoru lu’ peste, tu ai copii de scoala? cum ii sa-i trimiti la scoala sa-nvete carte si pe profi sa-i intereseze boar de bani si nu de ore? ti-ar conveni sa sti la cati handicapati care nu vin la ore, care trateaza copiii ca pe niste handicapati mai mari ca ei sau sunt paraleli cu materia si cu dascalia dai tu banii? sau si tu esti unu’din astia? nu zic sa nu va mareasca salariile, chiar si cu 50%, dar la cine merita, dupa o evaluare competenta, nu la toti imbecilii care n-au ce cauta in invatamant; imi pare rau pentru tine ca ai avut parte de asemenea dascali
31.10.2008, 7:20 pm
@cantarul:
poti sa nu fi de acord cu ce scriu dar data viitoare te rog sa fii mai atent la limbajul pe care il folosesti. Ii respect pe toti cei care intra pe acest blog dar nu incurajez jignirile si atacurile la persoana. Astept ca cititorii mei sa ma combata cu argumente, nu cu expresii ca cele pe care le-ai postat tu mai sus.
27.11.2008, 9:39 pm
[...] un guvern bun si o majoritate stabila dupa alegeri pentru a trece cu bine anul 2009. Mai mult, sunt unul dintre cei care cred ca putem intoarce aceasta criza in favoarea noastra, depinde doar de viitorul [...]
28.11.2008, 11:17 pm
De o sansa beneficiezi atunci cand stii sa profiti de ea si de factorii care te-au ajutat sa ajungi la ea. La noi nu cred ca guvernatii vor stii sa profite de acest lucru decat pentru interesul lor propriu. (Am o parere foarte proasta despre “conducatorii” nostri) In rest, probabil ca “jucatorii” din afaceri vor reusi sa profite fiecare pe felia lui.
Off topic: de ce ai publicat comentariul acelui…individ? (cantarul) Comentariului lui e ofensator, si as avea niste raspunsuri pentru el, dar nu sunt pe aceeasi teme cu discutia lansata de tine. Cand o sa scrii un post despre invatamantul romanesc/profesorii romani (in cazul in care ai scris si nu l-am vazut imi cer scuze) voi reveni sa-i spun parerea mea.
In rest, numai de bine! Te citesc cu atentie si placere din Bv.
29.11.2008, 12:54 am
Julya, nu cenzurez decat comentariile care contin cuvinte obscene (din fericire nu am avut nici unul pana acum), iar comentariul respectiv, chiar daca era mai colorat, nu era injuros. O sa revin cu articole pe tema invatamantului, asa ca stai pe aproape. Multumesc pentru aprecieri.
29.11.2008, 1:27 pm
“Prostul invata din greselile lui isr Desteptul invata din greselile altora!”
Cum ar fi sa ne uitam la ce s-a intamplat cu Romania in ultimii 19 ani?:
Intai au venit “investitorii”arabi si chinezi care ne ofereau la preturi romanesti produse pe care le vedeam la televizor, la sarbi (ma rog aproape ,… ca nu erau Nike erau Mike si nici Adidas ci Adibas:)).
Apoi au venit Shell-ul care ne-a invatat sa cumparam in shopuri stralucitoare de benzinarii, carburant de F1 si alte alea…
Au venit apoi italienii cu croitoriile lor ambulante, noi punand la dispozitie croitorese harnice…
Ne-au primit in NATO, desi armamentul si dotarea armatei noastre era incompatibil dpdv tehnic cu al NATO. (dar am indreptat repede acest inconvenient, cumparand Apache, Piranya, Fspe, Motorola, etc).
Ne-au primit si in UE, aliniind legislatia (pe ici pe colo prin partile esentale).
Libertatea circulatiei marfurilor si persoanelor ne-a adus beneficii si noua romanilor si europenilor.
Romania este o piata atractiva pentru toti producatorii, de orice. Romanii au bani si multi dintre ei vor sa epateze. Hai sa-i ajutam!
Dar iata ca a venit crizaaa…
Cum globalizarea ne-a dus pe toti pe culmile propasirii, tot globalizarea ne duce pe toti si pe culmile prabusirii si a disperarii!
Iar aici desteptul vine si pune in practica invataturile trase din greselile celor patiti:
Scapa cine poate! Spiritul de turma si inertia nu ajuta in situatii de criza. Inventivitatea, creativitatea, experienta anterioara, munca – Da!
In lipsa comenzilor din Europa si mai ales a banilor din Europa, ce putem face? Putem cauta o piata de desfacere, care sa poata prelua surplusul. (Am tinut Mama Rusia pe mancare timp de 60 de ani. De ce nu putem sa ne intoarcem fata catre Ursul de la Rasarit? Din mandrie? Hai atunci sa murim din mandrie de foame, caci banii Ursului nu sunt buni! Scuzata-mi fie ignoranta cine spunea ca banii nu au miros?)
Priviti la tari care au fondat UE, care nu au nici o urma de falsa mandrie si care isi vad interesul:Germania, Austria, Franta, s.a, toate fac afaceri cu Rusia!
Am propus!…
29.11.2008, 1:42 pm
Cred ca motivul slabelor relatii comerciale pe care le avem cu tarile fostei URSS (in special cu Rusia si Ucraina) este reticenta companiilor romanesti vis-a-vis de modul in care se fac afacerile in aceste tari. Am cunoscut pe cineva (un manager intr-o multinationala) care a intrat in parteneriate de afaceri cu firme din Ucraina si mi-a spus ca de multe ori, ucrainienii veneau la negocieri cu armele la ei, bineinteles, nu la vedere…Dar sunt de acord cu tine, ca Rusia (si Ucraina) reprezinta o piata cu un potential foarte mare…
Cred ca si Guvernul ar trebui sa faca mai multe in aceasta directie
7.3.2009, 1:32 pm
cum de s-a ajuns sa ofere bancile o dobanda de 20% pe an la depozitele la o luna? ce profit sa faca ei cu banii pe care ii depun sa poata sa imi dea si mie 20% si sa le ramana si lor vreo 10-15% ?