Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 8.9.2011 56 comentarii

Cum faci bani in sectorul educational: exemplul Spiru Haret

Prima clasificare a universitatilor din Romania realizata de Asociatia Universitatilor Europene a scos la iveala cifrele de scolarizare ale fiecarei institutii de invatamant in parte, iar eu profit de aceasta ocazie pentru a analiza pe scurt un fenomen: Universitatea Spiru Haret.

Crestere fulminanta a numarului de studenti

In 2005, numarul studentilor care invatau in aceasta universitate era de 90.000, dintre care 23.000 erau la zi, iar 67.000 la fara frecventa sau frecventa redusa.

Peste doar trei ani, in anul universitar 2008/2009, numarul studentilor a ajuns la o cifra absolut uriasa – 275.000, respectiv 30% din totalul studentilor din Romania, sau de aproape sase ori mai mult decat cea mai mare universitate de stat, Babes Bolyai din Cluj. Evolutia anuala a numarului de studenti poate fi observata in graficul alaturat, click pe imagine pentru marire.

Din numarul total al studentilor, in 2008, 64.000 erau la zi, 34.000 la frecventa redusa, iar 176.000 la fara frecventa. Pentru comparatie, la nivel national existau 280.000 de studenti care nu erau cuprinsi in invatamantul la zi, 75% dintre acestia provenind de la Spiru Haret.

In acelasi timp insa, numarul cadrelor didactice (de la asistent la profesor) a crescut de la 1.081 in 2005, la 1.334 in 2008, de unde rezulta ca numarul de studenti ce revin unui cadru didactic a crescut de la 83 la 206.

Pentru a intelege bine aceste cifre trebuie spus ca, la nivel european, raportul studenti/profesori este de 15-20/1. In Romania, Politehnica Bucuresti are un raport de 17/1, Poli Timisoara la fel, ASE un raport de 40/1, Babes-Bolyai un raport de 35/1, Universitatea din Bucuresti si Univ. de Vest din Timisoara 29/1, in timp ce media in universitatile de stat este de sub 25/1. La Harvard, raportul este de 11/1, iar la Princeton de 7/1.

Castiguri de 150 milioane euro intre 2005 si 2009

Aceasta evolutie absolut spectaculoasa a populatiei scolare a generat efecte si in plan financiar, excedentul* Universitatii Spiru Haret fiind semnificativ. Astfel, in 2005, veniturile totale au fost de 22 milioane euro, iar cheltuielile de 15 milioane euro, de unde rezulta un excedent de 7 milioane euro. Peste trei ani, in 2008, veniturile au ajuns la 101 milioane euro, iar cheltuielile la 53 milioane euro, excedentul ajungand la 48 milioane euro, sau 48% din venit.

Cu alte cuvinte, taxa medie/student/an se situa in jurul a 370 euro, suma din care cel mult 200 euro reprezentau cheltuielile, iar 170 euro excedentul. Pentru comparatie, statul finanteaza cu minimum 700 euro anual un loc bugetat in invatamantul public, media pe intreg sistemul situandu-se undeva in jurul a 1300-1400 euro (suma poate crestere si pana la cateva mii de euro la unele specializari).

In cei patru ani (2005-2008) in care acesta universitate a facut practic ce a dorit din punctul de vedere al cifrelor de scolarizare, inroland in nestire studenti la specializari neacreditate, castigul inregistrat a depasit 100 milioane euro.

In 2009, Ministerul a pus in sfarsit piciorul in prag, iar prin OG nr 10, autoritatile au desfiintat practic invatamantul la distanta organizat de Spiru Haret, masura ce a generat un scandal urias care a afectat nu numai universitatea respectiva, ci si tot invatamantul superior privat din Romania.

Chiar si dupa acest moment, in anul universitar 2009/2010, numarul studentilor de la Spiru Haret a ramas extrem de mare – 190.000, adica tot atat de multi cat sunt in primele 5 universitati publice la un loc. Cat despre excedent, el s-a situat la 40 milioane euro, in scadere cu 20% fata de 2008, dar dublu fata de 2006.

La final

Pe fondul reducerii contiune a numarului de studenti, bula “Spiru Haret” se va dezumfla la un moment dat, dar “renumele” va ramane. Spre exemplu, un sondaj recent realizat de Bestjobs arata ca aproape jumatate dintre angajatorii care au declarat ca evita sa angajeze absolventi ai universitatilor particulare au spus ca ii evita in primul rand pe cei de Spiru Haret.

O alta problema pe care doresc sa o dezvolt intr-un articol separat este urmatoarea – cum se face ca invatamantul superior de stat este considerat de multi ca fiind subfinantat, desi statul aloca in medie peste 1.000 de euro anual pentru un loc bugetat, dar in acelasi timp, universitatile private practica taxe de 4-500 euro, suma in care cheltuielile au o pondere de 60-70%, restul fiind castig.

*Nota: Universitatile private nu obtin profit ci excedent deoarece sunt organizatii nonprofit.

Update: Spiru Haret s-a clasat pe locul 64 din 90 de institutii clasificate

Share

Tags: , ,

56 comentarii

  1. bogdan
    8.9.2011, 9:50 am

    1 Spiru Haret a fost (si inca este) o fabrica de diplome care raspundea nevoii multor bugetari de a avea o diploma de facultate pentru a primi salariu mai mare si/sau pentru a avansa in grad. Atit. Si cum ziceai si tu, va disparea incet, incet.

    2. “cum se face ca invatamantul superior de stat este considerat de multi ca fiind subfinantat, desi statul aloca in medie peste 1.000 de euro anual pentru un loc bugetat, dar in acelasi timp, universitatile private practica taxe de 4-500 euro, suma in care cheltuielile au o pondere de 60-70%, restul fiind castig.”

    In primul rind raportul studenti/cadre didactice la universitatile de stat e mult mai mic.
    In al doilea rind la universitatile de stat numarul studentilor “la distanta” e mult mai mic, iar costurile cu invatamantul la distanta sunt mult sub cele ale invatamantului la zi.
    In al trelea rind nu stiu daca in mia aia de euro sunt incluse si bursele, si subventionarea cazarii in camine, subventionarea pretului mincarii in cantine, taberele gratuite, etc.
    Iar in al patrulea rind, orice organizatie de stat e mai putin eficienta decit una privata, pentru simplul fapt ca se cheltuie banii tuturor (si deci ai nimanui) si nu cei ai unui proprietar (chestia aia cu diferenta dintre capitalism si comunism)…

    • Cristian Orgonas
      8.9.2011, 9:57 am

      Bogdan: ideea ca statul este ineficient tine doar pana la un punct. Sa iti dau un exemplu legat de dotarea tehnica – numarul calculatoarelor din universitatile private a fost in 2010 de 16.500, iar in cele de stat de aproape 89.000, desi numarul de studenti este relativ similar.
      In sectorul cercetarii, universitatile private sunt zero barat, la fel si in ce priveste relevanta articolelor publicate in revistele de specialitate.
      Nu ai cum sa spui ca poti oferi educatie de calitate in invatamantul superior cheltuind 200 euro pe an, adica 70 de lei pe luna….

      • bogdan
        8.9.2011, 10:15 am

        Pai cine a sustinut ca invatamantul universitar privat ofera educatie??? Sistemul universitar privat ofera doar DIPLOME. Or mai fi (fost) si oareshce exceptii (am un amic care a facut parte din faultatea de medicina la Univ privata Petre Andrei si imi spunea ca dotarea de la privata era mult peste cea de la stat; dar asta se intimpla prin 2000), dar in proportie de 99% sunt fabrici de produs diplome.

        Ceea ce voiam sa spun cu “Iar in al patrulea rind, orice organizatie de stat e mai putin eficienta decit una privata” este faptul ca daca ai lua o universitate de stat, ai da-o unui administrator si i-ai impune sa nu scada calitatea invatamantului, sigur desfasura aceleasi activitati cu bani mai putini.

        P.S. da-mi te rog un link cu cifrele de scolarizare ale universitatilor, daca exista?

    • Ionascu
      8.9.2011, 10:09 am

      Orice organizatie de stat e mai putin eficienta decit una privata?

      Generalizare aiurea. Caile ferate de stat Deutsche Bahn (Germania) si SNCF (Franta) sunt mult mai eficiente (mai ieftine, desi aduc profit statului) si au servicii mai bune (trenuri de mare viteza, etc) decat caile ferate din Anglia (private).

      • bogdan
        8.9.2011, 10:22 am

        In general caile ferate sunt subventionate de stat. Cauta cit subventioneaza germania caile ferate si cit subventioneaza UK. Si pe linga asta depinde si citi nemti versus englezi circula cu trenul, si care e pretul energiei electrice in cele doua tari, si care e cuantumul taxelor si impozitelor, etc.

        In concluzie e greu sa compari doua firme care evolueaza pe in conditii diferite…

      • Ionascu
        8.9.2011, 12:53 pm

        In Germania sunt de doua ori mai multe calatorii cu trenul si subventiile totale sunt aproape de doua ori mai mari, deci statul subventioneaza cam cu aceeasi suma o calatorie cu trenul, insa biletele sunt cu 50% mai scumpe, iar englezii nu au nicio linie de mare viteza (>230 km/h) in afara de Eurostar catre Paris.

      • t
        8.9.2011, 8:39 pm

        Of, of, ce ti-e si cu legendele astea… In 31 dec 2010 SNCF a avut un rezultat financiar net de -358 milioane € si datorii nete de 8,499 miliarde € (in crestere cu 1,327 miliarde € fata de 2009). Demn de mentionat ca, cu exceptia datoriilor, rezultatele pe 2010 au fost cu mult mai bune decat cele din anul anterior, astfel incat SNCF e pe cale de a se salva de la dezastru.

      • t
        8.9.2011, 8:39 pm

        Uitasem ceva important:

        http://www.sncf.com/resources/fr_FR/press/kits/PR0001_20110217.pdf

      • the dark one
        10.9.2011, 2:29 pm

        uitati si de alte aspecte (ce au facut cei de la SNCF cu banii):
        http://www.youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg#t=3m10s

    • Dr.A
      9.9.2011, 9:11 am

      1. Plata cu ora e mult mai ieftina decat norma didactica.
      2. Studentii fictivi nu te costa nimic pentru ca ai nevoie nici de profesori nici de sali de curs. Vezi nr mare la FF.

    • Algernon
      9.9.2011, 11:10 am

      …`Si cum ziceai si tu, va disparea incet, incet.`…
      Asa o fi. Dar, pina atunci, a vazut vreunul dintre voi cladirea noua pe care tocmai au terminat-o de construit?

  2. Claudiu Minea
    8.9.2011, 10:08 am

    “jumatate dintre angajatorii care au declarat ca evita sa angajeze absolventi ai universitatilor particulare au spus ca ii evita in primul rand pe cei de Spiru Haret.”

    Cel mai mare angajator din Romania (statul) nu a avut si nu are dilema asta…

    • bogdan
      8.9.2011, 10:18 am

      Pai statul nu are voie sa faca asha ceva. Nu poate in acelasi timp sa si recunoasca diplomele si sa si refuze sa angajeze absolventii …

    • Andrei
      8.9.2011, 10:23 am

      Pentru ca statul nu poate pune problema asa, ar fi discriminare. Nici firmele private nu pot pune problema asa, dar e mai greu de demonstrat.

  3. camil
    8.9.2011, 10:17 am

    mi se pare că Spiru Haret este (sau era) a doua cea mai mare universitate particulară din lume, după Universitatea Islamică Azad din Iran; păcat de numele marelui savant român…

  4. mo
    8.9.2011, 10:25 am

    prietene, ai dreptate, e de porc sa iti iei diploma pe bani, pt ca despre asta e vba si la spiru-haret, dar de ce tu, si in general voi astia “revoltatii” si justitiarii nu intrebati ministerul educatiei(mi-e greu sa scriu cu majuscule…) de ce a emis si inca emite diplome de licenta pt absolventii acestor universitati-pt ca asta se intampla de fapt, si de ce angajatorii (nu importa ca-s de stat sau privati), nu sunt interesati la interviuri sau concursuri, de ce stie un om sa faca, ci de ce diplome are la dosar?!

    • Cristian Orgonas
      8.9.2011, 10:32 am

      mo: problema nu este ca platesti pentru o diploma, asta se intampla in toata lumea. Problema este ca primesti o diploma in schimbul a 2-300 euro pe an, in conditiile in care statul aloca de cel putin 4-5 ori mai mult.
      Avem nevoie de invatamant privat in Romania, dar taxele ar trebui sa fie de minimum 1000 euro. Educatia costa, nu poti avea calitate la preturi ridicole…

      • mo
        8.9.2011, 10:34 am

        :) de-acord cu tine! dar eu traiesc un caz real, explicat mai jos! colega mea, absolventa de spiru-haret, stie mai mutl decat celelalte 2 absolvente de cj si sibiu! :)) crezi ca asta are legatura cu cat aloca statul pt un student si cat platesti pt un an la o facultate privata?!

      • Felix
        8.9.2011, 12:54 pm

        Cred ca aici sunt mai multe aspecte oarecum diferite. In primul rand este “afacerea” universitatilor private care , profitand de un cult subconstient al romanului pentru diploma (nu degeaba se bat toti politicienii sa fie doctori, cand de fapt doctoratul e peste tot legat de cercetare)fac o gramada de bani “vanzand” respectivele hartii (care in marea majoritate a cazurilor folosesc cel mult pe post de tablou atarnat deasupra tarabei unde isi castiga traiul “diplomatul”). Foarte bine si frumos, bravo lor ca au avut ideea de a profita de asta! Cand insa afacerea lor interfereaza cu restul societatii, fie prin faptul ca legalizeaza impostura in domenii sensibile (medici, arhitecti, constructori, etc) fie ca diplomele respective provoaca o cheltuiala a banului public (cazul incadrarii functionarilor in functii mai bine platite) atunci e normal ca societatea sa reactioneze. Se pot foarte bine elibera diplome de absolvire a invatamantului superior cu valoare egala cu a hartiei din care sunt confectionate si adevarate diplome de licenta, eventual obtinute in urma unor examene la universitati de prestigiu, sau la universitatea privata daca aceasta indeplineste anumite conditii.
        Cat priveste necesitatea unui invatamant privat sau comparatia privat vs stat, cred ca se cer niste nuantari. Ce inseamna de fapt “de stat”, ce inseamna “privat”? (ma refer aici la ce se intampla in lumea occidentala) Universitatile de “stat” au acces nelimitat la banii publici, baga mana cand vor in ei, iar cele private traiesc doar din taxe? In realitate cam peste tot universitatile sunt percepute ca organizatii administrate independent, in care eventual autoritatile publice au reprezentanti in consiliile de administratie si mai dau o mica subventie (cazul celor de “stat” dar statul poate sa fie si primaria, regiunea sau provincia iar subventia poate sa mearga uneori si la “privati”) caz in care taxele de studii sunt mai mici. Finantarea lor principala se face insa independent de statutul lor, in functie de numarul de studenti pentru educatie si pe baza unor proiecte concrete pentru cercetare, in ambele cazuri dupa evaluari foarte serioase. Bineinteles ca finantarea trebuie sa urmareasca interesul general (nu o sa finanteze un MBA de exemplu) si asta cum am spus independent de statutul structurii care o primeste.
        In concluzie cred ca trebuie sa invatam sa nu mai facem nici o distinctie intre stat-privat ci doar intre invatamant de calitate si “comert cu diplome” si atat (apropos de asta exista si universitati de stat la noi care fac acelasi lucru nu ele ca entitati ci prin profesorii din cadrul lor, si sunt destule exemple)

    • cristi
      9.9.2011, 9:26 am

      mo: interviul presupune bani si timp pentru un angajator. Atunci cand marea majoritatea (nu zic 100% dar…aproape) au luat diplomele pe bani nu iti pierzi timpul sa cauti exceptia, sunt destui absolventi in care poti avea mai multa incredere ca au mai invatat ceva.

  5. Constantin
    8.9.2011, 10:27 am

    Problema este la romani si nu la Spiru Haret. Atata timp cat romanii doresc sa plateasca pentru o diploma e firesc, intr-o economie de piata, ca cererea lor sa fie satisfacuta. Oricum, cel a carui invatatura este incununata cu o diploma are sanse mult mai mari sa reuseasca in viata decat cel care si-a platit-o.

    • mo
      8.9.2011, 10:33 am

      evident ca societatea, mai devreme sau mai tarziu, iti da diploma… dar sutn si exceptii!

  6. mo
    8.9.2011, 10:31 am

    in plus, am un caz cincret: am 3 colege, 2 dintre ele absolvente de facultati de stat, una absolventa de spiru-haret,toate pe aceeasi meserie. Ghici ce?! aia “de porc” de la spiru-haret chiar isi cunoaste meseria, si-o face si si-o face bine, alealalte 2 …mai greu inspre deloc…
    Adica, zic, e bine s-o ardem asa deontologic si moral, dar poate uneori, zic, uneori, am putea-o arde si pe baza de valori…Da, stiu, pentru asta trebuie sa ne documentam, si e mai dificil asta la noi romanii.
    Eu una, am prestat o facultate de stat, dar daca as trai zilele astea in care valore se masoara in bani, nu m-as chinui sa fac scoala la stat, pt ca e f greu! as da si io bani, sa fac spiru-haret sau orice altceva de genul asta, si as avea acelasi salariu ca un absolvent de spiru-haret, pt ca asa cum spunea cineva mai sus, statul si alti angajatori mari reali, nu virtuali, gen Bestjobs, nu au o problema cu diplomele de spiru-haret si nici grila de salarizare nu le diferentiaza…;)

    • Mircea
      8.9.2011, 10:53 am

      Bine Mo! Combati bine! Pe ce meserie sunt colegele tale? Ca s-o ardem pe fapte nu pe vorbe. Imi pare rau ca autorul nu s-a documentat mai bine mai ales cu exemplul tau de la serviciu. Unde sunt valori! Numai asa ar fi putut vedea cum ai prestat tu facultatea de stat. Mai bine prestai la particular, aici sunt de acord cu tine.

      PS ( Daca pe ipotetica ta diploma scrie numele unei facultati, aceasta ar trebui sa intre in pamant de rusine vazandu-ti limbajul)

      • mo
        8.9.2011, 12:58 pm

        Nu combat nimc, doar ca exista si o alta fata a monedei..Si spre deosebire de tine, draga Mircea, nu comentez ce zic unii, pentru ca mi s-a pus pata (asa cum pare ca afci tu), ci discut un subiect de interes general, se pare. In alta ordine de idei, problema e simpla: in Romania se cere diploma, nu valoarea lucrurlui pe acre stii sa-l faci. Ei, fiind intr-o economie de piata, daca exista o cerere, iata si oferta! Nu e ok ce se intampal la SH, nici ce se intampla la Herculane, unde cand te dadeai jos din tren, te intrebau baietii direct din gara daca nu doresti o diploma, dar hai sa nu ne facem ca sunt lucruri noi. Statul, autoritatile, oamenii legii si orice alt cliseu, stiu ce se intampal la f multe institutii particulare, dar inchid ochii. De ce?! Pt ca particularii cotizeaza la buget.. Sigur, din cand in cand cand se apropie o campanie, mai mimeaza un control, o nemultumire, dupa acre totul revine la nromal! SH da in continuare diplome pe banda!
        Despre asta cred eu ca e vorba si nu despre a ne lua de limbajul (neacademic, ce-i drept) al celor care comenteaza pe bloguri.. :)

      • mo
        8.9.2011, 1:00 pm

        PS imi cer scuze ca limbajul si ortografia mea lasa de dorit…la UVT nu ne-au invatat sa folosim limbaj academic, draga Mircea, asa cum folosesti tu, iar ortografia e pe baza de lipsa de timp..;)

  7. nexus
    8.9.2011, 11:04 am

    diferenta majora de costuri este generata de dotarile cu laboratoare si simulatoare din universitatile de stat. universitatile private ofera in mare parte studii umaniste la care in afra de o sala de calculatoare nu este nevoie decat de sali de clasa. de asemenea se poate face comparatie doar daca aducem raportul dintre numarul de studenti si profesori la acelasi nivel, iar raportul daca am aduce la spiru raportul de la 200 la 25 ar trebui sa majoram costurile de 8 ori ( sau cel putin 5/6 pentru ca nu toate costurile sunt proportionale)

  8. Mugurel
    8.9.2011, 11:15 am

    Cred ca pana la urma problema tine de reglementare.
    a)Universitatile private, desi sunt non-profit, se pare ca urmaresc excedentul si asta este de neinteles la o analiza superficiala. Reglementarea ar trebui sa impuna ca excedentul sa nu depaseasca, sa zicem, 10% din bugetul anual. Astfel, banii fie ar intra in dotari/ salarii profesori/personal in plus fie nu ar mai fi o tinta.
    b)Reducerea drastica a numarului de studenti la frecventa redusa si eliminarea invatamantului la distanta. Cine vrea sa lucreze si sa invete ar trebui sa aiba acces la seral. Valabil si la stat si la privat.
    c) Obligativitatea investirii in proiecte de cercetare
    Nu in ultimul rand merita mentionata mentalitatea rectorilor. Daca sunt duri cu studentii si nu ii trec la examene, atunci ei se vor indrepta catre alte universitati unde standardele sunt mai coborate…
    PS. Sunt absolvent de universitate privata si mandru de pregatirea mea :-)

  9. marian
    8.9.2011, 11:16 am

    fratilor ne facem ca nu vedem ca univesitari plagiatori sunt milionari azi? si ce fac in schimb copiaza, mai o functie politica mai in 2-3 institute, mai la 5-6 facultati uite asa se face miloionul de euro.verificati daca nu credeti.

  10. gimini
    8.9.2011, 11:21 am

    Spritzu Haret a inflorit odata cu nevoia statului mafiot de a-si angaja clientela, si va muri / va falimenta odata cu austeritatea. Daca nu venea criza, 90% dintre romani erau absolventi de Spitzu Haret si angajati la stat cu 4000 de lei net plus bonusuri. Restul de 10% lucrau in banci si le dadeau astora credite.

  11. adrian
    8.9.2011, 11:22 am

    E interesant articolul din punctul de vedere al cifrelor si al unui manager. Eu trag concluzia ca Spiru-Haret este o afacere buna, administrata de oameni inteligenti cu un marketing bun. Cat despre stat vs particulara… nu conteaza foarte mult ce studiezi la scoala… conteaza cat de mult inveti tu… si mai mult de atat conteaza ce stii sa faci cand termini facultatea. Faptul ca SH a dat muuulte diplome pentru romani este un lucru bun. Cine vrea sa invete cu adevarat se duce si face un Masterat+Doctorat afara sau chiar in tara. Acolo chiar se invata lucruri noi si practice. Din punctul de vedere al angajatorilor…. cei care se respecta.. dau test de competenta tehnica/lingvistica… etc. Poti sa fi facut facultatea la stat si sa fii batut(a) in cap…… (si aici suuuuunt muulte cazuri….) Absolvirea unei facultati nu e o garantie a cunostintelor. E valabil atat in tara cat si in strainatate.

  12. cristian dogaru
    8.9.2011, 11:32 am

    un articol foarte bun, felicitari!….se trag si concluzii (desi mai printre randuri), iarasi felicitari (o preimiera!)…Khirs cred ca ar trebui sa te axezi pe educatie !…pe partea financiara sunt mai multi prieteni de suparat, pe educatie, nu.

  13. Combo
    8.9.2011, 11:49 am

    A naibii politia asta de dreapta. Avem o cerere (de diplome) care este intalnita de o oferta (de diplome) la un pret stabilit in piata. Si ne vaitam ca trebuie sa vina statul (de dreapta) sa le explice la aia privati cum sa-si faca treaba ca stie statul(de dreapta) mai bine. Fi-v-ar socialismul de ras. Cu ce e mai rau ca un om are diploma de la Spiru fata de unul care are diploma de inginer si lucreaza in vanzari ?

  14. pehash
    8.9.2011, 12:08 pm

    Deci SH are 100mil EUR in conturi? Sau i-a sifonat pe achizitii diverse? Cu banii astia si un pic de vointa, de maine poate porni un centru de cercetare de invidiat.

    Nu m-as arunca la afirmatii gen ‘taxa minima 1000 de euro’, pentru ca asta nu rezolva problema, ba chiar mai rau, poate crea clone de SH care cu profit 150-200%. O solutia mult mai practica ar fi sa trambitam rezultatele sondajului Bestjobs. Solutie limitata totusi de existenta celui mai retard angajator de pe piata… statul.

  15. Ionel
    8.9.2011, 12:30 pm

    1. De obicei universitatile private isi concentreaza studentii intr-o singura cladire, ceea ce diminueaza costurile legate de infrastructura, incalzire, paza, laboranti, calculatoare, curatenie, biblioteca, etc…(Vezi Cantemir, Titulescu, Maiorescu, Hyperion, etc., univ. care aduna toate facultatile intr-un singur imobil)
    2. Salariile la universitatile private sunt mult mai mici. Un profesor la Facultatea de Sociologie, Univ. Bucuresti ia 8000 de lei, un profesor la universitatea privata unde lucrez eu ia in jur de 3000. Diferentele sunt majore si pentru celelalte grade didactice. Pot varia de la o facultate la alta. Nu conosc insa explicatia.
    3. Facultatile de stat se bucura de o mai mare autonomie in raport cu conducerea universitatii, in timp ce la o univ. privata decanul nu are nici o putere de decizie in chestiuni financiare. Ca la privat un decan sa cumpare fursecuri pentru invitatii unei conferinte, el trebuie sa faca referat la presedinte, care poate sa aprobe sau nu. La stat decanul are mai multa libertate de actiune si cheltuielile pe care le angajeaza sunt mai mari.
    4. Bibliotecile universitatilor de stat sunt mult mai bine dotate si cumpara mai multe carti anual decat cele ale univ. private.
    5. Profesorii de la univeristatile de stat mai pleaca la o conferinta in strainatate pe bani publici. La privat raeori se aproba decontarea cheltuielilor pentru conferinte.
    6. Are oarecare legatura cu punctul 2: La stat, profesorii care aveau mai multe norme primeau sume egale pentru fiecare dintre aceste norme. La privat, daca am o a doua norma, aceasta este platita foarte prost, cu nici un sfert din cat primesc pentru prima norma.
    7. La stat, daca profesorii sunt implicati intr-un proiect de cercetare colectiva, finantat de MECT sau alt organism, isi vor pune niste salarii uriase ca membri de proiect, foarte putin din bani fiind cheltuiti pe dotari. La privat, presedintele jecmaneste efectiv pe cei care scriu proiecte, cea mai pare parte a banilor fiind dirijati spre dotari. (sunt doua extreme)
    7. Da, banii publici se cheltuie cu o mai mare usurinta in institutiile de stat din Romania.

  16. Ionel
    8.9.2011, 12:41 pm

    Pentru cei care considera ca exista o mare diferenta de calitate intre univ. de stat si cele private, ii rog sa se uite pe site-ul ministerului educatiei la indicatorii pe baza carora s-a facut clasificarea. Bineinteles ca Univ. din Bucuresti, in cadrul careia functioneaza 23 de facultati, are “mai multa cercetare” decat o univ. privata din categ. a III-a. Sa nu uitam insa ca majoritatea univ. private au facultati cu specialziari in aria stiintelor sociale, economice si poate a limbilor straine si nu isi permit sa dezvolte activitati de cercetare in fizica, chimie, informatica, domenii in care articolele, studiile, proiectele se scriu mai usor si sunt mai bine finantate. Uitati-va insa pe indicatorii defalcati pe facultati si veti observa ca intre Fac. de Drept a Univ. Bucuresti si cea a Univ. Titulescu nu sunt diferente semnificative in ceea ce priveste cercetarea. Mai mult, exista fac. la Univ. Bucuresti care nu au obt. in ultimii 5 ani nici un grant de cercetare, in timp ce la privat, fac. cu acelasi profil au granturi de cercetare. deci…

  17. je
    8.9.2011, 12:43 pm

    Dupa ce fruncea a mierlit-o rau la BAC, acum a venit si crudul adevar despre universitatea care era in top 500, dupa mintea infierbantata a unora. Basti e pe locul 13 la nivel national, si in categoria a doua.

    Vezi ca era un articol pe tion in care talpos plangea ca nu ocupa locurile la buget. De unde…daca nu-s “bacalaureati”. La prima tura au luat vreo 30%, iar la a doua vreo 14% din cei inscrisi. Unde mai pui ca 80% din ei au media intre 6 si 7.

    Plus cine ar veni la Tm pt o universitate de categoria a doua!

  18. nedormitul
    8.9.2011, 1:47 pm

    aş zice că sînt trei cauze importante:
    în primul rînd, cred că ar trebui să ne uităm la baza materială a universităţilor de stat, comparativ cu cele particulare: cămine, laboratoare, sedii noi / renovări, etc.
    a doua cauză: personalul: una e să ai un profesor la 20 de studenți, alta e să ai un profesor la 200. un profesor cu, să zicem, acelaşi salariu, are la privat o productivitate de boi şi vaci de 10 ori mai mare decît la stat.
    a treia cauză: sifonarea banilor. în universităţile de stat se sifonează bani pe prime, bonusuri, licitaţii cu clienţi de casă, etc.

  19. george
    8.9.2011, 2:19 pm

    Bun spre interesant articolul..il iau ca un articol…sunt absolvent la USH…am si o varsta ….am fost bun iar la master la o alta universitate si mai bun…la inceput am fost considerat babalau sau spagar si a durat ceva pana s-au convins …AMBITIE E AL DOILEA MEU NUME..ce diferente au fost intre USH si alte universitati? La examen eram 25 ,30 studenti intro incapere numai cu calculatoarele in fata, intrebarile ieseau aleatoriu,nu erau aceleasi ca sa zici ca te uitai la vreun coleg…sunt eu vinovat ca unii raspundeau la intamplare si luau de un 5,si erau extaziati….erau camere ,probabil la fel de hulite ca si la BAC….Am cunostinte ,priteni nepoti etc care imi spun de ani de zile cum au faut scoala ,cum au copiat,dar mai spun o data, la USH nu se putea copia….Acum raul a fost facut ,nu se mai poate repara nimic, e ca o cocoasa ce o s-o duc mereu ….si mai greu ca anul 2 nu m-au mai primitt la master ,pentru ca nu am adus diploma…corect….pentru ce sunt eu vinovat ca unii nu si-au facut treaba ?si ca in toate actele mele scrie ca toate facultatile si formele de studii de la USH sunt acreditate sau autorizate…sunt eu vinovat ca o parte a studentilor de la USH , ca de altfel si de la alte universitati, nu stiu ce examene au si nici numele profesorilor..acu ..asta e…nu am primit nici postul pentru care ma pregateam si tuturor le pare rau ,,,asa zic ei ,dar eu vad altceva..ca au scapat de unul care isi facea treaba si ar fi putut sa le fie sef…si se bucura….Ceea ce s-a intamplat cu USH se poate intampla oricui si in orice domeniu,nu uitati traim in ROMANIA…NUMAI BINE TUTUROR….!

    • danielut
      8.9.2011, 5:55 pm

      Nu mai lauda facultatea SH . Ieseau aleatoriu intrebarile dintre cele 100 de intrebari cu raspunsuri care reprezentau pregatirea de examen. Este de notorietate cum circulau subiectele de examen. Astfel daca le primeai seara puteai dimineata sa promovezi orice examnen. Deci sa o lasam balta. Sa fie sanatosi si sa-si foloseasca diplomele cei care le-au obtinut de la SH.

      • george
        9.9.2011, 8:49 am

        nu erau 100…dar are rost sa-ti explic?ai facut acolo ,ma cunosti?le stii chiar pe toate?ai dreptul la opinie dar nu sa tragi concluzii….si nu in ultimul rand sa vorbimdespre bani…de ca dau 2500 pe an cand am dat 1200? numai bine….

  20. Regiunea Centru
    8.9.2011, 3:18 pm

    „Spre exemplu, un sondaj recent realizat de Bestjobs arata ca aproape jumatate dintre angajatorii care au declarat ca evita sa angajeze absolventi ai universitatilor particulare au spus ca ii evita in primul rand pe cei de Spiru Haret.”
    Un semnal sanatos al economiei. Nimeni nu este obligat sa-i angajeze. Astfel se duce si Spiru Haret unde-i este locul. Categoria a III-a :-)

  21. Lucian
    8.9.2011, 3:32 pm

    Cred ca diferenta de taxa vine si din felul in care sunt structurate specializarile in universitatiile de stat vs privat. Universitatiile private au investit, in general, in specializari cu costuri mici. Facultatea de Drept de stat si privat s-ar putea sa para la fel … dar daca cea de stat are si specializarea criminalistica atunci aceasta specializare are nevoi financiare mult peste celelalte specializari. De obicei taxele raman aceleasi in cadrul facultatiilor.

    Asta ca sa nu amintesc ca exista si alte specializari scumpe prin materialele care trebuie folosite in procesul educational (consumabile): ingineria, medicina, fizica, chimia, biologia, etc. Toate aceste specializari care necesita nu doar consumabile, dar si laboranti, laboratoare, echipamente diverse lipsesc in facultatiile private.

  22. Alexandra
    8.9.2011, 5:04 pm

    Nu doar in universitatile private nu se face carte, mai nou nici in cele de stat vina fiind a studentilor, a profesorilor, a sitemului, etc.

  23. bogdan
    8.9.2011, 7:51 pm

    Doar o remarca: intr-adevar, spiru e o prastie de universitate si toata lumea stie asta…inclusiv cei care o urmeaza si platesc taxe. Dar la stat se angajeaza la greu cu spiru, si tocmai in invatamant…o multime de profesori deveniti calificati peste noapte cu spiru, sau invatatori cu spiru deveniti profesori, sau invatatoare, facut spiru de muzica (lol) ca sa poate deveni director de scoala…e plin…vorbesc in cunostinta de cauza: in municipiul calarasi, sunt profesori adevarati, cu facultate facuta la universitatea bucuresti, si nu au loc sa ocupe un loc in invatamant din cauza de “pilelor” cu spiru…

    • ion
      9.9.2011, 12:19 am

      Pentru a obtine o catedra se da un examen… dar e greu sa gandesti.
      Am avut coleg cu poli buc. pe post de secretara… :)

    • ion
      9.9.2011, 12:22 am

      si nici pentru acel job nu era calificat. La fel ca tine, multa vorbarie, p***gandire. Reteta de succes… esti instalator?

  24. Mimi
    8.9.2011, 8:31 pm

    Interesant articol, la prima vedere. E plin insa de sofisme. Daca ar fi fost scris cu obiectivitate, concluziile ar fi fost diferite, nu impuse de prejudecati. De exemplu, ca statul roman, Ministerul Educatiei, ar putea invata de la managementul SH. Cat despre ideea ca “taxele ar trebui sa fie de minimum 1000 euro”, ma tavalesc pe jos de ras. E ca si cum VW ar face scandal si ar spune ca Dacia e prea ieftina, ca ar trebui sa coste macar 10.000 de euro. In rest, le urez succes absolventilor de la Spiru, au tot dreptul sa-si foloseasca diploma, castigata legal. Am apreciat doua comentarii inteligente de aici, cele semnate “adrian” si “ionel”.

  25. Profit şi excedent sau scofala pricopselii | Vultureşti
    9.9.2011, 7:47 am

    [...] Posted on 9 September 2011 by Doru Am citit, iniţial pe Hotnews şi apoi pe blogul lui Cristian Orgonas o excelentă analiză despre Cum faci bani in sectorul educaţional: exemplul Spiru Haret. Este [...]

  26. Mihai
    9.9.2011, 8:27 am

    Se pare ca nu prea cunosti situatia din facultatile particulare, la oricare poti sa rezolvi cu orice examen fara sa misti un deget, mai intereseaza te
    Daca vrei poti sa inveti oriunde, la spiru o poti face mai ieftin
    De ce ministerul a pus toate facultatile private la aceeasi categorie?
    Pentru ca in mare toate sunt la fel

    • Popescu Ion
      9.9.2011, 10:29 am

      Si la stat nu este la fel? Eu am facut poli si iti garantez ca este la fel.

  27. Bogdan
    9.9.2011, 9:48 am

    hehe – eu am fost angajat de una dintre cele mai mari multinationale din lume inca din anul 2 fiind student la o facultate privata (nu SH) asa ca va rog nu mai scrieti atatea ineptii despre diplomele de la privat vs cele de la stat din prisma angajatorilor. O companie adevarata are un proces de testare si interveviere foarte profesionist si analizeaza cat de inteligent esti si ce potential ai. Poti sa ai si 10 diplome – daca nu esti in stare sa si gandesti calumea acestea sunt zero, si sunt destule cazuri de ‘destepti’ cu 1-2-3-15 facultatati care lucreaza pe minimul pe economie.

    • Mihai
      9.9.2011, 10:15 am

      Atunci ce conteaza ce facultate termini

    • tomis
      9.9.2011, 11:04 pm

      bogdane, multinationala asta a dat rabat in procesul de angajare cinte te-au angajat pe tine. Ori au dat rabat ori nu te-au testat pentru ca, daca o faceau si aveau nevoie de rezultate, nu mai scriai niciodata micul comentariu de mai sus.

      as putea scrie ca sunt curios pe ce pozitie te-au angajat in romania, verde si fara experienta, in al doilea an de facultate (care o fi aia, saraca)in aceasta multinationala dintre cele mai mari in lume insa nu sunt deoarece imi este demult clar cum gindesti si ce poti sa faci.

  28. Mihai Coman
    9.9.2011, 11:11 am

    Nu uitati ca urmeaza IERARHIZAREA PROGRAMELOR DE STUDII. Faptul ca un program de studii apartine unei universitati din prima categorie nu inseamna, in esenta, nimic. Universitatile sunt prinse in cele trei categorii facand o medie pe programele lor de studii. O universitate din prima categorie poate sa aiba si programe de excelenta, care vor fi cotate cu A, dar si programe slabe, notate cu D si E. Si cele din ultima categorie la fel. Clasificarea ne arata doar ca universitatile din prima categorie au mai multe programe bune decat cele din ultima categorie. Nimic altceva.

  29. ZARICON
    9.9.2011, 1:31 pm

    Este evident ca in Romania, interesul pentru diplome este mare. De ce ? Pentru ca a existat o perioada – care nu s-a sfarsit – cand era suficient sa fii “diplomat” si membru al PCR ca sa fii competent, sa promovezi. Majoritatea celor care conduc astazi diverse activitati – politici,conducatorii diferitelor institutii, patroni – sunt absolvenii invatamantului de stat de dinainte de 1989. Acest invatamant a dat diplome multor studenti straini care abia buchiseau dar si sotilor Ceausescu.
    Asta nu inseamna ca nu au fost si absolventi merituosi. Majoritatea profesorilor universitari – de astazi – atat la stat cat si in sistemul de invatamant privat, sunt dinozauri care au predat si inainte de 1989, cand invatamantul a fost rupt de practica adevarata, de realitate in general.
    Universitatile din toata lumea – includem si Romania – elibereaza diplome, confirma studiile dar nu dau COMPETENTA/E, chiar daca sunt cu reputatie deosebita. In fapt asta este problema. Fugim ca dracu de tamaie, abordam si avem pareri savante – protejati de anonimat – in legatura cu orice, facem confuzie intre educatie si instruire, consideram ca desteptii se impart in functie de sistemul de invatamant, etc., omitand cu buna stiinta sa departajem oamenii in functie de caracter, educatie, instruire si…competenta profesionala.
    Cand un om are una sau mai multe calitati, nu conteaza cum si unde le-a dobandit. Prostii cu diploma nu se impart in diplomati la stat sau la privat. Sunt doar PROSTI.
    Situatia de la BACALAUREAT 2011 spune multe despre actualul invatamant. Culmea este ca in majoritate, invatamantul liceal este de …STAT.
    Cum e cu…. “marea majoritate”diplomatilor de la USH si cei de la STAT ?
    Sa fiti sanatosi, demni si daca se poate …COMPETENTI!

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente