Economie Publicat la 22.8.2011 110 comentarii
Miza afacerii Roşia Montană a ajuns la 17 miliarde dolari. Realizăm sau nu acest proiect?
Despre Roşia Montană se discută de peste 10 ani, însă în toată această perioadă, niciun guvern nu a îndrăznit să îşi asume o decizie fermă în ce priveşte aprobarea sau respingerea acestui proiect. Au fost realizate zeci de studii, au avut loc sute de dezbateri, multe minţi luminate şi-au dat cu părerea despre posibilele efecte pe care exploatarea cu cianuri le poate avea asupra mediului înconjurător, iar rezultatul este că, în acest moment, poziţiile sunt la fel de diferite pe cum erau atunci când proiectul a fost lansat.
În acelaşi timp, creşterea în ultimii ani a cotaţiilor aurului şi argintului au făcut afacerea din ce în ce mai interesantă, momentul în care decizia finală va fi luată fiind probabil foarte aproape.
Despre ce sume vorbim
RMGC consideră că din zăcămintele de la Roşia Montană se pot extrage 314 tone aur şi 1.480 tone argint, cantitate care, la preţurile actuale valorează 20 miliarde dolari, respectiv 2 miliarde dolari. În total 22 miliarde dolari, dar prin prelucrare se pierde 20% din cantitate, deci discutăm despre 17-18 miliarde dolari, sau 1 miliard de dolari pentru fiecare dintre cei 17 ani de viaţă ai minei.
Bineînţeles, nu poate spune nimeni ce cotaţie va avea aurul peste 3, 5 sau 10 ani, însă cel puţin acum, preţurile medii de vânzare luate în considerare de RMGC ($900/uncia de aur şi $12,5/uncia de argint) sunt mult mai mici decât preţurile reale ($1.800 uncia de aur şi $41 uncia de argint).
Prin urmare, sumele sunt imense, iar muntele de bani alocat de RMGC promovării acestui proiect arată cât de mari sunt interesele pentru că afacerea să primească în final undă verde.
Argumente pro şi contra
1. Contra proiectului: un raport întocmit anul trecut de mai mulţi profesori din cadrul Academiei de Studii Economice indică faptul că cifrele prezentate de-a lungul anilor de Gabriel Resources diferă extrem de mult atât în ce priveşte cantitatea de eur existentă la Roşia Montană, cât şi în ce priveşte costurile de producţie şi beneficiile pe care statul român le-ar putea avea de pe urma acestei afaceri, proiectul fiind modificat de nenumărate. Or, acest lucru arată încapacitatea companiei de a realiza un proiect serios.
2. Contra proiectului: folosirea cianurilor poate determina un dezastru ecologic, iar “tocarea” a 4 munţi va duce la schimbarea completă a peisajului în zonă respectivă. În plus, o mare parte a vestigiilor arheologice ar putea fi de asemenea distruse, dar importanţa acestor vestigii este pusă sub semnul întrebării.
3. Pentru proiect: beneficiile directe şi indirecte pentru România se ridica la 4 miliarde de dolari, sumă care pare a fi însă umflată, detalii mai jos.
4. Pentru proiect: zona Roşia Montană reintra în circuitul economic, şomajul depăşind în prezent 70-80%.
Va castiga România peste 4 miliarde de dolari?
Atât beneficiile pe care România le va avea de pe urma acestui proiect, cât şi cota parte pe care statul român o deţine reprezintă subiecte de dispută.
La un preţ al aurului de $900/uncie, profitul net generat de afacere ar urma să ajungă la 1,9 miliarde dolari, sumă din care Gabriel Resources ar încasa 1,3 miliarde, iar statul român 0.6 miliarde, bani la care se adaugă încă 1,2 miliarde din taxe şi impozite. Per total, beneficiile directe sunt estimate la 1,8 miliarde dolari.
Suma care ridică însă cel mai mare semn de întrebare este cea reprezentând beneficiile indirecte, respectiv 2,4 miliarde dolari. Gabriel Resources include aici toate cheltuielile de operare a minei pe motiv că acestea se fac în România, distribuţia fiind următoarea: costurile generate de minerit – 22,9%, cele generate de procesare şi stocare – 65,5%, şi cele generate de activităţi generale şi administrative – 11,6 %.
Pe acelaşi principiu însă, şi Renault poate spune că privatizarea Dacia generează beneficii pentru România de peste 2 miliarde de euro anual, şi OMV poate spune acelaşi lucru despre Petrom, şi ArcelorMittal despre Sidex, iar lista ar putea contiuna.
Este cel puţin forţat să promovezi peste tot cifra de 4 miliarde, când beneficiile reale nu depăşesc 2 miliarde de dolari, în cel mai bun caz. Iar 2 miliarde de dolari înseamnă 100 milioane dolari pe an, timp de 20 de ani.
Potrivit informaţiilor cuprinse în raportul ASE prezentat mai sus, la un preţ al aurului de 900 dolari pe uncie, Gabriel Resources îşi va amortiza costurile în primii trei ani de funcţionare, urmând ca din anul 4 să treacă pe profit.
Cum construcţia minei presupune costuri de peste 1 miliard de dolari, amortizarea acestei sume în primii 3 ani de funcţionare înseamnă că afacerea generează un profit anual de 300-400 milioane dolari, sau 5-6 miliarde dolari pe toată durata de funcţionare, sumă mult mai mare decât pofitul de 1,9 miliarde dolari menţionat în planul de afaceri.
După cum spuneam, cifrele prezentate ridică numeroase semne de întrebare, iar suma de 4 miliarde este probabil mult umflată.
Realizăm sau nu acest proiect?
Deşi cred că mai devreme sau mai târziu, bula speculativă pe aur se va sparge, afacerea Roşia Montană poate aduce statului român beneficii de multe miliarde de dolari, şi nu ştiu dacă România îşi poate permite să dea cu piciorul unei asemenea oportunităţi. Mai mult, în afară de aur şi argint, acolo se află şi alte metale rare a căror valoare o poate depăşi pe cea a aurului (vezi raportul ASE, pagina 21), dar RMGC nu spune nimic despre acest lucru.
Pe de altă parte, contractul trebuie în mod evident renegociat in sensul cresterii cotei de 19,3% detinuta de statul roman in proiect, iar Gabriel Resources ar trebui în mod obligatoriu să depună o garanţie care să acopere costul decontaminarii solului în cazul în care s-ar materializa cel mai prost scenariu posibil.
La mijloc sunt mulţi bani şi interese imense, iar clasa politică autohtonă a demonstrat de foarte puţine ori că este capabilă să încheie afaceri din care România să aibă cu adevărat de câştigat…


Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
23.8.2011, 9:08 am
Miza afacerii nu este altceva decat sustinerea lacomiei. Wall Street, 1987, http://www.imdb.com/title/tt0094291/
Aurul acela va fi destinat, in cea mai mare parte, sustinerii ‘valorii proprietatilor’.
23.8.2011, 9:11 am
[...] pămînt românesc, iar au apărut discuţiile despre Roşia Montană şi chiar citeam cu interes un articol de-al lui Cristi Orgonaş, care spunea că preţul luat în considerare de RMGC este de aproximativ 900 de dolari per uncie, [...]
23.8.2011, 9:56 am
Sper sa nu se realizeze afacerea asta.
Ce-o sa facem cu 4 miliarde ? O sa mutam muntii din loc ?
Defrisarile care o sa se faca valoreaza mai mult de 4 miliarde. Probabil ca nici macar nu o sa primim 4 miliarde.
Cu atat mai mult cu cat sunt convins ca este mai mult aur decat se vorbeste. Mereu se intampla asa.
23.8.2011, 9:55 am
Miza o constituie valizele. De asa zisa suma de 4 miliarde de dolari, care este o mizerie, nu va beneficia niciodata Romania sau poporul roman ci firmele capuse dirijate de politicieni. Valizele respective vor fi o resursa extrem de buna pentru pregatirea si cumpararea urmatoarelor alegeri. Se pare ca PDL s-a orientat deja prin capetenia lor. Probabil daca ar fi fost ceilalti la putere ar fi facut la fel. Dar, atentie, in urma acestei actiuni romanii vor avea de pierdut cativa munti pitoresti, cel mai mare filon de aur ramas neprocesat de pe pamant, o bucata de turism, si nu in ultimul rand vor pierde din intelepciune si vor castiga indobitocire. Eu nu sunt de acord cu asa ceva.
23.8.2011, 10:53 am
Romania are numai de pierdut. Iata cateva puncte importante care trebuie clarificate:
- chiar si 20% profit este mult prea putin, daca s-ar merge peste 70% atunci poate merita
- nu vor fi prea multe locuri de munca, si cele care o sa fie, cea mai mare parte sant specializate, deci cei fara nici o pregatire, cum sant majoritatea locuitorilor din zona, tot someri vor fi
- nu se spune nimic despre impactul asupra orasului Abrud, deoarece acel decantor imens cu cianuri SE CONSTRUIESTE DEASUPRA ORASULU LA CATIVA KM, deci daca barajul se rupe orasul va fi ras de pe fata pamantului !!!
- ce se va intampla cu zona peste 10-15 ani cand tot zacamantul va fi extras, saracia si somajul vor fi chiar mai mari decat acum; zona se va depopula masiv
- ce fel de turism se va face acolo, scufundari in lacul cu cianuri sau pescuit la copca iarna ? Sa fim seriosi …
- vedeti ce istoric are firma asta, ce au facut in Canada de au fost expediati de acolo, cine isi face iluzii ca aici o sa respecte nu stiu ce norme, aici unde coruptia este la ea acasa se inseala amarnic
- ce-l determina pe presedintele Basescu sa FACA UN LOBY ASA DE AGRESIV pentru acest proiect criminal cand este un proiect preponderent privat ? CEVA ESTE SUSPECT AICI …
23.8.2011, 11:00 am
@Andyk
Ce treaba area Soros cu Gabriel Resources?
Compania asta pe celoc se afla in lume ca sa aiba acces la asa zise zacaminte de wolfram? Si daca ar fi existat wolfram, exploatarea era deja in derulare, de catre 1 din primele 10 companii miniere din lume
Dupa cate stiu eu, Soris si-a vandut detinerile in aur
23.8.2011, 12:31 pm
@jerome & Razvan M
Nu va speriati, nu-s de fapt atat de multi “cianuristii”. Laura, olivia, elvira, shonda, razvan si mai sunt cativa… sunt de fapt una si aceeasi persoana. Cam lipsita de argumente si imaginatie, de unde si mesajele penibil de asemanatoare.
Oameni platiti probabil in “acord global”, la numarul de postari, de unde si folosirea unui mare numar de nick-uri. Iar stilul aduce tare bine cu acela al unor postaci din echipa d-nei Udrea.
Ar mai fi si Mihnea, cu stilul sau de chivuta la piata, cu mainile proptite in solduri. Nici domnia sa n-are argumente, asa ca le inlocuieste cu mistocareala la adresa interlocutorului.
Mai imprastiati, baieti, mai imprastiati…
23.8.2011, 2:39 pm
Sa facem la fel cu aurul cum s-a facut cu petrolul si gazele? Sa dam si aurul pe nimic, sa ne ramana doar otravurile lor si cratere in loc de munti? EXCLUS. Are cineva incredere in conducatorii nostri ca nu se lasa mituiti gras si ne dau aurul fluierand ?
23.8.2011, 3:06 pm
Eu vad asa: aurul pleaca, cianura vine; copacii dispar, vin boli; muntii sunt sfarmati, natura sufera. Statul va castiga cativa euro pe care ii va da pe sanatate si pensii de invaliditate sau de urmas. Serios discutand, asa cum norvegienii au pus deoparte intr-un fond special pentru generatile viitoare din pretul petrolului lor si noi am putea “pune deo-parte” acest zacamant pana vor fi inventate tehnologii eficace. Atat putem face pentru copiii nostri.
23.8.2011, 8:37 pm
True… Subscriu… Bun Subiect de Dezbatere pe’un proiect de Lege…
24.8.2011, 8:40 am
Am vazut ca exista o metoda fara cianuri.Ar trebui conditionati sa extraga doar asa daca si tehnic este posibil.Daca nu mai bine sa il lase unde e pt ca nu e mare diferenta daca aurul e la BNR sau in subsolul Romaniei.Daca pe viitor aurul se va ieftini nu prea are rost exploatarea iar daca se va scumpi poate ca se vor decoperi noi tehnologii nepoluante care chiar daca vor fi probabil mai scumpe vor deveni rentabile datorita scumpirii.De ce se grabesc asa de tare ?Miroase a ceva de genul vanzarii Petrom din 2004?
24.8.2011, 8:45 am
De ce nu face statul roman o societate pt a exploata aurul din acele zone pe care sa o coteze pe bursa ?Daca tot e interes sa vedem poate vor si altii sa cumpere actiuni (poate chinezii de ce nu?).
24.8.2011, 12:26 pm
Somajul in Rosia e de 80% pentru ca zona a fost declarata monoindustriala, adica acolo se poate face doar minerit. Iar mineritul poate fi facut momentan doar de RMGC, care nu are toate avizele pentru a incepe proiectul, deci economia din Rosia e in standby. Fiind zona monoindustriala, nu ai voie sa iti deschizi un magazin, sa iti faci o pensiune, un hotel, deoarece scopul acelor noi cladiri nu are legatura cu mineritul. Zona a fost declarata monoindustriala de Primarie, la cererea RMGC, in conditiile in care primaria isi desfasoara activitatea intr-o cladire a RMGC-ului. Conflictul de interese e evident. In concluzie, nu RMGC e salvatorul zonei, ei sunt doar cauza pentru care s-a ajuns la o asemenea rata de somaj. Practic, comapnia ii “salveaza” pe localnici de la consecintele propriilor ei actiuni.
A doua chestie, Dennis Rodwell e singurul reprezentant UNESCO care sustine proiectul, din motive de spaga, evident. In rest, UNESCO chiar a scris guvernantilor romani, solicitandu-le sa faca toate demersurile pentru a introduce Rosia pe lista de propuneri, mai ales ca zonele miniere sunt favorizate in astfel de cazuri (au tratament “special” de introducere in UNESCO, tocmai din cauza pericolului crescut de distrugere a respectivelor monumente).
28.8.2011, 3:30 pm
Interesant! Bine de stiut!
Parerea mea este ca cei care vor cianuri la Rosia Montana, ar trebuie dusi in vacanta sa se scalde intr-un lac cu cianuri. Sper sa le priasca!
6.9.2011, 10:29 am
Pai haideti sa facem demersuri la UNESCO, la institutiile internationale, oriunde se poate. Nu se poate sa fim manipulati atatia oameni in halul asta de interesele unora. Care e diferenta de perioada sclavagista atunci? Asta e un fel de sclavagism cu fata moderna. Stie cumva cineva ce demersuri internationale s-au facut/se fac la organizatiile ecologiste, pentru drepturile omului si patrimoniilor nationale?
6.9.2011, 11:39 am
nu e niciuna atata timp cat stam ca vitele sa-si bata joc de noi niste jigodii!
1.9.2011, 5:19 pm
ROŞIA MONTANĂ
ŞI CONSTITUŢIA ROMÂNIEI
În Constituţia României se prevede clar că:
,,ARTICOLUL 47
(1) Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natură să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent.”
Deci, Statul Român are OBLIGAŢIA de a găsi cele mai bune soluţii de dezvoltare economică şi nu cele mai prăpăstioase. Aceste măsuri au ca scop ca românii să o ducă mai bine şi nicidecum mai prost sau să se distrugă iremediabil anumite zone ale ţării.
În lumina acestui articol din Constituţie, Statul Român are obligaţia, prin instituţile care îl reprezintă, de a denunţa contractul de exploatare de la Roşia Montană cu Gold Corporation, care este categoric în defavoarea României aducând atingere intereselor şi siguranţei naţionale.
De asemenea Statul Român trebuie să aducă de urgenţă modificări LEGII MONOPOLULUI DE STAT – LEGEA 31 DIN 1996, în care exploatarea aurului dar şi a sării şi a altor produse strategice, să capete un regim special şi să se deruleze numai prin companii ale Statului Român. În acest fel profitul integral al acestor activităţi economice, al acestor exploatări miniere va intra integral în Bugetul Statului şi se vor putea achita şi susţine pe termen lung plata pensiilor, salariilor, asistenţei sociale, ajutoarele de încălzire, etc.De asemenea exploatarea se va putea face raţional, după necesităţi şi cu păstrarea şi conservarea mediului în bune condiţii în zona respectivă.
În orice stat de oameni normali, aceştia caută să-şi apere interesele în faţa corporaţiilor străine în plină expansiune, dacă acestea aduc atingere dezvoltării economice normale a statului respectiv.
Şi în România trebuie să fie la fel!
România nu este un Stat slab, ci pare un Stat prost condus!
Nu pare că interesul naţional ar fi prioritatea numărul unu, aşa cum vedem că este în alte state ale lumii în prezent.
Dacă în trecut s-a croit ceva strâmb, nu ar fi cazul ca să fie de urgenţă remediat? Dacă imperfecţiunea unor legi sau lipsa de experienţă a unor oameni a permis să se ajungă la această situaţie aberantă prin care suntem expoliaţi de bogăţiile naţionale, nu ar trebui îndreptată această situaţie şi regîndite acele legi de urgenţă?
Dacă Instituţiile Statului Român vor sta impasibile în faţa acestei probleme acute din Roşia Montană şi probabil şi din alte părţi, vor putea fi acuzate în viitor de subminarea cu bună ştiinţă a economiei naţionale şi neexercitarea cu bună credinţă a obligaţiilor care le revin faţă de naţiunea română.
În România, în contextul crizei mondiale, nu sunt necesare rezolvări pripite şi de moment, ci rezolvări chibzuite şi pe termen lung în interesul cetăţenilor. Statul este pentru cetăţenii lui şi interesul naţiunii trebuie să-l reprezinte în orişice împrejurare. Statul nu poate deveni instrument de oprimare a majorităţii cetăţenilor lui, în favoarea unei minorităţi, indiferent de domeniul de interes.
Dacă în România a avut loc un proces al comunismului, poate ar fi cazul să fie şi un proces al CAPITALISMULUI SĂLBATIC în care suntem sistematic împinşi şi abandonaţi.
În orice stat din lume, un anumit procent din economia se află în mâna statului şi din acel profit statul îşi satisface propriile necesităţi. Cu atât mai mult în perioade de criză profundă şi generalizată, statul nu se poate baza numai pe impozite şi taxe, care tind să crească în mod insuportabil, degradând grav viaţa cetăţenilor.
Este singurul mod în care ne poate fi bine în România în viitor, ca Statul Român să aibă grijă de tot ce are în proprietate, spre binele cetăţenilor. Orice altceva se numeşte în limba română JAF!
Pirtea Maria.
6.9.2011, 11:38 am
Stie cumva cineva ce demersuri internationale s-au facut/se fac la organizatiile ecologiste, pentru drepturile omului si patrimoniilor nationale?