Banci Economie Publicat la 19.8.2009 25 comentarii
Cum a evoluat economia Romaniei in primul semestru si care sunt perspectivele pentru perioada urmatoare
Avem in mare toate datele pentru a analiza pe scurt care a fost evolutia principalelor sectoare economice in primul semestru si pentru a intelege de unde vine de fapt scaderea PIB de 7.6%, la care nu se astepta nimeni cu un an in urma.
1. Evolutia PIB - vom avea o revenire in forma de V?
S-a discutat mult in ultima vreme despre diversele forme de recesiune cu care ne vom confrunta si despre modul in care isi va reveni economia romaneasca. Analizand insa cifrele legate de evolutia PIB-ului de la un trimestru la altul, vedem ca cel putin pana in acest moment, forma graficului este de un V aproape prea frumos pentru a fi si adevarat, click pentru marire.
 Germania si Franta au iesit din recesiune pentru ca in T2, PIB-ul lor a crescut cu doar 0.3% fata de T1. In Romania, scaderea a fost de doar 1.2% si nu m-as mira ca in T3 PIB-ul sa fie egal cu cel din T2. Important este insa ce se va intampla cu economia in 2010, pentru ca aceasta revenire poate fi doar una “tehnica”, determinata de scaderea prea mare de pana acum.
2. Industria se stabilizeaza
In primul semestru, indicele productiei industriale a scazut cu 10.8% fata de primul semestru al anului trecut, insa scaderea este mai mica decat cea inregistrata in primul trimestru, de 13%, ceea ce inseamna ca in T2 scaderea a fost semnificativ mai mica decat in T1.
Si in cazul comenzilor noi din industrie, acestea au scazut in S1 cu 21.1%, in timp ce in T1 scaderea era usor mai mare, de 22.7%. Se pare ca cel putin pe moment, Industria se stabilizeaza.
3. Sectorul Constructiilor da semne timide de revenire
In S1.09, volumul lucrarilor de constructii a scazut cu 8.6% fata de S1.08, spre deosebire de primul trimestru, cand am avut o crestere de 4.4%, ceea ce inseamna ca in trimestrul trecut acest sector s-a prabusit, scaderea depasind probabil 12%. Partea buna a lucrurilor este ca activitatea in constructii da semne timide de revenire, vizibile pe graficul de mai jos.
Cu o luna insa nu se face primavara, vom vedea cum vor evolua lucrurile in perioada urmatoare.
4. Comertul si serviciile continua sa scada
In primul semestru, volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul ( cu exceptia vanzarilor auto) a scazut cu 9.7% fata de aceeasi perioada a anului anterior, scadere mult mai mare comparativ cu cea inregistrata in T1, de “doar” 5.2%. Daca luam insa in considerare si vanzarile auto, scaderea este de 38.4% in S1. In T1, scaderea a fost oarecum similara, -Â 37.3%.
Conform ultimelor date comunicate de jucatorii din retail, vanzarile bunurilor de folosinta indelungata au scazut cu peste 40%, iar cele auto cu 55% (programul Rabla este un mare fiasco). In plus, conform INS, vanzarile de carburanti in magazine specializate s-au redus cu 20%, produsele nealimentare cu 9.3%, iar vanzarile de produse alimentare, tutun si bauturi au scazut cel mai putin, cu doar 3%.
Cel putin pe moment, lucrurile arata destul de urat pentru firmele care isi desfasoara activitatea in acest domeniu.Â
5. Turismul
Numarul turistilor romani si straini inregistrati in structurile de primire turistica in S1 a fost cu 14.4% mai mic decat anul trecut, insa dupa primul trimestru, scaderea era de 15.9%. In ceea ce priveste numarul innoptarilor, acestea au fost cu 17.7% mai mici in S1 si cu 20.6% in T1
Din nefericire, turismul are o contribuite nesemnificativa la formarea PIB, desi vorbim de 20 de ani despre uriasul potential turistic pe care Romania il are.
6. Inflatia
In acest moment, inflatia reprezinta pentru autoritati o problema secundara, trendul inflationist fiind clar descendent. Dupa ce ani la randul bancile centrale au luptat importiva inflatiei, acum tarile dezvoltate se confrunta cu riscul deflatiei, cea care a macinat economia Japoniei ani de-a randul, si care poate genera mai multe probleme decat o scadere economica. In Romania deocamdata nu se pune acesta problema.
Daca BNR nu va tipari bani pentru a acoperi cheltuielile guvernamentale, rata inflatiei va continua sa scada si in lunile urmatoare.
7. Somajul
In Romania, rata somajului este una dintre cele mai mici din Europa, insa in contextul in care scaderea economica este una dintre cele mai mari din Europa, asta rata mica a somajului actioneaza ca o frana in calea iesirii economiei din recesiune.Â
Mai devreme sau mai trziu, Guvernul va fi nevoit sa concedieze o parte dintre bugetari, iar cu cat amana mai mult acest moment, cu atat mai multi oameni vor fi nevoiti sa plece. Mai multe despre somaj aici si aici.
8. Comertul Exterior si investitiile straine
In primul semestru, exporturile au scazut cu 20.3% fata de anul trecut, in timp ce importurile au scazut cu 36.6%. Partea buna a acestei evolutii o reprezinta prabusirea deficitului comercial cu peste 60%, respectiv aproape 7 miliarde de euro. Acest lucru inseamna o presiune mult mai mica pe leu, deci un curs ceva mai stabil. Â
Â
Pe fondul revenirii comertului mondial (care a generat iesirea Germaniei din recesiune), si exporturile romanesti vor creste in lunile urmatoare. Cum peste 70% din exporturi inglobeaza importuri, o revenire a comertului exterior poate reflecta de fapt si o revenire a productiei interne. Mai multe detalii despre evolutia Comertului Exterior aici si aici.
In ceea ce priveste investitiile straine, desi au scazut in S1 cu 43% pana la 2.9 miliarde de euro, sunt mai mari decat asteptarile analistilor, care la inceputul anului prognozau un nivel de 3-4 miliarde pentru tot anul. Mai multe detalii despre acest subiect aici si aici.
9. Evolutia depozitelor si a restantelor populatiei la banci
In vremuri de criza este bine sa economisesti putin mai mult, si sa cheltuiesti ceva mai putin, pentru a avea astfel bani albi pentru zile negre, insa daca ne uitam la evolutia depozitelor populatiei si a agentilor economici la banci in primul semestru, vedem ca in cazul depozitelor in lei, acestea au crescut nesemnificativ (desi dobanzile au fost uriase), iar in cazul depozitelor in valuta, cresterea se datoreaza in cea mai mare masura deprecierii leului.
Pana in urma cu un an, bancile nu isi faceau nici o problem legata de creditele restante. Criza insa, a adus o crestere semnificativa a numarului celor care nu isi mai platesc ratele din diverse motive, graficul de mai jos fiind elocvent din acest punct de vedere.Â
 Cel putin deocamdata, sistemul bancar nu da semne ca ar avea probleme deosebite in ceea ce priveste restantele, am vorbit despre asta aici si aici.Â
10. In sase luni, Statul s-a imprumutat cat pentru trei ani
 In primele sase luni ale acestui an, una dintre cele mai importante surse de profit pentru banci a fost Statul, prin imprumuturile pe care acesta le-a facut. Daca in cazul creditului neguvernamental, ritmul de crestere al soldului s-a temperat semnificativ, in cazul soldului creditului guvernamental acesta a explodat, click pe graficul de mai jos pentru detalii.Â
 Am dezbatut acest subiect mai pe larg aici si aici.
11. Cursul de schimb
Dupa un inceput de an tumultos, moneda nationala pare sa se fi stabilizat in jurul nivelului de 4.2 lei/euro, in ciuda predictiilor anumitor analisti care indicau drept sigur un nivel de cel putin 4.5.Â
 Despre evolutia cursului am discutat mai multe aici.
Concluzii
In ciuda accentuarii scaderii economice in al doilea trimestru, probabil ca momentul cel mai greu a trecut, iar asta s-a intamplat fara sa asistam la falimente spectaculoase. Desi sectorul privat s-a restructurat si adaptat la noile conditii economice, sectorul de stat ramane la fel de obez si generator de criza, situatie care daca va continua, poate determina decuplarea Romaniei de Europa, exact acum cand tot mai multa lume discuta despre sfarsitul recesiunii.














Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
19.8.2009, 9:45 am
khris, vreau sa iti atrag atentia ca in primul grafic, cel cu evolutia PIB, tu ai desenat de fapt un fel de derivata. Abia cand graficul tau o sa treaca pe plus inseamna de fapt ca am atins varful V. Matematic maxim/minim local se obtine cand derivata este zero.
Ce ramane real este ca PIB a scazut T2/T1 mai putin decat T1/T4_2008, dar in cifre absolute a scazut. Deci varful V-ului nu a fost atins asa cum ar rezulta din graficul tau. Este posibil ca intr-un grafic lunar (daca ar exista raportari ale PIB-ului lunar) sa fi trecut de varful V-ului, dar nu se stie. Si in plus de asta exista si alte litere ale alfabetului – L U W.
19.8.2009, 9:53 am
Mi-a luat-o Andrei inainte. Iar te bucuri la derivata.
19.8.2009, 9:59 am
@Andrei: nu am spus ca ne-am revenit, ci m-am intrebat daca revenirea va fi in forma de V. Indiferent cum arata graficul, daca in T3 vom avea o crestere de 0.1% fata de T2, inseam ca ca dpdv tehnic am iesit din recesiune. Insa vom ramane in criza mult mai mult timp, indiferent de ce arata cifrele.
@Dan Selaru: incerc sa gasesc motive pentru a ramane optimist
19.8.2009, 3:49 pm
@khris … nu cred ca mai are rost sa le raspunzi ….
Edit: Daniel – fara atacuri la persoana te rog. Mersi
19.8.2009, 4:02 pm
Corect, ne asteapta vremuri foarte grele.
Eu chiar astept alegerile cu spaima.
Tocmai de aceea ne va fi foarte greu.
As aprecia candidatul care nu sparge banii nostri pentru publicitatea si promovarea sa la fel cum au facut-o anteriorii.
19.8.2009, 11:20 pm
Singurele grafice relevante sunt cele in care iti iei punctul de referinta (in cazul PIB-ului sa zicem valoarea PIB in 1990 trim 1) si apoi legi valorile trimestriale ale PIB-ului.
In rest scaderile si cresterile anuale sau trimestriale cu care defileaza statistica sunt niste aproximari, din cauza ca urmaresc un fenomen pe o perioada scurta de timp si doar comparativ cu perioada imediat precedenta.
19.8.2009, 9:59 am
Un lucru este cert: criza nu a trecut, suntem fix in mijlocul ei.
Faptul ca PIB-ul isi incetineste caderea, si probabil in cateva (1-2-3 ?) trimestre va incepe chiar sa creasca, asta nu inseamna nici pe departe ca atunci se va termina criza. Somajul mai are de crescut inca, si mi se pare mai corect sa raportam criza la somaj mai mult decat la PIB. Pentru ca efectele asupra populatiei vor mai persista si multa vreme dupa ce PIB-ul va incepe cresterea. 1 milion de someri (sau cati vor fi peste cateva luni) nu se pot reangaja in cateva saptamani, ca gata, a trecut criza … o sa dureze cativa ani buni de acum incolo pana sa ajungem din nou la somajul mic de anul trecut.
Eu sunt optimist ca vom iesi din criza mai robusti si mai puternici. Dar pentru asta trebuie reformat sectorul de stat urgent.
19.8.2009, 11:35 am
voi nu ati auzit de elliott wave?
incercati sa fiti putin contrarian…si analizati urmatoarele aspecte:
1. TB(2008 iulie)-Romania nu va fi afectata de criza
2. Vosganian (2008 septembrie) – In 2009 Romania nu va avea o crestere de 9%…dar va avea o crestere de 5-6% care tot va fi un rezultat bun.
3. decembrie: Noul guvern: Bugetul pe 2009 e bazat pe o crestere PIB de 2.5%
4. Ianuarie 2009: Nu avem nevoie de imprumut FMI
5. Ianuarie 2009: Romania are nevoie de 3-5 milliarde eur ca centura de siguranta
6. Februrarie 2009: Romania are nevoie de 7-10 milliarde eur de la FMI care vor fi utilizati exclusiv pentru investitii
7. 25 feb. 2009 Pogea (ziua in care parlamentul a votat bugetul – In aprilie vom avea nevoie de o rectificare bugetara
8. Martie 2009 – Imprumut de cca. 20 milliarde de eur (doar pentru investitii)
9. Aprilie 2009 – Rectificare bugetara pe o scadere de 4%, in cazuri speciale imprumutul FMI poate fi utilizat si pentru plata salariilor si pensiilor (Basescu)
10. Iulie 2009 – Scadere PIB 8.8%
11. August 2009 – “Deturnarea” imprumutului FMI pentru plata salariilor si pensilor.
Din aceste fapte si declaratii putem trage doua concluzii:
1. la nivelul guvernului/conducerea tarii exista un optimism obligat
2. daca ce zice ca ceva va fi alb insemna ca trebuie sa asteptam la cel mai negru.
Ca atare daca basescu zice ca cel mai rau a trecut si economia va creste in primul trimestru 2010 eu zic ca cel mai rau ne asteapta si mai mergem in jos si in 2010.
19.8.2009, 3:47 pm
@samu … mai ai sa citezi pe gigi de la berarie si pe marioara de la coada vacii … astia stiu mai putina economie decat cainele meu !!!
de ce te miri ca suntem in criza cand uite pe cine citam noi ! bazati-va pe declaratii ale unor oameni care stiu ce vorbesc … lasati otv-ul si protv-ul pentru alta data
19.8.2009, 6:24 pm
totusi vosganian era ministerul de finante, basescu este presedintele romaniei, pogea este ministerul de finante daca nu pe ei trebuie citat pe cine sa citez? toate aceste declaratii pot fi documentate in 30 de minute pe net.
19.8.2009, 4:03 pm
as fi curios in legatura cu istoricul replicilor lui Isarescu.
sunt sau nu la fel de contradictorii ?
19.8.2009, 12:09 pm
este clar ca cel mai mare risc vine dinspre somaj
dupa parerea mea, acest somaj de 6% este intretinut artificial, valoarea reala ar trebui sa se situeze pe la 9-10%, abea de acolo urmand sa inregistram o scadere sanatoasa a somajului si o crestere (revenire) sanatoasa a economiei
in rest, numai de bine
succes
19.8.2009, 3:44 pm
nu prea inteleg cum ai ajuns la concluzia asta ??? … uita-te putin la ce imprumuturi are SUA, Japonia etc … sa vezi ce face somajul
dupa o matematica simpla … somaj mare – putini contribuabili – resurse din ce in ce mai limitate – imprumut – belea mare – revenire (cica!)
muuuulti muulti ca tine confunda revenirea cu o adancire … multe statea o sa vezi mai tarziu ( a avut khris cu ceva timp in urma un articol despre acest subiect) au iesit din criza cu maaari datorii … normal ca nu o sa arunce in fata asta
cum crezi ca au crescut asa, brusc, exporturile unor tari ? sa nu mai adaug ca majoritatea exporta bunuri de larg consum (inafara Chinei)
21.8.2009, 3:57 pm
abea cand in toate institutiile de stat si in toate companiile private se va ajunge la numarul optim de angajati (dpdv raport nr angajati / eficienta / performante) vom putea sa incepem sa cladim revenirea pe baze solide
eu estimez ca atunci cand vor fi concediati suficienti angajati mai mult sau mai putin inutili din aparatul de stat, vom ajunge la un somaj de 9-10%, urmand o scadere a acestuia, in paralel cu imbunatatirea si a colorlalti indicatori economici (crestere PIB etc)
sper ca am fost mai clar
succes
19.8.2009, 3:38 pm
OBOSITORI SUNT PESIMISTII ASTIA … eu nu inteleg de ce nu se SPANZURA … deci o sa murim, voi primii !!! … mereu mereu primele comentarii sunt ale unor potentiali kamikaze …
trebuie sa fie un “destept” care sa ne aduca nou aminte de guvern .. noi muritori prosti … eu in locul lui khris nu i-as mai lasa sa posteze … sa-i lasam sa-si taie venele
decat sa privesti numai spre epava aia de basescu si spre toate rebuturile din guvern, mai bine agata-te de POSIBILITATEA unui viitor mai bun …
p.s. practic suntem in mocirla adanc … nu o sa vina base sa ne salveze asa ca depinde de noi, ori ne uitam uitam in jos si ne scufundam ori privim in sus si incercam maaaacar prin ce spunem si scriem sa ne schimbam
19.8.2009, 5:19 pm
Pai nu te opreste nimeni sa fi optimist. Incepe prin a propune solutii. Tu de ce te agati ca sa iti faci un viitor mai bun?
“nu o sa vina base sa ne salveze asa ca depinde de noi, ori ne uitam uitam in jos si ne scufundam ori privim in sus si incercam maaaacar prin ce spunem si scriem sa ne schimbam”
Bineinteles ca depinde de noi, pana se maresc taxele, pana se mareste salariul minim, pana se introduc noi reguli, noi legi. Toate astea nu depind de noi, iar daca zici ca nu reusesti sa faci fata, atunci cica esti un nenorocit si nu iti faci datoria fata de sociatate.
@Khris.
Legat de faptul ca omul care nu isi plateste impozitele:
Un om care nu isi plateste impozitele nu este hot fiindca el nu fura de la nimeni. Daca statului chiar i-ar pasa de serviciile pe care zice ca le asigura, atunci omul nu ar trebui sa mai aiba dreptul la invatamant public, la sistemul de santate fara sa plateasca, sa utilizeze strazile doar contra plata si asa mai departe. Insa statul nu ofera aceasta alternativa, el doar pune pumnul in gura si zice ca dai si nu ai voie sa ceri. Parerea mea e ca mafia e mai cinstita decat statul, cel putin aia nu sunt ipocriti, si pana la urma sunt unii care pot sa le vina de hac. Asta daca nu sunt protejate de autoritati (de mafie zic).
19.8.2009, 5:28 pm
Cred ca deja situatia este de panica. Mai toate stirile sint negative, iar falimentele de care vorbesti incep sa-si arate varful nasului. Si in energie. Combinatul energetic de la Craiova isi trimite salariatii acasa.
Un articol interesant de la francezi http://www.abcbourse.com/analyses/chronique-2009_stable_2010_en_baisse_a_moins_de_nouveaux_plans_de_relance-233.aspx
19.8.2009, 11:33 pm
@Dan_Bruma: Orice criza majora a degenerat intr-o deficienta a satisfacerii nevoilor primare. Asta e indicatorul de care ai nevoie pentru a masura panica.
Cata vreme nevoile de baza (mancare+casa+securitate personala) sunt satisfacute, nu va fi nici o problema majora. Doar daca nu e papica ori e prea scumpa sau/si sunt multe reposesii si lumea ajunge pe strazi sau/si infractionalitatea explodeaza din cauza problemelor sociale – atunci putem vorbi de panica.
Restul (falimente, somaj, samd) sunt cam povesti nemuritoare pe care le toaca media in lipsa de alte preocupari.
19.8.2009, 6:02 pm
eu mai stau putin pana dupa alegeri, sa vedem cum evolueaza atunci economia Romaniei. probabil va merge in “picaj”.
pur si simplu nu inteleg pe ce se bazeaza graficele si valorile folosite. concret, ce merge dom`le in Romania de ne ajuta sa iesim din criza?
19.8.2009, 6:46 pm
Mihai si Isarescu are declaratii contradictorii, evident mult mai putine pentru ca Isarescu nu este o persoana publica (politician) si ca atare apare mai putin pe ecrane si in general are declaratii mult mai putine decat Basescu.
Daniel:
Nu este vorba sa ne spanzuram dar putina realism nu ar strica. Solutii ar fi cate ceva:
a). devalorizarea leului si paralel cu aceasta oferirea unor ajutoare celor cu credite in valuta
b). sprijinirea productiei romanesc prin:
b1) definirea produsului romanesc
b2) ajutoarele sociale sa ia forma unor tichete de masa care pot fi cheltuite doar pentru produse romanesti
b3) scaderea TVAului si paralel introducerea unor impozite de venit adica foarte mult ar ajuta pe economia romaneasca si pe statul roman daca ar fi un TVA de 10% concomitent cu un impozit pe de venit de 5% (aceasta ar scurta foarte mult lantul producator, prelucrator, ambalator, distribuitor, retailer) care sa incaseze in momentul incasarii facturiilor adica si banca sa-ti retine ca si o poprire 5% impozit pe venit si sa vireze la bugetul de stat.
b4) impozit forfetar pe cifra de afaceri adica la un cifra de afaceri de 400.000 RON sa aiba un impozit forfetar minim de 5000 RON, ala de cateva sute de milioane de eur sa aiba un impozit forfetar cateva sute de mii de eur ca si STRABAGul si MITTAL STEEL sasi plateasca impozite.
b5) Dupa o factura doar atunci sa poti sa deduci TVAul si sa contabilizezi ca si cheltuiala dupa ce ai platit integral.
c). plafonarea pensiilor.
orice pensie publica nu poate fie mai mare de 2500 RON aceasta poate fi majorat doar daca persoana respectiva a contribuit la unitati private min. 10 ani si ar avea dreptul la pensie mai mare.
d). leu-izarea economiei avem o economie in care platim aproape orice in eur de la factura de telefon, la autoturism, rata de leasing, gaze naturale etc.
e). standardizarea birocratiei. propunerea de reducere de personal la primarie este extrem de oportuna.
f). investitii exclusiv in transport in comun si cel feroviar. ar trebui sa reducem dependenta de hidrocarburi.
g). cel mai important:
AMENZILE DATE DE POLITIE SI AUTORITATI SA FIE PEDEPSE EXECUTABILE IN FOLOSUL COMUNITATII DE EX. ADUNAREA GUNOIULUI DE PE RAZA BUCURESTULUI.
19.8.2009, 7:46 pm
subscriu la comentariul lui Andrei, economia romaneasca nu a trecut inca maximul crizei.
E foarte bine ca au scazut importurile, dar in economia romaneasca actuala se traduce in a scazut consumul si au murit si serviciile aferente (ceea ce se vede si din graficul aferent prezentat in articol).
Economia noastra are prea putin suport in industrie si depinde in foarte mare masura de serviciile aferente consumului.
Sunt destul de sceptic ca ne vom reveni prea curand si prevad ca anul 2010 va iesi pe plus doar cu sfortari din condei.
De ce zic asta? De asta:
-Consumul nu mai poate creste la parametrii anteriori pentru ca nu ne mai lasa cei ce ne-au dat bani si acum ne monitorizeaza (FMI, WB etc.). Drept urmare ceea ce a fost nu va mai putea reveni, serviciile nu vor mai avea forta sa dea imaginea unei economii ce ‘duduie’.
-Somajul va creste semnificativ dupa alegerile prezidentiale si dupa Craciun.
Asta va da inca o palma grea consumului intern, iar industria romaneasca nu are nici pe departe forta sa compenseze asta prin exporturi pe piete externe.
-Somajul generat de secotrul bugetar va fi crunt pentru ca guvernul nu a luat nicio masura practica de reconversie a celor vizati si e deja cam tarziu sa o mai poata face cu folos. Tot guvernul trebuia sa se gandeasca unde varsa masa asta de forta de munca si sa incurajeje in mod particular sectoarele economice respective.
-Guvernul actual n-are nicio treaba cu politica economica, singurele masuri cu tenta anticriza au fost mai cu seama cele de politica monetara ale BNR, masuri care mai degraba au mentinut increderea in leu decat au produs ceva in economie.
19.8.2009, 9:41 pm
“ar in economia romaneasca actuala se traduce in a scazut consumul si au murit si serviciile aferente (ceea ce se vede si din graficul aferent prezentat in articol).”
Consumul a fost pe credit. Asa ca toata sandramaua s-a daramant in momentul in care a murit creditul. Parca e mai scurt asa.
20.8.2009, 4:10 am
e, cris, am niste vesti tare triste pentru tine, germania si franta au avut o mica crestere datorata inceperii sezonului de concedii, s-au cheltuit ceva mai multi bani decat iarna. asteapta sa vian tomna si iarna, o sa te cruxesti de scaderile ce vor avea loc.
romania e abia la inceputul unei prabusiri de 5-7 ani. tu in fiecare luna vii si ne explici cum s-a terminat criza. in fiecare luna ne duci cu zaharelul ca un manipulator profesionist…
20.8.2009, 7:28 am
Khris: Esti optimist in analiza ta si doresc sa ai dreptate.
“Desi sectorul privat s-a restructurat si adaptat la noile conditii economice, sectorul de stat ramane la fel de obez si generator de criza, situatie care daca va continua, poate determina decuplarea Romaniei de Europa, exact acum cand tot mai multa lume discuta despre sfarsitul recesiunii.” Nu cred ca vreo conditie interna va determina ruperea Romaniei de Europa care ne va tine de prieten pina cind nu va mai avea nevoie de noi, ca de obicei. Nu cunosc aproape de loc, deci ma voi informa, dar ma intreb daca numai relatiile externe ne vor pastra in Europa sau lasa prada Estului ca si mai ‘nainte.
Nu crezi ca un subiect despre relatiile externe este demult asteptat, sau necesar?
22.8.2009, 2:37 pm
[...] aici ? khris a scris mai multe despre raportul dintre cheltuielile din România si cele din afara aici, si [...]