Blogroll

ARHIVA

Imobiliare Publicat la 28.7.2010 48 comentarii

Se va schimba trendul preturilor la apartamente odata cu revenirea economiei?

Intr-un material publicat ieri de Ziarului Financiar, presedintele Asociatiei Nationale a Evaluatorilor din Romania spune ca “trendul preturilor la apartamente se va schimba odata cu primele semne de revenire a economiei”.

In mod normal asa ar trebui sa se intample intr-o tara in care piata imobiliara s-a dezvoltat pe baze cat de cat solide, insa nu este cazul Romaniei. Dincolo de somaj, de executarile silite, de scaderea veniturilor sau aversiunea romanilor fata de creditare, iata cateva motive care ma fac sa cred seful ANEIR se inseala:

1. Pentru a incepe sa creasca, pretul locuintelor trebuie mai intai sa se stabilizeze. Este evident faptul ca fundul sacului nu a fost inca atins, in principal din cauza programului Prima Casa, program care a sustinut artificial preturile. Estimez ca trendul de scadere se va opri in primavara-vara anului viitor, iar preturile vor fi cu 15-25% mai mici decat acum. Mai departe este foarte probabila o evolutie in forma de L, nu una in forma de U sau V.

2. In urmatorii ani piata se va segmenta foarte mult, ceea ce inseamna ca vor exista segmente de piata (putine) care vor creste, in timp ce altele vor stagna sau vor scadea. Daca pana in 2008 preturile cresteau indiferent de starea si zona in care se afla locuinta, in anii urmatori cumparatorii vor fi mult mai atenti pe ce dau banii. In aceste conditii, este de asteptat ca valoarea a peste 60-70% dintre locuinte (cele mai proaste) sa nu varieze semnificativ in momentul in care economia isi va reveni.

3. Cea mai mare parte a cresterii inregistrate intre 2000 si 2008 s-a datorat exploziei creditarii. Doar in 2007 si 2008 soldul creditelor acordate populatiei a crescut cu 13 mld euro, dintre care 3 mld euro au fost credite ipotecare. Cine isi imagineaza ca bancile vor relua masiv creditarea in momentul in care economia Romaniei va trece pe plus? Sa nu uitam nici faptul ca speculatorii veniti aici sa profite de cresterea preturilor au plecat “plini de sange” din Romania si nu se vor mai intoarce degraba.

4. S-a mai spus ca piata imobiliara are un viitor de aur din moment ce exista un deficit de un milion de locuinte, iar pentru sustinerea acestei cifre s-a adus in discutie (printre altele) numarul mediu de camere pe cap de locuitor, care se situeaza sub media europeana.

Sa vedem cum stau lucrurile din acest punct de vedere: intre 1990 si 2009 au fost date in folosinta 715.000 de locuinte, in timp ce numarul camerelor de locuit existente in tara a crescut cu 3.8 milioane, de la 18 mil in 1990 la 21.8 mil in 2009.

Cum in ultimii 20 de ani populatia a scazut de la 23.2 la 21.5 milioane persoane, numarul camerelor pe cap de locuitor a crescut de la 0.78 in 1990 la 1 in 2009, media UE fiind de 1.6.

Pe de alta parte insa, populatia reala a Romaniei nu este de 21.5 milioane ci de aproximativ 19 milioane, 2-2.5 milioane de persoane lucrand in strainatate. Astfel, raportul real se situeaza undeva in jurul a 1.2 camere/capita. In anii urmatori cifra va continua sa creasca din moment ce populatia se va reduce (prognoza 18.5 mil in 2030), iar anual pe piata vor intra cel putin cateva zeci de mii de locuinte.

Suprafata utila pe cap de locuitor a crescut si ea de la 10.6 mp in 1990 la peste 15 in 2009. Mai jos se poate observa evolutia din ultimii 20 de ani a celor doi indicatori mentionati mai sus, plus o prognoza pentru urmatorii 10 ani. Pentru perioada 2010-2020 am luat in calcul scaderea populatiei pana la 20.5 mil persoane, si 130.000 de camere livrate anual pe piata (in 2008 si 2009 au fost livrate cate 200.000 de camere).

5. Pretul locuintelor depinde si de nivelul chiriilor si de nivelul dobanzilor la credite. Chiriile au scazut semnificativ in ultimul an si vor mai continua sa scada pe masura ce veniturile unei parti bune a populatiei se vor reduce. Pe de alta parte, daca economia zonei euro va incepe sa prinda viteza este de asteptat ca si Euribor sa creasca, impactul asupra dobanzilor la creditele in euro fiind inevitabil.

Cu alte cuvinte, este foarte probabil ca o buna perioada de acum inainte statul cu chirie sa fie mai ieftin decat cumpararea prin credit a unui imobil.

In plus, este de asteptat ca atitudinea romanilor in ceea ce priveste proprietatea sa se schimbe, adica vom ajunge si noi la concluzia la care au ajuns vesticii cu zeci de ani in urma – detinerea unei locuinte la varsta de 25-30 de ani nu este o necesitate, astfel ca piata chiriilor va creste si se va maturiza.

Avand in vedere toate cele de mai sus, raman la convingerea ca multi ani de acum inainte pretul celor mai multe dintre apartamente nu va creste, insa evident piata imobiliara ofera si va oferi oportunitati bune de investitii celor care au bani si stiu ce sa aleaga.

Share

Tags:

48 comentarii

  1. Razvan
    28.7.2010, 9:30 am

    Macar cel putin in analiza de mai sus se ofera argumente, cifre, nu opinii personale. Evident ca orice este criticabil, dar pt asta trebuie de asemenea sa se ofere argumente, si nu opii personale, eventual cifre etc. Domnul evaluator ofera o opinie personala fara nimic substantial care sa o suporte. Ar trebui sa citeasca acest articol, mai invata una alta, desi sunt convins ca seful ANEIR cam stie lucrurile acestea.

  2. AndreiaM
    28.7.2010, 9:42 am

    Razvan: Din pacate eu cred mai degraba ca in comentariul public intentionat nu sunt predominante opiniile fundamentate, caci poti arunca in eter orice, oricand, mai importanta fiind manipularea, decat clarificarea unei probleme. Iar aici marii nostri maestri sunt politicienii. Dar, e ipocrit ca noi sa le pretindem lor sa-si fundamenteze opiniile politice, in conditiile in care acceptam sau chiar practicam cu nonsalanta acelasi tip de discurs impresionist, nefundamentat, stereotip.
    Pe de alta parte, de aceea si imi place blogul lui Khris si ii citesc constant materialele.

  3. furazolidon
    28.7.2010, 9:59 am

    Khris? In statisticile tale sunt incluse si locuintele de la tara si orase, cele din chirpic si dusumele de lemn pe pamant pe sub care fac dezmat sobolanii?

    • Luke
      28.7.2010, 12:06 pm

      Evident ca trebuie incluse atata timp cand stau in ele (si) oameni pe langa dezmatatii de sobolani

  4. Radu
    28.7.2010, 10:21 am

    Ia uite ce zic astia aici Chris

    http://www.sfin.ro/articol_20529/2012_apocalipsa_bugetara.html

    se pare ca apocalipsa in imobiliare vine in 2012 lolz :)

    Oricum in romania e posibil orice si ma astept in orice moment ca preturile sa explodeze mai probabil in sus :) din cauza proprietarilor foarte emotionali care actioneaza imediat la orice stire pozitiva vezi doar anuntul prima casa cand preturile au crescut cu 10%-15% in interval de doar o saptamana impotriva tutoror argumentelor logice.

    • RazvanM
      28.7.2010, 11:53 am

      Pentru un ziar financiar care se respecta, titlul articolului denota opusul – disperarea de a atrage cititori.

    • Friedman
      28.7.2010, 2:37 pm

      Intre 2004-2008 pretul terenurilor / locuintelor a crescut in ritm mai mare decit profitul celor mai multe compani desemnate ca “cel mai profitabile pe sector” de catre Camera Comertului. Mi sa parut absurd ca munca depuse de aceste compani sa fie mai mica decit trecerea timpului deasupra unui imobil de calitati ridicole. Publicul nu stia unde este valoarea … criza ne va invata cu siguranta.

  5. Mariniuc
    28.7.2010, 10:45 am

    Daca pana acum plecau preponderent muncitorii, de acum incolo vor pleca si intelectualii. Acestia plateau cel mai mare pret al chiriilor sau imobilelor.

    Nu cred ca daca se vor intoarce vor fi dispusi sa plateasca mai mult decat face, cum inca e cazul.

    • Radu
      28.7.2010, 10:58 am

      Nu se vor intoarce cand vor vedea ca isi iau apart intr-un oras civilizat cu banii obtinuti din vanzarea cotetului din Romania.

  6. zeltera
    28.7.2010, 10:56 am

    Am citit la tine pe blog (nu imi aminesc exact unde) ca scaderea preturilor la locuinte nu e buna – ca e un indicator al problemelor economice. Nu prea inteleg de ce e asa.
    Preturile au fost, cel putin intr-o anumita perioada, umflate de investitori, de credite usor obtinute, de inconstienta cu care foarte multi oameni s-au grabit sa cumpere o casa. Acum o scadere, sa zicem cu 30-40% nu ar face decat sa elimine cresterile respective. Asta e rau?

  7. Pongo
    28.7.2010, 11:12 am

    Preturile sunt de facto aberant de mari. Nu poti cere pe un apartament in bucuresti aceeasi suma ca in florenta .
    Problema e ca nu a existat o preocupare de limitare a bulei pretului terenurilor mai degraba decat a constructiei finite. Mare parte din pretul unei unitati locative este dat de pretul terenului, atat direct prin valoarea terenului de sub casa cat si indirect prin limitarea potentialilor investitori mai mici care nu au fost si sunt dispusi sau capabili sa plateasca acest pret.
    Aici statul ar fi putut interveni prin concesionarea catre toti cei dispusi sa construiasca un imobil a unei suprafete de teren in loc sa faca pe dezvoltatorul imobiliar. Asta ar fi presat preturile imobiliare puternic si ar fi putut rupe bula cu terenurile.

    • ionut
      28.7.2010, 3:45 pm

      “Nu poti cere pe un apartament in bucuresti aceeasi suma ca in florenta ”

      Ba poti! ideea e sa ti se si plateasca! :D

      • Pongo
        29.7.2010, 1:59 pm

        Da, trebuia sa completez” si sa faci din asta o afacere pe termen lung”

  8. mircea
    28.7.2010, 11:17 am

    De ani de zile sant de parere ca piata imobiliara din Romania nu este matura. Inca. Poate in viitorii 20-30 de ani.
    Am atins maxime istorice, nu vom mai ajunge la preturile din 2007-2008.
    Prima casa si preturile minime ale ANL-ului au oprit caderea naturala a cererii. Sevul ANEVAR vorbeste de ceea ce si-ar dori orice evaluator imobiliar din Romania, nu despre ce se va intampla dupa ce guvernul va suspenda programul Prima Casa si programul ANL. Abia la 7-8 luni dupa disparitia acestor masuri guvernamentale vom asista la caderi spectaculoase de preturi, pe anumite segmente, in anumite zone, si dupa cativa ani se va stabiliza si piata. Asa cum stie domnul Stoica, pe o piata stabila, cu cerere si oferta mare, fara ingerinte din exterior, evaluarile vor prezenta adevarul pe piata. Pana atunci asteptam sa se stabilizeze preturile in jos, iar bancile sa scape de portofoliile de locuinte pe care le au sub ipoteca.
    Pe langa factorii amintiti de tine trebuie tinut seama si de cutremur. El va veni si va reprezenta motivul unei reluari a investitiilor in marile orase, cel putin.
    Cladirile vechi sau nesigure se vor darama, o buna parte din zonele centrale si ultracentrale vor fi reconstruite din temelii. Vor muri cateva mii de persoane dar se vor reconstrui cateva mii de blocuri. Trist, dar adevarat!
    Romania este o tara atipica din punct de vedere al imobiliarelor: pe de o parte avem o populatie cvasi majoritar proprietara, unii dintre noi cumuland mai multe proprietati, unele generatoare de venituri, altele nu.
    Imbatranirea populatiei cumulata cu plecarea multor romani in alte state europene sau nu va duce la o scadere a cererii pe piata cumpararilor de locuinte, dar va duce si la o scadere a cererii pentru inchirieri.
    Ciclul economic arata ca dupa o crestere de circa 10 ani vine o descrestere de alti zece ani. Deci, pararea mea e ca prin 2018-2020 vom avea o noua crestere a economiei reale, a constructiilor in mod special. Daca tot atunci va fi si cutremurul iminent, cel devastator pentru o buna parte din locuintele existente…atunci boom-ul imobiliar ar mai putea sa ajunga spre maximul anilor 2007-2008. Altfel, statisticile arata ca nu prea mai sunt doritori tineri in Romania pentru noi imprumuturi pentru achizitii de locuinte.
    Iar pretul pentru un mp construit se va stabiliaza spre 2 salarii medii nete per mp construit si va creste numai odata cu crestrea salariilor medii nete in Romania. Restul va fi fie specula, fie cazuri izolate- gen Primaverii, Kiseleff.

  9. Luke
    28.7.2010, 11:32 am

    Cristian, care e sursa graficului? Pot gasi unul si comparativ cu Europa si eventual extins cativa ani inainte de 90?
    Chiar simt nevoia sa-i arat cuiva care ma seaca cu “inainte toata lumea avea casa, servici, etc”
    Mersi

    • Cristian Orgonas
      28.7.2010, 1:03 pm

      @Luke: indicatorii au fost calculati de mine pe baza datelor INS. Nu am date de dinainte de 1989, iar o comparatie pe mai multi ani cu alte tari din Europa este foarte greu de facut pentru ca lipsesc informatiile.

      • cezar
        28.7.2010, 1:36 pm

        Khris a uitat sa ia in calcul rata de inlocuire, la ea se facea referire cand se vorbea de necesarul de x milioane unitati.
        Din cele 21 milioane de camere, deja sunt uzate fizic si moral o mare parte din ele. In cativa ani, 90% din constructiile lui Ceausescu vor avea peste 40 de ani vechime, iar cele facute sub Gheorgiu Dej (Berceni, Dr. Taberei) chiar mai mult de 60.

      • Cristian Orgonas
        28.7.2010, 1:43 pm

        Cezar: populatia se va reduce cu aproximativ 1.5 mil persoane la fiecare 10 ani, astfel ca multe dintre imobilele uzate moral nu trebuie inlocuite.

  10. marius
    28.7.2010, 11:40 am

    Eu cred ca toata lumea(vanzatori ,cumparatori) sunt in asteptare. Vanzatorul inca mai spera ca o sa poata sa dea tunul salvator iar cumparatorule in vesnica asteptare de chilipiruri(o chestiune destul de specifica noua romanilor).E ciudat ca nu exista inca un indice al preturilor normale, parca se doreste mentinerea acestei situatii incetosate de pe piata. Oricum, in actualii proprietari de apartamente sunt foarte multi care abia duc ratele . Cred ca multi au sa inceapa sa se reorienteze si catre mediul satesc e mai accesibil din punct de vedere financiar. Incertitudinea din piata o sa mai persiste o buna perioada alimentata de climatul foarte instabil in care plutim .

    • furazolidon
      28.7.2010, 11:51 am

      Este perfect normal. Daca nu esti presat de nevoie, nu vad nimic rau in comportamentul cumparatorilor la fel cum nu vad nimic anormal in cel al vanzatorilor. It’s a free market.

    • ionut
      28.7.2010, 12:14 pm

      “preturilor normale”

      Poate sa-mi explice cineva ce e ala “pret normal”? Pretul se stabileste dupa negocierea stocurilor de bani cu cele de bunuri si servicii!

      • tomis
        28.7.2010, 4:13 pm

        Ionut: poate fi numai o gluma :) , insa pretul normal poate fi acela care determina profit zero = profit normal. Profit normal (sau cam asa ceva) imi amintesc ca defineste o afacere care reuseste sa plateasca toate cheltuielile, insa profitul este zero…

        Sunt ferm convins ca se poate sa gresesc. Am adus aminte de “normal” numai din amintirea acelui tip de business despre care am mentionat. Amintirea mea si raspunsul tau imi va reaminti ce am cam uitat insa imi voi reimprospata, nu? :) ))))

      • tomis
        28.7.2010, 4:19 pm

        cu profitul normal nu cred ca gresesc prea mult, citeste aici: http://www.investopedia.com/terms/n/normal_profit.asp

        mai am o definitie intr-o carte prafuita din care am citit cu … drag

      • tomis
        28.7.2010, 4:28 pm

        ha, se pare ca nu am tintit departe, vezi o definitie a pretuliu normal, aici: http://www.businessdictionary.com/definition/normal-price.html

        man, nu m-am ramolit chiar de tot, am sperante mari :) ))))))))

      • ionut
        28.7.2010, 5:29 pm

        @tomis

        Vezi ca notiunile de competitie perfecta/imperfecta sunt un nonsens d.p.d.v. al stiintei economice, ele neexistand in realitate!

      • tomis
        28.7.2010, 5:40 pm

        Ionut: totusi, notiunile acelea sunt incluse in multe din teoriile tale despre piata libera. mi-ai scris ca legea nu este neaparat, na ca imi scapa… La fel si cu stiintele economice!

        Alba-neagra?

      • tomis
        28.7.2010, 5:52 pm

        Ionut, man: nu pot sa nu relatez un caz adevarat in privinta “alba-neagra” :) )) chiar daca ma desconspir putintel…, sper sa isi tina gura cine stie evenimentul…

        aveam un prieten in facultate, un tip care, ca si mine, era, mai mult decit mine (zic eu :) ) ), neserios :) ) Imprumuta bani de la mine si imi spune ca, seara, imi va aduce imprumutul, isi va tine si el ceva bani si, in plus, va plati o masa “crasa” la restaurant. eu, timpit, nu ii pun multe intrebari, si il imprumut.

        tipul nu imi spune unde indrazneste sa “investeasca” si se duce glontz in gara… sa joace alba-neagra cu … golanii. destept insa, isi face un plan.

        era spirt gagiul: avea ochi de vultur si destept. se uita si afla tot timpul unde era bila, insa nu juca mai mult de doua ori la o masa… In final, primeste vreo doi pumni in coaste, semn ca mesele s-au terminat pentru el, altminteri…

        Vine acasa cu triplu: o parte pentru mine, o parte pentru el si o parte pentru spritz. Am ris de ne-am cracanat, am baut si mincat pina n-am mai putut si.. nu i-am mai dat alt imprumut: riscul era prea mare pentru mine, chiar daca oportunitatea cistigului.. placuta, insa foarte stravezie…

        ha, ha, ha, ha, ha :) )))))))

      • ionut
        28.7.2010, 7:49 pm

        @tomis

        Apropo de povestea ta, ce cred eu: NU era treaba ta ce facea prietenul tau cu banii, singurul aspect relevant e daca-si tinea promisiunea sau nu!

        P.S. nu orice lege e legitima! “De fapt, legea e ceva ce trebuie mai degraba descoperit decat decretat”. Iata o propozitie cu care sunt perfect de acord, nu mai stiu bine cine a spus-o, parca… Bruno Leoni! Imi cer scuze anticipat daca gresesc!

      • tomis
        29.7.2010, 3:10 pm

        Ionut: revin scurt pe tema dreptului cetateanului si dreptul investitorului care ar trebui sa fie aceleasi, dupa cum scriai tu, deoarece am gasit explicatia ce imi dadea de furca.

        nu este vorba nici pe departe de drepturi aici, ci de un contract de afaceri. Daca “statul” decide sa acorde facilitati numai investitorului si cetateanului de rind, celui ce nu investeste, nu, atunci nu se discuta de drepturi ci numai de un “contract” intre statul ce doreste sa atraga investitori si sa produca un bun sau serviciu prin acest mijloc ce nu este la indemina cetateanului de rind. Astfel de contracte sunt mi si milioane intre afacerile interne si internationale, de cind haul.

        Contractul este insa cel ce trebuie sa ne atraga atentia! Contractul in sine trebuie scris si aplicat astfel incit sa nu discrimineze investitorii, fie ei straini sau interni, inclusiv un grup de cetateni care nu pot investi de unii singuri si care si-ar uni interesele pentru a face competitie altor investitori. Simplu si complicat in acelasi timp.

        De aceea atrag atentia asupra subiectului pe care am putea sa il discutam sau sa il discutati voi, cei mai in tema in privinta contractelor, atunci cind ne si va referiti la acordarea facilitatilor celor ce doresc si pot sa investeasca in romania. Vrem-nu-vrem, tot la contracte venim si nu la drepturi! Cu asta inchei acest “scurt” comentariu.

        Cit despre legitimitatea unei legi cred ca ai dreptate si nu trebuie sa mi-l citezi pe bruno si altii. Eu, mai presus decit cele afirmate de tine si de mine mai sus, adaug ca legea ar trebui sa fie in continua ajustare pentru a se imbunatati. Sarcina aceasta insa trebuie indeplinita nu numai de oamenii promulgatori si infaptuitori ai legii, ci si de cetateanul de rind care poate participa la creearea si aplicarea legii prin comentarii scrise si trimise, in mod democratic, celor in drept sa ii reprezinte si administratiilor, de stat sau private, ce se ocupa cu legile respective…

  11. stefan
    28.7.2010, 11:50 am

    pe termen scurt si mediu nu cred ca vom asista la modificari spectaculoase de pret. nu poti vorbi de tranzactii si cifre cand totul este aproape blocat.
    cateva remarci totusi:
    1. orice cifra/calcul are in vedere o stare actuala, nu confera niciun fel de certitudine sau viziune in viitorul apropiat;
    2. acel cutremul care va veni va schimba radical fata Bucurestiului si a marilor orase, antrenand valuri ce nu pot fi cuantificate;
    3. nu se poate ca pe termen lung o garsoniera in bloc nou sa coste 30k EUR, stiu destui oameni care si-ar permite sa cumpere cate una cash la fiecare 6 luni; exista un segment foarte mare de populatie (peste 200.000) care detin economii importante in banci si ASTEAPTA, acesti oameni stau pe miliarde de EUR la propriu;
    4. sunt de acord ca piata chiriilor se va dezvolta si este foarte normal, insa si asteptarile potentialilor cumparatori de apartamente/case/terenuri sunt aberante in clipa de fata; va rog sa va uitati la cat costa un apartament in Polonia/Cehia/Grecia/Ungaria/Slovacia etc…veti vedea ca suntem cei mai ieftini, in afara bulgarilor.

    nu sunt de acord cu cei care sustin ca preturile actuale sunt mari..s-a creat premisa falsa ca oricine, la orice varsta, trebuie sa detina un apartament intr-o zona buna…de unde pana unde atata bunastare? oameni cu 1.000 EUR pe luna cred ca li se cuvine un apartament de 3 camere la 25 ani, eventual constructie noua si sa coste 50k EUR…pe cand in Germania sau Elvetia de pilda, cunosc persoane care castiga peste 5.000 EUR pe luna si la 42 de ani stau cu chirie, deoarece apartamentele sunt f scumpe
    pe scurt, sunt convins ca preturile vor creste incepand cu 2014-2015…si vor creste brusc, datorita factorului emotional si a oportunismului feroce pe care acest popor l-a dezvoltat in ultimii 20 ani

    • ionut
      28.7.2010, 12:17 pm

      Dupa parerea mea ,trebuie sa nu fi foarte inteligent ca sa bagi banii in “betoane” LA EST de viena!

    • Radu
      28.7.2010, 1:22 pm

      Cam bati campii zic eu am fost in grecia acum 2 ani cand nu era inca criza de acum la iei si preturile la vilele din statiunile din jurul salonicului era mai ieftine decat aici daca compari acelasi gen de constrctie ca calitate vorbind pentru ca acolo cea mai naspa vila e egal cu cea mai misto de aici ca aspect vorbesc in cazul asta pretul era si cu 20% mai ieftin decat vilele din statiunile romanesti nu mai zic ca oricum la iei salariu e cam de 3 ori mai mare

  12. lulu
    28.7.2010, 1:04 pm

    Cum ne-a obisnuit acest domn, neprofesionist si platit de cei care au nevoie de un trend intr-un domeniu, hop si …haretistul de serviciu, cum bine scria cineva pe aici vrea sa impuna niste tampenii de nedescris.
    De ce? foarte simplu.
    Constructiile de dupa 2005 sunt niste dughene imputite, construite numai de tepari, fara a respecta nici cele mai elementare norme de constructie sau de proiectare.
    Sa vorbest de trend in constructii trebuie sa ai cunostinte profesionale multidisciplinare nu sa ai in spate un platitor care-ti arunca pe fereastra textul, iar tu il transcrii pe blog, fara discernamat si fara nici o jena.
    Apoi constructiile jenante din Romanica sau plantat oriunde si oricand incalcand cele mai elementare norme de olegatura cu infrastructura existenta si viitoare, astfel incat arata ca niste dinti stricati intro gura stirba.
    Apoi, imobiliarii isi ling ranile ca nu mai gasesc alti tampiti sa fie pacaliti si sa-si amaneteze viata pe 20 – 30 de ani cu credite flotante, care oricum nu se pot plati dupa cum se vede.
    Economia Romaniei inca nu a ajuns la fundul sacului si nici nu va da semne de revigorare, deoarece economia (oare economia vine de la … economist .. de serviciu?) reala se reface in doua – trei generatii si nu in cateva luni cum spun … economistii de doi lei.
    Asa ca … blogaria la comanda este la mare moda in Romanica!?
    Mi-ar fi rusine sa ma uit in oglinda de la baie seara cand ma cult sa transcriu asemenea ineptii!!!

    • Cristian Orgonas
      28.7.2010, 1:13 pm

      @Lulu: lipsa logicii este specifica celor care habar nu au ce vorbesc, dar au impresia ca sunt destepti (daca nu intelegi – este vorba despre tine). Eu spun ca preturile vor continua sa scada, iar tu ma combati desi sustii acelasi lucru. Unde este logica?
      Pentru informarea ta, nu am terminat Spiru Haret ci Univ De Vest Timisoara, am intrat prin examen pe locuri fara taxa. Masterul l-am facut la fel.
      Tu? Ce poti sa imi spui despre tine?

  13. UJohn
    28.7.2010, 1:25 pm

    Intrebare:

    Pe baza a ce estimezi ca “trendul de scadere se va opri in primavara-vara anului viitor, iar preturile vor fi cu 15-25% mai mici decat acum”?

    • Cristian Orgonas
      28.7.2010, 1:42 pm

      UJohn: pe un feeling personal. Daca preturilevor mai scadea cu ~20% cred ca vor ajunge la o valoare pe care eu o consider relativ normala. Bineinteles, cifra de 20% reprezinta o medie, fiind posibil ca in unele zone scaderile sa fie mai mari.

      • UJohn
        28.7.2010, 1:53 pm

        Pey….no offence dar ar fi trebuit sa folosesti verbul “a crede”, nu “a estima”.

      • Cristian Orgonas
        28.7.2010, 2:06 pm

        UJohn: feeling-ul se bazeaza pe cifre si pe evolutia situatiei economice din tara. In urmatoarele 6-9 luni preturile nu au cum sa se opreasca din scadere – sa vezi doar ce va fi la iarna din cauza cresterii impozitelor pe locuinte si exploziei costurilor intretinerii.

      • UJohn
        28.7.2010, 2:50 pm

        asa si… care este evenimentul din primavara anului viitor care va opri scaderea preturilor? nu mai da CET-ul caldura?

      • AristotelCostel
        28.7.2010, 3:59 pm

        primavara lui 2009, primavara lui 2010, primavara lui 2011…

        primavara

      • alex
        29.7.2010, 9:11 am

        Meet Don Costel, Dr Doom of Romanian real-estate! :)

        De data asta sunt cu tine…am intrat la cumparare. Jos cu preturile :) )

      • xploratorul
        30.7.2010, 12:05 am

        Nu, nu, nu intra la cumparare, mai asteapta! :)

  14. AristotelCostel
    28.7.2010, 3:55 pm

    Categoria “feeling”

    Deblocarea pietei imobiliare, in primavara anului viitor

    2010 va fi un an în care vom vedea o stabilizare şi un început de creştere pe piaţa imobiliară

    Am vazut… legume fructe… digerate. :P

    Prima casa/Banci/Monopoluri/Carteluri vs. Imparatul… o are mica.

    Prostii in care inca mai crede Chirovici s-au lecuit de “crediteala”, economia n-a existat de la bun inceput, banii aia multi depusi in banci apartin in general proprietarilor de case/cloace, tinerii sunt someri, nu exista cerere solvabila, prabusirea inca nu s-a produs. :P

  15. tomis
    28.7.2010, 4:38 pm

    bai baieti si fete: normal ca se va schimba pretul locuintelor odata cu revenirea economiei. se intimpla si fara, ce, suntem bolinzi sa nu intelegem asta?

    Care, cu cit, cine, unde, cum, etc, sunt alte intrebari la fel de justificate. Banuiesc ca blogul le va mentiona in curind, daca nu din alt motiv ci doar din acela de a ne crea inca unul pentru discutii aprinse si fara mare folos decit divertisment.

    eu deja am pus mina pe citeva (nu una) beri si un pack’ de tigari, pentru a-mi crea un mediu cit mai propice divertismentului.

  16. angel
    29.7.2010, 10:08 am

    BCR are 50.000 clienti cu conturi de cel putin 40.000 euro. Asta numai BCR, oare citi or mai fi si la alte banci? Bani sint suficienti pentru cumparare de imobile chiar la preturile actuale. De ce nu se cumpara? Probabil asteapta sa vada ce se mai intimpla, si e foarte probabil ca acei clienti au deja cite proprietati. Pentru loseri gen Costel, preturile vor fi mari mereu. De unde pina unde ideea ca orice fraier trebuie sa isi cumpere locuinta cu banii jos, la pret de Logan?

    • AristotelCostel
      29.7.2010, 10:36 am

      @angel
      cloacele la 120 k euro vs. 320 Euro mediu net/luna erau la fel de “justificate” ca si 10 k euro vs 100 Euro mediu net/luna.

      La 250 Euro mediu net/luna… cat sa fie cloaca?. :)

      Poate ca ar mai merge niste tepe, da’ aveti o problemuta… clociada globala o ia la vale… iar.

      P.S. Nu-mi permit sa scot din foame retardati imobiliar. Pe cat ati fost de jigodii… pe atat trebuie sa va tavaleasca… veata :P

      • xploratorul
        29.7.2010, 11:02 am

        Costel nu e loser ma. Castiga totusi mai bine decat multi din regiunea moldova.

      • AristotelCostel
        31.7.2010, 2:24 pm

        @xploratorul

        0.1%/area :) Sa mai spun ca nu pierd nimic din… “plasamente”? :P

        When social mood trend changes from optimism to pessimism, creditors, debtors, producers, and consumers change their primary orientation from expansion to conservatism. As creditors become more conservative, they slow their lending. When debtors become more conservative, they borrow less or not at all. As consumers become more conservative, they save more and spend less…. deflation is due.

        Mi=bun=adevar spus vs voi=lemn=papat popoo :P

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente