Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 12.7.2010 47 comentarii

Ce ar trebui sa faca Romania pentru a iesi din criza?

Exista in acest moment multe discutii privitoare la modul in care o tara ca Romania trebuie sa actioneze pentru a iesi din criza – unii sunt de parere ca doar o scadere a taxelor poate da un impuls economiei, altii spun ca trebuie umblat la cheltuieli, altii propun cresterea/scaderea cotei unice, largirea bazei de impozitare sau revenirea la impozitarea progresiva. In acest context, cred ca merita sa aduc in discutie cateva idei care din punctul meu de vedere sunt importante.

Taxe mici inseamna investitii straine mari?

S-a spus de nenumarate ori ca, in conditiile in care Bulgaria a scazut cota unica la 10%, iar Romania a pastrat-o la 16%, noi vom pierde investitii straine in favoarea bulgarilor. Cat adevar exista intr-o asemenea afirmatie?

Companiile multinationale nu sunt disperate sa investeasca in tarile cu cele mai mici taxe si cea mai ieftina forta de munca. Daca ar fi asa, atunci nu ar mai investi nimeni in Germania, Franta sau in tarile nordice, acolo unde taxele sunt semnificativ mai mari, iar un muncitor costa de cel putin 5 ori mai mult decat unul din tarile estice.

In realitate, companiile cauta medii de afaceri prietenoase, iar un mediu de afaceri prietenos este alcatuit dintr-un mix de factori: taxe rezonabile, predictibilitate, birocratie redusa, infrastructura decenta, un sistem educational si o piata a fortei de munca in stare sa ofere personal calificat la un pret acceptabil, o justitie corecta si independenta etc.

Or, in conditiile in care la noi sistemul educational este la pamant, in justitie dreptatea se imparte in functie de cine plateste mai mult, “reteaua” de autostrazi totalizeaza mai putin de 300km, birocratia este sufocanta, iar sistemul administrativ este corupt, scaderea taxelor nu este o masura suficienta pentru a aduce in Romania investitori de calibru.

In Romania, taxele principale nu sunt mari

Desi utilitatea unor impozite de tipul impozitului forfetar este discutabila, daca discutam despre nivelul celor mai importante taxe, acesta nu este unul care sa faca din Romania o tara scumpa:

- rata implicita de taxare a muncii a fost de 29.5% in 2008, sub media UE de 34.2%. Dintre cele 27 de tari membre, doar 6 au un grad de taxare a muncii mai mic decat Romania, detalii aici. In Germania, Franta, Italia sau tarile nordice, procentele trec de 39-40%.

- impozitul pe profit (si pe venit) este de 16% – in UE doar 5 tari au un nivel mai mic, media tarilor membre fiind de 23.2%.

Partea proasta este ca exista prea multe taxe secundare care, pe langa faptul ca genereaza incasari mici la buget, cresc birocratia si incarca inutil nota de plata pentru unele companii. In 2009, guvernul a comasat 200 dintre cele 500 de taxe fiscale si parafiscale, insa mai este mult pana departe.

Un studiu al PwC dat publicitatii anul trecut indica faptul ca Romania se afla pe ultimul loc in randul celor 181 de tari analizate la criteriul “numarul platilor realizate intr-un an de catre companii(113)”.

Venituri  bugetare mici, ajutoare sociale mari

Romania nu poate fi atat tara cu cele mai mici taxe si cea mai mica pondere a veniturilor bugetare in PIB din UE, cat si tara cu cea mai mare pondere a cheltuielilor cu aparatul bugetar si cu asistenta sociala din Uniunea Europeana.

In primele 5 luni din 2010, cheltuielile cu asistenta sociala+ch. de personal+dobanzi+subventii au reprezentat 87% din venituri. Cat mai ramane pentru investitii, modernizare etc? Aproape 13% din venituri, la care se adauga deficitul bugetar. Adica foarte putin.

Bulgaria aloca 18% din veniturile bugetare cheltuielilor de personal. Romania aloca 31%! Anul trecut, veniturile bugetare in Bulgaria au totalizat echivalentul a ~38% din PIB. In Romania au totalizat doar 31% din PIB.

Cum putem ajunge si noi la un nivel al veniturilor echivalent cu 38-40% din PIB? Modificand cota unica, introducand impozitul progresiv, sau scazand impozitul pe profit?

In realitate, Romania este deficitara la capitolul “marimea bazei de impozitare”. Nu putem iesi din criza atat timp cat aceiasi 5-6 milioane de contribuabili trebuie sa plateasca taxe cat sa ii tina in spate pe toti cei 21.5 milioane de locuitori. Avem milioane de scutiti, de exceptati, de persoane care din diverse motive nu platesc taxe si impozite, dar care beneficiaza de servicii publice si de ajutoare guvernamentale.

Concluzie

Trebuie Romania sa modifice sistemul de taxe si impozite pentru a iesi din criza? Raspunsul corect este “taxele trebuie reasezate”, iar cheltuielile trebuie optimizate: cum poti sa ii explici unui patron de IMM ca impozitul forfetar este un rau necesar, cand din acest impozit se platesc ajutoare sociale unor persoane care merg cu X5 la primarie sa le ridice?

Cum pot explica autoritatile faptul ca Garda Financiara calca frecvent contribuabilul corect care refuza sa cotizeze, dar in acelasi timp multe companii nu sunt verificate nici macar odata pe an pentru ca au spatele asigurat?

Cum poate fi explicat faptul ca persoane care detin masini si locuinte valorand zeci/sute de mii de euro, platesc pentru acestea un impozit anual derizoriu?

Pe de alta parte insa, modificarea Codului Fiscal nu poate face minuni daca nu este insotita si de alte masuri – cresterea calitatii invatamantului, punerea la punct a infrastructurii, reducerea coruptiei, a birocratiei, eficientizarea statului.

Altfel, si daca Romania va reduce la zero cota unica, firmele serioase nu se vor inghesui sa vina aici, iar economia neagra va continua sa infloreasca.

PS: iPhone se asambleaza 100% in China, insa chinezii nu retin decat 1% din valoarea afacerii, in timp ce americanii si tarile dezvoltate retin restul de 99%. Asta inseamna lohn, adica locuri de munca prost platite. Pe cine vrem sa imitam? Pe chinezi sau pe americani/germani/etc?

PPS: Da, toate veniturile trebuie impozitate!

Share

Tags: , , ,

47 comentarii

  1. tomis
    12.7.2010, 9:27 am

    solutii

    medii de afaceri prietenoase = legislatie si aplicarea ei:

    sistemul educational este o sursa de venit in romania ca si in oricare alta tara…, in romania educatia trebuie sa fie recunoscuta drept valoare.

    taxatia trebuie nu neaparat ridicata cit respectata

    asistenta sociala este o problema internationala. ea trebuie administrata cum trebuie, insa nu este problema principala. cea principala este productia.

    sunt adeptul focalizarii productiei catre alimentarea pietei interne romanesti, chiar prin masuri extreme. asta ne va scoate din criza.

    daca nu ne focalizam pe piata interna, cea externa nu ne ajuta. iesirea din criza, fara focalizarea pe piata interna, va fi posibila prin iesirea din europa. asta nu cred ca este bine.

    • Mariniuc
      12.7.2010, 9:53 am

      Asta zic si eu. Pentru Renault, VW o piata importanta este tara de origine. Este pacat ca romanul nu are educatie. Ma uit la oameni cum se inghesuie la produse de sezon aduse din Spania, Italia, Egipt, Grecia. In acelasi timp produsele de origine nationala se strica in piete.

    • bogdan
      12.7.2010, 10:26 am

      Citeva comentarii:
      1. Asistenta sociala e exagerata. Sunt mult prea multi asistati social care prefera sa stea acasa degeaba decit sa-si caute un loc de munca. Asistatii sociali ar trebui obligati (cu exceptia celor care nu pot din considerente medicale) sa efectueze munca in foloul comunitatii.
      2. Sistemul educational va evolua doar cind va deveni concurential. Guvernele si parlamentele isi consuma energii semnificative pe numarul de ani de gimnaziu sau liceu, in loc sa gindeasca un sistem care sa cearna valorile. Ar trebui un examen unic national pe an de studiu, corectat prin distribuirea tezelor aleatoriu si in mod computerizat, si in functie de notele obtinute sa se evalueze scolile si sa fie platiti profesorii. In sistemul actual plin de pile si relatii oriciti bani s-ar baga nu va creste calitatea.
      3. Productia pentru piata interna ar putea functiona in agricultura, partial in confectii. In rest, televizoare/frigidere//ACuri/masini/etc totdin import le vom lua. E foarte greu sa concurezi la pret cu multinationale care iss eficientizeaza costul mult peste ce poate o firma romaneasca. Eu as spune sa producem cit mai mult, indiferent daca e piata interna sau externa.

      • MIA
        12.7.2010, 2:10 pm

        >{…}televizoare/frigidere//ACuri/masini/etc totdin import le vom lua.

        Cred ca aici se face confuzie intre “produs de import” si “produs de o companie multinationala” ( de regula nu intr-un singur loc ) – sau e o reminescenta de acum 15-20 de ani … :)

        Nu de alta dar unele din produsele de mai sus romanii le achizitioneaza ( cel putin partial ) nu din import ci din productie autohtona ( sau partial autohtona ) insa purtind sigla unei companii multinationale. ;)

      • bogdan
        12.7.2010, 6:40 pm

        @MIA
        Ce masini se asambleaza in Romania? Cite televizoare se asambleaza in Romania? (Or fi citeva, dar ce procent) Cita plus-valoare inseamna asamblatul in Romania/ 5%? 10%? Despre ce procente vorbim?
        Inainte de a veni cu remarci de genul: “reminescenta de acum 15-20 de ani” n-ar strica sa te informezi nitel si sa vii si cu niste cifre. productia partial autohtona poate insemna 5% sau 90%. Si e o diferenta foarte mare….

      • MIA
        12.7.2010, 10:44 pm

        >Ce masini se asambleaza in Romania?

        TotuÅŸi să nu exagerăm – Loganul autohton e una din cele mai vândute mărci pe plan local.

        >Cita plus-valoare inseamna asamblatul in Romania/

        Cîtă i se stabileÅŸte de către managementul corporaÅ£iei cu pricina – fizic însă mai mult de jumate dintr-un produs “high-tech” sau cu valoare mare ( gen automobilele ) e produs în ţări “low-cost” … :)

        >{…}n-ar strica sa te informezi nitel si sa vii si cu niste cifre.

        Cifrele diferă de la produs la produs – fireÅŸte.

      • Tudor bugetar
        12.7.2010, 11:47 pm

        la pct 2: sistemul educationl a devenit concurential, vezi spiru Haret, universitatea de vest … si ? a cescut calitatea ?

  2. Mariniuc
    12.7.2010, 9:56 am

    Legat de afaceri, am auzit de nenumarate ori expresia: “Oamenii fraieriti de Videanu”, plus ca mai stiu si eu cateva cazuri de astfel de oameni.
    Cum vrei sa vina investitorii in tara asta cand avem asa ministrii? Eu pana nu pleaca generatia asta de politicieni, nu am sa bag un ban in investitii.

    • bogdan
      12.7.2010, 10:28 am

      Unde ai auzit expresia asta? La Realitatea TV? Ai si dovezi? Adica investitorii veneau pina acu vro 2 ani si acum nu mai vin din cauza lui Videanu? Discutia aici era economica, nu politica. Daca vrei discutie politica din asta ieftina incearca pe realitatea.net.

    • Mariniuc
      12.7.2010, 11:10 am

      Da, am si dovezi. Am zis ca mai stiu si eu cateva cazuri.

      Eu mai ma plimb pe la targuri industriale prin Europa. Sti ce ma uimeste? Ca sunt destui care stiu ca tara asta e corupta, unii chiar se lauda ca au ‘relatii’. Sa iti spun un termen ca il invata aproape oricine vine in Romania: ‘spaga’.

      De ce politica si nu economie? Pentru ca politica e problema. Avem ca tara o directie clara? Este ceva previzibil 6 luni in Romania?

      • bogdan
        12.7.2010, 6:46 pm

        Ai dovezi? Care-s alea?
        Ca Romania e corupta, ca se ia si se da spaga e adevarat. Dar asta o fi din Ian 2009? Sau e de vro 20 de ani?
        Ce m-a deranjat e ca arunci vina doar intr-o directie, ca si cum in minunata guvernare tariceanu se terminase cu corutia si deodata a venit Boc si a corupt toata tara.

    • Ripa Horatiu
      12.7.2010, 11:25 am

      Deh, doar toata lumea stie ca Videanu e un ghiocel proaspat iesit din zapada, e curat ca lacrima cand ai conjunctivita purulenta…
      Eu nu prea cred in coincidente, deci, nenea bogdan, cum se face ca cele doua evenimente au o oarescare temporalitate asemanatoare, pentru ca tu cu editoru-ti propriu scrii ca ” investitorii veneau pina acu vro 2 ani ” adica pana cand gasca de guvernanti de-acuma au ajuns la putere? Sa fie oare coruptia ajunsa la paroxism? Pen’ca infrastructura tot aia era, taxele erau mai multe si mai stufoase, birocratia idem. Deci, inafara de criza (care e mama si tata tuturor explicatiilor, criza aia de “nu va afecta Romania” – citat din Basescu si Boc), cam care ar fi explicatia care ne ramane pentru prabusirea investitiilor?
      Cat despre scoala romaneasca, tot cretinu’ care a avut un pic de putere a vrut sa-si lase numele legat de cate o reforma, si unde sa reformam, unde sa reformam? Pai la infrastructura e de lucru, e cu munca; la sanatate e de investit si facut ordine, aaaaa, in invatamant, ca acolo e pe dat din gura; produc numa tampiti in loc sa produca tinichigeri si chelneri, care, precum se stie, sunt meserii in care cei care le practica frizeaza genialitatea; ma gandeam si io ce bine i-ar sta patriei cu un premiu Nobel pentru tinichigerie… Surprinzator dar, lasand tot felu’ de Spiru Haret si Dimitrie Cantemir pe-afara (care oricum, produc genii, precum se stie, cum ar fi Udrea), in ultima vreme absolventii de facultati par ceva mai bine pregatiti – ce-i drept nu in tinichigerie si/sau chelnerit – si asta dintr-un singur motiv: pen’ca au inceput sa invete. De ce? Cum de i-a lovit asa, subit, dragostea de carte? Raspunsul e simplu si vine de la ei: pentru ca vreau sa plece, dracului, din tara asta si nu-i ia nimeni daca sunt nepregatiti… Da oricum, primul pas in “cresterea calitatii invatamantului” a fost facut: scaderea salariilor profesorilor cu 25% sigur va face minuni in directia asta. Io zic sa le taiem salariul de tot, sa te tii atunci performanta!
      ” punerea la punct a infrastructurii, reducerea coruptiei, a birocratiei, eficientizarea statului.”, da, trebuie sa – si acum vine invariabilul impersonal – “le” facem. Pai io mi-am pus infrastructura la punct, mi-am pus gresie si faianta, am robinete noi, toate becurile din casa imi functioneaza si dau lumina conform specificatiei, mi-am pus centrala si termopane. Decizia de a face o investitie tine se ia in cam 2 minute de negocieri cu nevasta-mea – asta cand nu reduce sotia mea birocratia la maxim si face investitia inainte sa aiba loc vreo negociere eficientizand procesul. Intrebarea mea e simpla cine ar trebui sa faca si de ce nu a facut/face chestiile astea? Ca EU nu pot nici sa eficientizez statul, nici sa construiesc o autostrada? Si daca nu e in stare sa faca ceea ce e evident si pentru fiica-mea de 7 ani ca TREBUIE facut – n-ai descoperit nici o gaura in macaroana nenea bogdan – care e solutia?

      • bogdan
        12.7.2010, 7:12 pm

        Nene ripa, da’ ce de chestii stii. Musai ca ai cetit mult…
        1. N-o fi Videanu ghiocelul neprihanit, da’ nu-i cumva mai decent decit cei din perioada Nastase sau Tariceanu? Ministrul caltabos sau afacerea Sterling iti sugereaza ceva?? Sau vinzarea Petrom pe 7000 mil eur cu tot cu zacaminte (fata de Rompetrol, de ex vindut cu 1.5-2 mld eur)
        2. “prabusirea” investitiilor e data in parte de criza, in parte de stoparea investitiilor in imobiliare (studiaza nitel numai in Bucuresti cite investitii erau in imobiliare), se datoreaza scaderii investitiilor in supermarketuri (poti sa studiezi si aici ce investitii au fost prin 2007-2008), se mai datoreaza si guvernului care pare ca bijbiie intr-una, se datoreaza si opozitiei care creeaza in continuu o stare de incertitudine fiind gica-contra la orice face guvernul fara a veni cu solutii alternative (deh, lenea-i cucoana mare), se mai datoreaza si curtii constitutionale care a ajuns sa decida politicile economice ale tarii. Si lista poate continua.
        3. In invatamant nu salariul e problema, ci sistemul care nu incurajeaza cresterea calitatii, ba chiar o descurajeaza. Uita-te ce diferenta e la salariul unui profesor intre 2000 si 2010 si zi-mi daca s-a vazut cresterea salariului in cresterea performantelor. Pina nu se face sistemul concurential, pina nu se plateste in plus doar calitatea, se vor produce timpiti si cu 10.000 eur salariu de profesor.

        In concluzie, fiecare tara are guvernantii pe care si-i merita. Si daca romanul n-a inteles cit rau a produs guvernul tariceanu in 2007-2008 si ca de acolo ni se trag problemele bugetare actuale, asta e. Urmatorul guvern va proceda la fel inainte de alegeri, aia care vor veni dupa vor reduce la loc, si tot asha, pina cind vom invata ca 70% crestere de salariu sau de pensie in 2 ani e de fapt mita electorala care va fi mai devreme sau mai tirziu platita. Si nu de catre politicieni.

  3. Alex
    12.7.2010, 9:59 am

    Or trebui toate impozitate dar trebuie impozitate mult mai putin in momentul de fata statul te crede curva daca ai o afacere faci 50%-50% cu statul numai ca el nu are nici o obligatie reponsabilitate,pierdere.

  4. Emil Stoica
    12.7.2010, 10:38 am

    Khris: in evaluarea unei investitii, orice investitor (OK, de la 1 milion de euro investitie in sus) foloseste anumite modele. Modelele astea iau in considerare capacitatea de a genera cash. Iar plata impozitelor este o iesire de numerar. Da, firmele pot transfera profituri dintr-o tara in alta, insa si asta pana la un anumit punct. Cu cat impozitele sunt mai mici, cu atat valoarea unei investitii este mai mare. Concluzia este simpla: reduci impozitele, creste valoarea investitiilor asadar creste nivelul investitiilor.

  5. andrade
    12.7.2010, 10:40 am

    foarte bun articolul/post-ul. de acord cu ce a scris autorul 100%. Se tot insista pe cliseul usor de zis, greu de facut… adevarul ca solutiile sunt prezentate aici (chiar daca la un mod simplist) foarte bine. tot ce e nevoie e dorinta, vointa si disponibilitate pentru a schimba ceva in bine, IN SPECIAL DIN PARTEA POLITICA, dar unde ar mai fi castigurile, licitatiile umflate si comisioanele lor dar ar disparea birocratia, coruptia, iar sistemul de invatamant ar da oameni de valoare, calificati, corecti din puncte de vedere etic si informati? doar vointa trebuie

  6. Gabriel
    12.7.2010, 11:19 am

    @Khris & comentatorii, cine face pariu ca tara asta va avea aceleasi probleme peste 5,10,15 ani?

    • tomis
      14.7.2010, 1:22 am

      eu as tine pariul ca ai dreptate in anumite conditii. sunt curios de ce crezi tu ca o sa avem aceleasi probleme?

  7. Sofocle
    12.7.2010, 11:23 am

    Orbul gainilor sau hotii si vardistii !

    Din pacate, de obicei, nu vedeti mai departe, decat incepand cu sfarsitul, nu va vedeti lungul nasului, sau poate este prea …lung, aristocratic , burghezo proletar ?!. Uitati ce este mai esential, trecutul, fiindca, construim/risipim/consumam inutil de mult, si cu prost gust, e vorba de o minoritate, a fostei generatii de aur.
    Viermuiala asta cotrocenista, de doua decenii, este pricina, adica CIOLANUL, tovarasi domni., fosti si prezenti.
    . Ca sa stiti, cum sa remediati efectul, cautati cauza. In rest, tot ce spuneti, aparent “in proza”, este o pierdere de timp, scenariul ultimelor doua decenii,fiind, niste cobai, o natie ruinata , de “fostii”, iesiti la drumul mare, precum sarpele la soare. Teoretic, sunteti de acord cu vandalizarea identitatii noastre, cautati, parca, sa-i scuzati, “rotatia cadrelor”, se poarta inca, cincinalele , la fel. Aveti toate conditiile sa trageti concluzia, “voi marii specialisti”, febrili in a gasi solutii ,sa acoperim, ce au furat doua decenii, aceste lichele, care deja si-au “legalizat” furaciunile si ignoranta, cu titluri de “valoare”, sortiti sa ne duca la pieire. Vremurile eminesciene, din pacate, acum sunt realitate… solutia finala ! Trebuie ..schimbati cu totii, cei ce din ’89 au facut acest genocid, iar, prin voi astia, savanti, filozofi postdecembristi, de minciuni rasuflate, baloane scofalcite de idei puturoase, stau inca atarnati de grumazul natiei precum liliecii, cheflii neamului.. Pristanda, catavenci si progeniturile lor minune… Nu aveti decat solutia de a condamna pe cei nevinovati, in continuare., nu aveti curajul sa le spuneti ca-s misei, sa plece sa lase pe altii, ca nu sunt turnati in beton…..ce mai scorniti, taxe pe aer, romanul nici sa moara, nu mai poate…ca ramane pe caldarm, aruncat din ambulante…si voi faceti “scheme”…sa va fie rusine… sa pui impozit neamurilor tale, sa iei furacinile de la gusatii vostri, limbutii, oligofrenii, care au condus tara de doua decenii, pe rand, la ciordeala…aici sunt banii tarii !!! Ori totul, ori nimic ! Sunteti prea stresati de ciumpalacii vostri scumpi !!! Lasati-i sa rasufle, ca- obositit de atat ciordit si mintit ! Nu mai e loc …e jale in tara, si voi dati cu tifla…

  8. Curios
    12.7.2010, 11:58 am

    Chestia cu investitiile in tarile nordice este barba. Ce se deruleaza acum sint transe de investitii incepute acum 25-30 de ani. Altfel, autohtonii fac majoritatea investitiilor noi in afara. Un caz extrem de tipic este industria prelucratoare: noile capacitati de productie create acasa sint complet automatizate, ie roboti, altfel afara, ie chinezi. Si principala cauza sint taxele si CAS-ul.
    Altfel, industria grea, prefera sa tina capacitati neutilizate. Cei drept, mai vin chinezi, dar veni, vidi, goee homee.
    Un truism: ce face Romania neatractiva, la momentul actual, este infrastructura si, intr-o oarecare masura, perceptia lipsei fortei de munca bine calificate, dar asta cumva trebuie pusa in perspectiva.

  9. RazvanM
    12.7.2010, 12:15 pm

    Cand peste 70% din bugetul tarii merge in salarii la stat, pensii si ajutoare, iar din restul trebuie sa platim dobanzi + principal la creditele angajate de stat, este dificil sa ne imaginam ca suntem pe drumul cel bun.
    Citind despre viata si “opera” lui SOV, nu putem sa nu observam ca omul a fost intai angajatul “Serviciului” care teoretic apara tara inainte de 90 si care dupa 90 a fost principalul parazit, apoi a devenit angajatorul parazitilor. Planul, relativ simplu, a functionat uimitor de bine: victimele si-au votat ‘democratic” calaii, le-au dat bani de bunavoie prin jocurile piramidale si apoi au inceput sa se devoreze intre ele.
    De ce este importanta introducerea asta? Pentru ca am ajuns la nivelul de saturatie in care parazitii sunt mai mari decat gazda si cresc mai repede ca ea.

    Ce putem face? “Intariti-va statul”, venit in urma cu cativa ani de la un expert in exploatarea vulnerabilitatilor statului spune totul. Faptele comise de acest expert pana-n 2000 sunt obiect de studiu in facultatile de drept, iar cele comise inclusiv in prezent se confunda cu activitatea statului… Baza de impozitare nu poate fi marita fara acceptul CC, fara o justitie solida, fara niste mecanisme de control viabile.
    In fond, de ce avem nevoie de stat? Politie, armata, cadastru, intabulare, carte funciara, sanatate, educatie, justitie sunt servicii care vin de la stat. Dezvoltarea infrastructurii este un task atat de mare incat doar statul, care gestioneaza banii intregii Romanii, poate sa-l porneasca. Vorbim de puzderia de taxe si impozite? Pai sa vorbim de multimea de functionari si functionarasi angajati doar pe criterii politice si de pile care au nevoie sa-si justifice existenta. Contractele pe bani publici? Orice institutie care are un buget si nu-l cheltuie in intregime primeste un buget mai mic la anul. Asa ca pe sfarsit de an este nevoie de contracte inutile pentru contribuabili, dar care sa coste mult si sa se faca repede. Daca facem reforma a statului o sa avem o perioada de soc, de stagnare economica, de miscari sociale ample, de opozitie deschisa. Daca n-o facem, se poate si mai rau ca acum.
    Apoi mai este mentalitatea de asistat, de cetatean care considera ca a fura de la stat este nu doar bine, ci este o necesitate. Asta nu se va schimba imediat si nu fara lupta. Avem ajutoare de stat pentru mame? Avem femei care devin fabrici de copii. Dam ajutoare de incalzire, de venit mic sau venit minim? Avem proprietari de gipane si mertane care coboara din masini pentru a incasa aceste ajutoare. “Cornul si laptele” este un ajutor pentru toata lumea, inutil pt. familiile care au bani, insuficient pentru cele care n-au, iar pe seama lui s-a creat o intreaga increngatura de paraziti politici. Contractele de informatizare pe bani publici nu se realizeaza decat de vreo 5 firme locale, bine conectate politic, indiferent de guvernare – iar daca ne uitam la proprietari cu atentie observam un je-ne-sais-quoi caracteristic Securitatii. Apoi: Caritas=Securitate, SAFI/FNI=Securitate, mare parte din bancile din Romania sunt conduse de fosti securisti sau descendentii lor, tot ce misca pe sectorul privat de culegere de informatii, protectie si paza este al unora din Securitate, principalii operatori de telefonie din Romania sunt controlati informativ, contractul de realizare al retelei metropolitane din Bucuresti va fi realizata de niste baieti de “incredere”, politicienii sunt in majoritate securisti sau turnatori, in justitie avem o lipsa crunta de magistrati (poate mai putin de jumatate din necesar), iar cei care conduc au niste fire care duc spre activitatea de dinainte de 89. Oare o asemenea coordonare este pur intamplatoare?
    So, de unde sa incepem noi, gazda, sa curatam? In primul rand trebuie sa identificam problemele si sa acceptam ca sunt probleme. Ochii inchisi ne scutesc pe termen scurt de dureri de cap, dar nu ne folosesc la nimic.

  10. Pongo
    12.7.2010, 12:53 pm

    Pai probabil ca cea mai buna forma de investitie straina este aia in care produsul nu pleaca de aici iar banii investiti raman in procent mare loco.
    Dar pentru investitii de genul asta e nevoie de incredere. Care in momentul asta e zero.

  11. prudent
    12.7.2010, 12:55 pm

    DOUA dezbateri largi sunt imperios necesare: A. cat stat social vrem si cat ne permitem (functie de realitatea economica? restul sunt concluzii ale rezultatelor primei dezbateri. B. Cata economie se bazeaza pe industrie/agri si cate pe servicii? restul sunt concluzii ale rezultatelor acestei dezbateri. PS. Pana atunci dezbatem simptome ale indeciziilor de mai sus, precum si impactul emotional al indeciziilor de mai sus

  12. ionut
    12.7.2010, 1:16 pm

    De citit cu mare atentie, aici e raspunsul:

    http://ayn-ro.blogspot.com/2008/12/breviarul-libertii.html

    si

    http://ayn-ro.blogspot.com/2008/12/drepturile-omului.html

    @Khris
    “Da, toate veniturile trebuie impozitate!” = jaful/exproprierea trebuie generalizata! In numele si pe socoteala cui? “Statul asistential” e cea mai mare gogorita posibila cu care sunt prostiti oamenii, si un fenomen care se autointretine si autojustifica! Cum se petrece mistificarea? Pai simplu: statul asistential (devenit din miloc de aparare impotriva agresiunii, insusi AGRESORUL) transforma proprii cetateni in niste handicapati asistati , pentru a declama apoi in gura mare ca acestia nu pot trai fara ajutorul lui!

    • ionut
      12.7.2010, 1:23 pm

      Exemplu: invatamantul “gratuit” si obligatoriu (monopol de stat). Imensa birocratie impune un numar din ce in ce mai mare de diplome (inflatia acestora). Astfel scolile particulare sau de stat, devin simple srl-uri ce liciteaza (contra cost) obtinerea aceleiasi diplome (care a devenit un scop in sine deoarece birocratia impune detinerea ei).
      Invatamant de calitate? Da, dar numai VOLUNTAR si cu BANI…

    • MIA
      12.7.2010, 2:28 pm

      Delir libertarian tipic. :D

      Bine macar ca autorul articolului a facut precizarea :

      >PPS: Da, toate veniturile trebuie impozitate!

      tocmai contra unor astfel de cretinopatii lebertariene:)

      • ionut
        12.7.2010, 3:37 pm

        @MIA (socialistu’ de serviciu)

        Unde vezi tu vreo urma de “libertarianism” in linkurile pe care le-am postat sau in ce am spus eu?
        Ai baut ceva azi? Ayn Rand promoveaza liberalismul clasic!

        Pentru lamurire a se citi si:

        http://ayn-ro.blogspot.com/2008/12/esenta-statului.html

        1) STATUL MINIM (justitie, politie, armata, pompieri) nu inseamna DISPARITIA STATULUI! Sunt perfect de acord cu existenta si sustinerea VOLUNTARA a statului minim.
        2) Statul MNIM insa nu are nici o legatura cu statul asistential (ala care ne “ofera” invatamant “gratuit”, sanatate “gratuita”, pensie, somaj, infrastructura “gratuia” si OBLIGATORII etc.).

      • MIA
        12.7.2010, 4:38 pm

        >Sunt perfect de acord cu existenta si sustinerea VOLUNTARA a statului minim.

        Asta e – fatalmente – un non-sens. Sau o ( alta ) utopie/abureala lebertariana. :D

        In principiu un stat minimal, sustinut prin impozite minimale si ele – colectate ca orice impozite, as zice ca e posibil sa poata exista ( si pe undeva acesta ar fi “nivelul minim de normalitate” pentru o discutie.
        Problema e ca – istoriceste vorbind – “statele minimale” s-au dovedit extrem de putin rezistente in timp. Ca exemplu recent : SUA au reusit “performanta” sa treaca in interval de vreo 3 generatii de la un stat cvasi-minimal la unul hiper-asistentialist …

      • ionut
        12.7.2010, 7:02 pm

        @MIA
        “…sustinerea VOLUNTARA a statului minim.
        Asta e – fatalmente – un non-sens. Sau o ( alta ) utopie/abureala lebertariana. ”

        Asta face parte din vrjeala etatista pe care o practici cu asiduitate :-) . Explic imediat si “mecanismul” dupa care va ghidati:

        Domnule, chiar in cazul statului minim impozitele si taxele trebuie sa fie obligatorii! Pai cine spune asta? Pai societatea (democratic)! O.K., numai ca “istoriceste vorbind” statul minim nu rezista (asa dupa cum a demonstrat tot societatea democratic!). Ce ramane constant (chiar daca “statul” nu mai e minim) si s-a transformat din garantul drepturilor oamenilor in agresor? Pai obligativitatea taxelor si impozitelor. Exact asta a fost schema…

      • ionut
        12.7.2010, 7:17 pm

        @MIA

        Cu alte cuvinte, eu sunt de acord cu OBLIGATIVITATEA fiecarui cetatean de a plati pentru mentinerea statului, in condiitiile in care acesta ramane OBLIGATORIU minim! Cine vrea sa plateasca in plus TREBUIE sa fie liber s-o faca!

      • ionut
        13.7.2010, 12:19 am

        @MIA

        “Cum am mai zis : nimic nu cred că opreÅŸte înfinÅ£area unei secte”

        :D

        Precum am spus, clectivismul/etatismul face ravagii! Tu nu poti gandi individual, ci doar in grup. Stai sa vedem ce parere are colectivitatea /majoritatea (principiu pur bolsevic).

        “un stat care să rămână în mod natural “minimal” e oarecum ca un fel de “perpetum mobile” … ”

        Hopa! Adica desi recunosti asa “senin”, ca sensul statului e obligatoriudeturnat (si la adapostul lui drepturile individuale inalienabile ale omului sunt calcate in picioare in numele sintagmei non-sens de “drept colectiv”) esti de acord ca el trebuie sa ramana asa cu orice pret! Te anunt ca nu esti singurul, ba chiar faci parte dintr-o majoritate covarsitoare care crede la fel si e intreaba concomitent cu o uimire tampa: care e problema, de ce merge totul prost?
        “Filosofia” etatista se rezuma in esenta la: desi un sistem construit ca un garant al unor drepturi (statul), derapeaza si devine opusul sau (adica exact cel care sau la adapostul caruia aceste drepturi sunt incalcate) el trebuie mentinut in continuare cu orice pret pentru ca asa doreste democratic societatea /majoritatea. Sa-ti aduc aminte cati nebuni, dictatori, despoti luminati etc. au venit la putere democratic?

        Alt exemplu: solidaritatea, cea atat clamata de etatistii/socialistii de pretutindeni, e VOLUNTARA. Daca nu ea poarta alt nume: munca silnica/fortata (sclavie).

      • MIA
        14.7.2010, 7:58 am

        >Tu nu poti gandi individual, ci doar in grup.

        Se poate gândi ÅŸi individual – dacă cineva are chef să facă pe Robinson Crusoe. Åži fireÅŸte – să fie capabil să-ÅŸi auto-asigure cam toate produsele ÅŸi serviciile de care are nevoie … :)

        Dincolo de asta afirmaţia e o aiureală.

        >Adica desi recunosti asa “senin”, ca sensul statului e obligatoriudeturnat

        ÃŽn practică scopul/sensul a cam orice instituÅ£ie socio-culturală ( deci ÅŸi a statului ) ajunge să fie deturnat în oarecare măsură – dar asta nu e un motiv pragmatic să se renunÅ£e în bloc la ele.

        Decât eventual în cine ştie ce distropie lebertariană pe care unii ţicniţi o cred chiar şi aplicabilă în realitate.

        >“Filosofia” etatista se rezuma in esenta la: desi un sistem construit ca un garant al unor drepturi (statul), derapeaza si devine opusul sau (adica exact cel care sau la adapostul caruia aceste drepturi sunt incalcate) el trebuie mentinut in continuare cu orice pret

        Sintagma de “trebuie menÅ£inut” denotă o prostie combinată cu lipsă de realism : în realitate sistemul trebuie reformat pentru a fi menÅ£inut – însă în visele umede de pre-adolescenÅ£i tâmpiÅ£ei automat orice are probleme trebuie demolat din temelii etc.
        Puerilitate la pătrat. :D

        >Sa-ti aduc aminte cati nebuni, dictatori, despoti luminati etc. au venit la putere democratic?

        Foarte puţini.
        Åži dacă sistemul a fost unul “republican” ÅŸi nu “democratic” ( cum sunt de fapt cvasi-totalitatea ) practic nici unul … ;)

    • ionut
      12.7.2010, 5:50 pm

      @MIA

      “Problema e ca – istoriceste vorbind – “statele minimale” s-au dovedit extrem de putin rezistente in timp. Ca exemplu recent : SUA au reusit “performanta” sa treaca in interval de vreo 3 generatii de la un stat cvasi-minimal la unul hiper-asistentialist …”

      :D :D

      Pai exact asta spun si eu: asta e problema, trecerea de la statul minimal la cel asistential => solutia e drumul invers! Si daca parcurgerea acestui drum in sens invers e cvasi-imposibila prin persuasiune, ea va avea loc oricum, mai devreme sau mai tarziu, prin implozia statului “hiperumflat”. Pretentia ca “tortul sa ramana intreg in timp ce-l manaci” e o iluzie…

      • MIA
        12.7.2010, 10:47 pm

        >Cu alte cuvinte, eu sunt de acord cu OBLIGATIVITATEA fiecarui cetatean de a plati pentru mentinerea statului, in condiitiile in care acesta ramane OBLIGATORIU minim! Cine vrea sa plateasca in plus TREBUIE sa fie liber s-o faca!

        Cum am mai zis : nimic nu cred că opreÅŸte înfinÅ£area unei secte gen Amish care să obÅ£ină eliminarea plăţii impozitelor câtă vreme nu beneficiază de nici un serviciu social – exceptând pe cele minimale gen asigurarea securităţii. Sau măcar ar fi cazul să se încerce – să se vadă ce decizie dau la o adică ăia de la CEDO etc. :)

        ÃŽn rest afirmaÅ£ia ÅŸi crezul lebertarian de mai sus sunt simple aiureli ÅŸi non-sensuri în practică : un stat care să rămână în mod natural “minimal” e oarecum ca un fel de “perpetum mobile” … :D

  13. ion
    12.7.2010, 1:21 pm

    In sfarsit!
    “Avem milioane de scutiti, de exceptati, de persoane care din diverse motive nu platesc taxe si impozite, dar care beneficiaza de servicii publice si de ajutoare guvernamentale” = sursa de mita electorala.

  14. Stefan A.
    12.7.2010, 1:25 pm

    Bravo Cristian !
    Ai facut o analiza justa si obiectiva ! De acord cu tot !
    Din pacate clasa politica este rupta de realitatea cotidiana . Goana dupa “ciolan” este ocupatia lor principala ! :(

  15. Jupanu
    12.7.2010, 2:01 pm

    Ca romania sa iasa din criza trebuie ca cei care au emigrat sa se intoarca innapoi si sa ia conucerea tarii iar cei care mai sint prin tara sa fie deportati pt reeducare …Aia cu noua generatie e deja fumata…aia cu sint si in tara oameni capabili este fumata … ( daca ar fi capabili nu ar admite situatia asta?!)

  16. Ripa Horatiu
    12.7.2010, 3:01 pm

    Analiza e justa dar concluziile sunt inexistente. Din titlu nivelul impersonalului e naucitor, “ce ar trebui sa faca Romania”… Romania e o conventie desenata pe harta, o bucata de pamant care se bucura de proprietatea ca e exploatata (discutabil “se afla in posesia”) de cei care-i sunt cetateni. Nu “Romania” si nici nebulosul “Stat” trebuie “sa faca”, ci niste oameni care au un nume si conduc sau fac parte din niste institutii, care au fost alesi ca “sa faca” si, prin reprezentativitate, iau hotarari pentru noi, in locul nostru.
    Hai sa folosim nume, locuri si date..

  17. Geta
    12.7.2010, 10:01 pm

    Agricultura este principalul mijloc de iesire din situatia actuala. Este cel putin ciudat, ca guvernantii “cap-coada” din cei 20 de ani trecuti, ignora capitolul I din economia romaneasca. Si cand ma refer la agricultura ma gandesc la micul producator din agricultura, la “fermier”, ca ne e rusine sa mai zicem taran. Avem un ministru al agriculturii, dar probabil serveste alta tara, avem un ministru al industriei, dar mai este ceva industrie in Romania? Daca n-ai productie agricola, productie industriala, ci numai comert si inca ceva servicii, atunci de unde bani la buget? Putem sa tot tragem de veniturile la buget, ca de o fata de masa din bumbac, ca tot nu se fac mai mari.

    • ionut
      13.7.2010, 12:27 am

      @Geta

      “Agricultura este principalul mijloc de iesire din situatia actuala.”

      Sunt gata sa pun pariu ca locuiesti la oras, ca , dealtfel, multi dintre concetatenii nostri care deplang din conditia de locatar la bloc lipsa produselor agricole romanesti. :-)

  18. Tudor bugetar
    12.7.2010, 11:42 pm

    Domnule Orgonas, cu toate ca nu sunt uneori de acord cu articolele dv, va respect dar mereu imi ricati semne de intrebare. De ce folositi asemeni tuturor politrucilor si imm-istilor avizi de … termenul forfetar ? Cred ca la calificarea dv v-ati putea exprima corect. Stiti bine ca este vorba de impozit minimal !!! Forfetar inseamna ca platesti o taxa anuala si gata. Pe cand noi avem minimal care inseamna ca platesti un impozit de 16% dar nu mai mic de x lei. Si la unele banci, comisionul de retragere de pe card este 0,5% dar nu mai mic de 50 bani.

  19. Tudor bugetar
    12.7.2010, 11:45 pm

    “Bulgaria aloca 18% din veniturile bugetare cheltuielilor de personal. Romania aloca 31%! Anul trecut, veniturile bugetare in Bulgaria au totalizat echivalentul a ~38% din PIB. In Romania au totalizat doar 31% din PIB.”

    Si care este baza de referinta ? pt ca daca fac regula de 3 simpla iasa ca ro cheltuieste 25,3%. Presteaza aceleasi servicii ? Includ la capitolul bugetari si regiile (nucleara, transport etc etc) ?

  20. Dedalus
    14.7.2010, 9:12 am

    Ce ar trebui sa faca romania pentru a iesi din criza?

    Simplu! Sa intre mai intai in ea!

    Nu este nici un joc de cuvinte, pur si simplu efectele crizei in Romania nu se simt. Cu exceptia scaderii masive la apartamentele vechi si a cresterii moderate a preturilor de consum, vreau sa vad si eu unde se mai manifesta criza.

    In statistica? Da, poate…

    Al doile punct – Romania trebuie sa iasa nu doar din criza mondiala, ci si din criza ei autohtona, mascata de aia mondiala. S-ar fi vazut si la noi ceva cam ca in Grecia, dar peste vreo 5-10 ani. Acum se va vedea mai repede, numai ca sunt efecte cumulate a doua fenomene socio-economice distincte:
    a) criza mondiala, “reverberata” in RO, ca fenomen probabil periodic
    b) criza authotona, constand in disolutia relatiilor socio-economice, ca fenomen probabil rezultat din incapacitatea de a crea un sector de afaceri privat autohton, competitiv macar pe plan intern.

  21. AristotelCostel
    15.7.2010, 5:23 pm

    No bine macar ca nu esti inregimentat politic. :P
    Cu siguranta esti ob’ectiv si pasionat. :)

  22. banatul
    25.7.2010, 10:16 pm

    Inainte de1990 a fost rau …..dar acum dupa 20 de ani de la schimbare este mai rau. Nu am cui sa multumesc in acesti 20 de ani de epoca bugetara mult mai rau decat epoca comunista.
    Cui sa multumesc ? ….. bugetarilor de la garda financiara pentru amenzile date, le multumesc ca in sfarsit am vazut realitatea acestei perioade cand daca muncesti esti prost, le multumesc ca am inchis afacerea , acum datorita lor nu mai trebuie sa fiu stresat, sunt somer, ce bine e.
    Multumesc bugetarilor medici de la spitale care in acesti ani m-au purtat pe drumuri, le multumesc pentru indiferenta si diagnosticul gresit pe care l-au dat, le multumesc ca nu am murit……datorita indiferentei lor am apelat la alti medicii privati care mau vindecat, acum sunt somer sanatos !
    Multumesc functionarilor de la cadastru …..unde acum astepti doar 4 zile lucratoare pentru un extras CF, si doar intre orele 8 – 12, multumesc ca acum nu mai stam la rand , sunt zeci de functionari la cadastru care…..asteapta sa vina un solicitant si sa il rezolve doar in 4 zile. Multumesc cadastristilor !
    Multumesc bugetarilor din primarie, acum zunt zeci de birouri cu sute de functionari care vegheaza sa platesti la timp, dar nu te streseaza de vineri de la ora 13 pana luni dupa pauza de cafea…..te lasa in aceste zile sa lucrezi linistit pentru ei , pentru buget, de esti privatizat si trebuie sa lucrezi si sambata si duminica sa poti aduna bani pentru impozite. Multumesc bugetari din primarie pentru penalitati , pentru majorari…..
    Multumesc bugetarilor de la finante pentru ghiseele si personalul prompt in colectarea darilor, in calcularea penalitatilor si accesoriilor. Multumesc pentru accesorii……acum ca am multe, nu mai trebuie sa muncesc in firma, in sfarsit am inchis si sunt fericit ca sunt somer.
    Pentru toate acestea si multe altele le multumesc acesor categorii de bugetari din epoca noua epoca bugetarilor.

  23. revoltatul
    25.7.2010, 10:17 pm

    Daca vrei sa cunosti opinia tuturor atunci afla si opinia mea. Cum pot sa fiu solidar cu bugetarii cand de un an am inchis firma din cauza lor a celor de la garda financiara si a altor organe de represiune fata de privatizati. Acesti bugetari au distrus Romania de mult, dar numai acum aflam ce salarii mari au, ce sporuri de terminare a privatizatului au, ce prime, pana acum am trait si noi cu salarii de privatizati si nu am stiut ce bine traiesc acesti bugetari de la finante, garda si alte organe de represiune contra noastra a muncitorilor care stiu meserie si au avut o mica afacere productiva….. De ce sunt revoltat pe bugetarii de la garda financiara si finante ? Pentru faptul ca sunt atatea legi, instructiuni, normative care se schimba peste noapte, care apar si se modifica, care sunt interpretate cum vor ei si este imposibil sa nu gaseasca ceva pentru a fi amendat. Cat de corect ai fi, cat ai dorii sa lucrezi corect sa castigi corect sa poti sa platesti impoziote si taxe nu ai cum sa te integrezi si sa respecti intocmai legile lor intotocheate. Astfel sun facute ca sa poata da amenzi oricand si oricui, sa poata inchide o firma cand au chef. Aceasta nu este corect , ar trebuii desfiintate toate aceste institutii bugetare care cauta doar sa injoseasca privatizatii sub orice fel. Cum poti lucra din cauza abonamentelor la amenzi, din cauza abonamentelor la controale, din cauza represiunii din partea acestor bugetari care traiesc pe spatele nostru a contribuabililor. Nu pot sa fiu solidar cu acesti bugetari , noi suntem cei care am tinut economia, noi muncitorii, noi intelectualii, noi privatizatii, doar noi am fost cei care am fost amagiti de acesti bugetari sa muncim, sa ne facem firme, sa producem, pentru ca acesti bugetari sa ne poata lua din munca noastra, da sa ne poata injosi zilnic oriunde la orice ghiseu, institutie bugetara ai merge esti injosit de acesti bugetari care nu au fost , nu sunt in stare sa faca nimic decat sa stea sub aripa statului si sa ne jegmaneasca zilnic, sa ne amendeze zilnic, sa ne controleze zilnic, acestia au facut un sistem intortocheat cu zeci de legi, instructiuni, alte inventii cu care sa poata sa ne controleza, un stat de bugetari care ne controleaza, ne taxeaza, ne injosesc. AJUNGE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Suntem satui de acesti bugetari cu legile lor otravite pentru privatizare. La munca cu ei. Sa fie desfiintati toti acesti bugetari din finante, din garda financiare si zecile de organe de control, acesti bugetari din primarii, sanitar veterinari, OPC, toti trebuie sa dispara, sa munceasca ei cu legislatia intortocheata pe care o au pentru ei, sa ne poata comanda, sa ne poata dirija. AJUNGE, AJUNGE, AJUNGE. Sa fie desfiintate toate agentiile care nu au niciun rost inafara de a lua si a termina banii nostrii a contribuabililor.
    Aceasta nu este democratie, aceasta nu este libertate, aceasta nu este viata. Inainte de 90 era mult , mult mai bine, nu erau atatia parveniti, atatia hoti, atatia corupti, nu era legislatia indreptata impotriva noastra a oamenilor cu initiativa si nu erau atatia bugetari incompetenti, atunci trebuia sa isi faca treaba si in folosul comunitatii, al omului, acum actioneaza toti doar in folosul lor a bugetarilor si toti actioneaza in detrimentul nostru a celor care am muncit si am avut un loc de munca , acum dupa un an dupa noi sa dispara bugetarii, ca pana acum nu am vazut niciun bugetar de la finante, de la garda , de la primarie dat afara. Inca nu a plecat nici unul dintre ei, doar povesti, doar minciuni, AFARA CU VOI BUGETARILOR CARE MERITATI sunteti peste 80% care trebuie sa plecati la munca, acolo unde ar fi trebuit sa fie locurile de munca, acolo unde ar fi trebiut sa fie firmele care produceau, acolo unde ati dat abonamente la amenzi……
    Ajunge suntem satui de ei, aceasta nu este viata pe care am visat sa o avem in democratie, aceasta este un IAD pentru noi muncitorii privatizati si un RAI pentru bugetarii care trebuie neaparat sa plece din rai si sa revina pe pamant, la munca campului, la munca de zi cu zi, ajunge cu epoca bugetara , ajunge cu bataia de joc, noi nu mai putem, noi nu mai vrem, noi nu mai admitem atatia bugetari cu institutiile si legile lor represive de doi bani. NU MA VREM SA FIM PERSECUTATI SI BATJOCURITI DE BUGETARI. AJUNGE !!!! NU MAI RECUNOASTE LEGILE LOR ABERANTE !!!!! AJUNGE.
    ps. Degeaba mai veniti la usa dupa amenzi, degeaba disperatilor, am inchis , am inchis usa pentru voi !
    Sa fie schimbata total legislatia , sa poata fi respectata de toti privatizatii, lege clara, simpla, fara zeci de modificari si fara zeci de organe de control. Organele de control sa dispara, sa fie foarte simplu sa ai o firma, sa
    fie foarte simplu impozitata, sa fie luat exemplu de la altii care nu au aceasta birocratie dar functioneaza cu brio.
    Numai asa o sa prospere tara, numai asa o sa avem intreprinzatori, fara legi intortocheate nu mai este nevoie de aceasta armata de bugetari care stau in spatele nostru .

  24. gigel
    25.7.2010, 10:18 pm

    Am fost vizitat de curand de bugetarii de la primarie serviciul impozite si taxe pentru a plati impozitele majorate pe cladiri…….de unde bani sa le platesc ?, afacerea nu mai merge, nu am bani. Doreau cu tot dinadinsul sa platesc pe loc , nu puteau intelege ca nu am de unde, daca afacerea a fost inchisa de taxe si impozite adio venituri. La un moment dat acestia au reprosat ca nu suntem solidari noi privatii cu ei.
    Vreti sa fim solidari noi privatii cu voi bugetarilor ?
    Multumesc bugetarilor solidari cu noi privatizatii, cei care au tinut parte cu privatii.
    Multumesc celor din finante, din garda financiara pentru bunatate si indrumare.
    Da daca probabil invatam si noi privatii ce este cu mita, cu spaga, cu comisioanele, cu sacosa, cu indiferenta, cu incompetenta, cu mojicia, cu nepasarea……..nu ramaneam fara firme…..
    Da acum nu eram someri daca aveam pretentii din prima zi de democratie la servicii de bugetari de calitate, noi suntem de vina ca am tolerat sa ne tineti in zgarda, noi suntem de vina ca am acceptat sa muncim ca voi sa aveti bani , multi bani la buget, pentru salarii, prime, sporuri de a ne stresa, de a ne batjocorii, de a ne injosii in fiecare zi la ghisee.
    Noi suntem de vina ca am acceptat sa tacem si unii au dreptate cand spun ca este rautate din partea noastra, cred ca este multa rautate din partea bugetariilor, sunteti rai si multi, multa rautate, multa invidie din partea voastra a bugetarilor.
    Cand am primt amenzi a-ti ras de bucurie, cand am fost penalizati v-at bucurat, cand am inchis firma din cauza garzii financiare….ca am uitat sa trecem nr. de pantof pe factura si nr. de sutien pe aviz a-ti aplaudat.
    Aaaaaaaa….. sunteti acum si voi oameni ? Nu mai sunteti Dumnezeu ? DA il lasam acum pe adevaratul Dumnezeu sa faca dreptate si egalitate. Asa scapam de stres, de boli, de necazuri, e mai bine fara firme …..dar mult, mult mai bine fara voi bugetarilor ! Adio epoca de aur a bugetarilor !!! Veniti in locul nostru si incepeti voi afaceri , bugetari cu studii……sa vad daca va descurcati in birocratia si legile care le-ati facut. Astept performanta de la fostii bugetari in firmele pe care le deschid.
    Poate ca acum va prospera Romania cu bugetarii concediati de la finante, de la garda, de la primarii, opc, sanitar veterinar…..bugetari din toate domeniile care cunosc legea sunt competenti in respectarea normelor, nu ca noi necunoscatorii de privatizati.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente