Economie Publicat la 7.7.2009 18 comentarii
Somajul – criza economica afecteaza in primul rand barbatii
Conform INS, in iunie, numarul somerilor a crescut cu aproximativ 22.000 de persoane, in timp ce rata somajului a ajuns la 6%, procent destul de redus daca il comparam cu ce se intampla in alte tari.
Tinand cont de situatia in care se afla acum economia romaneasca, se pare ca aceasta rata scazuta a somajului ne costa extrem de mult: la CFR nu mai sunt bani de salarii, pensiile si mai ales salariile celor 1.4 milioane de bugetari sunt platite cu eforturi uriase si cu imprumuturi costisitoare, iar costul mentinerii unui aparat administrativ supradimensionat este mult mai mare decat ne-ar costa 1-200.000 de someri in plus.
Dincolo de aceste calcule insa, mi s-a parut interesant faptul ca din cele 196.000 de persoane intrate in somaj de la 1 octombrie, aproape doua treimi au fost barbati, si doar o treime femei. Click pe graficul de mai jos pentru detalii.
Astfel, numarul somerilor barbati a crescut cu 124.000 in perioada octombrie 08 – iunie 09, in timp ce numarul somerilor femei cu doar 72.000. Trebuie remarcat ca aceasta discrepanta s-a majorat semnificativ doar odata cu criza economica, in lunile anterioare diferenta fiind relativ constanta.
Cum putem explica aceasta evolutie? Cred ca cea mai mare parte a celor aproape 200.000 de disponibilizati provin din randul muncitorilor de pe liniile de productie, a operatorilor, si mai putin din randul personalului cu studii peste medie. Cum in productie lucreaza in primul rand barbati, cresterea mai rapida a ratei somajului in randul barbatilor este explicabila.
Sa vedem cum vor evolua lucrurile in momentul in care guvernul va incepe sa restructureze administratia si sectorul bugetar, pentru ca in aceste domenii proportia femeilor in totalul angajatilor este mai mare decat a barbatilor.



Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
7.7.2009, 8:21 am
am observat si eu asta .. s-a mai facut un sondaj din care reiesea numarul foarte ridicat de barbati disponibilizati in comparatie cu al femeilor 60-65% daca nu ma insel
si asta se vede si in realitate … sunt foaarte putine companii si imm-uri in care mai predomina partea masculina, sau cel putin sa fie la egalitate
iar a dat-o in bara mass-media care nu cu mult timp in urma sublinia lipsa corectitudinii sefilor fata de personalul feminin
sa speram ca si-au pastrat posturile meritat, macar o mica parte, sa aibe o pregatire mai buna .. pana acum am dat doar de sefe isterice si foarte foarte slab pregatite
7.7.2009, 8:29 am
Se pare ca atunci cand e vorba de disponibilizare barbatul este primul. Politetea, ce sa faci,
.
7.7.2009, 8:56 am
unde sunt acum feministele sa ceara egalitate in drepturi si sa poarte o pancarta cu
`Jos discriminarea! Concediati FEMEILE!!!` ?!?!?!
[pt cei ce nu s-au prins, glumesc evident]
succes
7.7.2009, 8:59 am
glumesti tu … dar ai dreptate, atat de usor sunt de prostit femeile astea … asta e realitatea … deabea astept sa inceapa si la femei sa trieze, cum peste 50% sunt sa fim sinceri, slab si foarte slab pregatite profesional, o sa fie cam rupere
))
7.7.2009, 9:04 am
sa nu fim rai si sa recunoastem ca acelasi procent de incompetenta este valabil si in cazul barbatilor
7.7.2009, 9:36 am
Unul dintre cele mai lovite domenii in aceasta criza este cel al constructiilor, unde, fara dubiu, majoritatea angajatilor sunt barbati. Apoi, in industria grea, iar destul de afectata, tot barbatii predomina.
Confectiile si domeniile conexe, unde predomina femeile, au avut probleme mai demult, cu cativa ani inaintea crizei.
Este absolut fireasca aceasta statistica, era si de asteptat. Nu are nimic de a face cu competenta si in niciun caz nu trebuie deschisa vreo discutie despre “razboiul sexelor”.
7.7.2009, 9:36 am
corect … nu pun la indoiala ca si barbatii au bubele lor, dar din experienta pot sa spun sigur ca barbatul la momentul de fata are mai mult potential … gandindu-ne doar la inclinatia spre IT care este un domeniu de top, continuam cu aptitudinile fizice si motivarea, relativ usoara cu care ne pot momi ….
7.7.2009, 10:38 am
Interesanta ipoteza. Totusi sunt destule femei si in randul celor cu studii medii… muncitoare la banda, in industra textila, vanzatoare, dat cu mopul etc. Ele sunt mai constincioase si exista riscul mai scazut sa-ti vina dimineata la spalat vasele cu capul mare de la betia de noaptea trecuta, deci cred ca sunt preferate de angajatori.
In schimb, exista domenii unde barbatii sunt grosul: bancar, middle and upper management dar si paznici, zugravi, muncitori necalificati in constructii etc. Si domeniile astea au fost foarte expuse, cred ca acolo trebuie cautata cauza discrepantei.
7.7.2009, 3:43 pm
In domeniul bancar barbatii nu sunt grosul – din cite stiu ultimele statistici indicau ceva de genul 55-45 in favoarea femeilor.
Numai ca … de acolo nu a inceput inca sa se dea afara …
>In medie, femeile au salarii mai mici decat barbatii, uneori chiar pentru posturi asemanatoare.
Hmmm … nu as zice. Pot sa furnizezi citeva exemple ?
7.7.2009, 3:53 pm
http://www.frontnews.ro/social-si-economic/piata-muncii/femeile-platite-mai-prost-decat-barbatii-cat-de-raspandita-mai-e-discriminarea-15491
http://www.euractiv.ro/uniunea-europeana/articles|displayArticle/articleID_10908/Femeile-au-salarii-cu-15-mai-mici-decat-barbatii-in-UE.-Ce-e-de-facut.html
Una din explicatii pare sa fie ca femeile sunt dispuse mai putin la risc, negociaza mai putin si se multumesc cu salarii mai mici.
7.7.2009, 11:37 am
Vad doua principale explicatii:
1. Depinde de industriile afectate. Daca se concedia masiv din industria textila de ex, rezultatele erau altele.
2. In medie, femeile au salarii mai mici decat barbatii, uneori chiar pentru posturi asemanatoare. In situatia asta, e normal sa reduci costurile renuntand la cei cu salarii mai mari.
7.7.2009, 11:43 am
da…are dreptate Mihai … am uitat de acest criteriu … intr-adevar barbatii au salarii mai mari
ma gandeam … daca ar fi fost invers, mai multe “somerite”, ar fi fost si mai grav, ar scadea puternic puterea de cumparare … tinand cont de apetitul de shopping al acestora
iar in ceea ce priveste muncitorii in constructii nu inteleg aceste cifre … metroul, si capitala in general, este mai populata de aceasta clasa ca niciodata … si credeti-ma ca ies de la munca … se simte
7.7.2009, 11:50 am
“Depinde de industriile afectate”. Cel mai probabil. Nu prea cred in explicatia cam simplista a lui Khris (studii superioare vs studii medii). Cateva dintre domeniile afectate sunt: constructii, imobiliare (agentii), consultanta financiara – banci, zugravi, agenti de vanzare de toate felurile (automobile & accesorii?), IT (programatori dar si vanzatori) etc. Daca puteam cadea de acord ca in aceste ramuri sunt angajati preponderent barbati am gasit si explicatia discrepantei somaj barbati vs somaj femei.
7.7.2009, 1:02 pm
daca ai dreptate in ce zici cu
“costul mentinerii unui aparat administrativ supradimensionat este mult mai mare decat ne-ar costa 1-200.000 de someri in plus.”
atunci asta e chiar de speriat
7.7.2009, 4:26 pm
Daniel, esti cam misogin, ai grija sa nu intri si tu in randul somerilor barbati si sa ajungi sa fii intretinut de mama sau nevasta aia slab pregatita profesional.
cat despre sefele tale isterice si fooarte fooarte slab pregatite o fi un motiv pentru care ele sunt sefe si tu subordonat, in conditiile in care se stie ca femeile sunt discriminate la locul de munca (eu de exemplu, pt. ca am 26 de ani, ma simt discriminata pt. ca sefii au impresia ca ma pun pe facut copii desi le-am comunicat elegant ca nu am asemenea planuri momentan).
Cat despre bugetari sunt de acord ca sunt prea multi dar trimiterea in somaj e o masura cam proasta: din ajutorul de somaj nu se poate trai si probabil ca vor zbura primii cei fara pile. O masura mai buna ar fi plafonarea urgenta a salariilor si reducerea celor mari.
7.7.2009, 5:02 pm
@Oana … stai linistita ca stiu sa fac diferenta dintre o doamna si o tentativa … trebuie sa lasam la o parte diferentele de sex si sa fim mai practici … iar faptul ca ma incluzi in clubul misoginilor … educatia
eu mi-am argumentat afirmatia, atat prin experienta din trecut cat si prezent … iar locuri de munca nu au fost putine
… tot respectul pentru fetele care vor mai mult, dar cum vi se cere performanta o luati ca un afront, ca o discrimare .. o aberatie imensa !
ce-ar fi daca si noi ne-am simti discriminati cand uite, intr-o perioada cam nasoala ramai si fara loc de munca + familie = foarte naspa … discriminarea este un lucru, ce aveti voi in tartacuta, cu totul alt lucru
iar raportat la aptitudini sincer iti spun ca partea masculina (in special cei cu educatie superioara) datorita genezi sale, este mai inclinata spre perfomanta materiala, mai rezistenta la stres, deschisa la idei si mai competitiva … calitati care sunt foarte cautate … asta este DISCRIMINARE ! nu cand te plangi ca ai o amarata de facultate si stii sa dai 2 taste la calculator sau te fluiera lumea pe strada
7.7.2009, 5:25 pm
Un lucru care nu-l vad in articol este raportul dintre femei si barbati pentru persoanele angajate. Ma gandesc ca daca sunt mai putine femei angajate decat parbati este normal sa fie mai putine date afara.
7.7.2009, 10:13 pm
Asta e o simpla observatie din moment ce nu se prezinta si o explicatie .
Poate ca e normal , or fi mai multi barbati angajati sau au lefuri mai mari etc
Per ansamblu insa pentru barbati este mult mai dureros acest lucru . Ei au pe umeri – psihologic- ideea de capi ai familiei . Cunosc multe femei care au afirmat ca e datoria barbatului sa aduca bani in casa ! Banul e si o forma de potenta !
Femeile se sinucid din dragoste . Barbatii din dragoste si onoare . Sa nu aduci bani in casa , sa nu fii in stare sa-ti intretii familia e dezonorant ! Esti lipsit de potenta !
Pe cand un studiu despre cresterea numarului de sinucideri din perioada anterioara raportat la cel de acum si mai ales cum a influentat criza raportul sinucigasilor barbati / femei ?