Atitudine Publicat la 6.6.2010 65 comentarii
Spaga la romani
In ultimii 20 de ani, in Romania, spaga a devenit sport national: cadrele medicale trebuie motivate suplimentar pentru ca bolnavul sa beneficieze de un tratament mai bun in spitale, angajatul din administratie trebuie motivat, la randul sau, pentru a-i raspunde mai prompt contribuabilului aflat in fata ghiseului, managerii companiilor private, care vor sa faca afaceri cu statul, stiu ca trebuie sa dea spaga pentru a obtine contracte publice, in tribunale dreptatea se imparte, de prea multe ori, in functie de cine plateste mai mult, iar lista ar putea continua la nesfarsit.
Cand discutam despre acest fenomen, trebuie sa facem diferenta intre spaga oferita bugetarului de rand, cel din spitale, scoli sau din administratia centrala si locala, si spaga oferita la nivel inalt. In primul caz, este vorba despre sume de bani mici sau medii, fie acordate benevol de cetateni drept recunostinta pentru serviciile prestate, fie pretinse de catre cei aflati in slujba cetateanului pentru a-si onora sau incalca obligatiile de serviciu.
Luate individual, sumele nu sunt foarte mari, insumate insa, ajung la cifre respectabile. Astfel, conform unor studii recente, numai in spitale cuantumul anual al platilor informale se ridica la 360-500 de milioane de euro.
In ceea ce priveste spaga la nivel inalt, aici nu mai discutam despre sume de bani mici sau medii, ci despre sute de mii sau chiar milioane de euro platite functionarilor publici aflati in pozitii-cheie, functionari care, la randul lor, au dat spaga pentru a ajunge in pozitiile respective.
Anual, statul cumpara bunuri si servicii echivalente cu 10% din PIB (sau 12 miliarde de euro), iar anchetele realizate de jurnalisti au dezvaluit faptul ca nivelul comisionului platit de companii pentru a obtine contracte cu statul este de 10-30% din valoarea contractelor. Prin urmare, putem usor sa ne imaginam ca sumele incasate ilegal de functionarii publici de rang inalt trec de un miliard de euro in fiecare an, aceasta cifra fiind una foarte conservatoare.
Care sunt motivatiile spagii? De obicei, micul spagar invoca salariul mic drept justificare pentru atentiile pe care le cere sau le primeste benevol in schimbul serviciilor prestate, in timp ce, la nivel inalt, lucrurile stau complet diferit, in sensul ca cei care ajung acolo cotizeaza la partid sume mari de bani si, odata instalati pe pozitiile respective, se grabesc sa-si recupereze cat mai rapid investitia, stiut fiind faptul ca, in momentul in care partidul aflat la putere pierde alegerile, exista mari sanse ca ei sa fie schimbati din functie. In mod evident, spaga, in particular, si coruptia, in general, au o influenta semnificativa asupra dezvoltarii economice a unei tari, accentuand decalajul dintre cresterea economica efectiva si cea potentiala.
In Romania, economia neagra, nefiscalizata a ajuns sa reprezinte intre 25% si 34% din PIB, iar prin sustragerea contribuabililor de la plata taxelor si a impozitelor, bugetul de stat este pagubit anual cu cel putin 8-9 miliarde de euro, suma echivalenta cu intreg deficitul bugetar inregistrat anul trecut.
Acordarea contractelor publice pe baza de comision elimina competitia pe piata, determinand un cost total mai mare si o calitate mai scazuta a lucrarilor publice efectuate de catre companii. De asemenea, coruptia are efecte negative si asupra investitiilor straine – ce companie serioasa investeste intr-o tara cu un sistem judiciar corupt, unde trebuie sa cotizezi pentru a-ti castiga dreptatea la tribunal?
Pe de alta parte, lupta impotriva coruptiei bate pasul pe loc. Campaniile de tipul “Nu da spaga!” derulate in ultimii ani de catre autoritati au generat rezultate mediocre, iar la nivel inalt, batalia pentru functii ramane in continuare acerba, semn ca este inca profitabil sa fii la putere.
Concluzie – pana cand nu vom vedea politicieni si oameni de afaceri cu greutate judecati si condamnati pentru acte de coruptie, nu vom observa nici o reducere a numarului celor care vor acorda sau vor pretinde sume de bani drept spaga.
Acest articol a aparut in Dilema Veche.


Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
6.6.2010, 11:47 am
Democraţia funcţionează pe baza reprezentativităţii. În mod normal, şi şpaga funcţionează la fel. Un senator reprezintă 150.000 de cetăţeni. Pare de bun simţ să credem că el şi oamenii pe care îi promovează încasează o şpagă egală cu suma şpăgilor bazei de impozitare. Ceea ce sugerez este că o societate care la bază funcţionează pe şpagă nu poate funcţiona altfel nici la vârf. De asta cred că soluţia trebuie să plece tot de jos pentru a fi eficientă.
6.6.2010, 12:48 pm
@Khris – de unde e cifra 25-34% din PIB economie neagra? Eu stiam cifre peste 40% dar nu le-am mai actualizat. Poti sa-mi dai un link?
@Marius – de jos nu are cum sa plece deoarece ar fi impotriva firii: in coditiile in care cineva poate da spaga sa nu o faca desi intr-un final o va duce mai rau.
Pentru a scapa de aceasta practica e nevoie de 2 lucruri:
1. Responsabilitatea fiecarei actiuni – doctorul care taie penisul pacientului cofundandu-l cu apendicele ar trebui sa faca ani grei de puscarie si sa nu mai aibe dreptul sa profeseze iar in aceste conditii parca nu i-ai mai da spaga sa nu mai gresasca…
2. Interese adverse intre cel ce da si cel ce primeste, in asa fel incat costul de oportunitate al spagii sa creasca substantial…
Pentru ca aceste 2 chestiuni sa se intample e nevoie de actiune sus, unde insa ar contraveni intereselor lor!
6.6.2010, 12:36 pm
Orgonas, tu nu te uiti la televizor? Ai auzit de legea salarizarii unice? Ai auzit ca un sofer castiga in RO din leafa mai mult decat un medic chirurg cardiovascular? Uite-te, Orgonas, pe canalele de stiri romanesti ca altfel nu faci decat sa batzi campii pe blog. Spaga si evaziunea fiscala in RO sint mijloace de aparare impotriva unui stat care functioneaza fara morala. LEGEA UNICA DE SALARIZARE, Orgonas, adica un sofer sa castige in toate situatiile din leafa mai putin decat un medic. In toate situatiile, din leafa. MORALA, Orgonas, MORALA.
6.6.2010, 9:25 pm
Quote:[Spaga [...] in RO sint mijloace de aparare impotriva unui stat care functioneaza fara morala.]
Makes no sense man!
6.6.2010, 12:37 pm
spaga este sport national in partea astea de lume de sute de ani, nu doar de 20. din momentul in care apare ideea de “intemeiere” a statelor, aproape nu a fost sef de stat, domnitor, sau orice altceva care sa nu ofere cuiva spaga pentru a accede sau pentru a pastra puterea. din varf, sistemul coruptiei s-a extins piramidal pe toate palierele societatii. interdependenta dintre societatea romaneasca si coruptie este, pe cale de consecinta, inextricabila.
bun, ar fi doua cai de scapare: una grea, lunga si incomoda, plus fara sanse de reusita, in care sa asteptam o crestere a constiintei civice pe toate palierele, si una scurta si utopica: eliminam orice roman din orice structura de putere, de la presedinte la consilier local si ii inlocuim cu membri ale unor tari recunoscute pentru niveluri reduse ale coruptiei. disparand cererea de mita, va disparea si oferta.
cu alte cuvinte, spaga are acelasi statut ca orice marfa ilegala sau de contrabanda: nu poti scapa de ea atata vreme cat exista cerere pentru ea.
6.6.2010, 1:14 pm
In Germania cazurile de coruptie au ca subiect sume mult mai fioroase decat la noi. Multi nemti veniti in Romania ca manageri fura mai tare decat romanii, macar ai nostri – sau unii din ei – o fac mai acoperit sau cu un pic de bun simt.
Spaga exista dintotdeauna, D-l Orgonas are probabil in jur de 20 ani daca crede ca spaga a aparut dupa revolutie. Vezi cazul lui Decebal tradat de Bicilis. Spaga va exista intotdeauna, daca vrei sa mai compensezi din cata dai trebuie sa mai si iei.
6.6.2010, 5:44 pm
cu asa mentalitate/discurs ca al lui Dorel greu va scapa Romania de spaga!
@Marius-Mugurel Ciobanu
niciodata o schimbare a societatii cum este eliminarea spagii nu va putea pleca de jos, solutia tot din clasa plitica did directia liderilor trebuie sa vina, dar asta nu inseamna ca ceilalti tre sa stea cu mainile in san sa astepte minunea;
Un prim pas din jos ar fi ca fiecare in dreptul sau sa adopte o atitudine absolut normala si sa ceara tichet/bon pentru fiecare bun/serviciu pe care il cumpara/plateste! bon cu tva marcata!
6.6.2010, 6:04 pm
Veninusrl, ai PERFECTA dreptate.
Spaga vine in principiu din mentalitatea unor oameni care sunt sau cred ca sunt prost platiti si au nevoi sau dorinte ce ii motiveaza sa accepte sau – mai rau – sa ceara bani.
Problema e in sistemul de salarizare fixa care te retribuie cu aceeasi suma indiferent daca o luna stai de pomana sau muncesti cat in alte 3. Frustrarea de moment poate sa te destabilizeze nervos si sa treci de partea intunecata. O solutie ar fi ca fiecare om sa devina un soi de prestator de servicii platit per actiune, dar asta ar insemna moartea sistemului bancar si a fabricantilor de bunuri cu durata indelungata de utilizare. Pe de alta parte, categoriile sociale sarace sau alte rasa tuciurie a nu ar mai primi ajutoare sociale si nu ar mai fi primiti la spitale, ceea ce va duce la o crestere rampanta a criminalitatii si ne vom ascunde in pesteri cu totii.
Traieste cu ideea ca lumea e imperfecta si ca orice om poate fi manipulat cu binele (spaga sau bonus) sau cu raul (concediere, tortura, santaj). Doua entitati pot lua decizii juste si incoruptibile in ziua de azi: Dumnezeu si computerul. In rest, orice este influentabil.
6.6.2010, 12:40 pm
Pe Bdul Kiseleff in acest weekend s-a organizat un targ de obiecte vechi.
Unul din participanti mi-a aratat o factura eliberata de catre organizator in val de 167 lei, dar a paltit 500 lei Dif. de 333 lei este SPAGA care este ceruta de Primaria sect , prin organizator. Daca refuza plata acesteia nu mai este invitat.
Este incredibil. Toti care venim in contact cu functionarii statului trebuie sa platin SPAGA. Rog analizati si aceasta situatie si elominati-o. Multumesc
6.6.2010, 12:48 pm
Cu alte cuvinte organizatorul a pretins spaga.
Primaria o fi luat spaga ca sa agreeze organizatorul…
6.6.2010, 9:27 pm
Reactia normala era sesizarea organelor de cotrol abilitate (Politie economica sau ce mai e acum). Dar nu, preferam sa ne balacim in noroi si apoi sa ne vaitam in fata lumii ce murdari si saraci suntem.
6.6.2010, 12:50 pm
Spaga la romani, sau la balcanici in general, nu este un fenomen nou. El este generalizat din timpuri medievale. Sa nu uitam ca Imperiul Bizantin era practic faimos pentru birocratia sa care nu se misca decat “ajutata” de vreun cadou. Bineinteles putem continua cu Imperiul Otoman, Biserica Ortodoxa, lipsa Reformei si a Contra-Reformei in zona aceasta a Europei, lipsa unei Renasteri sau a unui Iluminism veritabil (cel care a fost la noi a fost o mutatie Iluminista pe filiera germana) etc.
Cultura noastra – cei “7 ani de acasa” ne invata ca spaga este un “drept” al functiei pe care o ocupi, asa ca daca vrem sa obtinem ceea ce in vest este garantat, trebuie sa “participam” dupa puterile noastre. In acelasi timp daca ajungem in vreo functie – trebuie sa ne comportam ca atare si sa pretindem ceva “extra” ca doar de aia ne facem medici, functionari, profesori, taximetristi.
Nu exista diferenta morala intre spaga “mica” si “mare”. Si cei care o dau, si cei care o primesc sunt la fel de vinovati. Si pana un astfel de obicei nu dispare (si nici o sansa sa dispara prea curand) – nu o sa putem spera la un trai mai bun si mai decent. Dar cate generatii trebuie sa moara ca obiceiul sa iasa din uzual?
Personal am avut o singura experienta neplacuta cu “spaga”. In general refuz sa dau spaga sau sa dau bacsis (in afara de restaurante). Acum un an a venit un control de la Finante la firma mea, a cerut actele – totul in regula etc… Termina de verificat si vad ca se pune pe scaun si sta. Ii comanda la un angajat de al meu sa ii faca cafea, eu ii opresc si il intreb pe Inspector ce mai asteapta. Omul se uita ca bou la mine si ma intreaba “Cum, nu stiti?”. “Nu.” “Pai…” “Pai ce? Va mai trebuie vreun act?” “Nu dar stiti … e normal sa se dea ca sa nu se gaseasca” “Sa se dea ce?” (aveam camera de filmat pe el din momentul in care a intrat in firma, cu tot cu sonor, plus un reportofon in buzunar – ca banuiam ce o sa se intample) “O atentie, un cadou” “E in lege undeva asta?” “Pai nu, dar daca cautam cum trebuie sigur gasim ceva in neregula… e mai bine asa” “Cautati cum trebuie atunci, ca doar de aia sunteti platiti”… si ma intorc in biroul meu. Mai sta vreo 2-3 minute, vede ca nimeni nu il baga in seama si pleaca. In birou deja dadusem telefon la politie, am predat inregistrarile si din cate stiu nu a patit nimic.
6.6.2010, 1:10 pm
Stii ca e ilegal sa inregistrezi pe cineva fara acordul acelei persoane? Bucura-te ca nu te-a cauta pe tine politia
Am auzit de cineva care si-a filmat angajatul furand si politia l-a amendat pe el…
6.6.2010, 9:29 pm
Bati campii. Parerea mea. No smiley
6.6.2010, 12:51 pm
Eu as propune un sistem de anuntare a intregii opinii publice cu privire la astfel de probleme.
Intre timp incearca sa pui si acest “porcism” pe http://www.porcisme.ro
6.6.2010, 1:12 pm
Sf. Petru oganizeaza o licitatie pentru renovarea gardului raiului. Se prezinta un rus, un american si un roman. Sunt intrebati fiecare cat cer. Rusul cere 5000 de euro, americanul 10000, romanul 15000. Sf. Petru, evident foarte nedumerit, il intreaba pe roman la interviu de ce o suma atat de mare. Romanul: 5000 spaga ta pentru ca mi-ai incredintat lucrarea, 5000 imi raman mie, iar 5000 pentru rus ca sa repare gardul.
6.6.2010, 9:57 pm
Esti sigur ca romanul vroia sa-l angajeze pe rus si nu pe… Bechtel?
6.6.2010, 1:18 pm
Dar de spaga in zona privata nu ati auzit? De sume date pt angajari in mari companii, sume ce variaza in functie de pozitia pe care vrei sa o ocupi? Pare incredibil dar mita nu mai este legata strict de sectorul public, s-a generalizat iar mie mi se pare ca suntem, deja, in metastaza.
6.6.2010, 2:56 pm
Spaga pt angajarea intr-o mare companie afecteaza in primul rand acea companie (postul va fi castigat de persoane slab pregatite, dar dispuse sa dea spaga).
Spaga in sectorul public ne afecteaza pe toti (de la medicamente achizitionate de spitale la preturi triple, pana la blocuri cu douaj de etaje si cu cinci locuri de parcare).
In primul caz e treaba companiei sa-si rezolve problema. In al doilea caz e datoria noastra.
6.6.2010, 3:19 pm
De acord cu tine. Eu vroiam doar sa arat pana unde s-a ajuns.
6.6.2010, 6:58 pm
Daca compania aia “privata” capuseaza statul, te afecteaza exact ca si cum ar fi din sectorul public.
6.6.2010, 7:56 pm
Si aia tot coruptie de stat este, Gigi. Nu poti corupe prin definitie decat un angajat al statului, ce e asa greu de inteles?
7.6.2010, 10:12 am
As mai adauga in sectorul privat si spaga pentru achizitii. Spaga ca sa cumpere de la tine si nu de la concurenta, spaga ca sa ti se pune produsul pe raft in mod preferential, spaga ca sa fi acceptat in supermarket, etc.
Cauza este, cel mai probabil, educatia comunista: “cine nu fura statul, isi fura familia”
Probabil ca vor trece vreo 3 generatii pana cand se va ameliora cat de cat sistemul.
8.6.2010, 9:24 am
In sectorul privat nu se poate vorbi de spaga. Hai sa luam exemplul tau: zici ca daca platesti mai mult, produsul tau este expus preferential. Aia se numeste comision. Daca platesti comision mai mare produsul tau este mai in fata. E normal. E o mare confuzie in capul tau, Batrane
6.6.2010, 1:24 pm
Cred ca problema este mult mai simpla. Spaga exista pentru ca sa cere si pentru ca se da. La fel ca prostitutia.
Mult mai interesant de identificat este nu de ce exista, ci de ce prospera…. Raspunsul e simplu si aici : pentru ca un aparat de stat supradimensionat angajeaza multi functionari slabi pregatiti cu venituri mici si foarte susceptibili la a cere spaga. In acelasi aparat stufos si haotic are ocazia perfecta de a santaja cetateanul. Nu in ultimul rand, fiecare dintre noi care a cedat presiunii si a dat spaga poarta o responsabilitate clara in privinta incurajarii acesteia.
Pe masura, insa, ce serviciile sociale de stat vor fi inlocuite cu servicii sociale private (e adevarat mult mai scumpe in prezent) si pe masura ce implementarea legislatiei europene progreseaza, spaga va disparea. Din acest punct de vedere tot aici este si una dintre mizele majore ale reducerilor de personal din institutiile de stat… Oameni mai putini, calificati si platiti mai bine si un aparat usor de tras la raspundere in cazurile de nefunctionalitate.
@DanBruma – un comentariu ilogic. Fiecare dintre noi are niste capabilitati pe care le vinde pe piata. Fie ca vorbim de capacitatea de a conduce un camion, fie ca vorbim de capacitatea de a trata o raceala. Aceste capacitati se platesc nu in functie de o grila a planificarii centrale socialiste, ci in functie de nevoile societatii de soferi de camioane sau de medici. Ca sistemul medical are hibe care incurajeaza neperformanta, asta este alta problema. nu sunt vinovati soferii ca medicii tineri mori de foame…
6.6.2010, 2:11 pm
Hei, Ionute, cand e vorba de o grila nimic nu e ilogic, prin excelenta o grila e logica
Vorbeam de angajati ai statului, nu te face ca ploua ca nu-ti sade bine deloc. A, ca angajezi tu un sofer ca sa-ti transporte nitroglicerina in conditii extreme, asta e altceva. Asa ca las-o balta, Ionute, ca prostii auzim toata ziua, macar pe un blog care se vrea profesional (economic in speta) sa nu auzim baliverne
7.6.2010, 11:21 am
“nu sunt vinovati soferii ca medicii tineri mori de foame…”
si-atunci or fi vinovati meidicii tineri cand mor soferii???
6.6.2010, 1:35 pm
Si inca un exemplu de spaga in sistemul privat: producator mic-mediu care doreste sa intre si in mari retele de hipermarket-uri, pe langa taxele oficiale de raft, de produs etc., da si o spaga celui ce hotaraste ce marfuri noi intra in magazin, un directoras de pe acolo (care nu prea cred ca ar putea sa motiveze mita pe care o cere prin prisma salariului mizer) cere cateva sute de euro pt efortul pe care-l depune, lucrurile sunt scapate de sub control in intreaga societate romaneasca.
6.6.2010, 2:35 pm
Prin definitie spaga se practica in administratia de stat si nu in administratia privata. Spaga si coruptia sint fenomene legate de administratia statului, adica de acea structura care functioneaza cu bani publici.
6.6.2010, 9:31 pm
De cand esti autor de DEX? Comentariul Emei demonstraeza contrariul a ce afirmi.
6.6.2010, 10:06 pm
@citizen B: habar nu ai despre ce vorbesti
in sistemul privat nu este spaga, prin definitie
Spaga are influenta asupra unui drept public ceea ce este contrariul dreptului privat.
6.6.2010, 10:40 pm
Domnule Bruma, din punct de vedere teoretic aveti perfecta dreptate dar ce ne facem atunci cand realitatea ne demonstreaza ca o anume teorie ar trebui regandita, rescrisa, updatata? Poate ca si anumite definitii ar fi necesar sa sufere modificari, chiar sunt toate batute in cuie?
7.6.2010, 8:18 am
Ema, o definitie cand e data e gandita bine, stii si tu
Iar dreptate am din punct de vedere teoretic si practic. Sa ne gandim: ce-mi pasa mie ca unul in privat da bani pentru anumite servicii si firma intra in faliment? Tot ce ma intereseaza este ca statul sa nu fie atins pentru ca la stat merg banii mei de contribuabil, de asta coruptia si spaga este legata de angajati ai statului si de nici o culoare de mediul privat. A, ca un privat este corupatorul sau cel care da spaga este altceva. Dar in privat nu se poate da spaga sau corupe, e logic.
6.6.2010, 1:48 pm
Marius Ghilezan a scris o carte interesanta despre “noi”, intitutlata “HOTIA LA ROMANI “, o lectura trista …..despre ce am fost si ce am ajuns…..irecuperabili….
6.6.2010, 2:13 pm
Culmea e ca sint multi romani care prefera sistemul de shpaga, doar fiindca le ofera un avantaj fata de ceilalti care nu vor sau nu isi permit sa dea shpaga. Asha ca in problema de fata, nu ai de luptat numai cu spagarii, dar si cu shpaguitorii… Lupta grea, dar nu imposibila… In rest, mare dreptate…
6.6.2010, 10:00 pm
Spaga duce la coruptie iar coruptie e sinonim cu putreziciune. Ce e putred se rupe, se usuca si cade.
Vezi cazul Greciei. Doriti asta si pentru Romania?
6.6.2010, 2:30 pm
Corruption = Monopoly power + Discretion – Accountability – Transparency of decision-making, zice un expert anticoruptie pe nume Klitgaard.
In alte cuvinte, dimensiunea spagii e cu atat mai mare cu cat cel pe care trebuie sa-l spaguiesti are asupra ta o putere de monopol (nu ai la cine altcineva sa apelezi decat la X); cu cat individul respectiv are mai multa discretie asupra deciziei, si scade daca persoana cu care intri in contact poate fi trasa la raspundere si daca decizia pe care o ia este transparenta si vizibila pt toti.
Solutii?
1. reducerea puterii de monopol a functionarului asupra ta – privatizarea a tot ce se poate si punerea pe piata competitiva a serviciilor pe care le poate presta si privatul (ex activitati economice, ca vanzarea de energie electrica). Dar poate sa insemne si posibilitatea de a apela la un alt functionar care sa-ti ofere acelasi serviciu, sau de a contesta decizia functionarului la un organism independent etc.
2. limitarea discretiei angajatului respectiv – introducerea de controale verticale si orizontale, instituirea de reguli de comportament care pot fi monitorizate
3. cresterea posibilitatii de a trage la raspundere – controalele respective trebuie sa si functioneze, sa se aplice sanctiuni (materiale si “morale”, ex peer pressure) care sa descurajeze coruptia. Daca esti primar corupt si vezi ca primarul din comuna vecina a intrat la puscarie pt 10 ani pt ceva ce ai facut si tu, incepe sa-ti fie frica. Daca esti doctor si lucrezi intr-un spital in care nimeni nu ia spaga, nu vei lua nici tu, de rusine sa nu se afle etc.
4. transparenta – daca toate deciziile functionarului sunt transparente (ex licitatie publica, publicarea averii si surselor de venit, bugetele de care dispune, programele pe care trebuie sa le faca etc.), marja de manevra a unui functionar corupt este serios limitata. Pt ca stii care sunt obligatiile lui si nu te poate pacali ca-ti face favoruri, de ex.
Lucrul cel mai interesant din aceasta formula e faptul ca demonstreaza ca dimensiunea coruptiei NU depinde de salariul persoanei coruptibile. Adica, de ex., degeaba majorezi salariul unui functionar public, el va continua sa ia spaga daca nu modifici cele 4 elemente de mai sus.
O carte foarte interesanta despre coruptie si mecanisme de combatere e “Corrupt cities”, de Klitgaard si McLean-Abaroa, a fost tradusa si la noi (orase corupte). Cred ca se poate gasi si pe net.
Sa fiu sincera, mi s-a luat de “asa e mentalitatea romanului”. Daca te uiti cu atentie, vezi ca de fapt problema noastra e usor de explicat prin ecuatia de mai sus. Nu suntem nici mai ticalosi, nici mai hoti decat altii; avem numai mai multe oportunitati.
6.6.2010, 2:42 pm
Foarte corect, in comentariul tau se vede bine ca spaga si coruptia sint fenomene din administratia statului si nicidecum si din privat cum sustine mai sus Ema.
De acord ca avem mai multe oportunitati. Legea unica a salarizarii va reduce dupa mine coruptia si spaga pentru ca va introduce o logica si o morala in salarizare si pentru ca va limita nivelul primelor la 25% maxim 30% din salariu. De fapt aceasta lege va ameliora transparenta.
6.6.2010, 3:09 pm
Nu, coruptie exista si in privat, insa pe mine ma intereseaza coruptia din sectorul public. Ex de coruptie in sectorul privat: un manager incheie un contract cu firma fiului lui, sau cu o firma care-i vinde produse proaste, in detrimentul actionarilor companiei, care l-au numit manager si i-au dat firma pe mana. Adica managerul poate sa-si faca o afacere capusa care sa duca firma pe pierderi. Coruptia poate aparea asadar oriunde exista problema “principal-agent”: cineva deleaga altcuiva puterea de a face ceva in numele sau, iar persoana care a primit imputernicirea se foloseste de puterea dobandita in interes propriu.
Insa in sectorul privat problema ramane intre actionarii companiei si manager, ei il pot da afara sau pot fi fraieriti in continuare, e problema lor. In sectorul public “actionarul” sunt eu, platitor de taxe si votant care deleaga administrarea cetatii unui “manager”, iar “managerul” este format din functionarii publici si politicieni, care administreaza “cetatea” si taxele. Daca nu am puterea sa controlez ceea ce fac ei cu banii mei si puterea pe care le-am dat-o, e o problema. Daca nu am aceasta putere de control, functionarul isi poate construi un monopol asupra mea cand imi furnizeaza serviciul public, sunt la discretia lui, nu poate fi responsabilizat si nici nu-mi arata ce face.
Nu inteleg argumentul tau cum ca salarizarea unica ar duce la scaderea coruptiei. Pur si simplu introduce mai multa echitate in sistem, sa nu mai existe oameni care pt aceeasi munca sunt platiti unul cu 1 milion si altul cu 10 milioane, ceea ce e fair si de asta sustin si eu legea. Dar nu reduce nici monopolul, nici discretia, nici nu creste responsabilizarea si nici nu introduce transparenta asupra a ce FAC functionarii cu puterea pe care le-am delegat-o.
6.6.2010, 3:14 pm
Anna, asta e altceva, asta intra in abuzuri de bunuri sociale eventual, nu ne poate interesa pe noi ca platitori de impozite
6.6.2010, 3:18 pm
Iti explic argumentul meu: in momentul in care faci ca lucrurile sa fie mai simple (exl – salarizare unitara) e mult mai usor sa le cresti si transparenta, vizibilitatea lor cu alte cuvinte
6.6.2010, 11:10 pm
Anna, foarte interesanta postarea ta. “corrupt cities” e disponibil pe net; multumesc pentru pont.
6.6.2010, 3:27 pm
Legea unica a salarizarii actioneaza si asupra responsabilizarii. Faptul ca un medic e platit mai putin decat un sofer scade resonsabilizarea medicului, este evident. Dupa parerea mea chiar si numai punerea in ordine a lucrurilor, adica un salariu corect ptr medic de exl fata de celelalte categorii sociale, va creste responsabilizarea medicului .Dar asta e valabil pentru toti cei care sint platiti de la buget
Nu spun ca aceasta lege va rezolva totul, dar in mod cert, dupa mine, va actiona pozitiv asupra responsabilizarii si transparentei.
6.6.2010, 4:14 pm
Spaga nu dateaza de 20 de ani. Ea ne vine ca o mostenire din vremea PCR.
Poate nu avea valorile de azi, dar ea exista. Dadeai spaga la doctor. Dadeai spaga la autoritatile locale. EVident ea consta mai ales in produse ce nu se gaseau in magazine (pachetul de cafea Wienner, pachetul de tigari KENT, sticla de wisky). In plus exista sistemul magazinelor cu circuit inchis pentru activistii de partid si sistemul de vizite al acestora cind erau ghiftuiti si li se umpleau portbagajele lor si soferilor lor fara ca acestia sa scoata 1 leu din buzunar.
Tot de pe atunci au ramas in invatamint sistemele cu fondul scolii si al clasei.
Iar cind vrei sa construiesti o Romanaie cu activistii de partid din rinsul 2 si 3, cind scara de valori nu e in regula si cind sistemul de salarii are la baza vechiul sistem comunist nu poate iesi nimic bun.
Ba mai rau, 1984 al lui G. Orwell este extrem de actual cu al sau Minister al adevarului. Cititi-l si analizati declaratiile din politica macar din ultimul an.
Cit despre date statistice, la fel de masluite si aranjate.
6.6.2010, 6:35 pm
Ce gargara ieftina. Da exista spaga e generalizata si asta spunem an de an, dar nu facem nimic. Incercati toti cei care va vaitati aici sa nu mai oferiti deloc. Nicaieri si in nicio situatie.
Cat despre articol, daca asa ceva apare in Dilema Veche, a mai reusit mogulul sa distruga o entitate de presa.
6.6.2010, 7:08 pm
Ai perfecta dreptate in ceea ce spui legat de marea coruptie; revenind insa la mica coruptie eu cred ca si aceasta poate fi impartita in trei categorii:
- spaga ceruta pentru a nu-si face datoria (gen spaga luata de un politist pentru a trece cu vederea o infractiune de circulatie) care mi se pare cea mai periculoasa
- spage ceruta pentru a-si face datoria (gen spaga ceruta de un medic pentru a te trata) care mi se pare complet imorala, dar relativ nepericuloasa
- spaga ceruta pentru a-ti face un favor (gen sapaga ceruta de un functionar pentru a-ti elibera un certificat pe loc si nu in 30 de zile cum prevede legea) ceea ce mi se pare chiar OK deoarece nimeni nu pierde nimic
6.6.2010, 9:35 pm
Quote:[spaga ceruta pentru a-ti face un favor (gen sapaga ceruta de un functionar pentru a-ti elibera un certificat pe loc si nu in 30 de zile cum prevede legea) ceea ce mi se pare chiar OK deoarece nimeni nu pierde nimic]
Desigur ca ‘demnitate’ este un cuvant fara nici un inteles pentru tine.
6.6.2010, 10:01 pm
who the fuck is demnitate? traieste el prin romania?
Cred ca 99% din populatia Romaniei nu intelege ce inseamna… sau cu ce se mananca… demnitate asta.
6.6.2010, 10:11 pm
Epurene, esti pe langa total, ala din administratie care se ocupa de cei care dau spaga nu se mai ocupa de cei care nu dau, deci nu e ok deloc, dimpotriva. Gandirea ta e pervertita completamente, sper ca nu esti platit de la buget
sau daca esti sper sa fii dat afara cat mai repede posibil
7.6.2010, 3:22 am
Nu lucrez la stat, am firma mea… dar da recunosc ca sunt al naibii de multumit atunci cand pot sa las o spaga de cateva zeci de RON si sa las dosarul de care am nevoie la secretariat si sa mi-l aduca un functionar gata vizat la mine la firma dupa ce iese de la munca, totul intr-o zi si nu in sapte cum spune legea.
Si nu o mai faceti pe-a puristii… ca nu tine…
7.6.2010, 8:10 am
Pai la infractori ca tine nu tine
6.6.2010, 11:41 pm
cum poti sa gandesti asa? cum adica o spaga este ok sau nepericuloasa? trebuie ca mediul acela spaguit din Romania te-a deformat in asa fel incat sa accepti spaga indiferent de forma ei “ok” sau “nepericuloasa”.
6.6.2010, 11:58 pm
Potoliti-va. La doctor nu este spaga. Este vorba despre o semi-privatizare mascata a sistemului de sanatate.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Corup%C8%9Bie
Corupţia reprezintă folosirea abuzivă a puterii publice, în scopul satisfacerii unor interese personale sau de grup. Ca act antisocial, corupţia este foarte frecvent întâlnită în societate şi este deosebit de gravă deoarece favorizează interesele unor particulari, mai ales în aria economică, afectând interesele colective prin: însuşirea, deturnarea şi folosirea resurselor publice în interes personal, ocuparea unor funcţii publice prin relaţii preferenţiale, încheierea unor tranzacţii prin eludarea normelor morale şi legale.
Tineti minte trei cuvinte: pri-va-ti-za-re. Salbatica si nefiscalizata. Insa privatizare.
7.6.2010, 12:29 am
Solutiile sunt simple si de bun simtz (cel putin pt. spaga de zi cu zi care ne umple de nervi).
- peste tot unde e posibil, eliminata institutia ghiseului: sunt multe tari unde trebuie sa mergi la un ghiseu o data la 3 ani (de ex cand iti cumperi masina sau cand dai examen de permis), in rest totul se face online, nu exista notiunea de ghiseu (de ex. nu ai cum sa platesti factura la gaze sau impozitul la ghiseu). Nu se poate cere sau da spaga prin email sau fax si asta rezolva problema.
- toate controalele care implica contact verbal / vizual (fisc, politist circulatie, etc) trebuie inregistrate si accesul la inregistrare trebuie garantat ambelor parti liber.
- in medicina: asigurari private. Te duci la spital, faci operatii / tratament / iei pastile /etc, spitalul trimite factura la asigurari iar tu discuti cu asigurarile ce ai tu de platit (asa-numita coplata). Este exact mecanisul prin care s-a terminat cu spage in service-urile auto care discuta direct cu asigurarile casco fara ca clientul sa scoata un ban din buzunar.
Spaga la nivel inalt pe banii statului: din pacate nu se poate rezolva, exista peste tot pt. ca asa functioneaza sistemul politicocapitalist
7.6.2010, 12:50 am
Spaga ar fi la dimensiuni mult mai reduse daca s-ar reduce numarul functionarilor si daca s-ar eficientiza si transparentiza eliberarea actelor. Multi prefera sa dea o spaga decat sa astepte nu-stiu-cat sau sa se plimbe printr-un milion de birouri, de cele mai multe ori trimisi inutil de functionari care n-au primit un ban.
Oricum, asta e singura solutie pt. spaga la nivel mic. Pt. cea mare, transparentizarea ar functiona la fel de bine. In plus, mai trebuie si o legislatie care nu are lacune. De cele intentionat lasate vorbesc.
7.6.2010, 3:23 am
Da, asta ar fi o solutie, sau sa se introduca peste tot o taxa de urgenta… dar pana cand aceasta taxa legala nu va exista prefer sa o platesc la negru si sa-mi rezolv treaba…
7.6.2010, 8:26 am
Epurene, pai ce faci? Te ocupi cu Opriti pirateria? Pai de ce Epurene Opriti Pirateria si Nu Opriti Spaga? E vreo logica in bibilica ta de spagar? Eu zic ca nu, Epurene. Ia uite, d-le, cine vorbeste despre cinste
Nu esti credibil, Epurene
7.6.2010, 12:50 am
Cea mai periculoasa nu mi se pare suma care se incaseaza necuvenit/neimpozitat, ci distorsionarea puternica a directiei de dezvoltare economica, de la eficienta catre spaga. Asta a daramat comunismul, asta poate sa darame si capitalismul (cu ceva mai mult efort).
Spaga exista mai ales la stat, dar poate exista si la privat. Spaga apare oriunde cineva detine cutitul cu care se imparte ciolanul si nu il trage nimeni la raspundere. Transparenta este un factor foarte important in diminuarea coruptiei.
Ca o coincidenta, chiar astazi (ma rog, aproape ieri) mi-am dat si eu cu parerea despre coruptie.
7.6.2010, 7:32 am
Nu stiu in ce an te-ai nascut, taticu, dar spaga la romani e sport national de aproape jumatate de secol. In toate domeniile: medicina, resurse umane, economie si multe altele. Nu puteai sa razbati nici in anii ’80 fara spaga; si atunci interventiile medicale, angajarile si comertul aveau tarife bine stabilite.
7.6.2010, 11:40 am
Daca vrem sa fim corecti, fanariotii au introdus spaga la noi, cand trebuiau sa-si recupereze sumele date spaga la Inalta Poarta ca sa fie numiti domni in Tarile Romane. De atunci, obiceiul a inflorit, iar comunistii l-au adus pe cele mai inalte culmi… Nu stiu de ce nu se discuta insa si o alta problema a economiei romanesti: cea a veniturilor “una in mana si alta in cartea de munca” , practica absolut comuna si ucigatoare, in primul rand pentru amaratul de salariat, care ajunge cand are nevoie sa vada ca n-are asigurare medicala, n-are decat venitul minim cand i se calculeaza pensia, n-are vechime, n-are mai nimic… si cum e cu motivatia ca “nu platim statul ca nici statul nu face nimic pentru noi, privatii”? Asta nu e economie cel putin gri?
7.6.2010, 3:03 pm
All the right friends in all the wrong places
So yeah, we’re going down
They got all the right moves in all the right faces
So yeah, we’re going down
http://www.youtube.com/watch?v=qrOeGCJdZe4
7.6.2010, 9:32 pm
Coruptia la privat il afecteaza in primul rand pe patron, dar nu inseamna ca omul simplu nu poate sa sufere. Daca firma da faliment angajatii raman someri. Cei care au forndul de pensie investit in firma, pierd economiile. Sau pur si simplu tu angajat model nu poti lua un salariu mai mare pentru ca altul a dat spaga sa fie promovat (stiti cazuri?). Nu intotdeauna poti pleca pur si simplu in alta parte, dupa o anumita varsta de exemplu.
Coruptia afecteaza peste tot, doar ca este mai simplu de facut la stat.
8.6.2010, 9:20 am
Mihai Voicu, la privat nu se poate vorbi despre coruptie, e aberant, doar un functionar poate fi corupt. Peste tot in lume cand se vorbeste despre coruptie se intelege furtul din proprietatea statului. Ce e asa de greu de inteles? Atata timp cat nu intelegi ce este coruptia nu poti lupta impotriva ei. Sau probabil ca asta vrei, sa nu se lupte impotriva coruptiei
8.6.2010, 11:38 am
@DanBruma
Daca as putea sa dau o spaga directorului HR sau managerului direct sa imi mareasca salariul, s-ar numi tot coruptie zic eu. Daca responsabilul cu achizitii la firma privata primeste o mica atentie ca sa aleaga produsul anumitei firme tot coruptie este.
Poate nu se intampla la fel de des ca la stat, dar se poate intampla.
Tocmai mi s-a atras atentia ca termenul coruptie este muuult mai extins chiar:
CORÚPȚIE, corupții, s.f. 1. Stare de abatere de la moralitate, de la cinste, de la datorie. 2. Desfrânare, depravare. [Var.: (înv.) corupțiune s.f.] – Din fr. coruption, lat. coruptio, -onis.
S: http://dexonline.ro/definitie/corup%C8%9Bie
Bineinteles ca ne intereseaza in primul rand eradicarea coruptiei din administratia publica, dar nu inseamna ca nu poate exista si in alte sisteme economice.
10.2.2011, 6:18 pm
articol slabut…o tine-ti intruna cu doctorii..sunteti frustati sau naivi..pai de spaga vb la vama , la partid, la licitatii,la bani europeni..acolo e tata spaga adevarata.orgonas draga(si apropo de4 doctori-de ce nu spui de coafeza ,de mecanic ,de instalator care uneori, de multe ori iau spaga mai abitir de neurochirurgii??