Economie Publicat la 25.6.2010 83 comentarii
Pensiile nu scad. De unde va lua guvernul 1 miliard de euro?
Curtea Constitutionala a decis astazi ca scaderea pensiilor este neconstitutionala, astfel ca guvernul trebuie sa gaseasca in acest an aproximativ 1 miliard de euro in plus fata de cele 1.7 miliarde alocate deja de la bugetul central pentru acoperirea deficitului bugetului asigurarilor sociale.
Anul viitor probabil ca deficitul va fi relativ acelasi (2.5-3 mld euro), iar in urmatorii cinci ani, este posibil ca acest deficit sa cumuleze peste 10 miliarde de euro.
De unde va lua guvernul acesti bani?
Altfel, bineinteles ca din punct de vedere uman, decizia Curtii este de salutat, insa tare ma tem ca o crestere a taxelor este doar o chestiune de timp.
Nu au scapat de reducere salariile bugetarilor, iar in conditiile in care guvernul trebuie sa acopere gaura suplimentara de la pensii, sunt foarte probabile doua situatii: (i) anul viitor salariile bugetarilor nu vor reveni la valorile din acest an, sau (ii) numarul bugetarilor concediati va fi mai mare decat s-a discutat initial.
Update 1: pensiile speciale se recalculeaza, cu exceptia pensiilor magistratilor, judecatorilor si procurorilor.
Update 2: dupa ce zilele trecute la TV au aparut o gramada de politicieni care au acuzat Curtea Constitutionala ca este manevrata politic, acum aceeasi politicieni lauda decizia CC. Penibil.
Update 3: cum au reactionat pietele: leul s-a devalorizat cu aproape 1% pana la 4.27, iar bursa scade masiv.
Citeste si: Cum a ajuns in faliment sistemul public de pensii


Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
25.6.2010, 12:12 pm
daaaa,politicieni care injurau “cc si slugile lui politice” acum dau dovada de un penibilism gretos. bvb cade gratios,mugurel a pierdut o batalie euro-ron o sa treaca peste 4,3 drum deschis 4,5
25.6.2010, 12:14 pm
Mirel: nu, pietele reactioneaza emotional. O devalorizare a leului nu va face decat sa sporeasca problemele.
25.6.2010, 4:45 pm
Lasa Cristian ca se rezolva, o sa ia din contul tau, al meu, al lui Videanu si Berceanu.
Ce dezamagit am fost cand ti-am vazut usoara culoare portocalie dar… esti un exemplu ca si PDL are oameni capabili care sper la un moment dat sa opreasca ceea ce se intampla acum.
Nu acuza opozitia, se bucura si ea ca proasta, ca inca mai traim intr-o tara democratica. Iarta-i!
Pietele reactioneaza emotional? Cat o fi pompat azi BNR ca sa mentina cursul?
Astia au topit aproape 20 de miliarde de euro. Nu te intrebi unde?
In ’89 aveam un PIB de 70 de miliarde de dolari. Anul trecut oficial am avut un PIB de 140 de miliarde de euro.
Nu sunt eu de vina ca astia au mintit, sa scoata banii!
25.6.2010, 12:34 pm
De unde a luat si pana acum.
25.6.2010, 12:36 pm
Pai legea este retrimisa pt. rectificari. Probabil ca trece dar mai doreau niste banuti.
25.6.2010, 12:36 pm
“Altfel, bineinteles ca din punct de vedere uman, decizia Curtii este de salutat, insa tare ma tem ca o crestere a taxelor este doar o chestiune de timp.”
Nu, Khris, din punct de vedere uman decizia nu e deloc de salutat; si chiar tu ai spus-o. Pensionarii o duc rau in primul rand datorita deciziilor “salutare” perfect similare luate in trecut. Iar decizia asta s-ar traduce (caci inca nu stim ce decizie e) in dificultati economice in viitor, inclusiv pentru pensionari, dupa FIX acelasi tipar.
http://doc.hotnews.ro/situatia-pensionarilor-si-paradoxul-favorizarii-defavorizatilor.html
25.6.2010, 1:05 pm
Doc: strict dpdvd economic, inteleg de ce guvernul a vrut sa taie toate pensiile. Dpdvd uman, nu poti sa nu iti pui niste intrebari legate de efectele pe care le genereaza o asemenea masura.
Bineinteles, decizia Curtii va genera efecte economice majore in lunile urmatoare, iar asta se vede si din reactia pietelor financiare.
25.6.2010, 1:17 pm
Pai daca leul se devalorizeaza, pensiile au scazut oricum.
De exemplu azi au scazut cu 1.2%.
25.6.2010, 1:19 pm
da, dar au crescut si ratele celor cu credite in valuta tot cu 1.2%.
25.6.2010, 1:26 pm
Sunt cinic daca zic ca e problema lor (si a bancilor)?
25.6.2010, 1:28 pm
si eu sunt de aceeasi parere, dar problema lor se poate transforma foarte simplu in problema noastra
25.6.2010, 2:28 pm
Iti zic eu de unde din amenzile aplicate ce se aplica fara discriminare tuturor firmelor in aceasta perioada
25.6.2010, 2:32 pm
Sau gasesc iubiti nostri politicieni ceva de privatizat
posta romana careva?
25.6.2010, 4:40 pm
Noi nu ne vindem tara. Noi o dam gratis.
25.6.2010, 5:26 pm
Ei si tu, cu Posta Romana… E de intereSRI national
N-au cum s-o vanda asa usor…
25.6.2010, 2:36 pm
Rata mea a scazut. Sunt platit in EUR si credit in RON.
25.6.2010, 12:42 pm
De ce nu se recurge la micsorarea cuantumului achizitiilor publice, care oricum se fac cum se fac? Esti din Timisoara la fel ca si mine si aici chiar avem exemplul parcarii subterane de la noul sediu al Finantelor Publice Timis, al carei pret a saltat subit cu 1.500.000 euro. Nu exista nici o institutie care sa vada acest lucru? Si cine stie cate smenuri de astea au loc la nivel national.
26.6.2010, 1:34 pm
pentru cineva ce discuta pe bloguri economice confuziile sunt regretabile. A. In achizitiile publice, in trim 1/2010 s-au platit arierate si din 2007 si din 2008 si din 2009 (ce s-a putut). Deci nu vorbim de obiecte noi asa cum incearca sa zica RTV si altii. Cheltuielile pe 2010 sunt defalcate pe trimestre si nu se depasesc fara lege. B. Achizitii publice sunt si : (la spitale) medicamente, fesi, siringi, servicii de paza, benzina, energie, (la scoli) manuale, energie, maturi etc (la primarii) energie, hartie, toner, materiale de curatenie. TOATE entitatile publice consuma energie, apa, canalizare, servicii de paza, materiale de curatenie etc. Le oprim? CUm mai functioneaza ele? Trimitem in faliment si pe furnizorii lor? Gargara cu clientela politica este pt. “sticla” – la spitale de exe. furnizorii de medicamente sunt aceeasi de ani buni (nu sunt alti importatori), furnizorii de manuale scolare nu prea au culoare politica. Renovarile de scoli si spitale sunt la nivel de primarie si EVENTUAL au culoarea politica a primarului (PSD si PNL conduc cu 65%). Smenurile la nivel local sunt infinit mai mari – e mai usor sa furi la 5000 km de drumuri comunale decat la 50 km autostrada (mai ales daca e facuta cu bani europeni). Inteleg ca vrei sa oprim investitiile publice si cu ocazia asta sa distrugem si ce a mai ramas din industria constructiilor. Daca oprim licitatiile acum (nu finantarea) atunci in tot anul 2011 nu se va pune o singura caramida, caci inceperea lucrarilor incepe -optimist- la UN AN de la castigarea licitatiei. Asta vrei?
25.6.2010, 1:04 pm
Scurta explicatia asupra situatiei
In primul rand votul pentru respingere reducerilor de pensii a fost coordonat, pentru ca chiar si cu ele reduse nu se puteau face reducerile de care era nevoie pe termen scurt in buget, pentru ca realment bugetul inca este supraestimat pe partea de venituri.
Acum s-a creat o buna scuza pentru majorarea taxelor, iar asupra pensiilor vor lasa timpul sa lucreze prin inflatie, si prin mici atingeri pe “spciale”, si pe punctul de pensie, lucrat nu la vedere, ci mai putin vizibil, dar in timp.
25.6.2010, 1:37 pm
Este deja problema noastra.
25.6.2010, 6:33 pm
Pai daca este acum, a fost si inainte. Sau trebuie sa dea pe dinafara ca sa fie problema noastra?
In alta ordine de idei am vazut ca se tot vorbeste de marirea taxelor. Ceea ce nu e necesar. Sa nu uitam ca guvernul aplica reducerea de salarii din domeniul bugetar in paralel cu restructurarea aparatului bugetar (cu promisiunea ca in acest fel salariile vor reveni la nivelul anterior de la 1 ian 2011 dupa incheierea restructurarilor). Tot ce trebuie sa faca e sa grabeasca concedierile din administratia locala si atunci vor avea miliardul care le lipseste, iar salariile din aparatul bugetar vor ramane la nivelul redus cu 25%.
Ma rog….plus stoparea jafului din achizitiile publice de unde cred ca se pot reduce mult mai mult decat miliardul asta.
25.6.2010, 6:36 pm
Alex: Corect. Eliminarea scaderii pensiilor genereaza un gol la buget de 1.3% din PIB. Vad ca acum se discuta despre cresterea TVA la 25% si a CU la 20%. Pai noi avem nevoie de doar 1.3% din PIB, de ce sa crestem taxele in halul asta?
25.6.2010, 6:43 pm
Probabil ca 1.3% din PIB se rezolva cu cresterea de TVA la 23%.
Insa nu asta e solutia. Tara asta e atat de haotica incat avem “resurse” destule de a genera venituri sau reduce cheltuieli fara a fi nevoie sa umblam la nivelul taxarii.
25.6.2010, 7:44 pm
Domnule Cristian, o sa va arat unde este eroarea. Statistica ne furnizaza informatii false. Se vorbeste de salariile mai ale bugetarilor. Uitati insa un lucru, veniturile bugetarilor (angajati si ei, cu carte de munca) cred ca sunt singurele sau pe aproape taxate conform legii. Daca aveti dubii, dati-mi o adresa de mail si va trimit statul de plata al unei primarii rurale, cu stampila cu tot. In plus veti vedea ca salariile nete sunt intre 700 si 1.050 lei. 700 la cei fara studii superioare, 1.050 la cei cu studii superioare si vechime f mare. Fac exceptie primarul, viceprimarul si secretarul comumei care au fiecar sub 1.560 lei. Astea sunt salariile nesimtite ? aud acu la realitatea un dobitoc care spune ca el ca stie din statistica ca bugetarii sunt platiti cu mii de euro.
2) nu inteleg de ce dv care vad ca aveti acces la informatii nu publicati odata si odata structura personalului bugetar: atata la administratie locala, atata la admin cenrtrala, atata la deconcntrate, x la invatamant, y la politie si jandarmerie, sanatate, etc etc.
3) am vazut azi un articol pe capital.ro care o da la intors desi concluzia e una singura: avem cele mai mici taxe medii din UE
4) din cate am inteles eu, deficitul la pensii este de 1.7 mld + inca 0,5 mld euro DOAR anul acesta, urmand sa creasca ani viitori.
5. vad ca nu luati in considerare ca oricate sacrificii paleative vom face, scaderea pens plus scaderea salariilor vor scadea chlet bugetare cu 2% anul asta. noi in 2 ani trebuie sa ducem deficitul la sub 3%. de unde mai reducem la anul ? ce bugetari (prof, medicina etc am mai plati ?) ia vedeti ca daca se merge doar pe asemenea taieri, ok sa taiem, dar trebuie sa renuntam TOTAL la adminstratie, sanatate, invatamant, armata samd. sunt curios, sincr cu 0% sistem bugetar daca mai exista stat roman.
25.6.2010, 7:46 pm
PS. Eu doresc pt sufletul meu un singur lucru. sa nu crestem nicio taxa. dar sa inerzicem total utilizarea cash-ului e catre firme. tot ce face firma sa faca pe card sau op. atunci sa mai vad eu salariile de 600 lei pe CM la privat, cand in realitate este evaziune curata
26.6.2010, 1:26 pm
Primaria unui oras de 40K locuitori in romania angajeaza aprozimativ 100 de oameni. In comparatie primaria unui oras de aceleasi dimensiuni in Olanda agajeaza 12 oameni (primarul inclus), in timp ce mai si acopera functia de birou de pasapoarte, evidenta a populatiei etc toate find deservite separat deseori numai in orase mai mari in Romania.
26.6.2010, 4:09 pm
Cred ca nu stii despre ce vorbesti domnule. Da-mi numele acelui oras.
26.6.2010, 4:14 pm
Tudor: banuiesc ca prin utilizarea cardurilor vrei defapt sa existe o evidenta a tranzactiei si nu neapara sa folosesti “cardul”. De ce iti scriu asta este pentru ca, in primul rind, sunt de acord cu tine in privinta facturii, insa folosirea cardului intotdeauna costa intr-un fel sau altul: orice serviciu se plateste. Chiar si factura are un pret: acela al hirtiei/formularului, insa poate fi mai mic decit pretul folosirii card-ului.
26.6.2010, 5:22 pm
Domnule Tomis,
Da asta este intentia mea – transparenta tranzactiilor. Daca nu lasi niciun leu cu exceptia dividentelor la dispozitia patronului, il obligi sa plateasca salariile corect – atunci stim care este de fapt nivelul lor real. Elimini posibilitatea de a plati spaga (sau o limitezi drastic). Poate exista un ontrol al cifrei de afaceri – la banca se insumeaza tranzactiile vanzare – cumparare si ele trebuie sa bata cu ceea ce se declara. Binenteles, asta implica costuri. Exista comisioane la card si OP – sa le facem deductibile. Eventual eu cred ca putem scadea cota unica unica pt ca ies la iveala mai multi bani. Cred ca metoda de compensare a costurilor celor corecti se pot gasi cu un minim de bunavointa. In schimb avantajele sunt nete. Si atentie, aici nu vorbim deloc despre vre-o crestere a birocratiei, chestiile astea se fac computerizat. Si bancile nu ar trebui sa mai taxeze pt ca ele au mai multi bani in cont de rulat scade costul cu imprumuturile ovrdraft. Reteau bancara si de bancomate este acoperitoare, POS-uri sunt aproape peste tot. Dar da, vreau neaparat sa se foloseasca doar cardul, OP sau alt instrument de plata bancar. Si chestia asta se poate face urgent, peste noapte.
26.6.2010, 5:24 pm
PS dar avem un ministru de finante care nu stie folosi calculatorul deci evazionistii sa stea linistiti.
)
25.6.2010, 1:49 pm
Sa creasca taxele si sa se ridice la cer
.
Oricum eu zic ca anul asta o sa fie inflatie la greu, ca daca Isarescu nu tipareste bani ne-am dus de rapa cu totii…
25.6.2010, 2:02 pm
E dureros pentru oricine sa i se taie din pensie atunci cand este dreptul lui, dar din pacate este la fel de dureroasa situatia actuala.
Sunt prea multi pensionari si prea putina lume care munceste un dezechilibru care ne costa foarte mult in momentul actual.
Sunt de acord cu redecurea cheltuielilor bugetarilor si restructurarea organigramelor foarte incarcate.
Sistemul daca vrea sa devina performant trebuie sa se optimizeze.
Nu putem merge in deriva la nesfarsit.
Din pacate dupa 20 de ani in care nimeni nu prea a tinut cont cum s-au cheltuit banii statului si cum s-au facut privatizarile trebuie sa strangem cureaua.
Acest lucru trebuia facut atunci cand a existat primul semnal de deriva.
25.6.2010, 2:28 pm
Economia a simtit dinainte neaplicarea integrala sau deloc a masurilor guvernului.Chiar si cursul euro a dat de inteles asta.
Soarta unei tari,in mainile mosnegilor si babelor din CC,care s-au gandit la pensie dinainte de primul lor servici.Ce sa te astepti de la ei..
Poate cineva sa spuna ca nu au avut o importanta doza de subiectivism in luarea acestei decizii?
S-au gandit in primul rand la pensiile lor.Saracii..
Deficitul acesta bugetar,va fi o povara pentru multi ani de acum inainte.
CE O SA MAI FACA UN PENSIONAR CU 700 LEI,PESTE 6-8 LUNI?
EXACT CE AR FI FACUT SI ACUM CU 595 LEI…
O data cu majorarea taxelor,preturile o vor lua in sus si problema e ca asta nu inseamna neaparat mai multi bani la buget.
Va creste frumos economia subterana,multi se vor feri de plata tva-ului sau a impozitului.Traiasca munca la negru!In loc sa o combatem..
Opozitia nu are nici o alta masura de cresere economica sau de acoperire a deficitului bugetar,insa si-a gasit momentul propice pentru a creste in sondaje,ca doar suntem in campanie electorala.. 24/24.
“Jos guvernul!”
Alo ..,da da’ pe cine punem in loc?
Si ce va putea face alt guvern ca sa acopere deficitul bugetar?
Minuni?Se vor ruga la icoane?Il vor chema pe Harry Potter,sa dea cu batul?Sa faca o magie?
“A va majora taxele si impozitele..” foarte bine ..,”dar de unde crestere economica si de unde bani la bugetul de stat mai multi?” Din privat! ,bravo! ..,”Cine sa mai investeasca in Romania?” Tot mogulii..!!!! Asa cum au cumparat si au facut afaceri 20 de ani de zile,tot ei or sa ne conduca si de acum inainte.
Bravo CC..
25.6.2010, 3:18 pm
De ce nu vorbiti despre cei care fac evaziune? De ce va ascundeti dupa deget? De ce ne invartim in jurul cozii? De ce lasam pe cei 2 milioane de conationali mafioti, care nu aduc nici un leu la buget dar traiesc de pe urma taxelor platite de cei care muncesc, invartind miliarde, prostitutie, tigari, piete, camatarie, jafuri, violuri, extorcari, santaj, hotii peste granite? De ce se accepta mafia si toata lumea, absolut toata lumea, vorbeste doar despre taieri de salarii si pensii sau despre cresteri de taxe?
25.6.2010, 3:31 pm
Bujold: pentru ca suntem prosti si neorganizati in mod corect.
25.6.2010, 3:57 pm
In Romania nu va fi niciodata stopata hotia. De ce? Pentru ca daca faci un sondaj, un roman din doi iti va zice pana la urma ca va face la fel, isi va urma interesele.
Am fost luna trecuta in Germania si am stat de vorba cu cativa germani. Au fost momente in care m-am simtim umilit. S-a dus vestea ca romanii sunt profitori, de neincredere. Asta cam asa e daca te uiti la Basescu, Videanu, Udrea …
26.6.2010, 1:39 pm
tu cand ai cerut ultimul bon fiscal la service-auto, la restaurant, la butic, la frizer, la taxi? si ai tupeul sa ma acuzi pe mine de evaziune fiscala? poate te uiti si la fatza lui Vosganian cand spunea ca sunt bani garla pt. pensii.
26.6.2010, 3:55 pm
Nu ti-ai gasit omul. Am bonuri de peste tot. Si de la restaurant si de la service. Defapt eu simt de multe ori ca locul meu nu e in Romania, parca nu am pornirea asta de manelist specifica vremurilor noastre, de om care vrea sa eludeze legea la 5 minute.
26.6.2010, 4:00 pm
Frumos raspuns cu eludarea, Mariniuc.
25.6.2010, 4:24 pm
@Bujold
Pentru ca tot pomenitii bugetari trebuiau sa rezolve aceasta situatie. Si daca sunt incompetenti atunci sa nu le tai salariile si sa nu-i dai afara?
25.6.2010, 5:57 pm
E politic. E coruptie si ar trebui dati afara toti, de la politicieni, la ultimul portar.
Intrebarea mea nu se referea la asta, se referea la cei ce comenteaza aici sau aiurea, nimeni nu vorbeste despre asta, n-am vazut nici o postare pe aceasta tema, toata lumea se invarte in jurul cozii, suntem niste lasi si niste idioti cu totii si meritam ce ni se intampla.
In ziua in care vom hotari sa ne facem ordine si o vom face, atunci va incepe si rezolvarea problemelor noastre.
As propune, si ma gandesc serios sa infiintez, un partid cu acest scop. Se raliaza cineva. Hai sa va vad.
25.6.2010, 3:24 pm
Mai este o solutie, Orgonas. Se prea poate ca sa se creeze un program bun de revenire economica prin, de ce nu, productie. Sunt oameni si solutii. Exista acum o posibilitate mai mare ca solutia sa iasa la iveala.
25.6.2010, 4:08 pm
Productie? SI ce faci cu ea? Unde o vinzi? Cu cat? Cine incaseaza? Etc etc. E simplu de spus “producem” dar de pus in practica … Si inca o intrebare: DE UNDE BANI PENTRU PRODUCTIE?
25.6.2010, 4:16 pm
intern, consum intern. este aceeasi piata pe care pina acum au fructificat-o cu prisosinta altii… Piata interna este FOARTE si inca infometata. Piata externa? Ma doare mai putin de ea!
de unde bani? pui pariu ca TOATA infrastructura (doar exemplu) tarii poate fi construita pe gratis? conteaza insa foarte mult ce fel de contract faci, neinsemnind insa ca nu poti face contracte.
cine cum si in ce fel? bineinteles ca nu cei ce au facut contracte proaste.
nu crezi ca sunt oportunitati cele de mai sus?
25.6.2010, 4:27 pm
cu cit? cu preturi care sa reflecte puterea de cumparare interna!
25.6.2010, 4:31 pm
cine sa incaseze?
privatii!
25.6.2010, 5:02 pm
Tomis, sunt partial de acord cu tine, dar piata interna in Romania este orientata spre chinezarii sau lucruri ‘de marca’. Pe chinezi nu prea poti sa ii concurezi.
Stau taranii cu marfa in piata (vorbesc de piete unde chiar vin taranii), iar romani cumpara din super/hyper market furcte si legume din Grecia, Turcia. De ce ? Pentru ca e mai ieftin cu 0.1 lei/kg. Asta e piata interna. Tot ce suna exotic este cumparat, ce e facut in Romania nu e bun.
Cum am mentionat mai sus am fost in Germania. Acolo vezi produse inscriptionate cu ‘Made in Germany’ care se vand ca painea calda. Fa tu un produs pe care scrie ‘Produs in Romania’ si vei vedea rezultatul ….
Poate aici ar trebui sa lucreze media: schimbarea obiceiurilor de consum, sa prezinte producatori locali, produse locale si sa mai rareasca stirile cu vedete pline de silicone, manelele si barfitorii gen Maruta, Teo Trandafir ca nu ei sunt modelele adevarate.
25.6.2010, 5:21 pm
Mariniuc: pai, atunci, nu iti dai singur raspunsul?
Daca nu vrei chinezarii, produce altceva ce este cerut in tara contrar chinezariilor. Imi vin in minte numai rosiile romanesti, alea gustoase si mari, parfumate. Ai mincat rosii “turcesti” sau chiar americane? Faci diferenta!
Pe chinezi ii poti concura cu calitate, de exemplu, si chiar cu pret atita vreme cit produci in tara si nu incarci pretul atita vreme cit salariile……., costurile de transport, etc, sunt destul daca nu chiar MAI mici. Sunt multe ce le poti pune la socoteala.
Taranii si pietele lor? Impune protectie si ajuta-i sa-si desfaca la vinzare prosusele, ofera-le protectie si ajutor! Ofera mai mult (poate chiar statul?..): ofera subventie de apa, utilaje si altele cu contract avantajos bilateral, pe medie si lunga durata. Nu se poate ridica agricultura in felul asta? Ma indoiesc!
Media NU TREBUIE sa schimbe obiceiuri. Media este o afacere cu profit: linge pe cel ce da mai mult!!!!! Se gasesc din belsug alte metode chiar si in amarita noastra de tara.
25.6.2010, 5:56 pm
Nu ai inteles tot ce am zis eu. Eu cumpar de la piata, dar romanii in general nu mai cumpara. Asta e tragic. Nu se mai uita la calitate, se uita la pret si tu nu vei putea sa ti pretul mai jos ca marii en-grosisti.
Popoarele occidentale se mai uita si la provenienta, la noi, care importam multe alimente, nu cred ca se uita multi.
26.6.2010, 1:44 pm
@darth Lasa-i doamne ca nu stiu ce vorbesc. Habar n-au de cheltuieli de productie. Mai dorm inca in comunism cand preturile erau stabilite indiferent de cheltuieli. Numai Nobel in economie care vor sa produca in RO capsuni in februarie -evident mai ieftine decat cele spaniole, cartofi in Decembrie -mai ieftini decat in Egipt, etc. Importam alimente pt. ca alimentele de la altii sunt mai ieftine (plus o evaziune intracomnuitara de TVA), iar subventiile cu care unii vor sa-si acopere munca nu pot fi date prin lege.
26.6.2010, 3:24 pm
Prudent: este ceva ce eu nu pot intelege si pace, poate ma ajuti tu.
Cum de cheltuielile noastre de productie a alimentelor de baza (de exemplu) sunt mai mari decit cheltuielile turcilor.., egiptenilor sau chiar americanilor, de ce nu? Cum de pretul cu amanuntul al produsului (alimente de baza) desfacut pe piata romaneasca este mai mare la un produs romanesc decit un produs importat?
Eu vad cum cheltuielile cu salariile romanilor sunt mici pentru ca salariile sunt mici. Beneficiile nu prea au existat si nu s-au platit, cum se platesc in tari din care importam carne si grine, de exemplu. Cheltuielile transportului sunt mici pentru ca producem local… Taxele au fost si ele mici (nu mai sunt, ci in crestere dar asta=i alta poveste, ma refer acum la trecutul apropiat..).
Preturile produsului romanesc insa sunt la fel, poate chiar mai mari.
Cum se intimpla asta?
Realizez ca vei avea un raspuns la toate si il astept.
O ultima intrebare: in conditiile de mai sus, intrevezi o posibilitate ca produsele alimentare romanesti sa fie produse in tara si sa suplineasca consumul intern la un pret chiar mai mic decit pretul importurilor?
Chestia cu comunismul vrei sa o explici mai bine? Eu vad ca preturile in romania SUNT stabilite de douazeci de ani indiferent de cheltuieli, in continuare. Eu am plecat din tara si tu scri ca eu sunt comunist? Daca traiesti in tara tu ai aflat de altceva decit comunismul numai din carti, eu si din experienta.
26.6.2010, 3:48 pm
Prudent: un argument in favoarea banuielii mele ca preturile de productie in romania SUNT mici, sau destul de mici pentru ca produsul romanesc sa faca competitie cu cel importat pe piata romaneasca prin pretul de desfacere este pretul.. pepenilor.
Am ascultat ce spunea o femeie producator de pepeni despre productia ei si vinzare. Produce si nu are acces la piata pentru ca nu este lasata sa vinda acolo de intermediari ce au “cumparat” toate drepturile de vinzare in piata si ameninta in mod real ca daca femeia se incumeta sa vinda in piata pateste ceva rau…
Singura (poate nu chiar singura, ce-i drept) posibilitate de vinzare femeia o are sa vinda la marginea tarlalei, trecatorilor sau angrosistilor, la un pret DE TREI ORI MAI MIC decit se practica in piata.
Crezi ca aceasta situatie s-ar putea schimba in mod benefic bilateral pentru producator si consumator tinind seama de pret si costurile de productie…?
Chestia cu oferta de fructe sau legume (din exemplul tau) eu o vad cam asa: atita vreme cit legumele si fructele sunt vindute in perioada cind se produc si in Romania, cum de preturile romanesti nu sunt competitive cu cele din import, adica mai mici, atita vreme cit productia este autohtona, cu preturi de productie, in parerea mea, mici (vezi mai sus parera despre salarii romanesti, etc)?
In perioada in care in tara nu se produc acele legume si fructe, inteleg sa nu existe competitie romaneasca si pretul sa fie stabilit din competitia importurilor, eventual sa fie chiar mai mari…
Well, sunt prea multe de scris pentru moment, asa ca ma opresc aici in asteptarea parerilor tale.
26.6.2010, 3:59 pm
Eu am vazut tarani luati la bataie de intermediari, au fost chemati inspectorii de la primarie si tot intermediarii au avut castig, erau mese libere. Ce sa mai zici: comunism partea II.
26.6.2010, 4:03 pm
Mariniuc, astuia ii spune neocapitalism, mai nou si pe placul hibrizilor. Tot un drac si nefolositor, dupa cum se vede.
28.6.2010, 7:06 am
Dar la pretul capsunilor? 2.5 lei la tarani, tarani care nu ajung in piete iar noi suntem obligati sa cumparam cu 7-8 lei, in timp ce pretul celor din Spania este de 5. Nu intreb eu de zor de ce nu se vrea sa se faca ordine cu Mafia Pietelor, condusa de conationalii nostrii, cei 2 milioane, despre care toata lumea evita sa vorbeasca?
28.6.2010, 9:09 am
prudent: sa banuiesc ca am dreptate atita vreme cit nu imi raspunzi?
Mariuniuc si Bujold: da.
25.6.2010, 4:10 pm
1- impozit progresiv
2- TVA marit
3- impozite actuale mai ridicate (pe casa , hale , terenuri, auto)
4- cresterea imediata a virstei de pensionare la 65 de ani , barbati -femei(directiva UE)
Greselile din trecut vin la plata acum ! Nici o sansa de a iesii din recesiune !
Parerea mea !
25.6.2010, 6:34 pm
Nu e necesar sa mareasca TVA si impozitul pe venit.
Ai uitat “puricarea” pensionarilor anticipate.
25.6.2010, 6:50 pm
Alex
Pai cu pensionarea anticipata se salveaza toti aia prinsi cu musca pe caciula pentru coruptie , luare de mita ,s.a.m.d. Asta in zilele noastre !
Cu ceva mai putin de 20 de ani in urma , Iliescu si FSN au facut legea ca se putea pensiona unu doar cu 15 ani vechime !
25.6.2010, 6:53 pm
Statul roman e un fel de galeata ciuruita din punct de vedere al administrarii banilor. Asa ca nu are rost sa torni mai multa apa (cresterea taxelor), cat sa carpesti gaurile.
25.6.2010, 4:30 pm
Oricum ar fi situatia e maro. Cu picatele portocalii. La cei cu “probleme” mai vechi, congenitale, chiar rosii. Sau galben-albastre…
Leul scade, yuan-ul creste, iar Traian o ameteste.
Speram intr-un 4.35, maxim. Ash! De unde…
Sa vedem pe unde scoate Isarescu camasa. Aia fina, cu emblema…
25.6.2010, 4:32 pm
cind am plecat din tara leul era mai puternic decit acum. Isarescu o sa scoata camasa bine mersi: este singurul care nu si-a schimbat camasa de 20 de ani! are material bun…
25.6.2010, 4:45 pm
Bine ai facut!
Eu am plecat dupa ce au plantat minerii flori in centru, acum multi ani in urma, iar apoi m-am intors iar acum platesc din greu acel/acest sentimentalism…
25.6.2010, 4:47 pm
cum iti editezi textul?
25.6.2010, 4:51 pm
eu ma chinui cu o echipa de designers sa acord users-ilor acces la editare intr-un blog pe care vreau sa il tot deschid de ceva vreme. mi se pare mizerabil ca numai blog owner-ul sa poata face asta, in romania sau aiurea…
25.6.2010, 4:45 pm
Vor fi perdanti garantati: cei care castiga in lei si au rate in valuta (oricare).
25.6.2010, 4:51 pm
@ Tomis, pe urma am vazut si eu semantica textului de mai sus. Suna de porc…
Asta e, pe platforma asta a lui Khris nu cred ca se poate edita. Eu scriu de obicei rapid, nu ma mai gandesc si la forma, stil etc. Da’ nu conteaza asta, ai inteles mesajul.
25.6.2010, 4:56 pm
sper ca nu m-ai inteles gresit! eu chiar ma refeream la editarea textului: ai folosit bold fonts. eu nu stiu cum sa o fac, aici.
cum te exprimi mi se pare ok; nu caut aici un doctorat sau doctorand in limba si literatura romana
25.6.2010, 11:16 pm
Detalii aici
26.6.2010, 12:29 am
thanks
26.6.2010, 7:59 am
khris, nu te supara, ai avut vreun motiv anume sa nu “dai drumul” la linkul postat de Mariniuc? Era sa nu-l descopar in mesajul de postarea comentariului, si ZAU ca imi este CAT SE POATE de util, in pregatirea momentului cand imi voi face si eu blog – si nu cred sa fie impotriva “politicii blogului” sa permiti postarea ACESTUI gen de linkuri… sa le numim “utilitare”. (Sau numai la mine apare pe blog comentariul lui Mariniuc fara linkul corespunzator?)
26.6.2010, 8:01 am
PARDON! ACUM am constatat ca linkul nu era separat, ci se deschidea dand clik chiar pe textul raspunsului. Scuze pt banuiala neintemeiata!
25.6.2010, 4:54 pm
Ati vazut explicatia CCR … penibil … daca sa le scazi nu e constitutional … atunci sa anulam toate maririle de pana acum … corect ?!
Vom ajunge incet incet in situatia Greciei … doar ca ei mai aveau de unde sa scada … la noi scaderile vor fi pe valori mult mai mici
Am si eu o intrebare CCR nu trebuia sa “solutioneze” problema in baza constitutiei ? Mi se pare o decizie subiectiva … e permis asa ceva ?
25.6.2010, 6:36 pm
Solutia CCR e corecta, si partidele ar trebui sa bage la cutiuta aceasta decizie si sa stie ca orice marire de salarii/pensii pe care o acorda va fi foarte greu de anulat. Orice guvern ar trebui sa fie mult mai chibzuit inainte sa acorde mariri/sporuri/etc etc.
25.6.2010, 5:03 pm
Articolul asta spune multe…
http://www.romanialibera.ro/actualitate/economie/doua-romanii-una-consuma-alta-plateste-190534.html
Nu poti avea o situatia buna cand 20 de judete produc si aduc bani iar alte 21 consuma si sunt ineficiente.
25.6.2010, 6:23 pm
Tomis, nu te supara, dar scrii doar de umplutura. Crezi ca productia aia, chiar si pentru consum intern, va putea face fata concurentei? Si nu ma refer la chinezarii direct din China, ci la chinezarii aduse prin UE. Uita-te la piata de carne, care chiar si cu subventii, se bazeaza in mare parte pe importuri. Degeaba zici ca produci, daca nu beneficiezi de subventii, din partea statului evident, daca nu et ajuta pretul de vanzare, sa scapi de margfa. Inteleg ca esti departe de realitatea din Romania si poate e de explicat naivitatea si usurinta cu care exprimi anumite lucruri. Dar nu e scuzabil pentru unul care mai si gandeste.
26.6.2010, 1:48 pm
@darth. Unele subventii nu (mai ) sunt posibile prin lege. Sa nu le mai visam! Dar iti aduc aminte cum urla RTV despre “comunism” pentru ca unii de prin Harghita au pus de o cooperativa care a cumparat in comun o masina de sortat cartofi. Cartofii lor au devenit competitivi cu ai altora.
25.6.2010, 10:10 pm
“…pensiile speciale se recalculeaza, cu exceptia pensiilor magistratilor, judecatorilor si procurorilor…”
Eu personal mai curios sunt de evolutia situatiei cu pensiile parlamentarilor: isi vor pastra “pensiile nesimtite” obtinute anume doar ca urmare a mandatului in parlament, SAU vor trece SI EI la rand ca sa le fie calculata pensia doar prin numar de puncte de pensie, in functie de perioada lucrata si de retributia avuta, ca tuturor celorlalti? Nu pt economia realizata de stat prin reducerea pensiilor loc, ci pe de o parte ca sa sustina SI FAPTIC felul in care PREA fac parada de solidaritate sociala, si pe de alta parte pt ca daca-i “ustura” si pe ei, poate vor fi mai putin nepasatori la suferintele (Biiip!)mii.
25.6.2010, 10:20 pm
TVA probabil sa creasca dar nu la toate produsele ( mai degraba la cele de lux ceva normal ) , cota unica ramane la fel.Bani necesari se pot scoate de la pensionarii pensionati pe caz de boala care nu merita, pensiile speciale, primariile care nu mai primesc la fel de multi bani, companiile de stat prin reducerea costurilor, investitii ( gen ANL care oricum era pt clientela politica) , anvelopari de blocuri etc
26.6.2010, 7:45 am
ce vin om avea noi bugetarii cat si pensionarii ca basescu a atins apogeul prostiei si incapacitatii de a conduce tara
26.6.2010, 7:56 am
ding-dong, ding-dong, ding-dong pppffff, ce m-am “jmecherit”…
26.6.2010, 7:59 am
ding-dongsuntmeserie26.6.2010, 9:25 am
Lasa-ti guvernul sa-si faca treaba , Cand P.S.D au fost la putere nau facut nimic . Cand este in opozitie face numai scandal , nu stiu sa piarda , deasta tara a ajuns cum a ajuns .