Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 1.6.2010 31 comentarii

Inechitatile sistemului de salarizare al bugetarilor

In ultimele zile au inceput sa apara pe siturile diverselor ministere date privitoare la castigurile angajatilor, iar presa a scos in evidenta situatii de genul “un sofer de la ministerul muncii a incasat 4200 de lei net in aprilie” sau “un liftier de la Floreasca are un venit mai mare decat un medic rezident”.

In acest context, m-am gandit ca ar fi interesant de vazut cum sta situatia la nivelul intregului aparat de stat, respectiv in Invatamant, Sanatate si Administratie, iar in acest sens, am sa folosesc datele aferente lunii octombrie 2009 publicate recent de INS.

Ancheta realizata de INS cuprinde veniturile a doua categorii de personal: veniturile persoanelor angajate pe pozitii de muncitor* (calificat sau necalificat) si veniturile celorlalte categorii de salariati.

I. In sanatate si asistenta sociala lucreaza 51.402 muncitori, dintre care aproape 33.000 au avut in octombrie 2009 un venit de peste 1.000 de lei brut. Cu alte cuvinte, mai mult de jumatate dintre muncitorii din sanatate inregistreaza venituri mai mari decat un medic rezident.

Mai mult, exista 3.960 muncitori cu venituri intre 2.000 si 3.000 de lei, 468 muncitori cu venituri intre 3.000 si 4.000 de lei, si 25 de muncitori cu venituri brute lunare de 4.000-5.000 de lei, adica mai mult decat marea majoritate a medicilor.

Cifrele de mai sus includ salariul de baza plus sporurile. Daca luam in considerare doar salariul de baza, in sanatate exista un singur muncitor care castiga intre 4.000 si 5.000 de lei lunar.

II. In Invatamant lucreaza 42.875 muncitori, dintre care aproape 15.000 castiga peste 1.000 de lei brut. Cum un profesor debutant are 1.200 de lei brut, deducem ca aproximativ 30% dintre muncitori castiga mai mult decat un profesor debutant.

Cei mai bine platiti muncitori castiga intre 3.000 si 4.000 de lei lunar, acestia fiind in numar de 22.

III. In Administratia Publica lucreaza 89.597 muncitori, dintre care 23.133 castiga peste 1.000 de lei brut. Exista insa 124 de muncitori care castiga intre 3.000 si 4.000 de lei, 10 muncitori care castiga intre 4.000 si 5.000 de lei, si inca 10 muncitori cu venituri intre 5.000 si 6.000, respectiv mai mult decat un director de cabinet al unui ministru.

Daca luam in considerare doar salariul de baza, exista un singur muncitor cu un venit intre 4.000 si 5.000 de lei brut, respectiv 49 de muncitori cu venituri lunare intre 3.000 si 4.000 de lei. In graficul de mai jos se poate observa distributia muncitorilor pe transe de venituri, click pe imagine pentru marire.

La nivelul economiei (inclusiv la privat) exista 772 muncitori cu venituri lunare de peste 8.000 de lei brut, 468 cu venituri intre 7.000 si 8.000 de lei si 848 cu venituri intre 6.000 si 7.000 de lei.

*Nota: cei interesati, pot consulta aici clasificarea ocupatiilor din Romania. Cautati dupa “muncitor” si veti vedea profesiile celor incadrati pe aceste pozitii.

Share

Tags: ,

31 comentarii

  1. Romania Jefuita
    1.6.2010, 11:02 am

    Ca sa vedeti ce a fost si ce ne asteapta cu adevarat, analizati sumele de pe http://www.porcisme.ro. E ceva de groaza! Scorul se actualizeaza zilnic.

  2. Alex
    1.6.2010, 11:25 am

    Interesant. Considerand faptul ca nu vad cum ai putea sa te descurci in Bucuresti sub 2000 de unul singur, mai ales daca nu ai casa ta si esti obligat sa stai cu chirie, te intrebi, de unde explozia consumului? De unde atatea apartamente vandute cu 150.000 EUR, atatea masini scumpe peste 20.000 EUR in ultimii ani? mai ales ca sumele astea erau mai mici cu probabil 25% in momentul in care au luat creditele… cum isi platesc oameni astia ratele? eu dau mai mult de 600 RON doar la supermarket in fiecare luna, daca nu mai mult, si mananc fasole si zacusca, nu brocoli sau mai stiu eu ce…

    E ceva in neregula in tara asta, prea multe venituri la negru…

    • Kris
      1.6.2010, 12:01 pm

      Pai iti dai seama ca astia bugetari in special cei din primarii castiga bani la negru la greu sincer sunt mult mai multi oameni care castiga mai mult de 5000-6000 lei pe luna in administratie 10,10 poate intr-un judet dar si asa e mult prea mic numarul probabil ca sunt vreo 30-40 in fiecare judet care castiga 5000 lei pe luna sunt numere care nu apar in statistici si care doar anchete jurnalistice adevarate le pot releva,

      Pe alta parte chiar cred ca daca nu ar avea venituri la negru cei cu salarii sub 1200 nu ar rezista,chiar nu imi pot explica cum ar putea un medic rezident sa traiasca in bucuresti din 1000-1200 lei pe luna am un prieten care chiar asta era situatie lui noroc ca avea garsoniera lui nu stiu cum supravietuia noroc ca a prins un loc in germania si de la 1100 lei pe luna a ajuns la 2000 euro pe luna.

      • Alex
        1.6.2010, 12:33 pm

        corect. ca tot veni vorba, si eu plec. bagajele sunt gata… nu are neaparat legatura cu guvernarea asta, ci mai degraba cu toate… si cu toate probleme…
        asadar, nu voi mai cotiza la CAS, ajutor somaj, impozit etc… am auzit ca Olanda nu ne mai cere permise de munca din 2011. si din cate stiu eu UE impune statelor maxim 5 ani de restrictii pe piata muncii pentru RO si BG, cu o optiune de prelungire pe 2 ani, daca facem prostii… prin urmare, din 2012 sau maxim 2014, orice roman poate lucra oriunde in UE fara nici un fel de prob.

        Bugetul pensiilor este deja in faliment… oare se va da drumul la imigratie si forta de munca ieftina din Asia si Orientul Mijlociu / Africa? ei se multumesc si cu o garsoniera pt 8 persoane (am vazut in Colentina – o garsoniera – in camera era depozit de marfa si in bucatarie si baie dormeau 8 persoane… pe jos… pe niste rogojini, toti imigranti ilegali)…
        de ce zic asta… pentru ca eu cred ca va fi o presiune imense pe bugetul de pensii, se va da drumul la imigratie, imigrantul se va instala oriunde este posibil aduncand anumite cartiere la rangul de ghetou si piata imobiliara se va prabusi…
        am vazut si in germania asta… le ziceau “Harlem-uri”

  3. Minoritarii...
    1.6.2010, 11:54 am

    Cel mai interesant ar fi sa se studieze raportul studii/salarizare precum si salarizarea pe grupe etnice. O sa vedeti cum exista angajati cu studii de doctorat care au salariu mai mic decat unele secretare cu pile. Este rusinos si se demonstreaza ca romanii nu au respect natural pentru oamenii invatati . Si nu numai: nu se protejeaza national. Minoritarii se protejeaza extraordinar intre ei.

    EDIT: te rog noteaza ca nu tolerez comentarii xenofobe sau antisemite

    • Alex
      1.6.2010, 12:21 pm

      N-are nici o legatura…
      Conteaza competentele / ce fac…

      La firma unde lucrez (multinationala) avem doctoranti dar si oameni care nu au terminat facultatea lucrand pe acelasi post cu acelasi salariu, pentru ca fac acelasi lucru… logic nu?
      plus ca facultatea in RO… alta discutie :P

      • Munca de jos
        1.6.2010, 12:38 pm

        Daca este asa, nu poate fi decat o activitate de rutina nefiind nevoie de creativitate si/sau moralitate.Aceste lucru este o exceptie si se refera la activitati robotice sau de tip killer . Este adevarat ca cei fara studii fiind ignoranti asupra consecintelor activitatilor lor sunt si mai curajosi si neafectati de problema moralitatii:si asta trebuie platita. Ei nu stiu mai bine decat le zice seful lor ! In administratia publica aceste calitati de killer sunt necesare la acoperirea ilegalitatilor..etc..

      • af
        1.6.2010, 12:53 pm

        Cam asa este in privat.
        SI eu am un doctorat. Arata bine in CV, probabil a contat la etapa de selectie si am fost chemat la interviu. In rest … este total irelevant pentru patron. Conteaza plus-valoarea pe care esti capabil sa o aduci, si nu numarul de hartii de la dosar.

        Si ceea ce fac eu nu este o activitate de rutina, implica creativitate, dar pe patron il intereseaza doar daca eu pot sa imi fac treaba. Ce studii am facut ca sa ajung sa pot face acele task-uri nu e treaba lui.

      • Alex
        1.6.2010, 12:55 pm

        Imi pare rau, dar nu inteleg legatura intre moralitate si educatie.
        si astea de tip “killer”, da, poate e un job entry level, si poate e rutina, dar se plateste cu 2500+ RON net, si nu se sta overtime sau sa fie “rupere” daca asta intelegi prin killer. si am vazut destul de multi analist care au venit cu idei (deci creativitate) la cum se poate imbunatati procesul, si seful lor c crezi ca a facut? i-a laudat si a hotarat sa le dea si un premiu :)
        prin ultima fraza ce vrei sa zici? ca muncesc pana mor “killer” ca sa faca si munca celor veniti prin pile sau care nu fac nimic decat sa ia spaga? sau ce?

  4. Treaba cu cei sub acoperire in administratie
    1.6.2010, 12:03 pm

    Cine ii poate controla pe acestia? Si acest trib al functionarilor de la servicile secrete (sub acoperire) aduc mari deranjamente in managementul corect al administratiei . Astia iau avantaj de situatia lor cu spatele acoperit (nu pot fi dati afara) pentru a rezolva interesul personal si nu pun osul in mod sincer la interesul cetateanului. Sa nu mai vorbim de salarizare. Unii spun ca sunt salarizati dublu:si de la ” Coperativa Ochiul si Timpanul” si de la locul actual de munca . Unii spun ca si pensia este dubla , la fel.

  5. cristi
    1.6.2010, 12:10 pm

    Diferentele salariale sunt enorme si intre institutii. Eu nu inteleg de ce o secretara, sa zicem la directia resurse umane din Ministerul x castiga dublu sau in unele cazuri triplu fata de secretara de la directia resurse umane din ministerul y? Posturile sunt similare si in sitemul public in marea majoritate a cazurilor nu se aplica diferentierea salariala in functie de calitatea muncii prestate, promovarea se cam face in functie de vechime.
    Eu unul sunt de parere ca ar fi trebuit sa faca restructurari cinstit, pe merit si cu un program adiacent de recalificare unde era nevoie si nu sa taie “frateste” de la toata lumea.

    • DanBruma
      1.6.2010, 1:11 pm

      Diferentele salariale vin din lipsa legii “de salarizare unitara” Este evident.

    • una
      2.6.2010, 3:05 pm

      In sistemul bugetar-administrativ unele organigrame sunt supradimensionate-”stufoase” in mod artificial,adica in momentul cand se voteaza bugetul/fondul de salarii apar mai multe locuri(fictive) in organigrama se aproba un buget care dupa se imparte la angajatii existenti-in mod real si isi aloca ca salarii si sporuri si fondurile salariale ale posturilor vacante. restul posturilor sunt “blocate” si, chipurile, primele restructurate, de aceea nu vedeti niciun bugetar somer…dar banii de la buget sun incasati si impartiti intre ei…de aici vin diferentele

      • DanBruma
        2.6.2010, 3:56 pm

        Nu se poate face asa ceva decat in conditiile de asumare a faptului ca asa ceva este ilegal :)

  6. Dedalus
    1.6.2010, 12:17 pm

    Analizeaza situatia medianei veniturilor si cuantilele. Vei vedea lucruri ciudate, dar cumva explicabile prin raportul cu adevarat aiuritor de 1:15 intre cel mai mic si cel mai mare salariu din sistemul bugetar.

    Este foartre complicat de facut, dar din ce am mai vazut si eu un salariu mediu pentru “palmashii” din administraqtie e undeva intre 7 milioane si 12 milioane lei vechi pe luna, in timp ce “privilegiatii” pot ajunge usor la 60 milioane lei vechi pe luna…

    Partea proasta e ca deoarece astai privilegiati sunt destul de multi iar raportul dintre cel mai mic si cel mai mare salariu e imens 1:15, rezulta o medie mult deplasata spre valori mari, dand impresia ca multi angajati bugetari au eralmente salarii in jurul acestei medii.

    In realitate, mediana salariilor (sau salariul mediu, nicidecum media salariilor -astea doua difera) este mult deplasata spre salariile mici, aratand ca de fapt cea mai mare parte a bugetarilor se bucura de salarii mult mai mici decat cele rezultate din media salariilor!!!!!

    Asta e o pacaleala statistica simpla.

    Concluzia practica a acestei analize (calitative mai mult…) e ca s-ar obtine mult mai mult prin taierea procentuala mai mare a salariilor ma mari decat se paote obtine prin taierea uniforma a tuturor salariilor.

    Vorbind pur si simplu statistic!

  7. Constantin Gheorghe
    1.6.2010, 12:30 pm

    DefineÅŸte “muncitor”, pentru că dacă este un nene care manipulează produse nucleare, la Spitalul de Oncologie, secÅ£ia de cobalto-terapie, sau un RMN, poate se explică. AÅŸa sună extrem de populist ÅŸi nu serveÅŸte la nimic.

    • DanBruma
      1.6.2010, 1:13 pm

      INS-ul nu face diferente din astea de nuanta :) Unde te crezi?

  8. vveninosu
    1.6.2010, 7:32 pm

    nu am vazut pe nimeni sa faca greva din cauza inechitatilor, ci numai pt marire. automat, la fiecare marire procentuala, inechitatile se adancesc. oare pana unde se poate merge?

    • DanBruma
      2.6.2010, 4:03 pm

      In principiu este greu si ilogic sa faci greva pentru inechitati :) Faci greva ca sa ajungi la nivelul care creeaza inechitatea, in felul asta inechitatea dispare :) Logic.

  9. o rezidenta
    1.6.2010, 9:59 pm

    vorbim ca sa ne auzim tot noi, oricum nimeni altcineva n-o face, asa ca…
    si apropo de rezidentii cu salarii de nimic, uite ca se poate trai in buc, dar asteptati un pic, ca va zic si cum: varianta 1. stai acasa cu mama si tata si te sponsorizeaza ei pana termini rezi si mai incolo mai vedem-cazul subsemnatei, cu un salariu de 930 ron
    2. stai in chirie si traiesti din pachetul de la mama si eventual inca un job part time, asta daca iti mai ramane timp dupa spital si studiul idividual
    3.iti gasesti un sponsor-a se citi sot/sotie- care castiga suficient sa te tina si pe tine sa-ti urmaresti pasiunea netarmurita pt medicina

    • DanBruma
      2.6.2010, 8:28 am

      De fapt asta e solidaritatea pe care o vor cei de la guvern pentru romani :) Adica ajutorul intre membrii familiei. Exemplu de solidaritate:1. Stai la mama si tata cum spui tu, sau fiul/fiica ii ajuta pe parinti (vezi scaderea pensiei)
      2. Pentru politicieni, ca sa arate ca nu mai au afaceri cu statul, politicienii pot da afacerea lor rudelor.
      A, ca lumea nu? Asta da solidaritate, asa se face intr-o tara civilizata, europeana.
      Eu nu zic prin asta ca cei care au votat cu Basescu nu merita acest tip de solidaritate, dimpotriva :)

      • tomis
        2.6.2010, 9:29 am

        ce vad eu solidaritate, dane, in situatia de fata este aceea intre domeniul privat si cel de stat al oamenilor simpli care revendica legi respectate de functionare in comun. domeniul privat el insusi o va lua in dos foarte rau si foarte curind in conditiile de fata. nu trebuie decit sa asteptam, ca la un meci aranjat, noi ca spectatori (caci altminteri cum ne putem numi cu totii aici…) finalul.

        ca nu putem face multe este una, insa am sperat ca cel mai mare succes sa il fi avut in schimbarea “mintii” (americaneste si tradus :) )))))))

      • tomis
        2.6.2010, 9:32 am

        apropos, cit de mirsav este comandantul de nava, eu tot pentru el am votat caci el, spre deosebire de alalatu’ este om si nu lovit de martzieni.

      • Dan_Bruma
        2.6.2010, 12:58 pm

        @tomis: Tragi consecintele :)

      • tomis
        2.6.2010, 1:05 pm

        bruma: te insheli intr-un fel. pe basescu este mai usor sa il citesti pe cind pe alalalt’ nu, pentru ca nu e’ el.

      • DanBruma
        2.6.2010, 3:57 pm

        Nu am cum sa ma insel, este ilogic. Eu am zis doar ca tragi consecintele ca l-ai votat pe Basescu :)

    • Cristian Orgonas
      2.6.2010, 10:20 am

      Tomis: dupa atatia ani in SUA, mai ai cetatenie romana?

      • tomis
        2.6.2010, 10:23 am

        da. incep cu asta pentru ca ea conteaza pentru mine.

        Pentru tine de ce?

  10. tomis
    2.6.2010, 10:25 am

    ..mai exista ceva ce as putea dezbate din punct de vedre strict legal, insa astept comentariul tau.

  11. tomis
    2.6.2010, 11:39 am

    mai am “resurse” sa postez: se discuta salariile minitrului, a femeii de serviciu, al sudorului si al statisticianului. se pare ca sudorul ii intrece pe toti. ce credeti, este bine sau nu?

    sudorul este un PROFESIONIST CALIFICAT, cum nu sunt ceilalti. isi merita salariul, parerea mea :) )

    statisticianul? sincer, vax albina: cum de nu s-a gindit sa isi aleaga o meserie mai banoasa, sau de ce nu si-a gasit un “al doilea” serviciu? :) )))

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente