Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 9.6.2010 39 comentarii

Exporturile continua sa creasca mai repede decat importurile

INS: In luna aprilie 2010, exporturile FOB au insumat 2.883,3 milioane euro, iar importurile CIF au insumat 3.733,8 milioane euro, deficitul comercial ajungand astfel la 850 mil euro.

Comparativ cu luna aprilie 2009, exporturile au crescut cu 33,3%, importurile cu 21,2%, iar deficitul comercial a fost cu 7.8% mai mic, detalii mai jos, click pe grafic pentru marire.

In primele patru luni din 2010, exporturile au crescut cu 23.4% comparativ cu perioada corespunzatoare din 2009, importurile s-au majorat cu 14.4%, iar deficitul comercial a scazut cu 11.7%.

Se pare ca exportatorii sunt pe val, insa ramane de vazut cum vor evolua in perioada urmatoare economiile tarilor in care exportam.

Share

Tags: , , ,

39 comentarii

  1. Stefan Murgeanu
    9.6.2010, 11:28 am

    si sa vezi acum comentarii cu “tu tii cu boc” “esti portocaliu” samd :P :)

    • dorel
      9.6.2010, 12:34 pm

      …la cat de des foloseste ca sursa INS…

      • Cristian Orgonas
        9.6.2010, 12:36 pm

        te mai intreb odata – ce surse ar trebui sa folosesc?

      • dorel
        9.6.2010, 12:46 pm

        ai dreptate…s-ar putea sa nu mai gasesti surse in baza carora sa scoti stiri optimiste, dar de ce trebuie sa scrii tu stiri optimiste?

      • Cristian Orgonas
        9.6.2010, 12:59 pm

        Dorel: cred ca nu ti-ai dat inca seama ce doresc sa fac eu aici – blogul asta este unul despre economie, asa ca am nevoie de date pentru ale analiza. Daca nu folosesc datele INS, nu prea mai am despre ce sa scriu.
        Bineinteles, as putea sa scriu articole depresive, dar fara sa dau date.
        In plus, daca te deranjeaza optimismul meu, poti gasi alte bloguri pe care sa le vizitezi

      • dorel
        9.6.2010, 1:17 pm

        folosind ca sursa ins aka aparatul de propaganda al statului, nu ai cum sa vorbesti despre economia reala, tu scrii despre o economie frumos vopsita de ins

        cine a zis ca tu trebuie sa scrii? e un dat si singura ta problema sunt datele eronate, nu ca le faci publicitate si induci populatia in eroare…unde e atitudinea atunci?

        tocmai ca mi-am dat seama ce vrei sa faci…sunteti atat de multi care atarnati la sistemul asta politic…pe dorel il apuca greata pentru ca s-a uitat la ce scrii tu cu speranta si a constatat ca tinerii din ziua de azi au invatat si ei sa traiasca pe langa sistem…la fel ca parintii lor…

      • Flavius
        9.6.2010, 1:25 pm

        hehe, Dorel e dependent de Antena3. A aparut si specia asta se pare.

      • Clau
        9.6.2010, 3:20 pm

        pe dorel nu-l deranjeaza optimismul tau, el a primit doar ordin sa te combata. Lasa omu sa castige un ban, nu-l trimite pe alte bloguri…

      • marian
        9.6.2010, 3:24 pm

        dorel mai lasa-ne frate!!!!

      • Sergiu
        12.6.2010, 3:58 pm

        Incredibil Dorel asta, oricum daca il intrebi ce inseamna FOB pun pariu ca nu stie oricum. Noroc cu wikipedia asta..

  2. alex
    9.6.2010, 11:38 am

    Noi importam in dolari si exportam in euro, miscarile de pe piata valutara se vor reflecta incepand cu luna mai- cand eu cel putin inghit in sec si astept o mica surpriza (negativa).

    • Cristian Orgonas
      9.6.2010, 12:56 pm

      Alex: importurile din UE reprezinta 75% din total.

      • alex
        9.6.2010, 1:06 pm

        Si cat exportam in EUR? 90-95%?

        Credeam ca ai ceva pregatire statistica si poti sa vezi ca procentul de 25% importuri in USD e mare atunci cand EUR a picat cu 15% fata de USD. Asta o sa se vada in cifrele din mai si nu are legatura cu cifrele bugetare, cu masurile guvernului (cum vor sari unii imediat sa zica) samd. E pur si simplu “jocul valutelor”.

      • Cristian Orgonas
        9.6.2010, 1:16 pm

        Alex: atat importurile cat si exporturile generate de relatia cu UE reprezinta 74% din totalul comertului exterior, dar asta nu inseamna ca restul de 26% a comertului exterior se desfasoara in $. Spre exemplu, anul trecut 5% din exporturi s-au dus in Turcia iar 1.4% in Serbia. Nu imi imaginez ca aceste doua tari folosesc dolarul in relatia cu RO.

      • alex
        9.6.2010, 2:39 pm

        Turcia e “dollar-based country”, deci comertul nostru cu ei e in dolari…

  3. falvorotarybids
    9.6.2010, 11:55 am

    inceredibil…;))..incepem sa ne ridicam usor usor

  4. Gabriel
    9.6.2010, 12:19 pm

    In situatia Romaniei acest lucru nu este bun deoarece nu au aparut mai multi exportatori. Nu exportatorii sunt pe val ci doar consumul scade in continuare. Aceasta tranzitie de la deficit la excedent ar trebui sa fie sustinuta de o productie mai mare, de o varietate de bunuri exportate mai mare, de inteligenta…

    Din pacate acest lucru(scaderea deficitului prin limitarea consumului) ne arata doar drumul spre groapa.

    • bogdan
      9.6.2010, 12:59 pm

      Pai au crescut si importurile si exporturile. Citat din articol:
      “Comparativ cu luna aprilie 2009, exporturile au crescut cu 33,3%, importurile cu 21,2%, iar deficitul comercial a fost cu 7.8% mai mic, detalii mai jos, click pe grafic pentru marire.”
      asha ca nu prea pricep care-i problema ta. Mie mi se par nitel irelevante cifrele astea pentru ca in 2009 evolutia importurilor si exporturilor a fluctuat de la o luna la alta. Eu ash compara media 2009 cu medie ian-apr 2010, sau ash desena un grafic lunar de la 1 ian 2009 pina acum. In felul asta imaginea ar fi mai clara.

      • Cristian Orgonas
        9.6.2010, 1:01 pm

        Bogdan: in graficele pe care le-am prezentat poti sa vezi evolutia lunara a importurilor, exporturilor si a deficitului comercial in ultimii trei ani si jumatate

      • bogdan
        9.6.2010, 1:07 pm

        Dupa ce am deschis graficele am observat ca e si evolutia lunara. Multumesc Cristi pentru informatii. Se pare ca deja am atins valorile lui 2007 la exporturi. Ceea ce e bine. Oricum, ca unul care lucreaza in industrie, pot spune ca atmosfera generala e optimista, lucrurile incep incet, incet sa se miste. Prin toamna se estimeaza angajari in indistrie.
        Marea necunoscuta e evolutia politica. Daca cumva pica guvernul si se mai balacaresc politicienii vro 2 luni pina intra in piine alt guvern care va mai avea nevoie de alte 2 luni sa se decida cum vrea sa redu ca deficitul si daca nu se continua acordul cu FMI, totul se poate darima in 2-3 luni. Si in cazul asta, eu cel putin, sunt decis sa emigrez. Mi-am legat deajus destinul de o tara in care impozitele platite statului iti ofera mult prea putin.

      • Gabriel
        9.6.2010, 1:46 pm

        Vina mea, am citit gresit.

  5. razvan
    9.6.2010, 12:32 pm

    este incredibil ce natie de oameni suntem, mi-e rusine cu oameni ca Gabriel, din cauza carcotasilor de genul asta nu facem nimic. Nici macar o stirfe pozitiva nu e apreciata, asa e Gabriel te indemn sa te duci primul la groapa… Totul e negativ mai ramane doar sinuciderea, hai omeni buni…uitati-va la tv in timp ce altii castiga bani si mirativa dupa oare ei cum reusesc? pai cand gandesti ca te duci la groapa probabil acolo vei ajunge….

    • dorel
      9.6.2010, 12:39 pm

      lasati stirile pozitive sa ajunga la oameni…sa stie si ei ca sa stea linistiti…totul va fi bine…razvan, ne anunti tu cand sa ne facem griji, da?

    • Gabriel
      9.6.2010, 12:56 pm

      Eu as spune ca sunt realist. Nu pot sa ma bucur de ceva ce nu este adevarat, nu este sustinut. Cand vine vb. de judecata unei probleme dau rezultatul real nu ii fac o aura pozitiva unui rezultat ingrijorator. Asta este realitatea.

      Sunt destui care dorm pana trece problema… Cam asta si cu ultimii ministrii de finante, asteapta sa treaca problema de la sine si dau si ei din ce au… eu zic ca de asta nu se face nimic in Romania.

  6. anonim
    9.6.2010, 1:12 pm

    E normal. Sunt firme mari in Romania care incepand de prin noiembrie 2009 au inceput sa creasca si in general exporta cam tot ce produc pentru ca pe piata interna cererea este redusa.
    Pentru a nu genera discutii inutile fac precizarea ca e vorba de industria metalurgica (sunt unitati care exporta cca. 98% din productie in UE).
    Cel putin in domeniul metalurgiei astept cresteri in continuare.

    • Gabriel
      9.6.2010, 1:14 pm

      Le poti nominaliza?

      • alex
        9.6.2010, 1:30 pm

        Toti producatorii din metalurgie au exportat mai mult pentru ca piata si-a revenit din punct de vedere al preturilor si consumului (preturile in aprilie-mai au fost cu 50% mai mari decat cele din ianuarie la otelurile comerciale de ex).

        Probabil ca producatorii au comenzi pana la sfarsitul lui iunie, dupa asta vom vedea o noua panta descendenta (cantitativ si valoric).

      • anonim
        9.6.2010, 1:32 pm

        Comenzile nu se opresc in iunie!

      • alex
        9.6.2010, 2:46 pm

        @anonim: nu pot sa te contrazic pentru ca nu am acces la registrul de comenzi al firmelor, dar in iulie nu va mai fi asa mare productia si exportul. E bine sa fim realisti, eu m-as bucura sa ma contrazica realitatea si sa exportam mai mult.

        PS: comentariile mele se refera la combinatele metalurgice, nu la mickey-mousii care proceseaza doua bare si le exporta prin Germania. Aia poate au comenzi pana in 2011 toamna :)

  7. anonim
    9.6.2010, 1:20 pm

    Da!
    Lucrez in domeniu si cunosc si piata interna si cea externa. Dar nu o voi face aici.

  8. anonim
    9.6.2010, 1:24 pm

    @bogdan
    Confirm starea optimista din industrie. Sunt de acord cu analiza ta.

    • Clau
      9.6.2010, 3:33 pm

      In unele locuri se angajeaza. Varu-meu a fost reangajat in firma unde a lucrat in timpul facultatii si a fost dat afara la cateva luni inainte sa-si ia diploma in plina criza.

  9. eugen
    9.6.2010, 1:44 pm

    Semne bune.

    Era de asteptat dupa investitiile in industrie din 2007-2009. Suntem pe drumul cel bun in ceea ce priveste industria, comertul si balanta comerciala.

    Cheia pentru Romania este sa dam drumul si la servicii. Nu inteleg de ce serviciile reprezinta doar aprox 50% din economie intr-o tara ca Romania.

  10. gimini
    9.6.2010, 3:14 pm

    Pana cand balanta comerciala nu e pozitiva nu avem nici un motiv de bucurie. E ca si cum corabia continua sa se scufunde, dar acum, uite, se scufunda doar cu 3cm/minut. 850 de milioane deficit in mai 2010 e la fel de greu de acoperit ca un deficit comercial de 5 miliarde facut intr-o luna din 2007.

    Abia cand vom auzi ca exporturile au depasit importurile vom sti ca s-a atins fundul de jos al recesiunii din Romania. In ritmul asta ma astept sa auzim asta abia prin toamna lui 2011, inceputul lui 2012.

    • bogdan
      9.6.2010, 5:30 pm

      Pai Romania nu cred ca a avut vrodata din ’90 incoace excedent al balantei comerciale. Tot timpul importurile au depasit exporturile. Si totusi daca te uiti pe evolutia PIB din ’90 pina acum, observi ca suntem din ce in ce mai bogati. Da’ na, daca vrei tu sa zici ca se scufunda, e dreptul tau. Numai ca nu vad o conexiune directa intre deficitul comercial si cresterea economica.

  11. Marius-Mugurel Ciobanu
    11.6.2010, 2:06 am

    Eu nu reuşesc prea bine să îmi explic un fenomen. Exporturile cresc, importurile cresc. Consumul intern scade (nu mai ştiu unde am citit treaba asta, deci corectaţi-mă dacă greşesc). Or exporturile noastre se bazează atât de mult pe import de materii prime, etc., încât simpla creştere a exporturilor generează această creşte de importuri. Fie pe piaţa internă, în ciuda contracţiei, creşte ponderea produselor importate. Din ăştia 3 parametri, cresc exporturi, cresc importuri, scade consum, ar rezulta că firmele româneşti care produc pentru piaţa internă nu o duc prea bine.

  12. loli
    16.6.2010, 5:56 pm

    am 62 de ani si am un cont in lei la o banca ,suma cu care as putea cumpara 110 mii de dolari.cine ma poate sfatui ce as pute sa fac cu banii?eu m-am gandit sa-mi cumpar 50 mii de dolari,iar restul sa-i las in lei.va rog sa ma sfatuiti ce sa fac?nu vreau sa ma bag in nici o afacere,nu ma pricep si nici varsta nu-mi permite ,astept un sfat pertinent.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente