Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 8.6.2010 132 comentarii

Cat castiga bugetarii in alte tari

In acest moment, in Romania se discuta mult despre salariile bugetarilor, iar pentru a judeca lucrurile in context, sa vedem cum stam in comparatie cu alte tari din regiune aflate si ele in criza.

Pentru a stabili o baza de plecare, trebuie sa facem un clasament al PIB-ului pe capita, acest indicator reflectand capacitatea economiei de a sustine un anumit nivel al salariilor.

Dintre cele 7 tari luate in calcul, Estonia are cel mai ridicat PIB pe cap de locuitor, respectiv 10.200 euro in 2009. Urmeaza Polonia cu 9.500 eur, Ungaria cu 9.300, Letonia si Lituania cu 8.300 respectiv 8.000, iar la mare distanta se afla Romania si Bulgaria cu 5.400, respectiv 4400 euro. In mod normal, acesta ar trebui sa fie clasamentul si in ceea ce priveste nivelul salariilor din sectorul bugetar, insa dupa cum veti vedea, lucrurile nu stau chiar asa.

In administratia publica, cel mai mare venit mediu brut este realizat de functionarii din Ungaria – 1057 euro. Functionarii polonezi si cei estonieni incaseaza o suma de aproximativ 940 de euro, iar cei din Romania si Lituania 740 de euro. Ultimii in clasament sunt letonii si bulgarii, cu venituri de 726 respectiv 398 euro.

Trebuie remarcat ca Romania plateste salarii similare Letoniei si Lituaniei, desi aceste doua tari au un PIB per capita cu 50% mai mare decat noi.

In Educatie, cele mai mari salarii sunt platite tot in Ungaria (820 euro), dupa care urmeaza Polonia (763 euro), Estonia (678 euro), Romania (566 euro), Lituania, Letonia si Bulgaria, detalii mai jos. Si in acest domeniu, guvernul roman plateste salarii mai mari decat doua dintre tarile baltice.

In Sanatate, cel mai mare venit mediu se inregistreaza in Estonia (765 euro), Romania aflandu-se pe penultima pozitie cu 466 euro. In Bulgaria, venitul mediu este de doar 336 euro.

Cum au evoluat salariile in ultimii doi ani

Sa comparam acum veniturile salariale din T1.10 cu cele din T1.08. In Letonia, venitul mediu inregistrat in primul trimestru din 2010 in sectorul administratiei publice a fost cu 20.3% mai mic decat in urma cu doi ani, in Ungaria a fost cu 4.5% mai mic (desi ungurii au cel mai mare salariu mediu), in Romania a fost cu 5.4% mai mare, iar in Bulgaria cu 31.6% mai mare, detalii mai jos, click pe imagine pentru detalii. Procentele arata variatia veniturilor in moneda nationala.

In Educatie, procentele variaza intre -16% in Letonia si +32.6% in Bulgaria, iar in sanatate intre -13% si +35%.

Dupa cum se poate usor observa, in administratie si educatie salariile din Romania sunt comparabile cu cele din tari mai dezvoltate decat noi, iar sanatatea continua sa ramana “cenusareasa” sectorului bugetar.

Sursa datelor – siturile institutelor de statistica din tarile luate in calcul

Citeste si:

1.Cat castiga de fapt bugetarii? Vezi aici distributia salariatilor pe transe de venit

2.Cum au evoluat salariile bugetarilor intre 2007 si 2009

Share

Tags: ,

132 comentarii

  1. Stefan Murgeanu
    8.6.2010, 9:44 am

    se iau in calcul si sporurile in aceste statistici?! nu de alta, dar suntem campioni la inventat sporuri (mult mai consistente decat salariile), mai ales in aparatul administrativ… ;)

    • Cristian Orgonas
      8.6.2010, 9:49 am

      sunt veniturile lunare, nu doar salariile

      • DEI
        8.6.2010, 11:18 am

        Nu e de mirare,ca se dau spagi serioase pentru un loc,in sectorul bugetar.
        La noi e jobul ideal.Un “must have”,din punct de vedere profesional.Sa stai sa faci praf in birou.Un loc unde legile sunt “facute”,”preparate” numai pentru privilegiati.Pentru bugetari.Sporurile si primele isi au locul lor,special.Pensiile intrec orice limita a bunului simt,prin comparatie cu cel din privat care a contribuit la fond.

        E ..,”neste treburi,neste lucruri”.
        Unii mor cu dreptatea in mana.

        Dar romanul e roman.Hai in strada,ca viata e grea.Hai sa strigam tare,ca ne e foame si n-avem ce manca.Ca suntem nevoiasi si salariile sunt mici.
        E ca si cum eu,x sau y ar merge sa-l stranga de gat pe patron,ca nu-i mareste salaru’.Ori ca il da afara sau ca ii pregateste o micsorare de salar.Sunt sute de mii de firme.Daca nu-ti convine,poti sa pleci.
        Pai cum ar fi sa strigam toti in fata firmelor,”jos patronul”..”iesi afara,javra ordinara”.. ?Ca n-a stiut sa conduca firma,ca e plina de datorii.. Sau sa mergem sa defilam cu pancarde,ca am muncit o viata ..

        Exista alternative,fratilor.
        Sau,na,poate e mai usor asa.. sa ne complacem in situatia de fata.
        Daca statul nu iti da salar decat 7 mil dupa 10 ani de munca.Mai bine schimba jobul decat sa te milogesti la stat: “cel mai prost administrator”.Logic.

      • Tudor bugetar
        8.6.2010, 6:59 pm

        Va rog frumos spuneti-mi si mie de unde ati scos 740 euro lunar media pe bugetar.

    • proto
      8.6.2010, 1:26 pm

      O sa muriti de foame la privati acum ca o sa se taie salariile si pensiile, pentru ca nimeni nu va mai cumpara decat strictul necesar, nici de acela n-o sa mai fie bani. In plus, o sa vina bugetarii sa va ia si locurile de munca, pentru ca din salariile de 6-10 milioane care o sa ramana la stat nu se poate trai.

      • bogdan
        8.6.2010, 1:39 pm

        Tovarashu proto, hai sa-ti spun un secret
        La cei 2.5-3 mil de angajati de la privat s-au operat scaderi salariale si concedieri de prin Ianuarie 2009. Cu impact macar la fel de mare asupra vinzarilor. Asha ca privatii stiu despre ce e vorba si isi ajusteaza afacerile. Oricum decit sa creasca TVA si impozitele, impactul e mult mai mic. Asha ca nu mai muri tu de grija altora, ca aia din privat stiu sa-si ajusteze cheltuielile. Si nici nu incepe, nici nu se termina lumea cu scaderea salariilor la bugetari.
        Si mai e ceva. Cauzalitatea e inversa. Intii creste economia si apoi cresc salariile la buget, nu invers.

      • DEI
        8.6.2010, 4:47 pm

        Din pacate,pentru tine,cred ca esti prea subiectiv in scenariul conturat mai sus si nu va sta in picioare nici o secunda.Oricum se vede clar limitele unei gandiri,care a “visat” sa stea o viata intr-un singur scaun,intr-un singur birou si asteptand sa aiba un trai mai bun,chiar de la o luna la alta,daca se poate.

        Din nefericire,pentru bugetari,cei din sectorul privat stiu sa munceasca bine,dincolo de cele 8 ore,stiu ce inseamna concurenta pe post si sa performeze fata de “colegul bugetar” care s-a gandit la pensionare inainte de a se angaja si a batut pasul pe loc in cunoastere,ramanand doar la nivelul celor stiute intr-o facultate.

      • Tudor bugetar
        8.6.2010, 7:10 pm

        1. Se uita cu inconstienta ca:
        a) bugetarii sunt de mai multe categorii si 80% dintre ei sunt mult peste pregatirea celor din privat (eu am fost in ambele ipostaze, am vazut destule). Juristii, medicii, inginerii din bugetar sunt in general peste cei din privat.
        b) cea mai falsa statistica este cea care calculeaza media salariala din “privat”, pt ca:
        - sau se dau bani cash la negru si 600 lei pe cartea de munca
        - sau se dau “pachete salariale” ca de ex decontarea benzinei, telefonului etc etc. (eu in privat aveam masina de serviciu cu nelimitat benzina, telefon nelimitat plus alte avantaje, pe cartea de munca aveam 10 milioane net in mana luam 25)
        c) In “privat” sunt gramada, milioane, de oameni “capabili” cum ar fi cusatorese in firmele de lohn, asamblori la banda la cablaje auto, soferi, samd.
        Cand va aud “noi din privat suntem mai buni, voi din bugetari muriti de foame daca nu v-am tine noi” este una dintre cele mai mari idiotenii.
        Vreti sa vedeti exemple de birocratie si “competenta” pe langa care birocratia din administratie este parfum ? Vedeti zecile de mii sau sute de mii de angajati ai Metro, Real, Carefour, Mall-uri samd. Ia incercati sa cumparati la oferta un produs la Metro folosind un vaucher !!!! O sa aveti treaba cu 17 oameni (stiu sigur, am patit-o).

        PS Fata de milioanele de angajati la evazionisti, cei din sistemul bugetar sa stiti ca fac (majoritatea lor) cursuri dintre care majoritatea sunt chiar pe bune. Si inca ceva: cand vorbiti de bugetari iarasi uitati sau nu stiti ca ei sunt ANGAJATI ai statului. Si nu uitati ca de ex. legile se schimba cu o periodicitate ingrozitoare. Ia verificati frecventa modificarilor contabile la o primari si va veti bloca. Va spun eu, o cotabila de primarie baga in buzunar zece din “privat”
        Si ar mai fi dar nu are sens sa va plictisesc, voi aveti idei putine dar fixe.

    • dan
      8.6.2010, 1:46 pm

      Bun. Sunt veniturile brute. Cred ca mai concludent ar fi fost un calcul relativ la veniturile nete deorece fiscalitatea este diferita de la tara la tara de asemenea sunt curios si de un calcul in functie de puterea de cumparare. De exemplu cu un venit net de 250 euro la bugetarul roman pot cumpara de exemplu x paini, y kg carne, y kg fructe iar cu acceasi suma in Letonia pot cumpara cantitati diferite. In felul acesta articolul ar redat mai bine realitatea altfel nu-i decat tendentios. Se merge pe ideea, la noi in tara, ca doi oameni au 4 paini. Unul are 4 iar altul niciuna. Media este de 2 paini……. Deci o duc cu totii bine.

      • Dan_Bruma
        8.6.2010, 2:09 pm

        Ii ceri lucruri prea complicate lui Orgonas. De altfel, el face chestiile astea nu pentru ca noi sa avem o imagine mai clara ci pentru ca sa coloreze guvernul portocaliu in roz :)

      • Danon
        8.6.2010, 2:38 pm

        Ar fi mai bine sa-i multumim pentru aceasta informatie. E prima care, intr-o tara normala, ar fi trebuit sa fie “pusa pe masa”. PPP (purchasing power parity) e usor de aflat, dar si foarte inutil. Din moment de ceea ce ne intereseaza este raportul salariu/PIB, nu conteaza unitatea de masura. Poate sa fie in dinari sau (iertata fie-mi vorba proasta) in moneda Botswanei, raportul acesta ramane la fel.

        In privinta impozitului pe venit, el este in toate aceste tari tip cota unica si comparabil (diferente de 1-2%) – deci acest lucru este mai putin important.

        Rezultatul: chiar si dupa scaderea cu 25%, raportul salarii/PIB ramane superior cu 15% mediei celorlalte tari. Si asta, fara sa tinem cont de faptul ca si ei urmeaza sa adopte masuri de austeritate.

    • florance
      8.6.2010, 3:58 pm

      oare de ce se face comparatie doar intre veniturile bugetarilor?de ce nu avem in vedere nivelul de dezvoltare ;salariu mediu sare este de 650 lei parca,?salariile din alte ramuri ale economiei sau salariu din mediu privat …de cca 1500lei(200 eur) si oricum sint foarte multi functionari in special in ministere ;cum va explicati ca am apelat la asistenta contribuabili din anaf pentru o aspeta si conform ordinului intern al anaf trebuie sa raspunda la scrisori in timp de maxim 45 zile iar eu nu am primit raspuns la adresa facuta din 16 nov. 2009…….iar cind vorbesc cu ei imi spun ca e in analiza ,mai imi raspund si la misto “doamna nu te uiti la televizor” era in ziua cind faceau greva functionarii,etc …..deci -fara cuvinte

  2. Links 08.06.2010 - Concediaza-ti seful!
    8.6.2010, 10:40 am

    [...] Cât câştigă bugetarii din alte ţări (khris.ro) [...]

  3. dorel
    8.6.2010, 10:44 am

    sunt foarte curios sa vad cum o sa sustii guvernul cand va veni timpul cresterii impozitelor pe profit si a TVA…cu salariile si grevele bugetarilor te-am vazut….cu impozitul pe case te-am vazut…

    despre surse…sa nu uitam ca oficialii grecii au recunoscut ca au mintit in rapotarile catre ue, nu mai devreme de momentul in care s-au declarat infranti de propriul sistem

    • Stefan Murgeanu
      8.6.2010, 4:18 pm

      singurul motiv pentru care acord un cat de putin credit actualului guvern este ca nu a crescut TVA si cota unica

      daca va face asta, nu va exista nicio categorie, cred, care sa-i mai acorde ceva credit

  4. Dan_Bruma
    8.6.2010, 11:38 am

    Orgonas, tot o tii pe campii cu bugetarii si nu sesizezi ca problema nu este cat castiga bugetarii ci marea dezordine din salarizarea bugetarilor: un sofer mai mult decat un doctor, un consilier mai mult decat un ministru etc Gandire portocalie, adica hai sa ne comparam cu ceilalti, hai sa vedem cum e si in lume doar ca sa nu rezolvi problemele, pentru ca de fapt aceste probleme iti permit sa hranesti clientela partidului stat … Orgonas, esti sub orice critica, imi pare rau sa o spun.

    • Pornescu
      8.6.2010, 12:58 pm

      Dle Dan_Bruma, daca chiar te intereseaza cine a pornit degringolada in sistemul de salarizare romanesc, atunci avem un singur nume Anton Constantin Calin Popesc Tariceanu. In 2007 au inceput cu contracte de mandat, fara carete de munca la conducatori si de aici, trai nenica rai. Bugetarii s-au aliniat imediat, ca doar am intrat in Europa. Daca te duci pe Eurostat vei vedea ca Romania este campioana absoluta in cresterea salariilor si veniturilor in ultimii 9 ani. Asa ca hai sa vedem ce mai este in lume si dupa aia sa sa facem aprecieri.

      • Dan_Bruma
        8.6.2010, 1:15 pm

        Hei, allo, Pornescu, se aude pe la voi astia cu urechi portocalii? Te impiedica Tariceanu sa pui ordine acolo unde crezi ca trebuie pus ordine? Ce e cu tine? Ai cazut in cap sau ce? Vino cu argumente daca vrei sa discutam. In caz contrar, vezi-ti de drum, nu te retin :)

      • Bug Zileriu
        8.6.2010, 4:26 pm

        Mai bine urechi portocalii decat creier pe bigudiuri!
        Pai dumneavoastra nu vedeti ca nu poti sa dai o lege sa iei un leu din salariul/pensia unui om, chiar daca aceasta e jaf curat, fara sa urle toata presa, tara, Curtea Constitutionala, CEDO si mai stiu eu cine? Pai in ce tara traiti?
        In tara asta toti au drepturiusiv sa ia salarii/pensii fara nici o legatura cu munca depusa – da’ nimeni nu are obligatii!

      • DanBruma
        8.6.2010, 7:14 pm

        @bug: de fapt nu am nimic sa-ti spun :)

  5. camil
    8.6.2010, 11:44 am

    salariul mediu pe sectoarele bugetare este inselator. un profesor debutant sau medic rezident castiga mai putin decat o femeie de servici dintr-un minister sau decat un jandarm, in timp ce un profesor univ, cu ore la 2-3 facultati (pe care nu le face niciodata, cunosc destule cazuri) castiga de la 1000 de euro in sus. de sanatate nici nu mai are rost sa vorbim.
    poate ar fi mai util sa analizam medianele salarizarilor respective, nu media aritmetica.

    • pehash
      8.6.2010, 1:19 pm

      poate ca ar trebui sa-si mai faca ordine si singuri in ograda!? sa vad si eu protestul profesorilor debutanti impotriva dinozaurilor cu mii de euro salariu desi n-au mai citit o carte din ’89…
      in sanatate problema se va rezolva de la sine. cine are chef de munca se va muta la un spital privat. cu timpul acestea vor prelua toate personele competente din spitalele de stat.

    • razvan
      8.6.2010, 1:25 pm

      in mare parte ai dreptate, insa ai dat un exemplu de un profesor universitar care castiga peste 1000 euro. Am 2 remarci de facut:
      1. 2-3 facultati… asta inseamna ca are mai multe joburi, iar din astea 2-3 , doar UNUL este la stat. Hai sa-l judecam ca are mai multe joburi… De curiozitate, cate cazuri cunosti?
      2. ii numeri pe degete pe profesorii universitari…

      • camil
        8.6.2010, 4:18 pm

        1. 4
        2. era doar o ilustrare a discrepantelor mari din interiorul sistemului de stat. nu toti bugetarii sunt la fel de…bugetari ;)

      • lamuritor?
        8.6.2010, 5:16 pm

        Doar una la stat? Mai cerceteaza, domnul meu! Sa nu vorbim despre norma de baza + plata cu ora in posturi vacante in aceeasi universitate de stat unde banii sunt de la buget, crede-ma. Sau stii foarte bine, dar…?
        http://www.gazetadecluj.ro/citeste/3604-salariile-monstruoase-care-merita-diminuate-superbugetarii-de-la-ubb
        sau
        http://www.gazetadecluj.ro/citeste/3595-profesor-la-10-universitati-de-stat-salariile-nesimtite-ale-profesorilor-continua-episodul-utcn

      • bugetar universitar
        8.6.2010, 9:04 pm

        @lamuritor
        La Universitati, sumele de bani de la buget se platesc in functie de numarul studentilor „bugetati”, adica cei care nu platesc taxa, costul scolarizarii lor fiind suportat, in suma fixa (aprox. 3500 RON) de stat, NU in functie de numarul si gradul cadrelor didactice. Diferenta pana la salariile „monstruoase” de care vorbeste tendentios gazeta de cluj este data din VENITURILE PROPRII ale Universitatii, gen granturi de cercetare (nationale si internationale), taxe etc. Plata cu ora este praf in ochi, pentru orele tinute cu 3-4 grupe de seminar iei sub 200 RON pe luna, asta daca te tine energia, timpul si vocea sa predai peste norma de baza.
        Crede-ma, nu am nevoie sa cercetez, cunosc situatia. Salariul meu este sub 400 euro, care include aprox 250 de Ron salariul de merit, printre altele si datorita faptului ca sunt singurul roman care, de 32 de ani de cand functioneaza o organizatie internationala, a reusit sa obtina o bursa de cercetare din partea acesteia.
        Repet, Universitatile sunt platite in functe de nr. de studenti bugetati; mai multe cadre didactice, mai multi profesori universitari intr-o Universitate NU inseamna bani mai multi de la buget.

  6. gata
    8.6.2010, 11:58 am

    Din graficul afisat de tine inteleg ca la sanatate suntem pe acolo pe unde trebuie, iar la educatie si admin nu. Platim deci prea mult pe educatie comparativ cu alte tari (luand in considerare criteriile tale), aici am putea avea o scuza dar pentru administratie :) )))) acolo e problema.

  7. Andrei
    8.6.2010, 12:33 pm

    Orgonas, tu chiar ai fost angajat Conti? Credeam ca cei care lucreaza acolo mai si gandesc cu tartacuta lor, nu doar sunt trompetele altora.
    Apropo, de ce e criza de medici la Judetean ? De ce cei de pe salvari protesteaza tacit ? Din cauza salariilor mari ?
    Propun ca urmatorul tau blog sa fie o comparatie intre numarul tau de vizitatori (sustinut de hotnews) si numarul de vizitatori ai lui Mircea Badea. Si dupa aceea sa ne explici de ce esti sub el, ca doar comparatia e corecta, amandoi sunteti blogari!

    • Cristian Orgonas
      8.6.2010, 12:45 pm

      Andrei: esti fan MB?

      • Andrei
        8.6.2010, 12:54 pm

        Stiam ca la o intrebare nu se raspunde cu alta intrebare!
        Eu ti-am dat exemplu de o comparatie identica cu a ta din postul de azi.
        Ok, daca nu iti convine sa te compari cu Badea, hai atunci fa o comparatie intre traficul tau si cel al lui zoso. Asa e mai bine ?

        p.s Nu sunt fan zoso, iti raspund inainte sa intrebi.

    • marcel
      8.6.2010, 1:09 pm

      Putini vizitatori,dar buni.In momentul in care il intreceti pe mb la numar de vizitori va rog sa-mi trimiteti un e-mail cu urmatorul mesaj: Nu mai intra pe blog!

    • pehash
      8.6.2010, 1:25 pm

      comparatia directa e oarecum inutila pentru ca mb e un mascarici.. de aceea e necesara raportarea la o scala de valori comuna.. gen cat de mascarici e mb vs cat de mascarici e khris.. la fel cum in cazul de fata se foloseste pib/capita.

    • florin
      8.6.2010, 2:26 pm

      mdaaa, criza de medici e din cauza salariilor mici… dar criza lor de moralitate de unde vine? sau probabil s-a erodat de atatia ani in “sistem”! oare la veniturile salariale prinse in calcul sunt adunate si spagile care ti se cer la fiecare colt de strada pentru a ti se respecta drepturile? de ce sa dau spaga la doctor, cand eu platesc contributii? de ce sa dau spaga la asistente, infirmiere, portari, rezidenti, gunoieri,??? pana si cainii din curtea spitalelor isi cer dreptul, ca altfel te musca! domnule “moral”, mai multi bani nu MERITA!!!

      • DanBruma
        9.6.2010, 9:37 am

        @florin: mai jos spuneai ca dai spaga, ce cauti aici cu acest comentariu? Tu esti cel care intretine sistemul :)

    • florin
      8.6.2010, 2:29 pm

      si cam cat ii ia unei salvari sa ajunga la o urgentz daca bolnavul nu e “cineva”? sa ne fereasca Sfantul sa ne inbolnavim in romania! aici se moare si de la o fractura!!!

  8. Jojo
    8.6.2010, 12:35 pm

    De unde ai scos salariul ala de peste 500 E la invatamant? Am 14 ani vechime ca educatoare si un salariu de 1000 ron. Vreau si eu 500E!!!!!!!!!!!!!!! Please!!!!!!!!

    • Unul, altul
      8.6.2010, 12:44 pm

      Pentru ca statisticle includ si salariile din invatamantul superior. Era doar o omisiune (ca sunt la moda omisiunile in perioada asta)

    • Cristian Orgonas
      8.6.2010, 12:48 pm

      Jojo: in invatamant, venitul mediu brut a fost de 2139 lei in aprilie, iar asta inseamna ~510 euro. Vezi aici distributia pe transe de salarii: http://khris.ro/index.php/05/2010/cat-castiga-de-fapt-bugetarii-vezi-aici-distributia-salariatilor-pe-transe-de-venit/

      • ionut scarlatescu
        8.6.2010, 2:29 pm

        Citat din materialul tau: 63% dintre angajati in invatamint castiga sub medie, iar 37% peste medie….in atare situatie ti se pare concludent sa iei valoarea medie in analiza? Mie unul NU! E terna problema a statisticii romanesti si a dispersiei veniturilor: aveam cindva crestere economica de 7-8% dar ea era 90% drenata cam catre 7-8% din populatie. Acel raport intre salariul minim si maxim trebuie musai corecatt pentru ca datele statistice sa fei relevante- si ma refer aici la mediile ponderate1

      • satanae
        8.6.2010, 7:50 pm

        510 euro inseamna peste 20 de milioane. Stiu ca este vorba de un venit brut, ceea ce inseamna cu totul altceva decit ce se ia in mina, dar, pe de alta parte, atunci cind se dau cifrele astea, lumea nu pricepe despre ce este vorba si crede ca in invatamint lumea ia de la 2200 in sus. Ceea ce nu este nici pe departe cazul. Un profesor in preuniversitar, pina anul trecut, cu vechime maxima si gradul 1 – adica tot maximul – care preda la liceu, lua 2000 de lei cu ore suplimentare cu tot – salariu in mina. Toti cei de la preuniversitar luau mai putin decit cei citati mai sus, pornind de la sume penibile de sub 1000 de lei. Media o cresc cei de la universitar, in special prof universitari, care pot ridica peste 10 000 de lei, asta depinde de universitate. Cu toate astea, si cu toate ca se ia in calcul salariul brut, nu cred ca statistica de mai sus este reala, ci doar praf in ochi aruncat de Statistica, care sa arate ca traim bine si ca ne vaitam degeaba. Asta pt ca in invatamint nu sint destui prof universitari si directori – pe ei ii uitasem – fata de cele peste 300 00 de cadre didactice ca sa ridice media in halul asta. Apoi, in administratie. Media salariala este enorma si de neatins pt 90% din cei incadrati in sistem. Trebuie sa tinem cont si de faptul ca sefii din administratie au salarii foarte mari, ca personalul din ad-tia centrala are salarii mai mari decit restul, dar ponderea majoritara, ca numar, o detin cei cu salarii de 1000 RON si putin peste, care, oricit s-ar stradui, nu ajung la salariul brut de peste 700 de euro. La multe primarii si in deconcentrate salariul mediu net este de sub 1000. Cit de multi sa fie cei care au salarii de peste 3000 lei ca sa urce media in halul asta? Totusi, in privinta asta, poate fi o explicatie, care se gaseste in salariile platite celor din MAI si servicii, carora li se adauga armata. Aici, din experienta, stiu ca salariile trec toate de 2000 de lei, personalul este foarte numeros- se spune, desi nu se stie sigur, ca ar fi vreo 260 000, cifra aparuta in urma unei indiscretii a Statisticii – si consuma foarte multi bani. Statistica noastra a facut si ea o fapta buna, recent si ne-a dezvaluit ca organele noastre consuma cam 40% din fondul de salarii pt tot sistemul bugetar. Si cum mare parte din oamenii astia sint incadrati la categoria administratie, acest fapt ar putea duce media pina la inaltimea din statistica, dar, in conditiile astea, cifrele de mai sus sint total nerelevante, pt ca de aici nu se va face niciodata vreo reducere, ci numai de la cei care cistiga de 3 – 4 ori mai putin decit organele si carora li se va da peste nas cu media statistica amintita mai sus, din care rezulta ca traiesc foarte bine. La medici, daca e vorba de brut, se poate spune ca asta ar cam fi realitatea si nu cred ca mai necesita vreun comentariu. O ultima precizare: daca tot se compara salariile brute, ar trebui sa se ia in calcul nu impozitul pe venit care se aplica in fiecare tara din zona asta, ci contributiile efective – CAS, CASS etc – care sint la noi printre cele mai mari din Europa. Astea sint cele care taie, la noi, cel mai mult din salariu, nu impozitul pe venit. Altfel, comparam mere cu pere si ne miram de ce iese.

  9. Raluca
    8.6.2010, 1:02 pm

    Datele dvs. contrazic tot ceea ce am citit in ultima vreme in diverse publicatii. Iata ce scrie money.ro, de pilda: “ÃŽn ceea ce-i priveÅŸte pe salariaÅ£ii din învăţământ, venitul mediu net din ianuarie fost de 1.644 de lei, cu 202 lei mai mult decât în decembrie 2009.”

    Asta inseamna vreo 400 de euro pe luna, in timp ce la dvs. e vorba de 566 de euro. Lucrez in invatamant si pot sa va spun ca pana si acesti 400 de euro mi se par suspecti. Eu, de pilda, am un pic peste 400 de euro, ce-i drept, dar am 17 ani vechime, gradul didactic I (maxim) si gradatie de merit (adica sunt inclusa oficial, pe baza unor performante masurabile, printre cei mai valorosi si eficienti 10% dintre profesori). Un debutant castiga de doua ori mai putin ca mine, educatoarele mult mai putin si ele, deci mi-e greu sa inteleg de unde iese media asta atat de mare!

    P.S. In invatamant mai exista doar doua tipuri de sporuri: gradatia de merit, atribuita celor cu rezultate deosebite (premii la olimpiade etc) si indemnizatia de dirigentie, care e de 100 de lei, acordata pentru munca suplimentara de diriginte si numai celor care au dirigentie.

    • Cristian Orgonas
      8.6.2010, 1:04 pm

      eu am mentionat veniturile brute, nu nete

    • abatele
      8.6.2010, 1:30 pm

      Dacă e să fim cinstiţi , adăugaţi şi sporul de condiţii grele de 10 la sută .
      Eu am o rudă profesor şi câştigă lunar (net) 1900 de lei , având spor de dirigenţie , gradaţie de merit şi sporul de cond. grele ; are vechime de 20 de ani şi gradul 2 !

      • ionut scarlatescu
        8.6.2010, 2:32 pm

        Tati, tu stii cum se obtine o gradatie de merit: ai idee cit trebuie sa muncesti suplimentar timp de 4 ani pentru asta? Cu siguranta nu: mai mult spoer de conditii grele nu exista- era spor de mediu rural, poate la asta te referi! Imie greu sa imi dau seama ce vrei sa spui, ptr ca nu faci altceva decit sa comentezi pafaristic. Ti-as dori, macar asa de amuzament, sa stai o zi macar, 6 ore. la dispozitia generatie preaeducate din ziua de astazi (multumita voua, cei sapte ani de acasa sunt amintire). sa vedem apoi ce spor de stres o sa ceri!

  10. pavel
    8.6.2010, 1:04 pm

    O gramada de comentarii aiurea.
    Analiza nu face decat sa evidentieze ce stim cu totii, ca in Sanatate salariile sunt mici – cumva in concordanta cu valoarea Romaniei, ca functionarii publici sunt supraplatiti comparativ cu ce produc si cu ce se intampla in jurul lor, iar in invatamant probabil e ceva efect electoral( ca doar profesorul poate balacari in clasa guvernul, da doctorul in sala de operatie n-are cu cine)

    • dorel
      8.6.2010, 1:27 pm

      @ pavel…nu stiu cum se face prin presa si mai nou (criza deh!) prin bloguri, se tot publica informatii pe care le stim bine, dar informatii despre banii care se scurg de la stat care privat prin firme care deruleaza activitati exclusiv cu statul, nu pomeneste nimeni (dintre cei care au trafic) nimic…nimic despre investitiile statului facute foarte scump in ro…nimic despre cheltuielile statului altele decat salarii si pensii (paza, motorina, fantani arteziene, alcool pentru protocol, cazare parlamentari

      ca sa nu ma intelegeti gresit…de ce ne instiga unii asupra bugetarilor, cand e clar ca avem o problema de sistem, aceeasi de 20 ani (70 dupa rit vechi)…suntem intaratati unii impotriva altora (ca suntem bugetari, ca lucram la privat, ca ne chinuim sa tinem un imm sau un pfa), dar va rog …nu va atingeti de politicieni, de cei care organizeaza licitatii, de firmele care incaseaza bani de la stat si platesc impozit in cipru…

      • Cristian Orgonas
        8.6.2010, 1:30 pm

        Dorel: de cate ori am scris eu ca guvernul ar putea face economii de cel putin 1-1.5 mld euro prin optimizarea achizitilor publice? In RO, valoarea bunurilor si serviciilor cumparate de stat este de 12 mld euro anual, iar valoarea comisionului (spaga) platit catre cei care iau decizii este de 10-30%.

      • Margelatu
        8.6.2010, 2:53 pm

        “Informatii despre banii care se scurg de la stat care privat prin firme care deruleaza activitati exclusiv cu statul”: astfel de informatii (cu NUME, FAPTE ÅŸi CIFRE cât se poate de concrete – TOTAL până acum = 5.4 miliarde euro) găseÅŸti, de exemplu, pe http://www.porcisme.ro/

      • dorel
        8.6.2010, 3:09 pm

        @ khris…stii ca stiu…de mult mai putine ori decat vorbesti despre salariile bugetarilor…in ultimul timp deloc (si nici despre salariile bugetarilor nu vorbesti sanatos…una e corelarea lor cu salariu mediu sau cu ce vor ei numai sa aiba un sens – a se vedea anomaliile cu femeia de serviciu si soferii- si alta e analizarea mediei, medianei sau ce mai ai tu prin grafice bagat la gramada)

      • Tudor bugetar
        8.6.2010, 7:22 pm

        Aici, la cheltuieli publice aveti dreptate domnule Orgonas. Se fac sau mai bine zis se faceau niste achizitii infioratoare. Dar, sa stiti ca nu cheltuielile “aiurea” ar modifica cumva echilibrul cheltuielilor. Hai sa va dau niste informatii “inside”:
        a) esti primar, ai 12 angajati. Vine ISU si spune – ISU spune NU, iti trebuie angajat.
        b) ai avut groapa de gunoi in localitate ? Foarte bine, UE spune ca trebuie inchise; corect. Dar ce inseamna “inchiderea” ? Ehhhh … pai faci studiu geo, topo, acoperi cu pamant (nu ai tractor, remorca, buldo – aduci firma) apoi tasezi apoi semeni iarba.
        c) Nu vrei bani europeni ? Ba da. Atunci faci SF, consultanta, achizitionezi teren (care d obicei nu il ai ca a fost dat totul pe titluri de proprietate, taranul sta la cotitura iti cere pe mp ca in cartiere rezidentiale, platesti avize la mediu, romtelecom, enel samd …. si astepti un an evaluarea si inca 4 implementarea ….
        d) ai o balta pe teritoriu comunei, vin apele romane plus mediul studiu de gestionare, topo, etc etc, plan de aparare….
        e) ai scoala in comna ? f bine ! deconteaza tu primarie, nu ministerul invatamantului delegatiile profesorilor, deplasarea acestora, reparatii la scoala, incalzire, lumina etc etc.
        f) ai iluminat public in comuna ? plateste-l. vine fiecare din sat ca si eu vreau bec la poarta samd ….
        sa continui ? care cheltuieli le tai ?

  11. viorella
    8.6.2010, 1:11 pm

    De ce nu dati si salariile medicilor din Polonia care in ultimii 2 ani s-au triplat ca o masura a guvernului la exodul medicilor polonezi catre Anglia. Rezultatul ? Anglia nu mai reprezinta o atractie oentru medicii polonezi care prefera acum sa ramana in tara lor alaturi de familie !!!!

    • Cristian Orgonas
      8.6.2010, 1:15 pm

      viorella: statistica poloneza arata ca in ultimii doi ani, veniturile din sanatate au crescut cu 17.9%, de la 2865 zloti in T4.07 la 3165 zlori in T4.09

  12. ionut
    8.6.2010, 1:11 pm

    sa inteleg ca bugetarii sunt de vina ca ne merge noua prost?
    problema e ce cautam noi in coada europei la PIB?
    crezi ca daca s-ar micsora (cum s-a si intamplat) salariile bugetarilor o sa ne mearga mai bine?
    nu mai baga raca intre categoriile sociale iar politicienii ies curati ca lacrima.

    • Tudor bugetar
      8.6.2010, 7:48 pm

      Domnule ionut, exact asta intreb si eu mereu si mereu, de ce avem un pib asa mic cand e plina tara de “mediu privat” dotat cu cei mai competenti dintre conationali, cei care ne tin in brate pe noi bugetarii.

  13. a
    8.6.2010, 1:12 pm

    O intrebare. Pana unde se intinde sfera “bugetar”-a? Spre exemplu, personalul pentru curatenie se poate considera “bugetar” daca este angajat al unei institutii considerate “bugatara”? Activiatatea nu poate fi “externalizata” si “angajata” prin licitatie publica? Alte activitati, ne-specifice, nu pot fi tot asa, angajate prin licitatie? Ex: soferi, dactilografi/operatori calculator, programatori IT, portari, bufetieri… Ca, la drept vorbind, si activitatea de realizare a unei autostrazi poate fi facuta de ministerul transporturilor “in regie proprie” si totusi este “externalizata”. La un moment dat, cred ca jumatate din “non-bugetari” lucreaza “externalizat” pentru “buget”…

    • ATX
      8.6.2010, 2:08 pm

      Externalizarea serviciilor (nu constructia de autostrazi) inseamna triplarea costurilor cu activitatea respectiva, caci asa e in Romania. Deci nu e o solutie !

  14. Raluca
    8.6.2010, 1:14 pm

    Lol, acum vad ca inclusiv pe blogul dvs. apar alte date: “Tot in aceeasi luna a anului trecut, salariul mediu brut in invatamant a fost de 2085 de lei” (deci sub 500 de BRUT!).

    • Cristian Orgonas
      8.6.2010, 1:19 pm

      Raluca: mai citeste odata articolul – nu confunda salariul mediu lunar cu cel mediu la nivel de trimestru, care reprezinta o medie primelor trei luni din 2010.

  15. Magda
    8.6.2010, 1:15 pm

    Sunt inginer in domeniul Sanatatii si am master si am 1000lei salariul in mana si chiar muncesc alea 8 ore dar prefer sa stau aici pe 1000lei pe 8 ore ca vad ca sotul meu munceste 10-11 ore pe zi la patron, nu misca nici pana la baie, nu i se da concediu si alte abuzuri si ia cu 200lei mai mult ca mine.Pentru asta sa ma duc la privat? Sa ma conduca un analfabet tiran?

    • Stefan Murgeanu
      8.6.2010, 5:29 pm

      abuzurile se indreapta numai impotriva acelora care PERMIT sa fie abuzati ;)

    • Iona
      8.6.2010, 6:18 pm

      din nefericire ai perfecta dreptate. este discutia cu FMI-ul. pe banii statului se sta, iar capitalismul feroce inghite orice urma de cod al muncii. atata timp cat disproportia intre salariile bugetarilor si salariile celor angajati in sistem privat va continua, nimeni nu va avea dreptate. legea trebuie sa priveasca toti angajatii, care trebuie sa isi urmareasca drepturile prin sindicate, iar statul sa aiba cat mai putini angajati (stat minimal), si sa fie in stare in acelasi timp sa controleze mediul privat nu interes propriu, ci in interesul cetatenilor si al dezvoltarii (pt cine mai inseamna ceva cuvantul). pe scurt: maturam apa la deal, nimeni nu e in stare sa aprecieze calitatea muncii in sistemul public, nici sa amendeze “greselile” (fantani colorate, milioane de borduri,etc), iar in sistemul privat esti gatuit de taxe si impozite uriase, de justitia nefunctionala,etc.

  16. Raluca
    8.6.2010, 1:15 pm

    Erata: “sub 500 de euro BRUT”

  17. Barbilian
    8.6.2010, 1:16 pm

    Nivelul de salarizare nu ar fi condus, cred, la situatia grava de azi daca sectorul bugetar nu ar fi atat de stufos. Ar fi interesanta si o comparatie, pe acelasi esantion de tari, a procentelor de ocupare a fortei de munca pe domeniile respective. Cred ca aici e una din bube. Si in domeniul sanatatii, cel mai slab platit din cele bugetare, ar trebui vazut cate paturi revin la mia de locuitori, tot in comparatie cu tarile din studiu. Apoi coruptia, furtul, evaziunea fiscala… e, cred, destul de bolnava Romania !

  18. dudu
    8.6.2010, 1:19 pm

    wiki – ca sa dau prima trimitere – spune de 160 miliarde USD PIB in 2009. ca la USD te-ai raportat. la fel spun si altii. chiar daca imparti cifra la 22 de milioane cat e in statistici, la 18 cati probabil am mai ramas, la 20 care probabil se apropie de realitate, tot ne ducem pe la un PIBcapita de aprox 8.000 USD. asa ca ai putea sa refaci calculele. si o sa vezi ca demonstratia ta ca se “da mai mult decat la altii” e adusa din condei :) .

    • Cristian Orgonas
      8.6.2010, 1:20 pm

      dudu: nu inteleg de ce postezi inainte de citi cu atentie textul – nu am facut nicio referite la dolar, ci la euro

  19. ion
    8.6.2010, 1:19 pm

    A baga in aceeasi oala toti bugetarii si a spune ca au media salariilor 700Euro sau a pune la gramada toti salariatii din invatamant si a spune ca au media salariilor 544 Euro fara a tine cont de detalii (unde se ascunde dracu de obicei) ESTE O PIERDERE DE TIMP si O DEZINFORMARE cu scopul de a baga pumnul in gura prostilor cu salarii mici.
    E nevoie de un exemplu ? Uite-l: Un profesor universitar are cel putin 5000 RON /luna pe cand unul din preuniversitar ajunde la 1800 RON/luna. Media este 3400
    Concluzia ? “Sa nu se mai planga cei din preuniversitar ca au salarii mici” CORECT? Pai asta si spune presa (TAMPENII) cu aerul ca informeaza populatia.
    S-au marit salariile in universitati prin 2000 cu 50% numai la profesori. Ceilalti NU. In preuniversitar, praful de pe toba… De CE?
    Pentru ca in Parlament predomina universitari si nu deputati din preuniversitar. ASA CA MAI INCET CU APRECIERILE DE DOI BANI

    • Cristian Orgonas
      8.6.2010, 1:26 pm

      Ion: citeste cele doua articole pe care le-am mentionat la sfarsit

  20. George
    8.6.2010, 1:27 pm

    Ai facut o comparatie pe salariu mediu si sunt de acord cu tine din acest punct de vedere.
    Problema vine din alta parte si anume din diferentele foarte mari dintre salariile maselor si cele ale “elitelor”. Cred ca daca s-ar analiza atent s-ar observa ca 80% dintre ei au salarii de mizerie de pana in 10-12 mil (1000-1200) iar restul de 20% , prin salariile lor urca media.
    Iti vobesc in cunostinta de cauza. Verifica in primarii sau administratii ce tin de primarie sau consiliu si vezi ce salariu au marea majoritate.
    Daca acelei persoane care castiga acum 1000 de ron i se reduce sal cu 25%, subventiile pentru caldura si apa calda vor fi taiate sa vezi durere la iarna in Bucuresti. Pur si simplu acel venit nu ii va permite sa plateasca nici macar intretinerea ce sa mai vorbim de mancare, imbracaminte si alte nevoi de baza

    Barbilian are dreptate in ceea ce spune. Aparatul este mult prea stufos. Eu as fi inceput prin reducerea posturilor (nu a celor din organigrama ca si aici e teapa mare ci a celor efective) corelat cu introducerea de sisteme informatice care sa ajute functionarul sa isi desfasoarea activitate in conditii decente dpdv al volumului de munca

  21. Stefan
    8.6.2010, 1:42 pm

    Pertinenta aceasta prezentare, dar tragica in acelasi timp, pt. ca i-am vazut pe romani comparati cu alte popoare din tari mai mici si mai sarace, cu exceptia Poloniei. Daca nu ne-am mai fura caciula singuri, economic, financiar, social si politic, am putea fi mult mai sus decat aceste tari cu care ne comparam in prezent.

  22. dan
    8.6.2010, 1:44 pm

    Ar fi interesanta o comparatie statistica la nivelul venitului net, sa se tina cont si de fiscalitatea din tarile respective, chiar daca statistica asta nu e prea relevanta. De ex in media asta aritmetica este cuprins si salariul ala de 220 mil al consilierului personal al lui videanu si multe , multe astfel de salarii, din ministere, primarii, consilii, regii, agentii, directii etc . vezi salariile de la radiocomunicatii. Sunt convins ca putregaiul asta nu e prezent in asa mare masura in celelalte tari, nici macar in Bulgaria
    Toate astea ridica valoarea venitului mediu si baga toti bugetarii in aceeasi oala. Si practic salariul mediu real este mai jos decat reiese din statistici.
    Faceti distinctie intre bugetari de tipul profesorilor , medicilor, asistentilor, politistilor , funtionarilor marunti si clientela/gasca portocalie platita cu salarii uriase de la buget.

  23. moi
    8.6.2010, 1:57 pm

    Daca mai coroboram articolul si cu “cat castiga de fapt bugetarii” ajungem la concluzia ca trebuie sa-i multumim d-lui Tariceanu pentru decretele de angajare a 400000 bugetari semnate inainte sa-si ia talpasita, precum si celor care au mai angajat si dupa. In aceste conditii, de ce sindicalistii nu cer sa plece acesti nou-veniti si sa aeriseasca putin sectorul bugetar? Pentru ca e mai intelept sa nu supere pe unii si pe altii care si-au angajat rubedeniile sau pentru ca au avut grija sa faca niste contracte colective sau individuale de munca ce fac imposibila practic darea afara a unui functionar la stat? De ce sa sufere toti bugetarii si nu acesti oportunisti veniti sa ingroase randurile celor care freaca menta pe banii statului?

  24. dan
    8.6.2010, 2:13 pm

    Khris, care sunt sursele tale de date? Pe site-urile institutelor de statistica citate de tine apar alte cifre. De pilda la Bulgari (http://www.nsi.bg/EPDOCS/EmplsSalary10q1_en.pdf) vezi ca au cu totul alte cifre la salarii.

    De asemenea, la polonezi (http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_ls_employment_wages_salaries_1-4q_2009.pdf) imparte castigurile trimestriale si vezi ca rezulta alte cifre.

    La lituanieni (http://www.stat.gov.lt/en/news/view?id=8734) dai de alte salarii decat cele din graficul tau

    M-am uitat eu aiurea?

    • Cristian Orgonas
      8.6.2010, 2:18 pm

      Dan: salariile din primul grafic sunt in euro, am transformat monedele nationale in euro. Am gresit eu la calcule?
      In al doilea grafic am calculat variatia in moneda nationala.

  25. Alin
    8.6.2010, 2:16 pm

    Te citesc de mai mult timp, dar din pacate vad ca mergi doar intr-o singura directie, opusa de cea a lui Mircea Badea, adica pro putere. Ai scris nenumarate articole ce “nesimtiti sunt bugetarii”. Faci calcule statistice care nu se aplica in realitate. De expl cred ca (fara sa am date in fata) 90% din personalul din invatamant castiga sub 400euro. Mi se pare ca fortezi nota cu bugetari si genul asta de articole. Cum si de Badea mi s-a luat asa mi se ia si de tine. Macar la Badea 1 din 5 emisiuni mai este si fun.
    Nu sunt bugetar, nu am pe nimeni cunoscut bugetar. Dar prea uni sunt pro si alti sunt contra.

    • Bug Zileriu
      8.6.2010, 4:41 pm

      Este adevarat va variatiile veniturilor bugetarilor sunt mari. Ele nu sunt “meritul” actualului guvern, fiind mostenite de la precedentele si de la darnicul parlament.
      Dar la fel de adevarat este ca de la bugetul de stat se platesc TOTI bugetarii, si cei multi, cu salarii mici, si cei mai putini, cu salarii mari sau foarte mari.
      Reducerea decalajelor intre extremitati era si intentia legii de salarizare unica – dar evident, asta nu se putea face fara a taia din salariile mari. In ce masura acest lucru este posibil in tara asta – asta elta poveste…

  26. Gabriel
    8.6.2010, 2:23 pm

    Vad ca esti de formatie economist (eu sunt inginer) , vad ca esti sustinator PDL si a masurilor de austeritate ale guvernului (si eu am fost pdl-ist ) , ai curaj sa facem pariu, simbolic, pe 1 leu, ca aceste masuri nu vor face altceva decat sa adancesca recesiunea? ca nu mai tarziu de octombrie se vor mari TVA si cota unica? ca deficitul bugetar va creste? pariem? daca ceea ce zic eu se va intampla te lasi de manipulat opinia publica prin intermediul internetului? te lasi de analize irelevante? (sunt prima data pe blogul tau, am ajuns accidental, te asigur ca si pentru ultima).

  27. Andra
    8.6.2010, 2:30 pm

    Cristi

    Scuze pt. intrebare, dar eu nu am aflat inca daca legea salarizarii unice a intrat in aplicare; poate cineva sa-mi spuna daca legea se aplica din 2010 ?
    pt. ca daca se aplica, atunci diferentele aberante de salarii pe verticala ar trebui sa fi fost cele convenite in 2009 cu sindicatele din administratie, de guvernul PSD-PDL, nu ?

    • andrei
      8.6.2010, 4:17 pm

      legea e in vigoare. doar ca spune cam asa: lasa totul cum era la 31 decembrie 2009 si este valabila doar pana pe 31 decembrie 2010. deci nu prea e lege, doar motiv de ambrambureala generala.

      • Andra
        8.6.2010, 4:49 pm

        Multumesc, Andrei

        Dar in cazul asta nu mai inteleg nimc:

        1. De ce critica PSD salariile mari din ministere, daca e autor – deci responsabil – pt. aceasta lege ?

        2. In al 2-lea rand, ma intreb ce impiedica PSD si PNL sa propuna ACUM o lege mai drastica de reducere a acestor salarii ?
        Crede cineva ca se va opune PDL la asa ceva …?

        3. Iar daca PSD si PNL cred ca PDL se va opune la asta, atunci de ce nu propun PSD si PNL o lege mai dr5astica, sa vada tot poporul cine vrea astfel de salarii mari in ministere ?

  28. Dan
    8.6.2010, 2:30 pm

    Uite aici cum se calculeaza salariile in Cehia :-http://www.senat.cz/informace/zadosti/zak236_1995.php?ke_dni=&O=
    Se calculeaza in functie de salariul mediu.

  29. STAN PATITU
    8.6.2010, 2:32 pm

    Cum se calculeaza PIB-ul “per capita”? Cati cetateni mai sunt in tara? Nimeni nu stie exact. Dintre cetatenii care sunt in tara cati din ei sunt angrenati in viata economica? Sunt multi cetateni din mediul rural care nu prea sunt in tara, nu platesc impozite si nici nu se bucura de mai nimic din ce se consuma in tara, ei sunt practic izolati. Pe de alta parte sunt multi cetateni tigani care de asemenea nu exista in mod constructiv ci numai distructiv. Realitatea ca oamenii care sunt activi in viata sociala si economica romaneasca merita mai mult decat primesc in prezent. Asa ca trebuie sa privim critic aceste grafice care nu au cum sa cuprinda realitatea de la noi care este “complexa domnule”…. Este treaba guvernului sa atraga in viata tarii si pe cei de la tara si pe tigani. Cum sa o faca? E treaba lor de guvernanti, iar daca nu pot trebuie sa recunoasca si sa se retraga sau partidul lor trebuie sa-i dea de o parte si sa puna pe altii.

  30. Nicu
    8.6.2010, 2:38 pm

    Matematica simpla – 740 de euro face ceva in jurul a 3100 de lei. Pe fluturasul meu de bugetar de luna trecuta (adica aprilie, inainte de orice alta taiere), scrie la total 2068 lei. Pentru un om cu ceva mai mult de 20 de ani de munca. Ca de obicei, realitatea bate statistica…

    • florin
      8.6.2010, 3:01 pm

      nicu, ne poti spune cu ce te ocupi? iar 740 de euro reprezinta o suma bruta

      matematica la fel de simpla ne spune ca: 740 EUR * 83.5% (am scazut pensia 10.5%, somaj 0.5% si sanatatea 5.5%) = 618 EUR (venit impozabil) * 84% (am scazut impozitul pe salarii 16%) = 519 EUR aproximativ egal cu 2180 LEI net (at labam, cum s-ar spune)… undeva pe aproape de suma neta primita de tine in aprilie

  31. florina
    8.6.2010, 3:01 pm

    Domnule Cristian Orgonas, am si eu o intrebare: de unde te-ai documentat si la ce categorie de functionari te-ai referit? Nu de alta, dar aflu din acest articol ca ar trebui sa am un SALARIU de 700 euro, si eu de abia daca incasez un VENIT de 200 euro (cu 5 ani vecime). Sper ca intelegi diferentele dintre cei doi indicatori, pentru ca in articol observ ca ai facut confuzii si din acest punct de vedere. Bati campii pe maidan cu aberatiile tale, vedea-te-as bugetar cu salariu de Romania, sa mori de foame ca noi.
    Specifica daca vorbesti de inalti functionari publici, parlamentari, sau mai stiu eu ce bugetari cu conturi grase. Dar astea oricum, sunt exceptii. Asa ca tu, mare bloger, LASA-NE!

    • florin
      8.6.2010, 3:04 pm

      pentru toti bugetarii nemultumiti de salarii am un mesaj… poftiti in minunata economie de piata libera si pe piata privata a fortei de munca.
      sunt convins ca dupa ce veti demonstra capacitatile dvs, veti primi un salariu aferent nivelului acestora…

      Succes!

      • DanBruma
        9.6.2010, 9:33 am

        @florin: Fiecare e liber sa munceasca unde vrea si daca vrea face greva sau nu … Dupa acest principiu s-au condus si muncitorii de la Dacia care au facut greva cand a vrut muschiul lor …

  32. Radu
    8.6.2010, 3:05 pm

    Voi bugetarii vesnic nemultumiti ma lasati fara cuvinte. Vi se pare ca la valoarea voastra meritati mai mult ? Ca sunteti subapreciati ? Dati-va demisia si lucrati in alta parte unde aptitudinile voastre nemaintalnite ar fi recompensate corespunzator cerintelor voastre. Nu va convine salariul ? Da va obliga cineva sa munciti pe banii aia ? Va ia politia de acasa dimineata ? Nu va convine cautati-va ceva mai bun , si nu mai iesiti in strada sa faceti galagie . Aveti rate ? Asta e o scuza sa iesi in strada ? Daca toti care au rate ar iesi in strada … Si mai aveti tupeul sa cereti solidaritate ? Ce om intreg la cap e solidar cu niste manelisti care danseaza dansu pinguinului la miting ? Nu e imposibil sa va dati seama : voi sunteti platiti din PIB. Salariile voastre sunt un procent din PIB. Daca PIB-ul scade , ce se intampla cu salariile voastre ? Regula de 3 simpla .. hai sa va vad.
    P.S.: Medicii fac exceptie intr-o anumita masura

  33. Darth Vader
    8.6.2010, 3:07 pm

    @florine, nu prea stii ce spui. Bugetar nu inseamna numai functionar public, mai sunt si alte categorii. Vrei sa privatizezi pompierii, politia, asistenta medicala? Foarte bine, dar ar trebui sa ai niste buzunare foarte adanci.

    • florin
      8.6.2010, 3:15 pm

      scuze, poate am fost prea vag in exprimare… nicio categorie de bugetari nu trebuie desfiintata! toate organismele sunt necesare! cred insa ca lipsa de profesionalism a majoritatea personalului din sistem, si aici ma refer si la politie si la administratie si la medici si la cei din invatamant, ma indreptateste sa fiu acid in relatie cu ei!

      nu e normal sa platesc spaga la spital, la administratie, la politie, la parcare etc, sa dau “cxadouri” profesorilor… sunt oameni care muncesc peste tot, dar in sistem se pierd in mocirla nepotismelor. Traiasca vestitul PCR(a se citi pile, cunostinte, relatii)

      Respect!

      • Darth Vader
        8.6.2010, 3:20 pm

        Daca tot deschizi subiectul, de ce ai dat spaga la politie si pentru ce? Ti-a fost cerut imperativ sau ai considerat ca dand spaga, scapi de o sanciune cu urmari mai adanci?

      • florin
        8.6.2010, 3:45 pm

        :) ) la politie dau spaga sa scap de o sanctiune mai drastica… ma enerveaza insa acele situatii cand pe tine te opresc la 61 km/h in localitate, de altfel in mod corect, iar pe langa tine trec unii cu peste 100km/h!

        recunosc, dau spaga pentru ca se poate. si pentru ca poate ca daca s-ar purta corect, nu ar mai trebui, sau mi-ar fi frica, sa dau spaga!!!

        insa la spital e o alta poveste! acolo mi-am internat tatal acum ceva timp si am platit doctori, asistente, infirmiere… am fost martor si la o discutie de genul: “mamaie, te costa cinshpe milioane”/”dar nu am dom’doctor!!!”/”atunci te duci acasa, starngi, si vii la operatie cand ai!”…. si atunci ma intreb: daca nu aveam sa dau, imi inmormantam tatal? tu ce-ai fi facut?

      • DanBruma
        9.6.2010, 9:31 am

        @florin: Deci esti un infractor … Nimic in plus de spus :)

  34. danni
    8.6.2010, 3:56 pm

    Sa va spun un secret pentru analize economice de succes: pentru a avea un sens, analiza trebuie sa se raporteze si la nivelul impozitelor. Prin urmare, un analist economic profesionist va analiza salariul brut raportat si la nivelul taxelor. Degeaba ai un salariu de 1100 de euro in Ungaria cand statul il impoziteaza cu aproximativ 48%. Pe de alta parte, in statele central-vestice comparate nivelul de trai este mai ridicat iar protectia sociala este un fapt nu o hartie. Nu-i bai…ca absolventi de ASE “ie multi”, da’ economisti sunt putini. A bon entendeur-lecteur salut!

  35. Darth Vader
    8.6.2010, 3:57 pm

    florin, recunosti ca “solidarizezi” cu bugetari dar in acelasi timp ii infierezi cu manie proletara :D . Pana la urma de ce esti suparat :) ?

    Revenind la datele articolului, cresterea fata de acum doi ani de 5.4% este in EUR? Si sa inteleg ca restul a fost inflatie?

    • florin
      8.6.2010, 4:05 pm

      solidarizez cu bugetul, nu cu bugetarii ;) . si nu-s suparat, dar ma intriga tactica asta a tipatului de foame, cand de fapt toti trebuie sa lucram mai mult, mai bine, sa producem mai mult, sa ne scoatem din rahat (nu turcesc, ci romanesc)… altii n-or sa ne ajute

      • Iona
        8.6.2010, 6:07 pm

        ideea asta cu lucratul mai mult a napadit toata lumea. daca acu’ 30-40 de ani parintii nostri s-au batut sa reduca orele de munca, obtinand un salariu garantat, decent, acum ne gasim noi sa spunem ca nu muncim suficient si de’aia n-avem.
        cat poti munci “mai mult” de 2 ori mai mult, poate, de 3 ori mai mult? e aberant.
        reconsidera argumentul, te rog.

      • Andrei
        8.6.2010, 6:13 pm

        La cate comentarii ai tu pe aici, bag seama ca ala care nu lucreaza esti chiar tu. Ca altfel, nu ai avea atata timp sa te bagi aiurea in seama.
        Hai pa!

      • florin
        8.6.2010, 8:31 pm

        comentez cat si cum vreau… daca v-ati invatat, ca la ghiseu, sa fiti aroganti si scarbiti, aici nu merge

        eu muncesc pe time spent basis… ce produc se contorizeaza (ca asa e la patron nene) si stau sa-mi termin treaba pana la ora cand se termina, nu pana la 4.30. din munca mea mancati si voi, bugetarii, si a celor ca mine, asa ca “pa” sa-i transmiti doamnei care te-a adus pe lume, nu miede-ti dau de mancare. invatati sa aveti respect si veti fi respectati

      • DanBruma
        9.6.2010, 9:30 am

        @florin: bugetarii mananca munca lor si nu pe a ta, esti complet pe langa … Fara bugetari ar fi zero sanatate, cultura, educatie, justitie, cercetare etc. Esti doar un capos care habar nu are pe ce lume traieste …

  36. alexut
    8.6.2010, 4:00 pm

    Felicitari pentru articol, o gura de aer proaspat in peisajul online mioritic.

  37. florance
    8.6.2010, 4:04 pm

    oare de ce se face comparatie doar intre veniturile bugetarilor?de ce nu avem in vedere nivelul de dezvoltare ;salariu mediu sare este de 650 lei parca,?salariile din alte ramuri ale economiei sau salariu din mediu privat …de cca 1500lei(200 eur) si oricum sint foarte multi functionari in special in ministere ;cum va explicati ca am apelat la asistenta contribuabili din anaf pentru o aspeta si conform ordinului intern al anaf trebuie sa raspunda la scrisori in timp de maxim 45 zile iar eu nu am primit raspuns la adresa facuta din 16 nov. 2009…….iar cind vorbesc cu ei imi spun ca e in analiza ,mai imi raspund si la misto “doamna nu te uiti la televizor” era in ziua cind faceau greva functionarii,etc …..deci -fara cuvinte

  38. Sergiu
    8.6.2010, 4:09 pm

    Nicule, apai asta nu inseamna decat ca tu esti in jumatatea de sub medie . Adaugi la matematica simpla putina logica simpla si-ti da bine.
    Eu lucrez la mediul privat, IT mai precis, Conti si mai precis si comentez din postura unuia care era sa fie afectat dar nu a fost de noile masuri(pana acuma :) ).
    Si eu zic ca aparatul bugetar e ineficient si costisitor, sa lucrezi mult nu inseamna bine domnu profesor, calitatea se masoara in reusite si asta ar trebui platita. Privind scurt la calitatea elevilor as zice ca aveti sau prea multi profesori sau prea bine platiti. In partea sanatatii , sunt prea putini medici si prea prost platiti.
    Functionarii si birocratia sunt iar gauri negre evidente si impreuna cu legile facute parca de copii de scoala generala ajuta si la fenomenul evaziunii si la cel al hotiei de nivel inalt.
    Inteleg ca bugetarii se simt atacati acum, si chiar sunt, dar inainte de asta, mult inainte, trebuiau sa se gandeasca si exact ce fac ei pentru tara fiindca din moment ce de bunastarea ei depind ar fi bine sa o ajute sa creasca si nu sa o paraziteze.
    In fine, mie-mi par parlamentarii astia tare asemanatori cu functionarii publici sictiriti si fara un scop clar in viata si spun ca probabil cam oricare din functionarii astia ajunsi intr-o postura de putere ar juca la fel de murdar ca cei care sunt acum sus.

  39. urbanie din Jucu
    8.6.2010, 4:16 pm

    Mie unul mi-e clar : Basescu e de vina !… Sa iesim in strada ! Sa ne legam in lanturi de Parlament… Sa ni se mareasca salariile !… (“avem rate, avem copii”, etc)… Sa dam premii UNITER si OSCARuri unor Mircea Badea, Gadea, Ursu… Sa vorbim “decat ca Geoana”… Sa promovam Bahmutzence… Sa alegem Vanghelioni… SA NE TRAIM VIATA, sa NU ne uitam la altii : ca e prosti !… Nu ca noi.

  40. Dibla
    8.6.2010, 4:17 pm

    Nu stiu de unde ai luat datele astea cu salariile bugetarilor dar un functionar public ia 1400 ron echivalentul 330 euro si un profesor cu 20 de ani vechime si gradul 2 ia undeva la 1800 ron echivalentul 428 euro

  41. Dorin
    8.6.2010, 4:46 pm

    Felicitari pentru articol!
    Salariile bugetarilor romani sunt foarte aproape de realitate, in multe domenii ele au fost incredibile,mai ales pentru functii de conducere.
    Eu insa cred ca este necesar sa stim, comparativ, in functie de numarul de locuitori, cati bugetari au ei si cati avem noi. Sau care este totalul cheltuielilor cu salariile la nivel de buget de stat, comparativ cu polonezii. Trebuie sa intelegem ca sunt trepte de parcurs, iar acestea sunt in legatura cu evolutia economie Romaniei, nu de valuta care ne intra in conturile bancare de la “capsunari”… asa cum Tariceanu si Vosganian s-au bazat in politica lor “liberala” de a rezista pe scena politica, dupa regulile lui Patriciu si a lui Geoana.
    Ma bucur ca in sfarsit Directia financiara din MAI a scapat de sefii cu fara frecventa ( dar vai, nu au fost simpatizanti liberali!), cu “studii” facute la “hei rup”. Sunt datorii foarte mari din 2009, dar s-au acordat sporuri si prime, cu prioritate sefilor. Cred ca si acum sefii de la Directia financiara nu vor rata vechile drepturi la trecerea in rezerva , care trec de miliard. Il baga in fata pe Ardeleanu.

  42. boul_avis
    8.6.2010, 7:45 pm

    deci 740 euro x 4.2 lei/euro = 3.108 lei, unde frate e salariul asta ca eu sunt sef de birou in administratia publica si nu am atat, cine face parte din media asta, o fi pe aparatul ministerial?

    • boul_avis
      8.6.2010, 7:46 pm

      cu tot cu prime si sporuri, ca sa nu fie vreun destept care sa intrebe asta.

  43. Dorel
    8.6.2010, 8:31 pm

    Daca o sa luati salariile bugetarilor de rand….adica cei “productivi” ca sa zic asa…cei care se si vede ceva in urma lor cum ar fi…educatia, politia armata sanatatea…o sa vedeti ca salalriile sunt acolo…la locul lor pe penultimul loc din clasament…in schimb functionarii de lux ridica acest scor…si ma refer probabil la salariile acelea astronomice pe care le au cei care “fac imparteala”….

  44. Rocknroll
    8.6.2010, 9:42 pm

    Khris, mai vorbeste-ne, te rog, despre cat de frumos se scurg cele in jur de 2 miliarde de euro, anual, spre buzunarele unora. Ai gasit cumva, pe undeva, vreo statistica si cu banii din “porcisme”?

  45. tomis
    8.6.2010, 9:45 pm

    Orgonas continua cu premeditare sa sustina ca salariile bugetarilor sunt mari, ca salariile medii in Romania sunt mari, ca nu trebuie sa existe salariul minim pe economie si ca economia noastra defapt creste pe baza muncii sectorului privat.

    Nici in fata nemernicei realitati in care nimeni nu vine cu un program de iesire a economiei din criza, economia nu creste si tara este pe marginea imposibilitatii de plata, nu produce nici macar necesarul consumului interna, nici in fata realitatii diferentei uriase dintre preturi si salariile din ce in ce mai mici, Orgonas nu se lasa si se posteaza, prin afirmatiile lui, in potriva intereselor romanilor si a tarii.

    Se intimpla chiar acum ceea ce vrei tu sa se intimple, orgonas: salariile scad, beneficiile scad, salariul mediu pe economie devine cam cu 30% mai mic in urmatoarele luni datorita inflatiei, salariul minim pe economie scade si el atita vreme cit preturile in tara sunt foarte mari, consumul intern mare! Sa ne scri tu din clipa asta pina crezi tu ca perioada de criza s-a incheiat daca metodele pe care le trimbitezi de atitea luni (in anticipatia hotaririi guvernului de mai ieri, curios, nu?) au facut bune populatiei si tarii.

    Te inseli si tu ca si cei ce te sustin.

  46. Rocknroll
    8.6.2010, 10:46 pm

    11 lucruri pe care Sebastian Vladescu nu le va spune niciodata:

    (by: Radu Soviani)

    http://standard.money.ro/finante-personale/11-lucruri-pe-care-sebastian-vladescu-nu-le-va-spune-niciodata-6963.html

    Bleahhh!

  47. Alin
    8.6.2010, 11:46 pm

    khris de asta ce ai sa zici : http://www.gandul.info/news/medicii-si-profesorii-castiga-mai-bine-in-bulgaria-decat-in-romania-cum-iau-altii-masuri-adevarate-de-iesire-din-criza-6327812
    deci invatamant 300 dupa reducere * 1.33 = 400 net deci sa zicem 550 brut.
    de unde 800 ?

  48. PLOPIANU
    9.6.2010, 1:08 am

    Mediul privat a facut ajustari asvarlind raspunderea financiara aspra bugetului statului prin somaj, somaj tehnic(apropo acestia sunt chemati la munca) iar unele unitati de productie au devenit reprezentante ale produselor pe care le produceau fiind absorbiti de cei cu resurse.Asta nu s-a observat sau nu vor sa fie recunoscute?
    Aceasi conceptie cu venitu mediu era si inainte de intrare in UE cand spunea Nastase ca venitul mediu in admidistratia publica este de 500 lei( cinci milioane de lei in 2006) singuri care nu faceau aceste declaratii a fost Tariceanu care nu vorbea de venit mediu in administratie ci de un venit mediu pe sectoarele din administratie.
    Lucrez in AFP din anul 1996 si am inceput ca agent fiscal(alti plecau si se privatizau) in cadru serviciul de urmarire taxe si impozite si incercam sa fac ordine in impozitul pe locuinte si taxa auto, nu aveam in fisa postului persoane fizice autorizate.In anul 1998 aceste surse au fost predate la primarii si s-a infiintat serviciul de urmarire persoane juridice si fizice care a fost umplut de Pile Cunostinte si Relatii ale oamenilor de afaceri(pun pariu ca in orice AFP gasiti sotul privat sotia bugetara s-au invers precum si sotia sora cumnatul al directorului precum si nasa fina cumatra, etc).
    Singura restructurare care se poate face in sectorul bugetar si cel care poate acest lucru este premierul Romaniei care trebuie sa promulge o ordonanta de urgenta care sa sune cam asa : functionarii publici nu au voie sa activeze in aceeasi institutie in care mai figureaza angajat rude de gradul I pana la gradul IV.Daca sunt asa de buni pot activa si in institutii din raza altor judete si sa vedeti dvs cum o sa va plimbati pe holurile AFP cu birouri goale cum veti primi raspunsuri la timp la petitii s-au intrebarii, aici este buba sunt neamuri cu toti si se vor acoperii unul pe celalalt iar cei care au intrat si muncit sunt tinuti pe loc la avansare la drepturi salariale etc iar acestia culmea nu cer spaga ci spaga se da tot la rude deoarece ei considera ca asa trebuie.
    Ca sa inchei nu tai in carne vie ci pur si simplu analizezi pe functionalitate, necesitate si alte criterii de unde trebui sa reduci si unde trebuie sa intaresti finaciar nu dai ordonanta pentru lupta cu evaziunea fiscala(o lege care e praf in ochi) unui sector in care tu stii ca ai facut plan de sume pe inspector de a aduce bani la bugetul statului( a nu stiati si aici e target ca la privat a fost infiintat de Tariceanu – Vladescu din 2007) ai asculti telefoanele verifici prin Curtea de Conturi cu dedicatie anumite rapoarte fiscale intocmite la agentul economic, iar la o reclamatie de genul a venit la mine in control si i-am dat spaga “o ceasca cu cafea” dai cu subsemnatul la DNA(reclamatia depusa la directorul general iar acesta daca nu esti prevazut si ai intrat pe stiinta da curs imediat).
    Acum cu acesta taiere vom fi afectati si mai mult iar la ajustare veti ramane dragi privati cu pilele dvs ( toti privatii au “relatii “la finante asta nu e un secret)care le aveti si cu neamurile care le au , profesionisti vor fi indepartati ca sunt ghimpi si veti avea un nivel profesional de la FB in sus evaziunea fiscala va fi transferata dintr-un plan in altu deja ordonanta asta asa face, vor fi incasari la buget cat sa supravetuiasca PCR, numai ca dolarul va creste moneda UE se clatina importatorii se vor inpotmoli o sa incepem sa facem sapun de casa, tuica si vinul si tot ce rezerva traiul de existenta si sa vedem unde ajungem.
    Dupa atatea ani de munca studiu sacrificii sa vina unul care nu are pic de vizune economica si sa spuna ca sunt CANCERUL SOCIETATI altuil care nu are caliate nici macar de profesor costitutional si sa-mi spuna ca AM LUAT BANI IN AVANS in 2007 2008(adevarat ca in 2009 2010 mie nu mi-a dat nimic decat salariu de 800 lei din 2008) si eu sa aduc la buget prin plan sute de milioane de lei si sa ma lupt cu agenti economici pentru a pune in aplicare modificartile lui Boc NU STIU CE AM SA FAC la 41 ani cu doi copii. Va multumesc!!

    • Iona
      9.6.2010, 2:49 am

      Felicitari pentru comentariu!
      O oglinda minunata a societatii noastre! Pai, cum sa nu aibe “privatii” pile cand raportul nu e nici macar 3 la 1 angajati – sistem public, sistem privat ?! Nu exista asa ceva in lume! Bineinteles, exista exceptii (atat intre angajatii bugetari, cat si intre privati), insa probabilitatea statistica e remarcabila. Traim intr-un soi de prelungire a sistemului “comunist” cu iz de capitalism si pretentii de democratie, dintre care nici una functionala.

  49. Un Alt OM
    9.6.2010, 3:51 am

    Khris, articolul este simplu si destul de bun. Audienta catre care este indreptat are totusi (mi se pare mie) un nivel ceva mai ridicat de educatie. Sunt totusi si o multime de profesori cu grad “maxim” care nu pricep diferenta dintre salariu brut si salariu net. Aici este vai de mama noastra ca tara. In cinci ani vor ajunge la putere toti aceii oameni educati dupa revolutie si atunci vom putea spune cu totii vai de noi, sa vina nemtii, americanii sau cine-o mai fi sa ne ocupe si sa ne scape de nenorocire.

  50. vasile vasile
    9.6.2010, 11:08 am

    Ma indoiesc profund ca articolul vorbeste despre cit CISTIGA bugetarii – la noi sau la altii. Am indoieli si ca este vorba despre VENITURI (inregistrate). Desi autorul raspunzind unei intrebari, sustine ca ar fi incluse si sporurile, chiar el oscileaza intre salariu si venit: “In administratia publica, cel mai mare venit mediu brut este realizat de functionarii din Ungaria”, dar “In Educatie, cele mai mari salarii sunt platite tot in Ungaria”.
    Chiar daca ar fi venituri, sint, fatalmente, cele inregistrate, oficiale. Dar ce procent din ce CISTIGA lunar un medic e inregistrat undeva? Sau in cazul unui profesor care da meditatii (stiu ca nu dau toti, nu toate disciplinele sint ofertante)? Sau in cazul unui vames!!

    • Un Alt OM
      9.6.2010, 1:43 pm

      Deci, datele sunt preluate din statistici oficiale. Nu se pot include într-o statistica oficiala toate spagile, cadourile, meditatiile, matrapazlacurile sau evaziunea fiscala in general. Motivul este ca nu se stie exact suma.
      Daca statele ar cunoaste cat si cine ar elimina evaziunea.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente