Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 24.6.2009 57 comentarii

Pregatiti cate 1000 de euro pentru domnul Pogea

Urmarind evolutia din ultimele luni a datoriei guvernamentale, imi dam seama ca guvernul domnului Boc nu mai are mult pana sa arunce prosopul si sa declare ca a fost invins de criza.

Conform datelor prezentate de Ministerul Finantelor, la sfarsitul anului 2008 datoria guvernamentala scadenta in 2009 era de 18.2 miliarde lei sau mai putin de 5 miliarde de euro. Dupa sase luni, in aprilie 2009, datoria scadenta in acest an a ajuns la 57.3 mld lei, majorarea fiind de peste 200% in doar jumatate de an. In 2010, Guvernul va mai avea de platit 40.6 mld lei, deci dl Pogea va trebui sa scoata de undeva 23 de miliarde de euro din acest moment si pana la sfarsitulul anului viitor. In 2011 vor mai fi scadente inca 38 de miliarde lei.

Imprumutul de la FMI si UE are valoarea de 20 mld euro, insa doar 5 miliarde vor ajunge la Palatul Victoria si asta in doi ani. Luand in considerare cifrele de mai sus, cele 5 miliarde nu reprezinta decat o frectie la picior de lemn din moment ce Guvernul are de platit numai in acest an 13.5 mld euro (deocamdata), mai ales ca datoria in mod sigur va creste din moment ce Ministerul de Finante continua sa se imprumute masiv de la banci pe termen scurt, sperand la o reducere a dobanzilor la toamna si astfel sa rostogoleasca mai ieftin datoria guvernamentala.

In aceste conditii, probabil ca 2009 va ramane in istorie drept anul cu cea mai mare crestere a datoriei guvernamentale din istorie, guvernul facand eforturi iesite din comun sa plateasca salariile si pensiile pe care clasa politica le-a majorat in mod inconstient in anii trecuti.

Dupa cum spuneam, in lunile urmatoare Guvernul va avea probleme in a isi onora obligatiile financiare iar datoria de 23 de miliarde de euro despre care am vorbit anterior inseamna aproximativ 1000 de euro pe cap de locuitor, bani pe care dl Pogea ni va scoate din buzunar fie ca vrem, fie ca nu vrem.

PS: intre noi fie vorba, daca excludem copii, batranii, asistatii social, bolnavii, somerii, elevii, studentii, baietii destepti care nu platesc taxe si bugetarii, cele 23 de miliarde vor trebui platiti de cei 3.3 milioane de angajati din mediul privat. Iar asta inseamna 7000 de euro pe cap de salariat.

Share

Tags: ,

57 comentarii

  1. maimutza paroasa
    24.6.2009, 7:24 am

    “baietii destepti care nu platesc taxe” a ajuns categorie sociala. trist.

    • Victor
      24.6.2009, 10:26 am

      Trist este nu faptul ca au ajuns categorie socuiala (asta pe mine nu ma afecteaza ABSOLUT DELOC), ci ca nu platesc taxe!

    • Alexandru Voiculescu
      24.6.2009, 10:44 am

      Cand s-or ‘destepta’ toti, fiecare dintre actualii platitori de taxe va intra in categoria de mai sus de mai ‘baiet deshtept’, prin greva fiscala sau lucrand doar la negru. Statului nu-i mai ramine decat sa se imprumute si tot asa.
      E clar ca viitorul pare luminos asa…

      • Victor
        24.6.2009, 10:53 am

        Da, Doamne, sa fiu ferit de asa “lumina”. Da si mata tot cu “greva fiscala”? Nu ca ideea n-ar fi tentanta pt oricine (inclusiv pt subsemnatul), da’ n-ai si mata copii care sa mearga la scoala? Esti mata tot timpul sanatos? (sau poate faci parte din fericita categorie a celor care pot merge – spre ex – la Viena ca sa se trateze…) Ce sa ne facem cu scolile si cu profesorii, cu spitalele si cu cadrele medicale, cu bibliotecile, muzeele, etc? Si ce te faci daca si la (spre ACELASI ex) intra in greva fiscala si austriecii? Fac fata doar spitalele private? Si de lucrat la negru – UNDE? Oferi mata asemenea slujbe? (cu sensul de “job”-uri, bineinteles)?

  2. Ion Radu Zilisteanu
    24.6.2009, 8:16 am

    Astea sunt problemele reale cu care se confrunta Romania. In schimb, la ce asistam? La certuri politice, la jigniri, iar guvernul continua sa-si arate incompetenta economica la fiecare pas. Iar la capitolul transparenta este un dezastru. Ministerul Finantelor Publice, in foame de bani, face presiuni la adresa bancilor comerciale sa reduca dobanzile prin vocea primului ministru si a presedintelui, tocmai pentru a-si rostogoli datoriile pe termen scurt in unele cu dobanda mai avantajoasa. Pe pietele internationale, nu poate apela cu rating junk, intrucat primele de risc ar fi uriase. Datoriile se acumuleaza si toti dau vina pe criza. Imi vine sa cred ca criza economica globala a facut mai mult bine decat rau, taind elanul consumist al romanilor. Cu toate astea, devenim din ce in ce mai indatorati, din cauza unui guvern iresponsabil.

    • Cristi Orgonas
      24.6.2009, 8:19 am

      vad ca esti si tu la fel de suparat ca si mine

    • Victor
      24.6.2009, 10:30 am

      Da, dar a facut si mai mult rau decat bine, intrucat le da “astora” ocazia sa-si ascunda excesele si incompetenta (sau poate era mai bine “provocate de incompetenta”?)

  3. Nicolae
    24.6.2009, 8:28 am

    Un inginer (activist de partid) care a distrus combinatul de la Hunedoara) care nu sie ca “nu stie” !

  4. Aiurashu
    24.6.2009, 8:42 am

    Faptul ca suntem datori e o certitudine.
    Intrebarea care se pune e urmatoarea: ce efecte economice si sociale vor avea aceste datorii pe termen scurt si lung, si in ce masura vor influenta modul de gandire si de actiune al romanilor.
    De fapt acolo e problema, inca ne facem ca gandim si cei mai multi iau decizii pe termem foarte scurt: de azi pe maine.

  5. Eugen
    24.6.2009, 9:02 am

    Am pl?tit forfetarul pe T2, conform haiducului Pogea: 370 de lei, pe lunile mai ?i iunie. adica am platit taxa pe existenta, ca firma nu mai are activitate din august 2007.

    am o recomandare ?i o întrebare:

    recomandarea este c?tre Pogea ?i ai s?i pedeli?ti: s? v? stea-n gât!

    întrebarea este c?tre tine, care cite?ti blogul ?sta: tu ce ai fi f?cut cu 370 de lei, dac? nu ar trebuit s? îi pl?te?ti lui Pogea?

  6. Mihai
    24.6.2009, 9:11 am

    Figura este ca dintre cei 3.3 milioane de Romani sus mentinati, ca sa iasa cele 7000 de euro ar trebuii sa aiba un salriu lunar de 5000 RON net (calculat cu 6 luni), fara a socotii alte cheltuieli. Dintre cei 3.3 milioane de Romani nu cred ca macar 0.3 milioane ar avea acest salariu, mai bine zis eu zic ca 0.003 milioane poate are acest salariu … Daca luam salariul mediu pe economie stabilit prin lege (1693 RON) atunci asta inseamna ca cine are mediul pe economie ar trebuii sa puna la o parte salariul pe 18 luni ca sa aiba 7000 de euro … Mamma mia … ce statistica sumbra. In germania pentru aceeasi suma ar trebuii sa lucrezi 3 luni … Maxim.

  7. hash
    24.6.2009, 9:15 am

    Fals, nu pregatim 1000 (sau 7000) de euro pentru dl. Pogea, ci pentru aia care vor veni dupa el. Voi credeti ca gasca lui Boc va mai sta pe la Guvern cand nu vor mai fi bani de luat, ci doar de dat?

  8. Florea
    24.6.2009, 9:31 am

    “Domnia” si prostia se platesc :)

    • Victor
      24.6.2009, 10:36 am

      Asa este, cu amendamentul ca este unora, iar de platit platesc altii. Dar poate ca n-ar fi inutil sa urmam indemnul Oanei Pellea (vezi comentariile la articolul precedent postat) si sa ne asumam noi raspunderea (mai ales ca n-ar fi tocmai nejustificat, intrucat votul nostru i-a pus “sus” pe “astia”, si mai ales ca oricum TOT NOI vom plati).

  9. mobutu
    24.6.2009, 9:50 am

    Plateste dracu, trec la negru iar statul nu mai vede un ban de la mine.
    GATA, greva fiscala.

  10. Geea
    24.6.2009, 10:15 am

    Sa nu uitam de cele 700.000 de firme (sau cate vor mai ramane dupa masurile inteligente ale guvernantilor). Pana acum, ele au fost calul de bataie al dlui Pogea, nu angajatii.

  11. Ionut
    24.6.2009, 10:31 am

    Cristian, tu faci o confuzie aici: 57.3 mld ron reprezinta serviciul datoriei publice pentru 2009. Conform legii asta inseamna totalitatea sumelor reprezentând rate de capital, dobânzi, comisioane ?i alte costuri aferente datoriei publice, conform acordurilor sau contractelor de împrumut, la o anumit? dat? sau pentru o perioad? determinat?.
    Ca sa fie mai clar: in luna ianuarie ma imprumut 1 mld. RON cu dobinda 12% cu certificate de trezorerie scadente la o luna. In luna februarie, pentru ca nu am bani sa rascumpar certificatele de trezorerie mai imprumut 1 mld. RON cu dobinda 12% cu scadenta la o luna cu caresamd. Per total serviciul datoriei publice va insemna la sfirsitul anului 13.2 mld RON dar datoria publica aferenta este de 1.1 mld RON.

    • Cristi Orgonas
      24.6.2009, 10:41 am

      Ionut:
      M-am referit la evolutia serviciului datoriei publice guvernamentale.
      Vezi te rog aici datele din aprilie (pagina 8), unde datoria totala platibila in 2009 este de 57.3 mld lei
      http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buletin/executii/Rap_datpublica_30apr2009.pdf
      Iar aici datele de la sfarsitul anului trecut, cand datoria scadenta in 2009 era de doar 18.2 (pagina 6)
      http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buletin/executii/Raport_datoria_publica_31Octombrie2008.pdf
      O sa revin maine cu mai multe detalii legate de sumele pe care statul le-a imprumutat in primele 6 luni ale lui 2009

      • Ionut
        24.6.2009, 11:19 am

        Cristian, la acelasi document ma refer si eu si fac din nou specificatia ca este vorba de “serviciul datoriei publice”, asa cum este definit de lege, si nu de datorie publica. Datoria publica a crescut de la 109,752.0 mld ron la 31 decembrie 2008 la 119,669.7 mld ron la 31 aprilie 2009, adica cu 10 mld. ron. Nu inteleg ce nu e clar pentru ca tu insuti faci referire la “rostogolirea datoriei guvernamentale” si in felul asta propozitia asta Guvernul are de platit numai in acest an 13.5 mld euro (deocamdata) e un pic deplasata.

      • Gigi
        25.6.2009, 2:07 pm

        Deci Cristian? Cititorii asteapta cu interes… sau era o petarda…

      • Cristi Orgonas
        26.6.2009, 8:35 am

        problema este ca guvernul nu rostogoleste aceeasi suma de la o luna la alta, ci sume tot mai mari. Spre ex: in ianuarie guvernul a luat imprumut 1 miliard cu scadenta la o luna. In februarie, guvernul a imprumutat doua miliarde, unul pentru a da inapoi imprumutul din ianuarie, si altul pentru a isi rambursa datoria anterioara. In martie a luat 3, in aprilie 4 samd. La asta se adauga datoria de anul trecut scadenta in acest an + dobanda la toate aceste imprumuturi. Daca ne uitam la cifrele legate de imprumuturile facute de guvern in prima parte a acestui an, vedem ca doar in iunie a imprumutat 8 miliarde. Toata lumea s-a “oripilat” de faptul ca Guvernul a imprumutat 10 miliarde de de euro in perioada ianuarie-iunie 09, desi o mare parte din aceste imprumuturi au fost pe termen scurt, de 1-2-3 luni iar datoria a fost de fapt rostogolita de la o luna la alta. Sumele insa au fost insa adunate si astfel s-a ajuns la 10 miliarde de euro. De ce nu am putea gandi la fel si in cazul returnarii acestei datorii, respectiv a celor 13.5 miliarde? La modul cum se imprumuta statul, serviciul datoriei guvernamentale va creste mult peste cele 13.5 miliarde de euro mentionati anterior, ceea ce nu inseamna ca guvernul va plati suma asta dintr-un foc, ci ca sumele lunare platite de catre stat in 2009 adunate dau suma asta.
        Este adevarat insa ca una este datoria publica, si alta este serviciul datoriei guvernamentale.

    • Victor
      26.6.2009, 12:29 pm

      N-am la mine emoticonul cu plansul!
      Khris, m-ai ametit de tot: daca “La asta se adauga datoria de anul trecut scadenta in acest an + dobanda la toate aceste imprumuturi”, atunci al doilea milion luat in februarie (inafara celui destinat restituirii datoriei facute in ianuarie) este destinat rambursarii CAREI datorii anterioare? Facute CAND? Ca aia din ianuarie se achita cu PRIMUL milion, aia de anu’ trecut “se adauga”…

  12. Ami
    24.6.2009, 10:33 am

    La calculul sumei de bani pe care o are de platit fiecare roman, ai exclus faptul ca asa cum s-a mai intamplat in trecut cand or sa se vada in runda finala, aproape de knock out, or sa primeasca recomandari sau o sa gaseasca ei solutia salvatoare sa vanda foarte multe proprietati si statul roman chiar are ceva proprietati.
    Momentan, merg pe principiul noi nu ne vindem activele ca oricum nu ne vindem tara, incercam sa o furam si ca oricum sunt depreciate. Dupa ei e mai bine sa traiesti pe datorie decat din banii pe care i-ai scoate cinstit din vanzarile majoratitatii participatiilor statului in economie. IPO-uri pe banda rulanta, asta ar fi una din solutiile scaderii datoriei publice + restructurarea si scaderea.

  13. Ionut
    24.6.2009, 10:33 am

    erata:
    ** In luna februarie, pentru ca nu am bani sa rascumpar certificatele de trezorerie mai imprumut 1 mld. RON cu dobinda 12% cu scadenta la o luna cu care rascumpar certificatele de trezorerie emise in ianuarie.

  14. Ovidiu
    24.6.2009, 10:34 am

    Cristi, imi permite o sugestie pentru un articol viitor:
    “Ce inseamna “default” pentru o tara?

  15. Victor
    24.6.2009, 10:44 am

    M-ati “bagat in ceata”! Acuma va trebui sa iau si cursuri de economie? Hotarati-va cintre voi cum stau lucrurile (eu stiu nitica matematica, dar cu economia stau FOARTE prost – in oricare dintre acceptiunile atribuite acestei notiuni! (nici economie nu cunosc decat la nivel subelementar, nici econom nu sunt si nici – drept urmare – n-am economii)

  16. Andra
    24.6.2009, 10:57 am

    Cristi, acum nu stiu ce sa mai spun… ca mi-e frica sa nu-i dau dreptate colegului meu, “academicianul” Tariceanu :)
    Care spune: “asa, si? … care-i problema….?!” asa se “dezvolta” tarile civilizate, pe datorie
    desi,dupa cum stii, in guvernarea PSD+PNL , “liberalismul” implementat de tariceanu a creat o situatie incredibila: jumatate din populatia Romaniei primea ajutoare sociale, 1 din 2 romani primeau bani nemunciti, lucru care continua si astazi
    caut imediat si-ti dau link-ul, e un studiu al B. Mondiale, care ca orice lucru relevant, a fost “acoperit” cu muzica (“maneaua “josbasescu”)

    m-a interesat si pe mine pb. datoriei publice, si am vazut ca dupa ce “ne-a dezvoltat”, tariceanu, ne-a lasat o datorie publica interna de 16,3 miliarde de euro la sf. anului 2008, asa – cadou la intrarea in Criza -

    Am vazut insa unde avea dreptate “academicianul” tariceanu; datoria guvernamentala acceptata in UE e f. mare, in comparatie cu tarile UE, Romania e o tara “virgina” si ne-indatorata public

    (daca nu iei in consideratie propaganda, evident, cum ca impurmutul FMI… etc, etc)
    ref, aici
    http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buletin/executii/rap_dat31dec2008.pdf

  17. Andra
    24.6.2009, 11:06 am

    Datoria guvernamental? (% PIB) in ??ri membre Uniunii Europene la sfâr?itul anului 2007

    Cehia = 29%
    Ungaria = 66%
    Polonia = 45%
    Slovacia = 29%
    Romania = 13%
    Valoare de referinta conform Maastricht = 60%

    In programul de convergenta (MEF) ponderea datoriei guv. In PIB ar trebui sa fie:
    Romania 2007 = 12,7%
    Romania 2008 = 13,6%
    Romania 2009 = 18,0%
    Romania 2010 = 20,8%
    Romania 2011 = 22,0%

    Program de convergenta
    http://www.mfinante.ro/pdc/Programconvergenta_ro.pdf

    • Alexandru Voiculescu
      24.6.2009, 11:10 am

      Sa te imprumuti si sa investesti in economie este de bine.
      Sa te imprumuti ca sa platesti salarii/pensii sa faci asistenta sociala este… exact ce ne dorim :)

      • Andra
        24.6.2009, 11:25 am

        Nu stiu cum e cu ethosul “moralitatii” datoriei vs. “moralitatea” promisiunilor.
        Unii zic ca, daca te imprumuti pe crestere economica, esti tampit.
        Altii zic ca, daca te imprumuti pe criza economica, e bine.
        Altii zic ca, daca te imprumuti pe criza economica doar ca sa platesti salarii si pensii esti tampit.
        Unii zic ca, daca nu platesti salarii si pensii ASA CUM AI PROMIS, nu te tii de promisiuni.
        Altii zic ca, PROMISIUNILE trebuie tinute de cei care le-au facut, dar PNL si-a pus penele-n fund si-a zburat in opozitie.

        … Asa ca, e de toate pentru toti in “maneaua promisiunilor”.

      • Alexandru Voiculescu
        24.6.2009, 11:47 am

        :) – nu-i poti impaca pe toti:
        ‘Unii zic ca, daca te imprumuti pe crestere economica, esti tampit.’ – depinde de tipul cresterii
        ‘Altii zic ca, daca te imprumuti pe criza economica, e bine.’ – depinde de costuri si ce rezerve ai dinainte (sau daca te imprumutai ieftin mai devreme)
        – la 3 am raspuns deja
        ‘Unii zic ca, daca nu platesti salarii si pensii ASA CUM AI PROMIS, nu te tii de promisiuni.’ – e posibil sa nu poti; dar vii cu solutii; poate si tu cu angajat la servici iti iei angajamentul ca faci planul, dar nu iese!
        ‘Altii zic ca, PROMISIUNILE trebuie tinute de cei care le-au facut, dar PNL si-a pus penele-n fund si-a zburat in opozitie.’ – aici e mai complicat:
        - in opozitie te trimite votul?!
        - unele promisiuni au fost facute de altii chiar daca pe timpul guvernarii PNL
        - unele au fost facute cand inca se credea ca criza nu va veni – sa fim seriosi: toti ne minteam in fiecare zi ca traim in Eldorado :) – sa nu dam vina doar pe guvernanti; daca stim ca ei sunt prosti si nu se pricep, noi de ce nu avem economii pentru zile negre?

        Perfect de acord ca e de toate pentru toti: dar in viata, in fiecare zi, iei o multime de decizii. Eu ma intreb de cate ori stau si ma gandesc inainte de a actiona, si de cate ori decizia e luata rapid pe baza de automatisme (sau influenta altora)? Ma intreb de ce-l las pe altul sa gandeasca pentru mine?

      • Andra
        24.6.2009, 12:14 pm

        @Alexandru Voiculescu

        Prietene. Tu se pare ca nu poti gandi altfel decat din perspectiva partidului tau, PNL, si in plus de asta, te simti obligat sa hnu lasi pe nimeni sa scape “ne-taxat” si ne-pus la puct daca se leaga de PNL. vad ca te legi de toti si ai pentru toata lumea cate un raspuns, fie ca e cazul fie ca nu.

        Mind this: am zero interes pt. propaganda, in special pentru stilul asta de hopa-mitica PNL-ist, care are raspuns cu jumatati de adevar pentru orice lucru din lume.

      • Alexandru Voiculescu
        24.6.2009, 12:18 pm

        Ma bucur ca ne-am imprietenit, din cauza gandirii comune, liberale :)

      • Victor
        26.6.2009, 7:20 am

        Andra, ce-ar fi daca am lasa deoparte (toti) MACAR AICI aluziile (sau afirmatiile) politicianiste, precum si atacurile la persoana, si ne-am concentra pe disputa de idei si/sau pe explicarea (in folosul unor “ciumpalaci” – vorba lui Badea – ca mine, care suntem “tabula rasa” in domeniul economic – nu ca altadata am fi stiut mai multa economie, ca sa avem ce tabula sa radem) starii de fapt si a perspectivelor de evolutie in economia care ne intereseaza (la orice nivel).
        Sincer sa fiu, desi marturisesc a fi – sau A FI DEVENIT – oarecum egoist si egiocentric, deci prea putin interesat de “economia la altii”, am constatat o brusca si intensa crestere a nivelului interesului meu pt economia la un nivel mult mai amplu (national, mondial) de indata ce am constatat/am aflat influenta pe care o are asupra economiei care de fapt ma intereseaza cu adevarat – cea care ma afecteaza pe mine si pe “ai mei”.
        “Comentariul” este valabil (din partea mea) la adresa oricui – inclusiv a mea -, si v-as fi recunoscator daca mi-ati atrage atentia si mie daca “derapez”.
        Adresez multumirile cele mai sincere tuturor celor care poseda nu numai cunostintele necesare, ci si bunavointa si altruismul de a sacrifica timpul si de a face efortul pt participarea la aceasta “disputa” (sper) cordiala de aici in beneficiul (intentionat sau nu) al unor habarnisti ca mine. Keep up the good work!

      • Victor
        26.6.2009, 8:24 am

        @Andra: P.S. Comentariul precedent e valabil INDIFERENT daca ai sau nu dreptate in legatura cu apartenenta partinica a domnului Alexandru Voiculescu (de care mie “mi se falfaie” – si asta o spun eu, un a-partinic [si antipartinic] convins). Ma simt doar dator sa-i fiu recunoscator pt lamuriri intr-un domeniu unde sunt – din pacate – “inocent”, nepasandu-mi de afilierea sa.

      • Victor
        26.6.2009, 8:28 am

        In aceeasi ordine de idei: felicitari, domnule Voiculescu, pt reactia temperata (si temperanta)! Bine ca nu v-ati “inflamat”, ca se ducea … tot caracterul acestui blog, si era pacat…

  18. skortzy
    24.6.2009, 11:53 am

    E un calcul facut numai sa para spectaculos. In realitate vom plati (aproape) proportional cu veniturile.

    E o aiureala sa zici ca fiecare trebuie sa dea 1000 sau 7000 de euro. Eu cred ca dau ceva mai mult :)

    • Alexandru Voiculescu
      24.6.2009, 11:54 am

      mai mult de 7000?

    • Victor
      26.6.2009, 7:43 am

      AIUREA, skortzy! IAR uitati “categoria sociala” a “baietilor destepti” care nu platesc impozite? Pai astia nu-s (NU POT FI) “baieti destepti” daca n-au venituri consistente, considerabile (cred ca TUTUROR – cel putin celor de aici, ca “fiscul” s-ar putea sa gandeasca altfel – “li se falfaie in nestire” daca vreun boschetar are bafta de a castiga ceva mai mult decat mizera sa supravietuire biologica si nu plateste impozit, si nu-l considera pt asta vreun “baiat destept”).
      Da’ cat de “ceva” mai mult crezi ca vei da? Era o curiozitate gratuita si neglijabila. Referitor la persoana mea, fac parte din categoria socio-economica pe care S-O FEREASCA DUMNEZEU de necesitatea de a fi nevoiti sa acopere o datorie de 7.000 euro intr-un an si jum’ate, ca ne “sufocam”.
      Constat ca nimeni n-a dat replica. Ideea enuntata de geea era eronata? Lasand deoparte incontestabila spectaculozitate a ideii (daca ai detasarea necesara pt a “admira” “de la distanta” asemenea spectacol), este vreun sambure de adevar (din perspectiva economiei) ca datoria va fi platita in principiu pe baza impozitarii veniturilor personale si a faptului ca ati neglijat impozitarea veniturilor (sau cum s-o fi facand) firmelor si companiilor? (Daca bine am inteles eu din reclamele de la TV, “Rosia-Montana” ar plati 4 mld euro, iar Petrom contribuie cu un procent semnificativ din PIB; si n-or fi singurii!)

  19. Concediaza-ti seful!
    24.6.2009, 12:31 pm

    acest mic calcul imi intareste inca o data ambitia de a avea multe alte surse de venit in afara de salariu si sa nu imi pase prea mult de soarta economiei [de interesat, ma intereseaza ce se petrece si ma deranjeaza, dar incerc sa permit cat mai putine influente asupra finantelor mele personale - pe cat se poate, iar daca vrei, se poate, legal ;) ]

    succes :)

  20. joness
    24.6.2009, 12:45 pm

    In mod normal, in acest moment guvernul ar trebui sa faca eforturi disperate pentru a reduce cheltuielile publice. Nici pomeneala de asa ceva, ei sunt intr-o stare de inconstienta totala, angajeaza consilieri, infiinteaza ministere, pomanagesc clientela politica, primarii, sponsorizeaza balciuri, etc, etc, etc. Agentiile sunt neatinse, proiectul legii de salarizare a bugetarilor e apa de ploaie si as putea sa continui la infinit.

    Salvarea lor de moment vine din nivelul scazut al datoriei publice pe care l-au mostenit. Asa ca vor continua sa se imprumute in disperare, si as paria ca pe masura ce se apropie alegerile iar veniturile bugetare vor scadea ritmul de crestere al datoriei publice se va accentua. Si probabil ca nu se va opri pana cand se va atinge un nivel de 80-110% si pana cand FMI-ul nu va conditiona continuarea finantarii de masuri dure, de genul celor impuse tarilor baltice.

    Iar in tot timpul acesta economia va ramane fara acces la finantare deoarece toti banii de la banci vor merge la stat.

    Din pacate cred ca acesta este scenariul ce ne asteapta si cred ca el nu poate fi evitat indiferent de schimbarile de pe scena politica. Singura speranta este o reactie externa dura din partea principalilor finantatori, EU si FMI.

  21. Radu
    24.6.2009, 1:08 pm

    Eu n-as exclude batranii, copii, bolnavii etc. Pentru ca banii se vor scoate si din majorarea TVA-ului, care ii afecteaza pe totzi!

  22. sma
    24.6.2009, 1:15 pm

    Am scris asta mai demultisor pe un blog de-al meu dar cum nimeni nu mai gandeste in tara asta decat daca e legat de furat niste bani… ce spuneti aici e tot degeaba.

    • sma
      24.6.2009, 1:16 pm

      Am uitat: post-ul e aici http://smandu.blogspot.com/2009/03/jecmaneala-de-1000eur.html

    • Victor
      26.6.2009, 7:55 am

      Scuze, sma, da’ nu-i CHIAR degeaba. Macar li se (mai) deschid ochii si unora ca mine, lipsiti de cunostinte in domeniu (ca vad ca pt VOI e o rusine daca nu pricepeti toate subtilitatile din prima “aruncatura de ochi”). Ce finalitate PRACTICA ar (va) avea acest “deschis de ochi” nu mi-e (inca) limpede, da’ poate m-o ajuta ca sa reusesc si eu (cum zicea mai sus “Concediaza-ti seful” – inspirat “alias”-ul, plin de umor) sa evit (pe cat se poate legal) “influente straine asupra finantelor mele personale” (f inspirata SI aceasta formulare;sugestiva, desi “eterica”, si cu implicatii cat se poate de concrete) – si sa ne ajute Cel-de-sus (si pe mine, si pe voi) sa reusim asta.

  23. B
    24.6.2009, 2:42 pm

    E foarte simplu, se elimina impozitele directe care oricum nu sunt platite de baietii destepti gen impozit pe profit sau venit si se majoreaza impozitele indirecte gen TVA de la 19 la 27% sau X% si alea nu prea ai cum se le eviziti, practic impusti 2 iepuri, imbunatatesti colectarea si descurajezi consumul (oricum in criza e buna economisirea la nivel individual).
    Sigur, exista si reversul medaliei, daca esti abonat la tzepuit statul prin rambursari ilegale de TVA atunci te-ai scos….

    • Victor
      26.6.2009, 8:36 am

      “…se ELIMINA impozitele directe…”? Chiar credeti? Asa necunoscator cum sunt eu, pe mine TARE m-ar mira asa ceva. Mai degraba m-as astepta sa se MAREASCA aceste impozite (asta NE-excluzand marirea celor indirecte)!

  24. joness
    24.6.2009, 2:52 pm

    Orice majorare de impozit o sa aiba efect invers: scaderea sumelor colectate de buget din respectiva sursa. In momentul acesta nu se mai fac profituri in Ro, si orice crestere de fiscalitate va declansa reactii contrare, de reducere a volumului tranzactiilor afectate de respectiva taxa mai mari ca efect decat procentul de crestere.

    Parerea mea.

    • Victor
      26.6.2009, 8:38 am

      “Si ce daca?” Las’ ca-i “ardem” pe fraieri (noi ORICUM suntem destepti) si apoi ne putem plange ipocrit si fals-inocent ca nu “ne iese figura”!

  25. Chrysthyan
    24.6.2009, 5:00 pm

    L-am vazut pe Pogea la Gadea in emisiune si m-am ingrozit. Asta e omul caruia ii lasam economia Romaniei pe vremuri de criza? E ca si cum as pune un artist, comandant de armata cand sunt atacat de o forta straina.
    Sa nu mai zic ca a invatat limba romana la FF.

    • Alexandru Voiculescu
      24.6.2009, 5:06 pm

      http://www.mfinante.ro/engl/POGEA_GH_CV_en.htm
      Mare specialist :) Probabil unul dintre cei 15.000 ai CDR-ului.

    • Victor
      26.6.2009, 8:01 am

      DA’ MAI SI EXPLICATI, ca pe mine, ca necunoscator, cat-pe-aci sa ma convinga! STIU ca unii au talentul sa te ameteasca/adoarma vorbind frumos, da’ TARE nu-mi convine faptul ca fac parte din naiva categorie a celor atat de usor de “dus cu presul”! Doamne! Rau ii sa fii prost! (desi, macar de data asta, sper sa nu fie vorba de prostie ci doar de lipsa informatiei).

  26. Campania “Cîte 1.000 de euro de c?ciul? pentru Pogea” » subiectiv | pur si simplu
    24.6.2009, 5:08 pm

    [...] de la analiza lui Cristian Orgona? de azi, eu spun s? punem de-o campanie. Merge? ÃŽncepem cu o peti?ie online, dup? care vedem noi [...]

  27. Stefan A.
    24.6.2009, 10:15 pm

    @KHRIS . Nu dispera , dupa alegerile pentru noul presedinte , coalitia actuala care conduce se va destrama ! Vor da vina pe “greaua mostenire”, criza mondiala , etc. AS VREA SA GRESESC dar cred ca se vor prezenta din nou cu caciula in mina la FMI si BCE ! Cazul Letoniei invata ! Deja Lituania si Estonia au demarat ” consultarile ” pentru acelasi pachet de ajutoare . Va urma Romania ? Vezi ca in Letonia , parlamentul a aprobat deja masurile impuse din afara ! Reduceri de pensi de 30- 70 % ( aveau si ei pensionati de lux). Reduceri de salarii la bugetari de 30 %, reducerea cheltuielilor de la buget cu minim 10 %, abandonarea impozitului unic si inlocuirea cu unu progresiv ! Crestere TVA la 23% ! Poate nu vom fi obligati la masuri atit de dure dar capitolele in care au intervenit sint exact aceleasi in care va intervenii si guvernul nostru . De buna voie sau minat de ” altii” ! Pe curind !

  28. Andra
    25.6.2009, 2:57 pm

    situatia arata de fapt asa:

    Datoria publica a urcat cu 9% in primele patru luni

    Ziarul Financiar 17.06.2009

    Datoria publica a ajuns dupa patru luni la 119,6 mld. lei, in crestere cu 9% comparativ cu soldul inregistrat anul trecut, conform datelor Ministerului Finantelor.
    Ca pondere in PIB, datoria publica a ajuns la 22,5% la sfarsitul lunii aprilie, fata de 21,8% cat era in 2008.
    Din punct de vedere al structurii pe valute, cea mai mare pondere continua sa revina datoriilor in lei, respectiv 61,9%, in urcare cu 2,4 puncte procentuale comparativ cu anul trecut. In schimb, datoria in euro a coborat cu 2,8%, ajungand la 26,1% din total

    http://www.zf.ro/zf-24/datoria-publica-a-urcat-cu-9-in-primele-patru-luni-4566496/

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente