Blogroll

ARHIVA

Atitudine General Social Publicat la 16.6.2009 52 comentarii

Pe Elodia nu o vom gasi in biblioteca

In ultimii ani am fost cu totii martorii unei degradari morale si culturale fara precedent in istoria recenta a Romaniei. Cele mai citite publicatii au devenit cele care promoveaza subiecte abjecte, cele mai urmarite emisiuni TV abunda in tembelism si prost gust, 99% dintre “vedetele” care apar la TV nu valoreaza nici macar doi bani iar o parte importanta a populatiei nu doreste altceva decat circ si sex, daca se poate pe gratis.

Tot in ultimii ani, termenii “educatie” si ”cultura” au inceput sa fie folositi din ce in ce mai rar, astfel incat ma intreb daca prin 2030 nu vor deveni arhaisme. Si pentru ca degradarea morala se poate masura in cifre, sa vedem cum stam (sursa INS):

1. Numarul abonatilor la biblioteci a scazut cu 26% in doar 4 ani, de la 6.37 milioane in 2003 la 4.7 milioane in 2007. Graficul mai jos, click pentru marire.

Tot legat de numarul celor care frecventeaza bibliotecile, sa spunem ca desi intre 1998 si 2008 numarul studentilor a crescut de la 300.000 la 1.000.000, numarul abonamentelor la bibliotecile scolare/universitare a scazut cu 23%. Sa intelegem ca studentii isi gasesc acum bibliografia pe net si nu mai au nevoie de biblioteci, sau calitatea invatamantului a evoluat invers proportional cu explozia numarului de studenti?

2. Numarul persoanelor care intra in salile de cinema a scazut de la 13 milioane in 1990, la 3 milioane in 2007. Chiar daca o parte dintre tineri nu frecventeza cinematografele pentru ca isi dau jos filmele de pe net, tendinta este clara.

3.  Desi numarul muzeelor si colectiilor publice a crescut cu 50% din 1990 si pana in 2007 (de la 450 la 679), numarul biletelor vandute a crescut cu doar 16%, de la 10.5 la 12.25 milioane.

4. In 1990, tirajul total al manualelor scolare publicate a fost de 21.3 milioane. In 2007 tirajul era cu 90% mai mic, respectiv 212 mii.

5. In acest moment, o carte are succes daca tirajul depaseste 5-10.000 de copii. Inainte de Revolutie, tirajele serioase incepeau de la 100.000 in sus.

6. Numarul spectacolelor de teatru si al concertelor a crescut cu 40% intre 1990 si 2007, timp in care numarul spectatorilor a scazut cu 30%, de la 1.7 la 1.2 milioane.

Iar lista ar putea continua….

Cred ca cifrele de mai sus vorbesc de la sine iar orice alt comentariu ar fi de prisos. Ma intreb totusi unde se va ajunge si cat de departe este momentul in care trendul inceput dupa Revolutie se va inversa.

PS: in acest context, cred ca numarul filosofilor ar trebui sa creasca, nu sa scada asa cum doreste dl Basescu

Share

Tags: , ,

52 comentarii

  1. Stefan A.
    16.6.2009, 10:44 am

    Khris , cultura nu creste pe cimp ! Am avea toate oile si vacile extrem de culte ! Din pacate , cu personaje analfabete publicizate in TV si ziare, rezultatul este cel dat de tine . Aceasta este o situatie generala in intregul Occident. Candideaza cu miile pentru reality show (max 20 de locuri) sau pentru emisiuni idioate de pe MTV. Exemplu banilor usori, a succesului mediatic a devenit un scop in viata pentru o masa enorma de tineri ! Pacat ca tineretea trece si la un moment dat se ajunge sa vezi oameni complect depasiti de lumea in care traiesc. Nu reusesc nici macar sa inteleaga cum functioneaza viata reala !

  2. sorin
    16.6.2009, 10:48 am

    foarte neplacute vestile pe care ni le aduci Khris si totusi in acelasi timp nu ma mira. Toata lumea fuge dupa raiting si aceasta este singura motivare din televiziuni – motivare ca intr-un final naste monstrii si false personalitati.

    Legat de numarul abonatilor la biblioteci cred ca acesta a fost influentati inclusiv de noul trend in presa scrisa: ziuarul + cartea.

  3. Duduveche
    16.6.2009, 11:39 am

    Autentic — Un amic la o serbare se duce la un baietel de 9 ani deghizat in Cocosatul de la Notre Dame si-l intreaba “Cine esti tu?”. Pustiul ii spune apoi conspirativ “Sunt Cocosatul de la Rotterdam”.

    In constiinta lui se afla doar FC Rotterdam.

    Asistam la crearea unei generatii monstruoase de analfabeti si semianalfabeti. Si, in emisiuni, il mai maimutarim pe Ceausescu…

  4. zeltera
    16.6.2009, 11:51 am

    Tot citesc pe blog la tine o gasca de date statistice. De unde le ai? De unde stii tu cati abonati au bibliotecile pe ani? Sau cum a evoluat nu’s ce indice in ultimii 30 de ani? (daca sursele sunt secrete…. ignora intrebarile).

    Acum revenind la ce ai scris: accesul la informatie e putin diferit fatza de acum 10 ani. Daca vreu ceva deskid calculatorul Nu mai merg la bibloteca, unde e greu de gasit ceva, e mult praf, e aglomeratie. Eu, in domeniul meu, IT, am 99% din informatia care imi trebuie online sau in format digital. De ce as intra in biblioteca? Sau in librarie? Singurele momente in care intru in biblioteca sau librarie sunt cand vreau ceva extra munca/profesie: un roman, un album, un atlas (enciclopedie) etc.
    Filme… traiasca torrent-ele.
    Merg la teatru de cate ori am ocazia. La fel si la concerte.

    • Cristina
      16.6.2009, 1:53 pm

      In general sunt de acord cu tine. Netul este alternativa comoda si rapida. Totusi poate prin praful de la biblioteca ai afla ca gramatica nu s-a schimbat atat incat sa dispara grupurile “che”, “chi”, etc. Din cate stiu eu “deskid” se scrie “deschid”. Si alte… expresii folosite in general “pe mess”
      Referitor la datele statistice s-a precizat: “INS”. (Institutul National de Statistica – Anuarul Statistic). Daca cartulia ti se pare greoaie, tot pe net gasesti siteul lor http://www.insse.ro si f. simplu in acelasi anuar, capitolul “cultura si sport”: http://www.insse.ro/cms/files/pdf/ro/cap9.pdf gasesti tot ce iti doresti.
      De ex. pagina 8 contine datele referitoare la biblioteci.

    • bibliotecar
      16.6.2009, 3:57 pm

      Prietene, absolut intamplator , pentru ce ai tu nevoie ca sa citesti pe net e cam multa tevatura. Fire, tevi, energie, monitor programe , si ce-oi mai fi uitat.
      Asa, la biblioteca nu ai nevoie decat de carte si de putin lumina *(de la Dumnezeu sau de la o simpla lumanre e chestie de gust, timp si imprejurari)
      A! si de foarte multa dorinta de cunoastere temeinica
      Asa ca… mai incet cu calculatoru’ ca se sperie poporu’!

      • unu
        16.6.2009, 5:48 pm

        @”pentru ce ai tu nevoie ca sa citesti pe net e cam multa tevatura. Fire, tevi, energie, monitor programe , si ce-oi mai fi uitat.”
        nici pe departe, ba eu chiar as spune ca mi-e mult mai comod sa caut ceva pe internet decat in biblioteca. ar fi absurd cand sunt la munca si am nevoie de anumite informatii urgent, tot in IT lucrez, dar nu cred ca e altfel in alte domenii, sa las totul balta si sa merg la biblioteca, cand am totul la indemana pe site-urile de specialitate. ar fi hilar si absurd ca in toiul muncii, sa merg la seful meu direct si sa ii spun: nu stiu cum se face cutare lucru, trebuie sa ma invoiesti ca sa merg la biblioteca sa citesc documentatia pentru subiectul in cauza. ma gandesc la situatii de genul acesta pentru cei care lucreaza in bucuresti, cred ca ar fi scuza ideala ca sa te fofilezi jumatate de zi de la munca.
        partea cu tevatura nu o prea inteleg, adica dumneavoastra creati o retea, umpleti casa de fire, aduceti calculator, monitor si va conectati la sistemul energetic de fiecare data cand doriti sa folositi un pc? sau deja e totul instalat, ba chiar sunteti conectat la internet si tot ce trebuie sa faceti e sa apasati pe un buton ca sa porneasca “monstruozitatea”?
        cat priveste partea cu “la biblioteca nu ai nevoie decat de carte si de putin lumina”, hai sa fim seriosi, din intamplare sau nu, sunt genul de persoana care inca mai citeste, dar legat de biblioteci, mai ales cele universitare am cam avut experiente neplacute, incepand de la toata nebunia cu inscrierea, mi s-a cerut chiar adeverinta de la munca ca sa ma pot abona, cozile interminabile, de multe ori renuntam sa mai caut cartea de care aveam nevoie cand vedeam cat de greu se misca bibliotecarele, la galagia din sala de lectura.
        de unde pana unde cautarea informatie pe internet sau in documentele in format electronic este echivalenta cu diminuarea dorintei de cunoastere temeinica? adica faptul ca am acces la mai multa informatie, mai rapid, din mai multe surse, lasandu-mi astfel posibilitatea de a cerne si discerne ceea ce aflu, inseamna ca eu mi-am pierdut interesul pentru cunoastere?! scuze da mi se pare ca e exact invers!

  5. Alex
    16.6.2009, 11:51 am

    Trist dar adevar. Din pacate incultura se manifesta global, nu doar la noi se inalta prostia ca model de urmat ci si in tarile asa-zise “civilizate”. Poate ca asta se si urmareste. Indobitocirea fortata, nu stiu. Cert e ca aveam exact ceea ce am creat!

  6. Lucian
    16.6.2009, 11:54 am

    Scaderea acestor indicatori culturali e probabil normal. Nu cred ca alte state stau mult mai bine. Stiu ca pana si SUA se lupta cu o problema a scaderii imense a publicului in cinematografe. Si totusi a merge in cinematografe nu inseamna totusi cultura.

    In alta ordine de idei cred ca sistemul educatiopnal trebuie corelat cumva cu piata muncii. Aceasta corelatie lipseste cu desavarsire in Romania.

    • khris
      16.6.2009, 12:06 pm

      sunt convins ca acefasi fenomen se manifesta si la altii, dar in Romania degradarea culturala a depasit orice limite.

  7. Pürkel
    16.6.2009, 11:58 am

    “Sa intelegem ca studentii isi gasesc acum bibliografia pe net si nu mai au nevoie de biblioteci”.

    Da !

  8. Ion Popescu
    16.6.2009, 12:02 pm

    Subscriu la intrebarea pusa de zeltera, de unde ai cifrele?

  9. khris
    16.6.2009, 12:05 pm

    https://statistici.insse.ro/shop/
    Aveti nevoie de cont pentru a accesa datele

  10. Basescu ne-a prostit, avem dovada clara
    16.6.2009, 12:06 pm

    [...] via Khris [...]

  11. Tincuta
    16.6.2009, 12:11 pm

    si totusi daca mergi la targurile de carti, vei avea parte de o aglomeratie extraordinara :-)
    lucrurile nu stau chiar asa rau, iar educatia nu este mentionata rar, nu va deveni arhaism, dimpotriva, eu o aud pe buzele tuturor mai nou :-)

  12. C?derea liber? a num?rului de utilizatori «
    16.6.2009, 12:13 pm

    [...] de utilizatori Posted on iunie 16, 2009 by marinpruteanu Un economist din Timi?oara face pe blogul s?u  o statistic? privind num?rul de utilizatori ai bibliotecilor din România. Rezultatul este [...]

  13. Duduveche
    16.6.2009, 12:22 pm

    Totusi eu zic ca prima problema la tineri (acuta) nu e lipsa de cultura si kitschul.
    Ci violenta si sexualizarea lor aberanta prin TV-uri.
    Copiii merg la scoala ca sa revina acasa sa vada filme cu oameni impuscati in cap si tocsouri periculoase cu subiecte ca felatia, sexul anal, piticul prono, alinaplugaru.

  14. mishtone
    16.6.2009, 12:26 pm

    Daca anul trecut imi facusem abonament la o biblioteca publica, de cateva luni de cand am cumparat un cititor electronic (Sony PRS-505), m-au pierdut de client atat bibliotecile cat si librariile :)
    Si cu filmele (daca pot fi catalogate drept cultura), intr-adevar, aproape toti cei pe care ii cunosc le iau de pe net. Traiasca pirateria! :)

  15. alphadog
    16.6.2009, 12:26 pm

    O mic? men?iune! Num?rul persoanelor care frecventeaz? cinematografele a fost influen?at ?i de dispari?ia s?lilor de profil. Mai ales în provincie.
    În rest, datele oferite de tine sînt u?or de interpretat. Din p?cate.

  16. alphadog
    16.6.2009, 12:27 pm

    Intotdeauna uit de problema asta cu diacriticele de pe blogul tau.

  17. uragan
    16.6.2009, 12:29 pm

    Articolul asta vine ca urmare a spam-ului constant pe care il face taifun cu blogul lui?:D

  18. Duduveche
    16.6.2009, 12:29 pm

    Sigur ca incultura si analfabetismul sunt si mai colosale decit in statistici pt. ca 45% din romani sunt tarani iar la tara nicaieri nu mai exista biblioteca sau vreo manifestare culturala.
    Si acuma serios: citi tarani au internet?
    Apropo recent era o cifra, pentru RO: doar cca 25% din romani au deschis odata in viata lor o pagina de internet.
    Dar citi romani stiu sa deschida PC-ul?

  19. Concediaza-ti seful!
    16.6.2009, 12:42 pm

    cu toate acestea, uite ca proiectul bookblog (by Andrei Rosca) a devenit un adevarat succes

    deci speranta exista ;)

    succes :)

  20. taifun
    16.6.2009, 1:08 pm

    Khris> eu am o statistica de la Humanitas si pot sa-ti spun ca se citesc carti de calitate foarte multe in Romania
    vezi cat Cioran si Eliade se citeste

    milioane de carti, problema e ca ce e de calitate e scump
    un ziar tabloid costa putin

  21. ovidiu
    16.6.2009, 1:33 pm

    Si desi nivelul de cultura scade, IQ-ul nativ este in crestere si IQ emotional la fel.
    Cum iti explici?

  22. Anonim
    16.6.2009, 1:33 pm

    Interesant titlul postului, presupun ca e ales pentru a atrage trafic. Recunosc ca n-am citit decat prima parte, deci nu pot face un comentariu asupra lui, si am intrat doar ca sa las acest comentariu. So, carui public te adresezi? Numai bine si cat mai muti cititori culti.

  23. ileana
    16.6.2009, 1:38 pm

    o parere:
    nu as vrea sa ne imbatam cu apa rece. subiectul pe care il propui este foarte corect insa nu cred ca nivelul ‘degradarii morale’ poate fi masurat prin statisticile pe care le prezinti. sunt multi parametrii de care nu tii cont. mi se pare gresita comparatia 1990 vs. 2007 (vezi conjunctura, economica, politca, culturala).
    datele pe care le dai sunt f interesante insa sincer nu cred ca scaderea interesului pt cinematograf, spectacole, scaderea nr de abonamente la biblioteca etc. se datoreaza faptului ca oamenii stau cu gura cascata la TV ca sa vada ce s-a mai intamplat cu Elodia.

    numai bine

    • MBadragan
      16.6.2009, 2:17 pm

      Ileana, ai dreptate, faptul ca nu citesc nu se datoreaza uitatului la Elodia la OTV. Dar amindoua fenomenele, necititul si uitatul la acest gen de “emisiuni” sint rezultate ale aceleeasi cauze. Sint doua simptome ale aceleeasi boli. Iar simptomul cu Elodia e mai usor de interpretat: trebuie sa fii de’a dreptul stupidizat sa te uiti cu consecventa la OTV.

      Asa ca, dupa oarecare travalii logice, poti ajunge sa tragi concluzia ca ceva ne stupidizeaza in mod continuu ceea ce conduce la reducerea activitatilor legate de cultura si educatie. Mersul la biblioteca nu este un scop in sine decit pentru snobi. Absenta mersului la biblioteca (librarie/teatru/film), in schimb, este o problema.

  24. taifun
    16.6.2009, 1:48 pm

    decat sa ma uit la pornografia din politica si sa-mi fac rau prefer OTV -ul

  25. Geea
    16.6.2009, 2:15 pm

    Partea cu abonatii bibliotecilor nu mi se pare ingrijoratoare. Ce carti – pe care ai vrea sa le citesti acum – ai sanse sa le gasesti in biblioteci? In afara de literatura clasica si cartile stiintifice care sunt ultra-depasite de noile teorii, nu prea ai ce gasi la biblioteca.

    Cat despre tirajele editurilor, preturile cartilor sunt cam maricele. La un salariu mediu pe economie de 1200 ron si un pret mediu al cartilor de 40 lei, inseamna ca dintr-un salariu iti poti cumpara 30 de carti. Mi se pare putin cam off limits.

    Solutia? Google Books, Amazon, imprumuturile intre prieteni, proiectul Schimb de carti (ca tot a amintit cineva de bookblog-ul lui Andrei Rosca) si pdf-uri de pe net.

  26. Dan
    16.6.2009, 2:22 pm

    Cred ca esti intr-o eroare. Faptul ca publicul cauta informare si date din spatiul audio-vizual-internet duce automat la o scadere masiva a cititului traditional. Cred insa ca are o valuare importanta datorita masivului impact vizual. Inclusiv faptul ca exista o multitudine de programe educative gen Discovery spune multe despre acest lucru.

    Si nu cred ca degradarea de la noi de care vb e in special in cadrul generatiilor tinere. Cei batrani fac publicul OTV, reality-show Antene Pro etc, aceiasi care se vaita ca nu se mai citeste nimic azi. Stiu familii intregi de oameni cu tineretea in comunism care au metrii patrati de biblioteci din care n-au citit nici un sfert si care urmaresc seara de seara OTV. Au carti doar fiindca era la moda la un moment dat.

  27. bug zileriu
    16.6.2009, 2:48 pm

    Cristian, imi pare ca faci o confuzie majora intre cultura si profesie, atunci cand spui “in acest context, cred ca numarul filosofilor ar trebui sa creasca, nu sa scada asa cum doreste dl Basescu”. Am intalnit nenumarati absolventi de facultate (chiar buni profesionisti, uneori) de o incultura infioratoare, dupa cum am intalnit si multi muncitori sau chiar tarani cu o cultura peste medie.

  28. verde amar
    16.6.2009, 2:59 pm

    asa cum scade numarul abonatilor la biblioteci asa va scadea si numarul celor care urmaresc emisiunile romanesti de prost gust
    in cativa ani o mare parte a populatiei se va satura de “tembeliziune”

  29. Duduveche
    16.6.2009, 3:10 pm

    Chiar numai cu internet (fara carti) un copil poate sa si faca o cultura generala. Cu conditia ca parintii lui sa se ocupe de el. Ce fac parintii din RO? Se ocupa de copii? Deloc spre putin. Iar dupa ce copilul se dovedeste un dezastru la scoala dau rapid vina pe profesori. Iar daca pustiul ajunge sa se drogheze dau vina pe “anturaj”. Parintii din RO sunt specialisti in a gasi vinovati pt. faptul ca al lor copil a devenit un deseu social.

    Vad o obsesie cu “Elodia”. Serialuil TV inventat de Diaconescu este tembel e drept dar nu e asa periculos ca avalansa de prostituate, obsedati sexuali si travestiti ce se perinda la alte TV-uri la 6 seara.

    • Alexandru Voiculescu
      16.6.2009, 4:12 pm

      Romanul e expert in a vedea barna din ochiul celuilalt si in a fugi de propriile responsabilitati; se pare ca e foarte greu pentru roman sa-si asume greseala: nu domnule, romanul este inteligent, destept si el nu greseste, el nu e de vina. In cel mai rau caz a fost ghinion.
      P.S. cand vorbesc de roman ma includ si pe mine?! – sper sa nu se inteleaga cumva ca eu as fi mai cu motz

  30. Alexandru Voiculescu
    16.6.2009, 3:27 pm

    Faptul ca omul se indeparteaza (sau nici macar nu se apropie) de teatru, film, carte tine de contextul social si starea economica.
    La inceput lumea s-a indepartat de ele in anii ’90 pentru ca:
    1) a vrut si altceva decat ce oferea statul comunist (bun sau rau) – desi nu a gasit prea mult din altceva, totusi a refuzat ce era ‘pe piata’
    2) grijile cotidiene au lasat putin loc pentru altceva.
    Incet bibliotecile au ramas fara abonati (fondurile oricum au fost tot timpul insuficiente si cartile invechite), cinematografurile au fost evitate: video-ul era la mare pret. Inca in orase maricele din provincie NU exista cinematografe, dar pot avea teatru si filarmonica, sic?! Exemplu Ramnicu Valcea?!
    E greu sa citesti cu burta goala sau cu grija zilei de maine – ma refer inca la inceputul anilor ’90?! Citesti carti de specialitate cu burta goala; literatura mai greu?! Lucrurile totusi s-au mai schimbat si cred ca lumea reincepe sa citeasca – daca proportia celor cei din metrou este reprezentativa, atunci viitorul nu e negru deloc.
    Pe de alta parte sa nu generalizam actul cititului: pot fi perioade in care sa citesti carti in nestrire, si perioade in care pur si simplu n-ai timp decat sa dormi. Depinde si de domeniul in care lucrezi. Sa luam un exemplu simplu: angajat multinationala (special ales ca sa stim ca sta 8 + 1 ore la servici); programul sau incepe dimineata intre 6-8 cu trezitul; cam in 2 ore de cand se trezeste ajunge la servici (presupunem ca sta in sudul capitalei sau in Dr. Taberei si lucreaza in Pipera – dar nu la metrou Pipera, ci mai departe putin); sta 9 ore la servici si dupa inca probabil 2 ore este acasa (ar trebuie sa fie mai putin decat dimineata): deja din 24 de ore au trecut 13; cu 8 ore de somn ar fi 21 de ore; practic ii ramin 3 ore/zi pentru: masa de seara, cumparaturi, viata de cuplu, joaca cu copii, plimbare, prieteni, rude, film, teatru, stiri, citit…
    Exista o singura solutie pentru bucuresteanul ales: sa citeasca pe drumul spre/dinspre servici sau in weekend?! – asta doar daca nu merge cu masina, iar in weekend nu pleaca din orasul asta sufocant.
    Deci sa-ti faci timp pentru cultura inseamna organizare; si stim bine ca romanii in general nu stau bine cu asta.
    Dar pe vremea lui Ceausescu era timp; suficient de cele mai multe ori; la TV nu era mai nimic. Practic era bataie pe bilete la filmele straine si pe cartile bune?! De ce? Pentru ca nu era aproape nimic altceva de facut?!

  31. Duduveche
    16.6.2009, 3:44 pm

    Dle Voiculescu spui ca pe vremea lui NC “era timp”.
    Adica in regimul NC salariatii nu munceau?
    Exceptind “pilosii” (mult mult mai putini ca azi) se muncea, si inca cum. E drept regimul NC platea orele suplimentare pina la ultimul minut.
    Mama mea conferentiara chimie la Inst. Politehnic Iasi pleca la 7 dim. si venea la 8 seara, stoarsa. Socrul meu proiectant ICPROM la fel.
    Toata RO In care traim azi a fost facuta de oameni care au muncit ca sclavii.
    Si atentie ! – azi nu numai cei din “multinationale” ajung sa doarma doar 4-5 ore pe noapte.

    • Alexandru Voiculescu
      16.6.2009, 3:58 pm

      din moment ce statistic vorbind erau mult mai multe abonamente la biblioteca, inseamna ca, in GENERAL, era mai mult timp pentru citit, nu pentru ca se petrecea mai putin timp la servici, ci pentru ca in restul timpului erau mai putine de facut – desi sa faci rost de mancare era o problema?! – ; faptul ca unii nu aveau timp nici atunci nu trebuie generalizat; nici bucuresteanul din exemplu nu este altceva decat un exemplu :)

  32. Cristian Banu
    16.6.2009, 3:53 pm

    O vorba din batrani spune ca statistica este ca un bikini: iti permite sa-ti faci o idee, dar iti ascunde esentialul. Tu compari mere cu pere si-ti iese compot de gutui. Hint: urmareste numarul de consumatori TV din 1990 incoace si vei vedea ca mergi pe o pista gresita. SI consumul TV a scazut, poate chiar mai repede decat degradarea nivelului “cultural” al productiei TV. Azi daca mai sunt in fata televizoarele un sfert din numarul celor din ’90. Când mas-medionistii ne spun “Asa vrea publicul” nu trebuie crezuti pe cuvant. Acelasi lucru este valabil si pentru presa scrisa unde TOATE publicatiile de azi nu vand cat vindea un cotidian din anii ’90.
    In 1990, nu puteai vedea un film decat la cinema sau la TV peste o perioada de timp. Acum pachetul de baza la cablu are cel putin 4 canale de filme.
    De asemenea, ar trebui luat in considerare cate biblioteci mai sunt deschise, cate sali de teatru/cinema mai sunt, ce oportunitati de petrecere a timpului liber exista acum si ce exista in 1990, cum era accesul la informatie in 1990 si cum este acum…
    Practic, tu cazi, din ce in ce mai frecvent in pacatul pe care il acuzi la mass-media, adica superficialitate.

  33. Duduveche
    16.6.2009, 3:54 pm

    Am 45 ani si privesc tinerii din jurul meu. Si trebuie sa admit: nu prea ai cum sa “citesti” in aceasta jungla rapida care a devenit Romania mafiotica de azi. PIna sa citestiun Cioran te papa altii.
    Dar niste parianti grijulii cit de cit pot face copilului o cultura pe internet (care este o biblioteca formidabila).

    • MBadragan
      16.6.2009, 5:54 pm

      Stimate domn, dupa cum v’am scris si la postarea lui khris cu ospatarul, astea sint doar scuze. Lipsa de timp, viata se misca prea repede, cartile sint scumpe, nu ne’au invatat parintii.

      Sint tinar, lucrez intr’un domeniu foarte activ, care imi consuma foarte multa energie, stau mult timp in trafic si am avut probleme cu parintii din cauza cititului cind eram mic (nu ma lasau sa citesc cit voiam eu). In acelasi timp, citesc intre 30 si 50 de carti nelegate de profesiunea mea pe an din care cam o treime sint citite la volan, in traficul infernal din Bucuresti (stopuri, ambuteiaje). Trebuie doar sa vrei.

      Daca eu pot, poate oricine pentru ca n’am nici 2 creiere, nici 4 miini, nimic special, sint un om obisnuit.

  34. Duduveche
    16.6.2009, 3:56 pm

    Pe de alta parte multi din generatia mea de 45 ani exagereaza cu “cultura” celor din epoca NC. Erau destui tineri care citeau doar etichetele de pe vodca, calendarul, “almanahe”. Si azi sunt senatori actionari.

  35. Duduveche
    16.6.2009, 4:00 pm

    Alt factor enervant este personalul din biblioteci – fatucile alea pina se misca, te enervezi.

  36. Alexandru Voiculescu
    16.6.2009, 4:07 pm

    cartea ar trebui sa circule: asa mi s-a spus mai demult; totusi eu prefer s-o am; chiar daca cineva imi imprumuta o carte, de multe ori ma duc s-o cumpar; cu gandul ca poate o dau si eu cuiva mai departe cand am ocazia si, sa nu trimit omul la biblioteca?! e interesant la biblioteca, dar prefer la librarie :) – aici sprijin societatea de consum; nu fac economie de hartie :)

  37. numaifuma
    16.6.2009, 9:37 pm

    Din pacate incultura se manifesta global !
    dar la noi predomina…

  38. lup alb
    16.6.2009, 10:52 pm

    Treaba e clara, tara te vrea prost. Sa nu care cumva sa le spargi capetele.

  39. Dojo
    16.6.2009, 11:32 pm

    Eu am renuntat la mersul la biblio de ceva timp, dupa ce am ajuns la concluzia ca nu prea gaseam anumite titluri necesare. Le-am gasit pe net pe anumite situri si le-am citit pe comp. Acum nu stiu daca mai e prin TM vreo sala de lectura .. aia de la Judeteana mai e? Din Libertatii?

    Eu am decazut mult, fata de anii trecuti. Scuzele mele sunt programul de munca si incercarea de a diversifica metodele de a castiga banii, mai ales ca am avut mereu niste joburi hai sa le zicem atipice. incerc sa compensez inca mai cautand niste minute pentru citit o carte sau “frunzarind” anumite bloguri. Am carti tot in format electronic cu care ma delectez etc.

    S-au schimbat multe date in anii astia, dar tendinta este clara … cati dintre oameni gusta un documentar inteligent? Hai ca stiu ca suna a snobism, dar macar trezesti un apetit pentru a sti mai mult in ceea ce priveste un subiect. Poate citesti ceva in plus. Nu am negat niciodata puterea educativa a unui program de televiziune bine pus la punct, dar OTV si de fapt orice din Ro nu prea intra la categoria “cultura”. Si din pacate “mesele” cam asta servesc.

    E mult de scris …

    Singura sansa este sa ne educam copiii totusi in spiritul studiului si al culturii. Vor fi priviti ca niste paria, asa cum suntem noi poate in ochii unor “tru”, dar mi-ar parea rau sa stiu ca cresc un analfabet.

    • khris
      17.6.2009, 8:15 am

      @Dojo: poti citi carti in format electronic? Eu am incercat dar am renuntat dupa primele pagini.

  40. MIA
    17.6.2009, 2:02 am

    De?i fenomenele descrise de tine sunt corect prezentate ar fi interesant de v?zut cât din ele sunt specifice României ?i cât parte a unui trend general …

  41. Programare Sociala
    17.6.2009, 9:11 am

    B?, în 2003 d?deam eu licen?a, asta în caz c? nu v? explica?i de ce atunci era graficu’ a?a mare. :D

  42. Programare Sociala
    17.6.2009, 9:12 am

    aoleu, nu merg diacriticele.

  43. Milena
    3.7.2009, 10:25 am

    Asa cum multi au spus-o multe s-au schimbat de-a lungul anilor. Nu vroiam sa raspund acestui “articol”, insa m-am saturat sa vad peste tot cum romanul isi uraste tara.

    Am locuit in strainatate ceva timp si credeti-ma ca altii nu sunt mai breji ca noi..ba dimpotriva sunt vai de mama lor si inca mai cred ca Romania sau alta tara din Estul Europei e acelasi lucru cu Rusia si ca noi toti pentru ca ne numim tarile din Estul Europei vorbim aceeasi limba.

    Avem si noi destule oi negre insa nu suntem chiar asta de “lame” ca sa ii spun pe englezeste…se poate si mai rau.

    In ceeea ce priveste articolul tau..toate au o explicatie destul de logica, zic eu.

    1. De ce a scazut nr. abonamentelor la biblioteca?
    Ptr ca majoritatea isi cumpara cartile acum. Cunosc o gramada de oameni care isi cumpara cel putin 1 carte pe luna. Si mai sunt si colectiile de la Adevarul si Cotidianul ( nu fac reclama) pe care pana si tata le cumpara.
    Asa ca este irelevanta aceasta afirmatie…

    2. Daca facem un calcul al cheltuielilor lunare ale unui angajat mediu o sa vedem ca nici nu stim cum de omul ala reuseste sa traiasca de pe o luna pe alta. Avem nivelul salariilor f. scazut si preturile ( care sunt ca in afara- ba chiar mai mari ; vbesc de Franta sau alte tari occidentale care au salarii de 5 ori mai mari) inca se mai aliniaza la “preturile europene”.
    Ca sa iti dau un exemplu:
    Un inginer la noi castiga 1300 RON, adik 300 de euro…o chirie este minim 250 euro…sa nu mai zic ca trebuie sa plateasca si intretinere, mancare, telefon si transport in comun…deci practic e imposibil sa iti mai permiti in ziua de azi sa mergi la cinema…iar daca mai ai si copii… nici nu mai vbim.

    Si cu toate astea daca te duci miercurea in oricare din Mall-urile din Bucuresti o sa vezi niste cozi interminabile la cinema.

    3. In ceea ce priveste muzeele…sincer…de cate ori poti vizita un muzeu in viata ta?
    Eu zic ca ar trebui sa se dezvolte turismul mai mult pentru ca mai tot romanul a vazut muzeele importante din tara…macar la “Noaptea muzeelor” si tot a fost.

    4. In privinta manualelor scolare.

    Pai…natalitatea in 2002 scazuse cu 30% fata de anii ’90…+ au aparut manualele alternative (60 000 de feluri) , ai facut tu studiu de piata sa vezi cate s-au vandut?
    In plus…romanul e afacerist si cei mari vand manualele celor mai mici.

    5. “In acest moment, o carte are succes daca tirajul depaseste 5-10.000 de copii. Inainte de Revolutie, tirajele serioase incepeau de la 100.000 in sus.”

    Sa fim seriosi…zi-mi una care a avut succes cu 10 000 de copii…. cand acum se vorbeste de milioane de exemplare vandute!

    6. Iar in ceea ce priveste prezenta la spectacolele de teatru..eu zic ca nu stam chiar asa rau.

    Explicatia cu salariile cred ca merge si aici. In plus…norma de lucru la roman desi in contract este trecut 8h/zi poate ajunge si la 12 si nu ptr ca vrea el ci pentru ca i se cere… si crede-ma ca nu iti mai arde de nici un teatru dupa atata munca.
    …dar cu toate astea…la concerte se vad toate biletele..precum si la spectacolele bine mediatizate…

    Asa ca eu zic…sa nu mai ponegriti tara asta atat, ca si asa au avut grija altii sa ne strice imaginea in afara …

    Asa cum o promovam noi, asa o vor vedea si ceilalti…

    O zi buna tuturor!!!

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente