Blogroll

ARHIVA

Atitudine Economie General Publicat la 16.6.2009 50 comentarii

Ospatarul, mecanicul, tinichigiul si filosoful

In sedinta de guvern de duminica, dl Basescu a criticat faptul ca sistemul de invatamant in loc sa pregateasca mecanici auto, tinichigii si ospatari - oameni cu o meserie adicatelea – scoate filosofi pe banda rulanta.

Domnul Presedinte are de data aceasta dreptate. Sa analizam evolutia numarului de elevi cuprinsi in diferite forme de invatamant din 1995 si pana in 2007, graficul mai jos, click pentru marire.

Numarul celor inscrisi in scoli profesionale (cele care genereaza absolventi de genul celor indicati de dl Basescu) a scazut cu 23%, de la 285.000 la 220.000 iar cei cuprinsi intr-o forma de invatamant postliceal a scazut si el cu 17% de la 55.000 la 45.000.

Daca discutam despre numarul studentilor insa, acesta s-a triplat, ajungand de la 336.000 la peste 900.000, si asta in doar 13 ani.

In ceea ce priveste corpul profesoral, numarul celor care predau in scolile profesionale a scazut de la 6.500 la 4.500, numarul profesorilor de liceu s-a mentinut relativ constant, in timp ce numarul celor care predau in mediul universitar a crescut de la 22.600 la 32.000.

Chiar daca dl Basescu are dreptate, nu inteleg cine ar fi de vina pentru situatia creata. Cu ce ar fi vinovati tinerii care aleg sa devina absolventi de invatamant superior in loc sa devina absolventi de scoli profesionale?

Ce ar trebui sa faca profesorii? Sa le explice celor din clasa a VIII-a ca ar fi mai bine sa nu urmeze traseul liceu-facultate, ci scoala profesionala – campul muncii?

Presedintele a cerut reforma invatamantului. Nu stiu de ce, dar cand aud combinatia invatamant-reforma, ma ia durerea de cap.

Share

Tags: ,

50 comentarii

  1. Misu
    16.6.2009, 9:38 am

    confirm lipsa meseriasilor…a trebuit sa platesc un zidar mai bine decat sunt platit eu…pe de alta parte…de ce sa nu faca si Borcea, Vanghelie si primarul din …. Arges facultate, daca poate cumpara examenele si licenta? sau de ce nu si-ar lua primarul de la sectorul 5 carnet?

    problema e ca tinerii devin filosofi prea usor, nu ca nu vor sa fie tinichigii….dar nu pot sa nu ma gandesc ca “tara ne vrea prosti” si domnului presedinte i-ar fi fost mult mai usor daca orizontul nostru informational era la nivelul anilor 90 si s-ar adresa si el unor ospatari, mult mai usor de prins cu texte gen “sa traiti…”

  2. ovidiu
    16.6.2009, 9:44 am

    Daca am avea un sistem de scoli profesionale bine pus la punct, cu contracte de angajare la sfarsitul scolii pentru cei mai buni as fi de acord cu ce a zis presedintele.
    Un exemplu pe care il folosesc in mod frecvent este scoala profesionala de hoteluri si restaurante din Germania: 2 ani scoala cu specializare, 2 ani ucenicie timp in care ai cam 700 EUR salar, masa si uneoari casa din partea hotelului si parcurgi toate etapele de munca intr-un hotel: portar, curatenie, aprovizionare, bar, receptie. Abia apoi primesti o diploma de specialist in activitati hoteliere, iar daca ai aptitudini in vreo 2-3 ani ai posibilitatea sa mergi la scoli specializate de management hotelier.
    Nu vi se pare aiurea ca la noi orice fufa ii receptionera? Nu vi se pare aiurea ca atatea hoteluri sunt conduse ca un birt de cartier, desi isi aroga statulul de hotel 4-5 stele?
    O buna parte din problemele turismului se trag din lipsa personalului specializat, iar exact aceleasi probleme le avem in toate celelalte domenii.

    • Alexandru Voiculescu
      16.6.2009, 10:16 am

      visezi la o societate nromala :)

      • unu
        16.6.2009, 11:47 am

        si nu meritam sa traim intr-o societate normala?
        eu zic ca daca nici macar nu incercam sa intram in normal si ne dam batuti, cu siguranta nu mai avem nici o sansa.

      • Alexandru Voiculescu
        16.6.2009, 11:53 am

        sunt perfect de acord cu tine ca trebuie sa si facem ceva; am mai zis ca tzine de noi si de nimeni altcineva sa schimbam tzara asta :) ; drumul spre normalitate trebuie sa-l cautam si s-o facem activ…

      • Alex
        16.6.2009, 3:32 pm

        … drumul spre normalitate iese din tara :)

    • MIA
      17.6.2009, 1:59 am

      Modelul german e oarecum unic in lume si are la ora actuala si el probleme serioase … desi e atractiv nu stiu cit de serios poate fi propus ca alternativa.

      Segmentarea pietei fortei de munca e din pacate fenomenul ( global ) care actioneaza impotriva sa – si destul de puternic.

  3. meta4
    16.6.2009, 9:48 am

    1. Care ar fi diferenta intre urmatoarele dialoguri “ce meserie aveti? – tinichigiu” vs. “ce meserie aveti?- Inginer constructor”…aparent nici o diferenta, sunt 2 meserii ca oricare altele, dar in mentalitatea romanului (ramasi cu gandirea din era ceausista in care inginerii erau mult mai apreciati decat un simplu muncitor) e din start o diferenta de statut social, de perceptie a oamenilor in societate.
    2. Pe de alta parte, cred ca motivul pentru care multi opteaza pentru o facultate este perspectiva mai buna pe care o ofera o diploma, asta pentru ca in romania diferenta la salariu e semnificativa in favoarea celui care are o diploma.
    3. Ca si adevar pur, nu prea se mai cauta oameni care sa stiu o meserie de scoala profesionala asta pe de’oparte prin faptul ca tehnologia a devenit automatiza (iar firmele mari isi modeleaza singure oamenii) iar pe de alta in Romania s-a distrus tot ce era industrie usoara (unde mare parte din munca se facea manual – ex strungari, lacatusi, etc.)
    4. Personal nu sunt de’acord cu invatamantul gratuit, mai ales in facultati. Adica cum e posibil ca statul sa sustina un student medicinist 5 ani de zile iar apoi studentul sa ii intoarca spatele si sa plece in afara? Adica banii aia pe care statul i-a investit, cum o sa mai poata fi recuperati?

    • Alexandru Voiculescu
      16.6.2009, 10:28 am

      1) – problema nu e a celui care are mai multa carte; e a celui care are mai putina: acela are un complex de inferioaritate si incearca sa-i demonstreze celuilalt ca si el merita cel putin acelasi statut/nivel de trai. De cele mai multe ori cel cu mai multa carte castiga mai putin decat tinichigiul si nici nu se bucura de statutul la care tinichigiul viseaza.
      2) – in Romania diploma nu ofera cine stie ce perspectiva (poate doar ca angajat la stat); oricum la cati ‘diplomati’ ies acum din facultati in curand oricine din tara asta va avea cel putin una pe perete; relevanta diplomei scade si mai mult; pe de alta parte multe din ele n-au nici o valoare, ambele parti fiind vinovate: si studentul si cei care au eliberat diploma
      3) – cine doar lucreaza cu unelte (automate sau nu) este de fapt tehnician; faptul ca are o diploma de facultate nu inseamna ca si efectiv intelege efectiv ce se intampla
      4) – personal sunt de acord cu invatamintul gratuit si tot personal nu cred ca trebuie interzis cel cu plata; sa fie suficiente variante astfel incat sa satisfaca orice dorinte; important este sa nu se faca rabat de la calitate.
      - problema ca unii fac facultate si apoi pleaca neregasindu-si locul in societatea care ‘i-a platit’ studiile (desi teoretic parintii sai au contribuit de-a lungul anilor la bugetul care plateste acele studii – deci are tot dreptul sa primeasca) este strict vina societatii; aceasta societate este evident bolnava si ofera frustrare cetatenilor sai; aceasta situatie cu studentii/tinerii care pleaca (sau se intorc si sunt marginalizati) este doar o exemplificare. Daca societate ar fi oferit perspective tinerilor sai acestia nu ar fi plecat, decat poate sa faca schimb de experienta: ceea ce chiar este de dorit.

      • AI
        16.6.2009, 11:45 am

        Excelente cele 4 puncte, as mai avea doar cateva completari:
        - in Romania statutul e in mare masura dat de bani si abia cand avem doua persoane relativ la acelasi nivel de bani se mai discuta de subtilitati gen diploma, cultura, preocupari etc. Cam trist…
        - diplomele sunt atat de devalorizate incat s-ar putea sa existe ospatari sau soferi cu diploma de facultate pana la urma.

      • khris
        16.6.2009, 12:07 pm

        o sa scriu maine un articol legat de lucrurile care ii fac fericiti pe romani, o sa vedeti cum stam cu mentalitatea

    • Toni
      16.9.2009, 12:27 pm

      Stimata/Stimat Meta4 (sau metafora)

      Se pare ca nu prea stiti doua lucruri din vremea lui Ceasca, o gluma (f buna despre ingineri) si o realitate din vremurile de atunci care se exista si in vremurile noastre.
      Mai intai sa ne descretim fruntile:
      Pe vremea Impuscatului se spunea asa…..AI RAMAS INGINER…adica un fundul gol, sarac, etc…ce Meta4r3 vrei tu.
      Realitatea este ca si acum, ca si atunci ingienrul este mult mai prost platuit decat mecanicul auto… si aici dau exemplu din ingineria auto (in asta am activat ) plus ca patronul este un fel de …secretarul de partid…(oricum face parte dintr-un partid)..Si secretarul de partid tine intodeauna cu oamenii muncii nu cu telectualii..
      Stiai lucrul acesta??? Bun daca nu stiai nu ma spune ca statutul de inginer este mai ridicat fara de cel de tinichigiu… Inginerul nu repara masina sefului dar tinichigiul da….
      inginerul nu face spaga sa dea si sefului, mecanicul da….
      inginerii in Romania se impart in marea majoritate in doua multimi… unii care freaca hartia si unii care lucreaza in vanzari…. fac execeptie cei din IT care intr-adevar sunt platiti bine.
      De aceea am hotarat sa imi reiau vechea meserie din ’93 adica electrician, pentru care am platit un curs de recalificare de 1200 roni…
      ASTA ESTE DACA M-A MANCAT IN FUND SA MA FAC INGINER.. :P

  4. Liviu
    16.6.2009, 9:53 am

    Macar de am avea filozofi, dar avem o gramada de semianalfabeti cu diplome universitare, care se ingramadesc sa lucreze la stat, daca se poate la ceva organe de control, unde mai primesc si sporuri pt ca si-au cumparat diploma de licenta si pt ca cica vorbesc limbi straine si stiu sa foloseasca un calculator. Macar de-ar stii. Iar daca ii tine mai fac si un master si poate si doctorat si iar mai primesc niste sporuri. Se mai aleg si cu niste functii care suna bine, dar cand stai sa vezi pentru ce sunt platiti iti vine sa fugi in lume. O secretara cu 10 sau 12 clase poate sa faca acelasi lucru, probabil mult mai repede si mai bine si de vreo 10 ori mai ieftin si fara ifose.

    Traiasca sistemul public romanesc care incurajeaza oamenii sa fie studiosi. Si oare cine doreste aceasta fauna? Pe cine ajuta? In orice caz, pe mine nu…

    • Paul
      16.6.2009, 5:18 pm

      Asiatenti medicali cu studii superioare: “Aceste facult??i sunt o ma?in?rie de f?cut bani ?i reprezint? doar o formalitate pentru a ob?ine o diplom?. Cele mai multe facult??i de acest profil sunt particulare, un an de studiu cost? 3.400 de lei ?i cei mai mul?i dintre studen?i sunt asisten?i care au deja 10-15 ani vechime. Este o pierdere de timp ?i o sustragere a for?ei de munc?, în condi?iile în care cei cu vechime au trecut deja prin materiile care se predau în timpul facult??ii”, a precizat, pentru NewsIn, pre?edintele Ordinului Asisten?ilor Medicali ?i Moa?elor din România (OAMMR), Gheorghe Georgescu.

  5. Tincuta
    16.6.2009, 10:20 am

    Problema este ca in Romania nu sunt scoli vocationale serioase si bine relationate cu angajatorii. Ar fi probabil foarte motivant sa intri intr-o astfel de scoala unde sa stii ca ai parte de pregatirea cea mai buna pentru domeniul ales si care are deja contracte cu firme care sa preia absolventii si sa ii angajeze. Nu mi se pare o problema ca avem din ce in ce mai multi studenti.. mi se pare insa o problema cand vorbim despre calitatea invatamantului superior. E foarte bine ca toti tinerii vor sa invete, vor sa faca facultatea.. problema apare atunci cand ei primesc acea diploma fara sa invete mare lucru.

    • Alexandru Voiculescu
      16.6.2009, 10:42 am

      Problema in Romania este ca lucrurile nu se fac cu seriozitate; ca lucrurile s-au indepartat de la cursul normal: profesorii nu se mai duc la scoala/facultate ca sa predea responsabil, ci mai mult ca pastreze contactul cu fluxul de elevi/studenti pe care sa-i mediteze in particular. Pe termen lung deja devinde un trend si tiparul de profesor responsabil va incepe sa dispara; ar fi pacat ca totul sa devina o gluma neserioasa.
      Legatura dintre scoala si mediul privat (economic) este de dorit, dar mediul economic trebuie sa se implice; el stie mult mai clar ce necesitati are; de obicei ei doar stau si comenteaza pe margine ca scoala nu produce ce au ei nevoie: dar ei de ce nu se implica? de ce nu se duc la scoala sa colaboreze cu aceasta? – de cand a aparut acest discurs (prin 2000-2001), eu cunosc exemple in IT in care lucrurile au evoluat in directia corecta; nu stiu daca in cazul altor domenii s-a intamplat la fel.
      Faptul ca studentii obtin diploma aceea fara sa stie mare lucru este evident o problema; dar este vina studentului sau a celor care o elibereaza?

      • Tincuta
        16.6.2009, 12:26 pm

        este vina celor care abordeaza studiile universitare ca pe o afacere exclusiv. cei care isi pun ca tinta un numar cat mai mare de studenti fara sa se gandeasca la calitatea acestora si fara sa se implice in calitatea propriei oferte educationale.

  6. John Connor
    16.6.2009, 10:21 am

    Pai si cu mii de studenti facuti la stanta care nu stiu sa rezolve o ecuatie de gradul 2 e mai bine sa inteleg ? S-a triplat numar de studenti intr-adevar, dar 2/3 din ei fac facultate doar pentru ca au bani sa plateasca scolarizarea si examenele ca in rest, vai de noi.

  7. Stefan A.
    16.6.2009, 10:31 am

    In RSR, existau si licee cu profil industrial ! In 2006 , Italia , a schimbat complect sistemul liceal . A copiat sistemul socialist prin introducerea liceelor cu profil industrial ! A fost gresit sistemul socialist de invatamint ? In linii generale , nu. A avut probleme de eficienta si de promovare a elevilor capabili ( la fel ca universitatile socialiste ).In Germania , sursa principala pentru a obtine meseriasi ( in toate sectoarele) este scoala profesionala ! Un exemplu italian :La originea grupului multinational Benetton sta bunicul familiei care era de meserie croitor !!! Cine a inventat auto Ferrari ? Un inginer , Enzo Ferrari ! Fiecare meserie care permite cistigarea unui ban cistit trebuie respectata si INCURAJATA ! Actualmente, in Romania , avem un mare deficit de meseriasi ! Avem o crestere a absolventilor cu studii superioare dar aste nu a insemnat si o crestere a calitatii profesionale ( privit in ansamblu). Cine este de vina pentru situatia reala actuala ? Aceiasi clasa politica care astazi tuna si fulgera. In 20 de ani de post comunism au avut cistig de cauza doar interesele pe termen scurt. Interesele strategice ( inclusiv in invatamint) au fost complect abandonate ! Intrarea in UE, adica concurenta intre 27 de tari scoate la suprafata SI astfel de greseli strategice. ( printre multe altele)

  8. Garrigue
    16.6.2009, 10:56 am

    Stimate Khris,
    faptul ca presedintele Basescu s-a adresat ministrului invatamantului, aratind lipsa de meserii – sau “prestatii manuale” – fata de abundenta prestatiilor asa zise intelectuale, pe piata muncii din România, este o optiune personala a dinsului, indiferent de natura ei.
    O optiune personala este (in principiu) si aceea a tinerilor elevi sau studenti, care isi aleg cursusul profesional asa cum considera ei ca e bine.
    Faptul ca in momentul de fata tinerii sunt atrasi de carierele in domeniul “bunuri si servicii” … mi se pare aberant sa mai repet cuvântul “intelectual”, atit de abuziv folosit, nu e tipic românesc.
    Ce se intâmpla ulterior ? Mi se pare realist sa dau câteva exemple.
    O nepoata a acaparat, simultan si cu enorm succes, un “masterat” de politica externa si unul de “management” . Acum lucreaza intr-o agentie de voiaj.
    Un prieten tânar (fiul unor prieteni de vârsta mea :) a profesat cu succes , ca avocat in baroul Bucuresti, vreo doi ani de zile. Dupa care a renuntat – din motive morale pe care le cunosc si le aprob, nu le comentez aici – si a deschis o agentie de publicitate comerciala, in care e la fel de eficient ca si in cabinet, fara problemele de constiinta pe care le avea acolo.
    Altii se pregatesc pentru cariere internationale, luând meditatii de la profesori autohtoni care, in urma absentelor repetate din tara – datorate frecventarii congreselor si conferintelor in strainatate – au ajuns sa vorbeasca mai prost româna decât engleza …
    Intr-un fel, confirm (fara sa comentez) statisticile Dv.
    Nu trag nici o concluzie ref la afirmatiile presedintelui Basescu, deoarece nu e posibil, imi exprim doar increderea in optimismul generatiei Dv. care mi se pare – tot intr-o opinie personala – majoritar creatoare, minoritar pesimista.
    Aveti e-mailul meu, as aprecia daca doriti sa-l folositi pentru orice discutii.

    Toate cele bune,
    “Garrigue”

  9. ela
    16.6.2009, 11:20 am

    din pacate
    are mare dreptate
    atata vreme cat avem tinichigii care au invatat meserie pe unde au apucat
    si avem avocati scosi pe banda rulanta fara vre-un rost
    avem o mare problema in invatamant
    consider ca dificultatea examenelor de pe vremuri avea ca scop sortarea celor capabili de a face fata unor studii aprofundate de cei mai putin capabil
    in acelasi timp lipsa de respect fata de meseriile ce necesita munca fizica a dus la aceste derapaje sociale
    si ca o concluzie
    manichiurista imi spune ca are salar dublu fata de mine, inginer cu master, la o multinationala, cu salar bunicel, si uneori il depaseste si pe sotul ei tot inginer, in constructii, cred ca partea de cine castiga mai bine este total gresit inteleasa – poti castiga foarte bine si ca croitor, coafeza, chelner sau mai stiu eu ce, atata timp cat ai un angajator care te respecta, si nu te trateaza ca pe un negru pe plantatie, si-ti ofera un salar corelat cu munca si profesionalismul tau
    ps. inainte de a deveni inginer am lucrat si eu munca fizica~ 10 ani, si intotdeauna am fost platit peste medie, ori pentru ca reuseam sa fac mai mult, ori mai bine. In orice caz, la o linie de productie dupa ce am plecat au avut nevoie de doi oameni ca sa efectueze munca facuta de mine fluierand.

  10. c.
    16.6.2009, 11:47 am

    Precizari:

    1. – Paradoxala economie romaneasca este sustinuta de investitiile tarii lui Descartes, Pascal, Kant, J. Stuart Mill. De unde se infirma deductia nerusinata si infantila a presedintelui Romaniei ca o tara de filosofi nu e compatibila cu o economie de secol XXI.

    2. Presedintele Romaniei ar trebui sa se intrebe cati tineri romani lucreaza pentru Google si, mai mult, in ce tara lucreaza (in Romania sigur nu). Oare Google nu este parte a tipului de economie contemporana? Si daca este, ea nu este si o economie pe care Romania ar trebui sa o practice in paralel cu economia agragra?

    3. Presedintele Romaniei nu stie ca Google nu este un director etern care sa cuprinda dintotdeauna intreaga cunostere. Cunoasterea este a oamenilor specialisti in papadii si anchilozati in citirea expiratului Herodot. Ei intra pe net si scriu ce e papadia ?i cine s-a batut cu persii. ( Cu siguranta presedintele marinar crede ca Herodot e un filosof si filosofia e filosofia de viata cu care te dai mare la un pahar de whiskey).

    Concluzii:

    1. O tara care se uraste pe sine isi va batjocori intotdeauna cetatenii, prin chiar vocea presedintelui ei. O asemenea tara va distruge in egla masura, din aceeasi miscare, si mecanicii si filosofii si va avea parte numai de acei politicieni care o pot detesta si o pot darama in mod irevocabil. Pentru ca votam cu ura de noi insine, cu masochism.

    2. O tara care repudiaza gandirea nu va stii nici cum sa lucreze cu bratele.

    3. Daca Romania vrea muncitori calificati, calea de a-i avea nu este aceea de a extermina specialistii in papadii. Cu ce difera discursul lui Basescu de discursurile si actiunile lui Ceausescu de a trimite intelectualuii la canal?

    4. Daca economia Romaniei ar trebui sa slujeasca acestei tari, atunci nu tinichigii ne lipsesc in primul rand, ci laboratoare de cercetare sa facem roboti. Pana una alta economia noastra se sustine nu din agricultura sau metalurgie, ci din importul de tehnologie facuta cu mintea nemtilor, japonezilor sau chiar a romanilor plecati pe la universitati americane ca MTI .

    • Alexandru Voiculescu
      16.6.2009, 11:57 am

      Realitatea raportata la concluziile tale, asa cum o vad eu:
      1. – realizat 100% – chiar asta se intampla
      2. – realizat 100% – chiar asta se intampla
      3. – de acord cu prima fraza
      – nu difera cu nimic discursul lui Basescu (oare cati isi dau seama?!)
      4. – de acord

      Acum: ce putem face noi ca sa schimbam starea de fapt? Cum schimbam tara asta?

      • gigi
        3.7.2009, 2:14 am

        Sa faci un blog ca asta este primul pas. Parerea mea este ca initiativa privata ar avea cel mai mare succes in a repara ceva.

      • Alexandru Voiculescu
        3.7.2009, 9:13 am

        Inca un blog? :) – gasesc destule foarte interesante; abia am timp sa le parcurg…

  11. Radu
    16.6.2009, 11:59 am

    In ultimii ani a fost inflatzie la o serie de discipline neproductive, cum ar fi facultatzile de comunicare si filosofie. De asemenea a fost un numar foarte mare de candidati la facultatzi cu profil economic, stimulatzi probabil de expansiunea sectorului bancar, si la facultatzile de drept, unde toti viseaza sa ajunga mari avocatzi.

    Asta duce la o serie de persoane cu o pregatire fie complet neproductiva (filosofie / comunicare), fie specializatzi pe un domeniu in care deja exista tone de candidatzi (economie, drept, etc.), in timp ce alte discipline sufera de o lipsa cronica de angajatzi, lucru care duce la cresterea aberanta a compensarii pe anumite branse si la dezechilibre in economie.

    Daca la asta s-a referit Basescu, atunci clar are dreptate. Solutzia, este crearea unui serviciu de consultatza in scoli care sa informeze candidatzii.

  12. unu
    16.6.2009, 12:03 pm

    “Cu ce ar fi vinovati tinerii care aleg sa devina absolventi de invatamant superior in loc sa devina absolventi de scoli profesionale?”
    In parte sunt si ei vinovati, pentru ca se uita la ce se intampla in jurul lor si incearca sa copieze fara a mai trece faptele prin filtrul gandirii. Vad oameni parveniti care se folosesc de diplome ca sa scoata cat mai multi bani fara sa ofere ceva in schimb. In loc sa isi puna problema sa faca ca cei amintiti mai sus, tinerii ar trebui sa invete sa faca bine si foarte bine ceva care le place, pentru ca atunci au sanse sa castige si bani si respectul celor din jur, chiar fara o diploma in dotare!

    “Ce ar trebui sa faca profesorii? Sa le explice celor din clasa a VIII-a ca ar fi mai bine sa nu urmeze traseul liceu-facultate, ci scoala profesionala – campul muncii?”
    De ce nu? Refuz sa cred ca 100% din cei care termina clasa a VIII-a sunt capabili si dornici sa isi continue studiile cu un liceu teoretic si mai apoi cu o faculatate. Fiecare dintre noi avem limitarile noastre si ce e mai important avem calitatile noastre.
    Eu zic ca nu e nimic rau daca nu vrei sa treci prin etapa liceu-facultate, mai ales atunci cand te atrage o meserie, cand ai putea sa inveti sa faci ceva
    cu adevarat de calitate intr-o scoala “profesionala”. Tot respectul pentru meseriasul care isi cunoaste si iubeste meseria, pentru ca el va produce/oferi ceva de calitate.

  13. marius
    16.6.2009, 12:15 pm

    pai de ce nu faceti calculele pina la capat. De ce nu ne spuneti citi absolventi de st. umaniste (unde intra si filosofia) sunt anual si citi sunt la tehnice sau economice? veti vedea ca umanisti sunt f. putini. Dar de, un nebun arunca o piatra, multi altii se chinuie sa o scoata.

    • Tincuta
      16.6.2009, 12:24 pm

      hmmm… da-mi voie sa ma indoiesc. Politehnica trage cu arcanul dupa candidati iar cei care o termina sunt semnificativ mai putini decat cei care intra. Din estimarile mele cei mai multi studenti sunt la drept, stiinte politice, relatii publice.. deci tot “umanisti”.

    • ela
      17.6.2009, 2:13 pm

      din pacate toti teoreticienii intra la stiinte umaniste inclusiv profesorii de matematica pentru ca in primul rand sunt pedagogi
      si da se fac avocati pe banda rulanata fara vreo-un scop anume, si nu se fac ingineri, tehnologi…etc,
      daca numeri fabricile ce produc toti au nevoie de tehnologi/inginer ori in industria alimentara, ori in cea chimica, ori in cea farmaceutica, ori in cea mecanica – daca aduni toti specialistii care termina si compari cu numarul de teoreticieni rezulta ca sunt sub 10%
      se fac multi medici, dar la cursul de specializare la ecograf spun ca domnule doctor nu vad unde e rotula ….cand era cat ecranul :)

  14. Alexandru Voiculescu
    16.6.2009, 12:29 pm

    Pe de alta parte lumea se reprofileaza; cunosc destule persoane care, desi si-au dorit o anume meserie, au ajuns sa absolve 2 facultati (a doua fiind de fapt ceea corelata cu meseria practicata).
    O alta situatie pe care o cunosc personal este a unor persoane care s-au apucat de facultate aproape de 40 de ani, pur si simplu, de frica perspectivei somajului. Faptul ca diploma nu mai valoreaza mare lucru, ii permite angajatorului s-o ceara: daca toata lumea are, atunci ce motivatie are acesta sa angajeze pe cineva care nu are?! Piata muncii se regleaza de la sine; dar tot timpul va fi putin intarziata (dar poate cineva spune ca ne trebuie fix 10.500 de economisti? ar fi bine daca cererea s-ar intalni cu oferta? John Forbes Nash Jr. a luat premiul Nobel demonstrand ca NU?! ): doar asa apar oportunitatile – din dezechilibru. Iar cei care le prind si dovedesc succes in cariera devin exemple de urmat pentru altii si astfel domeniul devine cautat de cei mai buni, pana se satureaza si se creaza un nou ciclu.
    Sunt ferm convins ca realitatea bate discursul TB-ului.

  15. Ioana
    16.6.2009, 12:40 pm

    Nu sunt de vina ca vor sa fie studenti, dar sunt de vina ca nu stiu ce sa faca cu aceste studii si multi dintre absolventi sunt tot necalificati dupa 3-4 ani de facultate.
    Iar ospatarii adevarati, care stiu ce inseamna un serviciu facut bine, lipsesc cu desavarsire. Oare de ce nu vrem sa mergem la mare in Romania? Pentru ca suntem prost tratati…atunci de ce nu vrem sa avem scoli profesionale, ci doar universitati?

  16. alphadog
    16.6.2009, 12:52 pm

    De urmarit si ce se intampla cu ei dupa absolvire. Si cati dintre cei inscrisi parcurg intregul ciclu.
    Eu am remarcat faptul ca numarul celor inscrisi in scolile profesionale si postliceale s-a pastrat constant, in perioada analizata. Cu cresteri si scaderi. Dar nu a existat o descrestere constanta (mai ales in cazul profesionalelor, in 2004 numarul elevilor este mai mare decat in 1995). Doar ca eu as mai pune si o alta intrebare: Cati dintre ei au decis sa profeseze in Romania?

    Nu cred ca numarul in scadere al elevilor din invatamantul postliceal si profesional este problema, ci valorificarea absolventilor pe piata interna.

  17. Nautilus
    16.6.2009, 1:08 pm

    Daca ar fi fost adevarat ca exista un deficit de meseriasi si un excedent de absolventi de studii superioare, stiind cum a functionat piata muncii din 1990 incoace, absolventii de studii superioare ar fi fost triati de mecanismul economic si ar fi ajuns, cu toate diplomele lor, soferi, agenti de vanzari, secretare sau ospatari, motiv pentru care discutia ar fi fost un inutil consum de energie.

    Pentru cativa ani chiar asa a fost.

    Faptul ca declaratia presedintelui a starnit cuibul de viespi demonstreaza ca in prezent situatia este diferita si ca publicul stie asta. De altfel vesnicele sageti jurnalistice aruncate inspre “corporatisti” si ale categorii asemenea au ecou in randul publicului de ani buni…

    ~Nautilus

  18. bug zileriu
    16.6.2009, 1:14 pm

    Cum nu intelegi cine este de vina, Cristian? Este sistemul de invatamant, care nu face o selectie a elevilor, in functie de aptitudini, rezultate, etc. Cui foloseste sa permiti cuiva care nu are nici “aplecare” pentru studiul unui anumit domeniu, sa termine cu chiu cu vai o facultate, doar ca sa aiba o diploma? Si asta pe bani publici!
    In mod cert nu foloseste nici societatii (care suporta o mare parte din “studii”), nici absolventului. Apropos, stiti cat la suta din absolventii de facultate isi gasesc job “in meserie”? La Stiinte economice, daca nu ma insel, cifra pentru anul precedent era de 5%! Unul din 20!
    Am avut zeci de absolventi la interviu, pentru angajare. Circa 80% nu aveau nici o sansa sa fie angajati in bransa, fiindca, de fapt, nu aveau nici o calificare! Aveau doar o diploma, care era un petec de hartie fara nici o valoare. Aceasta este, in mod cert, “meritul” sistemului de invatamant!
    Pana la urma, zeci de procente din absolventii de facultate se vor angaja pe functii de calificare net inferioara pregatirii pe care ar fi trebuit sa i-o dea facultatea. Ani irositi pentru “studenti”, resurse irosite pentru societate…
    “Noroc” ca exista sistemul bugetar, care absoarbe o buna parte din acesti “specialisti”.
    Pe de alta parte, lipsa adevaratilor meseriasi are repercusiuni in economia reala – “pretul” unei munci calificate descurajeaza investitia in domeniul productiv. Or aceasta este o cale sigura catre colaps economic…

  19. Paul
    16.6.2009, 1:19 pm

    Este prea simplu, in momentul asta in Romania, sa faci o facultate. Sunt absolventi cu diploma la noi in tara, indivizi care dincolo nu ar termina nici liceul. Atata timp cat facultatea va fi un walk in the park, toata lumea va vrea sa mearga acolo. Concursuri de dosare peste dosare, tot felul de elevi de pe te miri unde de la licee din tara, etc. Ia sa reapara examenele serioase de admitere, sa vezi cum se mai gandesc ca ar fi bine si la o profesionala…..

  20. MBadragan
    16.6.2009, 1:27 pm

    Mao Tze-Tung, cred, spunea ca atunci cind moare un om este o tragedie. Cind mor un milion de oameni, e statistica. Cumva, acelasi principiu se aplica si situatiei de fata. Fiecare din noi este liber sa’si aleaga drumul pe care vrea sa mearga. Fiecare cu motivatiile lui, oricit de aberante sint ele. Problema se pune abia atunci cind, statistic vorbind, suma alegerilor individuale conduce la o tendinta aberanta. Concluzia, in cazul asta, nu poate fi decit faptul ca ceva nu este corect reglat pe undeva, un mecanism lipseste.

    De acord cu domnul Voiculescu, piata se auto-regleaza, chiar daca o face cu oarecare intirziere, si este normal si benefic sa existe dezechilibre. Totusi, atita timp cit, printr’un defect oarecare, sint chemati la competitie multi, semnificativ mai multi oameni decit exista cerere si o mare parte din acesti oameni sint foarte departe de criteriile de selectie (sau de cei care vor fi selectati) rezultatul nu poate fi decit dezastruos. In primul rind somaj. Apoi, somerii sint absorbiti in alte domenii, dar cu frustrarile de rigoare, sau de piata neagra, cu frustrari si dezavantaje si mai mari.

    Un alt argument ar fi faptul ca, dupa studii psiho-sociologice suficient de plauzibile , in hexagonul intereselor al lui Holland, cei mai multi oameni se aseaza in categoriile “Conventional” si “Realistic” (nu stiu cum s’au tradus la noi asa ca nu ma hazardez sa le dau denumirile romanesti). Dupa aceeasi teorie si aceleasi studii, gradul de satisfactie si de implinire profesionala, inerent si performanta in meserie, tine foarte mult de activarea intr’un domeniu corespunzator intereselor si abilitatilor personale.

    Daca ne uitam la statisticile lui Khris, in Romania situatia pare, statistic, inversata. In cele 2 categorii sint inclusi cei mai putini oameni. Acum, ori sintem noi mai cu mot decit restul lumii, ori ceva nu e in regula. Eu cred, ca si domnul Basescu, ca ceva nu e in regula. Si mai cred ca un prim pas ar fi incurajarea oamenilor sa’si asume limitarile si calitatile. Asa ca da, mi se pare in regula sa facem consiliere inteligenta a copiilor. Nu de la clasa a VIIIa ci chiar de la gradinita. Sa’i incurajam sa fie mindri de ceea ce pot face, sa’i invatam sa faca si mai bine lucrurile pentru care au un talent si sa ii invatam sa accepte alteritatea (asta ar fi cel mai greu).

    Ar mai fi multe de scris dar ma opresc si imi cer scuze pentru lungimea comentariului.

  21. Alex
    16.6.2009, 1:39 pm

    Nu e chiar atat de usor sa devii filosof, mai ales daca faci o facultate serioasa, cum e cea din Universitatea Bucuresti. Nu o incep prea multi, iar dintre cei care incep, aproape jumatate renunta in anul al 2-lea. E o facultate grea, iti trebuie o motivatie puternica sa o faci stiind ca n-ai un traseu clar al carierei dupa ce termini. Poti ajunge bine sau rau si totul depinde tine. Poti preda in liceu, dar la fel de bine poti lucra intr-o editura, in banci sau in asigurari, poti face jurnalism, publicitate, PR sau consultanta in management.

    Stiu, pentru Basescu, “filosof” e o metafora pentru absolventul de invatamant superior, in general. Subtextul e ca fac prea multi facultate si prea putini invata meserie. Chiar daca ar fi asa, nu stiu care e treaba presedintelui si ce ar avea el de facut in legatura cu asta. Cred ca nimic.

    Educatia si pregatirea profesionala e, pentru fiecare, o investitie personala. Daca asa aleg oamenii sa investeasca, asta e. O fac liber, fara sa le puna cineva pistolul la tampla. Inseamna ca, economic vorbind, asta are sens pentru ei acum. Cand somajul cu diploma va deveni o perspectiva cu adevarat amenintatoare, atunci mai multi vor alege sa se faca zidari, cred.

  22. zimbrul
    16.6.2009, 2:19 pm

    “tara ne vrea prosti” nu mai e de actualitate. Orice meserie este bratara de aur si guess what: in UK un instalator poate castiga 1500 de lire sterline intr-un weekend instaland o centrala de apartament.
    Asa ca ar fi timpul ca putorile alea de la Guvern, de la presedentie samd (numesc aici toti politicienii) sa vina cu o reforma in sensul de a organiza si de a stabili cai prin care absolventul de liceu sa poata invata o meserie. Colegiile de meserii ar fi cred o idee buna (gen Open University dar pentru meserii).

  23. bug zileriu
    16.6.2009, 2:25 pm

    Pentru Alex
    “Educatia si pregatirea profesionala e, pentru fiecare, o investitie personala”.
    Nu neaparat, in mare masura invatamantul este subventionat si de catre societate.
    Pe de alta parte, o investitie este cu adevarat o investitie numai daca este destinata a produce ceva. A produce un petic de hartie fara valoare nu este o investitie.

    Pentru MBadragan
    Comentariile Dv. mi se par cat se poate de pertinente.

  24. Duduveche
    16.6.2009, 3:15 pm

    Khris de vorbit aici de plutocratia salbatica din RO – accesul la civilizatie (scoala, facultate, medicamente, carti) de 20 de ani este permis doar celor bogati. Care-si fac averea cum si-o fac. Si acesti parveniti normal ca nu vor sa si vada copiii mecanici auto ci notari, procurori.
    In ast timp mii de copii poate geniali putezesc la tara in analfabetism.

    • MBadragan
      16.6.2009, 4:49 pm

      Duduveche, daca imi permiti, comentariul asta e cam plin de aschii de la limba de lemn a revolutiei proletare. Am in familie cel putin 2 situatii de oameni de la tara, fara venituri spectaculoase, unii chiar la limita subzistentei cu 2 salarii minime pe economie, care isi tin copiii in facultate, fiecare cite unul. Unul din copii este incredibil de chibzuit, trage de facultate cit poate de tare, incepi sa vezi cum se realizeaza (deh, e de la tara, stie cum sa duca greul, cum sa munceasca, stie ca nu ii da nimeni daca nu’si ia singur). Celalalt copil a tocat banii parintilor, i’a inglodat in datorii, a trecut ca gisca prin apa prin facultate si acum lucreaza ca vinzatoare (deh, e de la tara saraca, asa e ea, mai proasta, cine sa’i deschida ochii?)

      Am povestit cele 2 situatii, cu tot cu explicatiile “populare” din paranteze, ca demonstratie a faptului ca nu exista o regula. Nu, nu doar copiii cu bani fac facultatea. Si nu, nu toti copiii de la tara sau fara bani care se duc la facultate au ce cauta acolo.

      Evident, putem sa ne gasim scuze oricind. Se cheama rationalizare si este, alaturi de uitare, unul din mecanismele de baza de auto-protectie al psihicului uman.

  25. Eu
    16.6.2009, 4:17 pm

    Cre’ ca Base zice ceva. Poate nu e formularea ideala, da’ priceperea mea de ce zice el e ca orientarea profesionala ca activitate care ar fi cel putin util mai ales celor scoliti in cadrul sistemului de invatamant e la pamant. Cre’ ca e evident pt. oricine are cat de cat contact cu realitatea ca o gramada de absolventi de fapt n-ar avea ce cauta in facultati, si ca oricum trec prin ele precum gasca prin apa. Ei nu-s constienti la vremea facultatii ca asta nu le ajuta la nimic, si ca nimeni nu-i angajeaza pe baza hartiei de absolvire (cel putin pe majoritatea, PCR-ul functioneaza in continuare in RO – pile, constinte si relatii, vreau za zic). Daca ar exista cat de cat orientare profesionala incepand deja din scoala generala, s-ar evita situatii in care fata lu’ mamica vine sa se angajeze programator si ea abia e in stare sa lege doua vorbe, daramite sa scrie cod, desi are o diploma de la o facultate considerata buna. Fata aia a lu’ mamica traieste ea cumva pe spinarea babacai pana cand aia moare, da’ dupa aia abia da de greu. Cand e tarziu si nu mai vine oricum nimeni sa-zi zica “ba, du-te ba de te fa femeie de serviciu, ca la altceva nu te duce mintea!”.

    Cam asta e interpretarea pe care o dau eu ziselor lu’ Base. Problema nu e ca n-avem noi tinichigii sau bucatari, problema e ca ala cu diploma de ASE care se vrea mare afacerist da’ nu stie sa adune doi cu doi o sa-si rupa gatul si o sa moara de foame, daca nu se resemneaza si devine un contabil prost platiti si acru, si asta doar pt. ca pana la terminarea studiilor, inca de la vremea cand era in generala, s-au tot gasit unii sa-l minta, si sa-l sece de bani, vanzandu-i vise irealizabile – anume convingandu-l ca el chiar e capabil sa fie economist.

  26. marcus
    16.6.2009, 5:44 pm

    Mesajul lui Basescu ascunde realitatea dureroasa ca romanii nu sunt chiar asa de specialisti cum se credea – adica piata romaneasca oferea mina ieftina de lucru si lucratori mare specialitate. Se poate ca nu era chiar asa…

    • Alexandru Voiculescu
      16.6.2009, 5:58 pm

      Daca piata romaneasca NU ofera mina de lucru ieftina si lucratori de mare specialitate inseamna ca ofera o mina de lucru relativ scumpa si/sau nu atat de specializata. Atunci indemnul TB-ului a fost sa mai studiem pe la scolile de meserii si sa cerem si bani mai putini pentru specializarea respectiva :) – efectul dorit fiind doar doar sa mai aducem ceva valuta in tara; sa nu plece investitorii in tari gen India, Ucraina, China.
      Cu alte cuvinte sa traim bine ;) in lumea a 3-a a Europei.
      Din pacate pentru mesajul TB-ului nu forta de munca alunga investitorii, ci chiar guvernul prin masurile luate (sau neluate); prin modul general si local de a privi un investitor si al ajuta (spagi pentru avize; teren scump; greve etc…).

      Sunt mai multe tipuri de investitori:
      - cei care cauta forta de munca ieftina (si care se stie ca sunt ca lacustele; pleaca imediat ce nu mai pot ‘produce’ aici)
      - cei care vin aici ca extindere a operatiunilor
      - cei care vin aici pentru ca au gresit enorm pe pietele de pe care au pornit si asta e singura lor sansa sa supravietuiasca (aici gasesc un mix de costuri/competente care le permite acest lucru)
      - cei care vin aici dupa ce s-au ars deja in India :)
      Or mai fi si altii…

      Predictie: Nu vor aparea foarte curand centre de excelenta serioase (gen Google) pentru ca nivelul de trai este prea scazut; daca te respecti si vrei sa oferi ce-i mai bun angajatului tau (caz Google) – atunci nu-l tii intr-o tara ca Romania, ci il duci la Zurich, Dublin, NY etc…

      • marcus
        16.6.2009, 7:00 pm

        Apropos de India si labor outsourcing: Romania se stie de mult ca era una dintre competitoarele Indiei chiar daca mina de lucru era mai scumpa, deoarece se considera mai in tema cu operatiunile business din europa si america.

        In privinta mesajului lui basescu, nu cred ca este totul atit de in alb si negru ca in “mai ieftin sau mai scump” , etc. Daca observam, in mesajul lui se adreseaza invatamintului si fortei de lucru, deci cel putin doua tinte. Din discursul lui, in privinta invatamintului este de acord cu tine si multi altii de aici deoarece blameaza indirect invatamintul ca nu atrage studenti in studiul meseriilor: deci, ne putem astepta la stoparea salariilor si imbunatatirii conditiilor de invatamint. Pe de alta parte se adreseaza fortei de lucru pe care o considera nepregatita; deci, ne putem astepta la pastrarea salariilor in stagiul de acum (contrar parerii mele ca salariile trebuiesc marite, bugetari sau nu…!), si contracte facute in continuare pe tema procurarii fortei de munca ieftina si… cu mai putina calificare, ce nu poate fi decit negativ pentru buzunarul fiecaruia ce lucreaza…

  27. Ionescu Ion
    16.6.2009, 10:53 pm

    Este prea bine cunoscut ca filozofi veritabili, care sa isi merite acest nume, sunt extrem de putini, in intreaga lume, si, in special, la noi.Pe de alta parte, stim toti ca, in toate tarile ancorate solid in democratie, in capitalism, in economia de piata, fiecare cetatean trebue sa stie sa faca ceva (produse/servicii) foarte bine, sa stapaneasca deplin know-how-ul meseriei pe care si-a ales-o, sa isi asigure un venit cat mai mare, pentru intretinerea familiei lui, pentru educarea copiilor, pentru a-si achzitiona o casa, pentru concedii, pentru educatia spirituala. Toti cetatenii trebue sa aibe un grad ridicat de civism, de solidaritate in cadrul comunitatii in care traieste si in cadrul general al tarii, sa cunoasca si sa respecte legile tarii, in care sunt precizate drepturile si indatoririle lui, sa practice voluntariatul, sa faca dus zilnic, etc. Acesta este tabloul minimal al unui cetatean obisnuit, ce intra in alcatuire marii majoritati a populatiei. Instruirea sub toate aspectele a acestui cetatean “de rand” se face fundamental in scoli, de catre profesori de cea mai buna calitate. Asemenea cetateni trebue sa alcatuiasca ceea ce se numeste” clasa de mijloc”, predominanta intr-un stat modern si prosper. Asemenea cetateni isi aleg cu discernamant conducatorii, la toate nivelurile. Cetatenii se respecta sincer intre ei daca fiecare stie ca cel de langa el este un profesionist foarte bun, eficient, ca poate conta pe el 100%, cand are nevoie de serviciile lui sau de produse facute de el. Stim ca, dupa ’89, nivelul pregatirii profesionale temeinice, confirmate de practica si recunoscute de societate a scazut dramatic. Nu mai stim daca putem conta pe laudarosenia unui meserias “din strada”, pe priceperea, abnegatia, cinstea si seriozitatea, lui. Traim un lant de deziluzii, in aceasta privinta. Talpa tarii trebue sa fie meseriasii excelenti, din toate ramurile de activitate (inclusiv profesorii, medicii,etc., nu numai zidarii, ospatarii, mecanicii de locomotiva). Grea si de mare raspundere este meseria de mecanic de locomotiva (noatea, iarna, pe viscol, departe de asezari umane, ducie mii de oameni sau mii de tone de marfuri, catre destinatie. Cei din vagoane sunt linistiti, fac nani, au deplina incredere in mecanicul de locomotiva, nestiind cat de mare ii este incordarea si cat de mica ii este inima in acele momente, ore. De aceea nu se prea inghesuie tinerii sa invete meseria aceasta. Vom ajunge sa importam mecanici de locomotiva din China, in sistem barter. Le vom da in schimb “filozofi made in Romania). Merita! Nu?

  28. CatalinP
    19.6.2009, 9:59 am

    Basescu a avut dreptate. Cu atat mai mult, cu cat exprimarea are un sens peiorativ. Problema nu este ca sistemul de invatamanat genereaza filozofi pe banda rulanta, in sensul pozitiv al cuvantului, ci ca genereaza flozofi (3 la leu), pseudo intelectuali si produse necizelate ale unei societati zguduite de nevroza foamei si a zile de maine. Vina, cred ca este a institutiei statului si a sistemului de invatamant romanesc. In ziua de azi nu se mai respecta munca. Se respecta castigul bun pe munca ioc. Exemplu mii de functionari din institutiile publice. Pe vremea lui Ceausescu era o poezie : ” Tata e muncitor pe schele … etc ” . Era folositoare, arata ca fiecare meseria are locul ei, ca tapiterul sau profesorul de latina au amandoi un rol la fel de important in societatea. Era dezvoltat acel simt civic, simt care astazi apare tot mai putin. Nu se mai volorifica statutul pe care il are un om la nivel social, ci statusul pe care crede ca il poate dobandi printr-o hartie. Poate ca solutia ar fi , o campanie care sa arata valoarea fiecarei meserii , profesii in parte. Solutia ar fi o luminarea a mintii tinerilor si ai parintilor acestora si al vindecarii complexului de inferioritate pe care il purtam in carca de atata timp.

  29. laurentiucristian
    9.11.2009, 4:22 pm

    Este nevoie de ospatari, timplari, gropari si de alte meserii. e nevoie si de studii superioare … dar fiecare sa le ia pe merit. adica sa munceasca pentru ele si sa treaca bareme minime. Altfel ne trezim cu tinichigii, bucatari , soferi,ingineri si doctori analfabeti iesiti pe banda rulanta de pe bancile scolilor si ale facultatilor. Problema e diplomele ce nu au acoperire in cunostinte deprinderi si abilitati din partea absolventilor.
    laurentiu??/

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente