Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 28.5.2010 30 comentarii

Cum arata executia bugetara pe primele patru luni

Cu o intarziere de doua zile, Ministerul de Finante a publicat executia bugetara pe primele 4 luni, iar datele arata ca:

1. In perioada ianuarie-aprilie 2010, veniturile au totalizat 52.6 mld lei, in scadere cu 612 mil lei sau 1.2% fata de perioada corespunzatoare a anului 2009. Cheltuielile au totalizat 64.7 mld lei, fiind in crestere cu 2.2 mld sau 3.4% fata de 2009.

In luna aprilie, veniturile au fost usor sub cele din aceeasi luna a anului trecut, iar cheltuielile au fost cu 14% mai mari, detalii mai jos, click pe imagine pentru marire.

2. Deficitul bugetar inregistrat in primele patru luni din 2010 a ajuns la 2.25% din PIB, in crestere comparativ cu procentul de 1.9% din PIB inregistrat in perioada ian-apr 2009. In mod normal, cifra trebuia sa fie mai mica, nu mai mare.

Mai jos se poate observa evolutia lunara a deficitului bugetar in ultimii 4 ani – daca nu se taie cheltuielile, in 2010 deficitul va fi de cel putin 9%.

3. Dupa ce in martie, cheltuielile de personal au scazut fata de martie 2009, in aprilie au crescut usor, detalii mai jos

Gasiti comunicatul MF aici, iar detaliile aici

Nu pot sa ma abtin sa nu remarc faptul ca deficitul bugetar a crescut foarte mult in aprilie, cifrele fiind comunicate la doua saptamani dupa plecarea FMI. Este posibil ca MF sa fi “coafat” putin datele pe primul trimestru astfel incat sa ia ochii FMI, iar acum au revenit la normal, pentru ca ascunderea realitatii nu mai are sens.

Share

Tags: ,

30 comentarii

  1. Radu
    28.5.2010, 11:55 am

    Orice muritor de rand vede din grafic ca 2010 va fi mai rau decat 2009 din toate punctele de vedere

  2. skortzy
    28.5.2010, 12:18 pm

    Tare-s curios cum explica “greaua mostenire” cresterea cheltuielilor si care au fost eforturile sustinute pentru limitarea acestora…

    • Cristian Orgonas
      28.5.2010, 12:19 pm

      greaua mostenire a existat, eforturile de reducere a cheltuielilor nu au prea existat

      • Gabriel
        28.5.2010, 12:27 pm

        “nu au prea existat” – nu au existat deloc…

      • skortzy
        28.5.2010, 2:06 pm

        pai pe mine ma intereseaza ce anume din “greaua mostenire” a impus cresterea cheltuielilor; ca nu au reusit sa la scada inteleg :)

      • AristotelCostel
        28.5.2010, 2:13 pm

        asa-zisele scaderi ale cheltuielilor din 2009 s-au datorat intarzierii… platilor. In mai-iunie coloanele “rosiil” vor atinge… tot maxime istorice. :P

        bOC a stat de pomana un an juma’ la conducerea a 4 cabinete de cretini.

  3. dorel
    28.5.2010, 12:51 pm

    oare cat au cosmetizat cifrele in astea 2 zile?

    Multumesc Khris pentru obiectivitatea ultimei fraze…pacat ca analizele tale se bazeaza pe cifrele lor

    Pe de alta parte am inteles ca au scazut veniturile din accize….de remarcat efortul bnr de a tinti euro sus in ziua in care este luata valoarea euro pentru calcularea accizei pentru 2010…sper sa fie o lectie pentru cei care sustin ca majorarea taxelor va aduce mai multi bani la buget…

  4. dudu
    28.5.2010, 12:52 pm

    nu ma pot abtine. ca nu comentez de felul meu.
    cat de bine pot sa arate, la nivel macro, graficele guvernului tariceanu. mai putin vara-toamna 2008, unde sare in ochi ca au platit repede-repede niste bani la prieteni si obligatii, ca stiau ca nu mai prind multa vreme teschereaua…
    cresterile acelea de salarii sunt in pandat cu gramezile de bani care se incasau la vremea aceea. cum ar fi fost sa se incaseze banii care s-au incasat si guvernul sa spuna/minta ca nu avem de unde creste pensii/salarii, intr-o romanie in care inca se murea de foame din venitul minim garantat.

    si in ciuda acestor evidente de cifre, inca sunt unii care il musca de fund. ca o fac din interes sau ca atat ii duce capul, conteaza mai putin…

  5. eu
    28.5.2010, 1:07 pm

    cheltuielile bugetare mai mari in apr 2010 decat in apr 2009 si apr 2008???
    cum e posibil?
    nu e criza?
    36% din total cheltuieli apr 2010 se duc pe asistenta sociala. uluitor.
    inca 13% din cheltuieli se duc pe bunuri si servicii.
    adica 50%
    pentru investitii ce mai ramane?
    cum e posibil sa scada suma colectata din accize fata de luna apr 2009 in conditiile in care fata de anul trecut accizele la tigari au crescut cu minim 35% iar cele la benzina cu minim 15%?
    poate imi explica si mie cineva

    • Cristian Orgonas
      28.5.2010, 1:12 pm

      eu: veniturile din TVA si accize au scazut pentru ca a scazut consumul.

      • eu
        28.5.2010, 1:16 pm

        ok
        asta am inteles si eu.
        dar cei care au crescut accizele nu s-au gandit la asta?
        avem o economie oricum foarte fiscalizata. de ce sa introducem taxe si impozite noi?
        nu se vede ca suma colectata scade sau ramane aceeasi?
        consumul de tigari ma indoiesc ca a scazut. aici a crescut contraganda

      • Cristian Orgonas
        28.5.2010, 1:20 pm

        suntem obligati sa marim accizele, dar guvernul a devansat programul convenit cu UE.

    • dorel
      28.5.2010, 6:23 pm

      @eu bravul guvernator a facut cartile si a extras pentru statul roman un leu mic micut exact in ziua de referinta pentru calcularea accizelor pentru anul 2010…sa va povestesc cum cresterea pretului la combustibili a bagat in groapa transportatorii…statul a vrut bani direct din acciza pentru ca dupa mintea lor , mai bine din accize decat din profit (apopo khris, profitul se calculeaza dupa ce scazi salariile oamenilor care nu sunt someri)

      si pe urma vine un economist cu atitudine si arunca bomba…incasarile din accize au scauzt ca a scazut consumul, dar nu spune de ce a scazut consumul (pentru ca au crescut accizele) ca asa e in politica…intodeauna cand minti spui si juma de adevar

      iar treaba cu obligativitatea cresterii accizelor e grenada cu fum, Khris, la tutun n-au crescut, iar cresterea nesimitita de anul asta e din cursul euro, lucru pe care vad ca il ocolesti …nu stiu cat e obligativitate de crestere a accizelor si cat e recomandare, dar asa e in politica…poti da vina pe ue ca ei ne-au pus…cum ne-au pus sa interzicem fumatul in locuri publice, iar noi am facut legea dupa mintea noastra

  6. M
    28.5.2010, 1:15 pm

    Deficitul PAYG: 950 mil EUR in 4 luni. x3 si scazand efectul de baza din 2009 = lejer 2,5-2,6 miliarde EUR, adica 30% din venituri. Schema Ponzi PAYG e in faliment si se duce dracu.

    • Cristian Orgonas
      28.5.2010, 1:18 pm

      M: lasa ca guvernul va carpi o parte din deficit prin reducerea contributiilor la PII. Adica acoperi gaura de astazi prin largirea gaurii de maine

  7. M
    28.5.2010, 1:43 pm

    Daca ai urmarit, sansele cresc in favoarea noastra, sper ca pana in final sa ne facem auziti unde si cat trebuie pentru a bloca ideea.

    Chiar si daca taie tot de la P2 anul asta, acopera doar 1,4% din deficitul consolidat si doar 6% din deficitul PAYG. Sa fim seriosi, daca faci asta nici macar nu meriti sa fii acuzat de “contabilicism”, esti doar cretin si atat.

    • Gabriel
      28.5.2010, 1:53 pm

      Ti-au lasat impresia ca ar putea sa gandeasca mai mult?

    • AristotelCostel
      28.5.2010, 2:10 pm

      @m

      Eu abia astept sa vad cum dregeti expunerea pe bursa si ce explicatii veti oferi “investitorilor” obligati.

      Trag tare sforile domnii smecheri? Ce surpriza!!! :D

    • cristian dogaru
      28.5.2010, 2:18 pm

      domnu bobocea, daca va taie din cotizatii eu promit sa ma leg cu lanturi, batute in piloni (doi la numar) de sediul MF….pai, cum adica, sa refuze dreptul la fericire a milioane de cotizanti?…astia nu sunt constienti ca doar pensiile private mai scot romania din criza?….sunt oripilat!

      • AristotelCostel
        28.5.2010, 2:26 pm

        … ce bine se imbina cu Razvan Pascu, da’ ce manipuleaza ba’etu asta.

        http://www.ziuaveche.ro/intalnirile-ziuavechero/1455-mihai-bobocea-la-pensia-privata-nu-ai-ce-pierde

        astia-s penali.

      • AristotelCostel
        28.5.2010, 3:07 pm

        citesc si ma minunez… domnu’ jurnalist Mihai Bobocea vorbeste despre bomba demografica din Romania si in acelasi timp vrea sa mute CAS de la actualii pensionari, inca in viata, in curtea lui plina de smecheri.

        Am o intrebare.

        In originala voastra “logica de ba’eti” v-ati gandit din ce bani vor fi mentinuti in viata actualii pensionari?

      • AristotelCostel
        28.5.2010, 4:11 pm

        Si ca sa realizam ce spirit investitional are jurnalistul Mihai Bobocea, tocmai ce-am dat de o “speculatie” din vara lui 2008 (inainte de prima prabusire consistenta a preturilor la cloace), cand recomanda… ca si acum… cumparare.

        Daca as avea 100 de euro… de la Razvan Pascu, n-as lasa-o pe mana lui Mihai Bobocea ca ma umple… de datorii.

      • Cristian Orgonas
        28.5.2010, 4:47 pm

        AC: una este sa combati pe cineva, si alta este sa jignesti. Daca nu te poti abtine, o sa fiu nevoit sa iti sterg sau editez comentariile.

      • doctoru'
        28.5.2010, 6:35 pm

        @AC:
        Pont: ai nevoie de ajutor profesionist. Cat mai rapid, ca nu se stie.
        Indiciu: delirium tremens, paranoia, etc.

        @Khris: chiar permiti jigniri personale la comentarii?

  8. M
    28.5.2010, 4:56 pm

    (compania ma onoreaza)

    Isărescu: Înăbuşim fondurile de pensii private pentru că avem dezechilibre în bugetele de pensii

    Fondurile de pensii private care ar fi putut economisi pe termen lung, “la primul semnal le înăbuÅŸim pentru că avem dezechilibre în bugetele de pensii”, a declarat joi guvernatorul Băncii NaÅ£ionale a României, Mugur Isărescu.

    “Nu vrem să economisim pe termen lung. Nu avem niciun sistem de economisire pe termen lung. Ne-am făcut sistemul de pensii private (…) Fondurile de pensii care ar fi putut economisi pe termen lung ÅŸi să dea bancherilor posibilitatea să dea credite pe termen lung în lei, aproape nu există. Când le formăm, la primul semnal le înăbuÅŸim pentru că avem dezechilibre în bugetele de pensii (bugetul public de pensii n.r.), ceea ce facem ÅŸi anul acesta”, a menÅ£ionat Isărescu.

    Guvernatorul BNR a adăugat că în această situaÅ£ie “bancherul are o problemă deosebită”, în condiÅ£iile în care economisirile se fac pe perioade scurte, în timp ce bancherii trebuie să dea ÅŸi credite pe termen lung. “Românii economisesc pe termen scurt, de multe ori se plimbă cu banii de la o bancă la alta după 0,5 ÅŸi 0,8 puncte procentuale diferenţă de dobândă. Dacă bancherii îi penalizează pentru miÅŸcarea acestor fonduri cu comisioamne se supără”, a adăugat guvernatorul BNR.

    Oficialul BNR a precizat că maturitatea economisirilor este de 3-4-7 luni, în condiţiile în care bancile trebuie să dea şi credite pe termen lung de până la 30 de ani.

    (sursa: NewsIn, stire de dupa confe de ieri de la BNR)

    • AristotelCostel
      28.5.2010, 5:09 pm

      tatucul Caritas si FMI moare de grija pilonului II? Nu se poate! :D

      Tovarasul Isarescu ne poate spune vreo afacere finantabila cu credite pe 30 de ani? Cumva, se refera doar la jocul piramidal imobiliar? :P

      Cand se va inteti criza globala si bancherii romani vor ramane iar… umectati, vor creste si dobanzile… ca de obicei, prea tarziu. A doua oara va fi… naspa.

      Tampenii:
      - pensie privata “obligatorie”
      - statul vireaza prin decizie unilaterala o cota din CAS catre pilonul II si plateste dobanzi pe banii de data asta imprumutati de la pilonul II.

      Realitate:
      Fondurile de pensii private sunt, dupa cum spune tovarasul Isarescu, fonduri tampon pe care sa joace tovarasii bancheri tananica.

      Prognoza:
      In 2011 cel tarziu sistemul financiar mondial se curata de … gambling. :D

      • AristotelCostel
        28.5.2010, 5:17 pm

        ptiu… fni

      • cosmin
        28.5.2010, 8:13 pm

        @AC
        Sa admitem ca ai dreptate si sistemul capoteaza, ce relevanta mai are cuamtumul cotizatiilor actuale la PAYG?
        Pe de alta parte, cateva observatii:
        – cat au platit, atat au (povestea cu cheltuirea excedentului din urma cu ceva ani nu tine, a fost facuta tot pentru ei: pensionari anticipate, subventii pentru o industrie falimentara, etc).
        – exceptand cativa ilegalisti, nimeni nu a primit pensie daca nu a avut un stagiu minim de cotizare, asa ca sintagma PAYG nu e prea corecta, decat in sensul banii cotizati nu au fost tezaurizati.
        – cel putin in cazul meu: la o contributie de 37KRON in ultimii 6 ani la CAS din care vreo 3.2KRON au “plecat la hulitul pilon II”, daca maine dau coltu’ sotia mea va primi doar banii de la “obligatorie” (cum o denumesti tu).
        – platesc CAS 31.8% din munca mea in conditiile in care parintii mei au platit cel mult 24% pana in ’89. Conform noului proiect al legii pensiilor, cei 2.5% transferati vor determina scaderea cu aprox. 8* a punctajului anual (chiar daca platesc 29.3% CAS). Mama ei de echitate.
        Te rog, daca crezi ca merita, sa iti expui argumentele pentru care solidaritatea intre generatii e justificata (raportata la contextul economic).

  9. Cristian Orgonas
    28.5.2010, 11:05 pm

    AC: am inteles, nu esti de acord cu Pilonul II asa ca nu are rost sa mai continuam. Ai o problema cu Razvan Pascu, ai o problema cu Mihai, ai o problema cu toti cei care nu sunt de acord cu tine.
    Iar pentru ca sunt impartial, am sters atat comentariile tale, cat si ale lui Mihai.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente