Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 25.5.2010 35 comentarii

Cum a evoluat pretul benzinei in ultimii doi ani

In iulie 2008, pretul barilului de petrol atingea un pret de peste 140 de dolari, moment in care un litru de benzina costa in Romania 4.2-4.3 lei.

Acum, pretul barilului de petrol a scazut la jumatate, insa benzina costa mai mult decat in urma cu doi ani. In ce masura aceasta situatie este una normala?

Sa luam in considerare doua variabile: evolutia pretului barilului de petrol calculat in lei, si evolutia pretului la pompa a unui sortiment de benzina “populara”, respectiv OMV Carrera 95.

La inceputul anului 2008, un baril de petrol costa 243 de lei, iar pretul unui litru de benzina era de 3.62 lei. La inceputul lunii iulie 2008, un baril costa 332.5 lei, iar pretul benzinei la pompa a urcat la 4.2 lei. Cu alte cuvinte, pretul petrolului a crescut cu 37%, iar pretul benzinei cu 16%.

Sase luni mai tarziu, la sfarsitul anului 2008, pretul petrolului a scazut la 95 de lei per baril (-71%), iar pretul benzinei a scazut la 2.85 lei (-32%).

De la 1 ianuarie 2009, acciza la benzina fara plumb a crescut cu 14.3%, de la 1.424 lei/tona la 1.628 lei/tona. Cum acciza reprezinta aproximativ 34% din pretul final, cresterea de 14.3% se traduce printr-o crestere de ~4.8% a pretului benzinei la pompa. De asemenea, sa nu uitam ca tot de la 1 ianuarie 2009 s-a trecut si la standardul Euro 5.

De la 1 ianuarie 2010, acciza la benzina a mai crescut cu inca 18.4%.

Intre iulie 2008 si mai 2010, pretul bezinei la pompa a crescut de la 2.85 lei la 4.46, insa intre timp, si acciza a crescut de la 1.424 lei/tona la 1.928 lei/tona (+35%), ceea ce inseamna ca, daca pretul barilului de petrol ar fi ramas constant in toata aceasta perioada, benzina ar fi costat cu cel putin 50 de bani mai mult doar din cauza cresterii accizei. Astfel, diferenta dintre pretul de 3.35 lei (2.85 + acciza) si cel actual, se datoreaza cresterii cu 145% a pretului barilului de petrol calculat in lei.

Mai jos evolutia pretului benzinei la pompa si al barilului de petrol, click pe imagine pentru detalii. Sursa: gazonline.ro

Pentru a sumariza: comparativ cu iulie 2008, in prezent pretul barilului de petrol calculat in dolari este cu 52% mai mic, insa calculat in lei, este cu doar 30% mai mic. In acelasi timp, pretul benzinei este cu 6-7% mai mare, dar acciza a crescut cu 35%, ceea ce a avut o influenta de 12% in pretul final al benzinei.

In mod normal, daca leul ramane stabil in fata dolarului, iar pretul petrolului nu creste, ar trebui sa asistam in urmatoarele 2-3 saptamani la o usoara scadere a pretului benzinei la pompa.

Share

Tags: ,

35 comentarii

  1. Mama Africa
    25.5.2010, 11:25 am

    In iulie 2008 pretul maxim al benzinei Petrom 95 a fost de 3,98 lei!
    4,2-4,3 lei a fost un pret mediu al carburantului in acea perioada. Acum benzina Petrom 95 costa 4,40-4,43 lei!

    • Flavian
      25.5.2010, 11:37 am

      Se pare ca cei care recomandam aur, ferme si combustibili in vara lui 2008 nu ne-am inselat prea tare: Lamuriri despre dolari si aur

      Nu acelasi lucru s-ar spune despre cei care acum cateva luni recomandau investitiile la bursa: Portofoliu Khris

      Bet-Fi e in rosu de cateva zile incoace, trecand de la maximele de 34.000 luna trecuta pana sub bariera de 20.000 azi. Are momentan un minus 11 frumos si o valoare de 18.500 in acest moment.

      Americanii au incercat din nou marea cu degetul la sfarsitul saptamanii trecute, cochetand cu bariera de 10.000 pe DOW. Usor speriati, au tras un pic frana scaderilor vineri, dar ieri au revenit pe drumul cel bun. Le dorim si lor un rosu cat mai consistent azi.

      Celor care inca mai considera bursele “investitii pe temen lung” le uram in schimb vise placute.

  2. oldman
    25.5.2010, 11:31 am

    in aprilie 2008 am calatorit in usa si am inchiriat masina. dadeam 4-4,3 US$ pe un galon, adica faceam un plin (ca sa intelegeti mai bine) cu 52-55 US$.
    am fost si in aprilie 2010,in aceeasi zona, california/nevada. galonul costa 2,8-3,1 US$, adica mai putin de 35US$ pentru un plin.
    nu fac acum comparatie ca un plin in america este cca 100 lei si la noi cca 230 lei. dar vreau sa subliniez ca acolo nimeni nu se poate juca cum vrea cu preturile. a scazut barilul, a scazut si pretu la pompa. nu in aceeasi masura, ca probabil n-avem noi toate costurile dar media este 35% mai jos la carburant acum, decat acum doi ani.

    • Cristian Orgonas
      25.5.2010, 1:10 pm

      Oldman: preturile in SUA sunt mai mici pentru ca si taxele sunt mai mici. Dar ai dreptate cand spui ca suntem deficitari la capitolul transparenta.

      • Chrysthyan
        25.5.2010, 6:25 pm

        Iei in calcul preturile minime. Ai curaj sa bagi de 98 in masina? 5,1 RON per litru?

        @khris
        Vreau sa stii ca indiferent ce opinii contrare am avea apreciez blogul si analizele tale. Continua sa faci ceea ce faci.
        Mult succes!

  3. alex
    25.5.2010, 11:35 am

    pai dinu patriciu nu trebuie sa-si scoata banii din campania electorala ??

    se zvoneste ca a cheltuit intre 10 si 20 milioane de euro ba pentru PNL ba pentru PSD…

    la fel si omv.. de ce sa ieftineasca benzina cand ei au dat spaga serioasa sa cumpere petrom, rafinariile, distributia pe nimica toata…

    eu zic sa-l intrebam pe adrian nastase sau miron mitrea de ce omv nu ieftineste benzina.. ca ei stiu cel mai bine :-)

  4. eugen
    25.5.2010, 11:43 am

    ceea ce nu pricepeti voi este faptul ca barilul de petrol se vinde in $ iar tona metrica de benzina ,de asemenea in $!ca atare in usa este normala o scadere a pretului combustibililor la pompa !romania foloseste exclusiv paritatea euro/leu si cum euro s-a devalorizat puternic fata de $ iar leul fata de euro rezulta crestere a pretului combustibililor la pompa la maximul tuturor timpurilor.

  5. eugen
    25.5.2010, 11:48 am

    preturile de livrare a rafinariilor romanesti catre reteaua de distributie sint date de cotatiile internationale a produselor petroliere finite!stiu ca romanul verde doreste sa traiasca precum cei din venezuela ,adica pe principiul “petrolul este bunul nostru comun,sugativele astea de capitalisti ar trebui sa-l vinda la pretul de exploatare fara alte adaosuri”dar na` ca petrom si rompetrol si lukoil nu vor sa faca pomeni cu detinatorul de masina si mereu dornicul de mers la piata cu rabla personala

  6. garett
    25.5.2010, 12:08 pm

    Articolul asta imi aduce aminte de un banc: intrebati fiind ca fac 1+1 un matematician raspunde ca indubitabil raspunsul este 2, inginerul raspunde 1.99 +/- 0.01 toleranta iar contabilul intreaba conspiratorial “Cat vrei sa faca?”
    Dincolo de cifre, cu care se poate jongla oricum, ramane faptul ca platim mai mult desi petrolul este mai ieftin. Nu cred ca vreau sa stiu cat va fi litrul de benzina daca petrolul ajunge iarasi la pretul per baril din 2008!

    • Cristian Orgonas
      25.5.2010, 1:08 pm

      Garett: cel putin o parte din diferenta se justifica prin accizele mai mari, si prin devalorizarea leului in fata dolarului. Nu am scris niciunde ca intreaga diferenta poate fi justificata, pentru ca nu am date care sa sustina asa ceva.

  7. calin
    25.5.2010, 12:24 pm

    Foarte prost articol….Nici nu ma obosesc sa il citesc in totalitate.
    Cum poti sa spui in anul X barilul costa Y dolari iar benzina in Romania Z lei?
    Ori ne dai aici date numai in dolari (pretul universal al petrolului) ori mai bine nu te mai chinui sa faci grafice !

    • Cristian Orgonas
      25.5.2010, 1:04 pm

      Calin: nu te obosesti sa citesti articolul, dar spui ca este prost. Ma simt bine.

      • calin
        25.5.2010, 1:25 pm

        Dar pe bune acuma, pretul global al petrolului este exprimat in USD iar tu faci niste comparatii in RON. Cum a evoluat RON fata de USD din 2008? Cum a evoluat USD fata de EUR din 2008?

      • Cristian Orgonas
        25.5.2010, 1:30 pm

        Calin: am luat pretul barilului in dolari si l-am transformat in lei la cursul oficial. Prin urmare, variatiile de curs leu/dolar sunt eliminate, pentru ca pe grafic, am desenat evolutia barilului de petrol in lei.
        Iar legat de euro, doar accizele sunt calculate in euro, iar accizele au o pondere de o treime in pretul total.

      • calin
        25.5.2010, 1:38 pm

        Pai care curs de schimb valutar din 2008 l-ai luat in calcul cel din 21.iulie.2008 cand un USD valora 2,2335 RON sau pe cel din 4 decembrie 2008 cand un USD valora 3,0494?
        E cam greu sa faci niste statistici.
        Per ansamblu inteleg unde vrei sa bati cu acest articol dar petrolul nu se cumpara de azi cu livrare pe maine. Se cumpara azi cu livrare peste cateva luni si in plus preturile nu pot sa se schimbe in fiecare zi in functie de evolutiile pe bursa petrolului… Cam asta e parerea mea,
        Si sutin in continuare ideea ca avem printre cea mai ieftina benzina si motorina din UE asa ca…

  8. calin
    25.5.2010, 12:26 pm

    Trebuie sa revin cu o remarca… In Romania benzina e printre cele mai ieftine in comparatie cu alte tari (Ungaria,Austria,Franta,Italia, Germania etc) si asta raportat in EURO nu in RON cu USD si cu EUR si alte amestecaturi facute in acest articol.

  9. UnKN
    25.5.2010, 12:56 pm

    Da, de acord, articol de ametit fraierii. Cu multe cifre in valute si masuri diferite ca sa ameteasca. Slab, foarte slab.

    • Cristian Orgonas
      25.5.2010, 1:06 pm

      UnKN: corect, fraierii sunt interesati de evolutia leului in fata dolarului si a dolarului in fata euro, de evolutia accizelor, de variatia pretului la petrol si alte prostii de genul asta.
      Baietii destepti stiu ca toate cele de mai sus nu conteaza.

      • calin
        25.5.2010, 1:31 pm

        Pai daca tu esti destept si noi fraieri poate poti sa explici de ce in Romania e mai ieftina benzina si motorina decat in tari ca Ungaria,Austria,Germania,Italia,Franta etc (pretul raportat in EUR) la cursul de schimb curent?
        Oare in toate tarile din Europa este aceeasi cauza ca si in Romania? In toate tarile este aceeasi inselatorie?

      • Cristian Orgonas
        25.5.2010, 1:45 pm

        Calin: citind comentariul meu de mai sus, este atat de greu sa iti dai seama ca din punctul de vedere al UnKN, eu sunt ala fraier din moment ce pe mine ma intereseaza cifrele prezentate in articol, iar pe el nu?

    • tudor
      26.5.2010, 11:27 am

      corect UnKN! e doar ameteala si daca ai fi japonez nici nu te-ar interesa deloc. ideea e simpla si te faci ca n-o intelegi. sau chiar n-o intelegi???

  10. alex
    25.5.2010, 1:13 pm

    Fa o simulare cu cresterea pretului benzinei doar din cresterea accizelor. Dupa aia baga influentele de curs si cele din pretul petrolului.

    Vezi care ar trebui sa fie pretul benzinei si compara-l cu ce e acum. Asa putem vedea daca “suntem trasi in piept” de petrolisti…

    • Cristian Orgonas
      25.5.2010, 1:33 pm

      Este greu sa fac asta, pentru ca nu stiu ce pondere are pretul petrolului in pretul final al benzinei. Spre exemplu, in iulie 2008, ponderea era de 50%. Acum, ponderea este de 33%.

      • Stefan A.
        25.5.2010, 1:42 pm

        Cristian ca pretul merge doar in sus , este o realitate si in Italia .
        Vorbind de ponderea titeiului in pretul final al benzinei.
        Depinde mult SI de calitatea petrolului si de tehnologiile de rafinare .
        In general , firmele USA care rafineaza petrolul reusesc sa obtina mai multa benzina din aceiasi cantitate de titei , de calitate egala . Au tehnologia mult mai rafinata/moderna dar asta nu inseamna ca in Europa nu sint ceva companii cu aceiasi tehnica moderna !

  11. Stefan A.
    25.5.2010, 1:54 pm

    Astazi in Italia benzina fara plumb costa 1, 419 euro in distributorii Shell si
    1,384 euro in distributorii Esso .
    Acestea sint preturile maxime si minime din reteaua de distributie italiana .
    Cu aceleasi criterii dar pentru motorina :
    1,279 euro tot in distributorii Shell
    1,241 euro in distributorii Esso.
    Poti sa faci o comparatie Italia -Romania !
    Cum aveti si distributori Agip , in Italia vind azi benzina cu 1,386 euro si motorina cu 1,245 euro . Spor la comparat ! :)
    Informatii oficiale la http://www.prezzibenzina .it

  12. Gabi
    25.5.2010, 2:37 pm

    Oameni buni, comparati Romania cu alte state din UE si va intrebati cum de e mai ieftina benzina/motorina la noi. Pai e simplu, costurile de logistica sunt mai mici la noi. Si ca sa mai simplific, cat catiga soferul de cisterna la noi si cat castiga in Germania?
    Aici insa eu mai am o alta intrebare, cum e posibil ca in Salzburg, Austria sa existe o benzinarie care are preturile mai mici ca la noi in tara la combustibili?

  13. Retete de prajituri
    25.5.2010, 5:35 pm

    Stiati ca in Ploiesti benzina este mai scumpa ca in Bucuresti… asa, apropo de culmi…

  14. elzorab
    25.5.2010, 6:47 pm

    ia uite khris ce se intampla cu bursa, toata cresterea aiai de care ne-ai povestiti tu in ultimele 6 luni s-a dus drak intr-o singura zi. junkies, just f..ing junkies, asta sunt marii “iconiomisti” care stau la specula pe bursa…ca in film…

    http://www.capital.ro/articol/update-bursa-de-la-bucuresti-in-picaj-135360.html

  15. Viorel
    25.5.2010, 9:23 pm

    kris, vrei sa ne explici ceva corect ? atunci prezinta cum se formeaza pretul la pompa- ce procent are titeiul, ce procent au cheltuielile, ce procent au accizele… la momente diferite – acum 2 ani, acum 1 an , astazi; si daca vrei sa vezi si influenta cursului, punele si pe alea… apoi incep comentariile; aaa.. tine cont ca producatorii incheie contractele cu cumparatorii cu anticipatie- contractul pentru vanzarea productiei Petromului a fost facut cu un an inainte, la un pret mediu prognozat- convenit…. fara legatura cu spotul de la Roterdam de azi -asa ca graficul tau e apa de ploaie; e adevarat ca pe parcursul anului se fac niste corectii, da calculul la producator- vanzatori se face cu multe luni inainte; de ce nu faci niste sapaturi adevarate inainte de a scrie articolul- acum nu o sa te trimit la scoala sa inveti cum se formeaza pretul( asta se invata prin anul doi la scoala), da un minim de informatii de baza tot trebuie sa strangi.

    • tomis
      25.5.2010, 9:47 pm

      fara gluma, viorel crezi ca poti prezenta tu asa ceva? se pare ca tu cunosti problema in mai mare amanunt si Orgonas mai mult ca sigur ca nu le stie pe toate si nici nu trebuie..

      Orgonas, crezi ca este indicat sa oferi comentatorilor posibilitatea de a-si edita textul/raspunsul si a-si insert unul sau dau grafice personale (apropos, asta este ce eu deja ofer pe blogul ce il deschid)?

      Daca ai oferi asa ceva, articolele tale cit de bune ar fi ele ar atrage si mai multi utilizatori atita vreme cit posibilitatea lor de exprimare este marita. Mai mult, articolele tale s-ar transforma in initierea schimbului de informatie si nu ar ramine canalizarea informatiei catre ceea ce, eventual si dupa cum se exprima si victor, ar putea fi in multe cazuri nu chiar informat.

      Ia in consideratie aceasta idee pentru beneficiul utilizatorului atunci cind te gindesti din nou la ideea buna ce tu ai avut-o de a deschide un blog economic in tara.

  16. Andrei
    25.5.2010, 11:25 pm

    salutare
    conform cu cele spuse pe aici si din calcule sumare, situatia dupa mine sta in felul urmator
    2.937346855lei / litru este pretul la benzina, pret care include costul cu titeiul si acciza la benzina(1.454269932 titei si restul acciza). Pana la 4.5 lei/l mai avem mult, taman vreo 1.562653145 lei.
    Hai sa vedem totusi ca miroase ceva… Unde e TVA.
    Pai TVA il platim noi direct la pompa si se calculeaza la nivelul de pret + acciza, adica o dubla impozitare care din cate stiu eu este cam ilegala(daca stiti careva ceva mai multe sa imi ziceti si mie)
    Ok , hai sa reluam: din pretul fara TVA al benzinei, care e 3.781512605 lei, scadem acciza si ramanem cu 2.298435682 leuti per litru.
    Or de la 1.454269932 pana la 2.298435682 sunt vreo 58 %. Cat pot sa fie costurile de productie si de depozitare-logistica. Cat?
    oricum regulile concurentiale nu functioneaza pe aceasta piata”libera” a.i. sa avem un nivel cat de cat acceptabil de pret. Diferentele sunt de cativa banuti de la o pompa la alta…
    Insa rechinii astia sunt cam mari pentru micul Consiliu al concurentei…

  17. Andrei
    25.5.2010, 11:29 pm

    mai vreau sa precizez ca am calculat preturile la 70$/baril, cu 3,4 lei/$ si am luat acciza in lei de la Cristian, de mai sus, raportat la 1300 litri cat are 1 tona de benzina

  18. Obosit
    25.5.2010, 11:47 pm

    moshule, si concluzia care e?

  19. IO
    25.5.2010, 11:50 pm

    @khris “De asemenea, sa nu uitam ca tot de la 1 ianuarie 2009 s-a trecut si la standardul Euro 5.”

    Asta e strategie de merketing, nu exista asa ceva la benzina.

  20. Nobody
    26.5.2010, 8:49 am

    “vanzarile petrom anul acesta au crescut cu 2 % iar profitul in primele patru luni cu 2.5 ori ” citat ZF nici nu au avut curajul sa scrie 250 % ( 2.5 ori) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! de rusine numai venit cu fumigene nu va sta bine

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente