Economie Social Publicat la 31.5.2010 52 comentarii
Cum a ajuns in faliment sistemul public de pensii
Anul 2006
La sfarsitul anului 2005, bugetul asigurarilor sociale inregistra un deficit nesemnificativ (-120 mil lei sau -0.7%), iar anul 2006 a debutat cu o crestere a punctului de pensie de la 296 la 323 lei (+9.1%), urmata de o noua crestere de 5% in septembrie.
In decembrie a avut loc a treia si cea mai substantiala crestere, punctul de pensie ajungand la 396.2 lei, cu 33.8% mai mare decat la sfarsitul anului 2005. Cum veniturile contribuabililor cresteau intr-un ritm rapid, si veniturile la bugetul cresteau, astfel ca la sfarsitul anului, bugetul asigurarilor sociale continua sa inregistreze un excedent de 1.8 mld lei sau 9% din veniturile curente.
Anul 2007
In anul respectiv, pensiile nu au crescut pana in septembrie, cand punctul de pensie a fost majorat cu 5%, insa doar doua luni mai tarziu a avut loc o crestere de inca 30%. Desi in 2007, punctul de pensie a crescut de la 396.2 la 541 lei (+36.6%), bugetul asigurarilor sociale a terminat anul cu un excedent de 1.6 mld lei sau 6.3% din venituri.
Anul 2008 – anul rupturii
In ianuarie, punctul de pensie a fost marit cu 7.5%, iar in februarie 2008, dupa 5 ani de echilibru (2003-2007), bugetul asigurarilor sociale a intrat pe deficit. Insa, acest lucru nu a impiedicat majorarea punctului de pensie cu inca 20% in octombrie, moment in care lucrurile au luat-o razna.
De remarcat ca in septembrie, adica in momentul in care clasa politica de decis cresterea pensiilor cu inca 20%, bugetul inregistra deja un deficit de 600 milioane lei. In octombrie deficitul s-a dublat fata de septembrie, in noiembrie s-a dublat din nou, iar in decembrie deficitul a urcat la 3.85 mld lei, respectiv 10.7% din venituri.
Cu alte cuvinte, in doar un an s-a ajuns de la un excedent de 1.6 mld lei, la un deficit de 3.85 mld lei.
Anul 2009
Pe fondul reducerii numarului de contribuabili si cresterii semnificative a punctului de pensie in anul anterior, deficitul bugetului asigurarilor sociale a continuat sa creasca, diferenta dintre veniturile si cheltuielile curente ajungand in decembrie la 7.4 mld lei, aproape dublu comparativ cu decembrie 2008.
De asemenea, trebuie remarcat ca in aprilie 2009, punctul de pensie a crescut cu 3%, iar in octombrie cu inca 2%. Practic, la sfarsitul anului trecut, punctul de pensie era cu 5% mai mare decat in decembrie 2008, cu 35% mai mare decat in decembrie 2007, cu 85% mai mare decat in decembrie 2006 si cu 148% mai mare comparativ cu sfarsitul anului 2005.
Anul 2010
Executia bugetara pe primele 4 luni arata ca bugetul de pensii a inregistrat un minus de 3.2 mld lei, cu 55% mai mare fata de aceeasi perioada a anului trecut. Daca procentul se mentine constant, la sfarsitul anului deficitul va fi de 11.5 mld lei.
Daca pensiile scad cu 15% si se economisesc astfel 800-900 mil euro, deficitul final va fi de aproximativ 8 miliarde lei.
In primele patru luni din 2010, deficitul este egal cu 29% din venituri (!!!). Mai jos am ilustrat evolutia lunara a deficitului (sau excedentului) bugetului asigurarilor sociale in perioada ianuarie 2006 – aprilie 2010, click pe imagine pentru detalii.
Desi greu de inghitit din punct de vedere emotional si uman, scaderea cu 15% a pensiilor nu este cea mai drastica masura care s-ar fi putut aplica. Deficitul de 29% al bugetului de asigurari arata ca de fapt, valoarea punctului de pensie pe care sistemul il poate suporta in acest moment este nu cu 15%, ci cu 29% mai mic.



Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
31.5.2010, 9:19 am
cum, varujan si cu calin sunt vinovati? si boc, si vladescu, si sirbu? nu, eu nu cred asa ceva. politicienii romani sunt niste fecioare neprihanite, dar, mai ales, niste buni gospodari ai banului public, asa ca, dragul meu khris, ia nu mai scrie lucruri din astea!
31.5.2010, 9:25 am
Vali: am scris “clasa politica”, nu Tariceanu sau Boc. Nimeni nu s-a impotrivit cresterii pensiilor, au ridicat toti mana in Parlament.
31.5.2010, 10:00 am
Felicitari Khris pentru post.
Gand la gand avand in vedere ca si eu am pus ieri ceva referitor la duritatea acestor masuri.
Intr-adevar, ai dreptate cand spui ca intreaga clasa politica e de vina! Au votat cu ambele maini pomenile electorale iar acum se plang ca nu au de unde sa dea banii!
Tu crezi insa ca vor putea aplica aceste masuri? Eu am foarte mari dubii!
31.5.2010, 9:38 am
@vali: Orgonas stie tot atat cat stii si tu, de ce ar stii el mai multe ca tine? Nici un argument pentru asta
31.5.2010, 9:48 am
Sah-mat…
31.5.2010, 11:19 am
Uite asta e sah-mat … http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-7343417-tratamentul-fiscal-veniturilor-din-munca-intre-reintroducerea-impozitului-progresiv-scaderea-cas.htm
31.5.2010, 9:54 am
Cu mintea de pe urma, probabil ca cel mai bun lucru care putea fi facut la inceputul anului 2009 era sa se ia inapoi majorarea nesimtita de 20% din octombrie 2008 si pe parcursul anilor 2009 si 2010 sa se faca un freeze pe punctul de pensie. Asta ar fi avut 2 efecte:
- pensiile ramaneau la nivelul din vara anului 2008, ante-criza (rezonabil!);
- bugetul de pensii era in prezent aproape echilibrat, cu un deficit de cateva sute de milioane de lei, in loc de 11 miliarde, cat va avea fara reforma sau 7-8, cat va avea dupa aceasta taiere.
31.5.2010, 10:01 am
si la asta lipseste [P]…dar e ok…la cat se manipuleaza pro…e nevoie si de ceva sustinere contra…
31.5.2010, 10:03 am
Dorel: [P] de la ce?
Cifrele sunt alea care sunt, nu le-am scos eu din buzunar
31.5.2010, 11:14 am
de la publicitate…dar poate ai dreptate (decat sa te lupti cu un sistem mult prea inradacinat, mai bine traiesti pe langa el)…ma opresc…atat ca ma apuca greata cand iti vad titlurile si imi dau seama ce faci…adio khris…adio atitudine…adio economie…se schimba generatiile in romania sistemul nu da semne sa moara
31.5.2010, 11:18 am
Dorel: tot nu inteleg. Ma acuzi ca….?
Concret te rog.
31.5.2010, 11:59 am
manipulare…reluam ca te faci ca ploua…folosesti cifrele ins cand stim foarte bine ca guvernul manareste cifre si catre ue si fmi …esti un fel de raspandac al aparatului de propaganda al statului aka ins…acum in prag de greva vii cu 2 articole tendentioase, citez “Desi greu de inghitit din punct de vedere emotional si uman, scaderea cu 15% a pensiilor” si “sindicatele au esuat in incercarea de a paraliza Romania” nemaivorbind de titlu, ambele nesustinute economic…indemni masele la plata impozitelor…sustii cu articole partinitoarea scaderea angajatilor bugetari si cresterea impozitarii…tu nu ai habar cu ce probleme se confrunta imm-urile in romania, dar cunosti foarte bine aparatul de stat…
nu zici nimic despre risipa banului public in contracte cu privatii…cand se schimba puterea, o sa ne poti vorbi despre acesti bani cheltuiti aiurea? vor fi atunci aceste scurgeri ale banilor de la stat la privat (si mai departe in offshore) mai importante decat pensiile si salariile bugetarilor?
31.5.2010, 12:13 pm
Dorel: te incurci in acuzatii:
1.Ce interes are guvernul sa manareasca deficitul bugetului de pensii? Daca il mareste artificial, are probleme cu FMI si UE.
2. Imi dai voie sa am pareri pe blogul propriu? Cred ca numarul angajatilor bugetari este prea mare si ca trebuie redus. Asta nu inseamna ca sunt partinitor, ci ca spun ceea ce cred.
3. Risipa banului public nu are legatura cu pensiile. Bugetul AS este pe minus nu pentru ca guvernul cheltuie banii aiurea, ci pentru ca a marit prea mult punctul de pensie.
4. Cand am sustinut ca impozitele trebuie marite?
In articolul de fata este vorba despre pensii. Hai sa discutam despre pensii, nu despre altceva.
31.5.2010, 12:33 pm
nu ma incurc, e lista mai lunga…
1. pastrarea unei atmosfere de calm in societate, distragerea atentiei de la problemele reale (nu vorbim numai de bugetul de pensii)
2. e blog afiliat, deci mai putin personal si mai mult public
3. risipa banului public contine si pensiile, dar mai contine ceva si nu vrei sa vorbesti deloc de risipa facuta pe contracte de prestari servicii, achizitii, etc.
4. cresterea impozitului pe proprietate, sustinerea eliminarii cotei unice (pentru programatori nu iti doresti 16%, deci ai pareri partinitoare despre asistatii sociali)
ai dreptate…este vorba despre pensii si pe mine ma intereseaza altceva…te rog sterge ultimele 4-5 10 comentarii ale lui dorel (de obicei eviti sa combati ceea ce scriu, iar acum ma cam doare undeva de pensii, atrageam atentia ca nu se cheltuie aiurea numai cu pensii si salariile bugetarilor, dar vorbesti despre ce vrei tu – de fapt esti bloger pro deci vorbesti despre ce se vinde cel mai bine, pentru ca asta aduce banucu – ins, pensii, imobiliare)
31.5.2010, 1:20 pm
@dorel: Bun venit in club
Eu spuneam ce spui tu, acum cateva articole semnate de Orgonas pe blogul “personal”
31.5.2010, 2:57 pm
@ dan…dane sunt de mult in club, de un an de zile ma uit cum se naste si creste un blog personal, o cariera in pr de stat…acum incerc sa ies(nu imi pot sterge singur comentariile personale de pe blogul lui personal, iar el nu vrea-fac bine la impartialitate)…m-a infrant sistemul asa cum l-a infrant pe khris…el a ramas la curatat de scame, eu fug sa imi declar cnp-ul nul
31.5.2010, 10:34 am
Raspunsul e foarte logic si foarte simplu ,fiind un simplu joc piramidal este nevoie ca fiecare om care beneficiaza de pensie trebuie sa aiba un copil care la randul sau sa munceasca si sa ii plateasca pensia cum la noi natalitatea e praf si va fi si mai praf in viitor e clar ca nu vor mai exista indeajuns de multi muncitori(copii) care sa le plateasca pensiile celor care au muncit(parintilor).
Asta pe lange toate smecheriile care s-au facut mai exact marea teapa cu pensionarea militarilor de prin 92-94 cand ia scos la pensie indiferent de varsta le-a dat si salarii compensatorii o gramada la vremea respectiva si au si pensii desi nu au nici 45 de ani uni dintre ei cunosc cazuri.
Si 2 revolutinarii lui peste care au spart si ei un geam si acum primesc pensie e papagal de 20 de ani ca vai doamne este revolutionar cunosc 2 astfel de cazuri si chiar ei s-au laudat ca au primit peste 20.000 de euro pensie din 90 pana astazi multiplicati numarul cu numarul revolutionarilor inchipuiti sau nu si spuneti voi de ce sistemul este in colaps.
31.5.2010, 10:55 am
In general de acord cu tine. Doar o intrebare : cum se poate, economisind
800-900 Mil prin reducerea cu 15% a pensiilor, sa reduci deficitul de la 11.5Mld la 8 Mld ?
Si nu e un joc piramidal. Eventual unul “prismatic”, care se poate autoregla coreland punctul de pensie cu salariul mediu, procentul de contributie si raportul contribuabili/beneficiari. Cu ajustari la 6 luni sau anuale
Exemplu: 2000RON (salariu mediu)* 0.315 (Contributia) * 0.95 (raport Contribuabil/beneficiar) = 598.5 RON pensia medie sustenabila.
Daca ni se pare imoral asta marim contributia la 40% si avem 760 RON.
Orice ban obtinut din intrari singulare (privatizari de banci, …) se poate da
eventual sub forma de bonus la pensie in anul respectiv. Cadourile electorale din fondul partidului respectiv, si atributii de control din partea Curtii de conturi.
31.5.2010, 11:06 am
Zic ca e un joc piramidal pentru ca in momentul in care nu vor mai fi muncitori atunci cei care asteapta pensie nu vor mai avea de unde sa primeasca pensie desigur ai drerptate ca poate fi ajustata pensia dar sunt sigur ca pe masura ce numarul muncitorilor scade(parte si din cauza natalitatii) iar cel al pensionarilor creste(inbatrinerea populatie)pensinarii nu vor putea sa traiasca cu doar 100-200 lei daca ajustezi veniturile cu cheltuielile desi si asta inseamna ca vor primi pensie pot sa primeasca pensie si 1 leu de pensionar daca sunt 500 de pensionari pentru viecare muncitor
Cat despre privatizari de aia s-a ajuns aici s-a vandut tot ce sa putut iar cei ce inainte munceau in fabrici acum lucreaza pentru stat adica nu produc nimic doar consuma uni fara nici un rost(ma refer aici in principal la cei din primarii stiu cazuri concrete),noroc ca foarte multi romani au fost descurcareti si au reusit sa plece in afara sa munceasca imaginezati astazi inca 2 milioane de oameni in romania majoritatea someri ar fi fost prapad,toata productia romaniei sa facut praf dupa 90 multi au fost pensionati multi au ajuns sa munceasca la stat multi au plecat in afara.
Personal ma mir ca ne-a ajuns din urma asa de tarziu efectele acelor masuri probabil datorita acestei bule globale a creditarii pana acum am trait pe datorie ca tara.
31.5.2010, 7:26 pm
Ce idee buna, sa vindem tara si sa dam banii la pensionari, da, aia care l-au acceptat pe Ceausescu, aia care s-au pensionat pe legi speciale…in loc sa investim in infrastructura si in modernizarea aparatului bugetar, sa cream locuri de munca. Eu propun sa ne pensionam cu totii, sa stam la TV si sa ne uitam pe OTV si pe Canal D!
31.5.2010, 10:40 am
Este de adaugat si diferentele abisale intre pensi anticipate , normale si pensi de lux.
Daca o taranca de 71 de ani are pensie de 1 LEU , si un fost ofiter secu , pensionat la grad de general , peste 12.000 LEI, acesta nu este un sistem de pensi in baza definitilor internationale . Este o redistribuire cu “dedicatie” in avantajul unei minoritati !
Pe romaneste furt legalizat !
Aceste discrepante si privilegii au accelerat deficitul sistemului .
PS. o crestere a pensilor cu 50 % nu are ecelasi efect la o pensie de 300 lei si la una de 10.000 lei .
Dezmatul pe cheltuielile statului au creat monstri si dezechilibre enorme , fara echivalent in tarile dezvoltate UE.
Avem cea mai buna clasa politica din Europa tovarasi !
31.5.2010, 10:47 am
Nu stiu daca respectiva taranca este cel mai bun exemplu din moment ce avea o pensie de urmas de pe urma sotului decedat si nu o pensie pentru ce muncise ea efectiv,totusi este foarte mult de discutat de pe urma pensionarilor anticipate ce s-au facut in armata,a pensiilor de revolutionari si pensiilor celor care nu contriubuie in mod egal etc.
Dupa parerea mea nici o pensie nu ar trebuie sa fie mai mare de 4000 lei nici una indiferent desigur raportat fiind la salariile medii mai sunt pensionarii aia care au muncit sofer sau mai stiu ce si zic ca vai domne ce mica e pensia de 1200-1400 sau mai stiu eu cat cand sunt multi care muncesc pe 600-700 lei
31.5.2010, 11:05 am
Sa-mi trag palme.
Desi lucrez in IT si am avut parte de cresteri salariale destul de mari din 2000 incoace (adica mai mari decit 5% cit e media in US) sint uluit de cresterile pensiilor.
Salariul meu a crescut odata cu experienta (insemnind printre altele si multe nopti nedormite in care am invatat pentru diverse certificari, si ore suplimentare neplatite), dar nu am depasit 25% pe an.
Iar pensionarii, fara absolut nici un motiv, au primit cresteri de peste 30%.
Sint din ce in ce mai convins ca la prima oferta de job primita din afara, ma car sa platesc impozite in alta tara.
31.5.2010, 11:14 am
E bine sa renunti si la cetatenie. De plata “pensiei” catre parintii tai nu vei scapa insa, daca nu au venituri suficiente. Moral, dar mai ales legal, le datorezi intretinere cand nu si-o vor mai putea asigura prin forte proprii. Singura lor problema ar fi ca tu, dintr-un motiv sau altul, sa nu le poti asigura un venit. Din aceasta pricina pensia de stat este un sistem de asigurari sociale. II asigura pe ei in ceea ce priveste hazardul succesorilor.
31.5.2010, 11:05 am
Necorelarea veniturilor CAS cu pensiile este reprezentata exact de catre panta graficului. Aceasta se va propaga cu nesimtire matematica de la un an la altul, atat timp cat nu se face corectia impusa.
Ce vad eu aici este ca dezechilibrul este produs in preajma alegerilor din 2008 de catre PSD si gruparea lor victorioasa din PNL, iar cresterea de 5% a pensiilor din 2009 modifica nesemnificativ dezechibrul.
Teoria votatului cu doua maini de catre toti politicienii este trasa de par, pentru ca realist analizand, opozitia la aceasta masura era inutila avand in vedere majoritatea ce a sustinut-o si nu ar fi dus decat la o victorie categorica a PSD-ului in 2008, cu mafiotii la putere si nu in puscarie, in drum spre ea sau cu spectrul ei deasupra capului, asa cum este azi. Bineinteles, puteati lasa la o pare orice speranta, iar astazi n-ar mai fi fost niciun motiv de galceava.
31.5.2010, 11:25 am
Nu era deloc nesemnificativa, asa cum nu a fost nesemnificativa sustinerea cresterii salariilor profesorilor cu 50%. Dar de, cand nu te uiti deloc critic la ai tai cam asa se vad lucrurile!.
Adevarul este ca sistemul democratic in sine incurajeaza aceasta mituire in masa, traiul pe banii altora in schimbul voturilor! Ei bine acum s-au cam terminat banii celorlalti!
31.5.2010, 11:10 am
Sigur, strict pe cifre, rezultatele sunt incontestabile. Insa ca dimensiune umana, ca si despre aceasta este vorba, situatia este foarte grava in tara asta. Dincolo de incapacitatea unui guvern sau altuia, trebuie sa recunoastem ca si in sectorul privat lucrurile au luat-o razna. Bunaoara, cati dintre angajatori isi platesc declarativ angajatii cu salariul minim pe economie si in realitate acesta este mult mai mare? Asta nu este evaziune? Si in plus contribuie la o pensie viitoare de mizerie a angajatului. Uman, nu cred ca este gresit ca o pensie sa ajunga la 300 de euro in Romania, unde valoarea serviciilor si bunurilor a ajuns la nivelul UE 15. Sigur, trebuie remediate urgent abuzurile legislative care permit unor persoane sa ajunga pensionari la 45 de ani, cu o contributie de 4 % si salarii compensatorii, sau pensii de boala pentru unii perfect sanatosi.
31.5.2010, 11:20 am
Eu cred ca totul deriva din modul netransparent in care se platesc asigurarile sociale. Din aceasta cauza cei care au putut si pot amana la nesfarsit plata contributiilor CAS si CASS pun presiune pe cresterea salariala, iar cei din economia reala, neputand tine pasul, sunt nevoiti si ei a eluda pe alte cai platirea acestor contributii.
Cred ca primul pas ce trebuie facut este eliminarea contributiilor CAS si CASS platite de catre angajator si trecerea lor in sarcina angajatului, pentru ca fiecare om, fie el si neinstruit, sa aiba perceptia clara a impozitului si contributiei la asigurarile sociale cand isi citeste fluturasul de salariu.
31.5.2010, 6:39 pm
corect! subscriu si eu …
31.5.2010, 11:39 am
Nu ne spui cine mai intra in acest buget de asigurari sociale in afara de pensionari.Nici un cuvintel despre pensionarile anticipate sau cele de boala care au bulversat sistemul de pensii si nici despre asa zisa pensie minima data taranilor,cu cit au contribuit acestia la asigurarile sociale?Pensionarii care au vechime integrala si au iesit legal la pensie nu ar trebui sa fie afectati de aceste reduceri.Spune dle.Orgonas ce vina au pensionarii care si-au cistigat drepturile cinstit asta nu ne spui doar acuzi si lasi sa se inteleaga ca pensionarii sint toata vina pt.criza.,dar despre banditii care se fac vinovati de aceasta situatie iar nu ne spui nimic si ca intrun stat democratic acestia ar trebui urmariti in justitie si condamnati la ani grei de inchisoare,dar nu acestia fac p….. mare si ii doare-n dos de dramele care se petrec cu pensionarii si nu numai.Despre acei hoti si banditi sa scrieti dle.orgonas nu cit ar trebui sa fie punctul de pensie.
31.5.2010, 11:47 am
“Taranii”, adica fostii CAP-isti, isi iau pensiile de la bugetul de stat, nu din BASS. La fel si pensionarii “speciali”. Insa da, la pensiile anticipate ai dreptate. Pensionarii “pe bune” sunt doar 38% din total, restul de 62% sunt anticipati, pe caz de boala, cu stagiu incomplet, etc.
Insa dreptatea ti se opreste aici. Prin scaderea punctului de pensie nu afectezi egal pe toti (desi asa ar putea parea), ci proportional. Pensionarii “pe bune” au, sa spunem, 2-3-4-5 puncte, in timp ce pensionarii “naspa” au 0,ceva. Cum ar veni, exista o diferentiere clara intre cei care au cotizat si cei care nu. Motiv pentru care taierea punctului e singura metoda prin care poti taia corect.
31.5.2010, 12:20 pm
Am si eu o intrebare, cat costa pensiile minime introduse la inceputul anului trecut? Pe langa maririle aberante.
31.5.2010, 12:30 pm
nu stiu cifra exacta, dar in aprilie 2010, aprox 1 milion de persoane aveau pensii mai mici de 350 de lei (conform deciziei de pensionare). Daca fiecare primeste 100 de lei lunar in plus fata de pensia stabilita conform criteriilor normale, rezulta o cheltuiala de 300 mil euro anual.
LATER EDIT: suma este de aprox 170 mil euro
31.5.2010, 12:36 pm
In aprilie fix 57.477.995 lei.
31.5.2010, 12:40 pm
mersi. Ai si un link? Cat a fost cheltuiala anul trecut?
31.5.2010, 12:54 pm
Merci
31.5.2010, 1:07 pm
Sint datele de la cnpas.org. In aprilie au publicat si cheltuielile cu pensia minima. Nu stiu daca exista si in raportarile anterioare.
31.5.2010, 1:17 pm
57.588.377 in martie
31.5.2010, 1:58 pm
@Khris: http://www.cnpas.org/portal/media-type/html/language/ro/user/anon/page/default.psml/template/generic;jsessionid=D4F91C9E8F9D328E2C0BEEB36127F50B?url=%2Fcontent%2Fcnpas%2Fstatistics.html&title=Indicatori+statistici+pilon+I
(pe dreapta, la statistici lunare, in Excel, ai costurile pensiei minime sociale – atentie, se da si pentru sistemul public, si pentru cel al agricultorilor). Costurile anuale ale “pomenii” (nu pensiei) minime se duc undeva la 700 de milioane de lei pe an.
31.5.2010, 12:46 pm
Cauza trebuie cautata in masurile luate de guvernul Roman, care a incurajat iesirea la pensie a milioane de oameni inca apti de munca. Costurile sociale au evoluat in timp ca un bulgare lansat pe o panta inzapezita. Urmarile le suferim preponderent azi, pentru ca suntem la apogeul crizei. Nu inseamna ca acum 3 ani problema nu exista! A fost agravata insa de aceeasi clasa politica depasita moral.
31.5.2010, 1:49 pm
Cu toate cresterile, pensia medie e undeva pe la 700-800 Ron, intr-un raport foarte normal cu salariul mediu pe economie. Vi se pare o valoare din care sa poti trai decent?
Problema reala este raportul dintre pensionari si contributori – iar aici se vede din plin “contributia” guvernului.
31.5.2010, 1:52 pm
@dorel si dan bruma. Eu fac aritmetica invers, fara INS si fara acuzatii de manipulare. La 5,5 mil.pensionari platim lunar cam 6 milioane puncte de pensie. Puneti punctul de pensie cat vreti si calculati impactul pe buget! Eu l-am ascultata la RTV pe un pensionare care cerea 500 E pensie lunar si mi-a iesit cam 35 miliarde de euro anual NUMAI pt.pensii fata de un 10 mld. euro buget. Sunt pro ceva, am gresit aritmetica ??? Daca per cap de salariat luam 31% pt. pensii chiar daca ar fi 1:1 sal/pens cum sa ajunga punctul de pensie la 45% din salariul mediu?
31.5.2010, 1:55 pm
precaut: ti-am editat comentariul, in sensul ca am transformat bugetul de pensii din lei in euro. Asa se intelege mai bine comparatia dintre realitate si calcului tau.
31.5.2010, 2:40 pm
Cristian, cred ca ar fi utila o statistica comparata:
- evolutia pensiilor (in procente/an) din 2000 pina acum
- evolutia salariilor in aceeasi perioada
Concluziile le putem trage ulterior.
31.5.2010, 2:47 pm
@Dorel
Ce treaba are bugetul de pensii cu cheltuielile din bugetul de stat? Vad ca in articolul asta se vorbeste de chetuielile cu pensiile, care pana acum cativa ani se faceau doar din BASS. Din pacate, de la maririle electorale facute in 2008, s-a revenit la sistemul de suplimentare a bugetului de pensii cu fonduri care nu provin din colectarea contributiilor sociale. Tu vorbesti despre altceva. Ai dreptate ca ar trebui sa se vorbeasca si despre cheltuielile cu serviciile si echipamentele pe care statul le face vizavi de unele firme private, dar e alt subiect. N-are legatura nici cu pensiile, nici cu sindicatele.
31.5.2010, 3:12 pm
Nu stiu,intreb si eu:de unde s-au platit si se platesc toate pensiile care nu au in spate contributii la fondul de pensii?(pensii agricultori;pensii speciale).
31.5.2010, 4:15 pm
Buna intrebare. Sunt doar 2 variante posibile: a) din aer ; b) din pix. Un raspuns corect este si “din bugetul de stat”, dar asta nu face decat sa ne intoarca la primele 2 variante. Pensiile date pe bune in Romania sunt cele 1,9 milioane date pe stagiu complet si limita de varsta. Restul sunt pomanagii si asistati social.
31.5.2010, 4:20 pm
Vezi ca se poate
acolo unde este vointa politica?
31.5.2010, 7:39 pm
Cum a ajuns in faliment sistemul public de pensii – khris-ro…
Cum s-a ajuns ca pensiile sa nu fie sustenabile. O poveste despre cat de usor ne invatam cu binele, si cum avem impresia ca el se afla scris de-a dreptul in Constitutie dupa aceea….
30.6.2010, 12:03 am
Este necesara o singura lege de pensie bazata exclusiv pe contibutie,
CAS-ul colectat la nivelul stabilit si un cap limpede!
29.6.2010, 9:37 pm
Pensiile sunt nesust enabile pt. c a c c a 8 00 milioane de euro anual sunt ,, daruiti rozatorilor ” CAS-ul din economie nu se colecteaza la nivelul stabilit si ce se aduna nu sunt cheltuiti cu cap.
29.6.2010, 11:53 pm
Este necesara o singura lege de pensie bazata exclusiv pe contributie .
CAS-ul colectat la nivelul stabilit si un cap limpede.