Economie Publicat la 23.5.2009 34 comentarii
Sa fim optimisti
Dupa ce in aceasta saptamana dl Isarescu si-a reiterat pentru a treia oara convingerea ca Romania nu va inregistra o crestere economica negativa in acest an, iata ca si dl Ghizdeanu, presedintele Comisiei Nationale de Prognoza a declarat ieri acelasi lucru, bazandu-si optimismul pe imbunatatirea unor indicatori sectoriali cum ar fi revenirea industriei auto, relativa stabilizare a somajului in aprilie si cresterea domeniului constructiilor ingineresti.
Nimeni nu poate spune cu certitudine cum va evolua economia in acest an insa un lucru este sigur: avem tot mai multe motive sa spunem ca in primul trimestru am atins varful crizei iar acum ne aflam pe o panta ascendenta.
Dupa cum am mai scris de cateva ori, lucrez in domeniul auto la una dintre marile multinationale prezente in Romania si privind evolutia situatiei companiei la care lucrez, pot confirma cele spuse de dl Ghizdeanu. Dupa ce in primul trimestru comenzile au scazut cu aproximativ o treime, in ultimele doua luni clientii au crescut atat de mult cererea incat avem probleme in a le onora comenzile, desi lucram in trei schimburi. De notat ca nu producem decat pentru export. Aceasta crestere a cererii externe (nu doar in domeniul auto) va revigora activitatea exportatorilor si mai departe, va duce la o stabilizare a industriei.
In ultimii ani, Romania a devenit un fel de Mecca a industriei auto in regiune insa pe fondul prabusirii pietei auto la nivel mondial, si companiile prezente aici au suferit un soc ce s-a reflectat in rezultatele la nivel de PIB in primul trimestrul al anului. Avand in vedere ca in situatia companiei la care lucrez se afla multi alti furnizori prezenti aici, putem spune ca cel putin in acest sector al economiei, lucrurile se indreapta in directia corecta.
Iar atunci cand unul dintre sectoarele cele mai lovite de criza da semne de revenire, cred ca putem avea motive sa fim optimisti.
Later Edit: in ultimul sondaj realizat de ZEW/Erste Bank, 39% dintre specialistii intervievati se asteapta la o imbunatatire a situatiei economiei romanesti, 33% se asteapta la o stagnare si doar 28% la o inrautatire in urmatoarele 6 luni. Indicele ZEW/Erste Group Bank pentru ECE a redevenit pozitiv, dupa 20 de luni. Mai multe detalii aici.


Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
23.5.2009, 9:30 am
Khris, da`ne frate, cifre. Cu cat v`au crescut comenzile? Despre ce comenzi vorbim? Auto, componente? Din ce tara vin comenzile?
INS zice ca in auto, volumul cifrei de afaceri (total industrie) scade din august 2008 fara incetare.
Pe urma, intrebarea de bun simt este: putem trage concluzii la nivelul intregii indutrii argumentand ca intr`o companie privata se inregistreaza cresteri?
Cat pondereaza industria auto in PIB? Din datele mele, pe la 9.2-9.5 %. Ce ritm de crestere trebuie sa aiba, ca sa conteze in dinamica anuala a PIB?
Tocmai am primit datele de la o firma de research pe retail, segmentul care se spunea ca fi cel mai putin afectat de criza. N`ai vrea sa vezi dinamica vanzarilor si mai ales, segmentarea acestei dinamici pe categorii de preturi.
Mai aduci si argumentul cu Comisia Nationala de Prognoza. Din cate stiu, e o institutie in subordinea Guvernului. Cu alte cuvinte face prognoze “cum trebuie”. De aceea si le corecteaza de cateva ori pe an.
Una peste alta, vino cu cifre, Khris. Sa dea Domnul sa ai dreptate in ce spui, dar argumenteaza`ti doza de optimism.
Dan
23.5.2009, 9:58 am
@Dan: comenzile au crescut cu peste 20% si vin in special din Germania. Am scris ca nu producem decat pentru export. Oricum, in situatia noastra este si Dacia, tot din cauza programului rabla germana. Partea buna este ca un asemenea program are un efect de multiplicare in toata industria auto si dupa colapsul din lunile trecute, situatia este oricum mai buna.
Oricum, nu am spus ca vom avea crestere economica in 2009, ci ca este posibil sa fi atins varful crizei in T4 si T1. Cel putin in domeniul auto se pare ca am trecut peste socul initial iar T2 va fi mai bun decat T1.
Legat de industrie, cred ca intrebarea corecta nu este daca va creste anul asta, ci cu cat va scadea. Iar eu am preferat sa fiu optimist si sa spun ca probabil va scadea cu mai putin de 10%
23.5.2009, 10:53 am
Sa dea Dumnezeu sa fie cum zici, Khris! Adica raul cel mare sa fi trecut, ca deja pe prea multi i`a afectat criza…
23.5.2009, 11:08 am
anul trecut nu am crezut ca vom ajunge sa ne bucuram ca economia nu va scadea in 2009 “decat” cu 2-4% si nu cu 6-8%…
23.5.2009, 11:20 am
Uau, doi oameni care nu le au cu economia se contrazic …
24.5.2009, 11:02 am
Cel mai bun comentariu de pe site din ultima vreme :d. Felicitari.
))))
Dar daca khris sau Popa fac un studiu despre evolutia si sustenabilitatea in timp a unei functii exponentiale (modelul economic si social actual) intr-un spatiu limitat (Terra) si ne demonstreaza ca totul e OK si “cresterea perpetua e un lucru normal, benefic si sustenabil” … eu unul sunt pregatit sa-mi reanalizez aprecierea asupra calitatii lor de “economisti”
25.5.2009, 10:51 am
avand in vedere ca nici 0,001% din oamenii care `le au cu economia` nu au fost in stare sa prevada sau macar sa explice aceasta criza, remarca ta este mai degraba un compliment
succes
23.5.2009, 11:23 am
Mda, daca un pix a fost 100 de lei, a ajuns 1 leu, iar acum e 3 lei, inseamna ce? Ca picajul s-a-ncheiat? Posibil. Ca urcam? Greu de crezut. Rau va fi si de acum incolo, presarat de falimente si somaj ridicat. Problema e sistemica, iar noi ne ocupam de revigorarea pietei imobiliare (cu efect multiplicator, cica…..) si de linistirea boborului cu afirmatii gratuite. Ce ma nedumereste e implicarea lui Isarescu in propaganda asta. Ceea ce poate insemna ca problemele sunt mai rele decat par.
Bineinteles ca vreau sa ma insel. Sa fie ca voi.
23.5.2009, 11:27 am
da, e amuzant ca am ajuns sa ne bucuram de o scadere mai mica in locul uneia mai mari!
totusi, optimismul lui isarescu si al guvernului e cam exagerat. 2009 ramane un an electoral, asa ca n-avem decat sa ne mai asteptam la declaratii de genul asta. iesirea din criza va fi oricum mai lunga decat pare, mai ales din cauza consumului, care trebuie sa isi revina pentru a impulsiona productia de orice fel. iar isarescu a declarat tot atunci cu recesiunea in V ca la nivelul populatiei revenirea se va simti abia intr-un an si jumatate.
23.5.2009, 12:25 pm
Isarescu nu prea stie ce spune, spera numai ca oamenii mai cred in el. Relansarea consumului e departe de a fi o solutie, din moment ce nu consumul face o economie puternica. Amuzant cum oamenii inca mai fac greseli din astea.
23.5.2009, 12:25 pm
In ultima vreme, BNR o cam da in bara la capitolul prognoze. Amintiti-va ce spunea Mugur Isarescu prin toamna, la unison cu politicienii care spuneau ca n-o sa avem criza, doar ca sa castige voturi. BNR a inceput sa o dea in bara si capitolul imagine, asa cum am scris in postarea Ce poate si ce nu poate BNR?.
In ceea ce-l priveste pe dl.Ghizdeanu si a sa Comisie Nationala de Prognoza, nu mai cred in ceea ce spune dupa ce si-a dat cu presupusul despre piata imobiliara la un mod fantezist, mai ales despre lipsa crizei in imobiliare, despre care am scris in Ion Ghizdeanu, un cunoscator al imobiliarelor.
23.5.2009, 12:41 pm
nu, consumul nu face o economie puternica. dar fara consum suntem cam blocati. nu cred ca degeaba baga nemtii bani in programe rabla pentru a stimula vanzarea de autoturisme (miscare care a ajutat si dacia sa isi revina). e doar un exemplu, dar cred ca se intelege la ce este bun consumul. in ecuatia cerere-oferta este obligatoriu sa existe echilibru, nu poti sa ai una fara cealalta.
23.5.2009, 1:52 pm
Pai atunci problema este in alta parte, nu la consum. Se pare ca dorinta de consum exista in continuare, nu exista posibilitatea.
23.5.2009, 12:41 pm
@Orfeu: daca eu si cu Dan nu ne pricepem, poate ne spui tu cum sta treaba cu criza
@Radu: curios ca CNP are o prognoza de -4% in timp ce presedintele Ghizdeanu spune ca vom avea crestere. Daca ar fi sa dam timpul inapoi cu 6 luni si sa revedem prognozele analistilor facute in ultimul trimestru al anului trecut, vom vedea ca aproape toti au mizat pe o crestere a PIB anul asta.
Eu sper la o scadere cat mai mica…
23.5.2009, 12:45 pm
Khris, vezi ca piata auto ,in Vest Europa este “drogata”! Fara programele “rabla” nimeni nu cumpara masini noi ! Aceasta “drogare” are efecte bune pe termen scurt . Pe termen lung, vinzarea de auto noi va scadea in Europa. Nu mai au oamenii bani ca in anii trecuti ! Nu se mai imping nici sa faca noi imprumuturi ! Este sigur ca punctul cel mai de jos al crizei, a fost deja atins. Nu degeaba au fost pompate sute sau mii de miliarde in sistem ! As face o mica mentiune , sintem prea mult legati de o singura piata , adica UE ! Lipseste diversificarea exportului, atit prin un numar cit mai mare de produse ( sper , cu un adaus tehnologic cit mai ridicat ) ,cit si prin diversificarea pietelor de desfacere, (lipseste Asia, Africa, Orientul Mijlociu, America in general ) ! practic, sintem prea vulnerabili de situatia unei singure piete de export ! De acord ca mai bine si asta decit nimic , dar pe 10- 20- 30 de ani, situatia economica si deficitul comercial va fi mereu pe lama de cutit ! Numai bine !
23.5.2009, 12:54 pm
@Stefan: ai dreptate partial: programul rabla germana spre exemplu ajuta oamenii sa isi cumpere o masina dar in acelasi timp, reduce cererea pe termen lung. Cei care intentionau sa isi ia o masina anul viitor o vor lua acum pentru a beneficia de cei 2500 eur. Cred ca discutia se poarta in urmatorii termeni:
1. Ce se poate intampla fara programul rabla? Va fi probabil o scadere de 30% in 2009 urmata anul viitor sau in 2011 de o crestere de 5-10% (criza se va termina la un moment dat)
2. Ce se intampla cu programul rabla? In 2009 va fi o stagnare pentru ca statul sustine vanzarile insa in 2010 nu vom avea crestere pentru ca in 2009 cresterea a fost artificiala.
Care scenariu este de preferat: o scadere de 30% urmata de o crestere anul viitor, sau doi-trei ani de stagnare?
Decizia este oricum greu de luat.
23.5.2009, 1:08 pm
Programele “rabla ” sint cam peste tot in vest ! Rolul lor este de a mentine o piata pe linia de plutire si deci , de a impiedica ca sute de mii de persoane sa ajunga in somaj ! Cum aceasta criza nu are rival in istoria post 1929, tarile dezvoltate au pompat bani cu gramada, in diferite forme, pentru a FRINA scaderea economica ! Acum va incepe perioada cea mai dificila, adica solutii pe termen lung ! Cresteri masive de datorii publice au efecte pozitive pe acest an, in viitor nimeni nu stie ce vom face si nimeni nu preconizeaza solutii ! Normal ca a fost preferita o masura cu efecte IMEDIATE. Nu vad solutii pe termen lung !
23.5.2009, 12:48 pm
@Khris: Cred ca Stefan A. a explicat mai bine ca mine. Ca fapt divers, cred ca tu esti ceva mai bun ca Dan, insa nu cu mult.
23.5.2009, 12:53 pm
Curaj gaina,ca te tai
23.5.2009, 3:18 pm
Sa-ti spun eu una sectoriala pe bune. Seceta a cam compromis graul. Daca nu ploua o sa se duca porumbul de tot. Si afara sunt 35 de grade si nu suntem in iunie. O recolta pe jumatate face 4 procente din PIB. Bani de irigatii nema ca s-a gandit Pogea sa taie 2 miliarde. Ajutoare nema ca n-are. Si stiu datele de la INMH de la un insider care e cam disperat.
23.5.2009, 3:40 pm
http://www.recolta.eu/cum-va-fi-vremea-in-2009-anul-acesta-va-fi-un-an-optim-din-punct-de-vedere-meteorologic-sustin-specialistii/
Aici se spune, printre multe altele, ca recolta la grau are toate sansele sa fie buna. Aia la porumb depinde de ce se va intampla in lunile urmatoare. Se pare ca nu vom avea seceta de acum 2 ani.
24.5.2009, 5:47 pm
DanSelaru are dreptate. In perioada asta se face bobul de grau si e nevoie de apa.
Farà ploaie in urmatoarele doua saptamani o sa avem o recolta fantastica de grau furajer
23.5.2009, 3:28 pm
Am fost la bunici la tara saptamana trecuta si mi-au spus si ei ca daca nu ploua, nu va fi porumb anul asta.
Din pacate agricultura depinde de vreme, nimic nu s-a schimbat in ultimii 20 de ani din punctul asta de vedere
23.5.2009, 3:46 pm
Programele rabla sunt programe pe termen scurt , care agraveaza cresterea economica pe termen lung .
Cred ca o sa avem destul de curand o inflatie turbata , pentru ca numai prin devalorizarea monedelor vor putea fi platite datoriile uriase acumulate de guverne pentru a face frectie industriei auto .
23.5.2009, 5:18 pm
Groparul economiei romanesti, girantul megatepelor, pardon inginerii financiare le zice- enumar doar cateva- BancoRex, Bankcoop, Religiilor, Albina, Dacia-Felix, Turco-Romana, aia de Scont, Credit Bank …, un total de mai mult de 7 miliarde de coco- isi da cu parerea si o tzara intreaga cade-n extaz si ia de bune vrajelile; io zic ca este fix de-a-ndoaselea, iar exceptiile, prin insusi faptu’ ca ies in evidenta din marea de concedieri, blocaje & falimente, intaresc imaginea recesiunii grave, al carei fund de sac inca n-a fost atins; parerea mea!
23.5.2009, 6:08 pm
programul rabla din germania a dat o gura de oxigent tocmai industriilor din tarile care produc masini ieftine si foarte ieftine. va dati sema ca 2500 de euro reprezinta jumate dintr-o dacia. normal ca cei mai saraci nemti, care n-au avut o masina noua in viata lor s-au inghesuit, ca atat isi permit. totusi, este vorba doar de masinile foarte ieftine, in timp ce masinile lor nu se vand deloc, pentru ca 2500 reprezinta abia 10% si nimeni nu se inghesuie la asemenea achizitii in plina criza.
faptul ca productia a crescut in romania este un caz extrem de fericit si izolat pe fondul prabusirii generale a sectorului auto si al economiei.
mai exista inca un aspect. nu stiu exact cat timp va mai fi de acord guvernul german sa pompeze banii intr-un program care stimuleaza vanzarile unor tari care la randul lor au introdus tot felul de taxe pentru a restrictiona importul de masini second hand din germania. aceasta relansare a industriei auto roamnesti poate fi stopata la fel de simplu cum a si pornit, printr-o simpla iscalitura pe un document la berlin. deci, usor cu criza pe scari.
evident, daca asta va ajuta, puteti sa veniti cu stiri optimiste in fiecare zi, sa va autosugestionati. din pacate exista si foarte multi oameni care nu sunt la fel de bine informati si va vor chiar crede, ceea ce s-ar putea sa-i coste din greu.
kris, eu as astepta din partea ta mai multa responsabilitate, nu uita acest lucru. criza nu trece doar pentru ca asa ne dorim. si nu uita, sua intra in al treilea an de criza si va mai dura. o economie ca a romaniei de lumea a treia, depinde 100% de ceea ce se intampla pe plan international, deci….asteapta sa vezi cand va iesi sua din criza, apoi mai pune doia ani, si poate apoi vei vedea si o stabilizare a economiei romanesti. dar nu va fi nici V nici U si o revenire pe niste paliere mult mult mai scazute si o stagnare la acele nivele urmata de cresteri usoare. niciodata nu se va mai reveni la exuberanta din ultimii ani, decat peste doua generatii, cand exuberanta va fi urmata de o noua criza.
23.5.2009, 9:29 pm
Khris> imi place articoul, si eu sunt optimist si sper sa raman optimism
dar la noi problema e de incredere , lipsa de incredere
http://taifuns.blogspot.com/2009/03/lipsa-de-incredere.html
de doare capul cand vezi ce se intampla in tara asta, incepand de la economie pana la cultura
degeaba muncim, facem profit si platim impozite la buget daca administrarea banului e catastrofala
24.5.2009, 10:21 am
In urma unei calatorii pe care am intreprins-o in judetul Vaslui , Loc. Barlad am ramas socat de ce am vazut pe campurile de acolo parca eram intr-un desert si asta nu e tot .Toti stiu cat de sarac e judetul Vaslui toti cei de acolo practicau o agricultura de subzistenta care acuma s-a naruit si ca factorul sa se multiplice negativ s-au inchis si principalele fabrici care erau motorul economic in zona . Ma gandesc cu frica la perioada imediat urmatoare cand oamenii din zona nu vor mai avea ce sa puna pe masa , bani ” 0 ” daca s-au inchis fabricile …o sa fie vai de ei , iar domnii nostri guvernanti se arunca in cifre de miliarde de euro sa ajute un sector unde toti bossii din tara asta s-au imbogatit cu miliardeeee si tot nu le mai ajunge . De ce investesc atatia bani , cand foarte usor pot sa bage in agricultura din 3-4 judete si sa faca un sistem la standarde inalte de irigatii sa avem noi in tarisoara noastra grau , legume si altele nu sa-si mai bata joc de noi turcaletii cu legumele lor de rahat . Inchei prin a-si da seama pulimea din tara asta si sa-i scoata pe toti “imbarligatii” din conducerea tarii si sa-i alunge ca au facut rau acestui neam de mii de ori fata de persoane venite de pe meleaguri straine si care au facut din Romania un nume in zona .
24.5.2009, 11:29 am
@ sebastian
las ca e Porumboiu acolo si investeste
si el si Becali sunt oameni care fac agricultura
Becali de ex a repus in functiune serele de legume si nu mai vrea imobiliare
http://taifuns.blogspot.com/2009/03/legume-in-loc-de-case-si-apartamente.html
24.5.2009, 11:58 am
Niciun fel de problema …dar faza e ca multi …chiar foarte multi de acolo practica agricultura de subzistenta iar cei enumerati de tine cer bani ptr ceea ce vand , bani pe care nu ii mai au ptr ca odata ce nu fac niciun fel de activitate economica de unde
. Astept toamna cu nerabdare…o sa fie ample manifestari in tarisoara si majoritatea o sa fie de foame .
24.5.2009, 5:32 pm
@sebastian: cand a avut loc calatoria asta a ta in jud Vaslui-localitatea Barlad? Eu nu prea sunt de acord cu descrierea asta apocaliptica a agriculturii locale din “cel mai sarac judet al tarii”.
24.5.2009, 7:16 pm
acum doua saptamani !
24.5.2009, 10:10 pm
dar de un razboi ce spuneti?
http://bl000g.wordpress.com/2009/05/24/halucinant-razboi-in-balcani-toate-tunurile-pe-romania/
24.5.2009, 10:21 pm
“am atins varful crizei iar acum ne aflam pe o panta ascendenta.”
Daca suntem pe panta ascendenta insemana ca nu am atins varful … poate ca e descendenta panta
.