Blogroll

ARHIVA

Economie Politica Publicat la 27.5.2009 43 comentarii

O bila alba pentru Guvern

Am criticat de multe ori faptul ca atunci cand vine vorba despre criteriile pe baza carora se decide valoarea pensiei, unii sunt mai egali decat altii.

Astfel, in timp ce 97% dintre romani au pensia calculata ca media veniturilor inregistrate in toti anii in care au lucrat, alti 3% beneficiaza de conditii privilegiate care le permit pe de o parte sa iasa la pensie mai repede, iar pe de alta parte, sa beneficieze de o modalitate diferita de calcul, ceea ce le asigura pensii uriase rezultate din luarea in considerare doar a venitului realizat in ultimele luni de munca.

Iata insa ca Guvernul s-a hotarat sa faca putina curetenie in acest domeniu, dl Seitan, consilierul pe probleme sociale al primului ministru anuntand ca aproximativ 200.000 de pensii vor fi recalculate, masura care ii va lasa pe multi dintre pensionarii de lux ai Romaniei fara cea mai mare parte a pensiei pentru care au “muncit” din greu.

Dincolo de prestatia cel putin mediocra din ultimele luni, Guvernul are o bila alba din partea mea pentru aceasta atitudine. Din pacate, sunt convins ca acesti 200.000 de pensionari au fost sacrificati doar pentru ca ceilalti 6 milioane sa voteze cu cine trebuie la alegeri.

Share

Tags:

43 comentarii

  1. Chrysthyan
    27.5.2009, 2:12 pm

    Asta e doar o declaratie fara nici o acoperire. Ministerul muncii nu stie nimic.
    Praf electoral in ochii fraierilor.

  2. florin_sibiu
    27.5.2009, 2:26 pm

    KHRIS,
    sper sa nu te imbeti cu apa rece
    eu unul m-am saturat de declaratii pompieristice ale guvernelor.
    asa a zis si boc, ca taie salariile din ag. guvernamentale, si?

  3. khris
    27.5.2009, 2:34 pm

    @Chrysthyan: sa nu dam cu parul pana nu vedem cum se va termina. Chestia este ca si daca se va aplica, masura va fi praf in ochii celorlalti pensionari, dar trebuie sa recunoastem ca de data asta interesele electorale coincid cu interesele noastre
    @Florin: nu ma imbat cu apa rece, am salutat doar declaratia Guvernului. Intentia este buna, speram ca va fi pusa in aplicare

    • AristotelCostel
      27.5.2009, 2:59 pm

      Sa nu dam cu paru’, da’ nici cu bile albe. Masura tine de solidaritate. CeSeM-ista de-a aparut aseara la Realitatea a spus fara nicio jena, asa cum ii sta bine oricarui nesimtit, ca n-o intereseaza ceilalti. Baietii astia putred de infecti si megasmecheri trebuie sa ajunga cu picioarele pe pamant. Fondul de pensii e in rahat tocmai din cauza acestor paraziti.
      Am indoieli ca se va aplica inainte de … faliment.

      • Combo
        27.5.2009, 6:28 pm

        Pai parca idea era ca astia nu sunt platiti de la fondul de pensii ci de la bugetul de stat. Sau am inteles eu gresit ?

    • NEOX
      27.5.2009, 5:51 pm

      Adica interesul nostru este sa castige altii mai putin?

      • Chrysthyan
        27.5.2009, 7:06 pm

        Eu nu salut intentia, vreau fapte si decizii cu urmari. M-am saturat de gargara.
        Criza nu se depaseste cu vorbe ci cu fapte.
        Sunteti de acord cu mine ca daca Romania era o companie privata erau concediati de mult toti politicienii?

  4. bacilu'
    27.5.2009, 2:35 pm

    O m?sur? car nu face decât bine la propagand?. Normal s? se aplice, pensionari sunt mai mul?i decât oameni de afeceri. ?lora din urm? le-a pus în cârc? impozitul forfetar ?i o lege a leasingului de 2 lei. Vai de ??ri?oara asta dar la urma urmei avem guvernarea pe care o merit?m.

  5. Dan
    27.5.2009, 3:02 pm

    @chris
    Din ce se aude mai nou vor fi recalculate doar cele peste 10.000 de lei afectand aproximativ 9000 de pensionari….
    Drept urmare este o noua masura discriminatorie din punctul meu de vedere. Ori recalculeaza la toti 200.000 ori recunosc ca este doar o masura prin care se doreste doar pastrarea mai mulltori bani la buget cu afectarea a cat mai putin oameni,

  6. Raul Anastase
    27.5.2009, 3:28 pm

    Draga autorule,
    iti vorbesc in cunostinta de cauza, si pt simplul fapt ca m-au deranjat ghilimelele puse la cuvantul munca… tatal meu a muncit, fara ghilimele de aceasta data, peste 25 de ani in MAI… a iesit cu grad de sef serviciu si are o pensie de 2200 ron: ani intregi de nopti nedormite, apeluri si garzi neincetate… Hai mai bine sa-i taiem pensia la jumatate, ca doar s-a lafait 25 de ani la criminalistica. Dar e mai usor sa postam asa sa ne aflam in business, nu?

    Cu bine,
    Raul Popa Anastase

    • AristotelCostel
      27.5.2009, 3:40 pm

      Lipseste partea productiva din descriere, dar daca a avut nopti nedormite i s-ar cuveni 2500 lei.
      Altii, cu 40 de ani vechime, tot asa, munca multa, rezultate lipsa, au 603 lei, iar guvernul nu le va putea plati mizilicul din cauza unor sacrificati ai regimului trecut.

      Totusi, nu Boc-sescu ii va atinge, ci falimentul. Atunci sa-i spui domnului tac-tu ca sacul, in principiu, are fund.

      • Raul Anastase
        27.5.2009, 3:53 pm

        Vad totusi o mare neconcordanta intre nume: de la Aristotel la costel…cale lunga…vad insa ca ati atins cu brio parte de Costel…Bravo mon cher, bravo. Una e sa fi sculer matritzer 40 de ani, si alta e sa te lupti cu prostii, criminalii, infractorii, etc etc ai carte ai parte sau la noi nici asta nu mai e valabila? Sa traiti bine cu Boc-sescu al vostru. sunt sigur ca l-ati votat .

        Sanatate.

      • AristotelCostel
        27.5.2009, 4:10 pm

        Deci sacul n-are fund?

      • ghost
        27.5.2009, 5:51 pm

        @AristotelCostel, n-are legatura sacul cu dreptul. Ca nu mai sunt bani, e ok, inteleg. Ca sunt contributii diferite, iar inteleg. Dar care-i legatura intre lipsa banilor si ceva la ce ai dreptul? Daca ai lucra undeva la un patron, ai fi de acord sa-ti spuna ca nu poate sa-ti plateasca salariul integral, ci numai 90%, ca n-are bani? (fara sa iti spuna daca ti-l va mai da candva). Eu nu. E dreptul tau, de salar 100%, pe care trebuie sa ti-l asigure. Mai ales daca ai muncit pentru el.
        Asa si aici. Nu contest ca unele pensii sunt enorme, nu-s pensionar si nu ma afecteaza prea mult. Dar de aici la a spune ca toate pensiile speciale sunt nesimtite, apai e mult spus. Iar a compara un magistrat (cat de dobitoc o fi el) cu un muncitor la strung, apai asta-i apa sfintita, nici nu strica nici n-ajuta. Oare tuturor pensionarilor le-ar conveni sa li se scada pensia pe motiv de criza? Ca tot bani nu sunt. Ce daca mor, sunt si non-pensionari care mor. Si sunt de asemenea si multi pensionari care mai lucreaza inca (nu neaparat bugetari, ci si contabili, experti, etc) si care produc venituri. Le interzicem si lor sa mai lucreze pe motiv ca ei au deja o pensie si le aduc prejudicii tinerilor care vor sa se angajeze? Ca patronilor le convine sa plateasca 4 ore partiale decat 8 ore pline la tineri…

    • gimini
      27.5.2009, 9:00 pm

      Draga Radu, cazul tatalui tau e unul fericit pentru toata lumea: nici el nu are o pensie de lepadat, nici societatea nu il resimte ca o povara deosebita, intrucat pensia pe care o are e decenta, dar nu uriasa. Exista insa cateva probleme etice aici:
      - cu ce drept cineva care si-a pierdut noptile in serviciul statului timp de 25 de ani, sa aiba o pensie mai mare decat unul care si-a pierdut noptile in serviciul unei/unor intreprinderi private timp de 40 de ani? (sunt si d-astia, si nu putini!)
      - cu ce drept cineva care nu a cotizat nici un cent la fondul de pensii, sa ia o pensie? (- problema e redusa la absurd; totusi, fac reducerea asta ca sa intelegi absurditatea anumitor pretentii)
      - de ce un om oarecare nu are voie sa se pensioneze normal la 45 sau la 50 de ani, cand inca e in putere, si unul “special”, da? (crezi ca un om simplu nu si-ar dori s-o frece aiurea pe banii statului la 51 de ani?)

      Asa ca singura solutie e tratarea cu seriozitate a acestor probleme de natura etica si acceptarea faptului ca atata vreme cat exista inechitati, nu trebuie sa ne asteptam ca lumea va accepta cu bratele incrucisate inechitatile. Iar cea mai simpla reactie a oamenilor simpli e cea pe care o vedem cu totii: refuza sa lucreze “la alb” pentru ca darile la CAS si fondul de pensii oricum sunt “consumate” pe pensionarii de lux in timp ce ei sunt amenintati cu pensionarea la 70 de ani. Sistemul se indreapta spre colaps din cauza inechitatii si trebuie actionat rapid pentru a se salva ce se mai poate salva.

      • Raul Anastase
        28.5.2009, 11:18 am

        Asa e…, un comentariu pertinent…eram doar suparat pe faptul ca Aristotel Costel pusese niste ghilimele aiurea’n tramvai, asa cum ne place noua romanilor sa ne infigem. Multumesc. Raul

      • AristotelCostel
        28.5.2009, 5:18 pm

        Aiurea-n tramvai, da’ am mai rezolvat o problema. Vorba zboara, bugetul e varza si, oricate drepturi si-au castigat unii luptand la Marasesti in halta, o sa va treziti cu tinerii prin UE, iar voi o sa ramaneti cu… drepturile.

      • Alin Iacob
        28.5.2009, 5:47 pm

        Un comentariu la obiect si de mult bun simt, care spune lucrurilor pe nume. Felicitari!

  7. joness
    27.5.2009, 3:33 pm

    Declaratia este corecta si laudabila, dar nu declaratiile sunt problema cea mai mare la Guvernul Boc ci punerea lor in practica. Vad ca deja au inceput sa maraie magistratii, militienii sunt si ei pe faza, etc. In general mi se pare extrem de improbabil sa vad acest guvern lovind in aparatul de represiune, fost si actual. Nu de alta, dar ar lovi inclusiv in tatii, nasii si unchii lor. :D

  8. Radu
    27.5.2009, 3:38 pm

    Voi ziaristii va bucurati cand auziti dinspre guvern ca o sa taie din pensiile speciale “nesimtite” ale unora….dar ar trebui sa intrebati la randul vostru guvernantii …cati asemenea oameni sunt….si ce inseamna “nesimtit”, pentru ca vorbiti de pensiile politistilor, militarilor, va pot spune din surse sigure ca un agent/subofiter poate avea cel mult o pensie de 18-19 milioane lei vechi….dar un om care are cea mai mare vechime, iar un ofiter…..maxim 25 milioane….si astia sunt majoritatea…..sigur sunt si exceptii in cazul ofiterilor si ma refer la cei care au avut functii mari de conducere (secretar de stat, consilier, etc) dar astia sunt f putini…..Daca Guvernul va lua masura recalcularii pensiilor, acest lucru ii va afecta pe toti….nu numai pe cei cu pensii f mari….iar ceilalti pensionari (milioanele iesiti pe Legea nr. 19) nu vor avea nimic de castigat iar economiiile care se vor face vor fii infime fata de nemultumirea care o va provoca aseasta masura…..asa ca faceti-va meseria, onesti ziaristi!

  9. Alin Iacob
    27.5.2009, 3:41 pm

    Decizia Guvernului, daca va reusi sa fie pusa in practica, este una istorica.

    Nu va fi insa usor, sunt multe interese ca privilegiatii vechiului sistem sa ramana si pe mai departe privilegiati, ca noi ceilalti sa platim pentru ca unii sa incaseze pensii nesimtite, fara nici o legatura cu realitatea sau cu ceea ce au contribuit pe parcursul vietii lor!

    Puteti citi mai multe, in masura in care va intereseaza punctul meu de vedere, la urmatorul link:
    http://www.conso.ro/citeste-comentariu/55/pens/Pensiile-nesimtite-intra-in-vizorul-guvernantilor.html

    • marcus
      27.5.2009, 5:57 pm

      Am citit articolul lui Khris ca si articolul tau, Alin, si inteleg ca ar fi ceva probleme cu sistemul de pensionare in Romania, sistem care ar favoriza pe unii in dauna altora. Puteti explica mai bine cum sta cazul pentru ca, din explicatiile voastre nu inteleg decit ca pensia se calculeaza pentru cei mai multi ca media tuturor anilor de munca, iar pentru mai putini ca media celor mai buni 5 ani de munca. Deasemeni, mai inteleg ca putini salariati au salarii foarte mari si reusesc sa primeasca pensie calculata pe baza anilor in care au avut acele salarii mari, pe cind nu au contribuit cum CEREA LEGEA la fondul de pensii in perioada cu salarizare mare. Care este cu adevarat problema, din prisma voastra, pentru ca am intilnit cazuri similare care tineau cont de faptul ca nici unul dintre salariati nu este la fel cu altul si aduce contributii diferite ca valoare companiei si/sau sociatatii?

      Dupa parerea mea, este un principiu comunist sa pui pe toti in aceeasi oala si, in cazul pensionarii, sa calculezi la fel pentru toti pensionarea intr-un fel sau altul, in cazul vostru media tuturor anilor de munca. Principiu comunist pentru ca trateaza cu discriminare conceptul ca NU suntem egali cu totii decit in fata legii, adica, in cazul nostru, pot exista diferite sisteme de pensionare, cum sunt si jobs-uri diferite care atrag profesionisti cu compensatii si moduri de calcul a pensiilor diferite. Cu alte cuvinte, atunci cind sunt atitea diferente in jobs-uri, intre profesionisti, etc, nu ar trebui sa lasi sa existe diferentiere si COMPETITIE intre sistemele de pensionare?

      INteleg ca sunt jobs-uri platite FOOOOOOOARTE MULT comparat cu salariul mediu pe economie, precum si persoane care, din pozitiile lor, in timpul in care cistigau acele salarii mari nu au contribuit cum trebuie la fondul de pensii. In privinta salariilor nu mai discut pentru ca am citit destul aici si aiurea parerea multor tineri si altora de a reduce salariile – ceea ce mi se pare extraordinar de.. trist, deoarece se trece cu vederea unde dispare diferenta dintre veniturile companiei si costul fortei de munca. Daca insa contribuabilul la pensie nu si-a platit contributia la timp si in numerar, inseamna ca a incalcat legea si trebuie adus la raspundere.

      Sincer, cind costurile si preturile cresc in toata lumea ca si in Romania iar voi doriti reducerea salariilor si aducerea tuturor pe un standard comun (ca in cazul calculul pensiilor), nu ma pot opri sa nu imi amintesc de perioada comunista a lui Ceausescu, din care voi, ce curios totusi, nu ati prins decit citiva anisori. Oare, chiar daca discutati cu atit aplomb situatiile tarilor capitaliste si celorlalte europene, sa priviti cu mai mult drag catre Est? China este un exemplu fenomenal, poate ca foarte potrivit tendintei articolelor voastre: sarii mici, productivitate mare, probabil ca si sistem de pensionare unilateral. Daca ati vrea sa fiti in bocancii lor, sa nu uitati ca multi dintre taranii si muncitorii lor au aflat de existenta televizorului in urma cu doar citiva ani, si au reusit sa cumpere primul lor televizor si frigider dupa economii de zeci de ani.

      In America nu sunt toate sistemele de pensionare bune, dar nici rele atita vreme cit se permite concurenta in spiritul adresarii cerintelor diferite de pensionare. Legea aici spune ca toti trebuie sa contribuie la un sistem de pensionare. Exista pensionare generala de stat (social security retirement) la care toti contribuie in caz ca nu contribuie (si) la alte siteme de pensionare. Diferit de social security, mai exista alte sisteme de pensionare cum ar retirement for city and railroad employees, precum si altele.

      In cazul pensionarii lucratorilor din transportul feroviar, pensia se calculeaza SI pe baza ultimelor 36 luni de activitate. Puteti citi despre asta aici: http://retirees.www.uprr.com/benefits/attachments/pension_guide.pdf

      Stiu ca sunt probleme cu salariile, taxatia si pensiile insa, dacaa suntem toti pusi pe acelasi calapod, mai degraba ma tin departe, plec unde exista sansa unei compensari bazata pe diferenta ce o aduce fiecare pentru sine si societatii. Egali NU suntem nici unul cu altul, DECIT in fata legii; altminteri, ce se vrea mai mult este balmajeala comunista, de care tocmai ce spuneam “hop ca am scapat”. Sa ma fi inselat?

      • khris
        28.5.2009, 9:30 pm

        @Markus: in principiu, situatia este usor de inteles: unii sunt mai egali decat altii in sensul ca exista modalitati speciale de calcul a pensiei pentru diferite categorii de bugetari. O formula unica de calcul al pensiei nu inseamna comunism, ci un tratament egal. Poti obtine o pensie mare daca si contributiile tale de-a lungul timpului au fost mari, insa nu mi se pare corect ca magistratii spre ex. SA ISI DECIDA SINGURI formula de calcul. Mai mult, eu nu pot iesi la pensie mai devreme de 60 de ani, chiar daca as vrea. In schimb, magistratii, cei din armata..etc pot iesi la pensie si la 50 de ani daca doresc si indeplinesc conditiile de pensionare cuprinse in legile speciale emise doar pentru ei.
        Nu compara cu ce se intampla in SUA, pentru ca in RO nu exista inca pensii private.

      • marcus
        29.5.2009, 1:47 am

        Ai dreptate ca nu este normal sa iti decizi singur modalitatea de pensionare care, altminteri, trebuie sa reflecte necesitatile unui grup de angajati cu responsabilitati asemanatoare. In privinta virstei de pensionare insa te contrazic pentru ca, potrivit anumitor munci cu responsabilitati speciale, precum si risc fizic etc mai mare decit in alte munci, virsta de pensionare difera fata de virsta generala medie de pensionare. Astfel, in Romania ca si in America aviatorii, armata si altii au virste de pensionare mai mici decit un contabil, de exemplu.

        Nu ma refeream la pensii private cind discutam pensii de genul “social security” comparate cu “city retirement” sau “railroad retirement” in America. City si railroad retirement nu sunt considerate pensii private, ci pensii…. de stat daca le putem numi astfel, diferite de social security retirement. Pensiile private sunt cele de genul 401k plan, IRA or ROTH IRA plans. Se pare ca si in Romania sunt deja planuri de pensie privata, nu stiu cum le spune, insa sunt programe la care poti contribui pentru marirea venitului la pensie, contributie facuta inafara contributiei data, prin lege, pensiei de stat.

  10. Concediaza-ti seful!
    27.5.2009, 3:54 pm

    deci inca o bila alba daca se va si aplica

    si actuala bila alba se va transforma in bila neagra daca nu se va aplica

    dont mess with politicians :)

  11. mihaela
    27.5.2009, 4:11 pm

    Referitor la declaratia fara justificare a D-lui Seitan care din intamplare a mai fost si Presedinte al Casei Nationale de Pensii. si care stie foarte bine ce inseamna sistemul de pensii in Romania dar mai ales aplicarea lui. A nu se uita momentul aplicarii Legii nr.19/2000 care nici in ziua de azi nu este perfect si asupra caruia s-au adus nenumarate modificari. Ce face politica din oameni dar mai ales parvenirea!!!!
    Daca mergem pe principiul “uite legea nu e legea ” , de ce ne mai muncim sa scoatem legi ? Doar ca sa ne jucam cu ele in momente electorale . Doar ca sa ne batem joc de bietii oameni amarati care au muncit cinstit la stat , pe bani mai multi sau mai putini, dupa pregatire si sansa locului de munca, care au cotizat in functie de salariul castigat? Rusine acestor politicieni care nu fac decat sa-si bata joc de categoriile sociale pentru a castiga voturi iar sindicatele le tin isonul . Rusine!!! Lasati armata tarii in pace caci nimeni nu spune adevarul, pensiile celor care au lucrat in domeniu sunt platite din bugetul de stat si nu al asigurarilor sociale de stat, iar de cotizat, au cotizat, cu viata cazona traita de ei si familiile lor, cu raspunderea care a stat pe umerii lor . Vorbim de oameni care si-au facut datoria si nu de lichele. Oameni buni , TREZITI-VA si nu le faceti jocul acestor nemernici si tadatori de tara !

  12. Cosmin
    27.5.2009, 4:15 pm

    Vreau sa fac o singura remarca: se tot vorbeste de egalitate in fata legii (a pensiilor in cazul de fata) a tuturor pensionarilor.
    Dar in cazul militarilor, politistilor etc. activi, de ce nu se vorbeste de egalitate, in conditiile in care acestia se supun multor privatiuni dictate de specificul muncii (si chiar reglementate).
    Nu considerati ca daca aceasta categorie are un regim special al activitatii, sa aiba si un regim special de salarizare/pensionare, care sa compenseze privatiunile din timpul activitatii ?

    C.B.

  13. AristotelCostel
    27.5.2009, 4:19 pm

    @Cosmin

    Regimul special de salarizare afecteaza direct nivelul pensiei.

    Impresia ca bugetul de stat e un cascaval mare din care politicienii fura tot si restul vi-l da voua incepe sa se stearga odata cu criza… disparand bugetul.

  14. Alin Iacob
    27.5.2009, 4:27 pm

    Voua, celor care aparati privilegiile, chiar vi se pare normal ca un pensionar “special” sa ia de 5, 10, 20 de ori mai mult ca si pensie decat unul care a muncit 40 de ani si a fost economist, inginer, etc? Cu atat mai mult cu cat in timpul vietii active a contribuit cu sume de cateva ori mai mici decat ceilalti.
    Asta pe de o parte. Pe de alta, sa nu uitam ca multi dintre cei de care discutam beneficiaza si de alte facilitati la care un contribuabil normal nici nu poate visa: case de asigurari de sanatate speciale, medicamente gratuite, spitale cu conditii net superioare celor pentru ceilalti oameni, diverse alte tipuri de gratuitati, etc.
    Iar in ceea ce priveste privatiunile si dedicatia, sa stiti ca orice meserie presupune asta. Un economist bun este la fel de dedicat muncii lui si contributiei pe care o aduce societatii, la fel ca un militar, politist, diplomat, judecator, etc.
    Mai usor cu demagogia, se vad cu ochiul liber viloaiele si masinile de lux ale tuturor acestor categorii de privilegiati, in special a celor cu functii de conducere dupa 90!

    • khris
      27.5.2009, 4:33 pm

      Alin: foarte bun articolul pe conso :-)
      Din comentariile de mai sus, am dedus ca unii au inteles gresit mesajul: nu are nimeni nimic cu pensiile mari, insa exista o problema de principiu. Atunci cand ai o pensie mare doar pentru ca ti sa luat in considerare venitul pe ultimele trei luni si nu pe intreaga perioada de contributie, avem o problema. in plus, sa fim sinceri: cati au aranjat cu seful obtinerea unor sporuri in ultima luna de munca doar pentru a avea o pensie mai mare?

  15. hash
    27.5.2009, 4:37 pm

    Eu zic ca poti da maxim o bila gri, in nici un caz una alba, deoarece daca ei vor lua acea masura (recalculare -> diminuare a unor drepturi castigate legal la vremea respectiva) cel putin cateva zeci din ce afectati vor da statul in judecata si vor castiga, daca nu aici, atunci la Haga. Ori odata ce asa ceva se va intampla, tot statul va avea de platit pe langa diferentele pe care le economiseste acum si cheltuieli de judecata si despagubiri.

    • AristotelCostel
      27.5.2009, 4:56 pm

      Astea-s puerilitati avansate de magistratii care devalizeaza bugetul. Procesele pierdute la CEDO si despagubirile platite de statul romana se datoreaza 100% acestor magistrati care au megatupeul sa-i persifleze pe toti. Ajunsesera sa-si legifere drepturi si majorari salariale ca in “Ferma animalelor”, iar acum ameninta.

      • hash
        27.5.2009, 5:04 pm

        Fi convins ca in momentul in care o sa reduci pensiile la vreo 1000 de fosti magistrati ai cel putin 100 de procese pe rol, pentru ca astia nu se vor opri la amenintari.

        Daca ii duce capul pe guvernanti ar trebui in primul rand sa modifice de acum incolo sa nu mai continue bataia asta de joc cu pensiile speciale, pentru ca cei care deja beneficiaza de ele sunt foarte greu de atins dpdv. legal.

  16. joness
    27.5.2009, 5:02 pm

    @khris: cand o sa il vad eu pe acel roman care o sa accepte ca are o pensie/salariu/venit mai mare decat merita, si eventual obtinuta pe cai imorale, o sa il propun pentru o statuie in Piata Universitatii! Toti, inclusiv Geica de la AACR, tortionarii de la Securitate, militienii spagari, judecatorii corupti, parlamentarii adormiti, toti sunt convinsi ca ceea ce primesc este perfect meritat si chiar prea putin pentru serviciile aduse!

  17. ghost
    27.5.2009, 5:43 pm

    @Khris, imi pare ce nu specifici exact ce vrei. Si eu vreau ca de acum incolo sa nu mai existe pensii speciale. Dar oamenilor care au iesit la pensie pana acum, n-are ce sa le faca nimeni nimic. E un drept castigat, si au iesit la pensie legal, fara incalcarea nici unei legi. Nu sunt de acord cu modificarea asta, si i-as duce la puscarie pe cei care o vor face, deoarece se creaza un precedent periculos. In conditii de cotizatie absolut hilar de imposibil de comparat, inainte de 89, inainte de 2008 si de acum incolo, cu variante uite cota nu e cota, astazi creste, maine scade, poimaine revine, oamenii astia au cotizat totusi la asigurari. Oricat o fi fost. Cum iti explici altfel pensia minima? Nu cumva aproximativ tot la fel din punct de vedere al egalitatii? No, revenind, toti acesti oameni au contribuit in conditiile in care au muncit, legal, conform legislatiei in vigoare. Nu vreau ca peste 20-30-40 de ani, cand (considerand ca ajung pana acolo) ies la pensie, sa vie un sulica putulica si sa-mi zica ca n-am cotizat ca si cei ce s-au angajat dupa 2030 si ca trebuie sa-mi taie pensia. Sau sa nu mi-o mai dea, ca deh, asa vor muschii lor. Nu avem grade de comparatie la pensii, mai ales intre cei ce au beneficiat de pensie speciala dupa 2000 si inainte de 2000. Si sa stiti ca sunt multi din cei cu grupa sau conditii grele de munca ce au pensia mai mare decat a unui fost militar.
    E chestie electorala abureala asta, ca sa astupe gura pensionarilor, si a celor ce vor sa moara capra vecinului c-asa-i in fotbal. Dar daca vor incerca sa rupa din pensiile existente, pe langa procesele ce le vor pierde, chiar trebuie sa rupa si din pensiile minime ale agricultorilor, etc etc, ca si aia tot un drac e.

  18. Catalin
    27.5.2009, 5:54 pm

    Inteleg ca incet incet se intoarce statul proletar. Eu zic sa nu mai aiba nimeni venit mai mare de X, cel mai bine. Si sa existe iar informatorii, sa vada ce cumpara Costel de la piata, si daca i se pare ca a cumparat cine stie ce sa fie luat la ochi. Foarte tare, imi place, egalitarism pentru toata lumea. Ingineri, doctori, proletari din toata lumea, uniti-va :)
    Sa traim bine!

  19. khris
    27.5.2009, 6:32 pm

    @Joness: si eu cred ca am un venit mai mic decat merit :-)
    @Ghost::micsorarea pensiilor calculate dupa legile speciale in vigoare va fi greu de facut si este de asteptat ca unii dintre cei afectati sa se adreseze justitiei. Nu stiu cat de legal este ceea ce vrea Guvernul sa faca, insa trebuie sa recunosc ca o consider o masura buna. Fiecare sa castige atat cat merita si pe masura contributiilor, prin aplicarea unei singure metode de calcul.
    @Catalin: atitudinea mea nu este de genul “sa moara si capra vecinului” insa ti se pare normal ca magistratii spre exemplu, sa isi voteze singuri modul de calcul al pensiei care sa fie diferit de cel al muritorilor de rand? Eu de ce nu pot face asta? Un mod unic de calcul al pensiei nu are nimic de a face cu proletariatul, ci cu un tratament fair al tuturor contribuabililor

  20. ghost
    27.5.2009, 6:49 pm

    @Khris, trebuie sa adaugi “de acum inainte”. E important. De acum inainte, sa se aplice o singura metoda de calcul. De acord cu tine ca e rea vechea varianta, dar n-au ce-i face. Nu e posibil, in nici o tara civilizata, ca un drept castigat de acest gen sa fie anulat. Retroactiv nu e voie sa se faca nimic. Se poate, insa, ca acesti oameni sa nu aiba voie la alta slujba, pentru ca multi magistrati iesiti la pensie practica avocatura, spre exemplu. De acum inainte. Nu retroactiv. In momentul iesirii la pensie era o lege, care trebuie respectata. Shit happens. Mai iute as dori restructurarea & reorganizarea & eficientizarea bugetarilor, pe care sa-i concedieze in masa, si sa se introduca sisteme informatice complete, care sa scada cheltuielile in aparatul bugetar.
    Magistratii, militarii si politistii sunt cazuri aparte. Trebuie tratate cu atentie. Degeaba punem botul la explicatiile pompoase ale guvernului, ca uitam un lucru, nici un guvern al Romaniei n-a facut ceva concret pentru cresterea productivitatii muncii. Si 30% parca din salariatii romaniei sunt bugetari. Asta spune ceva.
    Deci, pentru a sumariza, sunt si eu de acord cu modificarea si imbunatatirea legislatiei, dar aceasta trebuie sa se aplice de acum incolo, nu retroactiv. Nu este legal, si daca cumva ii trazneste prin cap la Boc s-o puna in aplicare retroactiv, o sa afle toata lumea de ce nu este legal, chit ca multi isi doresc asta. Intr-o tara in care inca se mai cer majorari salariale, si cresterea venitului minim garantat, si tot felul de pomeni, asta-i ultimul lucru de care avem nevoie, de razboi intre puterile statului. Si atunci vom fi “screwed” pe bune.

    • Alin Iacob
      27.5.2009, 7:29 pm

      Promit ca este ultima data cand intervin. Dar nu mai suport sa aud argumentul “dreptului castigat”. Am scris si in articolul al carui link l-am pus mai sus, pe teoria asta Ceausescu mai era probabil acum presedintele tarii si secretarul general al partidului – ca de, avea un drept castigat. Si ar mai putea fi date multe exemple in acest sens. Bunaoara, transportul gratuit al unora sau altora. Dupa aceasta logica, o data castigat acest drept, trebuia sa ramai cu el pe vecie. Ceea ce evident ca nu poate fi cazul.
      In ceea ce priveste retroactivitatea, ca sa clarificam si acest aspect, lucrurile stau asa: Nu se pot lua banii de care X sau Y a beneficiat in trecut, atunci cand legea era alta. De acum incolo, in baza noii legi, drepturile de pensie vor fi recalculate. Nu este nici o retroactivitate, este foarte corect si trebuie aplicat cat mai repede pentru toata lumea.

      • ghost
        27.5.2009, 8:03 pm

        Siiigur, e foarte corect. Pe naiba. Nu vorbesc de toate drepturile castigate, dom’le. Ci de drepturi similare celor de pensie. Spre exemplu, nu sunt de acord cu pensia minima. As mai vrea si eliminarea pensiilor de revolutionar. Si as mai vrea si eliminarea impozitarii pensiilor. Si eliminarea transportului gratuit, ca tot spui de asta.
        Insa, spre deosebire de dorinta, care poate sa fie favorabila tie, e vorba de drept, de constitutie, de lege, de precedent, etc… Nu sunt jurist, insa juristii sunt cei care spun ca nu-i corect sa se faca asa. Corect ar fi fost sa nu fi aparut in primul rand asemenea discriminari, dar uite ca au existat si exista. In multe alte chestii si domenii. Nu prin ceea ce vrei tu se va face dreptate, ci prin altceva. Recunosc ca e o masura teoretic morala, dar nu-i dreapta. E ca si cand te angajezi pe un salariu pe perioada nedeterminata, si dupa un an sau dupa 10 ani, ti se spune ca nu ti se poate plati salariul pe care il ai trecut in contract, ci doar 90% din el, ca nu sunt bani acum, dar acei 10% la care aveai dreptul nu-i mai vei vedea nici in viitor. Pana la urma, e doar vorba de claca ce spune Seitan si Boc. Dreptul european si national ii contrazice.

  21. romania inedit
    28.5.2009, 11:31 am

    Principiul dreptului castigat inseamna ca nu mai pot fi ceruti banii care au fost platiti pana acum pensionarilor de lux .
    Nu cred ca actualul guvern va lua ceasta masura , chiar daca la un moment dat , atunci cand v-om trebui sa dam banii inapoi de unde i-am luat , cu dobanda , o sa se ia aceasta masura .
    Traian Basescu si PDL sunt in campanie electorala .
    Pana acum nicio masura promisa in campanie nu a fost luata , asa ca nu mai putem avea incredere in guvernul Boc .

    In Ungaria s-a putut , iar la noi nu ?

    Nici eu nu sunt de acord cu pensia minima ?

    De ce sa beneficieze de pensie daca nu contribuie la sistemul public de pensii ?

    Eu am avut tot timpul cate doua joburi ca sa fac bani , iar altii sa ia pensie de pe urma muncii mele ?

    Daca magistratilor nu le convine jobul pe care-l au , de ce nu-si dau demisia ?

  22. Stefan A.
    30.5.2009, 5:54 pm

    Crezi ca domnul Geoana va fi de acord cu o lege care sa reduca pensia tatalui sau ? (Fost ofiter de secu, ajuns la pensionare , general M ApN). Crezi ca PSD va vota o lege care sa taie din pensia domnului Ion Iliescu ? Praful in ochi impiedica vederea dar nu si logica mentala !

  23. Feed-back de Romania | Blogul iMONDO
    2.6.2009, 11:00 am

    [...] ca au inceput luptele: salariatii impotriva pensiilor “de lux“, parintii impotriva profesorilor care au declansat o pseudogreva, angajatii contra [...]

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente