Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 29.5.2009 31 comentarii

Cati dintre cei care vand legume in piata sunt tarani si cati sunt bisnitari?

Trebuie sa recunosc ca nu merg prea des la piata, insa acest articol m-a scos din sarite. Cu alte cuvinte, taranii vand rosiile en-gros cu 4 lei pe kg, iar acestea ne sunt vandute la piata de catre intermediari cu pana la 20 lei/kg, rezultand o crestere de 2-400% a pretului intre producator si vanzator. Autoritatile, probabil bine “unse” de catre acesti intermediari, se fac ca nu observa nici o problema.

In acelasi timp, rosiile venite din Argentina - deci de la peste 12.000 de km – sunt de cateva ori mai ieftine, pretul nedepasind 5-7 lei. De ce se intampla asta? Din doua motive: (i) bisnitarii sunt lasati de catre autoritati sa se desfasoare in voie si (ii), taranii nu sunt organizati si nu stiu sa isi apere interesele. Cine plateste? Consumatorul, respectiv noi, cei care nu vrem sa cumparam legumele fara gust din supermarket.

Am aruncat o privire asupra evolutiei in ultimii 11 ani a pretului a trei produse alimentare importante, respectiv rosii, cartofi si lapte, raportand evolutia preturilor la evolutia inflatiei, graficul mai jos (click pentru marire, date INS).

Conform Institutului National de Statistica, pretul de vanzare al kilogramului de rosii la producator era de 0.34 ron in 1998 si de 1.82 ron in 2008, cresterea fiind de 480% in 11 ani. In aceeasi perioada, pretul cartofilor a crescut cu 310% (de la 0.28 la 1.28 ron) iar al laptelui cu 360% (0.3 vs 1.26 ron). In tot acest timp, inflatia a fost de 195%.

Cu alte cuvinte, pretul platit taranilor pentru litrul de lapte spre exemplu este de pana in 1.3 ron, in timp ce in piata litrul de lapte se vinde cu 3-4 lei. Cu rosiile se intampla la fel, numai ca diferenta este si mai mare din moment ce in medie pretul la producator nu depaseste 2 ron.

De ce au crescut preturile cu mult mai mult decat inflatia? Cred ca raspunsul se poate aplica intregului sector agricol: pentru ca taranii prefera sa lucreze suprafete mici dar cu costuri mari in loc sa se asocieze si sa faca agricultura cat de cat profesionista, pentru ca statul nu a facut nimic in ultimii 20 de ani pentru a pune agricultura la punct, pentru ca intermediarii fac de fapt preturile, pentru ca in piata vand doar cei pe care mafia pietelor ii lasa sa vanda, pentru ca…

Pentru a nu stiu cata oara de la Revolutie incoace, in acest an va fi seceta. Si ca de obicei, autoritatile au fost luate prin surprindere iar suprafetele irigate sunt nesemnificative. Bineinteles, vanzatorii vor incerca sa dea vina pe vreme pentru a creste preturile produselor alimentare iar autoritatile nu au ce sa le faca.

Cine pierde in afacerea asta? Taranii care vand ieftin bisnitarilor si noi, cei care cumparam scump de la bisnitari. Cine castiga? Grea intrebare….

Share

Tags:

31 comentarii

  1. meta
    29.5.2009, 11:04 am

    Pe langa articolul tau as adauga urmatoarele:
    1. O mare problema o reprezinta faptul ca au disparut centrele de colectare ale produselor, acum pe langa faptul ca taranii merg in piata si cer un pret mic pentru produse, multi dintre ei nu reusesc sa vanda nici macar jumate din produse, restul le arunca.
    2. Din nefericire forta de munca din mediul rural a scazut foarte mult. Satele romanesti sunt imbatranite. Nu poti sa schimbi mentalitati invechite.
    3. Intr-adevar anumite piete sunt populate mai mult de bijnitari. Pe langa asta, eu nu am primit in viata mea un bon de la vreun vanzator din piata.

    • Engel
      29.5.2009, 11:28 am

      good point meta… chiar asa, vanzatorii la mana a II-a care vand in piata legume si fructe n-au obligatia sa ne dea bon fiscal? Ca din cate stiu eu sunt inregistrati ca PFA/SC, sau asa ar trebui?

  2. Misu
    29.5.2009, 11:32 am

    …pai cine a mai vazut tarani prin piete…cumpar legume de la tigani pe care ii vad acolo de foarte mult timp la aceeasi taraba…ei cumpara de la tarani si din import in egala masura…adica ii obliga pe tarani sa le vanda lor pentru ca ei au dat spaga pentru taraba si taranii nu au unde sa vanda pentru ca toate tarabele sunt luate de cine trebuie. in plus scapa si taranul mai ieftin ca bataie de cap daca vinde toata marfa dimineata, chiar daca pierde din marja

    @ meta- asta e buba…sistemul de colectare si de distributie a fructelor si legumelor…toamna trecuta am vazut/cumparat mere gramada la poarta livezilor din Iasi si din Dambovita, de ce ajung mere din turcia mai usor in supermarket decat din ro? in ro autoritatile au preferat sa dezvolte firme de intermediere a importurilor decat firme de colectare a productiei locale…am mai discutat despre reprezentantii poporului in structurile de conducere si pentru cine lucreaza acestia de fapt!

  3. khris
    29.5.2009, 12:24 pm

    @meta: centrele de colectare au fost distruse, la fel cum au fost distruse si instalatiile de irigatii, asa cum a fost distrusa intreaga agricultura romaneasca la inceputun anilor 90. Bisnitarii doar au umplut locul lasat gol.
    @Engel: am spus ca merg mai rar pe la piata dar nu am vazut pana acum nici un “taran” care sa elibereze bon fiscal. Poate se intampla asta doar cand trec eu pe acolo.
    @Misu: mafia pietelor este in floare, iar din aceasta mafie fac parte si cei care administreaza pietele. Din cand in cand politistii mai fac cate o razie cu televiziunile dupa ei dar dupa ce se filmeaza, totul revine la normal.

  4. meta
    29.5.2009, 12:42 pm

    Citam saptamana trecuta ca necesarul de bani pentru a reface sistemul de irigatii e undeva la 13 mld Euro. E o suma enorma, dar sa tinand cont ca Romania poate beneficia de niste fonduri europene destul de consistente, nu pot decat sa mai repet inca odata ca incompetenta ministrilor e la ea acasa. Cum e posibil ca sa nu putem folosi banii care vorba aia, vin moca… E tragic

    • marcus
      11.8.2009, 9:31 am

      Meta: Nu este vorba de incompetenta. Ministrii de care vorbesti sunt ministrii acum cind nu au fost in anii 90! Inca de atunci (citi ani aveai?) s-a rezolvat subiectul irigatii. Tragic? Ai dreptate.

  5. Bogdan Glavan
    29.5.2009, 12:51 pm

    Avocatul diavolului ar spune asa. Nu preturile la alimente au crescut peste inflatia, ci inflatia a fost lent decat preturile la alimente – deoarece alte marfuri si servicii s-au scumpit mai putin, tragand in jos media.
    Acum, la intrebarea cine castiga, raspunsul e simplu, chiar daca nu pe placul tuturor, nici chiar al tau: toata lumea castiga. Taranii castiga fiindca nu au chef sa vina cu capsunele la piata si le vand la poarta intermediarilor. Consumatorii castiga fiindca nu au chef sa sa duca la poarta la tarani sa le cumpere. Intermediarii castiga pentru ca reduc neplacerile celor doua categorii de mai sus!
    Sa nu creada cineva sa as fi un speculant de rosii sau de capsune!. Dar e o piata libera. Cumpara numai cui ii convine. Din retorica articolului e foarte usor sa intelegem ca intermediarii nu fac niciun serviciu util, iar cumparatorii sunt exploatati, dar nu este asa. Trebuie sa intelegem ca preturile depind si de oferta (aici e adevarat ca oferta e cumva restransa artificial prin monopolizarea spatiului de vanzare etc.) si de CERERE. Exista preturi mari pentru ca exista bani de aruncat. Daca te duci in Dorobanti vezi preturi mai mari ca in Berceni. De Craciun se scumpesc toate tocmai din acest motiv – lumea cheltuie disproportionat (e putin spus)
    Daca vrem sa nu mai creasca preturile, atunci sa nu se mai tipareasca bani. E simplu.

    • khris
      29.5.2009, 12:58 pm

      Bogdan: avem nevoie de intermediari, insa intr-o societate normala nu este posibil ca acestia sa castige de cateva ori mai mult decat producatorii. OK, este mai simplu pentru tarani sa vanda en-gros intermediarilor, insa preturile sunt de multe ori ridicole si abia acopera cheltuielile de productie. Daca s-ar organiza mai bine, producatorii ar vedea ca pot castiga mai mult daca isi dezvolta ei insisi un lant de distributie. In loc sa vinzi cu 4 lei/kg iar pretul in piata sa fie de 15lei, mai bine vinzi tu in piata cu 6 lei din care 0.5 lei sunt cheltuieli de transport si depozitare.
      In agricultura romaneasca, dezorganizarea a fost cuvantul de ordine in ultimii 20 de ani.

      • Capsunaru
        29.5.2009, 11:06 pm

        Daca te gindesti la SUA ca societate normala si acolo e la fel.. producatorii sint niste amarasteni.

  6. Daniel
    29.5.2009, 12:55 pm

    Da, foarte bine, foarte bine, toa’rsu…
    Adevarul e ca e ptr. prima oara cand apare asa ceva in presa……..foarte bine, foarte bine, vigilenta maxima, toa’rsu.
    De ce nu ramai la economicele tale, mai omule?

  7. Alex
    29.5.2009, 1:03 pm

    Taranii(si aici ma refer la taranul autentic) intotdeauna au dus o viata foarte grea in Romania, indiferent de regim. Bunicul meu a muncit toata viata pamantul si de foarte multi ani e pe pierderi. Si cati sunt ca el…sute de mii. Nu sunt ajutati deloc.

  8. Dan
    29.5.2009, 1:15 pm

    Intamplator stiu niste producatori de rosii de langa Bucuresti care de cativa ani scot profituri masive din ceea ce vand (vand chiar ei). E un vis frumos ca “taranii” sunt jecmaniti de produse care ajung cu pret de 400% la piata. Preturile sunt facute de retelele de magazine si supermagazine. Aceasi marfa e vanduta si de “coloratii” din fata blocului meu si la piata in proportie de 80% cu acelasi pret. Daca nu as sti, as crede ca rosiile nu se mai produc in Romania. Oricum, anul asta pretul e serios mai mare.

  9. sorin
    29.5.2009, 1:29 pm

    am cititi si eu articolul tau si deasemeni si comentariile; eu personal am avut o astfel de experienta legata de vazarea unor produse recoltate chiar pe pamanturile bunicilor mei.
    La momentul resprectiv chiar m-am aventurat si eu sa vin in piata sa vand in loc sa vindem intermediarilor; acum nu stiu daca as mai face lucrul asta. Pot doar sa-ti spun ca la momentul respectiv am strabatut vreo 400km ca sa ajungem in Bucuresti (aici era piata lichida :D ) si sa vindem insa ne-a luat aproape o saptamana. In tot acest rastimp gandeste-te ca am dormit pe saci .. :) (acum glumesc dar atunci daca ma intrebai ce parere am nu as fi fost prea fericit…) . Intr-un final dupa ce am tras linie pot spune ca pe langa experienta unica pe care am avut-o am iesit si cu ceva bani in avantaj (fata de vanzarea “de la poarta”) insa nu sunt convins ca acest avantaj ar mai fi existat daca in tot acel rastimp nu la-s fi dormit pe saci…

    Oricum una peste alta sistemul de care vorbesti este real si nu pare prea “incurajator” pentru producatori insa nu sti care ar fi alternativa in aceasta situatie atat timp cat producatorii sunt divizati si deci nu au forta de negociere sau posibilitatea de a pune la punct un sistem de distributie.

  10. Clawdel
    29.5.2009, 1:38 pm

    de unde credeti ca isi cumpara cei din Vaslui masini atat de scumpe cand acolo e foamete?
    Chestia cu bisnita merge pentru ca producatorii NU sunt dispusi sa isi vanda produsele snguri, in piata – ceea ce ar necesita nopti dormite langa marfa si drumuri prin tara.
    Nu cred ca producatorul de rosii din Galati o sa vina vreodata pana in Neamt, Suceava sa isi vanda legumele.

    Iar ce se intampla in piata tine de autoritatile locale, cei care administreaza acele zone de comert. Daca tu ti-ai lua spaga de la cei care vand in piata, te-ar mai interesa cat da cetateanul pe rosii? (oricum administratorul respectiv face piata pe gratis!)

  11. ovidiu
    29.5.2009, 2:37 pm

    Chris, esti din Timisoara. Ai auzit de piata de gros din Mehala. Daca va strangeti 2 masini sa va faceti piata de acolo , veti fi surprinsi sa vedeti ca iesiti cu 30% mai ieftin decat in piata.
    M-am interesat cand am surprins o discutie intre tarabe in piata 700: dicutau cat pot sa lase din pret , deoarece capsunile nu se prea vindeau.
    Hai ca nu trebuie sa mergi la piata locala daca te organizezi un pic.

  12. Socrate
    29.5.2009, 4:32 pm

    Cristian !- Ceea ce scrii este neadevarat ! Unde ai vazut rosii cu 20 lei ? Si cine e tampitul care sa dea asa mult pe ele? La urma urmei e plin de rosii in piete si in supermarketuri.
    Ceea ce spune Ovidiu e perfect plauzibil ! De la prima mana si pana la cumparatorul final diferenta e de cca 30 % . Vanzarea pe piata e de 200-300 lei pe zi pana la 700 lei in zilele foarte bune . Una peste alta , “bisnitarul” face cam 100 lei pe zi profit .
    Tu ai week-end , el nu ! Tu stai in birou la caldura cand afara e frig si la racoare cand e cald . El suporta arsita si frigul . Tu ai concediu medical , el nu are voie sa se imbolnavesca ca ramane fara venituri si probabil nu are nici asigurare . Tu ai concediu de odihna – el nu ! Tu vei beneficia de o pensie – el nu ! La ora la care tu mergi acasa , treci prin piata -el e acolo ! Dimineata la 6 era tot acolo !
    Ai pastrat termenul comunist de “bisnitar” ! Hai sa fim cinstiti si sa recunoastem ca e o munca si asta . Presupune investitie , riscuri -marfa se poate strica , efortul de a o vinde si totodata stresul creat de presiunea concurentiala asupra preturilor si vanzarilor !
    Eu as spune mai degraba ca parazitii aia de prin birouri , cu lefuri grase si care nu produc nimic ; nu creeaza marfa si nici servicii , in schimb consuma foarte mult , traiesc pe picior mare etc , reprezinta noua ciocoime si ar fi un mare pas inainte daca acestia ar disparea ! Ce zici?
    E comod sa fii extremist : aia sunt bisnitari , Piedone si fratii lui sunt noua ciocoime corupta !?
    E mai greu sa fii drept !

    PS : rosii venite din Argentina ?? (nu cred!) Taranul din Argentina cat primeste ? Prin comparatie cu ei taranul nostru nu e tot un hot ? Taranul munceste , “bisnitarul” munceste . Fiecare are bucatica lui din tort .
    * Sunt tot din Timisoara si nu sunt economist , nici bisnitar ! Cum poti fi economist si sa vorbest de adaosuri de 400% pe o piata arhiplina ? Unde ai vazut rosii cu 20 sau macar cu 10 lei ?
    Cum poti desconsidera intratata munca altora ? Cunosc personal zeci de tarani ce duc produse la piata si multi prefera sa vanda “bisnitarilor ” si sa se intoarca rapid acasa ca e de lucru ! Daca diferenta de pret ar fi asa mare ar sta taranul acolo sa vanda el !

    Ziaristii astia de Bucuresti – cu rosii din Argentina !!! Stau cam prost cu geografia .
    Ok ar fi un articol dragut sa lucreze 1-2 ziaristi cam vre-o luna ca “bisnitari” sub acoperire si apoi sa ne povesteasca . Articolul de la care s-a plecat e o porcarie scrisa din birou de cineva care trebuia sa scrie ceva si nu stia ce ! Articol de tabloid cu scopul principal producerea banilor ! Astia sunt adevaratii bisnitari !

    • Orfeu
      29.5.2009, 5:40 pm

      Bravo! Meriti aplauze!!

    • romania inedit
      29.5.2009, 6:33 pm

      Si eu vrusai sa intreb unde a vazut rosii cu 20 lei kilogramul , dar nu comentez un articol pana nu citesc toate comentariile , din respect pentru cei care comenteaza !

      Dupa parerea mea , statul nu trebuie sa se implice in refacerea sistemelor de irigatii , pentru ca numai smecherii beneficieaza de pe urma lor .
      Este adevarat ca pana in 1990 Romania avea o suprafata amenajata pentru irigatii foarte mare , dar EFICIENTA lasa foarte mult de dorit .

      S-au construit foarte multe sisteme de irigatii dar nu erau EFICIENTE , la fel cum a fost construita marea termocentrala de la Anina cu numai miliard de $ , termocentrala care nu a functionat NINIODATA pe baza de sisturi bituminoase , deoarece sisturile bituminoase din Romania nu prea au valoare economica .

      Piata laptelui este o piata dereglata foarte puternic , din cauza pozitiei de monopol pe care o au supermarketurile si concentrarii pietei .
      Irigarea se poate face si prin alte sisteme , nu trebuie neaparat sa fie refacute actualele sisteme de irigatii , care sunt total INEFICIENTE .

      Trebuie scazuta coruptia , astfel incat si oamenii care intradecar muncesc in agricultura sa poata accesa fonduri europene .

      Spre deosebire de alte persoane ca se indigneaza ca taranii nu se asocieaza si prefera sa lucreze suprafete mici dar cu costuri mari , dar NU SE INDIGNEZA ca a fost introdusa TAXA AUTO , o taxa abuziva care ii impiedica pe tarani sa fie eficienti .

      Ca sa transporte produsele la piata , taranii au nevoie de mijloace de transport , si pentru ca nu se incadreaza la un credit auto sau leasing , prefera sa vanda produsele de acasa unui intermediar care a avut bani sa plateasca taxa auto , si care baga adaosuri mari ca poata sa-si recupereze banii pe care i-a dat pe taxa auto .

      Chiar daca intermediarii fac preturile pe termen scurt , pe termen mediu si lung intermediarii au de pierdut daca nu se transforma in angrosisti si daca nu isi vand marfa repede , chiar si in pierdere , deoarece supermarketurile au niste miscari imprevizibile , si pot scadea preturile , asa cum pot sa si creasca !

    • khris
      29.5.2009, 8:04 pm

      @Socrate: ai partial dreptate. Faptul ca unii cumpara de la tarani cu 4 lei si vand in piata cu un pret cel putin dublu cum se numesc?. Mai mult, daca ne luam dupa ce spune INS, vedem ca pretul la producator a fost in 2008 de 2 lei/kg. Noi cu cat il cumparam? Astazi in Piata 700 rosiile mai frumoase se vindeau cu 8 lei/kg.
      Pe de alta parte, sa nu ii plangem pe cei care stau in piata in soare si vant pentru ca ei au ales sa faca asta. Ii plangem pe mineri ca stau 12 ore in subteran inhaland praf de carbune? ii plangem pe cei care stau cu saptamanile pe platformele maritime departe de familie, lucrand pana la epuizare…samd.
      Cred ca daca ne concentram doar pe pretul rosiilor pierdem din vedere adevarata problema, si anume starea agriculturii romanesti. Taranii nu sunt organizati, refuza sa se asocieze, produc putin si cu costuri mari, etc

      Comentariul tau este bine intentionat, insa nu trebuie sa ma confunzi cu cei care scriu la can-can, click sau libertatea.

  13. Concediaza-ti seful!
    29.5.2009, 6:55 pm

    desi mereu incerc sa cumpar de la tarani, uneaori imi este chiar greu ( nu prea ii gasesc sau, de multe ori, nu imi dau seama daca produsele pe care le comercializeaza sunt productie proprie sau re-vandute – am avut dubii de multe ori, si nu ma refer la bijnitari)

    cred ca anumite masuri coercitive in ceea ce priveste `mafia pietelor agroalimentare` ar fi bine venite din partea autoritatilor

    dar primul pas ar fi sa luam, noi consumatorii, numai de la prima mana, chiar daca uneori este mai dificil si mai complicat

    succes :)

  14. Socrate
    29.5.2009, 11:26 pm

    -”@Socrate: ai partial dreptate. Faptul ca unii cumpara de la tarani cu 4 lei si vand in piata cu un pret cel putin dublu cum se numesc?.”-
    Raspuns : oameni de afaceri !
    Daca prind o scadere si vand cu cat au luat ii plangi ? =Nu !
    Ti-ar placea sa te ia cineva la intrebari cum ca pe ce te bazezi de ceri tu asa mult pentru serviciul prestat de tine?= Nu !
    Despre altii -mineri , sondori etc intradevar nu ii plangem , dar nici nu comenteaza nimeni despre cat castiga ei .
    La urma urmei pe mine de fapt ma doare-n cot de “bisnitari” – era doar o problema de etica – vorbim de economie de piata , piata libera , libera concurenta , libera initiativa … si apoi incepem cu vechea poveste despre capra vecinului , adica da … piata libera , dar totusi aia cat castiga ? Mult ? Pai sa faca cineva ceva sa nu mai castige atata . Nu , nu vrem si noi…dar sa nu castige aia ! Cam despre asta e vorba !
    Pe de alta parte , ma simt onorat si multumesc ca mi-ai raspuns !
    Fii sigur ca nu te confund cu can-can , click etc , iar faptul ca iti citesc blogul e o dovada ca apreciez ce scrii !

    * despre starea agriculturii ?
    Am mostenit cateva hectare si primesc anual 50 Euro/Ha de pomana , fara sa-l cultiv ! Sunt uimit , dar sa nu crezi ca refuz banii !
    Daca s-ar impozita terenul agricol ceva mai serios , iar cei care il cultiva ar fi scutiti si ar mai primi si ajutoare , sunt sigur ca n-ar mai fi teren necultivat ( parloaga ) . Cei care ar avea teren si nu il cultiva ar prefera sa-l vanda sau sa-l dea altcuiva sa il lucreze .
    * despre tarani !
    majoritatea sunt atat de suspiciosi incat daca te oferi sa-i ajuti deja te banuie ca urmaresti ceva . Totodata fiecare in parte crede despre el ca ar fi un bun ministru al agriculturii si din pacate e inconjurat de prosti !
    Cu o vaca si un lant doua de porumb (lant= cca.0.6 ha) se considera fermieri si le merge rau doar pentru ca pe ei nu-i ajuta nimeni ca in alte tari ! Nu ii intereseaza cum sa-si dezvolte afacerea sau cum sa scada costurile ci doar sa existe cineva care sa le cumpere marfa la un pret cat mai mare . Statul eventual !
    La urma urmei nici nu stiu de ce m-am aprins asa !
    Salutari si mult succes in continuare !

  15. Marcus Valdemar
    30.5.2009, 2:16 am

    Sunt hoti. Parerea mea este ca preturile pot fi influentate sa reflecte valoarea produsului si ceirintei consumatorului prin informatie documentata asupra tuturor preturilor, din toate tarile. S-ar putea crea si un site pe aceasta tema.

    Pretul rosiilor in California, la magazinul alimentar Altbersons, care este un magazin bunice, este potrivit siteului acesta: https://shop.albertsons.com/eCommerceWeb/ProductSearchAction.do?action=getProductSearchResults&categoryId=2128&aisleCategoryId=773&categoryName=Vegetables&searchStr=tomatoes&ingredients=&description=&fromResultsPage=categoryPage&totalMatch=611&productIdCSV=177504%2C96725%2C173999%2C95304%2C95523%2C95691%2C43454%2C133386%2C116751&flowerCnt=0

    Pretul rosiilor la un magazin mai ieftin este: http://www.kvmart.com/assets/upload/Weekly_Adds/05_27/W_VPLS_0527_P1_4VR_F.pdf

    Daca si alti consumatori ca mine si tine ar trimite preturile rosiilor de prin toata lumea si aceasta informatie ar ajunge la un ziar…, atunci poate ca si preturile de la noi ar fi reglementate prin lege de protectia consumatorului impotriva speculei. Daca nu ma insel chiar Europa cere Romaniei lupta importriva coruptiei: se poate face prin trimiterea si expunerea informatiei comparate.

    • Marcus Valdemar
      30.5.2009, 2:21 am

      Apropos, eu cumpar rosii foarte rar de la Albersons; frecvent de la magazine ca Valu Plus (Kmart), unde $1 = 3 lbs, adica un kilogram jumatate costa un dolar.

      Rosiile “mai bune” sunt in general intre $2.5 – 3 / 1 lbs, adica $5-6 / kg!

      In orasele mari, preturile intilnite la magazine sunt practicate si de particulari, in tirguri de zarzavaturi, etc.

  16. ovidiu
    1.6.2009, 2:50 pm

    faptul ca unii cumpara ieftin si vand scump inseamna ca profita de o oportunitate. in momentul in care si altii vad in asta o afacere si sunt suficient de multi apare concurenta si scade adaosul si deci pretul. apropo, cei suparati de treaba asta, de ce nu va bagati in asa ceva, ca doar spuneti ca-i o afacere rentabila?

    pe de alta parte… ieri am aflat direct de la tarani banii pe care ii primesc pentru laptele colectat: 0.4 roni. in rachitele, satul premierului :) prin alte parti prin judet se primesc pana in 1.5 roni pe litru. diferenta e facuta de cantiatea de lapte colectat si de asocierea taranilor. daca taranii nu se asociaza sa-si apere interesele… problema lor. la fel la alte produse (s-a mai discutat despre cereale, animale, etc).

    o alta chestiune… tot ieri am aflat ca in ungaria sunt 80 000 ferme de bovine, la noi peste 1 700 000. noi avem costuri si randamente mult mai mici, avem si subventie mai mica pe litru. consecinta: fabricile de lapte din romania importa laptele.

    prin urmare… in timp, micii producatori nerentabili vor fi eliminati… nu vor mai rezista cei cu 1-2 vaci in ograda… in schimb vor aparea producatori mai mari, cu zeci, sute de vaci. acesti producatori mari isi vor permite sa trateze direct cu procesatorii sau chiar sa distribuie ei, astfel incat sa elimine intermediarii. in momentul de fata, aceasta intermediere e o oportunitate si destepti sunt cei care profita de ea, nu cei care se plang ca ea exista si-i acuza pe cei care profita!

  17. alin
    4.6.2009, 12:47 pm

    De ASAT – Asocia?ia pentru Sus?inerea Agriculturii ??r?ne?ti ai auzit?
    Aici (http://primariatm.ro/uploads/files/comunicat_ASAT.pdf) e prezentarea ideii.

    • marcus
      5.6.2009, 8:26 am

      foarte bun link-ul. Sugerez sa arati in comentariul tau ca este vorba de preturi, poate chiar sa mentionezi citeva, pentru a fi mai bine citit, tu si articolul tau. Este foarte buna trimiterea. Multumesc

  18. alin
    5.6.2009, 3:44 pm

    bun. daca asa zici.
    cartofi – 2 lei / kg
    rosii – 3.5 lei / kg
    pepene verde – 1 lei / kg
    Daca am inteles bine, este vorba de preturi finale, pe care le vor plati cei care sunt in program.
    De la anul, o sa incerc si eu :) .

    • socrate
      9.6.2009, 7:08 pm

      Totul este relativ si preturile astea pot fi o mare teapa !
      Astfel 2 lei /kg cartofi este scump sau ieftin in functie de momentul in care ii cumperi . Plaja de timp este iunie-septembrie . In Septembrie cartofii vor fi chiar si 0.80/kg , in Iulie rosiile 2 lei/kg in loc de 3.5lei , Dovlecei 2 lei/buc ?? pot fi si 0.50 lei/buc.
      Nu vreau sa par negativist . Poate fi un pret mediu fix , dar clientul cumpara doar cand ii convine , iar cand nu-i mai convine ia din piata. Tare as fi curios sa aflu cum a decurs totul -dupa ce-o fi gata.

      • marcus
        11.8.2009, 9:16 am

        socrate, tu ajungi departe. ai dreptate mai ales cind afirmi ca pretul poate fi scump sau ieftin, chiar si in acelasi timp… pe bune.

  19. alin
    10.6.2009, 11:59 am

    Din ce am inteles eu, proiectul este functional. Adica exista clienti si eu presupun ca sunt multumiti. E corect si ceea ce spui tu, dar probabil ca medie ies preturi bune :) . Acel cos trebuie cumparat saptamanal din ce am inteles eu.

  20. rodi
    10.8.2009, 10:27 pm

    este adevarat ca este o mafie a pietelor in care sunt implicati si cei de la conducerea pietelor. producatorii nu au loc ca mafiotii din piete au mai mare credibilitate ca producatorii ca mafiotiii sunt nelipsiti din piete. sper sa se mai rezolve ceva si in piete.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente