Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 15.4.2010 45 comentarii

Recesiune in forma de V?

Exista multe dispute privitoare la modul in care va avea loc revenirea economiei mondiale, cei mai multi dintre analisti avansand posibilitatea unei recesiuni in forma de V sau W.

In aceasta saptamana, OECD a dat publicitatii datele privitoare la evolutia indicelui Composite Leading Indicators pe februarie, iar cifrele arata ca cel mai probabil, nu ne vom confrunta cu o recesiune de tip W.

Astfel, valoarea acestui indice (care cumuleaza evolutia celor mai importanti indici economici) a ajuns la 103.57 puncte, cea mai mare din ultimii 31 de ani, datele aici, graficul mai jos.

La americani au inceput raportarile financiare aferente primului trimestru, iar pana in acest moment datale arata destul de bine. Iar daca economia mondiala isi revine, si economia romaneasca va fi trasa in sus.

Intrebarea este cat de mare va fi impactul negativ generat de modul haotic in care guvernul conduce tara.

PS: de citit si acest articol din NYT

Share

Tags: ,

45 comentarii

  1. Stefan Murgeanu
    15.4.2010, 2:10 pm

    so eu sunt genul optimist, dar nu esti un pic prea optimist? acest V se poate inca transforma in W in urmatoarele luni ;)

    dar sper va e asa cum spui :)

    • Cristian Orgonas
      15.4.2010, 2:25 pm

      Stefan: in urma cu un an, multi spuneau ca recesiunea va fi de tip L.
      Acum, este destul de clar ca nu va fi asa, iar in discutie au mai ramas V si W.
      Exista argumente si de o parte, si de alta.

    • cristian dogaru
      15.4.2010, 4:39 pm

      am citit cu interes articolul, si comentariile la el….proportia este cam de 80%-20% in favoarea celor pesimisti….ma intreb: oare optimismul funciar made in Khris n-ar fi trebuit sa aduca pe aici mai multa lume bucuroasa, cel putin printre fanii sai declarati.?…..in definitiv, chiar nu conteaza indicatorii astia beton de care vorbea Khris…apropo, cum aratau ei in 2007, anuntau ceva?….conteaza perceptia voastra….nu datele manarite….perceptia da realitatea…iar perceptia e negativa, oamenii au mai mult bun simt decat agentiile de raportare, iar intuitia majoritatii nu se face din pix-ul autoritatilor, oricat s-ar vrea…

  2. Claudiu Minea
    15.4.2010, 2:19 pm

    Ar fi interesanta o analiza a crizei romanesti pe doua componente: cea indusa de criza externa si componenta pur romaneasca. Numai ca nu e foarte usor de facut, mai ales din odv cantitativ… :)

    • Cristian Orgonas
      15.4.2010, 2:27 pm

      Claudiu: desi este greu de realizat analiza asta, putem intui raspunsul – daca economia mondiala nu isi revenea, noi eram acum in …

      • Claudiu Minea
        15.4.2010, 2:32 pm

        OK, asta de acord. Dar mai sunt 2 intrebari interesante: (1) dupa ce economia mondiala isi va reveni, ne vom reveni si noi sau vom merge pe un L? si (2) daca nu ar fi existat criza mondiala, Romania nu ar fi intrat oricum in criza (vezi decalajul salarii/productivitate; ponderea salariilor bugetarilor in PIB; dezmatul cheltuielilor publice etc etc) pentru ca e greu de crezut ca politicienii ar fi devenit brusc responsabili fara restrictii externe.

        La asta ma refeream…

    • Marius-Mugurel Ciobanu
      15.4.2010, 11:17 pm

      Claudiu, o parte din analiză (cel puÅ£in la nivelul cauzelor) o găseÅŸti în Liviu Voinea, SfârÅŸitul economiei iluziei apărută la editura publica la sfârÅŸitul anului 2008. Se văd acolo destul de bine indicatorii care ar trebui analizaÅ£i pe componenta internă a crizei, respectiv pe cea “importată”. Să nu te sperie numele autorului, nu seamănă cu discursul lui de la TV. Fără să fiu economist, recomand totuÅŸi cartea.

      http://www.librariabucuresti.com/Carti-Sfarsitul_economiei_iluziei-6680.htm

  3. Jean Valjean
    15.4.2010, 2:28 pm

    La Grecia pare a fi un W…

  4. DUHUL
    15.4.2010, 2:41 pm

    Daca tinem cont de Soros care tocmai a declarat ca urmeaza inca o criza si mai ampla fata de cea a creditelor, va fi un W cu ultimul V adanc. Nu trebuie sa o declare Soros, pluteste in aer criza nr 2 si se simte. In curand o sa avem 2 milioane de someri simpatici,daca nu ii avem deja..

    • alex
      15.4.2010, 2:52 pm

      Speculatorul ala ordinar mai bine sa isi vada de valutele lui si de moneda globala.

      • Razvan
        15.4.2010, 3:07 pm

        @Alex – speculatorul acela ordinar poate influenta piata intr-un mod in care tu nici nu gandesti! In plus, el are mult mai multe informatii decat avem toti cei de pe acestt blog si mai corecte decat vom sti noi vreodata (nu datele despre care don’ Vladescu spunea ca trebuie sa le clarifice metodologia pentru a NU MAI FI probleme).
        @Duhul, sper sa gresesti desi nu vad de ce s-ar fi terminat criza.
        @ Khris… faptul ca 2 mari banci din US au recunoscut ca si-au cosmetizat bilanturile te duce cu gandul la V? dar faptul ca 2 economii europene au recunoscut deja cosmetizarea datelor macro? sa inteleg ca nici Portugalia nu are nici o problema? CE a mintit cand a spus ca daca vom continua asa vom ajunge in 2050 la datorie publica de 700%?
        Adevarul este ca depasiri ale productiei la hectar ca anul acesta nu cred ca vom mai vedea in urmatoarea perioada… doar nu am mai vazut asa ceva de vreo 20 de ani!!!??? Ele ajuta mult la V-ul pe care il vedem cu to(n)tii!!!

      • Pongo
        16.4.2010, 10:10 am

        @Alex: Subscriu 100%

  5. Radu
    15.4.2010, 3:03 pm

    Cred ca ar fi interesat de studiat si cat din criza este reala si cat artificiala, si ma refer aici in special la impactul mass-media. Personal, cred ca mass media a avut un rol important, de amplificre a efectelor crizei, cel putin in Ro. De peste un an ni se repeta 24×7 ca e criza, ca somaj, ca falimente etc. In aceste conditii cetateanul isi schimba obiceiurile de consum, cumpara mai putin si numai de la hipermarket, iar cand vede ca alimentara de la parter, de la care el nu mai cumpara “ca e criza”, se inchide, zice: “au dreptate astia de la TV, e criza, uita ca si ala a dat faliment”; isi cumpara mai rar haine noi si conchide “ca uita ca si pe aia i-a lovit criza” atunci cand vede ca magazinul lui preferat de haine s-a inchis. Si exemplele pot continua. Pe scurt, avem o componenta majora a crizei, criza de incredere, si aici mass media poarta o mare vina.

    • bogdan
      15.4.2010, 4:20 pm

      Pai cum noi suntem o tara care consuma in mare parte din importuri, rolul mas-media chiar a fost bun :) . Oricum cresterea economica din 2007-2008 s-a bazat in mare parte pe constructii de locuite unde totul o luase razna. Noi aveam crestere economica pentru faptul ca ne vindeam unii altora casele din ce in ce mai scump. Si daca mai adaugam aici si consumul pe datorie care iarasi o luase pe aratura, vedem de unde a venit cresterea de 7-9%.

  6. AristotelCostel
    15.4.2010, 3:39 pm

    … leading indicators… rahat. :)

    … deja se coace o pravalenie de tot… abisul si nu uiti unde trebuie, da’ nici nu-ti mai spun. :)

  7. AristotelCostel
    15.4.2010, 3:44 pm

    M-am razgandit, iti spun. :)

    Robert Shiller makes the case for another downturn in housing, including the fact that leading indicators are negative

    Ia-te-n gura (expresie locala) cu… Robert Schiller

    It’s all about… housing:

    RealtyTrac: March Foreclosure Activity Highest on Record

    Foreclosure filings were reported on 367,056 properties in March, an increase of nearly 19 percent from the previous month, an increase of nearly 8 percent from March 2009 and the highest monthly total since RealtyTrac began issuing its report in January 2005.

    VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV

    • ombilic
      15.4.2010, 4:34 pm

      Crezi cu ca Robert Shiller este mai potent decat Isarescu? Neah.

      • AristotelCostel
        15.4.2010, 4:42 pm

        Nea Schiller e debilu’ care a demonstrat cum nu cresc preturile cloacelor cu suta de ani, iar daca o fac (ajustat la inflatie)… se numeste buloaca imobiliara. :)

        Isarescu si-a demonstrat (com)potenta prin pariul pe leu si cresterea in V.

        Evolutia economiei romanesti poate fi simulata prin impingerea unei pisici moarte pe scara unui bloc de 8 etaje … de la ultimul nivel. :)

        The weakest debtors will default and haircuts will be taken. The question still up for debate is in regards to systemic risk, contagion, and economic nationalism because when the first large sovereign default occurs, that’s when systemic risk will re-emerge globally.

      • Dan Selaru
        15.4.2010, 5:43 pm

        “Evolutia economiei romanesti poate fi simulata prin impingerea unei pisici moarte pe scara unui bloc de 8 etaje … de la ultimul nivel. :)

        Doar ca-s doar 4 etaje, nu 8. :-)

      • AristotelCostel
        15.4.2010, 5:49 pm

        2000-2008 :)

  8. elzorab
    15.4.2010, 4:04 pm

    iar eu va relatez de la fata locului ca e trist. asa cum spuneam si zilele trecute, autostrazile sunt goale, salariile cu 30% mai mici, iar somajul mult peste 10%. una e ce “se raporteaza in stil comunist” si alta e realitatea de pe strada. e tristete mare si lumea incepe sa-si piarda speranta. deja somerii de acum 2 ani nu mia primesc bani de somaj, decat ajutor social. s-a terminat criza? eu zica ca inca nici nu a inceput. criza incepe din momentul in care oamenii raman si fara ajutor de somaj si fara job. pana una alta, pe autostrazi bate vantul, iar relansarea economica are legatura doar cu cheltuitul banilor luati imprumut care nu genereaza decat deficit bugetar si in nici un caza crestere.

    iar o bula speculativa care a generato crestere nu are cum sa-si revina in forma de V ci va fi o revenire in forma de W dar care va arata exact asa , priviti bine Mm, Mm, a inceput jos s-a ajuns pe culmi speculative iar apoi si-a revenit inapoi de unde a plecat, cam asta se numeste revenire, revenirea la normalitate, adica acolo unde economia poate fi sustinuta de cei care muncesc si genereaza valoare si nu acolo unde si-ar dori speculatii sa fie pentru a putea ei sa genereze profit fara sa munceasca nimic…hai pa, la munca nu la speculatii si cersit!!!

    • bogdan
      15.4.2010, 4:17 pm

      De la fata locului cui ne relatezi tu ?:D
      Prietene, realitatea economica a unei tari nu poate fi inteleasa prin extrapolarea realitatii care te inconjoara pe tine sau pe mine sau pe oricine altcineva. Ea se masoara prin indicatori statistici. Oricum la noi revenirea va fi la 3-6 luni dupa ce-si revine europa de vest. Plus ca aici era vorba de economia globala, nu de cea a noastra. prea mult pesimism face rau la sanatate, serios :)

      • Razvan
        15.4.2010, 4:55 pm

        Prietene, in perioada comunismului se raporta lunar depasirea planului cu sute la suta. Daca e sa ne luam dupa ce se raporta ajungem la gara.
        Grecia raporta fericire vesnica si a ramas fara partea de fericire! acum au nevoie de crestere de minim 5.5%/an doar ca sa-si plateasca dobanzile cu nivelul actual al datoriei… care sunt sansele lor sa creasca cu 5.5%??? 0.0% cumva?
        Cum era ratingul si indicatorii financiari ai Lehman cu o saptamana inainte de faliment??? wau!
        Asa ca prietene… tind sa am mai multa incredere in cineva care vede cu ochii lui decat in cineva care citeste o statistica a carei metodologie nu o intelege!

      • bogdan
        15.4.2010, 5:14 pm

        Bun, se poate sa si minta, dar a pleca de la ideea ca astia sigur mint nu e o solutie. Si ce se intimpla tine pe strada s-ar putea sa nu fie relevant la nivel national. Pin la urma datoria publica e aia care-i raportata, salariul mediu la fel, scadea economica iar nu prea poti s-o modifici, la deficit si datorie se mai poate “lucra” dar si acolo e greu, mai ales in vreme de criza. Nu spun sa credem statisticile ca pe biblie, dar pina la urma e singura modalitate de a avea o imagine cit de cit reala a ce se intimpla in jurul nostru.

      • Razvan
        15.4.2010, 10:05 pm

        Bogdan, pe acest blog se vorbea acum mai putin de o luna despre corectitudinea salariului mediu despre care vorbesti mai sus. Datoria publica a fost modificata de greci. Deficitul bugetar a fost modificat de bulgari… Romania inca nu a modificat nimic… nici macar politicile pe care le pune in aplicare.

      • bogdan
        16.4.2010, 9:59 am

        Se vorbea de relevanta salariului mediu, nu de corectitudinea lui. Adica, desi salariul mediu e de 1400 de lei, media salariilor a ~70% cei mai saraci e de 700 de lei. E diferita abordarea. Da’ whatever, e dreptul tau sa nu crezi in statistici.

  9. bogdan
    15.4.2010, 4:13 pm

    Parerea mea e ca nu va fi nici V nici W. Va fi un V urmat de citeva W-uri, dar cu axa orizontala mutata mult mai sus. Adica la punctul minim nu vom mai ajunge, da pe la jumatatea distantei intre virf si baza e posibil sa mai ajungem.
    Acuma despre modul haotic in care e condusa tara:
    Orice guvern poate fi acuzat ca e haotic sau e nehaotic, depinde de ce pretentii avem de la el. Eu as propune sa-l comparam cu precedentul, Tariceanu 2
    1. A incercat, si in unele cazuri chiar a reusit sa mai taie din salariile foarte mari,
    2. Vine legea salarizarii unice, care echitabila sau nu, e oricum mai buna decit sistemul actual in care tine tipa mai tare primeste mai mult
    3. Legea invatamantului e clar un pas inainte
    4. Justitia pare incet incet sa isi intre in atributii (ar fi fost posibil acu 5-6 ani ca un primar apartinind partidului de guvernamant sa fie condamnat?, sau macar cercetat?).
    5. Finantele nu arata foarte rau avind in vedere de unde s-a plecat: deficit de 5% in 2008) si de 7.4% in 2009 , inflatia a scazut (nu s-au tiparit bani), deficitul comercial a scazut (ceea ce arata ca romanul e mult mai circumspect la consumul pe datorie)
    Sunt si partile negative gen politizare excesiva, ceva urme de afaceri necurate (oricum mult mai mici decit vinzarea petrom sau contractul sterling), ambiguitatea mesajului politic (fiecare mit\nistru declara altceva despre aceeasi problema).
    Dar una peste alta, cu legea saarizarii unice, eventula cu reducerea numarului de bugetari, cu modificarile la codul penal si civil, cu experienta cistigata de cetatean care nu se va mai arunca cu gitul inainte la luat credite, s-ar putea sa iesim din criza mai puternici decit am intrat.
    Si oricum, in perioada 1996-2000, cu toate guvernele alea de max 6 luni si cu toate framintarile s-a facut cea mai dura reforma. Daca atunci nu se disponibilizau minerii, nu se puneau bazele vinzarii Sidexului, nu se privatizau toate fabricile si uzinele care produceau doar pierderi, cresterea economica 2000-2008 nu ar fi fost posibila.

  10. ombilic
    15.4.2010, 4:27 pm

    Eu cred ca va fi W! cu varful de jos al celui de-al 2-lea V ceva mai mic. In Romania cu siguranta asa va fi.

  11. vala
    15.4.2010, 5:55 pm

    bancile au target la credite … intelegeti ce inseamna asta ?

    ca nu suntem inca in recesiune … doar am iesit din bula … pentru recesiune inca ne antrenam …

    intrebare aparent off topic: care este diferenta intre bani si petrol ? … banii se pot tiparii …

  12. Amic
    15.4.2010, 6:20 pm

    1931 arata cam la fel la inceputul lui!

  13. Gabriel
    15.4.2010, 7:36 pm

    Eu cred ca revenirea Romaniei va fi in forma de WW. :D

  14. elzorab
    15.4.2010, 7:42 pm

    da, ww dar cu capul in jos, adica mm

  15. elzorab
    15.4.2010, 7:46 pm

    o criza generate de speculatii si bule imobiliare si salariale, generate de cheltuirea banilor ce nu au fost munciti inca, nu are cum sa-si revina printr-o alta bula si sa ajunga la aceleasi valori de pe culmile bulei speculative. deocamdatatru urmatorii cativa zeci de ani va trebui sa se munnceasca din greu pentru a acoperi pagubele produse, adica pentru a acoperii cu valoare realal banii care au fosrt doar tipariti si cheltuiti fara ca cineva sa fi produs acea valoare in mod real. deci am cheltuirt deja ceva ce nu am produs inca.

    cum vreti sa iesiti din criza, prin printarea si cheltuirea si mai multor bani rfara acoperire? dar de muncit cine va mai muncii si cine va platii datoria???

  16. cornel
    15.4.2010, 9:28 pm

    Eu cred ca unii dintre teoreticienii de pe aici ar trebui sa mai puna mana pe carte fie ea si asa numita beige book..adica cartea cacanie, aia de-o scoate FED lunar si cu care se manipuleaza din greu.

    E o fraza care nu prea suna bine, fraza care se repeta de cateva luni si care spune textual :
    ” Banking and Finance Sectors Mixed Across Most Districts, Loan Volumes and Credit Quality Generally Lower”. Uite ca mai transpare si cv din realitatea economica .sa fie de bine?!…sa fie de rau?!.

    Mai punem si somajul care se mentine ?! mai punem si piata imobiliara?! sau faptul ca firmele din america vad disponibilizari in continuare?!

    Nu le mai punem….mai bine desenam pe pereti alfabetul.

  17. joness
    15.4.2010, 11:46 pm

    La nivel mondial intrebarea cea mare este daca stimulii imensi vor reusi sa repuna economiile pe un trend crescator, sau ceea ce vedem acum este doar un efect temporar al “injectiei”. In SUA au crescut stocurile, a incetinit somajul, dar inca este departe de a fi clar. In EU nici atat.

    La noi in schimb este. Avem o recesiune in forma de L, exact asa cum a negat gurul Isarescu. Din oct 2008 pana prin sept 2009 economia s-a prabusit, iar de atunci stagneaza si cred eu ca va mai stagna pana prin T3 al acestui an. Cresterea somajului si falimentele ce continua sunt rezultatul epuizarii lichiditatilor companiilor ale caror vanzari s-au prabusit anul trecut.

    Cat despre guvern, nu l-au adus rusii cu tancurile, ci l-au votat unii dintre noi, chiar cu mult avant.

    • ombilic
      16.4.2010, 9:43 am

      Domnule.
      Nu este in forma de L, este in forma de “el” scris de mana.

  18. Cosmin
    2.6.2010, 2:37 pm

    Aceasta recesiunea eu o vad in L, nu stiu daca analizezi problemele pietei, dar din cate am analizat eu chiar nu se doreste o revenire. Sunt anumiti oameni ce castiga de pe urma crizei (ex: FMI) si inca mai au de castigat. Daca este sau nu de tip L, o sa vedem in 2011, nu acum!

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente