Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 16.3.2011 34 comentarii

Codul Muncii a trecut. Asteptam efectele…

Motiunea a cazut, iar Romania are acum un nou Cod al Muncii care ar trebui sa genereze pe termen scurt cel putin cateva zeci de mii de noi locuri de munca. In acest context, conteaza mai putin faptul ca opozitia nu a fost in stare sa darame guvernul, sau ca sindicatele au adunat in piata doar 10.000 de persoane, desi spuneau ca vor aduna 50.000.

Marti a fost dat publicitatii un sondaj efectuat de Myjob.ro, concluzia fiind ca aproape 90% dintre angajatii romani resping Codul Muncii in forma asumata de Guvernul Boc. Astfel, 48.3% dintre cei intervievati considera ca noul pachet de legi dezavantajeaza clar angajatii si favorizeaza patronii, in timp ce alti 40,4% dintre respondenti se asteapta la abuzuri din partea companiilor, in urma aplicarii Codului.

In ce ii priveste pe angajatori, 53,85% dintre acestia considera ca schimbarile aduse de Guvern vor crea doar confuzie, iar o noua legislatie in domeniu nu era necesara.

Prin urmare avem un nou Cod al Muncii respins de o buna parte dintre angajatori, de angajati, de sindicate si de opozitie. La ce bun atunci sa aprobi un act normativ ale carui prevederi sunt respinse de mai toata lumea?

De ce resping angajatii Codul Muncii

Desi rezultatele sondajului nu pot fi extrapolate la nivelul intregii tari, faptul ca 90% dintre respondenti au impresia ca vor deveni “sclavi” ridica serioase semne de intrebare. Ma indoiesc ca mai mult de 5-10% dintre cei peste 2.000 de angajati care au raspuns la sondaj au citit macar o parte din acest Codul, informatiile fiind probabil luate din emisiunile TV, sau de pe internet.

Or, in ultimele saptamani, cele doua televiziuni de stiri au tocat marunt Codul Muncii, iar aceasta campanie nu avea cum sa nu lase urme. Atunci cand in zeci de emisiuni repeti la nesfarsit faptul ca angajatul roman va deveni sclavul angajatorului, efectul in randul marii mase a salariatilor este unul garantat.

In plus, cati dintre angajati se bucura ca joburile lor vor depinde in primul rand de rezultatele pe care le obtin, si nu de legi care ii impiedica pe angajatori sa ii concedieze pe cei care nu performeaza?

De ce multi dintre angajatori resping Codul Muncii

Potrivit unui raport recent al Bancii Mondiale, 45% dintre angajatii romani lucreaza la negru sau la gri, iar asta inseamna ca peste doua milioane de persoane primesc bani in plic. Acesti oameni nu lucreaza pe o alta planeta, ci sunt platiti de angajatori romani, angajatori care, in noile conditii risca puscaria daca sunt prinsi cu mai mult de trei angajati pentru care nu au acte.

Cine isi poate imagina ca patronii care acum platesc la negru se bucura? Lasam la o parte faptul ca una este sa adopti o lege, si alta sa o implementezi (nu cred ca vom vedea prea multi patroni intrand in inchisoare).

La final

Codul Muncii aprobat miercuri a generat extrem de multe articole in presa, astfel ca in acest moment nu se mai pot spune prea multe lucruri noi.

Pe de alta parte, Guvernul a sustinut tot timpul ca acest act normativ va genera mai multe locuri de munca si o reducere a muncii la negru, efecte care ar trebui sa devina vizibile in urmatoarele 6-12-18 luni.

Daca in acest interval de timp nu vom vedea rezultate concrete, inseamna ca tot acest scandal a fost degeaba.

Citeste si

1. Sindicatele si sclavii moderni ai Europei

2. De ce nu au pensionarii pensii decente?

3. Flexibilizarea pietei fortei de munca

4. Cateva idei despre noul Cod al Muncii

Share

Tags:

34 comentarii

  1. Ionascu
    16.3.2011, 11:26 pm

    Atunci când a trecut , ne-au spus că va genera noi locuri de muncă. Acum, la trei ani şi 300.000 de locuri de muncă mai puţin, ne spun că noul cod al muncii va genera noi locuri de muncă. Poate că numărul va creşte puţin, dar doar să recupereze o mică parte din acele 300.000 de locuri de muncă pierdute.

    • Cristian Orgonas
      16.3.2011, 11:31 pm

      Ionascu: in ultimii doi ani, numarul salariatilor raportati oficial a scazut cu 700.000, nu cu 300.000. Deci situatia este si mai grava.

  2. ideas
    17.3.2011, 12:21 am

    boc a spus adevarul(desi involuntar) “actualul cod al muncii garanteza fiecarui angajat mai multe locuri de munca”. volatilitatea va creste, siguranta locului de munca e istorie. pe termen lung poate deveni un lucru bun. timing-ul este insa dezastruos. dupa ce sute de mii de oameni tocmai si-au pierdut locurile de munca pe vechiul cod…si alte cateva milioane stau speriati ca pot fi dati afara in orice moment, a veni cu un astfel de cod acum nu poate decat sa generalizeze panica.

    • AC
      17.3.2011, 8:14 am

      Relaxeaza-te, munca n-a imbogatit pe… nimeni. :)

      Strange bani de o cravata violet si-l vei concura pe bil guitz in top 3.

  3. Constantin Gheorghe
    17.3.2011, 7:12 am

    Aia cu televiziunile de ştiri nu ţine! Ăia n-au, în zilele cele mai bune, mai mult de 200.000 de privitori. Şi or fi printre ei şi alţii, nu doar angajaţi. Poate că oamenii vorbesc din experienţă, iar experienţa cu patronii români poate fi oricum, numai plăcută nu. Îmi pare rău, dar şi Codul Muncii, ca şi Legea Educaţiei şi cea a Salarizării(care au produs un haos ce abia acum începe să iasă la iveală, şi vom tot auzi de ele, în legătură cu anumite părţi ale anatomiei mamelor iniţiatorilor!) au fost adoptate într-o singură logică: “Aşa vrea *** mea!” Nu cred că e suficient, într-o ţară care se vrea normală, în sensul funcţionării democratice.

    • mihai
      17.3.2011, 9:53 am

      tataie, de ce nu ramai tu sa spamuiesti la ciutacu si badea ca de obicei?

    • Andrei
      17.3.2011, 1:51 pm

      Asa e, din pacate au fost adoptate fara dezbateri. Probelema mai mare este ca nu se pot tine dezbateri atunci cand singura preocupare a opozitiei e sa dea jos puterea. In momentul in care se comporta copilareste si nu inteleg sa participe la dezbateri pentru binele tarii (suna pompos, dar pentru asta au fost alesi in parlament), nu prea exista loc de dezbateri constructive.

  4. Mihai
    17.3.2011, 9:22 am

    Stiamte dl. Orgonas, va multumesc pentru toate informatiile furnizate si pentru articolele foarte interesante din care nu pierd niciunul. Va rog daca se poate sa-mi spuneti care este evolutia PIB -ului nostru pe ianuarie si februarie 2011 fata de lunile anterioare si fata de lunile corespunzatoare din naul trecut caci nu le gasesc pe nicaieri, Multumesc.

    • catalin
      17.3.2011, 12:44 pm

      Romania nu calculeaza valorea PIB lunar, doar trimestrial si anual. Majoritatea statelor folosesc aceiasi metodologie.Nu ai ce sa faci decat sa folosesti valorile trimestriale.

  5. add
    17.3.2011, 9:24 am

    Bai, lasati prostiile. Nu stiu in ce lume traiti voi, dar de un angajat cat de cat competent patronii tin cu dintii. E lucru mare sa gasesti un angajat care nu te fura, nu o freaca toata ziua si nu cere luna de pe cer.

    Va doresc sa incercati sa angajati macar un om, sa vedeti de ce cretini dati pana zici “hai ca merge si asta, poate avem noroc”.

    Stiu o gramada de angajati la care problema se pune invers: cat stau ei la angajator. Dar na, aia stiu meserie si nu mor de foame indiferent de ce criza e.

    Pe cealalta parte, singurul mod in care puteai face un angajat incompetent sa plece daca el nu vrea asta era sa-i faci viata calvar. Prefer o lege care sa taie din agonie de ambele parti.

    • Myth
      17.3.2011, 12:03 pm

      De acord, desi nu uita… Rromania e tara tuturor posibilitatilor, eu sunt mai degraba curios sa vad cum se aplica codul asta in sectorul bugetar. Acolo e jalea… plin de incompetenti si retardati (ma referer in principiu la administratie si posturi oferite politic).

  6. blabla
    17.3.2011, 10:10 am

    Ma amuza extrem de mult baietii astia precum add, care-si inchipuie ca-n lumea asta exista doar multinationale, doar manageri si directori de marketing. Careva sa-l aduca cu picioarele pe pamant si sa-i explice ca mai sunt si muncitori in tara asta, si baieti ce presteaza pe la rebu, oameni care pot fi inlocuiti extrem de usor, chit ca sunt cei mai seriosi si-si fac treaba ca la carte, pentru simplu motiv ca sefului nu-i place de tine.

    • Coman Liviu
      17.3.2011, 3:30 pm

      Cu siguranta exista si astfel de pozitii. Numai ca intre muncitorii la REBU si managerii din multinationale exista o groaza de slujbe: instalatori, electricieni, zugravi, soferi, vanzatori, frizeri, bucatari, etc.

      Acestia fac munca ce necesita calificare si seriozitate. Un angajat valoros va fi respectat de patron si un patron OK va fi respectat de angajat.

      Eee…dar abuzul, ca si respectul, este un concept care functioneaza cu doi oameni implicati; Daca tu lasi angajatorul sa te abuzeze, in orice fel: salariu la negru, salariu la gri, abuzuri verbale si amentintari, etc, atunci ti-o meriti.

      La fel, angajatorul care abuzeaza, si se trezeste in mijlocul unui proiect fara oameni, si-o merita.

      Poate crezi ca oameni buni la ceea ce fac si care sa intre intr-o zi in branza cu proiectul si domeniul de lucru, te inseli. Fiecare angajat are nevoie de un timp de acomodare-2 saptamani, 1 luna, 2 sau chiar 3 luni, pana sa ajunga la randament maxim. Daca tu crezi ca unui angajator ii e bine fara echipa sau fara un om de baza 3 luni, iarasi, te inseli.

      In concluzie, ceea ce vreau sa zic este ca, mi se pare un lucru util ca toti angajatii (mai ales cei care necesita o scoala sau o practica indelungata) trebuie sa fie mai putin permisivi fata de abuzuri si sa fie constienti de valoarea lor – iar daca aceasta nu este satisfacatoare, trebuie sa lucreze continuu sa isi inbunatateasca statutul. Numai asa o sa scapam de munca la negru si abuzuri. Mai putin prin nu stiu ce Cod.

      • tomis
        17.3.2011, 6:35 pm

        liviu:oamenii valorosi sunt retinuti in special in companiile mici. cu cit compania creste efortul de schimbare a unui angajat devine mai mic, de unde si o retinere mai scazuta. tipul dinainte avea mai multa dreptate pe cind si tu vorbesti ca din carti si nu cu picioarele pe pamint.

        suna frumos ce scri tu si acolo trebuie sa ajungem in privinta abuzurilor de orice fel intre angajator si angajat. ca se intimpla asta cu adevarat in romania nu cred, visuri numai si teorie citita in carti.

        multinationalele.. pe alta data, mi-a pierit cheful

      • Coman Liviu
        17.3.2011, 8:18 pm

        @tomis: da, cam idealista viziunea mea. Dar nu cred ca asa de greu de atins. Pana la urma chiar si in Romania s-au schimbat lucrurile in ultimii 20 de ani in privinta modului cum vad angajatii si angajatorii relatiile de munca si cum ar trebui sa fie un “job ideal”.

        Daca acum 20 de ani, chiar si acum 10 ani, multa lume tindea catre jobul sigur, mai prost platit, acum multa lume nu numai ca accepta ideea unui job in care trebuie sa performezi dar esti si platit pe masura, dar isi si fac un ideal din acest lucru.

        Mie unul acest fapt mi se pare un lucru pozitiv, si daca s-a putut produce aceasta schimbare de mentalitate, atunci de ce nu s-ar putea produce o schimbare de mentalitate in a refuza abuzurile/munca la negru.

        Ce-ar fi ca peste 2-3-4 ani, la fel cum acum auzim, cu oarecare mandrie: “sunt angajat la , mereu sunt in priza, castig mult, si-mi place ceea ce fac”, sa auzim “am refuzat acel job OK, pentru ca nu-mi platea salariul pe carte de munca” sau “am stat 1 luna la , am vazut ca ideile mele nu erau primite OK, ca trebuia sa execut fara sa gandesc, ca tipa la noi, mi-am depus demisia si ma orientez altundeva”…

        ar fi ceva!

      • tomis
        17.3.2011, 11:11 pm

        liviu: ar fi bine sa existe elasticitatea de care pomenesti aici: “sunt angajat la , mereu sunt in priza, castig mult, si-mi place ceea ce fac”, sa auzim “am refuzat acel job OK, pentru ca nu-mi platea salariul pe carte de munca” etc.

        Pe de alta parte, este bine sa existe elasticitatea insa sa nu fie nevoie sa fie folosita nicicind pentru ca nevoia de schimbare a serviciului pe motiv de abuz sau plata/beneficii mici arata fata negativa a ofertei de munca.

        Sunt foarte putini cei ce in strainatate si mai ales in Romania se pot mindri cu abilitatea de a putea scihmba serviciul dupa bunul plac si interes, a schimba si obtine servici nou, la timp, oricind. Cu toate ca ma alatur aspiratiei tale, in privinta Romaniei am o cu totul alta parere si sper sa mi-o schimb si eu, in viata asta.

  7. Andi
    17.3.2011, 10:38 am

    Noul cod nu cred ca va duce la crearea de noi locuri de munca, decat intr-o mica masura. Intr-o mmult mai mare masura, daca va fi implementat cum trebuie, o buna parte din locurile de munca la negru vor iesi la suprafata, creand o iluzie de crestere a numarului angajatilor (de fapt s-ar putea sa fie exact invers, cu aceiasi bani angajatorii sa plateasca mai putini oameni “la alb” decat “la negru”, dar carora sa le dea mai mult de lucru – oricum, pentru cei care vor ramane angajati vor fi mai bine protejati pe viitor cu prin plata asig sociale, etc, iar impactul asupra bugetului este benefic )

  8. Dorel
    17.3.2011, 10:52 am

    Ha ha ha! ce tare asta cu “angajatori care, in noile conditii, risca puscaria daca sunt prinsi cu mai mult de trei angajati pentru care nu au acte”

    semilegalizarea muncii la negru, pana la 3 se poata da spaga, daca fur mult e mai grav decat daca fur putin, misto mesaj moral transmis populatiei

    • phane
      17.3.2011, 11:33 am

      Esti absurd. E normal ca pedeapsa sa fie proportionala cu gravitatea faptei. De asta depasirea vitezei legale cu pana la 10 km/h nu se sanctioneaza, si depasirea cu peste 50 km/h se sanctioneaza inclusiv cu suspendarea carnetului.

      Bine, daca tie ti se pare normal sa pedepsesti la fel pe unul care a furat o gaina si pe unul care a delapidat 1 milion, pe principiul ca “trebuie sa dam un mesaj moral” … nu mai am ce sa comentez.

      • Myth
        17.3.2011, 12:05 pm

        bravo :) din pacate prea multi rromani se uita la OTV… asta e nivelul natiunii.

    • Dorel
      17.3.2011, 12:30 pm

      atunci sa continue furtul si nesimtirea (in limite, bineinteles)

  9. Magda
    17.3.2011, 11:31 am

    Nimeni nu citeste legile, insa toti isi spun parerea. Chiar daca nu citesti (poate ca nu ai timp, poate nu stii unde sa cauti) afirmi sus si tare ca tu te pricepi si stii cel mai bine. Asa, ca la fotbal. Si totusi, chiar daca nu citesti, macar asculta toate parerile si atunci, daca ai simtul realitatii, iti poti forma o opinie personala. Daca doar te lasi influentat de una sau alta dintre televiziunile de pe la noi, fara sa treci informatia prin creier si nu doar prin viscere, atunci vei spune ca salariatul roman va deveni sclav. Asta e valabil doar pentru cei incompetenti si fara chef de munca, obisnuiti ca pana acum sa se faca doar ca muncesc; eventual sa si strige in gura mare ce multa treaba au ei. Ca doar traim in Romania. Si unii cred ca in Germania, spre exemplu, se munceste cam ca la noi. Trageti singuri concluziile, daca chiar ganditi cat de cat corect.

  10. noname
    17.3.2011, 11:41 am

    nene add, pe ce lume traiesti, tata?
    esti tare daca tu crezi ca patronul tine cu dintii de un angajat bun. Inainte de toate, defineste ce inseamna un “angajat bun”. Pentru cei mai multi patroni/sefi/directori/manageri/anagajatori, angajat bun inseamna unul care nu cricneste, care tine capul plecat, care nu gindeste (pentru ca nu are voie, nu pentru ca nu are creier), care pupa in c** si linge in urechi, care munceste ca un sclav 12 ore pe zi. Si toate ecestea sunt valabile atiti pentru angajatul de la privat cit si din multinationale, pentru ca oamenii sunt la fel peste tot.

    • Dan99
      17.3.2011, 11:54 am

      Te impiedica cineva sa te faci “patron”? Sunt sigur ca tu iti vei respecta angajatii si le vei da astfel o lectie “patronilor” cei rai, angajand cele mai bune persoane. De ce preferi sa ramai angajat la un “patron” care-si bate joc de angajati?

    • catalin
      17.3.2011, 12:56 pm

      Un angajat bun este unul care produce. Oriunde, de la spalatoria auto din colt pana la IBM Romania. Iti spun eu ca daca unul spala 10 masini pe ora, si altul spala 3 si il pupa in dos pe sef, ala cu 3 masini zboara. Da, niciun patron nu are nevoie de oameni care stau toata ziua la cafea si-l barfesc pe sef. Am lucrat de la firma mica pana la multinationala (si chiar si pentru un rege al asfaltului), si, desi au fost diverse medii de lucru – realitatea e una singura – produci, ramai. Desigur, cei care toata ziua barfesc si nu fac nimic, zboara. Pentru ca niciun patron nu vrea ca la sfarsitul zilei, cand trage linie, sa plece cu jumatate din bani acasa doar pentru ca-l pupa un incompetent in anumite parti ale corpului!

    • bogdan
      17.3.2011, 1:14 pm

      Noname: un angajat bun e ala care executa repede si bine sarcinile trasate de sef. Nu unul care comenteaza tot timpul.
      Daca te duci la sef si-i spui ca tu crezi ca ai gasit o solutie mai buna la problema x, cel putin prima oara te asculta, si daca il convingi ca solutia ta merita implementata, s-ar putea sa te alegi si cu un bonus.
      Daca tu comentezi la fiecare chestie care ti se cere, normal ca nu vei fi privit cu ochi buni.
      In privat cel putin, fiecare sef (de la directorul general pina la maistru sef) are interesul sa-si pastreze subordonatii buni, pentru ca astfel va executa mai repede si mai bine sarcinile impuse de seful sefului.
      Lucrez din ’98 si am trecut prin deajunse nivele, de la simplu angajat pina la sef de proiect. Si mi s-a intimplat de mai multe ori ca fostul meu sef de anul trecut sa-mi devina subordonat (si viceversa). Si n-au existat niciodata probleme de nesupunere din nici o parte. Dar pentru asta trebuie sa inteleaga fiecare ca jobul lui consta in executarea saricnilor de serviciu trasate de sef. Poti avea o opinie diferita, poti sa incerci s-o prezinti sefului, dar decizia nu e a ta, pentru ca nu tu raspunzi in caz de esec.

    • Nautilus
      17.3.2011, 3:25 pm

      “Pentru cei mai multi patroni/sefi/directori/manageri/anagajatori, angajat bun inseamna unul care nu cricneste, care tine capul plecat, care nu gindeste (pentru ca nu are voie, nu pentru ca nu are creier), care pupa in c** si linge in urechi”

      Nu e de mirare că toată lumea, până şi un capitalist ca distinşii “D.V. cu antenele” şi “D.P. cu trabucul”, regretă comunismul. Parcă anul 1981 dădea mai bine decât 2011 pentru ei în asemenea condiţii. Chiar dacă trebuiau să fie mulţumiţi cu mai puţini bani :)

      ~Nautilus

  11. pehash
    17.3.2011, 1:41 pm

    Poate facem si un sondaj in inchisori despre codul penal? :)
    Intrebati investitorii straini ce parere au despre noul cod al muncii.
    Eu cred ca efectele in zona muncii la negru vor aparea mult mai repede decat spera unii. La fel cum avem o explozie de cazuri de coruptie, guvernul are tot interesul in perioada urmatoare sa controleze la sange angajatorii si sa investigheze orice plangere din partea salariatilor.

  12. Eco
    17.3.2011, 5:13 pm

    Oameni buni, fiti realisti. Nu e nevoie sa citesti tot Codul Muncii. Constitutia Romaniei de dinainte de 1989 era foarte democratica, doar ca introducea unicitatea PCR si a puterii de stat. E suficient un articol prin care angajatorul sa stabileasca ce criterii de performanta vrea el – restul nici nu mai are sens (ca sa nu mai zic ca s-a umblat si la zilele libere, daca nu ma insel). Ca sa dau un exemplu plastic, e suficienta o picatura de apa de canal intr-un butoi cu vin ca sa transforme tot vinul in apa de canal.

    Intr-adevar, Codul Muncii reuseste sa “flexibilizeze”, adica sa DESTABILIZEZE relatiile de munca. Aici era si problema – era prea multa stabilitate, si mereu romanul a zis “Lasa, ce conteaza ca-i mic [salariul] , barem e sigur”. Ei, de acum inainte nu mai e sigur. Si asta este ultimul argument care putea lega pe cineva de Romania. Se va vedea “flexibilizarea” in urmatoarele luni prin inceputul unei emigrari in masa. Desigur, nici celelalte tari europene nu ofera siguranta pe care o oferea Romania. Dar ele ofera SALARII!

    Intr-o analiza tehnica a chestiunii, putem sa ne imaginam piata muncii ca fiind similara pietei de capital. La baza dreptei de piata se afla obligatiunile de stat (risc zero, rentabilitate mica), la celalalt capat actiunile cele mai volatile cu posibilitate rentabilitate mare dar si risc ridicat. Salariile in Romania erau mici pentru ca aveau deduse (cel putin psihologic) PRIMA DE SIGURANTA. Adica, dai (psihologic) o prima de siguranta din salariu, si te multumesti cu un salariu mic, dar sigur. Acum SIGURANTA DISPARE, dar SALARIILE NU CRESC. Lipsa acestei corectii face ca partea de jos a dreptei de piata sa nu mai aiba fundamentare psihologica – oamenii vor cauta neaparat salarii mai mari, daca tot e vorba de risc – si cum salarii mai mari nu se gasesc in Romania decat pentru unii, e clar in ce directie va merge masa de salariati.

    • Coman Liviu
      17.3.2011, 8:00 pm

      Corect intr-o privinta: aceea ca, cu o piata a muncii la fel (sau aproape la fel) de dimanica precum cea din Germania, oamenii vor cauta sa se duca in alte tari, unde salariile sunt mai mari, decat sa stea pe salarii mici intr-un mediu care oricum nu le ofera acele “slujbe sigure cu salariu mic”. Problema este totusi…de ce sa stai 50 de ani pe un salariu mic, pe acelasi post? Oare cheltuielile in Romania nu sunt mari? Ce avantaj ai ca ai un salariu mic dar contant un timp indelungat? Faptul ca in fiecare luna, timp de 50 de ani, ai aceasi nervi si frustrati ca abia iti ajung banii?…Nu prea pare “a goal worth fighting for”, ca sa zic asa.

      • Eco
        18.3.2011, 12:28 am

        Pai… nu a fost niciodata un “goal worth fighting for”. Dar romanul cu job de mizerie s-a obisnuit ca “something is better than nothing”, iar in general, generatia parintilor nostri era mai degraba convinsa ca siguranta primeaza in fata salariului. Adica decat sa risti sa pleci pe un job mai bun, dar mai nesigur, mai bine unul prost si sigur. Aici e si partea buna a Codului Muncii, ca loveste tocmai intr-un criteriu prost, poate chiar morbid… e mai bine sa ai joburi bine platite si nesigure, care sa alterneze cu unele perioade de somaj, decat un job prost platit care ti se pune pe suflet. Dar si mai important este sa ai o cariera, un drum in viata, in care nu sari pur si simplu de la un job la altul, de la casier la sofer s.a.m.d, ci exista o logica, o continuitate, o acumulare reala de experienta profesionala, si nu doar o experienta de munca, care e, bineinteles, egala cu zero. Astfel, salariile se imbunatatesc de la un job la altul – chiar daca exista in continuare nesiguranta, aspectele riscante se diminueaza in timp – pe cand in cazul in care nu iti dezvolti o cariera riscul va avea tendinta sa ramana constant, ba chiar sa se accentueze pe masura ce anii trec si te uiti in urma si nu vezi decat o viata spulberata, te uiti inainte si nu vezi nimic. Cunoastem Romania – e tara in care fiecare face complet altceva decat ceea ce a pregatit si a urmarit in viata. De ce? Pentru ca trebuie sa mananci si dupa ce termini studiile esti (sau mai bine zis asa era pe vremea mea) un caine fara stapan – asta dupa 4 ani de invatat pe branci, timp in care chiar credeam in cariera si viitor. In ziua de azi poti pleca mai usor dupa facultate. Cand am terminat eu era mai greu – si mi-am pierdut 8 ani de tinerete in Romanica. In miezul crizei, am primit oferta si mi-am lasat jobul si orasul lugubru cu aspecg comunist. Romania are marele dezavantaj de a nu se fi dezvoltat in ultimii 20 de ani – sunt doar multinatilonalele care au venit si au colorat lumea monocroma romaneasca – dar tara e la pamant – cam tot cu exceptia Bucurestiului si unor orase mari. Pentru ca nu s-a dezvoltat, si datorita experientelor de la interviuri (asta daca ai cum sa te duci, ca daca esti din provincie bugetul de facut praf cu transport si cazare in Bucuresti e extrem de limitat) , este extrem de greu daca nu imposibil sa-ti gasesti de lucru in domeniu in strainatate – nici macar nu se admite – nici macar formularul online de CV nu admite alt domeniu de experienta decat cel in care te-ai pregatit (vezi efinancialcareers) . Caci cum poti explica unui angajator englez, neamt sau nordic, ca NU S-A PUTUT? Mai ales daca folosesti CV-ul ca instrument de branding, care e si cea mai proasta cale posibila de relationare. Asadar, daca nu ajungi sa cunosti pe nimeni in domeniu, afara, esti condamnat, ca si in tara, sa lucrezi altceva. De-aia s-a si ajuns sa fie un titlu de onoare sa ai doua mastere in Romania si sa fii chelner intr-un hotel de lux… indiferent de salariu, tot ramane infiorator conceptul.

        Desi va pune pe fuga multi salariati, si va reusi sa le dea acel “sut in fund care e un pas inainte”, totusi Codul Muncii va aduce suferinta celor care vor ramane. Iar din 4 milioane de salariati, nu cred ca vor pleca mai mult de un milion, cel putin in urmatorii doi ani. Restul vor trebui sa taca si sa indure, mai ales cei care au copii si parinti care nu pot fi abandonati in Romania. Caci ce faci daca ai copii la scoala sau parinti bolnavi de care trebuie sa ai grija? Iti distrugi viata in Romania sau trebuie sa-i sacrifici pe ei ca sa ai macar tu sansa de a echilibra lucrurile si de a oferi un viitor familiei? Parerea mea e ca trebuie sa-i sacrifici pe ei – pentru ca daca nu o faci, te autodistrugi in Romania, si in cele din urma nici lor nu le va fi bine – nici parintele bolnav nu te va vedea fericit, ci doar stresat si amarit, nici model nu poti fi pentru propriul copil caruia nu-i poti oferi un viitor, intr-o tara civilizata.

        Acum, nici daca prea multi salariati nu vor pleca la inceput, Codul Muncii nu va avea efecte economice pozitive, pentru ca ROMANIAE ROMANICAE LUPUS. Abuzuri vor aparea peste tot. Salariatii vor fi din ce in ce mai ingrijorati si mai stresati, iar planurile de schimbare a joburilor facute de fiecare la nivel individual se va concretiza in economii marite – se vor pune mai multi bani deoparte, se vor cere credite – pentru spagi, pentru legalizari de studii si alte acte de emigrare – probabil se va vedea in statistici, ca o crestere a creditului de consum si a economiilor, pe fondul unei descresteri a cererii interne. Iar descresterea cererii interne inseamna ca aceleasi firme care viseaza la profituri obtinute din exploatarea salariatilor vor vinde mai putin, pana la urma. PENTRU CA ROMANIA VA INTRA INTR-UN PROCES AMPLU DE DEZINVESTIRE, IN CARE CELE MAI PROST REMUNERATE ACTIVE, OAMENII, SE VOR RETRAGE DIN ACTIVITATE. Cred ca pana la urma “cresterea” economica se va curba in jos in lunile urmatoare si va intra pe un trend descendent concomitent cu reducerea masei salariale. Ce vor spune investitorii straini oare, cand vor vedea ca utilizatorii finali isi fac bagajele? Cui sa mai vinzi case si masini? pensionarilor? …poate paine si apa minerala!

      • Nautilus
        18.3.2011, 2:46 am

        “In miezul crizei, am primit oferta si mi-am lasat jobul si orasul lugubru cu aspecg comunist. Romania are marele dezavantaj de a nu se fi dezvoltat in ultimii 20 de ani – sunt doar multinatilonalele care au venit si au colorat lumea monocroma romaneasca – dar tara e la pamant – cam tot cu exceptia Bucurestiului si unor orase mari.”

        Sună foarte cunoscut.

        De fapt, chiar aici pe site a fost un grafic cu contribuţia la PIB a fiecărui judeţ. “Regiunea economică a Bucureştiului” (însumarea Municipiului Bucureşti, Ilfov şi unor judeţe învecinate) contribuia aproape 40%. În 2007, când bula imobiliară se umflase cât un dirijabil, umblau zvonuri de 85%. Mai pui câteva municipii mari şi judeţele lor… iar restul intră la categoria “şi alţii”, dacă mai există vreun rest.

        Oraşele care au fost industriale în vremea Regatului ca Timişoara sau Constanţa sunt şi acum, oraşele inventate peste noapte de alde Dej şi Ceaşcă sunt “fantome”, suflă vântul prin ele. Nu suntem chiar la nivelul de film american de 3 parale cu oraşe moarte prin care vântul agită câte o tablă. Probabil fiindcă la noi s-a furat şi tabla şi a fost schimbată pe vodcă.

        “Alegerea liberă a jobului” în cele mai multe judeţe e glumă sinistră. Ori faci parte din elita locală, doctor, om de afaceri, funcţionar de rang înalt, lider mafiot local, ori te mulţumeşti cu minimul pe economie, când îl ai şi pe acela.

        Cam asta e materia moale şi maro în care ne-a băgat Alesul Cu 85% Din Voturi, furiosul inamic al privatizării, deşi urmaşii lui cu o inteligenţă ridicată la genunchiul broaştei, adică Ţapu’, Chiorbea, Bombonelu’, Măgăriceanu şi Chelu’, n-au fost cu nimic mai breji. Îl am în vedere pe Măgăriceanu cel Inundat în primul rând, fanul cântecului “Vine valu’, îmi ia calu’ ” :)

        Însă Codul Muncii -orice legături ar avea el cu sclavii, dominatoarele şi alţi practicanţi abili ai BDSMului- deschide o posibilitate interesantă tocmai fiindcă permite judecarea lui “Dorel” în funcţie de performanţe.

        Cât timp ştie că nu îl mai poate sancţiona pe “Dorel”, orice patron ezită să îl angajeze, fiindcă rămâne cu el pe cap. De asta preferă să aibă mai puţini angajaţi, dar dintre cei pe care poate conta – “comunişti care nu crâcnesc şi pupă în partea dorsală”. Însă pentru fiecare dintre aceştia, rămân cel puţin 2-3 candidaţi care nu au unde munci, dar pe care trebuie să îi ţină Statul pe ajutor de şomaj.

        Dacă aceia ar munci şi ei, fie şi numai câteva luni aici şi câteva luni dincolo, ar avea salariu, ar plăti impozite şi CAS, ar câştiga o brumă de experienţă.

        Situaţia “jobului sigur pe salariu mic” era foarte asemănătoare cu situaţia impunerii unui preţ maxim şi a unor condiţii restrictive de vânzare la un bun de către Stat: imediat bunul dispare de pe piaţă fiindcă e dosit de speculanţi, apar cozile etc. În cazul de faţă bunul e munca. Impui condiţii restrictive, dispar gigeii din evidenţele firmei şi reapar ca lucrători la negru.

        ~Nautilus

  13. noname
    18.3.2011, 10:23 am

    Dragilor, sunt manager de peste 8 ani, am inceput ca slujbas obisnuit, tocami de aceea am cerut definirea angajatului bun.
    In peste 15 ani de munca la o multinationala am intilnit salariati si manageri straini (vestici in special) si romani plus o aramata de consultanti. Diferenta este vizibila nu nuami in relatiile de munca ci si in reltiile personale in afara programului de lucru. Daca am ajuns manager a fost ca un sef vestic a vazut ca sunt un angajat bun, cu initiativa, cu idei care auceau rezultate pozitive, ca stiam sa muncesc in asa fel incit imi erau de ajuns 8, maximum 9 ore ca sa-mi termin daily busniess fara sa recurg la acele ore suplimentare platite pe care cei mai multi romani le adora.Iar ca sa fiu numit manager am avut criterii de evaluare profesionala stricte, la obiect, si nu afectiv sau recomandari de la x si y. Insa, ca manager m-am plictisit de angajatii bun care fac ceea ce am spus in primul comentariu din motive ca: ca sa-l placa seful, ca sa-si pastreze locul de munca, sa aibe un bonus gras la final de an. Hai sa recunoastem realitatea si sa nu mai filozofam pe marginea unui cod al muncii care pe hirtie suna bine, pentru cei putini si alesi, iar practic arata gri spre negru pentru cei multi si nealesi.
    Pe de alta parte observ ca si acum ne place sa sarim unul la gitul altuia numai fiindca nu avem aceeasi parere.

  14. Eco
    18.3.2011, 1:50 pm

    “Însă Codul Muncii -orice legături ar avea el cu sclavii, dominatoarele şi alţi practicanţi abili ai BDSMului- deschide o posibilitate interesantă tocmai fiindcă permite judecarea lui “Dorel” în funcţie de performanţe.”

    Judecarea lui “Dorel“ in functie de performante in conditiile in care performantele sunt definite unilateral de angajator … daca ar fi un proces, ar fi ca si cum una dintre parti are dreptul sa scrie legea dupa care cealalta este judecata… nu e justitie, e mascarada, pentru ca “criteriile de performanta” POT FI la fel de absurde ca si acuzatiile de vrajitorie ale Inchizitiei.

    Nu cred ca e normal ca angajatorul sa-si schimbe salariatii ca pe sosete. Dar degeaba discutam aspectele morale. Laissez-faire-ul si-a spus cuvantul. Corolarul e ca “lumea merge de la sine” si ca se vor gasi solutii. Individual, evident. Vom vedea cu totii, in urmatorul an, ce se va intampla. Intr-o tara normala, locuita de OAMENI, un astfel de Cod nu ar produce efecte notabile. Dar romanul nu se simte bine pana nu-si bate joc de cine are voie sa-si bata joc. De-aia efectele nu vor intarzia sa apara si e posibil ca oamenii sa-si calculeze miscarile chiar inainte ca ‘exploatarea’ sa si inceapa. Sa nu uite nimeni ca faptul ca suntem Romani nu inseamna ca ne scrie DOBITOC pe frunte.

    Pentru ca acest Cod sa fi introdus eficient exploatarea, ar fi fost esential ca Romania sa aiba granitele virtual inchise, asa cum a fost cazul pana in 2007. In conditiile de fata, nu e altceva decat o hartie oficiala care-i indeamna pe oameni sa plece din tara. In tara cea mai africana din UE, se inventeaza un Cod al Muncii care sa-i mai dea si un aspect sclavagist, in plus. Nu era destul? Eu zic ca e clar ce-o sa urmeze.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente