Economie Social Publicat la 31.3.2010 50 comentarii
Istoria unui mic intreprinzator pe care criza l-a adus la sapa de lemn
Prin 2005, familia Popescu avea un mic magazin in care vindea mobila si cum afacerile mergeau destul de bine, in urmatorii doi ani au deschis si alte magazine, astfel ca in 2007 familia Popescu isi vindea marfa in patru locatii, venitul lunar net generat de aceasta afacere ajungand la cateva mii de euro.
Tot in 2007 au inceput sa isi construiasca si o casa la marginea orasului, pe care au terminat-o la inceputul anului 2008. Trebuie spus ca desi nu nu aveau copii si locuiau singuri, sotii Popescu si-au construit o vila cu 6 camere (P+E+M), locuinta care in momentul finalizarii ei a fost evaluata la aproximativ 150.000 de euro.
Casa a fost ridicata si utilata atat din fonduri proprii, cat si cu bani primiti de la parinti. In plus, au mai imprumutat ceva bani si de la prieteni.
In momentul in care au terminat casa, au pus-o gaj pentru un credit de 100.000 de euro, banii fiind impartiti astfel: au platit avansul la trei masini luate in leasing (doua masini pentru uzul personal in valoare de peste 20.000 de euro fiecare, plus o masina pentru firma), au returnat imprumuturile luate de la prieteni, iar o parte din fonduri au fost folosite pentru aprovizionarea magazinelor cu marfa.
Rata la banca si cele trei rate de leasing insemnau un efort lunar de peste 2000 de euro, insa familia Popescu nu isi facea probleme.
La foarte putin timp dupa ce au luat creditul de la banca, lucrurile au inceput sa mearga prost – vanzarile au scazut iar magazinele au intrat pe pierdere, astfel ca ratele erau platite cu banii ramasi din creditul luat cu putin timp in urma.
La sfarsitul anului 2008, cei 100.000 de euro imprumutati de la banca au devenit istorie. Rand pe rand cele patru magazine au fost inchise, insa datoriile se acumulau iar pentru a le plati, familia Popescu a imprumutat alti bani de la prieteni si rude.
In vara anului 2009, totul s-a sfarsit. Firma de leasing a luat masinile inapoi, banca a luat casa, iar prietenii care le-au imprumutat bani au avut de ales intre a primi in schimb bunurile familiei (aparatura electronica, mobila etc), sau a nu mai primi nimic.
In toamna, banca a vandut casa cu o suma care nu acoperea creditul plus penalizarile, astfel ca sfarsitul anului 2009 i-a gasit pe sotii Popescu fara nimic insa cu datorii la banca si la prieteni.
In disperare de cauza, cei doi soti au plecat in strainatate pentru a face rost de bani cu care sa isi plateasca datoriile ramase. Acum, familia Popescu “spala vase” la un hotel din Germania pentru un salariu cumulat de 1000 de euro.

Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
31.3.2010, 9:32 am
„Trebuie spus ca desi nu nu aveau copii si locuiau singuri, sotii Popescu si-au construit o vila cu 6 camere (P+E+M).â€
„In momentul in care au terminat casa, au pus-o gaj pentru un credit de 100.000 de euro, banii fiind impartiti astfel: au platit avansul la trei masini luate in leasing (doua masini pentru uzul personal in valoare de peste 20.000 de euro fiecare, plus o masina pentru firma).â€
cred ca cele 2 paragrafe spun totul. unde nu e cap…vai de economisire
31.3.2010, 9:43 am
nu e vina lor in totalitate. cu o istorie de doar 20 de ani de capitalism, de unde sa stie oamenii sa faca afaceri? n-au de unde saracii. am fost crescuti sa fim saraci, obedienti, neincrezatori in fortele proprii, fricosi, etc… cand scoala / societatea o sa inceapa sa educe copiii in alt spirit, o sa se vada schimbarile.
31.3.2010, 2:02 pm
Ar fi sunat realist daca spuneai asta inainte de 2005. “In ultimii 5 ani”, vorba ranjitului de Iliescu I., presa scrisa si electronica ne bombardeaza 24 de ore din 24 cu ideea ca suntem nesimtiti, ingamfati, lacomi, imbuibati si ca ar trebui revenit la un mod de viata restrictiv de tip socialist pentru a ne invata sa fim fricosi, obedienti, saraci si alimentati rational, fara a uita si calitatea de a fi umili
31.3.2010, 2:17 pm
de ce ar fi sunat realist inainte de 2005? cat despre bombardament, ai mai multa dreptate decat ar vrea cineva sa accepte.
31.3.2010, 2:26 pm
Pai daca dupa 2005 (mai precis, in primele 3 luni din 2006) a inceput bombardamentul si e la moda sa fii fricos, obedient, sarac si alimentat rational, cine te mai asculta azi cand ii spui sa nu mai fie asa?…
31.3.2010, 9:45 am
Nu criza i-a adus la sapa de lemn ci incompetenta. Ai putea spune fara sa gresesti ca spalatul vaselor este o activitate la nivelul lor de competenta in schimb, tipic romanesc, deplangi cizmarul care si-a pierdut slujba de CEO la o banca in loc sa vezi beneficiul infinit superior de a putea pune oameni competenti in loc.
Probabil meteahna de a valoriza smecheria si “ajunsul” e atat de patrunsa in firea oamenilor ca situaÈ›ii normale, previzibile si sanatoase le apar injuste.
31.3.2010, 9:48 am
eu cred ca postarea are o puternica nota ironica
31.3.2010, 9:50 am
Dr.A. – nu vreau sa judec oamenii in felul asta. Am scris despre masini si casa tocmai pentru a arata ca si ei au gresit, dar nu pot acum sa spun ca “spalatul vaselor este o activitate la nivelul lor de competenta” pentru ca daca am gandi asa, am descoperi sute de mii de spalatori de vase in Romania.
31.3.2010, 9:56 am
eu sunt de acord, dar a cumpara casa cu 6 camere pentru 2 persoane si a te indatora mai mult decat poti duce nu e chiar o atitudine inteleapta. ok, iti poti cumpara si castel pe valea Loarei, dar doar daca esti Bill Gates si iti permiti cu adevarat
31.3.2010, 10:57 am
@Cristian
“daca am gandi asa, am descoperi sute de mii de spalatori de vase in Romania.”
Cristian, sa dai unor spalatori de vase iluzia ca sunt oameni de afaceri, sau unor vanzatori la McDo ca sunt Senior Business Unit Manageri e devastator pentru formarea sistemului de valori al unei tari fara experienta ca romania.
In primul rand pentru ca iti va fi greu sa mai gasesti spalatori de vase, muncitori pe santier, bucatari, secretare etc.
In al doi-lea rand pentru ca distrugi motivatia tinerilor de a investii timp si efort intr-o buna educatie.
Motivul 3 e ca va fi greu sa filtrezi vinul din apa de ploaie dupa ce le-ai amestecat motiv pentru care nici manageri adevarati nu vei mai gasi dupa regulile artei.
@camil
dupa cum vezi, Cristian nu e chiar ironic.
31.3.2010, 10:01 am
n-am inteles scopul imprumutului si a celor 2 leasinguri de 40k+
31.3.2010, 10:04 am
pai cum altfel arati ca ai bani?
Esti realizat in momentul in care ai o casa mai mare si o masina mai scumpa decat cea a vecinului…
31.3.2010, 11:44 am
Seriooos ? Pai ziceai acum doua postari ca e bune creditele.. scadem dobanzile.. sa ajunga la toata lumea…
Lasa criza, ce criza ? O sa fie totul roz. Asta daca ne luam dupa unii ca ben sau mugurel. Ca in rest avem destule exemple:
Peter Schiff Was Right 2006 – 2007
Ron Paul Predicted The Collapse In 2003
Gerald Celente Predicts ‘08 Panic
Funny, huh ? Cand vezi ce spuneau oamenii astia prin 2007, 2006 sau chiar 2003. Chestii pe care lumea le credea tampenii si prostii atunci. Vreti sa vedem ce spun ei ca ne asteapta mai departe ? Alte “prostii†dupa standardul actual al unora:
Gerald Celente on Happy Hour 16 Mar 2010
Ron Paul warns Americans
2.4.2010, 12:02 pm
Ei bine, eu ştiu un caz al unei persoane care la finele anului 2008 a luat în leasing o maşină de 34k euro, deşi locuia într-un apartament de 60mp împreună cu soţia şi 2 copii, iar peste câteva luni a cedat leasingul şi a plecat pe meleaguri străine ca să distribuie poşta.
Dar în acest caz nu e nici un dubiu că persoana respectivă suferea de grandomanie şi că nu avea ceea ce caracterizează un manager.
31.3.2010, 10:04 am
asta am mai citit-o undeva in urma cu ceva timp..
31.3.2010, 10:05 am
nu cred, sau cel putin nu este vorba despre aceleasi persoane
31.3.2010, 10:08 am
Si eu am acceasi senzatie, ca ai mai scris de ea candva. Doar ca atunci se mutasera cu parintii, nu plecasera inca in Germania…
31.3.2010, 10:17 am
Ba da am mai fost exact aceiasi istorioara tot aici dar vad ca acum e completata cu deznodamantul
31.3.2010, 10:10 am
Ce e rau in faptul ca cei doi au vrut sa traiasca mai bine?
Poate ca au gresit ca s-au intins mai mult decat aveau nevoie, dar nu oricare dintre noi vrea sa o duca mai bine?
31.3.2010, 10:23 am
mai bine nu inseamna mai mult
. si in niciun caz mai mult decat iti poti permite si fara a lua in calcul si ca lucrurile se pot strica in viitor
1.4.2010, 8:00 pm
@camil – este foarte adevarat si ceea ce spui tu
31.3.2010, 10:23 am
“banu’ trebuie sa circule”… “doar prostii strang bani”… vorbe goale aruncate de “milionarii mioritici” care cauta acum criza-n fund… dupa scaderea somajului.
Cum o fi sa speli vase ca sa-ti platesti datoriile… gol in ploaie… cand te-ai fi putut intinde atat cat iti… merge smenu’?
…. e valabil pentru majoritatea creditacilor de succes care vor sfarsi… in fata chiuvetei sau… atarnati de crengute… pentru ca “au vrut sa traiasca mai bine”.
31.3.2010, 10:15 am
Offtopic, Khris, cat din cele 70 de procente din veniturile Statului se duc pe pensii si cat pe salarii?
31.3.2010, 10:16 am
Da nu prea cred ca falimentul lor tine neaparat de criza ci de mentalitatea lor cum sa imprumuti 40k pentru masini personale e o idiotenie si nici un antreprenor amator nu poate sa faca asemenea stupizenie,casa pot sa inteleg dar masine personale doamne ce cretinitate
Inca o chestie care am realizat-o de alungul timpului acesti oamani care desi o duc bine adica au bani se duc si imprumuta bani de la prieteni deja de acolo e semnul de intrebare astfel de oameni numai antreprenori nu sant,mentalitate de om daca tot pot sa iau moca sau aproape moca de ce sa nu iau(imprumuturi de la prieteni) asa s-au gandit ca si de la banca e aproape moca
Pacat pentru iei dar asa e viata o mica greseala desi la ei numai mica nu a fost si o dai in bara.
31.3.2010, 10:19 am
6 camere pentru 2 persoane???
Asta spune totul!
31.3.2010, 10:23 am
Nu stiu nu as zice ca aici au gresit si eu as fi facut o casa la fel de mare dar daca tot castigau mii de euro lunar nu inteleg de ce nu au stat sa stranga din bani in loc sa se imprumute
31.3.2010, 10:48 am
Nu neaparat. Te poti gandi ca o casa o construiesti o singura data. Si ca la un moment dat vei avea copii. Asa incit o casa cu 6 camere poate fi o alegere ok. Parerea mea.
31.3.2010, 11:51 am
Argumentul ‘imi fac casa mare ca sa traiesc cu copiii mei’ nu prea tine, din punctul meu de vedere. Din cite cunostinte am si care si-au construit ‘hoteluri’, nu vile, nici unele nu au reusit sa ii determine pe copii sa locuiasca pentru totdeauna cu ei… Copiii pleaca de linga pariti, isi iau zborul, vor independenta.
2.4.2010, 9:30 am
Stefan Isarie> Copiii isi iau zborul dupa 20 de ani, deci nu poti merge pe ideea ca o casa cu 2 camere e suficienta pentru o familie cu 2 copii, (deci 4 persoane), anticipand ca oricum peste 20 de ani o sa plece copiii la casele lor.
)
Acuma sigur ca 6 camere sunt un pic cam multe chiar si pentru 4 persoane, dar nu exagerat. De ex. 2 frati, baiat si fata, de 10-20 de ani, vor imparti destul de greu aceeasi camera, prin urmare 3 dormitoare pentru o familie cu 2 copii nu este un moft exagerat. Mai pui sufrageria si eventual un mic birou, si deja te apropii.
Acuma faza cu 2 masini: pai daca ai casa in afara orasului, in camp, iti cam trebuie 2 masini, ca mijloacele de transport in comun circula prost si in orase, daramite in afara lor.
In concluzie: pentru cineva care castiga cateva mii de euro pe luna din afaceri, nu mi se pare deloc exagerat sa aiba o casa de 150.000 de euro si 2 masini. Sunt destui care au platit suma asta pentru un ap. de 3-4 cam. in bucuresti la bloc vechi avand venituri mult mai mici.
Problema cred ca a fost mai degraba generata de alte cheltuieli nejustificate, in loc de investitii, credite luate prost, un management defectuos de cashflow, etc.
Cand iti ipotechezi casa in care locuiesti, trebuie sa ai rezerve de minim 1 an macar pentru plata ratelor la banci. Creditele trebuie luate pe perioade de max 10-15 ani pt. a putea fi refinantate dupa cativa ani in functie de necesitati. Etc. etc.
31.3.2010, 10:20 am
Acuma, dupa un an de criza, e usor sa judeci – vezi unele comentarii de mai sus.
Dar in urma cu doi ani, cind economia “duduia” si afacerile mergeau de la sine, multi si-au pierdut capul. Cunosc destui care a) au vrut sa traiasca mai bine b) au vrut sa le arate si altora ca traiesc mai bine. Punct
Problema este cati dintre noi isi vor mai aminti de aceste istorii peste 2-3 ani?
31.3.2010, 10:25 am
pai cei care si-au pierdut capul si-au cam meritat soarta. dovada ca nu toti au dat faliment (personal)
31.3.2010, 10:28 am
… si ce retorica aveau acu’ 2 ani “pierzatorii de cap”
… cand “era greu” sa judeci.
31.3.2010, 10:34 am
Aproape aceeasi istorioara e postata pe blogul lui Dan Popa acum cateva luni. Nu-mi amintesc de e vorba de Ionescu in loc de Popescu, insa e acelasi lucru in esenta.
Ce voiai de fapt sa ne arati prin acest articol? Ca bunastarea pe credit e rea? Ca banii n-aduc fericirea? Ca atunci cand iti faci planuri nerealiste dai de greu?
Morala o voiam eu, ca partea cu spalatul vaselor in Gemania nu e morala.
31.3.2010, 10:41 am
Morala ar fi sa nu iti pierzi capul (chiar daca banii curge’ sa moara dusmanii mei) si sa nu te intinzi mai mult decit poti:
- ai cash? nu ai decit sa iti cumperi ce vrei
- faci credit? aici e bine sa te mai gandesti.
- o masina de 20K suna frumos – dar in oras e buna si una de 10K.
- nu ai nevoie de 2 SUV-uri in familie. Unul singur e suficient – doar nu pleci in concediu cu ambele masini?
- atunci cind apar primele probleme, e deja timpul sa te intrebi ce poti sa tai din cheltuieli. Mai tarziu s-ar putea sa fie prea tarziu.
31.3.2010, 2:23 pm
Autorul articolului uita sa publice si citatele din putul gandirii Popestilor de toate culorile, speciile si rasele pe care ii intalneai pe strada din 2006 pana la sfarsitul lui 2008:
– “ce masini, vacante etc, fa credit pentru apartament”
)
– “muta-te cu chirie, ba!” (i-a fost adresat si lui Mircea Badea, deci e un indemn care innobileaza
– “ce tot indrugi cu diplomele tale si afacerea ta, daca aveai familie, copii si grija ratelor puteai sa vorbesti”
– “esti un cocalar, oamenii seriosi iau casa pe credit”
– “eu muncesc, n-am timp de casa/masa/catel/purcel”
– “cocalari si pitipoance de la Banbu, consumati aerul degeaba”
– etc
E cam curios faptul ca Popestii se adresau unora care nu prea aveau de-a face cu saracia, angajati bine platiti sau mici oameni de afaceri cu venituri de 3500-4500 RON/luna, detinand una sau mai multe proprietati si cel putin o masina moderna.
Si atunci cine e cocalarul cu IQ scazut?….
31.3.2010, 10:37 am
Ca banii aduc fericirea cand sunt ai tai.
31.3.2010, 10:46 am
Subtirel, subtirel
Articol de barfa la colt in Sagului…
31.3.2010, 10:47 am
…dar aveam toate analizele facute la zi, iar graficele pe ultimii 4 ani mergeau in sus, aveam indicatori de performanta (poate nu cei mai relevanti), dar ii urmaream lunar si in plus citeam pe domnu radu care scria ca imobiliarele vor merge tot in sus…eram foarte atent la ce zice isarescu, citeam statistici europene in care am crezut si aveam si money channel, iar guvernul a zis ca nu va fi criza
31.3.2010, 11:08 am
@Popescu
.
Ar trebui sa stii ca nu se imprumuta bani pentru bunuri care isi pierd in timp valoarea.
Graficele pe 4 ani nu justifica imprumuturi pe 10 ani.
Isarescu a zis sa tii economiile in lei si sa fi atent cu imprumuturile. Nu a zis sa te imprumuti in euro.
Guvernul a zis ca nu va fi criza pana l-ai votat tu pe Boc si pe Basescu
31.3.2010, 11:23 am
@ Dr. A …isarescu nu a zis nimic nici cand bancile dadeau credite cu buletinul…facem educatie economica populatiei, creditul sta la baza economiei -o stie toata lumea… dar am uitat sa povestim lumii ca una din axiomele economiei este ca ea merge in sus, dupa care merge in jos, dupa care merge in sus…
31.3.2010, 11:40 am
Corectie: Guvernul Tariceanu a zis ca nu va fi criza inainte de a-l vota pe Boc. Asta ca sa fim sinceri.
Desi povestea domnului Popescu e putin trasa de par [adica cat au putut fi avansurile pentru cele trei masini daca au fost luate in leasing, 50%?] trebuie sa recunoastem ca multi am cazut mai mult sau mai putin in capcana creditelor scumpe si nesustenabile. Dar trebuie tot timpul sa ai o parashuta in spate. De exemplul atunci cand iti cumperi o casa mai mare cel mai sigur e so o vinzi pe cea pe care ai detinut-o anterior. Astfel, desi nu castigi in eventualitatea ca trendul ramane crescator, macar nu pierzi. Alta regula spune ca o parte din “avere”, cam 20-30%, depinde si de valoarea imprumuturilor, trebuie sa fie in active extrem de lichide [depozite, actiuni, etc.]. Altfel ramai blocat.
31.3.2010, 11:14 am
Fam. Popescu a facut niste greseli cam impardonabile si din acea cauza au ajuns in situatia actuala.
1) Grandomania. E de inteles ca si-au facut casa de 6 camere(la 2 persoane). E de inteles ca romanu vrea sa-si faca o casa cat mai mare(a stat multa vreme-n comunism in apartamente de 40mp). I-as mai intelege si din punctul de vedere al intemeierii unei familii.(poate vroiau 1-2-3 copii). Partea pe care eu nu prea pot sa o inteleg vine cand si-au luat 3 masini de 20kE. Daca ar fi fost utilizate pentru magazine as fi inteles, dar pentru uz personal e cam mult.
2) Cand fam. Popescu a vazut ca lucrurile o iau la vale, ca magazinele lor merg in pierdere, ca nu-si mai pot plati ratele, ar fi trebuit sa-si puna un mare semn de intrebare referitor la viitor. Daca dupa 5-6 luni afacerile mergeau tot prost ar fi trebuit sa incerce sa isi lichideze ei pasivele mancatoare de bani. Ar fi trebuit sa cedeze leasingul la masini, chiar iesind in pierdere.
Cand au inchis magazinele situatia deja devenea disperata pentru ei, pentru ca isi pierdeau singura sursa de venit.
31.3.2010, 3:45 pm
Poftim un alt caz (in contradictie cu cel prezentat anterior).
si alte bazaconii ), vroia sa “pape” toti banii. Sotul in schimb a zis un “NU” hotarit (de, barbat cu capul pe umeri).
).
Familia Ionescu. Afaceri in constructii (proiectare si executie). In 2005 aveau un apartament cu 2 camere si o masina. Economia “duduind” cu putere (mai ales in constructii), prin 2007 au strans la banca circa 200 000 E. Sotia, dorind si ea lucruri mai frumoase (casa mare, masina scumpa, blana de crocodil
Au schimbat apartamentul de 2 camere cu unul de 4, si-au luat o masina mai de doamne ajuta (bineinteles SH), au investit si in firma (scule mai bune utilaje performante. Restul banilor au pus banii la pastrat.
Acum, afacerile in constructii abia mai misca. Prietenii dau faliment pe capete. In schimb familia Ionescu are bani pentru a supravetui si a iesi cu bine din criza.
Nu stiu daca cazul fam. Popescu este real sau nu, in schimb fam. Ionescu este 100% reala (cred ca ati ghicit
Acestea ar trebui sa fie cazurile promovate in media. Decat sa plingem de mila Popestilor, mai bine sa invatam de la Ionescu.
31.3.2010, 9:00 pm
@alex…ionescu producea,stia cum se fac 1000 de euro, stia ca teava se mai sparge din cand in cand.dar cand iei de la depozit pui in vitrine la pretz dublu, dai in rate crezi ca esti om de afaceri si aaici este capcana in care popescu a cazut.ionescu si in Gana daca il trimitzi nu moare de foame , stie bine ce face si respecta banul asteapta intai sa il faca si nu il arunca iresponsabil pe ganfuri ca popescu.desi are 200000 si/a luat o masina fara probleme nu a cumparat masini sa arate altora cine e el.iar astfel de mici amanunte a facut diferentza.astfel de exemple ,au un puternic scop educativ pentru viitor. romanii vor invata ca uneori oportunitatile nu sunt regula .oricum familia popescu isi v/a reveni. credetzi/ma.de la un anumit punct devi competitiv mai performant.in mai putzin de 3 ani familia popescu vor avea din nou magazinul lor .chiar daca au alunecat ei au cheia succesului pentru ei nu este decat o alunecare temporala.eu le urez succes ambelor familii .
1.4.2010, 10:57 am
MISCARI GRESITE
In afaceri apelezi la credite doar cand ai un calcul bine facut din care rezulta ca banii necesari achizitiei(pe care tu ii ai lichizi) invstiti produc mai mult decat rata pe care urmeaza sa o dai la banca.
Atentie nu ma refer la banii cu care ai inceput afacerea. Ma refer ca daca incepi o afacere cu 10000euro si produci pe luna 1000 euro este obligatoriu ca cel putin 500 euro (din cei 1000) trebuiesc adaugati celor 10000 euro si asta luna de luna. Numai asa poti prospera si poti spune ca in momentul cand deschizi al doilea magazin ai facut-o be baze solide si nu de dragul de a avea zeci de magazine.
Din cealalta parte de 500 euro care ti-a ramas poti folosi doar 300 euro ,200 folosestei pentru a crea un fond tampon care o sa te ajute cand esti la inghesuiala dar nu uita sa ii pui la loc indiferent de ce valoare sa strans in acest fond.
Deci din punctul mei de vedere la calculul de mai sus,pentru investitii extra afacere(gen masina personala ,casa,etc) nu se pot folosi decat 300 euro din cei 1000 pe care i-a produs firma.
Iar daca te gandesti ca familia Popescu ca vrei credit trebuie sa te limitezi la o rata lunara de 300 euro pe moment sau sa astepti ca cei 10000 euro la care se adauga 50% din profitul lunar o sa genereze in loc de 300 pe luna , 2000/luna si faci ce au facut ei.ALTFEL O SA AJUNGI CA EI !
Cu respect
1.4.2010, 7:53 pm
Cati dintre cei care au postat comentarii au activat intr-adevar in circuitul economic?Cati au dezvoltat o afacere? Considerati intrebarea mai mult retorica …Eroarea lor ca a multora (printre care eu NU ma numar de altfel dar asta nu inseamna ca nu pot evalua o stare de fapt) este ca s-au bazat pe circuitul economic al banilor,al productiei, respectiv consum.Nu va mai impanati atat pt ca putini au anticipat o criza de asemenea anvergura.Si nu ma refer la bugetari care primesc bani de la “mama si tata” (statul) ci la oameni care si-au pus capul si resursele financiare si de energie “la bataie”. Eu am dezvoltat o afacere, sunt relativ ok pt ca nu am luat credite dar nu pt ca as fi fost desteapta si as fi prevazut ce va veni ci pt ca din principiu nu ma-ncurc cu bancile.Stiu ce-nseamna lumea afacerilor si tot respectul pt oamenii de afaceri “fara pedigree” (adica parinti cu bani sau in pozitie cheie)!
1.4.2010, 8:26 pm
… bisnita e cam… tot “circuitul economic” din Romania.
… popestii ne-au aratat cu cata usurinta si-au pus capul… intrucat nu-l aveau, resursele financiare erau… de la banca… iar energia poate fi folosita mai eficient… la ghiveta.
2.4.2010, 12:17 pm
Salut,
Traind in Belgia de 20 de ani, si urmarind pateniile romanilor tot de atat timp, sa zic ca am un punct bun de comparatie intre ceea ce se face “in afara” cum se zice in Romania si in Romania.
Prima problema care nu a citat-o nimeni este responsabilitatea bancii si prin extindere responsabilitatea statului. De ce bancile au imprumutat fara griji la atatia oamenii? De ce nu exista niste reguli de indatorare maxima cum exista si alte tari europene?
Daca s-ar fi aplicat aceste reguli simple (poti imprumuta cu max 25%din venitul lunar de exemplu si ) datoriile si falimentele asa dese nu s-ar fii vazut in Romania.
Statul nu face nimic? E adevarat, nu ii intereseaza. Europa nu face nimic? E adevarat, au nevoie de spalatori de vase… Atunci ecuatia e simpla. Totul depinde de tine! Nu vrei sa ajungi spalator de vase, calculeaza-ti riscul si nu crede ce se arata la televizor.
Apropo, e prima mea interventie pe blog. MERSI pentru un blog de asa calitate
Stefan
13.4.2010, 11:54 am
Exista reguli de indatorare maxima. Da, in Romania….
13.4.2010, 10:21 am
[...] fost putin surprins de numarul de comentarii la un articol de pe blogul khris.ro. Am cautat senzationalul sau originalitatea pe care cititorii respectivei povestioare probabil [...]