Banci Economie Social Publicat la 22.3.2010 30 comentarii
Cat de mult se poate aprecia leul in 2010?
De la inceputul anului leul a castigat 3.4% in fata euro, cursul ajungand acum la nivelul inregistrat in primele zile din 2009. Ce se va intampla insa in urmatoarele trimestre?
Am sa incerc sa raspund la aceasta intrebare printr-o analiza mai detaliata a situatiei in care se afla acum moneda nationala.
I. Evolutia principalelor 4 monede din zona CEE in fara euro
Pentru a analiza variatia principalelor patru monede din zona in fata euro, voi lua in considerare doua date de referinta – ianuarie 2008 si februarie 2009, motivul fiind acela de a observa cum stau acum aceste monede in comparatie cu nivelurile de dinainte si din momentul de maxim al crizei.
Comparativ cu ianuarie 2008, in acest moment leul este cu 10.3% mai slab, zlotul polonez s-a devalorizat cu 7.3% iar forintul maghiar cu 1.1%. Coroana ceha este cu 2.7% mai puternica. In aceeasi perioada, dolarul a castigat 8.7% in fata euro.
Lucrurile stau insa complet diferit daca baza de comparatie este luna februarie 2009. Astfel, leul este acum cu 4.9% mai puternic, coroana ceha a castigat 9.8%, forintul maghiar 11.5% iar zlotul 16.5% in fata euro, detalii mai jos, click pe grafic pentru marire.
Ce observam?
1.Indiferent de baza de comparatie, leul este moneda cea mai depreciata comparativ cu euro, toate celelalte trei monede avand performante mai bune decat leul.
2.In ultimii doi ani, cele patru monede din zona CEE au avut o evolutie relativ similara in fata euro insa amplitudinea a fost diferita, aceasta diferenta fiind generata de performantele economice diferite.
Daca ar fi sa judecam lucrurile strict prin prisma decalajelor acumulate in ultimii doi ani intre leu si celelalte trei monede, pe termen scurt leul are un potential de apreciere de cel putin 2-3%.
Argumentul contra ar fi acela ca Romania are si cea mai slaba performanta economica dintre cele patru tari, astfel ca nu este obligatoriu ca leul sa recupereze acest decalaj.
II. Deficitele interne si externe
Care sunt factorii ce influenteaza evolutie unei monede? Cererea si oferta de valuta. Cererea vine din partea importatorilor si investitorilor care doresc sa scoata bani din tara, iar oferta vine din partea exportatorilor si investitorilor care aduc bani in Romania, aici incluzand si transferurile muncitorilor romani din strainatate.
La acestea se mai adauga cererea de valuta din partea populatiei, “jocul” speculatorilor si nevoia guvernului de finantare, nevoie care poate fi satisfacuta atat prin imprumuturi (interne si externe), cat si prin emitere de moneda de catre BNR. Sa analizam pe rand deficitele interne si externe.
Deficitul intern: anul trecut, Romania a inregistrat un deficit bugetar de 7.4%, relativ similar cu inregistrat de Cehia (7.2%) si Polonia (7.2%), insa sensibil mai mare decat al Ungariei (3.9%).
Ce se va intampla in 2010? Romania si-a propus un deficit bugetar de 5.9%, Cehia are o tinta de 5%, Polonia si-a propus 6.9% iar Ungaria a convenit cu FMI o tinta de deficit de 3.8%.
In comparatie cu anul 2009, in 2010 guvernului romn ii va fi mult mai usor sa isi acopere deficitul public din moment ce acum putem conta atat pe banii de la FMI si UE cat si pe imprumuturile externe, Romania imprumutand in aceasta luna 1 miliard de euro la un randament de 5.2%, oferta fiind suprasubscrisa de cinci ori.
In plus, dobanzile platite de ministerul de finante pentru imprumuturile interne au scazut aproape la jumatate fata de anul trecut, ceea ce inseamna ca in piata sunt mai multi bani decat are statul nevoie. In 2010, nu vom avea nicio problema cu finantarea deficitului bugetar, iar despre emiterea de moneda din partea BNR nici nu poate fi vorba.
Daca discutam despre cererea de valuta care vine din partea populatiei, aceasta este mult mai mica decat in 2009 (nu mai exista panica deprecierii leului) si mai mult decat atat, este foarte probabil ca in acest an multi romani isi vor schimba depozitele din euro in lei pentru a beneficia de diferentialul de dobanda.
In ceea ce ii priveste pe speculatori, acestia au inteles ca nu pot forta mana BNR astfel ca cel putin in acest moment, pe piata valutara este liniste, detalii aici.
Deficitul extern – in anii trecuti, deficitul de cont extern (iesiri-intrari de valuta) era un puternic factor de presiune asupra cursului valutar, insa lucrurile stau acum complet diferit.
Astfel, in 2009 investitiile straine au acoperit in proportie de aproape 100% deficitul de cont curent, iar in ianuarie 2010 investitiile straine au fost de 2.5 ori mai mari, ceea ce inseamna ca in tara intra mai multa valuta decat iese. In decembrie si ianuarie, excedentul a fost de aproape 900 milioane euro.
O alta veste buna pentru leu este aceea ca exporturile cresc mai rapid decat importurile, fiind de asteptat ca trendul sa continue si in lunile urmatoare pe fondul stagnarii sau chiar restrangerii consumului intern (deci scad importurile) si cresterii cererii externe pentru produsele romanesti.
Mai jos evolutia deficitelor externe ale Romaniei, Cehiei, Ungariei si Poloniei.
III. Rezervele BNR si dobanzile la leu
Pe fondul intrarilor de valuta de la FMI si al scaderii importurilor, BNR a ajuns acum sa aiba o rezerva valutara disproportionata in comparatie cu deficitele externe, gradul de acoperire calculat in luni de importuri ajungand in ianuarie la 10.3.
Daca ne uitam la situatia in care se afla alte tari, observam ca rezervele valutare acopera 8 luni de importuri in Polonia, 6.1 in Ungaria si doar 4.4 in Cehia, detalii mai jos.
Pe de alta parte, in acordul cu FMI se specifica faptul ca rezervele BNR nu trebuie sa creasca odata cu intrarea banilor de la Fond, astfel ca in 2010 dl Isarescu trebuie sa reduca rezerva la nivelul inregistrat la sfarsitul anului 2008. Cu alte cuvinte, trebuie sa scape de aproximativ 3-4 miliarde de euro.
O parte din acest bani se vor intoarce la banci odata cu scaderea RMO, insa daca bancile nu ii vor putea introduce in economie, ori ii vor scoate din tara (sa nu uitam ca cele mai mari 9 banci straine au promis sa nu faca asta), or tot la BNR vor ajunge via Ministerul de Finante.
Daca discutam despre dobanzi, evolutia acestora ilustrata in graficul de mai sus arata ca la inceputul anului dobanda la leu era atractiva pentru “iubitorii” de carry trade (spre exemplu, investitorii se imprumuta in coroane platind o dobanda mica si plaseaza banii in lei, primind o dobanda mare), insa acum dobanzile sunt mult mai mici.
Cu toate acestea, perspectivele de apreciere ale leului sunt bune, astfel ca in ciuda scaderii dobanzilor la lei, in perioada imediat urmatoare vor exista speculatori care sa vina cu bani in Romania pentru a beneficia de diferentialul de dobanda, la care se adauga potentialul castig din aprecierea leului. Insa, din acest punct de vedere, forintul maghiar se afla intr-o pozitie mai buna decat leul.
IV. Competitivitatea companiilor exportatoare
Atat oficiali ai BNR cat si unii analisti sustin ca leul nu se poate aprecia prea mult pentru ca astfel exportatorii vor fi afectati, insa acest argument tinde sa devina unul fals, am sa explic mai jos de ce.
Cei trei factori care influenteaza competitivitatea unei companii exportatoare sunt:
1. Productivitatea muncii – cu cat aceasta creste mai mult, cu atat compania este mai eficienta;
2. Salariile – cu cat salariile cresc mai mult, cu atat compania isi pierde mai mult din competitivitate;
3. Cursul valutar – daca leul se apreciaza exportatorii castiga mai putin, iar daca leul se depreciaza, exportatorii castiga mai mult.
Click pe graficul de mai jos pentru a observa evolutia celor trei indicatori in perioada 2004-2009, precum si o estimare proprie pentru 2010 (cifrele pozitive influenteaza in bine exportatorii, cifrele negative au o influenta negativa).
Ce observam? Perioada 2005-2007 a fost criminala pentru exportatori, aprecierea leului si cresterea reala a salariilor (peste inflatie) depasind cu mult sporurile de productivitate. In 2008 lucrurile s-au echilibrat, iar in 2009 situatia a evoluat clar in favoarea companiilor exportatoare. In mod sigur, trendul va continua si in 2010.
In aceste conditii, o apreciere moderata a leului (5-7%) in 2010 fata de 2009 nu va afecta prea mult exportatorii, scaderea cursului la 3.8/3.9 lei pentru un euro fiind mai mult decat compensata de cresterile de productivitate (spre exemplu, productivitatea a crescut in ianuarie cu 15.6% in Ungaria si cu 27.8% in Romania iar per total 2009, in Ungaria productivitatea a scazut cu 7.1% iar in Romania a crescut cu 12.5%).
Din acest motiv, nu cred ca BNR va tine cu dintii de nivelul de 4 lei/euro in cazul in care moneda nationala va da semne de apreciere dincolo de acest nivel.
V. Concluzie
Unii poate vor considera ca leul nu se poate aprecia atat timp cat economia scade, insa lucrurile trebuie nuantate: in acest moment, in tara intra mai multa valuta decat iese si in plus, o parte din valuta existenta deja in tara va fi schimbata in lei, astfel ca cel putin pe termen scurt presiunile de apreciere a leului vor fi destul de mari.
Pe de alta parte, BNR nu poate cumpara prea multa valuta pentru a impiedica leul sa se aprecieze pentru ca nivelul rezervelor valutare este deja prea mare, astfel ca din punctul meu de vedere, un curs de 3.9 lei pentru un euro este perfect plauzibil pana in vara, mai ales daca luam in considerare faptul ca o apreciere a leului va determina o scadere a ratelor la creditele in valuta.
Desi nimeni nu poate spune cu certitudine cum va evolua moneda nationala pana la sfarsitul anului, eu personal am mult mai multe motive sa cred ca leul se va aprecia, nu deprecia fata de euro. Cat de mult se poate aprecia? Pana pe la 3.9.
Mai jos poate ajunge doar daca economia romaneasca va reintra serios pe crestere din vara si/sau daca euro va avea probleme pe plan international.
Surse: cifrele prezentate in articol ar drept surse: Eurostat, INS, Banca Nationala a Romaniei, Ungariei, Poloniei si Cehiei






Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
22.3.2010, 8:53 am
Se va aprecia cat vrea Isarescu – unde e legatura cu piata? Cu economia? Se joaca la butoane pentru a nu pune bancile intr-o situatie disperata! Lasa-o incolo cu analizele bazate pe INS, BNR si alti mincinosi de genul asta! E bine in Romania! Spune asta de 1000 de ori pe zi si vei vedea ce analize frumoase iti vor iesi!
22.3.2010, 9:41 am
Ion: nu este obligatoriu ca atunci cand o ducem rau, leul sa scada. Spuneam mai sus – acum in Romania intra mai multa valuta decat iese, iar atunci cand este supraoferta, pretul scade.
Peste 6 luni, situatia poate fi diferita.
22.3.2010, 11:49 am
stati linistiti…nimic nu se intampla fara sens acolo sus…totul va fi bine…
22.3.2010, 2:24 pm
Mie mi se pare fff interesant cum se schimba “perceptia” investitorilor legata de risc aproape zilnic si cum “sentimentul regional” e cand pozitiv, cand negativ…
Analiza ce aduna 3 tipuri de procente arata exact la fel de mult cat arata analiza faptului ca pretul portocalelor a crescut cu 5%, al autoturismelor a scazut cu 10% iar al tigarilor a crescut cu 7% –> cresterea economica va fi de 2%…??? Nu…?
In rest, singurul indicator real al evolutiei cursul de schimb ramane balanta comerciala, care e negativa din cate stiu eu.
Balanta de plati se echilibreaza cu greu cu ajutorul miliardelor luate imprumut cu o sete teribila… pe langa banii de la FMI si UE, Romania s-a mai imprumutat de cateva ori si pe piata internationala cu cateva Miliarde pentru plata salariilor si pensiilor, semn clar de evolutie pozitiva a cursului pe termen mediu!
Hai sa fim seriosi! Suntem in rahat pana la brau dar ne bucuram simtind caldura la picioare! Da, sunt de acord cu Khris ca urmatoarele luni, presiunea pe leu nu e foarte mare dar asta nu inseamna ca ne putem culca pe o ureche! Banii imprumutati trebuie dati inapoi iar asta presupune eforturi pe o perioada mai lunga de 3-6 luni!
Aloooo!!! reformele!!!! imbunatatirea colectarii, taierea cheltuielilor ce nu sunt necesare, management mai bun al resurselor publice, incurajarea domeniilor “strategice” ce nu reprezinta cumpararea de loganuri de 38k Euro… etc! Unde sunt toate acestea? Nicaieri! deocamdata mai avem bani de cheltuit asa ca le amanam pana cand nu va mai fi nimic de facut!
22.3.2010, 8:54 am
Frumoasa analiza. Felicitari!
22.3.2010, 9:27 am
O analiza buna si documentata pe termen scurt.
Problema e ca intrarile externe de capital indeferent de sursa si destinatie sunt pe termen relativ scurt.
Si fara productie care sa sustina exportul ce se va intampla cu cursul de schimb cand trendul se va inversa?
Eu sunt de parere ca se repeta situatia din 2006-2007 la o scara mai mica si ca perioada de timp mai scurta.
O perioda de relativa bunastare sustinuta de credite guvernamentale si private, oarecare aflux al fondurilor speculative si “capsunari”.
In prezent “capsunarii” nu prea mai conteaza la capitolul intrari de capital.
22.3.2010, 9:33 am
Lolek: in momentul asta nu se poate face o analiza rezonabila pe termen mai lung de 3-4 trimestre, variabilele sunt prea multe.
Cert este ca in perioada imediat urmatoare cel mai probabil leul se va aprecia.
Iar cele 5-6 miliarde de euro trimise de capsunari chiar conteaza
22.3.2010, 9:57 am
Cristi, sunt de acord cu tine conteaza.
Ca fapt divers,cand s-a facut bugetul de stat pe anul 2008 s-a luat calcul suma de 7 miliarde euro.Suma care nu a fost niciodatata atinsa.
In acest an si chiar in 2011 chiar si nivelul de 5 miliarde din anii 2006-2007 este imposibil de atins.Spania si Italia, cele 2 destinatii de masa pentru muncitorul roman sunt si ele grav afectate de criza.
Ceea ce ma ingrijoreaza pe mine este ca intarirea leului nu se face prin crestere economica reala ci prin ricoseu financiar.
Trend care se poate intoarce in mai putin de 3-4 trimestre cu o viteza de derulare mult mai accelerata.
Eu personal pariez pe depreciere masiva a leului in luna noiembrie cand unul din motive va fi refacerea stocurile energetice si ca de obicei “vara am stat toti cu burta la soare”.Unii vor spune ca nu e asa, e de vina statul cu aciza.
22.3.2010, 9:29 am
bun, bun, se apreciaza, celor ce au credite in euro le convine de minune, dar totusi cred ca exporturile vor fi ceva mai afectat decat lasi sa se intrevada la IV. pentru ca si cei care importa de la noi – in special tari europene de altfel – se confrunta cu o reducere a consumului pe pietele interne
22.3.2010, 9:35 am
Camil: noi nu putem influenta cererea de pe alte piete, putem doar ajuta exportatorii sa castige mai mult.
22.3.2010, 9:41 am
pai da, dar atunci de ce BNR n-a devalorizat niciodata intentionat leul? (s-ar putea sa ma insel aici)
22.3.2010, 9:35 am
“in acordul cu FMI se specifica faptul ca rezervele BNR nu trebuie sa creasca odata cu intrarea banilor de la Fond”.
Ai vreo documentatie in sensul asta? Rezervele nu trebuie sa creasca nominal, sau raportat la PIB/exporturi/importuri etc?
22.3.2010, 9:39 am
Alex: s-a publicat in presa economica faptul ca rezerva BNR trebuie sa ramana stabila in termeni nominali, iar asta se intampla pentru ca FMI vireaza banii la BNR, iar BNR reduce RMO, adica da inapoi banii bancilor.
22.3.2010, 12:22 pm
Bun. Dar daca BNR vrea sa cumpere valuta din piata valutara pentru a mari rezervele, tu zici ca nu poate?
22.3.2010, 10:17 am
Da, destul de optimist. Altii (Giurgea de pe money.ro) prefateaza falimentul statului in 6 luni. Ce sa mai credem?
22.3.2010, 10:26 am
Paul: am citit articolul lui Giurgea si nu vreau sa comentez. Pare unul scris la nervi si cu sufletul, nu se bazeaza pe cifre concrete.
Asa si eu pot spune ca Romania nu se afla in criza din moment ce ieri lumea s-a calcat in picioare la supermarket.
22.3.2010, 10:39 am
Frumos da, BNR da bancilor bani imprumutati pe spinarea prostimii de la fmi
Pe de alta parte dobanzile la datorie pe anu asta cica-s la 9mld euro.
http://www.zf.ro/eveniment/statul-are-de-plata-anul-acesta-peste-9-mld-la-datoria-publica-5765064/
Nu stiu insa cat din asta e datorie externa si cat s-au imprumutat in lei ca adaugam la presiunea pe leu.
22.3.2010, 10:44 am
@khris, scuze de offtopic: pe când un buton de RT pe blog, la articole? mulţumesc
22.3.2010, 10:51 am
Analiza e prea frumoasa ca sa fie adevarata.
Pacientul nu are probleme dar nici puls.
In fiecare zi aud de alti oameni care raman fara job dar economia tarii duduie.
22.3.2010, 12:24 pm
Evident ca unii oameni vor ramane fara job pt ca afacerile care ii tin in acest moment angajati sunt nerentabile si au fost create intr-un moment de boom fara a se tine cont de rentabilitate si profitabilitate pe termen lung.
Intr-un mod cinic asta se cheama “taierea buruienilor”- firmele necompetitive vor disparea. In locul lor vor apare alte afaceri mai bine structurate care vor angaja somerii. Insa chestia asta nu se face din condei si dureaza un an-un an jumate.
22.3.2010, 12:28 pm
aÅŸ spune chiar mai mult, minim 3-5 ani…
22.3.2010, 12:29 pm
Eu sunt mai optimist. Romanu e heirupist prin definitie.
22.3.2010, 12:30 pm
sper să ai dreptate…
22.3.2010, 12:43 pm
pai io ma uit la ce fac eu. daca fac eu, fac si altii samd
22.3.2010, 1:59 pm
Sau apar alte business-uri care se bazeaza pe avantaje oferite de catre stat!
hai sa vedem cele mai profitabile afaceri din .ro: constructia de drumuri, parcari, ridicat masinile parcate ilegal, toate cu un business case pozitiv dupa mai putin de un an de la inceputul investitiei.
Hai sa ne mai uitam si la cei aprox 35% economie subterana, care profita din concurenta neloiala la adresa intreprinzatorilor reali.
Pentru a aparea acele firme corect dimensionate e nevoie de multa vreme…
In ce priveste analiza de mai sus, nu stiu ce da daca adunam cresterea procentuala de productivitate, cu cresterea anuala a salariilor si cu evolutia cursului de schimb… Daca eram Boc ziceam ca va da crestere economica pentru ca si aceea se exprima tot in procente!!!
22.3.2010, 10:59 am
Nu sunt finantzist …. Unele de aici nu le inteleg (chair daca sunt foarte bine si frumos explicate). Sunt inginer, am logica ca instrument de lucru si de-aceea pot intelege majoritate celor analizate.
Dar stii, sunt momente cand ma uit la o bucata de metal sau la o sudura (sunt specializat pe sudura) si … SIMT ca ceva nu-i in regula. Apoi iau obiectul ala si il “perii” si il “descos” si il verific pana se demonatreaza fie ca este 100% bun fie pana gasesc defectul (din pacate, de regula gasesc defectul, si inca usor).
La fel este si aici. Si uitandu-ma de aproape incep sa inteleg ca … aici Cristi vorbeste despre “economia romaneasca” … “companii exportatoare” si “competitivitatea lor” … si alte concepte frumoase, “minunate, as putea spune dar care lipsesc cu desavarsire” (ca sa-l parafrazez pe genialul nenea Iancu).
Lucrez in afara Romaniei, de caticva ani. Observatia mea principala este ca economia romaneasca pare rupta de cea internationala. Nu cred ca avem decat cateva puncte tangente, si atat! Acum vreo doi ani lucram undeva pe platforma PETROMAR (da, fosta companie romaneasca prin anii ’70 – ’75) si cu mandrie am vazut niste tevi pe care scria “Made in Romania” Mi s-a explicat apoi ca sunt acolo de ani buni … De atunci nu au mai primit ca toate ca nu erau rele deloc … Si astfel de exemple sunt multe,multe a naibii!
Credeti ca n-ar fi placut pentru noi sa intalnm mai multe produse / echipamente / instalatii s.a.m.d. pe care sa scrie Made in Romania? Si cred ca si mai “placut” ar fi pentru economia romaneasca! Lucrez aici cu echipamente de multe ori mult mai proaste decat alea romanesti … Sii ntreb: “cum naiba le-ati luat pe astea, ca-s tare proaste ” “Paaaai, sunt mai ieftine!” “Aha! Si cam cat costa?” continui eu. Si primesc un raspuns de raman masca pentru ca de regula sunt de vreo 4-5-6 ori mai scumpe decat cele romaneshti. De ce mama naibii nu suntem si noi prezenti pe toate pietele posibile (si imposibile) … ?
Deocamdata in zona unde lucrez eu acum, Oil & Gas, exportam doar inteligenta. Suntem multi, foarte multi roman in acest domeniu, si cred ca este dintere putinele in care avem un nume bun si suntem apreciati (nu doar pentru pretul ceva mai mic (care nu-i chiar asa mic, de fapt). Nu-i rau, deloc chiar, dar de ce sa nu vindem si altele, multe altele (pentru ca este un domeniu unde Romania a spus multe si inca are multe despus!)
Si mai este un aspect pe care Cristi nu l-a luat in seama. Miliardele de euro pe care “capshunarii” ca mine ii aduc in tzara in fiecare an … Am inteles ca anii trecuti s-a ajuns la sume de 7-8 miliarde … Anul trecut a fost mai slab (mde, economia cu a ei criza fianaciara) si au intrat numai vre-o sase … Eu fac un calcul prost (sau de om prost): daca numai in ultimii 10 ani au intrat in tzara in medie numai 5 miliarde de euro pe an … nu, nu 5, fie si numai 3 miliarde pe an … In zece ani ar fi trebuit sa fie cel putin 30 de miliarde de euro cheltuiti in economia romaneasca veniti de afara pentru nici un efort al Romaniei. Cel putin jumatate ramaneau in economia romaneasca in TVA, alte taxe, etc. De ce nu se vad?
Raspuns: CORUPTIE. INCAPACITATE MENAGERIALA A ACTUALILOR CONDUCATORI. CROUPTIE DIN NOU. INTERESE ADVERSE INTERESELOR ROMANIEI. CRIMA ORGANIZATA REPREZENTATA DE PARTIDELE POLITICE.
Si toate acestea poarta un singur nume: CRIMA DE LES-MAJESTATE IMPOTRIVA POPORULUI ROMAN SI A ROMANIEI!!!
Na, ca m-am descarcat putin …
22.3.2010, 12:28 pm
Stai linistit. Economia romaneasca a fost intotdeauna un pic defazata fata de trendul international. E un avantaj MAARE pentru noi- ca putem vedea valul inainte sa ne izbeasca. De data asta insa am vrut noi sa fim “mai tari decat valul” si a iesit o mare brambureala- pe viitor o sa ne fie invatatura de minte.
Raspunsul la intrebarea ta legata de banii din afara sta in: importuri. Banii au venit de afara si s-au dus tot pe bunuri din afara (masini, computere, etc). Acum trendul asta s-a “calmat” si asta e “de bine”.
22.3.2010, 2:08 pm
@alex, noua ne-au venit bani fara sa dam nimic la schimb! Daca iti mai amintesti, acum cativa ani, euro era la fel de apreciat fata de leu. Leul s-a apreciat pe fondul acelor intrari masive de capital in economie, intrari care nu aveau nimic de a face cu economia.
Din pacate foarte putine lucruri se intampla bazate pe fundamente in conditiile in care piata forex, la fel ca si piata financiara, este un loc de joaca pentru oameni destepti care risca bani multi apartinand altcuiva.
Intrebarea este ce se intampla cand trebuie sa dam inapoi? Ma refer aici atat la banii de la FMI&UE la care mai avem un an de gratie cu dobanda de 9 mld dar ma refer si la banii din creditele populatiei. 500k credite ipotecare a in medie 70k euro fiecare fac mai mult decat creditele de la UE & FMI! Daca mai punem si creditele de nevoi personale avem o imagine mai completa.
Cum vor fi acestia returnati in conditiile in care Romania are probleme mari la nivelul competitivitatii? Cat sa produca Dacia?
22.3.2010, 11:24 am
Nu cred ca leul se va mai aprecia foarte mult pentru ca altfel vor fi interesante depozitele in euro (deja depozitele la lei au scazut dramatic) si deci se vor diminua investitiile in lei ceea ce nu va fi bine pentru mersul economiei. Eu cred ca leul nu va merge sub 4 lei/1 euro.
22.3.2010, 2:08 pm
excelent articolul