Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 20.3.2009 21 comentarii

Un semn bun: explozia la bursa a bancilor austriece

In ultimul an si jumatate, pe fondul stirilor tot mai alarmante legate de posibilul colaps economic al tarilor din Europa Centrala si de Est, cursul la bursa al actiunilor celor mai importante doua banci austriece s-a prabusit cu aproape 90%.

Aceasta scadere drastica a fost generata de faptul ca atat Erste (EBS) cat si Raiffeisen (RZB), au investit puternic in tarile ex-comuniste si cum agentiile de rating au tot sustinut ca aceasta zona va reprezenta subprime-ul Europei, investitorii au pus raul in fata si au incercat sa scape de actiuni cat mai repede.

In Romania, cele doua banci detin aproximativ o treime din activele bancare iar in acest context, daca economia romaneasca se va prabusi, este imposibil ca sistemul bancar sa nu aiba de suferit si prin urmare, si cele doua banci ar fi serios afectate. Acelasi scenariu poate fi aplicat in toate cele 15 tari din regiune in care RZB si EBS sunt prezente.

In ultima luna insa, cursul actiunilor EBS a urcat cu 57% iar cel al RZB cu peste 62%, evolutie care vine in totala contradictie cu prognozele extrem de pesimiste care vin din toate partile. Mai mult, in ziua in care am aflat ca economia Romaniei se va contracta cu cel putin 4%, la BVB actiunile EBS au crescut cu 15%, piata ramanand practic fara vanzatori. Cum ne explicam o asemenea evolutie si mai ales, care este mesajul pe care bursa ni-l transmite?

Mesajul principal este acela ca, desi economiile tarilor din zona se afla intr-o situatie dificila, riscurile nu sunt nici pe departe atat de mari cum s-a crezut initial.

Au circulat multe legente privitoare la posibilele pierderi pe care sistemele bancare din tarile emergente le-ar putea inregistra datorita creditelor neperformante si deficitelor mari, iar totul a culminat cu raportarea facuta de Banca Reglementarilor Internationale care, intr-un raport (gresit) intocmit cu cateva saptamani in urma, scria ca totalul datoriilor tarilor CEE se situeaza la fabuloasa suma de 1700 de miliarde de dolari din care doar in 2009 sunt scadente $400 de miliarde. Data fiind foamea de bani la nivel international, era clar ca cele $400 de miliarde nu puteau fi imprumutate decat cu costuri foarte mari iar in lipsa finantarii, unele tari ar putea intra in faliment. 

In ceea ce priveste Romania, bancherii de la Danske Bank au prognozat ca pierderile pe care sistemul bancar le-ar putea inregistra, ar ajunge la $37 de miliarde intr-un scenariu pesimist.

In urmatoarele trimestre, se va dovedi faptul ca cea mai mare parte a acestor scenarii apocaliptice nu reprezinta altceva decat un exercitiu de imaginatie iar cresterea exploziva la bursa a EBS si RZB demonstreaza acest lucru.

Data fiind ponderea pe care cele doua banci o au in sistemele bancare ale tarilor din CEE, fluctuatia la bursa a actiunilor acestora va fi un indicator foarte bun atat al evolutiei economice in zona, cat si al perceptiei investitorilor fata de aceste tari. Sa stam deci cu ochii pe EBS si RZB ca pe butelie.

Si tot legat de bursa: in saptamana in care s-au dat publicitatii prognozele FMI privitoare la Romania (4.7% deficit bugetar si 4% scadere economica), bursa de la Bucuresti a crescut cu peste 10%. Aceasta crestere ne arata faptul ca investitorii au depasit socul generat de criza si privesc spre viitor.

Vede careva luminita de la capatul tunelului?

Share

Tags: , , , ,

21 comentarii

  1. taifun
    20.3.2009, 9:56 am

    avand in vedere ca bursa anticipeaza eu spun ca anticiparile nu pot sa fie decat pozitive
    au fost atatea evenimente negative in ultimul an incat greu de crezut ca poate sa vina ceva mai rau de atat

  2. khris
    20.3.2009, 9:58 am

    @Taifun: O crestere de 60% intr-o luna spune multe :-)

  3. Orfeu
    20.3.2009, 10:41 am

    Criza e abia la inceput … Voi sunteti niste optimisti incurabili. Si Austria e departe de a fi o economie reprezentativa.

  4. Claudiu Minea
    20.3.2009, 11:14 am

    Ca o parere (nelegata strict de subiectul postarii), cred ca ar trebui sa revedem modelul de dezvoltare. Nu ma refer la tampeniile de genul “sfarsitul capitalismului” etc etc etc, ci – in primul rand – la re-evaluarea rolului si statutului intreprinzatorului. Cred ca am devenit prea dependenti de corporatii (si burse in subsidiar, daca vrei).

  5. Concediaza-ti seful!
    20.3.2009, 11:38 am

    este de retinut un aspect matematic in ceea ce priveste porcentele:

    o crestere de cateva zeci de procente (10-60) este absolut nesemnificativa in comparatie cu o scadere de 90%

    nu ma credeti? luati un calculator si veti vedea ca daca pretul unei actiuni scade cu 90%, este nevoie de o crestere de 900% (!!! da da noua sute) pentru a recastiga pretul initial

    asta doar ca fapt divers pentru cei care isi imagineaza ca o scadere de x% echivaleaza cu o crestere de x%

    una peste alta, in ansamblu, stirea este una pozitiva si, avand in vedere ca eu mi-am propus ca anul acesta sa citesc NUMAI stiri pozitive, iti multumesc, Khris

    succes :)

  6. So
    20.3.2009, 12:39 pm

    Cam mare optimismul.

    Am reusi sa vedem ,,luminita de la capatul tunelului,, daca economia Romaniei ar fi cladita pe fundatii solide care ar outea rezista acceptabil la cutremure …din pacate suntem in mlastina ( din punct de vedere economic) , inconjurati de hiene( vezi clasa politica) si crocodili hrapareti ( care abia asteapta acum bani, fonduri sau orice alte avantaje care sa ii scoata din probleme…ca in vremurile nu prea indepartate)

    Oricat de pozitive ar fi stirile, nu pot sa cred ca ce se intampla acum( vezi cresterea de la bursa pe fondul anuntarii de FMI A DECLINULUI PIB) ESTE O TENDINTA DE DURATA.

    Doar cei disperati sa-si recupereze pierderile anterioare pot sa creada asa ceva.

    Asa ca mare grija in luniile care vor veni.

    Succes in continuare Khris

  7. secretara lui taifun
    20.3.2009, 1:48 pm

    Deci daca a zis acest buffet din carpati-taifun, care anticipeaza cresterile de la bursa care anticipeaza revenirea economiei care anticipeaza un nou boom care anticipeaza un nou bubble care anticipeaza o noua criza care anticipeaza o noua anticipare a lui taifun, ca a venit bottomul eu zic sa radeti ask-urile ca astfel de oportunitati doar in alta viata mai prindeti.

  8. horia
    20.3.2009, 1:49 pm

    As avea o mica obeservatie de facut. Denumirea corecta este RZB (Raiffeisen Zentralbank Österreich AG) si nu RBZ

  9. cristi2
    20.3.2009, 1:55 pm

    Khris,ce iti spune termenul “bear market rally”?

  10. Marius Ionescu
    20.3.2009, 2:10 pm

    Penibil!
    Sa ne amintim cumva ca si indicii BVB au crescut acum trei-patru luni 60-75%, dupa care au facut noi minime? 60% nu inseamna nimic, Erste e tot la 80% mai jos fata de maximul istoric. Pana si AIG a crescut 200% in ultima saptamana, ce concluzie am trage, ca se scoala din morti AIG?

  11. Khris
    20.3.2009, 2:16 pm

    @Orfeu: la nivel mondial, criza nu poate fi la inceput. Ne aflam probabil in mijlocul ei iar o stabilizare a situatiei va avea loc in urmatoarele doua trimestre.
    @Claudiu: corect. Cred ca afacerile nu se vor mai face niciodata asa cum s-au facut pana acum. Iar dintre toate, sistemul bancar va suferi cele mai mari reforme.
    @Concediaza-ti seful: ai dreptate, dar o crestere de 60% ramane o crestere de 60%, indiferent de la ce nivel pornesti. Maximele bursiere nu vor mai fi atinse decat peste 4-5 ani, in cel mai optimist scenariu. Multe dintre companii nu isi vor mai atinge maximele niciodata.
    @So: bursa scade de 2 ani, cred ca minimele au fost deja atinse. Dar nimeni nu poate spune cu siguranta ce se va intampla pe termen scurt.
    @secretara lui Taifun: indicele BET va ajunge la 0 dupa care bursa se va inchide. Este doar o problema de timp nu?
    @Horia: mersi, corectat.

  12. Concediaza-ti seful!
    20.3.2009, 3:02 pm

    da, Khris

    orice crestere este f buna si eu chiar ma bucur de fiecare, desi nu am actiuni, pur si simplu pentru ca sunt un optimist incurabil

    :)

  13. romania inedit
    20.3.2009, 3:26 pm

    Eu cred ca este un optimism exagerat , mai ales in ceea ce priveste RZB , pentru ca au expunere foarte mare in Ucraina , si o sa dureze destul de mult pana cand o sa-si revina !

  14. arbitrium arbitrium
    20.3.2009, 4:56 pm

    Salut KHRIS.
    Fac un comentariu care are foate mica legatura cu articolul tau.
    Vorbesc acum in calitate de asociat al unei firme de alpinin utilitar.Domeniul merge destul de binisor.Dar datorita unei probleme financiare cauzate de blocajele,am ajuns sa fiu restantier la financiar(imp,tva,etc.)Ca oricine am cautat sa-mi achit furnizorii,angajatii iar pentru stat nu prea au mai ramas deoarece incasarile au fost pe jumatate sau deloc de la anumiti beneficiari.
    Acum am conturile blocate de fisc iar la banca port discutii pentru prelungirea liniei de credit accesata anul trecut.

    Astfel am ajuns sa descoper doua probleme destul de grave:

    1)Statul ingroapa tot ce inseamna societati comerciale.

    Datorita termenelor de doar 15 zile pentru achitarea darilor.Datorita blocarilor de conturi.Datorita penalitatilor de 0,1% pe zi de intarziere.Si datorita faptului ca nu acorda esalonari la plata si scutire de penalitati pe perioada esalonarii.

    2)Cea mai grava problema din punctul meu de vedere, pentru ca afecteaza si persoanele fizice nu numai pe cele juridice, sunt Bancile.

    Bancile nu dau credite. Chiar daca oficial declara ca acorda credite in realitate nu o fac.
    Avand nevoie de bani lichizi pentru a achita datoriile catre stat pentru ca altfel nu mi sa prelungeste linia de credit am luat la pas bancile din Constanta.
    Fara a le spune de ce am nevoie de bani am incercat sa accesez un credit(mic pana in 10000de euro) pe firma sau pe persoana fizica.
    Surpriza mare. Raspunsurile au fost urmatoarele:
    -pe firma nu dam niciun un leu credit decat cu garantie(dar asta doar la CEC,BCR,si posibillitate redusa la BRD). Restul nu vor sa mai auda.
    -pe persoana fizica credit imobiliar zero iar credit de nevoi personale in conditii modificate recent.Adica maxim 7 ani in loc de 10.Suma maxima fara ipoteca 5000 euro in loc de 10000euro.
    Ironic a fost la una din banci.In momentul in care am intrat directorul tocmai aruncase un dosar pe biroul unui inspector si striga la el “”Nu ti-am spus ca nu mai dam credite? De ce mai primesti dosare?”"

    Nu vreau sa plang pe umerii cuiva si nici sa postez in victima dar trebuie se recunoastem ca peste 70% din economie s-a miscat in anii anterior pe banii bancilor.Sunt multi care au bani imprumutati sau au nevoie urgenta de imprumuturi. Bancile au inceput sa detina lichiditati.Dar nu dau credite.
    Stiti ce spun toti cand sunt intrbati?
    Spun ca le este frica sa dea credite datorita faptului ca piata imobiliara (acolo unde se evaluiaza propietatea lasata garantie) nu s-a stabilizat.

    Khris! Cred ca este de datoria noastra, a statului si a bancilor sa ne hotaram odata cu privire la ce nivel trebuie stabilite preturile imobilelor si sa pornim la drum de la acel nivel.
    Altfel o sa intram intrun colaps de nu mai iesim. Si in el o sa intre si oamenii cu bani pentru ca degeaba ii au daca nu o sa faca nimic cu ei.
    Ganditi-va ca de nivelul pretului imobilelor (deci piata imobiliara) depinde aproape tot.
    Nu trebuie sa se supere nimeni daca vom stabili pretul pe mp la un apartament la (stiu eu)100euro. Trebuie sa acceptam altfel o sa ramaem fara loc de munca ,. fara firme,etc.
    TOtul este blocat datorita acestei piete imobiliare. “”Ai datorii sau ai bani de preimit este totuna pentru ca nu poti supravetuii decat cu bani lichizi,iar acestia de la banca nu ii poti lua pentru ca le este frica sa crediteze pana nu se va stabili nenorocita de piata imobiliara.
    Va salut.

  15. Orfeu
    20.3.2009, 9:43 pm

    @arbitrium arbitrium:
    Dragul meu, bancile nu dau credite fiindca nu au de unde :) . Crezi ca daca au bani trebuie sa ii dea imediat? E un joc piramidal, si banii pe care i-au dat cu imprumut au venit la randul lor din alta parte, iar acuma, pe vremurile astea, le e teama ca oamenii sa nu inceapa sa isi scoata depozitele … sti, economiile lor pentru zile negre.

    Cel putin ai dreptate intr-o prinvinta, am credit pe credit pana acuma. Poate ar fi trebuit sa te gandesti mai bine.

  16. Orfeu
    20.3.2009, 9:47 pm

    @Khris: Criza e abia la inceput. Ai rabdare sa dea drumu’ Obama la reforme, sa vezi atunci criza.

  17. elzorab
    21.3.2009, 2:31 am

    cris, eu ti-am ami spus, la tine e fie incostienta, fie rea vointa fie, pr si simplu, atat te duce capul. economia se va relansa in urmatoarele doua semestre? poate in urmatoarele doua decenii, suna jmai realist…

    ai auzit in viata ta de un bull trap??

    http://www.investopedia.com/terms/b/bulltrap.asp

  18. george
    21.3.2009, 8:26 pm

    Sa nu fim nici pesimisti dar nici optimisti ci mai degraba realisti. Cresterea din ultimile saptamani mai degraba este doar un rally care se va sfarsi cu un bottom si mai mare decat am avut inaintea lui iar asta pentru ca la nivel fundamental nu s-a schimbat mai nimic. Sa nu uitam ca cresterea bancilor austriece s-a facut dupa ratingul Fitch la AAA a austriei. Daca ne uitam la ratingul dat de marile agentii bancilor falimentare ca LB eu unul nu as mai pune botul la ratingurile lor. In schimb a mai tiparit FED cateva trilioane de dolari si o va mai face, lucru care nu rezolva problema, pe termen mediu o sa fie si mai greu cu o inflatie si mai mare. Vom trai si vom vedea.

  19. Mike
    22.3.2009, 3:58 pm

    Ciao Cristi si lume,

    Off topic : The Obama Deception
    http://www.youtube.com/watch?v=eAaQNACwaLw&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Eyoutube%2Ecom%2Fuser%2Fthealexjoneschannel%3Fblend%3D1%26ob%3D4&feature=player_embedded

    Documentarul trebuie vazut, Cristi apreciez daca creezi un topic special pentru asta.

    Multumesc pentru atentie,
    Cristi, bafta in continuare !
    Mike

  20. daniel
    24.3.2009, 10:58 am

    in numele viitorului ….. RENUNTATI LA CIFRE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    nu va mai luati dupa bursa si dupa toti “specialistii” !!!

    voi nu vedeti ca ne prostesc in masa ?… pana acum cativa ani radeam de cum a fost manipulata populatia din 1929-1933 sa-si retraga banii si sa-si reduca consumatia si de acolo a inceput criza … iar noi facem acum exaaact acelasi lucru

    daca sunt 2 tabere cu statistici atat de diferite … este clar ca ceva nu este in regula
    va tot laudati ca nu urmariti stirile si alte forme de informare in masa, dar cititi-va comentariile sa vedeti ca sunteti in mijlocul lor

    imi permit sa critic deoarece eu am fost “tras pe tusa” inainte ca macar Europa sa miroasa criza asta si de asemenea stiu ca mi-am dat seama ca neputinta de a-mi gasi un alt loc de munca este NUMAI vina mea (cunostiinte reduse, experienta redusa etc.) criterii pe baza carora se clafica pe buna dreptate piata muncii

    cati dintre cei care au studii superioare, cunostiinte de limbi straine, experienta macar minima … mai pe scurt cati dintre noi se pot reorienta usor in alt domeniu si aduc profit angajatorului ?

    DUPA CRITERII DE ACEST GEN SA COMENTAM SITUATIA ACTUALA

    nu dupa numarul muncitorilor care stau cu sticla la gura de dimineata pana seara sau cu generatia trecuta care clar nu s-a adaptat la rezultatul “muncii” noastre

    comentati va rog dupa un criteriu de productivitate … nu antiproductie !
    aruncati cu cifre a lui Patriciu de la nu stiu ce bursa si tot asa, in zadar …
    sunt oameni care au rezistat cu o paine zile in sir si noi ne vaitam ca nu mai avem bani de case si masini ! – ASTA NU E CRIZA !

    si mai citesc de la unii care arunca parca in dorinta de a fi bagati in seama, cu comentarii “deabea suntem la inceputul crizei” …. pai spre inteligenta lor, exact asta este mesajul FMI-ului

    CHIAR CREDETI CA FMI-UL SAU UE AR IMPRUMUTA O TARA DE CARE NU SUNT SIGURI CA LE-AR PUTEA ADUCE PROFIT ?? eu asa gandesc … cine ar imprumuta pe altcineva de la care crede ca nu i-ar aduce profit ?
    daca ne adancim asa de mult in criza asta, nu ne mai imprumuta nimeni !

  21. daniel
    24.3.2009, 11:08 am

    am dat-o in bara cu exprimarea, dar ati prins ideea

    raportati-va cifrele la populatia care produce, nu care doar consuma …

    inteleg ca siguranta pe care ne-o ofera banii se reduce, dar situatia actuala daca o gestionam cum trebuie ne poate aduce numai si numai beneficii

    nu ne va aduce o clasa politica mai capabila sau o situatie financiara extraordinara, mai degraba opusul … dar ne da o palma puternica si ne arata ca trebuie sa investim mai mult in noi si in alte domenii, sa fim multidisciplinari :-)

    lucrez in proiectare si stiu ca profitul pana acum era de aproximativ 200% … repet, profitul nu incasarile … de aici rezulta ca avem nevoie de un minim de 50% scadere a costurilor in constructii, sa rezulte o situatie cat de cat normala

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente