Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 12.3.2009 37 comentarii

Sa ne temem de somaj?

Probabil va mai amintiti cum anul trecut prin octombrie-noiembrie, sindicatele prognozau ca vom avea un milion de someri in anul 2009 iar analistii ofereau cifre care nu erau departe de cele mentionate de sindicatele. La momentul respectiv, pe fondul unei prese aflata permanent in cautarea senzationalului, somajul ajunsese sperietoarea publica numarul unu.

Acum, dupa 5 luni de criza, cred ca ar fi bine sa ne concentram putin atentia pe cateva cifre legate de somaj. In graficul de mai jos am punctat evolutia numarului concedierilor incepand cu luna decembrie 2007. (click pe tabel pentru marire)

Dupa cum se poate vedea, incepand cu luna ianuarie a anului trecut, economia a angajat mai multe persoane decat a concediat iar in perioada ianuarie-iunie, rata somajului s-a redus de la 4.3% la 3.8% in timp ce numarul somerilor s-a redus cu 47,000.

Din octombrie insa, criza mondiala a inceput sa aiba efecte si asupra economiei romanesti iar numarul concedierilor a inceput sa creasca de la o luna la alta, atingand punctul de maxim in ianuarie 2009 (+41,500 de someri) in timp ce in luna februarie, numarul concedierilor a scazut la 33,900.

Per total, economia a pierdut 125,000 de locuri de munca de la inceputul crizei, mult mai putin decat prognozau sindicatele sau „specialistii” din presa. In plus, dupa cum se poate observa, luna februarie intrerupe un trend de 10 luni de crestere a numarului de someri ceea ce ma face sa cred ca in luna ianuarie am atins punctul de maxim iar in lunile urmatoare, desi rata somajului va continua sa creasca, numarul concedierilor va fi din ce in ce mai mic. In acest moment avem 478,000 de someri in timp ce in urma cu un an existau 380,000.

O explozie a numarului de someri mai poate avea loc doar pe fondul unor concedieri masive in sectorul bugetar dar pe mine personal nu m-ar deranja un plus de 100-200.000 de someri daca aceste concedieri vor avea ca efect pastrarea deficitului bugetar la 2% (cifra pe care in acest moment nu o vad posibil a fi atinsa).

In plus, un somaj mai mare face bine economiei pentru ca un numar mai mare de someri ofera angajatorilor posibilitatea de a gasi mai repede mana de lucru, spectrul somajului ii va face pe romani sa munceasca mai bine si sa fie mai responsabili fata de compania pentru care lucreaza iar inflatia va scadea ca urmare scaderii numarului salariatiilor (inflatia si somajul evolueaza in sens invers una fata de cealalta).

In acest moment, rata somajului este de 5,3%, procent care va continua sa creasca in lunile urmatoare insa din fericire, vom fi foarte departe de cifra de un milion de someri vehiculata in urma cu cateva luni. Mai mult, in zonele puternic industrializate (Bucuresti, Ilfov, Timis, Cluj) rata somajului se mentine la un nivel foarte scazut, lucru ce arata ca cel putin pe moment, agentii economici se descurca destul de bine.

O asemenea evolutie a somajului inlatura o parte din temerile legate de severitatea crizei economice si ne poate da sperante ca vom scapa cu pagube mai mici decat se asteapta agentiile de rating. Acum insa, este momentul ca Guvernul sa dea dovada de responsabilitate si sa sprijine sectorul privat pentru ca daca nu o va face, milionul de someri nu va mai reprezenta o utopie, ci o realitate.

Gasiti mai jos datele privitoare le evolutia somajului in ultimele 14 luni.

Share

Tags: , ,

37 comentarii

  1. taifun
    12.3.2009, 9:52 am

    cifrele celor de la Agen?ia Na?ional? pentru Ocuparea For?ei de Munc? este aproximativa acolo apar someri dar nu toti sunt cu indemnizatie
    situatia ocupationala a romanilor este distorsionata foarte mult de cei care lucreaza in agricultura si de cei care lucreaza la negru
    cei din agricultura au venituri dar sunt inregistrati si la somaj de ex
    cei care lucreaza la negru au venituri dar apar si la somaj

    Omul rau pentru banci are 20 ani, frauda pe internet, Patriciu singurul roman in Forbes, Bill Gates revine pe locul 1, situatia somajului din ROMANIA , o melodie cu celebrul SANTANA

    Totul la INFO pe TAVA de azi

    http://taifuns.blogspot.com/2009/03/info-pe-tava-12032009.html

    Khris , la situatia somajului in Romania am pus analiza ta

  2. taifun
    12.3.2009, 9:54 am

    acum cateva luni, ziaristii numarau zilnic somerii anuntati de companii

    acum cand au vazut ca numarul acestora nu creste suficient de mult incat sa induca panica, au abandonat tema :) e comica treaba, dar asta e tara in care traim

  3. khris
    12.3.2009, 9:58 am

    @Taifun: chiar daca cifrele sunt distorsionate, trebuie sa lucram cu ce ne serveste ANOFM :-)
    Acum, ca somajul nu mai asigura audienta, subiectul la moda este FMI. Sa vedem ce iese.

  4. moneymanagement
    12.3.2009, 10:31 am

    Sunt perfect de acord ca exista o mare diferenta intre ceea ce prognozase presa si realitatea din piata, insa cred ca ar trebui facuta distinctia intre someri si disponibilizati. Nu toti cei “pusi pe liber” au indeplinit conditiile pt a intra in somaj. Cum sunt luati acestia in calcul in statisticile tale? Pe de alta parte sectorul automotive funtioneaza luni-joi, sau chiar luni – miercuri, fiind pe “hold” pana la noi comenzi. Nu va mai continua mult asa. Sau din plin, sau un nou val.

  5. valentin
    12.3.2009, 10:32 am

    Khris, eu sper ca tu sa te numeri printre cei 100-200.000 de viitori someri care nu te-ar deranja sa existe.

  6. khris
    12.3.2009, 10:39 am

    @moneymenagement: nu sunt cifrele mele, sunt cele oficiale si nu avem altele.
    @valentin: m-am referit la bugetari – aproape toata lumea este de acord ca sunt prea multi. Si in plus, intotdeauna vor exista oportunitati pentru cei buni. Eu tie NU iti doresc sa te numeri printre cei 100-200k.

  7. Claudiu Minea
    12.3.2009, 10:40 am

    khris: Mai este un aspect care nu apare in cifre. E vorba de somajul tehnic. Adica companiile au preferat sa lucreze mai putin, fara a recurge la disponibilizari de personal. Dar, daca situatia va continua, finalmente somajul tehnic se va transforma in somaj evidentiat (si) de AJOFM.

    Dintre numele mari, doar Dacia a reusit pentru moment sa evite trecerea de care vorbeam. Ramane de vazut daca cererea (externa in principal) va creste, astfel incat si alte firme mari sa aiba acelasi traseu. Dava nu, va fi greu de evitat o crestere de somaj.

  8. Concediaza-ti seful!
    12.3.2009, 10:50 am

    chiar asa?! de ce ne temem de somaj?! cu cat creste somajul, cu atat mai multe exemplare se vand din cartea mea :D

    succes :)

  9. khris
    12.3.2009, 10:55 am

    @Claudiu: cei care stau acasa in somaj tehnic sunt platiti cu 75% din salariu (de regula), cei de la Dacia au primit 85%. Tocmai pentru a nu ajunge la un nou val de concedieri, Guvernul trebuie sa intervina in sensul sprijinirii sectorului privat. L-am vazut ieri pe Basescu la A3 – presedintele a mentionat somajul drept cea mai mare amenintare pentru economie, lucru care ma face sa cred ca sunt constienti de problema. Acum sa vedem ce vor face.
    @Concediaza-ti seful: nu te bucura de necazul altora.

  10. Claudiu Minea
    12.3.2009, 11:11 am

    khris: sunt de acord cu tine, pana la punctul in care spui “ceea ce ma face sa cred ca in luna ianuarie am atins punctul de maxim iar in lunile urmatoare, desi rata somajului va continua sa creasca, numarul concedierilor va fi din ce in ce mai mic”. Pur si simplu, cred ca nu sunt suficiente date care sa sustina aceasta afirmatie (nu zic nici ca e adevarata, nici ca e falsa).

  11. hash
    12.3.2009, 11:41 am

    Avand in veder faptul ca in ultimii ani la noi angajatii au devenit mult prea favorizati in raporturile cu angajatorii si da faptul ca 1.4 milioane (dupa spusele lui Pogea) – adica o treime din angajati sunt in sistemul bugetar eu cred ca o crestere zdravana a somajului ar fi binevenita pentru relgarea pietei muncii. Pe de alta parte ma tem ca somajul va creste exact in zona privata, iar companiile private, mai ales a IMM-urilor – ceea ce ar avea rezultate dezastruase la nivelul economiei nationale.

    Daca pana acum toti cei din sectorul bugetar se plangeau ca nu le ajung niciodata banii (bani produsi in principal de sectorul privat), o crestere a somajului in sectorul privat va antrena dupa ea ori reduceri de salarii pentru bugetari (care mi se par imposibil de pus in practica de actualul guvern) ori reduceri de personal.

  12. Gus
    12.3.2009, 11:57 am

    ultima gaselnita a unei multinationale cu baza in sua este de a tine angajatul acasa in concediu fara plata cate o saptamana pe luna pentru ca au primit obiective de reducere a salariilor cu 25%…ei au intrebat angajatii daca vor sa faca concedieri sau vor sa stea cate o saptamana acasa fara bani…toate acestea in contextul realizarii obiectivelor din buget…deci, lor le-a fost frica de somaj…si bineinteles ca au stat acasa doar pe hartie pentru ca aveau un plan de realizat…angajatorul e din nou la putere…si chair daca afacerile nu sunt lovite de criza angajatorul speculeaza aceasta situatie ca sa mai scada din costuri

  13. olandezu
    12.3.2009, 12:33 pm

    Khris,
    O postare de mult bun simt !

    Ar fi interesant in perioada care vine sa analizezi retrospectiv multe din “apocalipsele” prevestite in toamna trecura : RON/ Euro = 7, preturi prabusite , PIB scazut cu 20% , saracie si somaj in masa etc etc
    (mai lipseau “prostitutie si droguri” sa avem clasica descriere a capitalismului de pe vremea Piticului ! :-) ))) )

    Salutari !

  14. Luke
    12.3.2009, 12:51 pm

    Una din principalele probleme atinsa de khris este senzationalul dupa care a fugit presa. Unii contestati cifrele date aici dar nu sunt altele.
    Intrebarea mea este de ce nu vine acum si presa cu aceste cifre, din aceleasi surse, si sa vedem niste articole/emisiuni argumentate despre diferenta intre ele si realitate (adica ce au atins si cometatorii, cu care si eu sunt de acord, si nici khris nu contesta).
    Raspunsul… e simplu… ar trebui sa munceasca, nu ar mai fi asa de senzational. Concluzia… avem o presa de cacao.

  15. Concediaza-ti seful!
    12.3.2009, 1:00 pm

    khris, chill out :)

    twas a joke, departe de mine gandul de a ma bucura de necazul altora

    dar sa fim seriosi, nu compatimirea oamenilor acelora ii va ajuta, ci incercarea de a-i ajuta concret, facandu-i mai educati, mai intelepti, mai experimentati

    nu (doar) de joburi au nevoie oamenii, ci de educatie (financiara, antreprenoriala, motivationala etc) si mentalitate sanatoasa

    daca ii dai unui om un peste, il hranesti o zi, daca il inveti sa pescuiasca, il hranesti toata viata

    succes :)

  16. san_giovanni
    12.3.2009, 1:05 pm

    Persoanele cu reminiscente in epoca comunista vor avea in permanenta teama de somaj, in special bugetarii si cei ramasi “atarnati” de ani de zile de posturi precum si multi trecuti de o anumita varsta…si poate aici se justifica oarecare teama !
    Somajul este o caracteristica a economiei de piata; vrem nu vrem face parte din “ecuatia capitalista”.
    O vorba corecta venita din partea lui Khris: “oportunitati pentru cei buni vor exista mereu” deci frica de somaj pentru persoanele capabile si adaptabile nu prea exista ! Pentru altii insa nu va fi comod, mai ales ca piata muncii se contracta !

  17. romania inedit
    12.3.2009, 1:24 pm

    In ultimii 4 ani , numarul bugetarilor a crescut !
    Eu cred ca reducerea numarului bugetarilor cu 40 % este absolut necesara !
    Nu mai scriu mai multe pentru ca domnul Cristian Orgonas este un fan inrait al politicilor promovate de guvern , pentru exemplificare puteti intra pe http://khris.ro/index.php/03/2009/tu-crezi-ca-ai-dreptul-sa-critici/ .

  18. khris
    12.3.2009, 1:45 pm

    @Claudiu: cred ca punctul de maxim al crizei psihologice a trecut. Acum trebuie sa trecem peste isteria publica generata de criza, sa ne facem calculele si sa vedem cum stam. Si cred ca stam mai bine decat pare la prima vedere. Parerea mea.
    @Hash: corect, o reducere a numarului de bugetari este mai mult decat binevenita.
    @Gus: cred ca si la noi vom vedea o asemenea abordare. La urma urmei, este mai bine sa lucrezi 4 zile pe saptamana decat sa nu lucrezi deloc. Dar cei care au pretentii nu vor accepta asta si in ciuda crizei, isi vor gasi un loc de munca.
    @Olandezu: o sa fac comparatia asta pe la sfarsitul anului :-)
    @Luke: nu as generaliza. O parte a presei este de cacao.
    @concediaza-ti seful: corect. Am glumit la postul anterior, cartea ta a iesit la fix :-)
    @san_giovanni: asta va fi partea buna a crizei: ne va responsabiliza pe toti. Iar cei care nu vor intelege asta, isi merita soarta
    @romania inedit: rostul articolului respectiv a fost acela de a arata ca de multe ori nu ne vedem barna din ochi, desi vedem paiul din ochii guvernantilor. Nu am spus ca sunt de acord cu impozitul forfetar, ci ca il inteleg pe Pogea. Are si el dreptatea sa.

  19. Claudiu Minea
    12.3.2009, 1:54 pm

    khris: de acord ca a trecut maximul PSIHOLOGIC al crizei. Dar asta nu inseamna ca somajul nu poate creste in continuare (pana la urma, daca am inteles eu bine, subiectul postarii tale este SOMAJUL, nu CRIZA, nu? :) ).

    Vazand ce e de facut, multe firma vor decide ca vor ramane mai mici, dar mai eficiente. Si una din solutii este reducerea de personal, care duce la cresterea somajului.

  20. Anca
    12.3.2009, 4:19 pm

    Nu ai mentionat si celelalte modalitati prin care pot fi dati oamenii afara. Foarte multe companii de renume, pentru a nu-si pata imaginea, ii obliga pe angajati sa isi dea demisia. Daca nu vor isi bat joc de ei pana ajung la capatul rabdarii…

  21. Concediaza-ti seful!
    12.3.2009, 6:17 pm

    da, Anca

    doar ca aceste modalitati nu au legatura cu criza

    din contra, pe timp de criza, nu ai nevoie de dureri de cap si circ, poti face disponibilizari, restructurari, desfiintari de posturi fara prea mai dureri de cap si, mai ales, fara repercusiuni (mama ei de criza e de vina! :P )

    ce povestesti se practica mai mult in conditii normale de economie, stiu si eu cateva astfel de povesti, unele chiar le-am relatat in carte

    succes :)

  22. romania inedit
    12.3.2009, 6:46 pm

    Eu cred ca o crestere a somajului in randul personalului bugetar este o veste buna , pentru ca economia reala are nevoie de forta de munca care sa produca , nu care sa consume .

  23. elzorab
    12.3.2009, 7:23 pm

    Khris, ‘incet cu criza pe scari”, unde te grabesti asa? ia-o incet nenicule! spui ca dupa cinci luni? pai in cinci luni inca nici n-au avut timp sa se dezmeticeasca. jmai asteapta. in sua disponibilizarile maria u aparut dupa 12 luni, iar de atunci cresc cu o jumatate de milion in fiecare luna…

  24. khris
    12.3.2009, 7:41 pm

    @Claudiu: odata trecut maximul psihologic, romanii vor reincepe sa consume, iar companiile isi vor reveni incet, incet.
    @Anca: vorbesti din experienta? Din fericire, mie nu mi s-a intamplat.
    @elzorab: avantajul Romaniei este faptul ca a intrat in criza mult mai tarziu. Cand celelalte tari vor incepe sa isi revina, vor trage si Romania dupa ele.

  25. Anca
    12.3.2009, 8:46 pm

    Din pacate, vorbesc din experienta. Mie nu mi s-a intamplat pentru ca oricum am ramas singura pe post si nu ar avea cine sa faca munca mea…

    Era normal sa se ajunga la somaj, din moment ce nu s-a apreciat corect cererea. Au angajat oameni in prostie si acum nu au motive sa-i mai tina. Si se descotororesc de ei prin cele mai josnice metode.

  26. elzorab
    12.3.2009, 9:09 pm

    o fi, nu spune nimeni, evident ca in momentul in care celelalte vor iesi o vor trage si pe romania, dar aici dicutam de orizontul anilor 2015-2018. pana atunci e loc suficient de somaj si toate cele…

  27. romania inedit
    12.3.2009, 9:49 pm

    Khris , de unde te-a lovit optimismul asta ?
    Bancile au nevoie de 5 ani ca sa-si revina in varianta optimista si 15 in cea realista !
    “Odata trecut maximul psihologic, romanii vor reincepe sa consume, iar companiile isi vor reveni incet, incet.” :D
    Ai uitat ca noi consumam pana acuma pe datorie produse din import ?
    Eu nu sunt asa optimist !
    Cel mai devreme o sa ne revenim in 2013-2014 , pentru ca Romania are foarte multe dezechilibre structurale .
    Ce au produs investitorii in imobiliare ?
    Unde s-au dus banii ?

  28. khris
    13.3.2009, 10:26 am

    @Anca: cred ca nici dictatura angajatului nu este benefica. A fost anormal ce s-a intamplat pe piata muncii in `06-`07.
    @elzorab: esti prea pesimist. Economia mondiala va da semne de relansare anul viitor.
    @romania inedit: bancile romanesti isi vor reveni mult mai repede. In plus, vazand datele INS de ieri, deficitul extern se va injumatati anul asta. Am spus de multe ori ca in Romania, isteria legata de criza este mai mare decat criza insasi.

  29. Concediaza-ti seful!
    13.3.2009, 5:53 pm

    fiind un etern si incurabil optimist, dar si judecand un pic lucrurile pe care le vad in jurul meu, ma vad nevoit sa il sustin pe Khris in optimismul sau

    cu siguranta ca lucrurile se vor indrepta intr-un orizont de 6-18 luni, urmand o panta ascendenta

    plus ca, pentru a functiona economia, nu trebuie ca bancile sa `revina` neaparat la nivelul (umflat artificial) al ultimilor ani

    ci doar sa inceapa sa functioneze si sa creasca sanatos

    valabil si pentru companii, burse si economii

    succes :)

  30. la chaudière
    13.3.2009, 6:25 pm

    salutare boeruli’ :)
    Din caldare o sa zic numai o vorba.
    Daca baditza Traian vrea imprumut din partea FMI atunci o sa avem mai putina birocratie si o leaca mai multi someri ex-bugetari. Aici ai dreptate intru totul.
    Daca gaseste banuti din alte surse (chinezi, japonezi, etc) poate ca ramanem intr-o amorteala perpetua.
    mersi

  31. la chaudière
    13.3.2009, 6:45 pm

    Romania se afla in aceeasi dependenta de UE precum este Canada fata de USA.
    Pentru ca se tem de clauza “buy american”, canadienii au inceput sa faca mai mult autoconsum. Cred ca si romanii ar trebui sa faca acelasi lucru. Reducem importurile, sustinem economia locala.

    http://www.bank-banque-canada.ca/fr/taux/can_us_cloture-f.html
    Uite dolarul canadian s-a depreciat cu aproape 30% in ultimele 12 luni precum leul fata de Euro.
    Cum au tras canadienii banii in sistem ?
    Au repatriat investi?iile, au vândut actiuni de pe pietele financiare americane in valaore de 8 md dolari (CAD) si au permis prim masuri fiscale ( cont de economii canadian max 5000CAD non impozabil) un aport de lichiditati in system. Dar sl?biciunile economiei canadiene ( materii prime foarte ieftine ce nu pot fi valorificate convenabil, industria auto care produce pe stoc, cheltuieli bugetare exagerate, etc) au facut sa aiba un curs defavorabil CAD/USD. Nici acet curs favorabil exportului nu poate stimula indeajuns economia.

  32. la chaudière
    13.3.2009, 7:16 pm

    imi permit un ultim comentariu : nu sunt sigur ca ianuarie est ultima luna cu max. de somaj.

    Uite rata somajul in Canada :http://www.statcan.gc.ca/daily-quotidien/090313/t090313a1-fra.htm
    A picat industria si exportul care USA, au inceput sa apara multi someri.
    Este identic in Romania: nu-s exporturi catre parteneri din UE, vor fi si mai multi someri.

    mersi.

  33. GEORGE
    15.3.2009, 2:54 pm

    Am citit foarte multe opinii de aici si pun si eu o intrebare, ce masura ar trebui sa ia statele lumii si implicit Romania pt. a readuce consumul in dorinta oamenilor? Daca ne uitam la productia globala de bunuri mie mi se pare ca piata e mai mult decat saturata, exceptie facand mancarea care se va consuma oricum dar nu in orice cantitati. Uni nu ar spune ca este o supraproductie de bunuri pt. ca “cererea” este mare, deci consumul poate fi mare asa ca economia o va lua in sus in curand. Gresit, eu cred ca toata aceasta cerere se bazeaza f. mult pe un substrat psihologic in care vrei sa ai, nu pentru ca ai nevoie, ci pentru ca vecinul are ceva mai bun decat tine(binenteles luat pe credit chiar daca tu nu stii asta), asa ca nu poti fi mai fraier si iti faci si tu credit. In acest fel productia creste pt. ca cererea e mare iar cand toti se uita in jur observa ca nu au bani ci doar credite, intervenind astfel supraofertele de vanzari de bunuri. Cei care au produs in nestire raman cu stocuri uriase cu cheltuieli (tot de la banci) la fel de uriase si intervine insolventa care prin rostogolire trage toata economia globala la fund. De aici putem sa facem o gramada de scenarii unde se poate oprii toata debandada asta. Parerea mea este ca se va opri doar cand vor fi lasati sa dea faliment toti cei care au crescut haotic si mai ales multinationalele care pentru profituri au facut bani si din “rahat”.
    Parerea mea.

  34. GEORGE
    15.3.2009, 3:05 pm

    Leagat de somaj eu cred ca va creste pentru ca vine valul 2 de concedieri din banci si nu stiu daca e important daca varful maxim a fost atins ci daca se vor crea si locuri de munca pentru a reduce somajul. Daca varful a fost atins iar daca de acum incolo vom avea lunar ~30.000 de someri timp de 1 an fara a se crea si locuri de munca este ca si picatura chinezeasca, te termina incet dar sigur.

  35. Khris
    15.3.2009, 3:23 pm

    @George: legat de primul tau comentariu: aceeasi intrebare mi-am pus-o si eu pentru ca nu inteleg de ce in Germania spre ex, orice neamt care se respecta isi schimba masina la fiecare 3-4 ani.
    Factorii psihologici sunt cei care indeamna la consum, nu nevoile reale iar situatia asta va continua la nesfarsit.

  36. marcus valdemar
    16.3.2009, 1:50 am

    Este imbucurator sa citesc ca somajul in Romania scade cumva. Deasemeni este imbucurator sa asculti si citesti media in care companii mari din USA (Citi Group de exemplu) anunta profituri. La radio, pe de alta parte, am ascultat astazi vechiul “cintec” al vinzatorilor care ofera in zilele de acum oportunitati nemainilnite de a face bani in… industria imobiliare. Incepe sa re-sune bine la radio, de parca am trecut perioada de criza si totul intra in normal. As vrea si eu, ca mai toata lumea, sa vina vremuri mai bune.

    Ma ingrijoreaza insa, nu imi suna bine, imi lasa un gust amar si greata de la stomac sa alatur cresterea somajului cu vestea ca putem deveni total dependenti de importuri in ceea ce reprezinta agricultura in Romania, si nu este singurul caz de acest gen. Acest exemplu, precum si altele asemanatoare duc, din punctul meu de vedere, la cresterea somajului, scaderea nivelului de trai, pierderea proprietatii, exact invers decit mai sus. Apropos de agricultura: promotorul crizei de azi este fostul premier al Romaniei, dnul petre roman, care a tinut sa privatizeze irigatiile la nici un an de la preluarea functiei (sau cam asa ceva) cind nevoile taranului erau mai ales SPRIJINUL si nu japca pe termen lung. Mie nu imi suna bine.

    Pe la noi in Los Angeles, business-ul a scazut si oameni incep sa mearga pe la case sa ceara de lucru. Multi… nu se mai “RESPECTA” ca in Germania sa schimbe masinile la fiecare 3-4 ani, dovada productia si vinzarile (in Germania si Romania oare cum stam la acest capitol, productie, vinzari?). Activitatea in port a incetinit, marfa mai putina, mai putin trafic feroviar si rutier, mai putini oameni in magazine si, totusi, companii care s-au imprumutat cu MILIARDELE anunta profit. Alte companii (vezi AIG) INCA platesc bonusuri de sute de milioane ca sa respecte contracte vechi, aitita vreme cit s-au imprumutat si ei cu MILIARDELE. Va vine sa credeti ca mergem catre mai “bine”? Mie nu! Pierdem undeva informatia.

    Despre somaj in Sacramento, CA, puteti citi aici: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/us_and_americas/article5898195.ece

  37. licurici
    22.5.2009, 1:53 am

    a citit multe din intrebarile si comentarile facute de ceilalti,nu sunt de acord cu tine in multe privinte,rata somajului nu a scazut ,iti pot spune din propria experienta ,poate ca in orase mari ca bucurestiul sau timisoara nu se vede,dar in mod sigur iti pot spune ca in brasov rata somajului e foarte mare,multe comentarii au fost facute pe seama bugetarilor sa iti spun un lucru e oare corect un om care isi risca viata intr-un razboi care nu l priveste ,si ma refer la cei care au o meserie pe care o respecta si pe care nu multi pot sa o faca,merita sa fie bagati in aceiasi oala cu bugetarii de “sute de milioane” sau cei “agatati”?cum s-a exprimat cineva.
    cum ti se pare ideea sa le tai drepturile unor oameni care merita mai mult?
    pari un tip inteligent si as vrea ca si raspunsurile tale sa fie la fel de inteligente

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente