Economie Publicat la 5.2.2012 19 comentarii
Petrolul s-a scumpit cu 20% in ultimul an, iar pretul carburantilor a crescut cu 9%. Cum a evoluat consumul?
In 3 februarie 2011, pretul unui baril de petrol de tip Brent – relevant pentru Europa – era de 315 lei, in timp ce pretul unui baril de petrol de tip WTI – relevant pentru SUA – era de 280 lei. In 3 februarie 2012, barilul de petrol de tip Brent costa cu 20% mai mult, iar barilul de petrol de tip WTI cu 15% mai mult, evolutie care a influentat in mod evident si pretul carburantilor la pompa.
Astfel, potrivit indicelui preturilor de consum calculat de INS, intre februarie si decembrie 2011, carburantii s-au scumpit cu 6%, iar in ianuarie 2012 s-a mai inregistrat o crestere de ~3%, ceea ce duce cresterea inregistrata in ultimele 12 luni la aproximativ 9%, procent de trei ori mai mare decat rata oficiala a inflatiei. In aceste conditii, ce s-a intamplat cu consumul?
In decembrie 2011, cifra de afaceri bruta inregistrata de companiile care activeaza in comertul cu carburanti a fost cu 12% mai mare decat in decembrie 2011, iar daca luam in calcul evolutia cifrei de afaceri ajustata in functie de numarul de zile lucratoare, cresterea a fost de 16,4%. Nu avem inca datele pentru ianuarie 2012, insa dupa cum se poate observa si pe graficul de mai jos, ianuarie 2011 a fost o luna foarte slaba, astfel incat baza de comparatie este scazuta.
Consiliul Concurentei a amendat luna trecuta cateva companii petroliere cu 880 milioane lei, iar daca amenda nu va fi anulata in justitie este de asteptat ca aceasta suma sa fie recuperata tot de la consumatori prin marirea pretului carburantilor – de altfel, la doar cateva zile dupa decizia CC, Petrom a anuntat o crestere cu ~1,5% a preturilor, Rompetrol si Lukoil luand o decizie similara imediat dupa anuntul Petrom.


Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
5.2.2012, 11:13 am
d-le autor am o curiozitate statistica nu stiu daca puteti afla cu exactitate dar v-as multumi oricum ,in aceasta criza preturile medii la petrol au cam egalat in 2011 anul 2008 ,exista vreun moment in istorie in care imediat in cativa ani in criza pretul petrolului sa evlueze in acelasi fel un V clar ? personal nu cred ca putem iesi din criza daca sangele economiei e la fel de scump ca si inainte de criza si ma refer la pretul fara taxe ,taxarea suplimentara in aceste conditii fiind o idiotenie fara margini.
5.2.2012, 11:33 am
iooo: in ultimii ani, o mare parte din cresterea pretului petrolului a fost generata de speculatii, nu de evolutia raportului cerere/oferta. In cazul Romaniei, cresterea a fost accentuata de evolutia cursului valutar (leul s-a depreciat cu 33% intre ianuarie 2008 si ianuarie 2012) si de cresterea accizelor.
Evolutia pe termen lung a pretului petrolului de tip WTI o gasesti aici: http://commoditiesstreetjournal.com/long-term-commodity-charts/crude-oil-futures-long-term-chart/
5.2.2012, 11:44 am
Taxarea e buna pentru ca banii suplimentari daca nu erau luati de statul nostru prin taxa atunci ajungeau la arabi via pret petrol . Sa zicem ca azi europa renunta la taxare . La un pret redus cu mai mult de jumatate cererea nu mai este egala cu cea de azi ci mult mai mare – asta automat duce la cresterea pretului la petrolul brut pentru ca ce va consuma europa suplimentar va veni prin descurajarea prin pretul mare a unor alti consumatori(pentru un american cu motor de 6 litri si 300cp 1$/ litru e mult prea mult). Deci intelegi : banii pe care-i incasa europa din taxe sunt incasati acum de arabi de la tot globul via pret petrol. Invers daca toata lumea ar taxa petrolul pretul acestuia ar scade – dar nu linear pentru ca si petrolistii aia au nevoie de un pret suficient de mare pe baril ca sa exploateze campurile cele mai dificile ( nu e chiar ieftin sa forezi la mii de metri adancime cu platforme ce costa suta de mii de $ pe zi).
5.2.2012, 12:55 pm
1. Cea mai mare parte a importurilor de petrol de la noi sunt din Rusia.
2. Procentul reprezentat de ţările din OPEC (cu tot cu Nigeria, Angola şi Venezuela) pe piaţa mondială e în jur de 30%. Ăsta e şi unul din motivele pentru care Becali-ul venezuelean Chavez nu a reuşit să folosească “arma petrolului” pentru a se impune în relaţiile diplomatice: nu reprezintă un actor suficient de puternic.
3. Producătorul nr. 1 de petrol din lume din ianuarie 2009 încoace e Rusia. Numerele 2 şi 3 sunt Arabia Saudită şi SUA. (E şi unul din motivele pentru care puterea Iranului e doar o palidă umbră a celei pe care o avea pe vremea Şahului şi scade de la o zi la alta – cu 4,4 milioane de barili/zi şi depăşit de 6 ori de cei trei mari împreună, cuvântul său atârnă din ce în ce mai puţin în balanţă. Cu 40 de ani în urmă însă, lumea era dependentă de OPEC şi cuvântul lor zgâlţâia continente întregi.)
4. “Banii suplimentari” nu ajung niciodată la cine trebuie – spre exemplu, sub măreaţa conducere socialistă a tovarăsilor de la OMV, producţia de petrol românesc a scăzut de la 115 000 barili/zi în 2007 la 88 000 barili/zi în 2011 şi nimeni nu i-a tras la răspundere.
~Nautilus
5.2.2012, 1:53 pm
Iranul ( sau na … productia sa petroliera ) e irelevanta acuma pt. SUA si o parte din UE, pentru restul … Are inca un cuvant serios de spus.
6.2.2012, 4:50 pm
deci concluzia e ca daca imi distrug economia arabii nu vor mai incasa nimic
) accizele UE sunt bune cand petrolul e foarte ieftin sa zicem 1l apa plata 1 euro 1 l benzina 0,5 euro ,daca pretul la benzina ajunge la 2 euro si apa plata e 1 euro deja accizele nu mai au acoperire distrug cererea implicit economia daca nu cumva apar mari inventii care sa imbunatateasca eficienta ,sunt de acord sa nu risipim ceva finit dar sa ne punem singuri piedica in halul asta e prea de tot.
5.2.2012, 1:31 pm
Noi nu contam petrolul e o tema globala . Maximul pe care il cer de la un roman care se vaita de pret e sa nu-mi citeze WTI .Am zis arabi pt ca la ei sunt rezervele (cel putin pe hartie) , alea care cica tin peak oil la distanta .Non Opecii sunt post peak , e oficial , varful a fost in 2010 .Nu e deloc ceva nemaiauzit sau de neconceput , ce naiba ,inainte de mareata conducere socialista de la omv a fost adevarata mama omida , conducerea socialista a RSR cu insusi Ceasca in frunte, care a urcat-o in 1976 la 320 mii barili pe zi dar si a scazut-o la 180mii barili in 1989.Acum zici ca e 88 mii – vezi ,Pamantul nu da 2 bani pe ce spun politicienii si cu atat mai putin asculta de dorintele populatiei .Parca in ultima vreme face numai invers decat vrem da si noi exact pe dos decat ce ar fi bine pt natura – na ca am luat-o pe aratura cu floricele copacei si ursuleti polari).
5.2.2012, 2:02 pm
…Din ianuarie 2009, ruşii, kazahii, brazilienii, chinezii, irakienii şi americanii au cele mai multe lucruri de spus despre rezerve.
Lucruri interesante, începând cu faptul că vârful producţiei de petrol în SUA continentală, de 9,68 milioane de barili pe zi în 1970-1971, va fi atins din nou înainte de 2013 (producţia de petrol a SUA continentală a scăzut constant timp de 35 de ani până la 4,8-5,0 milioane de barili/zi în 2005, ca să urce la 8,8 milioane de barili/zi în ultimele 3 luni din 2011 şi e în creştere).
Adică “Vârful lui Hubbert” (care arăta ca o cocoaşă ascuţită) e un concept demodat, imaginat de el într-o epocă în care forajele de mare adâncime, forajul orizontal şi fracturarea erau de neauzit, marile câmpuri petrolifere erau descoperite în regiuni uşor accesibile (deşertul arab, câmpiile din Texas), rafinăriile nu aveau ce face cu petrolul extra-greu şi contaminat cu compuşi inutilizabili (canadian şi venezualean), iar Uniunea Sovietică era un secret păzit cu 7 lacăte şi cu KGBul, aşa încât nu influenţa pieţele mondiale.
E suficient ca “vârful” să fie depăşit de un nou “vârf” şi toată teoria lui calculată cu grijă pică.
Chiar dacă petrolul se va termina, nu se va termina azi sau mâine şi nici în 5 sau 10 ani.
~Nautilus
5.2.2012, 2:39 pm
Hai ca stim amandoi ce vorbim si nu e cazul sa denaturam realitatea . Daca vrei sa-l analizezi pe Hubbert atunci faci analiza pe conventional si “lower 48″ altfel cine stie … poate iei in calcul si Irak-ul
).Nu-mi place ca astia fac statistica pe “all liquids” in curand ii vad pe “all fuels” ca sa bage si CNG in ecuatie poate mai ascund problema inca un mandat . La noi in Romania modelul merge bine , nu-i asa ?
In rest e corect modelul lui Hubbert nu are forma de clopot la scara globala ci e dotat cu un platou (am explicatia daca vrei discutam ) . Din 2005 suntem pe asa ceva . Poate sa fie un sughit temporar poate sa fie adevaratul PO .Pana la probe contrarii pariez pe scenariul 2 , dupa bula din vara lui 2008 sparta pana la 36$ baril si-a revenit cam repede la 100 , nu ? Parca bulele nu se repeta chiar la 3-4 ani acolo.
6.2.2012, 4:59 pm
sunt de acord cu gamma iar hubbert analiza de fapt zacamintele in mod individual dupa aceea a tras concluzia ca daca insumezi toate aceste zacaminte ajungi la acelasi rezultat la nivel national (sua) si mondial ,deci hubbert nu poate fi demodat ,apoi toata teoria ta se bazeaza pe o lume statica ,lumea ca sa creasca cu 5% pe an are nevoie de aprox 2% mai mult petrol anual, tarile unde se descopera petrol si unde rezervele sunt uriase sunt in general nedezvoltate cu cat se dezvolta cu atat cer si ele mai mult petrol ,deci iarasi teoria productiei nu e buna ,pt ca exp sunt de fapt cele care conteaza cu adevarat.
5.2.2012, 3:28 pm
Deci ce inseamna asta? Ca pentru petrol cererea este neelastica. Daca pretul creste, omul da banul, trebuie sa-si transporte marfa, trebuie sa mearga la munca, trebuie sa continue activitatea din mina, etc, etc.
Nu sunt de acord cu “teoria speculatiei”. In ziua de azi cine vrea sa opreasca productia de petrol pentru a-l da mai scump se trezeste brusc cu un “razboi pentru democratie” la el in tara. Eu as zice ca situatia este la limita chiar la raportul cerere oferta. Un semnal de alarma ar fi stirea ca si SUA taxeaza combustibilii, ar insemna ca se incearca reglarea acestui raport global prin scaderea artificiala a cererii.
5.2.2012, 7:43 pm
E neelastica , dar pana la o limita .Bula s-a desumflat in urma unui discurs al lui Bernacke care vorbea de “significant demand distruction”. In traducere “criza”. Cand esti somer nu-ti mai arde de plimbari cu masina
5.2.2012, 4:20 pm
Cineva cred ca ne considera prosti!
in 2008 barilul de titei erain jur de 146$ un$=3,5lei, unEur=4,3lei, economia
“duduia”iar litrul de motorina costa 3,7 lei.
Deci ce nu este clar ?
Ca atunci cind se ieftineste titeiul
vine Blanculescu si ne explica ca vom simtii
efectele peste 6 lunl ,si ca oricum pretul materiei prime nu are o pondere
prea mare in formarea pretului final.
In schimb cind creste cu 1$ /baril vine tot stimabilul si ne explica ca e normal
sa creasca pretul carbrantului si ca doar piata poate regla pretul!
5.2.2012, 6:08 pm
Esti deosebit de prost informat.
Cursul mediu euro in 2008 – 3,6.
Maxim – in decembrie -3,91.
Abia in oct. 2011 s-a atins un curs mediu Eur de 4,3.
Pe de alta parte, 1 litru motorina euro 5 era in oct. 2008 4,43 la Rompetrol.
Atunci, 1 litru combustibil – cam 1.2 Eur, acum – 1,4.
5.2.2012, 7:44 pm
Nu cred ca acesta a fost mesajul.
Ci faptul ca benzinarii cresc pretul de mai multe ori ,invocind aceasi crestere a
barilului.
Daca ai sursa te rog sa verifici de cite ori au crescut pretul carburantului
in anul trecut invocind aceasi cotatie internationala.
Daca nu ma insel anul trecut cotatia ajunsese pe la119$/baril iar mmotorina
era pe la 5. lei.
Eu asa imi amintesc si nu am studiat grafice si statistici deci nu cred ca sint prost informat;in schimb cred ca tu esti prost intentionat.
5.2.2012, 7:54 pm
Logic, ai dreptate Robert, nefiind deloc informat (…grafice, statistici…alea alea) nu ai cum sa fii prost informat. E un adevarat mod de viata prin RO indus de suprematia convingerilor in fata cifrelor, uneori (deseori) contradictorii, de nu mai stii ce sa crezi. Asa incat preventiv se recurge la pre-judecati. Insa o concluzie bazata pe un lung sir de erori de fapt ramane ceea ce este.
Am impresia ca moshu khris a facut anul trecut o analiza a componentelor de cost pt. combustibili, caut-o.
5.2.2012, 6:17 pm
A fost un maxim de 146$. 3 zile. Media anului 2008 este mai mica decat a anului 2011.
5.2.2012, 7:40 pm
Eu nu inteleg de ce analiza aceasta cuprinde doar ultimul an. Sa inteleg ca se pregateste o motivatie pentru a mai scumpi putin carburantul?
13.2.2012, 3:04 pm
1. Bloomberg a spus (prin vocea unora care ştiu cu ce se mănâncă bursele materiilor prime) săptămâna asta cam aşa:
Ciocnirile cu Iranul, dacă acesta ar fi prezentat importanţa pe care cred alde Ahmadinejad că o mai are, ar fi trebuit să provoace o reacţie isterică în rândul jucătorilor de pe piaţă, să facă petrolul să sară cu zeci de USD/baril. Însă reacţia pieţei a fost cam înceată, de la ~111-113 USD/baril, petrolul Brent s-a târât la 116, apoi 117, apoi 118, cu mici scăderi periodice. Asta înseamnă, spun ei, că în preţul curent sunt luate în calcul şi ameninţarea iraniană, şi cererea mai redusă faţă de vara 2011, şi că mare brânză nu se poate întâmpla cu petrolul brut.
2. În acelaşi timp, dacă petrolul brut nu are motive să urce la 147 USD/baril (dar nici să scadă la 32, ca în primele luni ale crizei), statele mari se confruntă cu problema datoriilor colosale pe care le au şi cu efectele colaterale: cu un şomaj demn de Marea Criză, cu presiunea străzii, cu Occupy Wall Street şi cu concurenţa chineză.
Deci statele, de la Moscova la Los Angeles şi de la Oslo la Atena, au nevoie de bani. Şi nu îşi pot permite să crească impozitele pe veniturile populaţiei, fiindcă ar condamna milioane de cetăţeni la foame (cum e să ai 700 RON salariu minim şi să îţi mai crească şi impozitul!? înmulţeşte cu cursul leu-euro şi afli de ce un vestic cu 350-450 EUR/lună venit minim garantat gândeşte cam la fel), nici să umfle TVA dincolo de o anumită limită, fiindcă au văzut că ungurii au făcut-o şi nu i-a ajutat cu nimic.
Ori pentru a scăpa din capcana datoriilor şi a nevoii de bani ca să vindece boala şomajului, guvernanţii nu au decât un lucru de făcut, să taxeze furibund energia, sub diverse pretexte (cogenerarea, certificatele verzi, poluarea etc).
Deci orice am face, că urcă petrolul, că scade, că gazul rusesc e 545 USD sau 145 USD ca la moldoveni, că energia electrică vine din surse ieftine (hidro) sau scumpe (cărbune), Statul trebuie să majoreze în viitorul apropiat (2013-2015) accizele şi eventual să impună o cotă specială de TVA pe carburanţi, energie electrică şi gaz.
La faimoşii “7 lei sau mai mulţi pe litrul de benzină” tot va trebui să ajungem mai devreme sau mai târziu – în afară de cazul ipotetic în care ţi se pare mai convenabil un litru de benzină la 3 lei şi un impozit pe venit de 40%, ca în 2004. Ceva mă face să cred că între impozit şi benzină scumpă, ai alege benzina.
~Nautilus