Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 15.2.2010 28 comentarii

De ce nu am iesit din recesiune in trimestrul patru?

In trimestrul patru al anului trecut economia s-a contractat cu 1.5% comparativ cu trimestrul trei, astfel ca prognozele optimiste lansate de cei mai multi dintre analisti au fost infirmate. Desi INS nu a comunicat si detalii privitoare la factorii care au determinat o asemenea evolutie, putem deduce sursele aceastei scaderi analizand evolutia principalilor indicatori economici in trimestrul trecut.

1. Industria - a fost evident pe plus in T4, indicele productiei industriale calculat ca evolutie fata de luna anterioara si ajustat sezonier, crescand in doua din ultimele trei luni ale anului trecut - click pe graficul alaturat pentru detalii. Industria genereaza aproximativ 24% din PIB.

2. Constructiile - surprinzator, volumul lucrarilor de constructii a crescut in noiembrie cu 3% fata de octombrie si cu 6.9% in decembrie fata de noiembrie (serie ajustata sezonier, deci se elimina impactul cresterii naturale a volumului constructiilor in ultimele luni din fiecare an), acest sector fiind de asemenea pe plus in T4. Constructiile genereaza 8-9% din PIB.

3. Comert si servicii - comertul genereaza aproape 23% din PIB iar T4 a fost in mod cert mai slab decat T3, astfel ca cifra de afaceri in comert plus sectorul auto a scazut in fiecare din ultimele trei luni ale anului trecut. Mai mult, la cum arata luna ianuarie 2010 (vezi doar scaderea cu 80% a numarului de masini inmatriculate), cel mai probabil, comertul va fi pe minus si in primul trimestru al acestui an.

4. Agricultura – nu stim cum a evoluat acest sector in T4, insa in T3 a crescut cu 15.1% fata de T2, astfel ca a atenuat cu aproape 1% scaderea economica inregistrata in trimestrul trei fata de trimestrul doi (fara agricultura, scaderea economica nu ar fi fost de 0.6%, ci de 1.6%, respectiv 6.6% anualizat).

Agricultura fluctueaza hotic de la un trimestru la altul, astfel incat este greu de spus care a fost impactul asupra PIB in trimestrul trecut, insa dupa o crestere de 15.1% in T3, in T4 nu a putut decat sa scada. De mentionat ca agricultura reprezinta aproape 6% din PIB.

5. Alte servicii - aici sunt cuprinse administratia publica si apararea, invatamantul, sanatatea si asistenta sociala, iar ponderea in PIB a acestor servicii publice este de ~13%. Sa nu uitam ca in T4 bugetarii si-au luat zile de concediu fara plata, astfel ca inevitabil a existat si un impact economic din moment ce in zilele respective unele institutii au functionat in regim “de avarie”.

Partea buna este ca Guvernul s-a incadrat in deficitul agreeat cu FMI prin economisirea a peste un miliard si jumatate de lei la buget – ceea ce reprezinta ~1% din PIB-ul aferent T4 -, iar partea proasta este ca aceasta economie la buget a determinat si o restrangere a consumului avand in vedere castigurile mai mici ale salariatilor. Sectorul “Alte servicii” a scazut in mod sigur in T4 fata de T3.

Mai mult, daca in anii anteriori guvernul cheltuia fara masura in luna decembrie, in 2009 nu s-a mai intamplat acelasi lucru.

Cele 5 sectoare mentionate mai sus genereaza 75% din Produsul Intern Brut, restul de 25% fiind format prin aportul activitatilor financiare si imobiliare, respectiv impozitelor nete pe produs, domenii care cel mai probabil au inregistrat o scadere comparativ cu trimestrul anterior, insa nu avem date certe in acest sens.

Concluzie – avem doua sectoare care sigur au crescut (industria si constructiile, 33% din PIB), doua sectoare care sigur au scazut (comertul si sectorul serviciilor publice, 36% din PIB), un sector care cel mai probabil a scazut (agricultura, 6% din PIB), si inca doua sectoare despre care nu avem date (25% din PIB).

In 3 martie INS va publica datele detaliate privitoare la evolutia PIB in T4, iar in momentul respectiv ne vom putea face o imagine mai buna cu privire la sansele pe care le avem de a inregistra o crestere economica in T1.10.

Citeste si: 5 vesti rele si 5 surprize placute in economia Europei

Share

Tags: ,

28 comentarii

  1. Dan Selaru
    15.2.2010, 9:28 am

    Nici cu derivata n-o mai scoatem la capat. :-(

    • Cristian Orgonas
      15.2.2010, 9:32 am

      Dan Selaru: sa vedem cum au evoluat incasarile la buget in ianuarie, asta este un alt indicator economic bun.

    • Flavian
      15.2.2010, 10:34 am

      Intrebare: de ce sunt rosiile rosii ?

      Raspuns: statisticile despre dimensiunea lujerului tulpinii arata ca soarele influenteaza cresterea acestora.

      Intrebare: De ce nu am iesit din recesiune in trimestrul patru?

      Raspuns corect: Pentru ca din “recesiunea” asta n-o sa mai iesim cu modelul economic actual si nici cu sistemul financiar de acum in picioare.

  2. Liviu Sav
    15.2.2010, 9:53 am

    Sansele de crestere economica in T1.2010 fata de T4.2009 tind spre 0 la cum arata acest inceput de an. Constructiile sunt o cauza pierduta avand in vedere conditiile meteo si nu numai. Industria, probabil, va reusi sa stagneze sau sa creasca nesemnificativ. Coemrtul, intotdeauna, in T1 scade puternic fata de T4. Agricultura este nesemnificativa. Cat despre restul compenentelor, nu stiu care ar fi motivele pentru care sa inregistreze crestere.

    Totusi, cred ca T2.2010 va aduce si mult-asteptata crestere fata de trimestrul anterior.

    • daniel-prudent
      15.2.2010, 4:50 pm

      vrem sa recunoastem ca 2009-decembrie s-a lalait pana la 5 dec si dupa 15 dec nu s-a prea muncit??? exista si posibilitatea ca prin intelegeri mutuale sa se faca facturarea in ianuarie 2010! de asemenea unii, care au lucrat cu statul, n-au facturat in 2009 (dupa septembrie) caci nu se stia cine si cum o sa plateasca, si mai ales cand o sa plateasca!

      • Liviu Sav
        15.2.2010, 11:11 pm

        Cine n-a facturat in 2009, nu factureaza nici acum. Cel putin nu pana se aproba bugetele la nivel local, iar asta nu se va termina in primul trimestru.

  3. jeni
    15.2.2010, 10:00 am

    Sa va spun ceva concret. Sunt un antrepenor ,in domeniul comertului cu materiale de constructii . Adevarat , in perioada aceasta de criza , nu am fost foarte tare afectati , pot spune , chiar am avut crestere economica. Mica , dar a fost . Mai departe : luna noiembrie a fost o luna proasta, la limita, a venit decembrie care a mers mai bine (pe fondul campaniei electorale cand trebuiau scosi niste bani negri: cum altfel decat prin demararea unor lucrari in constructii de catre unele firme simpatizante) , totul indiferent cum si cu ce scop a avut ca si rezultat o crestere pe trimestrul patru .
    Dar a venit ianuarie .Dezastru . Acum sa vedeti :costructorii nu mai lucreaza pentru ca nu si-au incasat banii de la stat. A venit frigul si nu se mai poate lucra nici la particular. Nu e de gluma ce va spun: nimeni nu lucreaza, nimeni nu vinde , nimeni nu produce . Nu cred ca trebui sa va mai spun ce inseamna asta . Va puteti inchipui singuri .E un dezastru total , si nu sunt nici pesimista si nici nu fac politica.
    Incasari la buget ?Ma faceti sa rad .

    • elzorab
      16.2.2010, 4:00 am

      domna jeni, ati citi prea mult din ” apocalipsa dupa elzorab “

  4. Ion
    15.2.2010, 11:12 am

    Pentru ca optimismul nu ne scoate din criza – ci MUNCA! EFICIENTA! SERIOZITATEA! Cu astea e mai greu! Asa ca, draga Cristian, remarc tonul tau foarte optimist, constructiv, care de vreo luna a inceput sa cam semene a “limba de lemn” – pacat, pareai interesant la un moment dat. Voi mai urmari blogul tau o perioada – sper sa nu fie prea scurta. O zi buna, altfel!

  5. Flavian
    15.2.2010, 12:01 pm

    E naivitate Ioane, naivitate. Optimistii macar stiu despre ce vorbesc… :-)

  6. Dedalus
    15.2.2010, 12:47 pm

    Nu am iesit din recesiune din simplul motiv ca nu am intrat inca in ea.

    Inceputul recesiunii pentru noi este anul 2010, apogeul va fi pe la sfarsitul lui 2011 si iesirea pe undeva prin 2014-2015.

    Tot invartim cifre statistice, teorii si indicatori. Dar realitatea este ca traim din ce in ce mai prost, din ce in ce mai multi cetateni. Realitatea este ca firmele se inchid si cele care mai raman sunt doar cel care au aranjamentele lor cu ministrii si primarii.

    Acum furam din imprumut. Chestia asta tine cam un an sau doi, dupa care se adinceste diferenta dintre ce avem de dat si ce putem realmente da. Asta din cauza simpla a taierii vacii cu lapte (a se citi sectrorul de afaceri national) in loc de mulgerea ei.

    De ce?

    Pai, e simplu- din lacomie! De ce contractele ministerelor sunt de 5-10 ori mai mari decat suratele lor din mediul privat? Pentru ca spaga procentuala e mai mare dintr-un tort mai mare.

    De ce salariul lui Ionut Popescu este de 180,000 EUR/an? Din lacomie, evident.

    Si asa mai departe.

    Furam de la cei saraci, furam de la copii nostri, furam cat putem de la oricine. Cu banii nu facem nimic, dar continuam sa furam din ce in ce mai mult.

    Chestia asta nu are de-a face cu vreo “criza” sau recesiune, asa ca de-aia nu ne dam seama cum e cu intrarea si iesirea…

    Am intrat intr-o zona a furtului din imprumut, nu intr-o recesiune. Se va “iesi” cand nu se va mai putea fura nici din imprumut.

  7. romania inedit
    15.2.2010, 1:09 pm

    Pai nu putem sa avem o crestere economica solida pana nu cand nu schimbam modelul economic .
    In Romania avem un sector bugetar care consuma resurse considerabile si nu produce decat coruptie , pentru ca toti functionarii publici trebuie sa aiba de lucru , si de aia se gasesc isteti care ” o iau pe scurtatura ” .
    Impozitul forfetar a cocosat firmele , si pentru ca IMM-urile functioneaza la cota de avarie sau au dat faliment , nu are de unde sa fie crestere economica .

  8. Stefan Murgeanu
    15.2.2010, 1:34 pm

    ceva totusi nu imi este clar: de cateva saptamani/luni pur si simplu abea gasesc un loc de parcare la Mall-uri sau la hypermarket-uri, parca este mai rau decat in 2007-2008

    nu stiu care este explicatia, dar nu doar locuri de parcare nu gasesc, ci si caut bine pana sa gasesc o masa libera, iar la casierie (si la hypermarket si la cinematografe) este intotdeauna coada, eu nu mai inteleg nimic

    nu stiu cum este in restul tarii, dar in Bucuresti parca nu ar fi criza deloc, pe bune…

    • AristotelCostel
      15.2.2010, 5:41 pm

      … ar trebui sa se ia masuri.

      … poate ca iesiti ca viteii toti la mall pe 14 februarie, poate ca va imbulziti la cumparaturi la orele 17-18… poate… nu stiu… ceva se intampla… :)

  9. Dan_Bruma
    15.2.2010, 1:39 pm

    Cum, nu stii cine e premier si pe cine avem in guvern?

    • Stefan Murgeanu
      15.2.2010, 1:52 pm

      eu cred ca totusi acest guvern a facut un lucru foarte important: nu a modificat nici cota unica, nici cota TVA; chiar daca numai un antreprenor poate sa aprecieze asta, este un lucru foarte mare

      de alte poticneli si tampenii ale guvernului, mai bine nu comentez… ca nu stiu cat spatiu de stocare are khris platit la hosting :D

      • vio
        15.2.2010, 2:52 pm

        Mare realizare!Nu era mai bine sa creasca TVA cu 1 sau 2 procente si sa reduca sutele de taxe,impreuna cu personalul de colectare aferent,care produc numai paguba?
        De ce nu calculeza cineva eficienta colectarii nenumaratelor taxe,in afara umflarii clientelei politice bugetare?

      • Liviu Sav
        15.2.2010, 3:44 pm

        In schimb, incep sa apara alte taxe, impozite, contributii si costuri parafiscale care sa compenseze praful in ochi primit sub sloganul “Nu ne atingem de TVA si de cota unica”.

        Eu, ca antreprenor, as fi apreciat mai mult un sistem fiscal mult mai predictibil in care sa creasca, eventual, cota unica si TVA-ul, dar sa nu ma trezesc in fiecare trimestru cu o noua ineptie fiscala, de la impozitul minim, la diverse nedeductibilitati, pana la mult-asteptatul CAS pe dividende si altele, pe care nu stiu sa le estimez ca si efect in cash flowul firmelor la momentul la care sunt anuntate, iar cand vad in final efectul ma iau cu mainile de cap.

        Nu mai departe decat impozitul minim, care pentru una din firmele mele reprezinta peste 5% din cifra de afaceri, iar ca sa nu platesc acest impozit ar trebui sa am un profit brut de peste 33% din cifra de afaceri. Mai stau in picioare argumentele de genul “dorim sa eliminam firmele cu pierderi” sau “protejam IMM-urile”? In astfel de conditii, prefer TVA si cota unica de 25%, dar stiu pe ce imi fac calculele.

  10. bogdan
    15.2.2010, 3:57 pm

    Prietene, economia unei tari nu se analizeaza extrapolind ceea ce se intimpla la tine in cartier. Hai sa fim seriosi. Sunt indicatori economici care arata tendinta de crestere/scadere a unei economii. si aia trebuie avuti in vedere, nu impresiile adunate de la vecinii de pe scara.

    • mircea
      15.2.2010, 4:05 pm

      pt orice om asta e principalul indicator – nivelul de trai. Indicatorii economici sunt pt ‘economisti’

      • Gabriel
        15.2.2010, 4:11 pm

        Pt. orice om principalul indicator este cacatul pe care il preiau de la televizor. Daca televizorul le zice ca o duc bine, inseamna ca asa este.

    • Ion
      15.2.2010, 4:50 pm

      Si Grecia a avut indicatori economici foarte frumosi!!!! Si ce bine imi pare acum de Grecia!!! Hai Romania! Hai cu egalarea!!!! Hai ca se poate!

      • gimini
        15.2.2010, 6:30 pm

        Indicatorii aia ai Greciei erau pe hartie :) )) (nu ca ai Romaniei ar fi altfel ;)

  11. Gabriel
    15.2.2010, 4:00 pm

    O sa mai scadem… trebuie sa reincepem de unde am ramas… undeva prin 2000 in RO echivalent cu SUA prin 1800. :D Politicieni, Politicieni vream sa fim f***** in continuare, nu ratati pe nimeni si nimic noi va facem pe plac suntem din ce in ce mai prosti, exact ce va trebuie voua. Mergem la facultati private cu sedii in fose, ca doar trebuie sa avem diploma. Eu am avut 2 angajate care aveau facultate dar nici pe calculator nu reusea sa le dea 1+1 = 2 :D . La facultatea lor 1+1 = 1,3 :D . PS: Va astept in Germania sau Polonia.

  12. Dedalus
    15.2.2010, 4:33 pm

    Perfect de acord cu Liviu Sav!

    Ma bucur ca mai sunt oameni lucizi in marea asta de gainari si lichele.

    Da, si eu prefer un impozit mai mare: fie el si 18% tampeniei aleia de impozit forfetar, care nu face decat sa ma jumuleasca aiurea in trimestrele cand nu am activitate (ca nu am in toate…). Prostie gogonata “evaziunea fiscala din restaurante”- ce “evaziune fiscala?!” Bacsisurile??!!

    Ce ma tot ametesc cu “meninerea impoztului unic la valaorea convenita”??? Nimeni nu e chior: a crescut parafiscaltiatea mai mult decat daca ar fi cescut impozitul.

    Vreau si eu acces la contractele de stat -unde ministerele cu complicitatea Agentiei Nationale pentru Reglemetnarea si Moniorizarea Achizitiior Puvblice si bazat pe inconstienta si neceunoasterea celeor de la Consiliul pentru COnstestatyi au ajuns sa fie dagte numai la firme foarte mari, cu valori supraestiamte, din care evidfent si spaga e mai mare…

    Mersi frumos, nu mi-a crescut impozitul unic, dar ma impoziteaza si cand nu am profit si imi taie accesul la contracte….

    Niste mincinosi ordinari, nimic mai mult. Gratiela iordache si cu Pgea iau sute de milioane de eur de la Fondul Proprietatea… sa fim seriosi, pentru ei iau impozitul forfetar….

  13. elzorab
    16.2.2010, 4:05 am

    da, sistemul fiscal din romania = jaf la scara nationala

  14. Jupanu'
    18.2.2010, 4:10 am

    Ca sa iesi di recesiune mai intai trebuie sa intri ..dupa care urmeza doua contractii si dupa aceea refacerea.
    ..romania n-a intrat in recesiune caci nu a avut cu ce…ce economie are romania? …cu ce sa intre in recesiune ?! cu mitall, renault, omv?…da, companiile astea au resimtit ceva ..pe piata lor de capital..nu pe piata romaneasca…
    se vorbeste de economia romanesca … se folosesc instrumente de monitorizare specifice economiilor de piata …dar care nu au baza de calcul…la noi e’ doar ca la noi …si atit.
    pai voi nu stiti ca de fapt in recesiune statul e pricipalul investitor si dezvoltator de proiecte publice?..atunci se construiesc noi strazi noi poduri se fac amenajari de imortanta nationala…se dezvolta !!! mai uitati-va prin istoria recesiunilor mondiale.
    ..la noi sint fonduri decit pentru furat …nici gropile nu se astupa …asadar ce-i aia recesiune ?!

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente