Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 9.2.2010 108 comentarii

Cand vor ajunge romanii sa castige cat castiga nemtii? Probabil niciodata!

Orice roman care se respecta viseaza ca peste o perioada de timp mai lunga sau mai scurta, sa ajunga la un venit similar cu cel al unui german, mai ales daca luam in considerare faptul ca multi dintre nemti nu sunt nici mai destepti si nici mai productivi decat noi, insa au avantajul ca s-au nascut “acolo”, nu “aici”.

Va ajunge vreodata salariul mediu in Romania la nivelul celui din Germania? Nu cred, si am sa demonstrez mai jos de ce. Pentru inceput, sa vedem cum stam in comparatie cu vecinii nostri unguri, cehi si polonezi.

I. Romania versus Cehia, Ungaria si Polonia

In anul 2000, venitul mediu brut lunar in Romania era de 2.840.000 lei vechi, respectiv echivalentul a 142 euro. In acelasi an, cehii castigau lunar echivalentul a 371 euro, ceea ce inseamna ca venitul romanilor reprezenta 38% din cel al cehilor.

In 2009, venitul mediu brut a ajuns la 478 euro in Romania si 865 euro in Cehia, astfel ca romanii castiga acum 55% din cat castiga cehii. Cu alte cuvinte, in 10 ani am recuperat aproape o treime din diferenta care ne despartea de cehi.

Daca facem o comparatie cu Ungaria, in 2003 un salariat roman castiga 43% din cat castiga un salariat maghiar, iar in 2009 procentul a crescut la 62%. Daca ne comparam cu polonezii, procentul a fost de 40% in 2004 si 57% in 2009, detalii in graficul alaturat, click pe imagine pentru detalii.

Concluzie – este posibil ca peste 10-12 ani, venitul mediu al unui salariat roman sa fie relativ similar cu cel al unui salariat maghiar, ceh sau polonez, insa evolutia venitului va depinde foarte mult de evolutia economiei romanesti.

II. Romania versus Germania

In 2000, un salariat german din sectorul industriei castiga anual 34.400 euro brut, in timp ce un roman castiga 1.700 de euro, ceea ce inseamna ca venitul romanului reprezenta doar 4.9% din cel al neamtului. In 2008, procentul a crescut la 14.5%, veniturile anuale brute fiind de 6000, respectiv 41.500 euro. In 2009, este de asteptat ca ponderea sa scada usor datorita devalorizarii leului in fata euro.

Concluzie – in 10 ani am recuperat 10% din diferenta, iar daca vom pastra ritmul, prin 2100 vom ajunge si noi sa avem venituri similare cu ale nemtilor, insa orizontul de timp este atat de indepartat, incat cel mai probabil, nu ii vom ajunge niciodata din urma.

Pentru a intelege de ce aceasta diferenta scade atat de greu, sa vedem ce s-a intamplat cu Spania si Portugalia.

III. Spania si Portugalia versus Germania

Spania si Portugalia au aderat la UE in 1986, deci in urma cu 24 de ani. In 2007, venitul mediu brut al unui angajat care lucreaza in industria spaniola era de 22.000 de euro anual, ceea ce reprezinta doar 55% din venitul unui muncitor german. In 1997 procentul era de 46%, iar daca ritmul se va pastra, Spania va ajunge din urma Germania in 2040-2050.

Mai mult decat atat, in 2008, venitul mediu al unui spaniol era cu 34% mai mic decat media UE, 63% din muncitorii spanioli fiind platiti cu mai putin de 1.100 euro pe luna.

In Portugalia, un angajat din industrie a castigat in 2007 aproximativ 15.500 euro brut, ceea ce reprezinta doar 40% din castigul unui german. In 1997, procentul era de ~25%.

Concluzie: dupa 24 de ani de la integrarea in UE, salariatii spanioli si portughezi nu castiga mai mult de jumatate din cat castiga un salariat german. Prin urmare, ne putem si noi astepta ca in urmatorii 50-60 de ani, angajatul roman sa ajunga la un venit mediu brut echivalent cu 70-80% din venitul mediu inregistrat in Germania. Ce se va intampla mai tarziu…vom vedea. :-)

PS: discutam despre veniturile medii la nivelul tarii, altfel exista sectoare economice in care castigurile romanilor depasesc deja 25-40% din cele ale germanilor (IT spre exemplu, sau unele pozitii din multinationale).

Share

Tags: , ,

108 comentarii

  1. vala
    9.2.2010, 9:26 am

    de bun simt ar fi ca romanii sa castige ca nemtii cand vor lucra ca nemtii … si toti stim ca asta nu se va intampla niciodata …

    totusi romanii vor castiga cat nemntii extrem de repede: la urmatoare bula … e drept ca nu va tine mult si ca dup-aia va urma obstescul sfarsit … dar trebuie sa fim optimisti … macar vom muri cu burta plina :)

    • G
      9.2.2010, 10:51 am

      Corect, nemtii nu sunt mai destepti ca noi.

      Dar isi folosesc desteptaciunea in primul rand. tocmai ca sa creasca productivitatea, nu ca sa isi traga tzepe.

      Ei isi fac datoria cu destul de multa buna credinta. Pe cand ne putem si noi lauda cu asta, in aceeasi masura? Dar sincer!

      Si sunt mai productivi ca noi, si fac in mare majoritate munca de calitate, asa cum doar o minoritate dintre romani o face.

      Salariile sunt mult mai mari poate in gastronomie, dar nu sunt atat de imense pe cat se crede in Romania in multe domenii, cel putin nu in domeniile “superioare”.

      Asta pt ca in Germania sunt taxe mult mai mari, aproape 50% din salariu se duce pe ele. In Romania ramai cu mult mai mult netto din brutto, si pana la urma netto e cel cu care ramai, asa incat diferentele nu sunt asa dramatice.

      Ca sa nu mai vorbim de suplimentele de salariu la negru, despre masina de la firma cu benzina inclusa, de tichetele de masa etc.

      • ombilic
        9.2.2010, 11:04 am

        Draga cititorule de blog. Aproape orice popor european este mai destept ca noi si nu pentru ca ei ar fi genetic inzestrati cu podoabe cefalorahidiene dintr-un alt aliaj ci pentru ca noi suntem prea prosti. Suntem un popor de oameni: slabi de inger, prost educati, calici, saraci, hoti si cioflingari.

      • Nok
        9.2.2010, 11:25 am

        ombilic – bine zis. Inteligenta unui popor se masoara prin realizari, nu “vise”. Oricum nici cu IQ-ul mediu pe tara nu stam prea bine. Undeva dupa Bulgaria, la coada clasamentului, dupa masuratorile de acum cativa ani ale unei universitati engleze.

    • Analitix
      9.2.2010, 12:43 pm

      excelenta asta cu bunul simt si cu romanii…..m-am prapadit de ras. noi nu prea avem legaturi stranse cu bunul simt…
      sa inteleg ca astepti urmatoare bula repede. si devastatoare din cate rezulta din comentariu. ai trait o criza degeaba…n-ai inteles nimic…stai jos!
      daca vom castiga ca nemtii vreodata este pentru ca si-au dat ei obstescul sfarsit si nicidecum altfel. avem insa sansa sa mai reducem din diferenta.
      dar nu stiu ce atata agitatie. pana in 2012 nu mai apucam sa facem mare lucru. eu propun sa ne indatoram acum la maxim…sa cheltuim tot pana in 2012 si pe urma sa asteptam….cu cate un Heineken in fata…

      • vala
        9.2.2010, 12:54 pm

        @ analitix

        crezi, in mod eronat, ca asta e cea mai mare criza de care e in stare omenirea … pai te inseli … si dupa urmatoarea bula ( aia la care romanii vor castiga cat nemtii ) o sa vezi cruda realitate … viata bate filmu’ , chiar si in materie de crize …

        cand oamenii au inventat avionul, contemporanilor de atunci li s-a parut ceva extraodinar dupa care oamenii au mers pe luna, au inventat internetul, telefonia mobila si CDS-urile … pai imagineza-ti niste inventii exponentiale fata de astea ca sa vezi ce dimensuni va avea urmatoarea criza … faptul ca romanii vor castiga cat nemtii mi se pare un lucru evident … just wait …

  2. nelu
    9.2.2010, 9:26 am

    in germania patroni nu sau facut multimilionari in euro in cativa ani ca in romania respecta muncitori si ii platesc corect la noi este invers daca se poate patronul sa traiasca bine iar muncitorii cum pot

    • ombilic
      9.2.2010, 11:07 am

      In Germania patronii nu angajeaza toate putorile si gunoaiele de pe la sate ce stau in lopata sau la umbra teiului cand fac drumuri si autostrazi.

    • timisorean
      9.2.2010, 8:43 pm

      mai draga, ai fost in Germania sau crezi si tu ce ai auzit de la altii? Mi se pare ceva nou ca patronii din germania platesc pe muncitori cum trebuie ;) In primul rand, patronii platesc statul pentru a beneficia de anumite surse, tu cum crezi ca functioneaza sistemul “democrat”? Muncitorii sunt la fel de prost platiti ca la noi si muncesc mult mai mult ;) Stai si tu 18 ani ca mine acolo si mai vorbim, nu m-am intors degeaba in tara sa merg in Romania la facultate.

  3. Garett
    9.2.2010, 9:51 am

    I-am depasit deja pe nemti!
    La preturi!

    • Meputo
      9.2.2010, 9:56 am

      Da un exemplu ! Sau… nu stii?

      • gabi
        9.2.2010, 10:26 am

        Un exemplu : untul de masa e mai scump in Romania . Si nu pot sa cumpar margarina la copii pt ca e toxica !

      • alicuza
        9.2.2010, 10:52 am

        Vrajeala! Costa untul in Romania mai mult de 4-5 Lei? Si nu ma refer la untul de import din Germania, ala normal ca e mai scump.

      • alicuza
        9.2.2010, 10:56 am

        Acum am verificat: Untul Albalact e 4.5 Lei. De unde pana unde mai scump decat in Germania?

      • Garett
        9.2.2010, 1:07 pm

        Pai cam toate alimentele sunt la acelasi pret sau ceva mai scumpe in Ro.
        Eu “m-am lovit” de cafea, speck, si am remarcat si la detergenti.
        Nu mai vorbesc de calitatea diferita.
        Uite un ex. concret: Pringles in De era 1.67 Euro in Ro e 8.70.

      • alicuza
        10.2.2010, 4:43 am

        Normal, pentru ca sunt de import, iar cursul Leu-Euro nu este neaparat favorabil. Dar daca vorbim de produse autohtone, preturile sunt mai mici in Romania.

      • Garett
        10.2.2010, 8:55 pm

        Tu scrii din auzite, nu?
        News flash: Pringles sunt “din import”si in Germania!

    • krokodilu polar
      9.2.2010, 12:02 pm

      Aici in Finlanda untul Milbona (german) costa cam 60 de centi pachetul de 250 grame. Untul finlandez e putin mai scump (dar si mai bun), costa cam 1.40 – 1.50 euro pachetul de 500 grame.

      In Romania untul e extrem de scump, mai scump decat in cele mai scumpe tari UE.

      Sa nu omitem nici ce salarii iau lucratorii din magazin, salarii ce se reflecta in pretul produsului vandut. In Romania, salariile fiind mici, ar trebui sa nu influenteze prea mult costul produselor vandute.

      • stockmann
        9.2.2010, 2:55 pm

        LASAMA CU PRETURILE DIN FINLANDA STAU DE 20 DE ANI SI STIU IN GERMANIA CEA MAI IEFTINA BERE DE 0,5L E 0,19 EURO IAR LA ALEPA E 1,20 EURO 0,33. AM 1000 DE EXEMPLE DACA VREI CUNOSC GERMANIA CA ROMANIA SI FINLANDA………. DACA VREI VORBIM PINA MIINE OSLOVICTOR@YAHOO.COM

      • Tomis
        9.2.2010, 8:29 pm

        Krokodilu: Este mai scump (anumite produse) chiar decit in America, ceea ce imi indica piata internationala preferentiala pentru Romania unde prteturile sunt umflate inadins, din motive vechi cu efecte ce nu au fost schimbate dupa revolutie.

        Nu preturile sunt insa ce propune Khris discutiei, cit mai ales schimbarea atitutinii lui in privinta cit de deshtepti si PRODUCTIVI sunt romanii luati individual in comparatie cu germanii. In acest articol Khris afirma ca “multi dintre nemti nu sunt nici mai destepti si nici mai productivi decat noi”. Cind discuta salariul mediu al romanilor si aduce un astfel de argument nu inseamna ca s-a referit la un fapt sporadic si neimportant in acea comparatie, ba, mai degraba, la un fapt real manifestat la media populatiei romane si germane cel putin, un fapt demn de luat in consideratie ca atare, anume si iarasi: “multi dintre nemti nu sunt nici mai destepti si nici mai productivi decat noi”.

        Spre deosebire de nenumaratele ori in care Khris explica probleme vitale ale economiei romanesti si nivelului de viata individuala si in medie in Romania prin lipsa productivitatii “necesare” si intelegerii oamenilor ca “trebuie” sa gindeasca si actioneze altfel decit o fac pentru a iesi din criza si trai mai bine (dovada de prostie atita vreme cit altii ar intelege cum sa faca si sa actioneze incit sa traiasca mai bine decit romanii in discutie), este imbucurator sa observ cum Khris isi schimba opinia chiar din primul paragraf.

        In caz ca dl. Khris a afirmat acelea in mod involuntar ar fi pacat pentru credibilitatea lui in ceea ce ma priveste personal, precum si “multora” dintre cititorii lui.

        In caz ca dl. Khris a afirmat acelea in mod voluntar, nu pot decit sa fiu de acord cu afirmatia lui si sa remarc cu placere evolutia pozitiva a autorului in modul in care gindeste despre nivelulele de prostie si productivitate ale romanului mediu luat in comparatie cu germanii si, prin ei si exemplul lor, cu toti europenii si cetatenii celorlalte tari cu economii mai bune decit cea romaneasca si niveluri de viata mai ridicate decit ale romanului (mediu).

      • catalin
        11.2.2010, 5:54 pm

        krokodilu’ polar, Milbona este cel mai ieftin produs vandut de cel mai ieftin discounter de pe piata (Lidl). Si pretul tau este valabil doar daca Lidl are vreun discount, nu e pretul standard de raft (care e 1.09 sau 0.99 / 200 g in functie de in ce parte a Finlandei esti). Sa comparam mere cu mere si pere cu pere – brand name cu brand name, si brand de ultra-discount cu brand de ultra-discount – la super-oferta in locuri gen Plus gasesti unt la 2.50 sau 2.90.
        Dar ofer si preturi alternative – un kg de piept de pui proaspat dezosat, in ro (oferta) – 17.49 (4.25 eur), in SE – 65 kr (6.5 eur, congelat, discount), in FI 7 eur (discount, congelat). O bere, in SE – 1.5 euro, in FI – 2 euro (plus monopolul), in RO – 0.5 euro… si tot asa

  4. Handelsblatt
    9.2.2010, 9:51 am

    Cateva comentarii:
    1. Tehnica si tehnologia au aparut in Germania si NU in Romania. Au un avans tehnologic de cel putin 40 de ani fata de Romania, acum 20 de ani era si mai crunt: diferente de 100 de ani (pentru cine nu crede, sa studieze cum se obtinea otelul in combinatele Romanesti=dupa metodele lui Krupp=tehnologia din 1900!!!) .
    2. Productivitatea este (mult mai mare) mai mare in Germania decat in Romania (nu vorbesc aici de DISCIPLINA si de CULTURA=valori in care cred nemtii=lucrul temeinic si bine facut pana la capat (alta paranteza pentru a intelege ce inseamna valori: comparati Dacia berlina aia 1400 cu un Mercedes-Benz si o sa intelegeti instantaneu la ce ma refer aici)).
    3. Puterea financiara este ENORMA fata de Romania (exista companii germane care produc anual mai mult decat INTRAGA ROMANIE) sau inca: toti banii din Romania=o banca mica, regionala din Germania.
    4. Nu in ultimul rand, au conducatori muuult mai inteligenti si mai patrioti decat Republica de pe Dambovitza.
    Concluzie: Nu vom avea niciodata salariul din Germania, decat daca emigram in Germania.

    • Meputo
      9.2.2010, 9:59 am

      Nu mai e Germania ce a fost. Cine lucra cu nemtii stie ce vorbesc

      • Alex
        9.2.2010, 10:12 am

        Meputo, ma faci sa rad! Bine ca e Romania mai breaza!

        Eu “lucrez” (nu “lucru”) cu nemtii, si stiu despre ce vorbesti. Dar nu stiu daca tu stii sigur despre ce vorbesti. Ce a fost Germania si nu mai e acum? Da, industria, management-ul, politica firmelor evolueaza, se schimba… Pana si o companie de familie cum este Haribo, de exemplu, angajeaza manageri din marea jungla a industriei finantelor, ca sa ramana competitivi…

        Dar oricum, sa spui “eheeei, nu mai e Germania ce a fost, fratilor…” e undeva in liga “moaaama, ce bine ne merge noua in Romania, ca nu suntem asa indoctrinati si robotici ca prafurile alea de nemtzi…”

        LOL.

      • gechi
        9.2.2010, 10:30 am

        - alimente : Germania are doar 7% TVA si o concurenta fantastica, ceea ce se traduce prin preturi mici si calitate ridicata la produse gen 50ceenti/1l lapte, 4euro/kg piept de pui, 5 euro/kg pulpa sau cotlet de porc, 1euro/kg rosii etc. Si ti-am dat exemple de produse pe care le poti cumpara fara teama ca nu le poti manca pe urma din cauza calitatii proaste.
        - masini second hand (:-o;
        - produse electronice si elecrocasnice;

      • alicuza
        9.2.2010, 10:59 am

        Cand ai vazut tu kg de rosii in Germania la preturi de sub 2€, sau laptele sub 1€/l? Numerele astea le scoateti din burta sau de unde?

      • Cipri
        9.2.2010, 11:45 am

        “Cand ai vazut tu kg de rosii in Germania la preturi de sub 2€, sau laptele sub 1€/l? Numerele astea le scoateti din burta sau de unde?”

        Am vazut si mai ieftin. Poti sa ie lapte de la REWE, o marca mai ieftina “Ja” cu 38 de centi. Sunt in Germania produse petru toate buzunarele. Daca esti pe lowbudget te duci la Penny, Plus si iei laptele si untul sub un euro. Nivelul urmator ar fi Lidl. Mai departe…REWE…samd.

      • andrei
        9.2.2010, 11:51 am

        Daca in Franta eu cumpar la 0.55 litrul de lapte si rosiile la 1.5 kg…si asta iarna…
        Eu cunosc nemti care zic ca e foarte scumpa mancarea aici in Franta deci…
        Daca nu credeti dati o fuga prin Germania sau Franta.

      • krokodilu polar
        9.2.2010, 12:05 pm

        @alicuza
        In Finlanda (la magazinele LIDL) laptele nemtesc Milbona UHT costa 55 centi litrul deci in Germania nu are cum sa nu fie mai ieftin.

      • dan
        9.2.2010, 12:54 pm

        @Meputo, eu lucrez cu nemtii, e vb despre software, si pot sa iti spun ca sunt niste tipi super tehnici, inteligenti si seriosi…la noi, la romani, chiar daca sunt multi dotati dpdv intelectual, fac uneori treaba de mantuiala, pe principiul “las ca merge si asa”.
        am avut ocazia sa lucrez si cu americanii:), de fapt erau pe acolo si paki si indieni, o experienta groaznica (dezordine in proiecte, lacune serioase dpdv tehnic, etc)

      • Lau
        9.2.2010, 1:04 pm

        Azi dimineata am cumparat din REAL 1L lapte u 56 de centi (1,8 % grasime). Locuiesc in Germania

  5. Cocolores
    9.2.2010, 10:18 am

    Analiza din articol mi se pare un pic superficiala.Cresterea de care se vorbeste a salariilor romanesti nu va fi neaparat la fel de semnificativa si in viitor. Comentariul foarte bun scris de Handelsblat.(care de fapt este un ziar german).
    Mi-am adus aminte cu ocazia asta de un banc de pe vremea comunismului:
    Sedinta la CC al PCR:
    -Tovarasi , in urmatorul cicinal o sa-i ajungem pe nemtii din urma si poate o sa-i si depasim!! Aplauze puernice….
    Cand se facu liniste se anunta la cuvant un tov. din spate care vrea sa-si spuna parerea:
    -Tovarasi sunt de acord sa-i ajungem din urma, dar ar fi bine sa nu-i dapasim ca ni se vad pantalonii rupti in cur!

    • ana
      10.2.2010, 2:46 pm

      Super bancul si potrivit cu situatia noastra.

      Dar ca sa vb serios, aici nu este vorba de cat costa sau nu costa produsele si serviciile in Romania si in Germania sau oricare alta tara. Aici este vorba de oameni, de educatia primita, de mentalitate. Cand la noi o sa inceteze mentalitatea ca “statul trebuie sa dea” , “statul trebuie sa faca”, “lasa ca eu am muncit destul”, “x-ulescu are mai mult ca mine deci fura”….etc., atunci s-ar putea sa ne apropiem si noi de nemti. Dar din moment ce marea majoritate a romanilor merg la servici ca sa aiba de unde veni, si muncesc doar ca asa trebuie, fara sa inteleaga ca in functie de cum muncesc pot primi sau nu bani sau baneficii; nu o sa se intample nimic. La noi romanul are o grija: ca patronul se imbogateste si el nu, dar daca e asa de usor sa fii patron si sa fii bogat….cine-l tine??? Si daca nu am mai putea de grija celorlalti, si daca la sfarsitul programului nu am mai rupe usa la plecare, exact la fix…. Si exemplele pot continua. Putini sunt cei care muncesc cu simtul raspunderii, chiar daca nu e firma lor. Ca sa nu mai spunem ca multi au program de 8 ore la servici si pe urma merg acasa, unde au sau nu au treburi gospodaresti, dar au grija sa se planga ca nu le ajung banii. dar cati isi iau si un part time ca al doilea job? Chiar daca asta inseamna oboseala mai mare si sacrificii? asa ca nu are rost sa ne uitam in stanga si in dreapta peste “gard”, sa vedem ce fac altii. Plus ca, din cate tin minte, granitele nu sunt inchise, nu? Pe cine tin puterile e liber sa mearga. Numai ca noi suntem campioni, printre altele si la “plans de mila”. Nu stiu daca mai exista alt popor care sa-si planga atat de mila. Daca o ducem asa prost cu totii cum de nu am vazut pe nimeni mort de foame pe strada pana acum?? Aaaa, dar daca nu ne permitem toti cate o masina de lux, un apartament (chiar daca multi in strainatate stau cu chirie…), carne la fiecare masa (chiar daca nu-i tot timpul sanatos) asta inseamna ca suntem vai de capul nostru. Prin profesia pe care o am si experienta de lucru am observat un lucru: exact cei care au se plang cel mai tare.

  6. adi
    9.2.2010, 10:21 am

    Diferenta majora si insurmontabila dintre Romania si Germania nu este data de nivelul tehnologic ci de mentalitatea oamenilor de pe strada:
    1. Disciplina muncii: in Germania nimeni nu sta pe yahoo messenger in timpul muncii desi retelele nu blocheaza accesul la astfel de servicii. Lumea isi vede de treaba.
    2. Simtul civic: in momentul in care cineva fumeaza in statia de metrou este atentionat politicos ca nu este permis si in mare parte din cazuri se conformeaza. Le fel si cu aruncatul gunoaielor pe jos.
    3. Respectul fata de organele statului: in marea majoritate a cazurilor politia este acceptata de populatie. Nu se da spaga si nu se ia spaga. Faptul ca Politia patruleaza cu masini si oameni in civil nu e perceputa ca spionaj ci ca modalitate eficienta de a combate criminalitatea.
    4. Nu in ultimul rand trebuie subliniat faptul ca dupa terminarea celui de-al 2-lea razboi mondial lumea care mai era in viata a iesit pe strazi si au inceput sa curete si sa scoata molozul cu mana, inclusiv femei, copii, batrani. Nimeni nu a asteptat ca mai intai sa faca statul ceva sau sa vina bani de la americani.
    Si la ei se cuipeste pe unde se poate insa furat in stilul asta mare ca in Romania nu exista.
    5. Lumea incearca sa puna bani la ciorap si mai degraba nu isi ia televizor de 1 m diagonala decat sa faca un credit.
    6. Nemtii sunt mandri de masinile lor dar nu sunt fitosi: de aia nu isi cumpara Passat si Audi ca sa arate la lume cat de bazati sunt ei. Foarte multi si-au luat Logan si cu restul de bani au facut ceva mai inteligent.
    Punctele mentionate mai sus si bineinteles si altele ma fac sa fiu sigur ca d.p.d.v. mental nu vom ajunge Germania niciodata din urma.
    Din pacate investitiile nu sunt suficiente pentru a scoate o tara din noroi, daca oameniii nu sunt pregatiti sa puna umarul. De exemplu Italia: investitii au fost si vor mai fi, bani ar fi, dar faptul ca seamana cu romanii mai mult decat le place sa recunoasca nu le-a permis sa ajunga Austria sau Germania din urma. La fel si Spania sau Grecia.

    • gechi
      9.2.2010, 10:36 am

      foarte bine spus. Ca si concluzie, diferenta e data de urmatoarea situatie: cand ceva nu merge bine, nemtii pun mana si rezolva problema, in timp ce romanii se plang ca nu le rezolva statul problemele.

      • Neamtul
        9.2.2010, 10:52 am

        Adi … tu ai trait si ai muncit in Germania? vad ca ai o parere idealista despre muncitorul german si ce face el in timpul prg de lucru! :) Sa-ti spun ca in Germania sindicatul poate sa schimbe un sef pentru ca a pus un om cu monitorul calculatorului indreptat spre ceilalti colegi? iata adevaratul motiv ptr care in Germania se plateste mai bine: SINDICATELE PUTERNICE. cand nu au sa mai fie sindicate puternice … nu au sa mai fie nici ei bine platiti! si deja incepe …

      • adi
        9.2.2010, 10:58 am

        sunt in germania din 1997. Am studiat atat in Romania cat si in Germania si acum muncesc intr-o “multinationala”.
        Cei drept am in jurul meu doar absolventi de studii superioare.

      • Goran
        9.2.2010, 12:01 pm

        Asa e si la noi in multinationale :) De fapt ceea ce-ai spus e ceea ce ai vazut prin comparatie acum, in perioada asta. Germanii au iesit sa curete dupa razboi din intertia sistemului represiv. In plus au avut un plan Marshall si bani multi bagati in fundul lor. Romanii erau si ei la fel in perioadele de calm si bunastare. Nu firea romanilor este de vina, comparatiile astea sunt artificiale si superficiale. Daca ne uitam in 92-92 vedem o diferenta mare la noi. Incet incet lucrurile or sa mearga bine, daca punem umarul. Ceea ce se poate face si muncind afara dar apoi aducand experienta in tara. Doar plecand definitiv ca sa traim mai bine ne ia dreptul de a mai critica. Cel putin daca avem bun simt.

      • adi
        9.2.2010, 12:19 pm

        @Goran
        Nu mai era nici un sistem represiv. Le era la toti clar ca “Sefu’ ” murise cel tarziu cand au pus mana rusii pe bunker. S-au apucat de munca ptr ca au vrut sa ridice tara acolo unde fusese inainte de dictatura.
        Planul Marshall – a fost un ajutor bine-venit; pentru asta i-au tinut la ei pe americani pana in anii ’90 si crede-ma nu s-au bucurat de prezenta lor. Romanii au avut si ei o situatie similara, cand investitorii vroiau sa faca autostrazi dar noi nu ne-am vandut tara.

        Cu plecatul definitiv din tara e astfel: daca s-ar intoarce toti romanii din Vest inapoi acasa (si s-ar incapatana sa ramana), am accelera evolutia cu 10 ani. Adica i-am ajunge pe nemti din urma undeva prin anul 2070-2090 daca situatia de fata ramane la fel si in urmatoarea suta de ani, ceea ce e foarte putin probabil.
        Prin urmare nici noi si nici nepotii nostri nu am ajunge la nivelul de trai pe care l-am avea IN MOMENTUL ACESTA daca raman in vest.
        Si hai sa fim sinceri, pentru ce sa imi chinui nepotii pentru un vis de-al meu?
        Eu am plecat in Vest la mijlocul anilor ’90 si nu doresc sa ma intorc. Mi-am facut o viata si pot sa traiesc cat de cat civilizat fara sa fur sau sa fac bisnita.

        Copiii mei se bucura de asistenta medicala de calitate, si vor porni in viata dintr-un punct in care eu nu voi putea ajunge niciodata: cetatean cu drepturi depline a unui stat civilizat.
        Nu vor trebui sa se milogeasca pentru vize de calatorie din cauza ca tiganii romani au devastat respectivele state.
        Muncind normal isi vor permite sa mearga oriunde in lume.
        Daca ei vor “simti chemarea” Romaniei, sunt liber sa se stabileasca “back to the roots”.

      • Goran
        9.2.2010, 12:29 pm

        @Adi Chestie de optiune. Dar cineva trebuie sa faca si aici ceva. Daca doar lovesti calul cu biciul si nu-l inveti si n-ai grija de el, nu poti decat sa-l omori. Schimbarile la nivelul populatiei tin de multe. Incet incet o sa fie bine si aici. Am fost si acolo si stiu cum e. Diferenta e mult mai mica decat fac unii sa para. Iar unele chestii sunt deja inferioare acolo.

  7. liviu
    9.2.2010, 10:28 am

    o sa ajungem sa castigam cat castiga nemtii cnd o sa si muncim ca ei. cand o sa avem conducatorii lor care sa vrea binele tarii si binele propriu…
    cu alte cuvinte: niciodata! dar este numai si numai vina noastra

  8. George
    9.2.2010, 10:34 am

    Daca Romania ar face schimbari in modul in care e condusa, am avea sanse bune sa ajungem Germania din urma in 25-30 de ani. Germania este un stat in declin, tineretul de azi a crescut in puf, nu are spiritul muncii, nu au conostinte, sunt obisnuiti cu usorul. Chiar si Germanii mai vechi nu sunt adaptati economiei globale. Sunt inflexibili, neadaptabli la situatii noi, sunt foarte fixisti. In medie daca comparam plebea germana cu cea romana, pot sa spun ca germanii sunt mai civilizati si ceva mai organizati, dar daca e sa compari “one on one”… un german cu un roman…nu cred ca exista mari diferente… chiar as putea spune ca romani sunt mai adaptabli, mai flexibili, gasesc solutii si rezolva probleme neasteptate mai bine de cit un german.. car nu face de cit sa spuna ca nu stie.. sau ca in manualul de instructiune nu scrie cum se face si gata…

    Tehnologia inalta, Calitatea produselor si eficienta produictiei este generata de baza de echipamente net superiore ale germaniei fata de romania. Asta la rindul ei esta datorata faptului ca Germania are inflatie scazua si dobinzi mici la credite. Daca romanii ar putea sa ia credite cu 2-3% ar putea si ei sa cumpere tehnologie avansata care ar face competitie cu succes germanilor atit din punct de vedere tehnologic- calitate cit si al productivitatii iar salariile in timp ar creste deoarece resursa limita in calea profitului nu ar mai fi banii ci oamenii si cunostintele lor.

    Ca sa ajungem Germania din urma solutia este mult mai simpla de cit s-ar crede. Introdus in constitutie ca:

    1. Statul nu are voie sa aibe deficite bugetare, la fel si ori ce alta autoritate locala ori statala.

    2. Statul nu are voie sa ia de la un cetatean mai mult de 33% din venituri totale (aici ma refer la toate taxele obligatorii respectiv cei 50% pe fond de salarii, 19% tva, etc..).

    3. Banca Nationala sa nu aibe voie sa mareasca baza monetara iar masa monetara sa fie tinuta strict sub control pentru a nu genera bule speculative.

    4. Imbunatatirea legislatiei astfel inct ea sa fie clara, si sa elimine favoritismele legislative acordate unor grupuri de interese ce in larg sens obstructioneaza buna functionare a pietii.

    • adi
      9.2.2010, 10:45 am

      Partial ai dreptate: sunt fixisti si uneori inflexibili. Dar cand se apuca de facut o treaba o fac calumea.
      Tineretul german e clar inferior tineretului din Romania pana la bacalaureat. Situatia se schimba dramatic in facultate unde trebuie sa inveti pe branci ca sa poti lua examenele. Tot avansul romanilor se pierde in 3-4 ani in favoarea nemtilor.
      La ei la examenele de licenta nu exista asa-numitele “subiecte de licenta” pe care trebuie sa le pregatesti ci se da examen din… tot. In felul asta nu se invata ca la romani doar ptr sesiune ci se invata ca sa ramana ceva in cap ptr licenta. E cu totul si cu totul alta calitate a procesului de invatare.
      In momentul in care au iesit de pe bancile universitatilor, nemtii sunt mult mai pregatiti sa faca fata pietei muncii decat romanii care au teancul de diplome facute la universitati particulare si de fapt nu stiu nimic.
      Bine-inteles ca exceptiile confirma regula: Informatica, AC de la noi raman inca niste solutii competitive.

      Tehnologia – se poate cumpara, ce-i drept, insa daca nu stii sa o folosesti pe degeaba o ai: au fost incercari de a cumpara pur si simplu fabrici nemtesti si de a le repune in functiune in China sau America de Sud. Unii s-au gandit ca poate le repornesc singuri: pana nu au venit nemtii sa le porneasca calumea, au mers cu jumatate din randament.

    • Cocolores
      9.2.2010, 11:13 am

      Georgele draga sunt convins ca n-ai fost in Germania nicodata sau daca totusi numai scurt cu mamica la cules ‘Spargel’.
      Vreau numai sa-ti spun asa pentru cultura ta generala ca Germania este una din cele mai mari puteri economice si pana anul trecut cel mai mare exportator industrial de pe glob.(Intrecuta acum cu putin de China)
      Crezi ca se poate daca asa cum spui tineretul nu are cunostinte si nu are spiritul muncii(ma faci sa rad) si ca sunt inflexibili?
      Ca romanii sunt mai flexibili este adevarat fiind nevoiti de conditii sa se ‘descurce’. Nemtii sunt insa specializati pe domeniul de activitate si isi fac treaba perfect.
      Concluzia: Romanul se pricepe la mai multe si le face pe toate superficial, iar neamtu la mai putine dar le face foarte bine. Cine e mai castigat?
      A spus deja cineva inaintea mea: ‘Romanii vor castiga comparativ cu nemtii daca lucreaza in Germania’.
      Apropo, pentru ca mi-am pus de curand antena pentru romani am avut onoarea sa fac cunostinta cu noua cultura reprezentata de postul OTV si de cunoscutii artisti Guta, Ady Copilul Minune si noua stea a filmului romanesc Sorinel Copilul de Aur.
      Cred ca ar trebui sa-ti canalizezi cercetarile in aceasta directie si sa lasi politica economica pentru altii care se pricep.

      In rest numai de bine!

      • George
        9.2.2010, 11:21 pm

        ADI: De acord in legatura cu facultatea, la ei e mult mai buna ca la noi… unde nu se invata mare lucru… dar omiti o chestie… la ei ca si la noi ce inveti 98% e fara folos… neaplicabil.. asa ca .. tot una… .. vorbesc din experienta proprie…. meseria o inveti din practica .. nu de la scoala… iar super expert intr-un domeniu devii din pasiune nu ca ai bagat n doctorate ori unde….

        Cocolres: E clar ca esti un x compatriot care locuieste in germanica… imi pare rau pentru tine fratioare… mai mult nu pot spune…. poate in timpul liber citesti si tu ceva statistica demografica si vino inapoi si spunemi peste 2 generatii… cu ce o sa se imbrace nepotelele tale… “burka” parca se spune.. nu?

  9. marian
    9.2.2010, 10:42 am

    Foarte interesant articolul si bine documentat.Felicitari.Ar fi interesant daca ai putea sa refaci articolul dar de data asta cu salariile nete.Lucrez in Germania si salariul meu net este de aproximativ 65% din cel brut iar asta pt ca sunt casatorit.Daca nu as fi casatorit salariul meu net ar reprezenta aproximativ 60% din cel brut.Daca as mai plati si cotizatia la biserica salariul meu net ar fi cu inca 6% mai mic.

    • Lau
      9.2.2010, 1:17 pm

      Deacord cu tine … eu nu sunt casatorit si platesc apraope 50% din salariul Brut la stat … in Romania din cate stiu eu se plateste in jur de 30% din salriul brut. Pacat ca multi vad numa suprafatza si nu se informeaza mai in manunt de adevaratele salarii nete ale nemtilor.

      Numai bine

      • Garett
        9.2.2010, 1:24 pm

        Asta e adevarat, pe de-alta parte nici nu se compara ceea ce iti ofera statul german (educatie, sanatatie, asigurari sociale, etc) cu ceea ce iti ofera statul roman.

      • adi
        9.2.2010, 1:24 pm

        Si eu platesc la fel.
        Intrebarea e ce primesti in urma taxelor.
        In Germania:
        1. siguranta pe strada
        2. strazi/autostrazi in stare buna
        3. un sistem administrativ care functioneaza si unde nu trebuie sa dai spaga ca sa mearga hartiile unde trebuie
        4. un sistem medical (14-15% din salarul brut) unde nu se da spaga si unde esti tratat in mod civilizat
        5. gradinite si crese pentru copii (se plateste si ceva in plus, dar nu foarte mult)
        6. sistem de invatamant cu sanse reale pentru toti care vor sa invete

        Romania:
        1 – 6: spaga pile interventii … pentru 30% din salarul brut

      • Garett
        9.2.2010, 1:38 pm

        Aia 30% acopera in Ro doar “dreptul” de a da spaga!
        Spaga in sine cred ca mai ia 5-10% din salariu.

      • gimini
        9.2.2010, 5:50 pm

        In Romania la un salariu net de 2500 RON platesti la stat aproape 2100. Lasa vrajeala oficialilor cu 16% si alte asemenea gogosi de adormit copiii. Daca nu crezi intra pe site-ul CIEL si descarca Sal.lite
        In Romania contributiile par mai mici pentru ca in loc sa se spuna ca ai un brut de 4600 de lei, se zice ca ai brut doar 3600 si restul plateste angajatorul. Ca si cum ai zice asa: “Nasu plateste!” Da, ca angajatorul are plantatie de bani la el acasa si cand mai angajeaza pe cate unul, mai da cu coasa pe plantatie si da statului tainul.

  10. Meputo
    9.2.2010, 10:46 am

    Zicea cineva mai sus ca dupa razboi nemtii cu totii au iesit pe strazi si au curatat de moloz si nu au asteptat sa vina statul cu banii de la americani sa ii ajute. Dar din toate comentariile voastre patetice, reiese acelasi lucru ca la noi ne trebuie conducator. Faceti voi ceva nu asteptati totul sa vina de la stat si atunci vom fi mai aproape de ei.

    • gechi
      9.2.2010, 10:54 am

      nu doar conducatori, probabil ne trebuie conducatori, politisti si judecatori nemti. Atunci poate ca o sa ne fie si noua mai bine. Singura perioada in care tara a dus-o bine a fost, culmea, tot sub un conducator neamt.

      • alicuza
        9.2.2010, 11:02 am

        Sa va spun un lucru: Cum au pus nemtii piciorul pe pamant romanesc, au devenit la fel de lenesi si buni de nimic ca toti romanii.

    • ombilic
      9.2.2010, 11:10 am

      Cel mai bun exemplu este spiritul civic de turma in dezapezirea aleilor din fata blocului. Astia suntem. :)

  11. camil
    9.2.2010, 10:56 am

    concluzia se stia dinainte, dar oricum comparatiile respective sunt instructive, romanii vor castiga cat nemtii cand vor emigra in Germania. pana atunci, e bun si progresul cu pasi de melc

    • adi
      9.2.2010, 11:03 am

      tocmai: comparatiile sunt tot timpul aceleasi, dar lumea crede ca tot “e trebuie conducatori, politisti si judecatori nemti. Atunci poate ca o sa ne fie si noua mai bine”
      Degeaba: romanul tot crede ca “ceilalti” trebuie sa se apuce mai intai de munca

      • veninusrl
        9.2.2010, 11:31 am

        pai cam asta este: ideea generala care se desprinde din majoritatea comentariilor si din ce spun cei care au sau au avut de-a face dpdv economic cu nemtii (si eu am colegi nemti) e ca luati individual romanii nu sunt cu nimic mai prejos decat ei, dar in ceea ce priveste managementul multor intreprinderi din romania este catastrofic si comparatia cu societati similare din germania este ca de la cer la pamant. deci proverbul “pestele de la cap se-mpute” este cum nu se poate mai valabil.
        dupa mine, daca iei un management nemtesc si-l pui pe o orgnaizatie ro diferentele intre eficacitatea clor doua entitati este similara.

  12. dan
    9.2.2010, 11:08 am

    Statisticile reflecta dupa parerea mea doar partial realitatea. Pentru ca un roman sa castige cat un neamt, in Romania trebuie sa se produca bunuri la fel de multe si de valoroase (masini, know-how, tehnologii inalte, IT, etc) ca si in Germania. Deocamdata Romania este vazuta cel mult ca si o tara de productie, nu de conceptie, nu de know-how, etc — deci, fundamental, bunurile produse in Ro vor avea o valoare adaugata mult mai mica.

    In concluzie, sa compari salariile romanilor cu ale nemtilor e la fel de gresit ca si cum ar fi sa compari ceea ce se produce in Germania cu ce se produce in Romania (nu atat cantitativ cat mai ales calitativ), sau de exemplu cu investitiile romanesti in Germania!!! Salariile vor fi comparabile cand capitalul german investit in Ro va fi comparabil cu cel romanesc investit in Germania :-)

  13. hash
    9.2.2010, 11:28 am

    “multi dintre nemti nu sunt nici mai destepti si nici mai productivi decat noi” … gresit, foarte gresit. Neamtul de rand e mai destept decat romanul de rand in primul rand pentru ca stie mult mai bine care e valoarea banului si e un consumator mult mai pretentios (n-o sa vezi in Germania chiar atatea ciurucuri de doi lei vandute la preturi exorbitante). Legat de productivitate, ei sunt mult mai productivi decat noi in special datorita organizarii mult mai bune si a avansului tehnologic pe care il au. E foarte posibil ca muncitorul necalificat roman sa fie mai productiv decat cel neamt, dar cam atat..

    Cu concluzia sunt de acord, romanii au extrem de mici sanse vreodata sa ajunga sa castige cat nemtii.

  14. ip
    9.2.2010, 12:10 pm

    rezultate sunt date de:
    -primordial de mentalitate (romanii nu sunt nici cei mai destepti, descurcareti nici ceu mai prosti)
    -foarte des se scrie de ‘ scarba’, dpovara serviciului=>lipsa de responsabilitate si respect fata de e sine=> ca sa scrii asta asa la general si din auzite prespune ca si cel care scrie face cam asa si de aici consecinta
    -formatori de opinie, ex radio care deplang aproape permanent frumusetea romaniei si faptul ca este locuita….
    -lipsa constiintei proprii si de aici lipsa rezultate si munca de mantuiala si asta poate si datorita educatiei, acei 7 ani de acasa, a bunului simt
    -lipsa atitudine de invingator

  15. Lucian
    9.2.2010, 12:11 pm

    Poţi să justifici afirmaţia că în IT se câştiga mai bine ca în Germania ? Eu aş zice că n-ai dreptate, salariile în IT se situează undeva pe la media EU, deci sub Germania.

    • gechi
      9.2.2010, 12:46 pm

      nu a spus ca se castiga mai bine ca in Germania, ci mai bine decat media: “castigurile romanilor depasesc deja 25-40% din cele ale germanilor “, si nu doar 14.5% cat e media. Cu toate ca ma cam indoiesc de treaba asta, in Germania un venit mediu in IT e cam 4000-5000 brut, asta inseamna ca in tara ar trebui sa fie cam 1600-2000 de euro ca sa avem 40% Sunt asemenea salarii in IT-ul romanesc, dar cu siguranta media e pe la jumatate.

      • Mariniuc
        9.2.2010, 1:12 pm

        Poate media in IT in Romania este in jurul a 1000 euro – 1200 euro. Si cu experienta de min. 5 ani rar castigi peste 1200 euro.

      • adi
        9.2.2010, 1:17 pm

        Avantajul IT e ca se poate face outsourcing foarte usor: duci computerele in alta tara, dai drumul la VPN si gata. Din cauza asta au si crescut asa de puternic salariile in IT.

  16. bogdan
    9.2.2010, 12:15 pm

    Mi se pare fortata comparatia intre noi si Germania. Acu 10 ani abia de cistigam 100 de dolari si acuma vrem sa ajungem sa cistigam ca nemtii… Hai sa ajungem intii la nivelul tarilor din regiune si dupa aia mai vedem. Desi mi-e greu sa vad romanul de rand muncind la fel ca neamtsul. 8 ore de munca pe zi, fara pauze de juma de ora, fara cinzeaca de dimineata, fara frecat menta…
    Din pacate se intimpla asta doar in domenii de virf (IT de exemplu, unde sunt salarii de 2-3000 EUR). Plus ca mai e mult pina sa avem automatizarea lor, astfel incit sa fim la fel de performanti.

  17. florian
    9.2.2010, 12:40 pm

    Toti incercam sa disecam problema si sa gasim solutii. Dar cred ca am ales un termen de comparatie gresit. De ce comparam Germania cu Romania? E ca si cum am compara o racheta cu o bicicleta. Germania (de vest – despre care am descoperit ca “trage” mult pentru a aduce estul la acelasi nivel) are deja 60 de ani de capitalism si multi bani investiti. Germania a schimbat aproape 2 generatii de oameni activi (presupunand o medie de 30-40 de ani de activitate) care au invatat valoarea banului si cum sa-si administreze gospodaria eficient (fara a arunca bani pe plasme si chinezarii cum se spunea mai sus). Sunt atat de multe diferente de context incat comparatia e facuta doar de dragul de a o face si pentru a arata inca o data latura fatalista a poporului nostru. E usor sa spui: nu o sa reusim niciodata, mai ales daca te compari cu Germania. Dar ia sa incepem sa ne comparam cu cei care au plecat din conditii oarecum similare (Polonia, Cehia, Bulgaria si alti “tovarasi” din regiune) si sa vedem unde suntem, se vedem de ce e nevoie ca sa fim mai buni ca ei. Voi incheia cu o mica vorba de duh: daca vrei o schimbare, incepe cu tine! Cati dintre noi au curatat zapada in fata blocului? Nu trebuie sa ne dam peste cap pentru a fi ca nemtii, trebuie doar sa incercam sa fim romani mai buni. Va urez o zi productiva! ;)

  18. Cristi B.
    9.2.2010, 1:26 pm

    Cind vor ajunge cei din statul Montana sa cistige cit cei din California? Probabil niciodata. Desi sint in aceasi tara, vorbesc aceasi limba, au aceasi moneda, si sint la fel de muncitori (ba chiar poate mai mult). Deci, daca la ei nu se intimpla acest lucru, de ce s-ar intimpla in europa, unde intervine diferentele de limba, politica, caracter? Cind cei din Caracal vor cistiga la fel de mult ca in bucuresti. Acelasi raspuns.

  19. nea gyka
    9.2.2010, 1:31 pm

    Cristi te rog sa faci o “erata”.
    La “PS: discutam despre veniturile medii la nivelul tarii, altfel exista sectoare economice in care castigurile romanilor depasesc deja 25-40% din cele ale germanilor (IT spre exemplu).”

    Eu lucrez in IT si am un salariu de 450 de euro net/luna in prezent in timp ce omologul meu din Italia de exemplu are peste 3000 de euro/luna !!!
    De retinut ca am pozitie middle-level de suport tehnic cu experienta in domeniu iar acum 2 ani cistigam 550 de euro.
    Te rog sa nu confunzi pozitiile de high-end din IT care sunt sub 5% din joburi si unde ai facut tu comparatie, cu cele de entry si middle ( 95% ) care in prezent sunt foarte PROST platite !!!

    • lili
      10.2.2010, 10:53 am

      acei 3000 euro/luna !!! sunt net sau brut? :) ; si esti sigur ca tu ca strain ai primi acelasi salariu lucrand acolo? eu ma indoiesc. lucrez si eu afara, in Germania, in IT si am ceva informatii despre cum merge aici; imi e greu sa cred ca in Italia se plateste semnificativ mai bine ;)

  20. Cristi
    9.2.2010, 1:59 pm

    Ce mi se pare ciudat este ca nimeni nu pomeneste ca nu exita productivitatea munci in romania poate chiar din cauza salariilor mici.

    De exemplu eu sunt inginer si castig 12 mil pe luna deci iti dai seama ca am o scarba cand vin la servici si nu ma complic de loc mai ales cand ma gandesc ca un inginer incepator in Norvegia sau Germania castiga de cel putin 10 ori mai mult in conditiile in care chiria e doar cu un pic mai mare in norvegia si din cate am auzit mai mica in germania deci la munca ma gandesc zi de zi cum fac sa ma car mai repede ca aici ca aici nici un viitor(Mentionez ca in 2001 am fost in Franta eram la liceu atunci si mai patriot credeam ca ii vom ajunge si noi din urma in cateva decenii acum realizez ce naiv eram),si da stiu ca daca nu sunt multimit ar trebuiu sa schimb serviciul dar unde toti platesc prost in rahatu asta de tara normal ca nimeni nu e interesat sa se chinuie sa munceasca cand o sa am si eu salariu de 1000 de euro cel putin atunci voi munci non stop fara pauze si fara frecat menta.

    • ombilic
      9.2.2010, 2:04 pm

      Poate societatea nu are nevoie de munca d-stra si poate este un motiv in plus sa plecati o perioada in Norvegia. In general muncile prost platite nu sunt musai necesare. Desi este frustrant trebuie sa ganditi intr-un mod ceva mai pragmatic iar migrarea cu jobul este un lucru normal in tarile civilizate. Flexibilitatea este o mare calitate.

    • adi
      9.2.2010, 2:16 pm

      In cazul tau sunt mai multe posibilitati:
      1. pleci in Vest (ce stii sa faci BINE? ce limbi vorbesti BINE?)
      2. stai aici unde esti si acum la 300 euroi pe luna si freci menta pe net in loc sa inveti ceva cum ar fi:
      – o limba straina (in plus)
      – o alta calificare (bucatar, alpinist sau chiar celebrele ocupatii tinichigiu si chelner)
      – te califici suplimentar pe domeniul tau dupa ce te-ai uitat pe net cam ce se cere la joburi care ar fi compatibile cu calificarea ta. Nu te plange ca nu ai de unde sa iei documentatie: foloseste torentele la altceva decat filme porno

  21. Cristi
    9.2.2010, 2:12 pm

    Nu e vorba ca nu mai e necesar ci pur si simplu se plateste foarte prost mai in toate demoniile si poate asta e si o cauza a faptului ca au fost enorm de multi absolventi de facultati in ultimi 20 de ani si desigur si asta e un motiv pentru care salariile sunt asa mici daca sunt 200.000 de absolventi in loc de 20.000 evident ca salariile vor fi mai mici proportional pana la urma daca tu nu acepti sa muncesti pe 10 mil gasesc ei al fraier disperat sa munceasca pe 10 mil nu conteaza ca 10 mil nu acopera nici macar chiria,sincer sunt norocos ca pot locui cu ai mei ca altfel daca trebuia sa mai stau si in chirie ma spanzuram,acum astept sa fac experienta si sa plec in maxim 2 ani si pa nu mai revin aici nici mort.

    Ca fapt divers mentionez ca am mai multi prieteni care au muncit in Norvegia mai multi ani si care castiga in norvegia minim 2500 pana la 3000 de euro in mana plus cazare inclusa pe aceiasi munca pe care aici luau maxim 2000 de lei pe luna zi si mie cum vor munci acei oameni cand vor reveni in romania ?desigur ca in norvegia baga ca negrii pentru bani aia si cred ca noi toti am faceo cand te gandesti ca castigi de 10 ori mai mult.

    • adi
      9.2.2010, 2:20 pm

      mi-ai stors o lacrima de mila!
      Treci si te recalifica, sau schimba jobul.
      Invata o limba straina sau fa ceva pentru tine.
      Nu sta si freca menta pe bloguri asteptand sa faci experienta.

      • Cristi
        9.2.2010, 2:25 pm

        Vai destept mai esti tu doame sa stii ca am facut facultatea intr-o limba straina ce vroiam sa zic e ca in romania nu conteaza ce job ai toate sunt platite prost cu exceptia celor de top care oricum ajungi la ele dupa zeci de ani,oricum nu cred ca intereseaza pe cineva parerea ta,daca nu ai ceva interesant de zis mai bine ai tace

    • adi
      9.2.2010, 2:28 pm

      Corect! Toate joburile sunt platite prost in Romania.
      Ai 2 variante: stai sau pleci.

      • Cristi
        9.2.2010, 2:34 pm

        Pai asta e concluzia la care am ajuns si eu stau inca doi ani sa mai capat experinta si plec si nu ma mai intorc am dorit doar sa comentez mai sus sa stie si alti ca nu sunt singuri care poate au dificultati si sa imi impartasesc cunostintele despre cum este in alte tari de la prieteni care muncesc acolo.

        PS: Mentionez ca fratele meu a muncit in spania peste 8 ani in mare parte ca bucatar,gradinar etc, deci joburi in jur de 1000 de euro pe luna iar acum e in somaj si are somaj 1000 de euro pe luna timp de 2 ani cam asta e diferenta aici nici cei cu facultate si experinta nu luau 1000 de euro nici chiar in timpurile bune iar el acolo are somaj atat in conditiile in care chiriile sunt comparabile iar preturile sunt in general egale sau mai mici,exceptie restaurantele tigarile, preturile la masini ,calculatoare,mancare etc sunt la fel

    • adi
      9.2.2010, 2:33 pm

      Nu poti astepta ca mai intai angajatorul sa iti toarne salar ca in Norvegia si apoi tu sa te urnesti sa muncesti ca acolo.
      Mentalitate tipica: mai intai conducatorul sa dea startul si apoi facem si noi.
      Nici eu nu am fost multumit cu ce salar primeam in Romania. M-am reorientat si am plecat. Am pornit de la ZERO aici.
      Daca vrei sa vii direct pe post de inginer trebuie sa arati ca poti:
      1. te uiti ce se cere pe piata muncii
      2. te recalifici/inveti ce e nou
      3. in loc sa freci menta pe net citesti ceva care sa te duca mai departe; sa nu te plangi ca nu gasesti de citit: torentele is pline de documentatie.
      4. inveti o limba straina in plus sau o perfectionezi pe aia de o stii

      • Cristi
        9.2.2010, 2:39 pm

        Normal ca nu astept salariu ca in norvegia dar sincer cand ai 300 de euro salariu si chiria de de 200 de euro chiar nu vad ce poti face?unde sa te recalifici?tu pui problema ca si cand timpul sa-r opri si te asteapta pe tine sa te recalifici toate consuma bani si timp iar daca nu ai pe cineva sa te ajute e naspa rau,evident ca cand voi schimba locul de munca ma voi orinta spre ceva mai bun si la un salariu mai mare unde evident ca imi voi dai mai multa silinta

  22. ombilic
    9.2.2010, 2:47 pm

    Aveti dreptate. Este greu sa mai schimbi ceva. Va urez saracie placuta.

  23. Alex
    9.2.2010, 3:01 pm

    :) mda. Pentru a rezovla dilema din articol este necesara introducerea unei dileme ajutatoare. Odata ce ati rezolvat aceasta a doua dilema, raspunsul la prima va si evident. Dilema este:

    “Cand vor fi blondele mai frumoase decat brunetele?”

  24. Cristi
    9.2.2010, 3:02 pm

    Romania nu o sa evolueze niciodata daca nu vom avea niste conducatori care sa puna pe primul loc interesul national si vedeti voi si acolo e exact aceiasi problema a salariilor cei din frunte vor fi mult prea ocupati sa fure u sa faca ceva pentru ca si iei au salarii foarte mici sa fim sinceri 3000 de euro pt presedinte cand un muncitor ia bani astia unele tari va dati seama ca astia care se bat sa ajunga la putere nu se bat pentru 3000 de euro pe luna ca altfel emigrau si iei si gata,iar fara o conducere care sa gandeasca politici nationale nu se va realiza nimic niciodata

  25. nea gyka
    9.2.2010, 3:11 pm

    Se cauta sclavi pe 2 lei…dar roata se va intoarce curind oameni buni !
    http://www.money.ro/resurse-umane/paradox-de-criza-companiile-cauta-angajati-fara-experienta-intra-si-vezi-de-ce.html

  26. adi
    9.2.2010, 3:13 pm

    Conducatorii au fost alesi de noi.
    Cine l-a ales pe Iliescu de 3 ori si pe Basescu de 2 ori?
    Doar stia toata lumea ca Iliescu a fost membru CC PCR si ca Basescu si-a propulsat propria fiica in PE.
    Ca sa nu mai zicem de toate scandalurile cu oua, termopane, fluturasi publicitari si alte bazaconii.
    Nu conducatorii sunt problema ci oamenii de la baza, cu votul.
    Oamenii care asteapta sa vina turistii sa joace golf si apoi sa construiasca strazi pe care sa se circule spre respectivele obiective turistice.
    Oamenii care se duc an de an pe litoralul romanesc desi stau inchesuiti, iau tepe, li se fura de toate si platesc mai mult ca la bulgari sau la turci.
    Oamenii care fac credit pentru a-si lua plasme desi nimeni in Romania nu transmite HD.
    Oamenii care vor Passat dar nu au bani decat de Logan. Restul e pe credit.
    Acolo e din pacate problema majora.

    • Mariniuc
      9.2.2010, 3:39 pm

      Adi, parca ai vorbii in numele meu. Si eu sunt satul de mentalitatiile tipic romanesti, de Basescu, de politica, de tot.

      Sper ca dupa ce termin facultatea sa plec in Vest si sa las in spate: vrajitoriile, lacrimile lui Base, gropile din carosabil, nepotismul din administratie si privat, smecheria comerciantiilor…

      Sunt curios ce vor face toti smecherii daca pleaca oamenii care muncesc cu adevarat. Poate se muta si ei dincolo, dar sigur la un nivel mai jos.

  27. Miki
    9.2.2010, 3:33 pm

    Draga domnule C.O.

    dumneata chiar ca te afli intr-un nor de confuzie totala.
    Aiureli de genul, “nemtii nut sunt mai destepti decat noi sau mai productivi” am mai auzit.

    Romanul de generatie noua (ca de ala de generatie veche mi-e prea scarba oricum) crede ca daca se inghesuie sa faca o mie de facultati e mai destept decat nemtii.
    Total aiurea.
    De-aia termini 2 facultati si nu te pricepi la nimic ca lumea.
    De-aia nu suntem in stare sa facem nimic, de la autostrazi la simple capacitati de productie in industrie.
    Cica ne asupresc conducatorii… pai cum naiba sa nu, daca i-am ales noi.
    Morala si bunul simtz ne lipseste cu desavarsire.
    Educatia ce sa mai zic.
    Sa nu-mi spui mie ca omul inteligent e lipsit de bun simtz si isi trage semenii prin rahat de fiecare data cand are ocazia.
    Ia trage o privire la cultura si istoria noastra.
    Nu t-i se pare ca prima e cam mediocra, si a doua lipseste cu desavarsire?
    Nu vezi ca in baladele noastre (cica monumentale) ba e vorba de cum se omoara unul pe altul pt niste oi, ba un tip bolnav de sifilis face pleonasme cica “metaforice” de beat ce e.
    Pana si copiilor le povestim de catelush cu parul cret, “fura” rata din cotet ( deci tot la furat e romanul de mic).

    Doamnelor si domnilor,
    va dau cuvantul meu de onoare,
    ca desteptaciune nu veti ajunge in veci si pururea la nasul natiunii care a dat naster lui Goethe si Kant, Schiller si Bach s.a.m.d.

    Si stiti de ce?
    Pt. ca ne sta in gena sa fim mediocri in vecii veciilor.

    Dar ce e cel mai rau e ca nu ajungem la nasul nici unei natiuni europene.
    Rusine fratilor, ne-am facut singur de rahat.

    Sa nu mai aud comparatii de-astea ca m-i se face rau.
    Auzi ma la el … cica suntem mai destepti si mai productivi decat nemtii.
    Fugi d-le de-aici.
    Ma intreb cat de departe poate duce prostia aiurismul si ingamfarea?
    Eu credeam ca cu Gigi Becali am ating apogeul prostiei.
    Insa se pare ca inca nu.
    Altfel nu as vedea afirmatii de genul asta pe blog.

    Marius ma numesc.
    Sorry ca ma incing asa.
    Insa sunt frustrat.
    Frustrat ca m-am nascut roman.

    • Cristian Orgonas
      9.2.2010, 3:50 pm

      Miki: am lucrat doi ani intr-o multinationala germana si m-am lamurit cat de inteligenti sunt.
      Ei fac totul mai bine nu pentru ca ar fi mai inteligenti decat noi, ci pentru ca sunt mai seriosi, mai organizati si mai bine pregatiti profesional. Au o calificare mai ingusta dar mai profunda, nu se pricep la toate asa cum se pricepe un muncitor roman. Iar atitudinea lor fata de munca si fata de compania care ii angajeaza difera foarte mult de cea unui roman.

      • adi
        9.2.2010, 3:56 pm

        Seriozitatea e punctul lor forte.
        Stau si isi fac treaba si nu se ridica pana nu e gata, si anume gata incat sa fie ei multumiti cum a iesit.

      • Miki
        9.2.2010, 4:43 pm

        C.O.
        sorry ca m-am aprins asa, dar nu ma puteam abtine,
        asa e, ai dreptate aici,
        si eu muncesc cam de 15 ani in Germania, am lucrat si in multinationale, am lucrat chiar si intr-un OEM.
        Notiunea de inteligenta in cazul asta nu se poate masura doar cu nivelul IQ.
        Ceea ce vroiam sa spun e ca atitudinea conteaza.
        Atitudinea fatza de oamenii din jurul tau, disciplina, mentalitatea vis a vis de munca adica intelegerea ca mai intai trebuie sa faci un efort ca sa obtii bani,
        si nu sa-i obtii pe de-a moaca sau prin tunuri ca regula de baza.
        Nu ca mie nu mi-ar place sa dau un tun, insa nu ma impacientez cand trebuie sa muncesc pt ei.
        Eu sunt totusi de parere ca saltul asta de civilizare pe care ar trebui sa-l facem noi ca sa ajungem o natiune “desteapta” e prea mare si nu ne sta in fire sa facem asemenea eforturi ( vorbesc la nivel colectiv).
        Eu as propune ca prim pas (daca as fi presedintele tuturor romanilor::)) sa incepem prin a respecta cateva reguli de baza.
        Uite, de ex. ce ar fi daca romanul s-ar trezii dimneatza si s-ar gandi asa:

        1.Ce-ar fi sa imi fac curatenie in fata portii mele chiar daca la vecinu e mizerie si de fapt bucata de asfalt din fatza casei e treaba primariei?
        2. Ce-ar fi sa caut un cosh de gunoi cand ma apuca sa arunc ceva pe strada?
        Neamtul si-ar tine gunoiul in buzunar pana acasa daca nu ar gasi coshul.
        3. Ce-ar fi mai intai sa astfaltam caile de acces si sa le legam la canalizare si curent inainte de a ne trage o vila de milioane in mijlocul unei gramezi de moloz prin care razbim doar avand un BMW X5 si cizme de cauciuc?

        si uite asa as tine-o toata ziua…
        Asta ne va face sa ne simtim mai bine intre noi pt ca daca vecinul ma vede ca fac asta se va simti mai bine pt ca e mai curat, si daca incepe sa faca si el asa ma voi simti si eu mai bine, si uite asa se leaga toate.

        Mai intai sa reusim asta si dupa aia discutam de inteligenta colectiva romanesca in raport cu natiunile europene.
        Nu? ce zici?

  28. Mariniuc
    9.2.2010, 3:48 pm

    Romanii mai muncitori si destepti decat germanii. Nu cred.
    Sa comparam altceva: soferii romanii cu cei germanii.

    Romanii sunt fiorosi,cei mai multi cu SUV-uri, se urca pe trotuare, pe spatiul verde, NU SEMNALIZEAZA, nici macar politisti nu semnalizeaza…

    Germanii sunt mult mai disciplinatii, desi au autostrazi cu viteza nelimitata au accidente putine, cedeaza trecere pietonilor …

    Concluzia mea: nu ai cum sa fi productiv atat timp cat nu esti disciplinat, pentru ca pur si simplu se sta la lucru, nu se face ce trebuie.

    • Mariniuc
      9.2.2010, 3:55 pm

      Corect: Sa comparam altceva: soferii romani cu cei germani.

  29. AristotelCostel
    9.2.2010, 3:56 pm

    … s-a incins discutia si nu cred ca a pus nimeni punctul pe J: locuintele sunt mai scumpe in Romania.

    Nemtii astia tari, rigurosi, competenti, vizionari, diamanti… au case mai ieftine decat cloacele noastre ceausistoide.

    … niste idioti… nemtii astia… :)

  30. gimini
    9.2.2010, 5:42 pm

    O natiune de 90 de milioane e AL DOILEA exportator al lumii, dupa ce pana ieri – alaltaieri (la propriu!!!) a fost PRIMUL EXPORTATOR. De cateva zile au fost intrecuti de China, care are un buliard jumate de d-astia mici cu ochii oblici. Dar tot sunt inaintea SUA, inaintea Japoniei, inaintea Rusiei (care are munti intregi de petrol si gaze) etc. Asa ca nu mai “e” prea multe de spus. Cand o ajunge si Romania sa produca ceva competitiv pe pietele internationale, atunci sa ridice glasul, pana atunci ciocu’ mic si joc de glezne bai romanilor, ca nu sunteti decat niste otomani mai scosi din opinci…

    • me
      9.2.2010, 5:56 pm

      DAr tu ce natie esti???Turc??Esti cam fustrat amice:))).Apropo , du-te si comenteaza acolo unde iti este locul adica pe siteurile turcesti

      • gimini
        9.2.2010, 7:56 pm

        Rrroman, ca tine, in nici un caz nu sunt si nu voi fi niciodata. Turceste nu stiu ca as comenta si pe acolo!

  31. Tomis
    9.2.2010, 8:41 pm

    Khris: Atita vreme cit afirmi ca diferenta de prostie si productivitate intre romanul si germanul mediu este foarte mica si neimportanta (ceea ce, personal, ma bucura si imi intareste punctul de vedere subliniat cu luni in urma), si, lasind la o parte discutiei nu multi ci toti ceilalti factori ce pot influenta atit salariul cit si profitul afacerii ce plateste acel salariu, urmaresti cresterea salariului cumva asa pe baza de procente, mi se pare ca te invirti in jurul cozii si ne indemni si pe noi sa ne uitam la tine si sa batem din palme, eventual.

    Probabil ca poti mai bine decit atit.

  32. Victorp
    9.2.2010, 9:57 pm

    Nu stiu cat tine de inteligenta insa Germania a fost pana zilele trecutea tara cu cele mai multe exporturi. Sa faci te rog o comparatie cu Ro inainte de 89 vs Ger si dupa 89…
    http://www.zf.ro/zf-24/china-a-devenit-cel-mai-mare-exportator-din-lume-depasind-in-premiera-germania-5489086/
    Eu consider ca atata timp cat in romanii se concentreaza pe servicii in loc de productie lucrurile vor merge in acelasi ritm. Si aici nu tine doar de guvernanti ci si de oamenii de afaceri romani care nu au dorinta sa aduca + valoare, incearca doar sa speculeze. La mai bine tuturor!

    • Tomis
      9.2.2010, 10:54 pm

      Da, Victor: specula este unul dintre principalele puncte de pe agenda afaceristilor romani – dupa cum ii caracteriza si Ion Tiriac: nu oameni de afaceri, ci afaceristi. Probabil ca asa incepe in orice tara democratia cu “afacerimea”, cu astfel de afaceristi care, pe parcurs si cu noroc pentru ei si pentru cei ce nu sunt ca ei, dupa ce s-au imbogatit vor realiza ca pot face chiar mai bine daca folosesc resursele (precum forta de munca) astfel incit sa nu le epuizeze si distruga.

      Il indemnam pe Khris sa dezvaluie factorii ce pot influenta salariul romanesc, tu ai fost insa primul sa puna un punct pe “i” inaintea lui. Telurile afacerilor private si economiei de stat in Romania sunt in primul rind specula pietei inca mari in Romania. Din acest motiv (unul dintre ele) forta de munca scade iar salariile si beneficiile salariatului ramin necompetitive.

  33. xsulescu
    10.2.2010, 11:34 am

    CIne se pricepe sa face bine ceva cu siguranta poate sa faca multi bani si aici in Romania numai ca trebuie multa munca si multa rabdare. Nu inteleg de ce se tot plang unii pe aici ca au salarii prea mici cand se poate muncii intr-o multime de tari cu conditia sa isi cunoasca foarte bine meseria si sa accepte sa munceasca nu sa se faca ca munceste.
    P.S: In domeniul IT se pot face o multime de bani doar trebuie multa munca

  34. Prima Casa 2, sau cum garanteaza guvernul profiturile dezvoltatorilor imobiliari : khris.ro
    11.2.2010, 8:32 am

    [...] Polonia, tara cu un PIB pe cap de locuitor cu 50% mai mare decat al nostru si cu un salariu mediu cu 70% mai mare decat cel din Romania (si cu crestere economica de 1.7% in 2009), pretul mediu de vanzare pe metru [...]

  35. De unde incepe schimbarea? « Mihai's blog
    19.2.2010, 10:42 am

    [...] Posted 19/02/2010 Filed under: bani | Tags: bani, rezolvare, viaÈ›a | Citeam pe blogul lui Khris cand vor ajunge romanii sa castige cat nemtii – si concluzia era nu prea curand spre [...]

  36. polimedia.us/fain/
    25.2.2010, 10:44 pm

    Cand vor ajunge romanii sa castige cat castiga nemtii- Probabil niciodata- – khris-ro…

    O intrebare care ne framanta de cel putin 30 de ani….

  37. Mihai Pintilie
    26.2.2010, 12:33 pm

    Ai putea merge in Germania, cu totul. Sansa de a avea un venit sa zicem comparabil, creste.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente