Blogroll

ARHIVA

Banci Publicat la 24.2.2010 30 comentarii

Avem un mare faliment in Bucuresti?

Conform datelor BNR publicate astazi, restantele la credite au explodat in ianuarie, astfel ca soldul total al creditelor a ajuns la 8.77 miliarde lei, in crestere cu 953.5 milioane lei comparativ cu decembrie. In decembrie, restantele la credite au scazut cu 190.8 milioane lei fata de noiembrie, iar in noiembrie au crescut cu 811 milioane fata de septembrie, insa in ultimele doua luni ale anului trecut a avut loc o miscare “suspecta” in Bihor, mai multe detalii aici.

Daca analizam situatia pe judete observam ca in ianuarie, jumatate din cresterea totala a soldului restantelor se datoreaza Bucurestiului, aici restantele majorandu-se cu 457 milioane lei fata de decembrie, ceea ce inseamna o crestere de 18% (!!).

Mai departe, 90% din cresterea restantelor in Bucuresti se datoreaza majorarii restantelor la creditele in valuta, ceea ce ma face sa ma gandesc ca cel mai probabil, o companie mare inregistrata in capitala are probleme cu plata creditelor catre banci. Ma intreb daca nu cumva in ianuarie si februarie vom asista din nou la o miscare de tip yo-yo, la fel cum s-a intamplat in Bihor in noiembrie si decembrie anul trecut.

Altfel, din cele 41 de judete (cu tot cu Bucuresti) in 30 restantele au crescut iar in 11 au scazut, iar daca luam in considerare top 5 judete din punctul de vedere al cresterii restantelor (Bucuresti, Galati, Cluj, Timis, Bihor), observam ca acesta sunt responsabile pentru 75% din cresterea soldului restantelor.

Mai jos doua grafice - cel din stanga arata evolutia ponderii soldului creditelor restante in total sold credite (separat pentru creditele in lei, valuta si total), iar cel din dreapta arata variatia lunara in sume absolute a soldului creditelor restante, click pe grafice pentru marire.

Share

Tags:

30 comentarii

  1. Stefan A.
    24.2.2010, 7:42 pm

    Anul trecut ai intrebat : unde sint falitii nostri ?
    Tot de atunci raspund ca trebuie sa ai rabdare ! Apar inevitabil , fi linistit ! :)

  2. Gabriel
    24.2.2010, 8:15 pm

    Populatia este de ajuns? dar lasa, cam am si eu loc de parcare… :D

  3. Dan Patrascu
    24.2.2010, 8:17 pm

    Foarte interesante analizele dvs. domnule Orgonas.

  4. alex
    24.2.2010, 8:33 pm

    http://www.executatsilit.ro

    si lista executarilor creste…

  5. DUHUL
    24.2.2010, 9:02 pm

    Putem sa speculam? Daca citim articolul lui Ioan T. Morar, de unde ar rezulta o firma impachetata in staniol si vanduta elegant…cineva evita falimentul prin vanzare,sau cel putin incearca
    http://morar.catavencu.ro/2010/02/24/ce-se-intimpla-cu-antenele-lui-felix-miscari-ciudate-la-virf/

  6. tyty
    24.2.2010, 9:11 pm

    Sa nu uitam de legea 329/2009 prin care s-au desfiintat, comasat agentiile guvernamentale. Majoritatea celor disponibilizati provin din capitala. Una din agentii A.S.S.I. din subordinea M.C.S.I. nici acum nu a inchis cartile de munca ale celor 160 de disponobilizati, (agentie desfiintata) si nici nu a eliberat adeverintele pentru somaj, nu a platit complet drepturile pentru decembrie si 10 zile din ianuarie, asa ca …….. stiu sigur persoane de acolo care nu si-au platit ratele la credite. Din peste 10.000 de disponibilizati la nivel national probabil cateva sute nu isi mai platesc datoriile.

    • George
      24.2.2010, 9:24 pm

      Aceasi situatie si la AVAS, salariile au venit cu ff mare intarziere si vor scadea dramatic. In caz ca nu stiati 90% din angajatii AVAS sunt in concediu medical pentru ca nu vor sa semeneze deciziile de micsorare (considerabila) a salariului.

      Salariul pe decembrie s-a platit tarziu in ianuarie, multi nu au platit rata la banca la inceputul lui ianuarie.

  7. Akhenaton
    24.2.2010, 9:29 pm

    Situatia se prezinta roz, creste economia, nu inteleg despre ce vorbeste kris. Priveste ce e in Grecia acum si cine stie cand va fii si la noi, ca oameni nu traiesc cu statistici si grafice ;)

  8. camil
    25.2.2010, 8:04 am

    nu intamplator judetele cu cele mai mari restante sunt si judetele cele mai dezvoltate ale Romaniei (Cluj, Timis, Bihor etc). De Bucuresti nu mai vorbesc

  9. valeriu
    25.2.2010, 8:47 am

    as avea totusi doua intrebari pt autorul articolului:
    1. cat reprezinta aceasta suma din toata datoria populatiei la banci?
    2. cat la suta din aceste restante reprezinta restante la credite de nevoi personale, achizitionare de automobile, electrocasnice, etc, si cat la suta reprezinta restante la credite imobiliare?
    daca ponderea creditelor de nevoi personale e mare, nu ar fi prea grav, in sensul ca pierderile le-ar suferi sa zicem in mare parte bancile si poate cu ceva esalonari, ar recupera in timp banii de la datornici.
    daca ponderea mare o au creditele imobiliare, am putea vorbi de inceputul unui adevarat cosmar pe piata imobiliara. poate nu de dimensiunea celui din SUA, dar oricum mult mai mare decat am vazut pana acum.

    • Akhenaton
      25.2.2010, 10:06 am

      Te ingrijoreaza piata imobiliara? Pai tu de ce crezi ca a aparut “prima casa” reloaded (sau sa-i spun mai consacrat 2)?
      Inca sunt multi care se pot imprumuta, ca la noi gradul de indatorare e un pic mai mare de 22%. Fata de media europeana (cam 11%) stam rau, dar fata de polonezi …

      http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/economisim-putin-nivelul-depozite-per-capita-printre-cele-mai-scazute-din-ue-5616018/
      asa ca e spre bine, consumul e un motor de dezvoltare accelerat in anii trecuti, care se ambaleaza si acum.

      “Saracia populatiei si un grad relativ ridicat de indatorare nu permit reluarea rapida a creditarii pe sectorul persoanelor fizice, speranta bancherilor indreptandu-se anul acesta catre imprumuturile pentru companii.”
      Sursa: http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/creditul-de-retail-nu-va-reveni-curand-populatia-e-prea-saraca-5533691/

      Sper sa fie concludent, Economia si mai ales piata imobiliara isi revin, iar cresterile de alta data acum incep.

    • Cristian Orgonas
      25.2.2010, 10:11 am

      Valeriu: BNR nu publica date legate de restante diferentiat pentru persoane fizice si companii, la fel cum nu publica nici date legate de structura restantelor pe categorii de credite.
      Si eu as vrea sa vad cate restante exista la creditele imobiliare, pentru ca asa ne-am face o impresie legata de numarul executarilor silite care vor avea loc in lunile urmatoare.

      • Akhenaton
        25.2.2010, 11:18 am

        Desi stiu ca esti proprietarul blogului si ca TU esti singurul responsabil pentru cenzura poate imi expici cum de comentariul meu, pe care-l consider pertinent, nu a trecut, ce i-a lipsit sau ce a avut prea mult? Cu multumiri anticipate.

      • AristotelCostel
        25.2.2010, 11:20 am

        @Akhenaton

        Si mie mi se intampla. Nu te ingrijora. E de la … optimism. :)

      • valeriu
        25.2.2010, 2:07 pm

        multumesc de raspuns.
        astept cu nerabdare si alt postari.
        numai bine!
        valeriu

  10. Stefan Murgeanu
    25.2.2010, 10:01 am

    nu prea am inteles titlul (sau articolul)

    la care mare faliment se refera? al unei companii? care? al unei categorii din populatie? care? al unei industrii? care?

    multumesc :)

    • Cristian Orgonas
      25.2.2010, 10:14 am

      Stefan: atunci cand restantele la creditele in valuta inregistrate in Bucuresti cresc brusc cu 100 de milioane de euro, te gandesti ca o firma mare are probleme si ca nu mai poate returna un credit (sau mai multe). Eu in titlu asta sugeram….
      Nu stiu exact ce s-a intamplat (nimeni in afara bancii respective si a BNR nu stie), dar exista o mare probilitate ca logica din articol sa fie adevarata

      • renderman
        25.2.2010, 11:15 am

        Khris, scuza-ma, da nu ianuarie e anomalia, ci dupa cate vad eu decembrie e… Cumva s-au ascuns sub pres niste cifre negative ca sa arate mai bine bilantul pe 2009?

  11. romanescu
    25.2.2010, 10:22 am

    .. astept cu dezinteres scaderea abrupta a preturilor la imobiliare si executari in masa facute de banci, pe bune, la vedere si nu pe la spate.

    Prima casa nu mai poate proteja la nesfarsit pretu apartamentelor si constructiilor vechi. Abia anu asta va incepe sa se simta criza, criză ..

    Suplimentar pe langa cererea mica de locuinte, locuintele vechi nu se vor mai vinde prea usor daca nu au certificatu ala energetic (afacere la cheie pentru unii baieti destepti).
    Anu asta se poate ajunge acolo incat pretu la imobiliare sa devina atat de mic, incat cei care au deja credite imobiliare in derulare sa refuze sa le mai achite bancilor ratele. Astept cu interes de data asta macar un faliment bancar. Deocamdata intuiesc eu ca astept degeaba, pentru ca sunt sigur ca Isarescu, are grija sa mascheze problemele si sa ajute direct si netranspartent bancile cu probleme.

  12. ombilic
    25.2.2010, 12:34 pm

    Ce inseamna miscare de tip yo-yo? (stiu ce este un yo-yo doar ca nu pot sa-mi dau seama cum se manifesta pe un grafic).

    In opinia mea stirea este una optimista:
    - pt. ca bancile vor fi fortate sa-si restructureze portofoliile pentru a 2-a oara usurand sarcina clientului. Putina presiune nu strica.
    - eventual Isarecu nu mai tine cu dintii de euro atat de sus si inghite un laxativ.

  13. crlf
    25.2.2010, 1:06 pm

    Ca de obicei, concluziile trase exclusiv din niste puncte desenate pe un grafic pe baza unor statistici pot conduce la o concluzie gresita. Graficele astea nu sunt o premiza deductiva, ci inductiva. Conluzia nu poate fi, deci, decat partial valida. Asta e greseala pe care autorul blogului aci de fata o face intotdeauna (voit sau nevoit, nu-mi dau inca seama). Vine cu niste cifre care ne arata cum a crescut economia, pentru ca apoi sa ne explice ca e nasol, avem un mare faliment in Bucuresti pentru ca au crescut brusc restantele la credite in ianuarie fata de decembrie. Daca ar vrea sa fie cu adevarat un fin analist (sau comentator sau blogger economic, whatever) dl. Orgonas are face bine sa incerce si alte presupuneri sau argumente intru extragerea unei concluzii valide ceva mai mult timp, si nu pana la urmatoarele cifre publicate in statistica oficiala, cand, brusc, totul va fi mult mai bine…
    Mie imi vine greu a crede ca din decembrie pana in ianurie restantele la credite in Bucuresti au facut brusc un asemenea salt. Adica in decembrie se anunta diminuarea restantelor in valuta cu vreo 65 de mil, pentru ca in ianuarie aceleasi restante sa creasca cu aproape 200 de mil. Asta-ti spune tie ca avem un mare faliment? E foarte probabil, sunt de acord, insa aici gresesti prin omisiune: problema restantelor e mult mai veche decat luna ianuarie, insa gunoiul e ascuns sub pres.

  14. kllaus
    25.2.2010, 1:13 pm

    Este foarte buna analiza. Insa povestea este la fel de simpla, ca si PIB-ul creat in Bucuresti. Se stie ca mare parte din firme isi stabilesc sediile in capitala, iar punctele de lucru in provincie. Se obtin astfel date eronate atat in ceea ce priveste atat valoarea adaugata cat si datoriile produse. Putem sa analizam doar datele din orasele mari: Cluj, Timisoara, Galati, Craiova, Constanta, intrucat restul oraselor sunt mult prea sarace pentru a produce datorii. Nu se explica prezenta Bihor-ului in acest clasament.

  15. Liviu Sav
    25.2.2010, 4:36 pm

    Dintre judetele mentionate de tine ca fiind cele care au provocat cresterea din ianuarie, Bucurestiul si Clujul sunt sub media nationala in ceea ce priveste procentul restantelor in total valoare credite, Timisoara putin peste, Bihorul destul de mult, iar Galatiul arata rau. Media nationala este 4,37%, Cluj 3,70%, Bucuresti 3,96%, Timis 4,50%, Bihor 4,90%, Galati 6,39%.

    Astfel, daca analizam datele comparativ cu media, Bucurestiul sta bine. De asemenea, efectul cresterii restantelor din Bucuresti poate avea si alta cauza decat un faliment major.

  16. stefan T
    25.2.2010, 5:08 pm

    Bihor = Leonardo + European Drinks

    Altfel faptul ca Bucurestiul creste la restante poate insemna ca s-a amanat inregistrarea unui provizion (sau a foarte multor provizioane) din decembrie in ianuarie pentru influentarea situatiilor financiare, sau ca s-a facut real in ianuarie. Oricum este semn ca problemele continua in Bucuresti si in tara.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente