Blogroll

ARHIVA

Economie Social Publicat la 19.1.2012 54 comentarii

De ce numarul celor care protesteaza nu este atat de mare – o alta perspectiva

In Grecia, Spania, Franta sau Italia, in momentul in care guvernele au inceput sa puna in practica masurile de austeritate, sute de mii de persoane au iesit in strada, iar grevele au paralizat sectoare intregi de activitate.

In Romania, in momentul de maxima criza, respectiv in mai 2010, cand guvernul a decis reducerea cu 25% a salariilor si cu 15% a pensiilor, sindicatele si opozitia au reusit cu greu sa scoata in strada cateva zeci de mii de oameni, in conditiile in care circa 1,2 milioane de bugetari si 5,5 milioane de pensionari erau direct afectati.

Mai mult, in ciuda faptului ca 70-80% din populatie este nemultumita de situatia economica, demonstratiile din ultima saptamana au reusit sa adune zilnic cel mult 12-13.000 de persoane in cateva zeci de orase, semn ca romanii nu se inghesuie sa iasa in strada pentru a protesta impotriva modului in care guvernul a condus si conduce tara.

Iata cateva date economice care pot explica cel putin partial de ce numarul manifestantilor nu este mai mare.

1. Veniturile populatiei sunt acum cu 16% mai mari decat in 2008

Potrivit anchetei bugetelor de familie, in primele 9 luni din 2008, cand in Romania nu se discuta inca serios despre criza, veniturile banesti realizate de populatie au insumat 114 miliarde lei, suma la care se adaugau venituri in natura in valoare de 23 miliarde lei, detalii in graficul alaturat, click pe imagine pentru marire.

In primele 9 luni din 2011, populatia a realizat venituri banesti in valoare de 131,2 miliarde lei, in crestere cu 15% fata de aceeasi perioada din 2008, veniturile in natura majorandu-se cu 22% si ajungand la 28 miliarde lei.

Practic, in 2011, veniturile totale ale unei gospodarii erau cu 16% mai mari decat in 2008, procentul de crestere fiind relativ egal inflatia, care intre septembrie 2008 si septembrie 2011 a fost de 17%. Cu alte cuvinte, la nivel national, puterea de cumparare a populatiei nu a scazut in ultimii 3 ani, ci s-a conservat.

Iata trei dintre motivele acestei evolutii: (i)  in octombrie 2008, pensiile au crescut cu 20%, iar in 2009 cu inca 5%; (ii) guvernul a majorat ajutoarele sociale; (iii) in ultimii trei ani, salariul mediu net pe economie a crescut cu 11%, desi salariile din sectorul bugetar au scazut in 2010.

2. Cate locuri de munca s-au pierdut in mod real?

Aici trebuie sa discutam despre doi indicatori – evolutia numarului de salariati, si evolutia numarului de someri.

Potrivit INS, intre ianuarie 2009, si ianuarie 2011 (perioada de maxim a crizei pe piata muncii), numarul salariatilor declarati de angajatori (companii cu 4+ salariati) a scazut cu 651.000, respectiv de la 4,76 milioane, la 4,11 milioane. In acelasi timp insa, numarul persoanelor care declara ca presteaza o activitate de pe urma careia obtin un venit salarial nu a scazut decat cu 100.000 intre T1.09 si T1.11.

Practic, numarul celor care lucreaza fara forme legale, a celor care lucreaza in Aparare si a celor din companiile cu 1-3 salariati (neinclusi in cei 4,1 milioane de care aminteam mai sus) a crescut cu 551.000 intre T1.09 si T1.11, ceea ce inseamna ca o mare parte dintre cei care inainte de criza munceau cu forme legale, acum muncesc fara forme legale.

Aceeasi evolutie contradictorie se poate observa si daca analizam evolutia numarului de someri BIM. In ianuarie 2009, numarul celor declarau ca nu au un loc de munca era de 645.000, iar in ianuarie 2011 s-a ajuns la 770.000, respectiv cu 125.000 mai multi. Or, in aceeasi perioada, numarul salariatilor declarati de angajatori a scazut cu 651.000…

3. Platile informale din sistemul bugetar

Cei mai afectati de masurile de austeritate au fost bugetarii, numai ca tot in sectorul bugetar, platile informale sunt uriase: cateva sute de milioane de euro intra anual in buzunarele angajatilor din Sanatate, profesorii incaseaza anual cateva sute de milioane de euro din meditatii, iar in Administratie se invart probabil alte cateva sute de milioane de euro, astfel ca reducerea salariilor cu 25% (urmata de o crestere de 15% dupa 6 luni) a fost cat de cat suportabila.

Bineinteles, exista si bugetari care traiesc doar din salariu, insa rezistenta la masurile de austeritate nu a fost atat de mare cel mai probabil pentru ca nu a existat masa critica necesara declansarii unor ample manifestari de protest. In plus, este posibil ca multi sa considere ca un loc de munca mai prost platit este mai bun decat niciun loc de munca.

La final

Anii 2009, 2010 si 2011 au fost evident ani de criza – s-au pierdut locuri munca, multe firme au falimentat, iar guvernul a taiat salariile, insa cei mai multi dintre cei afectati de criza s-au descurcat cumva: si-au gasit de lucru la negru, au plecat la munca in strainatate, realizeaza venituri din diverse alte surse etc.

Practic, ponderea mare a economiei subterane si oportunitatile de castig pe care aceasta le genereaza explica macar in parte de ce actualul guvern nu s-a confruntat pana acum cu ample greve si manifestari de protest.

Totusi, faptul ca 70-80% din populatie este nemultumita de modul in care este condusa tara arata ca potential de “scandal” exista, dar masa critica necesara declansarii unor proteste de masa nu s-a constituit inca.

Share

Tags: , , , , , ,

54 comentarii

  1. dan
    19.1.2012, 9:53 am

    Salut Cristi si la multi ani!
    Cred ca ar fi util sa ne uitam si la rata de crestere a numarului de restantieri la banci si poate sa aprofundam cifrele INS privind somajul- nu stiu cat de “accurate” sunt. Ar mai fi de adaugat niste indicatori calitativi care sa cuantifice nivelul calitatii vietii si nu in ultimul rand perspectivele ingrijorarii populatiei cu privire la viitor. Bafta multa mai departe!

    • Cristian Orgonas
      19.1.2012, 10:01 am

      Salut Dane si La multi ani!
      Ar fi multe de scris despre subiectul asta, dar ideea este ca numarul celor care au iesit in strada ar fi trebuit sa fie mult mai mare daca situatia economica si sociala este chiar asa de grava. Au existat si exista “supape” care mai atenueaza gradul de nemultumire, iar economia subterana este una dintre ele.
      In noiembrie 2011, numarul restantierilor la banci era cu 260.000 mai mare decat in noiembrie 2008 (de la 440 la 700.000), dar este greu de calculat cu cat a crescut in mod real numarul restantierilor pentru ca tot timpul au loc intrari si iesiri.
      Discutia este oricum deschisa :-)

  2. vala
    19.1.2012, 9:57 am

    corect
    cu completarea:

    majoritatea oamenilor nemultumiti stiu ca nu traim acum intro dictatura comunista care trebuie data jos in strada

    singura varianta de a schimba clasa politica este VOTUL.

    lipsa unei alternative politice, din pacate, ii face inerti social pe foarte multi… nu pe toti… unii din cei din urma ies in strada.
    se vede treaba ca nu-s prea multi

    iar procentajul de nemultumiti a fost in totdeauna la valori mari indiferent de guvernanti… asta e o chestie… mioritica

    • Cristian Orgonas
      19.1.2012, 10:03 am

      Vala: o alta explicatie a numarului mic de protestatari este lehamitea de politica si lipsa de alternativa, dar am evitat sa transform articolul intr-unul politic.

    • io
      19.1.2012, 11:18 am

      io as vota, da la termen, nu cand vrea boc sa le comaseze…

      • gigi
        19.1.2012, 12:40 pm

        aha..si daca ziceau aia de le-au comasat ca sa fie anticipate pun pariu ca acu voiai amanate :) frica de rusinea din 2008 a facut semeata opozitie peste masura de demagoaga. sufla si in iaurtu comasarii.

  3. Ovidiu R
    19.1.2012, 9:59 am

    Articolul dumneavostra chiar se cerea. A balansat foarte bine stirile din ultima perioada care au fost prea alarmiste si prea mult dramatizate. Sunt de acord ca sunt probleme, dar sa nu cadem in extrema: nu s-au facut decat rele, nimic nu merge, etc.

    • dominic
      19.1.2012, 1:00 pm

      “Sunt de acord ca sunt probleme, dar sa nu cadem in extrema: nu s-au facut decat rele, nimic nu merge.” Da. Guvernul a gasit solutiile optime: stimularea muncii la negru, evaziunii fiscale si platilor informale. Excelent. Oare cum de nu s-au gandit si altii sa iasa din criza in felul asta?

      • florin
        20.1.2012, 10:24 am

        “Guvernul a gasit solutiile optime: stimularea muncii la negru, evaziunii fiscale si platilor informale. Excelent. Oare cum de nu s-au gandit si altii sa iasa din criza in felul asta?”
        munca la negru, evaziune fiscala, plati informale – fac parte din limbajul juridic al statului. Din punctul meu de vedere si, probabil al celor in aceasta situatie, este vorba de piata libera, fara amestecul, de cele mai multe ori toxic, al statului.

  4. dan
    19.1.2012, 10:08 am

    Cristi, ai dreptate. Eu cred ca e si o lehamite in randul oamenilor. O alta parte asteapta sa vada “ai cui sunt” protestatarii. Una peste alta sunt de acord- nivelul de trai nu s-a deteriorat dramatic, astfel incat miscarile de strada sa ajunga singura “corectie” posibila. Nu mai vorbesc despre transmisiile media, foarte vulnerabile din punct de vedere al echidistantei.

  5. jerome13
    19.1.2012, 10:20 am

    da mah ce bine e in romania cum naiba mi-a scapat – si asta o zice unul care castiga mult mai bine acum decat la inceputul crizei

    • t
      19.1.2012, 1:57 pm

      nu, mah, n-ai dreptate! e foarte rau in romanika! asta i-o zic unuia care cîstiga acum mult mai bine decît inainte de criza.

  6. Christi
    19.1.2012, 10:29 am

    Am o nelamurire: Daca numarul celor care declara ca au un venit salarial a scazut numai cu 100.000 asta de ce inseamna ca acuma lucreaza la negru. Sau in ce masura? Ma gandesc ca nu oricine luceraza la negru si declara ca face asta. Diferenta aceea de 551.000 nu e data si de persoane care au plecat din tara, deci nu mai declara nimic?

    Apropo de masa critica, foarte interesant este ca de luni incoace cea mai multa lume iese la Sibiu in strada, nu la Bucuresti, fiind cam 20-25 % din protestatarii din toata tara. Se traieste chiar asa nasol in orasul ala? :)
    Vezi: tribuna.ro

    • Cristian Orgonas
      19.1.2012, 10:35 am

      Christi: diferenta de 551.000 ii priveste doar pe cei care lucreaza in Romania, si nu ii include pe cei care au plecat la munca in strainatate. Gandeste-te ca prin trecerea “la negru”, angajatorul economiseste aproape jumatate din cheltuielile salariale pe care le are cu un angajat.

  7. bogdan
    19.1.2012, 10:48 am

    Dupa parerea mea numarul protestatarilor adevarati e e mult mai mic chiar decit cel afisat.
    Vedem o parte insemnata de revolutionari (oameni care pina la finalul lui 2011 primeau cite 2000 de lei pe luna ca sa nu faca nimic) a caror legitimitate e ZERO
    Vedem implicarea din ce in ce mai mare a asociatiilor de suporteri, care au de impartit diverse chestii cu Dragomir si cu Sandu.
    Si daca mai adugam si ceva trepadusi de partid trimisi sa agite siritele, si ceva forte de ordine in civil la vinatoare de huligani, rezulta ca cei care protesteaza cu adevarat sunt sub jumatate din numarul mitingiilor.

    Asha ca de fapt protestul asta e o mare realizare mediatica, menita sa ne arate cum poporu’ e nemultumit de dictator.

  8. luci
    19.1.2012, 11:07 am

    Adica in tarile cu suta de mii de protestatari aceia au saracit din 2008?

    • bogdan
      19.1.2012, 11:14 am

      Glumesti??
      Pai Grecia e la sapa de lemn (acolo e criza, nu la noi), Spania are somaj 23%, in Italia se simte vintul aspru al recesiunii.
      In Franta nu -sa intimplat mare lucru, da’ francezii sunt cei mai comunisti dintre europeni, asha ca ei fac miting la orice scadere de protectionism.

      • luci
        19.1.2012, 11:37 am

        de greci saraci nu am auzit, doar de greci cu mai putin de 15 salarii cum aveau pana acum, puterea de cumparare a grecilor nu cred ca a scazut sub cea a noastra.
        in spania exista o lege care protejeaza somerii batrani pana la pensionare, cunosti legi similare in romania?
        nu stiu ce lege e, stiu doar ca tatal de 57 de ani al unui prieten ia ajutor de somaj pana la pensionare, in cazul in care nu-si gaseste alt loc de munca.

      • bogdan
        19.1.2012, 12:40 pm

        luci, faptul ca n-ai auzit tu de Greci saraci nu inseamna ca toti sunt bogati. Afectati au fost in special bugetarii. Nu spun ca o duc mai rau decit noi, ci ca scaderea nivelului de trai la ei a fost mai mare decit scaderea nivelului de trai la noi. Importanta de diferenta de nivel de trai, perceptia. ca asha si noi pina-n 2000 am dus-o mult mai prost decit acum, da’ nu faceam scandal pentru ca eram obisnuiti cu salariile de sub 100 de dolari din care puteai spera sate tirii cu cheltuielile de pe o luma pe alta.

        In Spania nu spun ca n-or fi legi de protectie sociala, ci doar ca nivelul de trai a scazut, in mod inevitabil, de vreme de somajul a sarit in aer. Nu-mi zi ca un somer batrin cu ajutor social traieste la fel de bine ca acelasi batrin, dar angajat.

        In Romania exista venitul minim garantat (o timpenie marca Boc). Adica oricine cistiga sub x lei primeste ajutor de la stat. Si asta din 2009.

        Stiu ca ne-am obisnuit sa spunem ca noi o ducem cel mai rau din univers si ca politicienii nostri sunt cei mai iresponsabili, dar realitatea ne arata ca sunt altii si mai rai ca ai nostri (la greci ma refer).

  9. Ovidiu
    19.1.2012, 11:48 am

    Cu un singur amendament: pensiile NU s-au redus cu 15%! A fost doar o propunere, respinsa de Curtea Constitutionala, drept pentru care s-a majorat TVA-ul.

    Nu este o critica la adresa autorului (ale carui articole le apreciez foarte mult), dar mi se pare un rezultat clar (si incredibil) al propagandei media…practic se rescrie trecutul. Sunt convins ca exista oameni care sunt realmente convinsi ca s-au redus pensiile cu 15%, doar pentru ca la TV s-a picurat metodic acest neadevar.

    • Cristian Orgonas
      19.1.2012, 11:53 am

      Ovidiu: guvernul a propus reducerea pensiilor la inceputul lunii mai, dar CCR a respins propunerea la sfarsitul lunii iunie. Eu vorbeam despre tensiunea existenta inainte ca propunerea sa fie respinsa, deci in cele aproape doua luni de incertitudine.

  10. gigi
    19.1.2012, 12:43 pm

    cati sunt cu credite in banci? si cati fara dar adusi ca sa garanteze? ai un numar ceva? asta e cel mai tare factor de liniste sociala :) avea dreptate tanti androneasca at cand cea ca lasati fara facultati se apuca de golaneala.

  11. Exerciţiu de democraţie | hoinaru.ro - Un blog intr-un pahar cu apa
    19.1.2012, 12:50 pm

    [...] lista de motive a fost intenţionat redusă la nevoile primare. Apă, mâncare, curent electric. O analiză economică nu poate fi combătută atât de uşor. Iar oamenii au nevoie de un adversar accesibil, pe care [...]

  12. Pongo
    19.1.2012, 1:33 pm

    Puterea de cumparare in raport cu marfurile cumparate a SCAZUT. Motivul e simplu, a crescut TVA ul, la aceleasi venituri…
    La asta se adauga cresterile de taxe pe carburantzi, energie (intretzinere) etc.
    Btw, pensiile au scazut, prin impozitare.

    Daca la asta mai adaugam corectitudinea anchetei aleia de la care s-a generat cifra, avem un tablou complet.

    Nu il mai intoxicatzi pe carmaci, e si vina celor care bat campii, omul e unul singur si momentan a dat cu oistea natziei de gard

  13. Mami
    19.1.2012, 1:58 pm

    Sunt de acord ca in romania nu o ducem chiar asa de rau cum vor sa ne convinga altii, eu nu cunosc pe nimeni din jurul meu care vrea sa munceasca cu adevarat si sa nu fi gasit ceva de munca la negru sau cu acte.
    In schimb stiu destui care nu vor sa munceasca, eu le-am oferit de munca (usor sa completeze tabele pe calculator) dar multi nu vor, si nici nu cauta ceva mai bun, ei vor doar sa fie sefi si fara raspundere

  14. mihai
    19.1.2012, 3:03 pm

    deazamagitor articol, nu ati inteles nimic

  15. Valentina
    19.1.2012, 3:53 pm

    Dumneavoastra vorbiti de statistici, eu vorbesc de realitate:

    Sunt bugetar, lucrez in sanatate si pot sa va spun ca in 2012 se castiga mai putin decat in luna decembrie 2009, pentru aceeasi munca depusa in conditii mult mai grele.
    Astfel, acele reduceri salariale de 25 % au insemnat in fapt 40% din venit, din banutii cu care plecam acasa pentru simplul fapt ca in sanatate asistenta medicala este continua, boala nu tine cont de sarbatori legale sau weekend. Desi initial s-a precizat ca doar 6 luni se va retine (acesta este unul din motivele pentru care atunci nu au iesit multi in strada) in realitate nici in 2012 salariile n-au revenit la ceea ce am avut in dec. 2009.

    Atrag atentia tuturor , ca in prezent calitatea actului medical a scazut semnificativ si in curand va pune in pericol viata pacientului datorita ordonantei prin care s-au blocat posturile. Astfel de atunci pana in prezent, toate posturile salariatilor care au iesit la pensie sau au demisionat au fost BLOCATE, neputand fi ocupate de altcineva. Incidente precum bebelusii arsi vor deveni frecvente si pacienti care vor muri in spitale vor deveni frecvente. Un singur om nu poate munci pentru alti 7 in special in sanatate unde o fractiune de secunda inseamna viata unui om. Ministerul Sanatatii se face ca nu vede si pacientii vor plati. Orice reprezentant al ministerului sanatatii ar putea sa mearga in control seara prin spitale si sa vada la fata locului cate cadre medicale sunt si cate ar trebui sa fie conform normativelor eliberate de dumnealor.
    Daca in 2009 un asistent medical pleca acasa cu 1600 lei ( lucrand in weekend , de paste de craciun etc), in 2011-2012 acelasi asistent medical pleaca cu aproximativ 1200 lei (lucrand in weekend si de sarbatori legale insa in conditii mult mai grele, trebuind sa suplineasca absenta posturilor blocate printr-o ordonanta de guvern.
    Nu doar ca a scazut calitatea actului medical insa ne temem pentru vietile pacientilor nostrii si pentru libertatea noastra (in astfel de conditii se poate gresi), daca nu am avea copii de crescut am fi fost demni si ne-am fi dat demisia.
    DA, mi-e sila de mine, demnitatea si autorespectul meu au scazut pentru ca accept o mizerie de salariu si pun in pericol viata pacientului acceptand sa lucrez in astfel de conditii.

    Eu raspund penal daca gresesc, politicienii nostrii insa raspund in vreun fel atunci cand gresesc si prin asta aduc prejudicii Statului Roman?

    fara suparare ins acred ca sunt singura categorie care este platita din bani publici fara a avea vreo responsabilitate.
    Daca as fi hot, as candida , cu imunitate as putea fura mai bine si mai mult ca din banii statului poti fura nelimitat.
    Cu drag, o asistenta medicala, in prezent asistat social dupa cum ne-a catalogat prin lege deoarece sunt in concediu de crestere si ingrijire copil chiar daca am muncit de la terminarea studiilor pana in prezent.

    • bogdan
      19.1.2012, 4:25 pm

      mai mai ca-mi vine sa vars o lacrima-doua.

      Da’ tot nu inteleg cum e cu “acele reduceri salariale de 25 % au insemnat in fapt 40% din venit”. Din cite stiu eu ( am vro 2 cunostinte doctori si vro 2 asistente) scaderea a fost de 25% si atit. De unde acel 40%? Si di e la inceputul lui 2011 ati primit inapoi 15% din 75% = adica acum aveti 86.5% din salariul de la finele lui 2009. Asha ca… de unde acel -40%?

      Ca sa nu mai spun ca prin sistemul medical se mai primeste cite un pachet de cafea, cite un plic…Nu ma intelege, gresit, salariile in sanatate ar trebvui sa fie de 3-4 ori mai mari decit sunt acum, da’ mi se pare ca pastarea ta miroase a manipulare de nus e poate.

      • marius
        19.1.2012, 6:07 pm

        Probabil prin taierea unor sporuri ciudate.Mai auzeam la politisti ca le-o taiat sporul de “toxicitate”…:-??

      • bogdan
        19.1.2012, 6:32 pm

        Marius, tocmai asta ziceam: ca intimplator am citiva amici in sistem si chiar am discutat cu ei despre asta si mi-au zis ca nu a scaztu altceva decit 25% din salariu.

      • Tudor Bugetar
        19.1.2012, 7:03 pm

        Bogdane, eu aveam un spor de 75% si inca unul de 25% plus bani de haine (100 lei/luna) si bani de hrana (134 lei pe luna) Total net 2340 lei.
        Acum (dupa +15%) am net 1060.
        Dar nu asta e problma . Ce cred ca scapa dl. Orgonas este influenta ratelor facute in 2008-2009 care acum dupa – x% te distrug. Dar ma rog. Viata merge inainte.

      • bogdan
        19.1.2012, 7:48 pm

        Tudor: in sistemul sanitar???

      • Tudor Bugetar
        19.1.2012, 8:21 pm

        Nu Bogdane. La o primarie rurala.

      • bogdan
        20.1.2012, 10:59 am

        Eu aici vorbeam strict de medici/asistente medicale. La primarii chiar nu stiu cum e.

  16. Anca
    19.1.2012, 5:35 pm

    Cristi , sunt profesoara de istorie si iti doresc sa ai atatia bani cati incasez din meditatii eu si colegii mei care predau alte discipline decat matematica ,romana si, eventual, limbi straine.Si suntem cateva zeci de mii !

    • Cristian Orgonas
      19.1.2012, 5:47 pm

      Anca: daca nu ai fi citit articolul in diagonala ai fi vazut ca am scris clar ca exista bugetari care traiesc doar din salarii.
      Legat de meditatii – profesorii incaseaza anual peste 300 milioane de euro din activitatea asta, vezi aici: https://www.fundatiadinupatriciu.ro/ro/media_room/stiri/249
      Iar asta este o realitate care multora nu convine.

      • tomis
        19.1.2012, 7:15 pm

        Realitatea care nu convine este ca nu atragi destui prozeliti pentru plata pe care o primesti sa ajuti la manipularea cititorilor sa isi piarda opinia si sa-i lase pe cei care ii conduc sa gindeasca pentru ei, vezi Cezar, Bogdan, parca si Vala.

        Anca, Orgonas a afirmat deja ca veniturile romanilor nu reflecta performanta, deci, legat de exemplul lui cu meditatiile, este in stare sa iti “dovedeasca” in date ca trebuie sa ti se micsoreze salariul pentru ca nu esti o profesoara buna, pentru ca ai prea multe pretentii de la viata si pentru ca defapt cistigi foarte bine de pe piata neagra. Orgonas nu este pro realitatii si nevoilor romanesti ci, potribit propriilor lui afirmatii, se da pro american; cind avea 13 ani, dupa revolutie imediat, el invata ruseste si, cind in Romania infloreste criza, ne atrage atentia asupra Ungariei. Schimbarea ce vine in tara ne va dezvalui si mai bine pozitia lui Orgonas.

        Apropos, si in USA se fac meditatii care ocolesc fiscul insa aici un profesor este platit cam de 5-7 ori mai bine iar meditatiile sunt in jurul la $30/ora. Am doua cunostiinte care fac cam 6 ore meditatii pe zi fiecare, 6 zile pe saptamina; asta inseamna cam $1080/saptamina sau cam $4400/luna de unul singur sau cam $8800/luna in doi, bani … netaxabili. Tu cam cit faci din meditatii + salariul de profesor, mai mult sau mai putin? Asa ca, Anca, iti dai seama unde bate in continuare Orgonas? Sa ramii la nivelul de viata pe care il ai si sa taci din gura ca nu ai dreptate orice ai spune! Right? Eu zic ca tu sti mai bine.

    • marius
      19.1.2012, 6:10 pm

      Ai eliminat exact acele meditatii care costa cel mai mult( matematica si alte stiinte exacte,romana, limbi straine).
      In afara celor care vor sa dea la Academie sau facultati de profil(unde nu sunt foarte multe locuri) nu stiu cine ar vrea sa faca meditatii la Istorie.

      • cos
        20.1.2012, 4:09 pm

        elevii de clasa a 8-a si a 12-a care dau examenul la istorie. eu am absolvit in 2008 la un liceu bun, dar si aici approx 70% din elevii din clasa faceau meditatii la toate materiile la care urmau sa dea examen

  17. Florea
    19.1.2012, 6:13 pm

    D-le,putina decenta,nu strica !

  18. poxipol
    19.1.2012, 6:41 pm

    cifrele provin de la tipii care au calculat din greu acum catva timp ca exista o crestere trimestriala de 0.1%? adica rata de crestere sub marja de eroare – totusi la tanc sa se laude conducerea cu ea? sunt sigur ca cifrele trebuie sa fie beton-beton, mai ales ca pica la alt moment potrivit.

    dar inflatia agregata in ultimii trei ani unde ati lasat-o? incurca la calcule? si da, tva-ul scade si el puterea de cumparare, sau 24% o fi mai mic decat 19%?

    sau intre timp se deschid zeci de mii de imm-uri noi, care angajeaza pe rupte cu zecile de angajati, asta probabil ducand la cresterea aia magica de venituri?

    hm… sau inainte sa scrieti, mai ganditi-va. daca n-o fi greu…

  19. Anca
    19.1.2012, 7:26 pm

    Nu m-ai convins Cristi ! Trebuia sa scrii ,,Unii profesori’ nu sa generalizezi, bine ar fi fost sa fi si estimat aproximativ cati .Nu suntem in strada pentru ca ne merge bine ,asta in nici un caz .

    • Tudor Bugetar
      19.1.2012, 8:23 pm

      Anca, “Nu suntem in strada pentru ca ne merge bine” – sa inteleg ca iesi in strada si strigi e acolo ?

  20. tomis
    19.1.2012, 9:17 pm

    Cel mai tere slogan de la protestele de astazi:

    “Vrem sa ne platim chiria
    Cu capshuni de Romania!”

    Spune mult despre ce isi doresc romanii in privinta conditiilor de viata, munca si plata ei, dezvoltarii afacerilor in interiorul tarii, piata interna si cite altele, nu?

    Asa ca, dragilor, asta mai este un alt aspect al presentei in numar inca mic al celor ce protesteaza impotriva conditiilor de viata, in Romania: vreo trei milioane dintre cei ce au decis sa ia actiune impotriva nivelului propriu mic de trai au plecat deja la capsuni in alte tari!

    Sloganul sunt ferm convins ca il intelegeti bine.

  21. Finante Azi
    19.1.2012, 9:57 pm

    Iluzia mediilor, atunci cand lucrezi cu serii de date.

  22. Nica
    20.1.2012, 8:48 am

    Sunt de acord cu autorul articolului.Marea majoritate a celor care vor sa munceasca se descurca .Este firesc ca dupa ce guvernul a inchis atatea robinete,sa existe si nemultumiti.Din pacate, nu le-a putut inchide pe toate desi domnul Boc si domnul Basescu ar fi vrut, cred eu.Daca ar fi mers mai departe, cred ca ar fi ramas fara partid si fara majoritate in Parlament.Fa-te frate cu Dracul pana treci puntea.

  23. liviu
    20.1.2012, 2:02 pm

    Mi se pare o analiza la rece, intr-adevar cifrele par sa reflecte o alta realitate decat cea cu care se confrunta romanii zi de zi dar articolul de final explica f bine aceasta situatie. Poate cand toti romanii vor intelege ca singurul mod de a-si obtine drepturile se face in Romania, numai in strada lucrurile vor arata altfel. Trebuiesc respectate toate opiniile dar inteleg ca aceasta diversitate de opinii nu va duce niciodata la un rezultat concret si lucrurile vor merge si de acum inainte la fel. Din pacate.

  24. liviu
    20.1.2012, 2:15 pm

    Si as mai vrea sa adaug ceva. Din pacate genul acesta de analiza pe cifre au dus tara la dezastru. Ar trebuie sa vedem cateodata si dincolo de aceste cifre. Adica sa intelegem oamenii nu cifrele.

  25. Camelian Propinatiu
    21.1.2012, 10:41 pm

    Păi, tocmai pe statistici s-a bazat renuntarea la comunicare!

  26. De ce Romania a avut crestere economica in 2011* dar lumea e in strada
    22.1.2012, 12:00 pm

    [...] de anul trecut din tarile europene si SUA. O explicatie a incercat sa dea Cristian Orgonas in acest articol. E de luat in seama, dar nu explica in intregime [...]

  27. DIANA GLUCK
    22.1.2012, 2:55 pm

    Imi este rusine de clasa politica care este imorala,mincinoasa si lasa!Lipsiti de elementarul bun simt au mintit bugetarii ca cei 25% furati de guvern ii vor inapoia in cateva luni….I-au furat si sunt bine merci furati.Legea invatamantului este o utopie care incurajeaza nonvaloarea!Toate functiile de conducere si de raspundere pana in cel mai indepartat catun din tara sunt ocupate de oamenii de PDL sau asa -zisii lingai.Tot astfel s-au facut titularizarile in primavara anului trecut pentru oamenii aflati in posturi de suplinitori si care doar pentru ca sunt in PDL peste cateva zile s-au trezit titulari.Incompetenta,incultura si josnicia guverneaza Romania.Bugetarii traim la limita subzistentei iar europarlamentarul Stolojan face afirmatii demente impins in fata de Basescu care in situatii critice il pune sa joace un teatru ieftin si prost.RUSINE,Domnule Stolojan

  28. Where’s the crisis? - Get a result now!
    22.1.2012, 5:07 pm

    [...] De ce numarul celor care protesteaza nu este atat de mare – o alta perspectiva » businessday.ro [...]

  29. Tetea
    23.1.2012, 9:52 am

    “O, totul e minunat” imi vine sa-i parafrazez pe cei de la Timpuri Noi care scoteau aceasta minunata melodie in minunatii ani de dinainte de ’89. Nu ma minunez insa de cifrele autorului acestui articol, le presupun corecte. Dar incomplete.
    Fata de 2008, leutul nostru minunat s-a depreciat cu 21%. Deci dintr-un foc, veniturile reale au scazut, hai sa zicem, cu un 5%.
    Daca mai adaugam cheltuieli suplimentare cu TVA, mai punem un 5% si aici care se simte in tot ce se consuma.
    Deci ajungem la un 10% pe minus.
    Daca mai continuam si cu accizute, impozitute si alte binefaceri fiscale ale guvernului cred ca cei 16% crestere se transforma in mai bine de 16% scadere. In termeni reali.
    Deci cei 40% pierduti de bugetari capata sens.
    De ce nu iese lumea in strada? Cred ca din comoditate in primul rand, este mai simplu sa se benocleze la concursul “care are cel mai tare poster din parcare” decat sa se implice.
    Sau fiindca protestul este eterogen, plin de paraziti uneperisti sau cu grade, sau fiindca este mai degraba o bascalie sau fiindca este superficial. Sondajele arata cu certitudine o scadere dramatica a popularitatii regimului BasIsaresc. Nu putem afirma ca protestul este nereprezentativ la nivel national si ca totul merge bine. Ne-am minti pe noi insine.

  30. Rodica
    24.1.2012, 5:54 pm

    Trăim bine? Statisticile corecte pot prezenta realitatea deformat dacă nu se precizează toţi parametrii după care s-a lucrat. Exempele? Câteva.
    - Reuşită la un examen:50%. Dezastru dacă nu prezinţi număul celor prezenţi(2 candidaţi)şi al celor respinşi(1 din 2).
    - Şomaj- în scădere lunar. Bine – dacă nu spui că se datorează celor care nu mai primesc ajutor pentru că le-a expirat termenul, nu pentru că şi-au găsit un loc de muncă şi că nu apar noi şomeri pentru că sunt zeci de localităţi în care nu mai are cină să dea faliment.
    - Procente de scădere a salariului de numai 25%. Cum bine spun şi alţi comentatori:
    – dacă nu spui că acestea sau relizat după reducerea unor sporuri (nu vorbesc de cele stupide)- salariul de merit care se acorda pentru activităţi şi realizări peste cele din fişa postului şi altele;
    – dacă compari veniturile de acum cu cele din 2008 uitând să consideri inflaţia, creşterile de preţuri la combustibil, energie, transport şi…
    - Nu s-au redus pensiile cu 15%, dar cercetaţi cum se reţin sănătatea şi impozitul.
    - Cotă unică de 16%, mică, dar aflaţi că îi avantajează numai pe cei cu venituri mari.
    - Locuri de muncă, dacă vrei. În ce domenii şi mai ales cu ce salarii – salariul minim pe economie, dacă se poate pentru toată lumea.
    - Vă rog completaţi voi lista.
    Asta nu înseamnă că nu sunt şi situaţii inverse decât ce am prezentat. Într-o societate nivelul de trai este dat de situaţia majoritară, care este prostă.
    Nu ies românii în stradă? Câteva cauze aflate din cele spuse de colegii:
    - lipsa exerciţiului democratic;
    - nu ştiu că ei pot conta;
    - lipsa de persevernţă pentru a obţine ceva (acum cer acum obţin nu trbuie să perseverez şi să argumentez mereu;
    - teama, chiar şi la tineri (s-a transmis ereditar?)
    Sunt multe situaţii. Cred că ar trebui realizat un studiu corect, nepărtinitor(?), pentru a afla ce trebuie să shimbăm, cum să acţionăm dacă vrem să fim un popor care contează. Amatorismul este periculos.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente