Blogroll

ARHIVA

Banci Bursa Economie Publicat la 3.1.2010 37 comentarii

Portofoliu virtual 2009: +40% in lei, +33% in euro

La inceputul anului trecut, am conceput un portofoliu virtual de investitii pentru anul 2009 iar acum a venit momentul sa tragem linie si sa vedem ce randament am obtinut.

Portofoliul respectiv era compus din:

1. Actiuni la bursa: 40% din total portofoliu, din care Sif5 – 25%; Sif2 – 25%; BRD – 20%; TEL – 15% si TGN 15% 

2. Depozite la banci: 40%, din care 10% in EUR si 30% in Lei

3. Obligatiuni: 20%

Rezultate:

1. Actiuni la bursa: SIF5 a crescut cu 115%, SIF2 cu 114%, BRD cu 62%, TEL +20% si TGN +37%, procentele includ si dividendele nete incasate in 2009. Randamentul mediu ponderat obtinut la bursa: + 78%

2. Depozite la banci: daca luam in considerare o dobanda medie de 15% la depozitele in lei si 5% la cele in euro (plus devalorizarea de 5% a leului), ajungem la un randament mediu ponderat de 13.7% calculat in lei.

3. In ceea ce priveste randamentul obtinut din obligatiuni, vom lua in considerare randamentul mediu obtinut de fondurile de investitii cu venit fix, care in 2009 a fost de 14%.

Daca vom calcula acum randamentul portofoliului, ajungem la 39.5% in lei si 33% in euro. Este mult, este putin? Voi decideti!

Portofoliu virtual 2010

1. Actiuni: personal, cred ca si in 2010 BVB va duce randamente bune, asa ca voi mentine 40% din portofoliu pe bursa, insa voi reduce numarul companiilor de la 5 in 2009 la 2 in 2010: SIF 5 (60% din suma) si BRD (restul de 40% din suma).

2. Depozite la banci: comparativ cu 2009, in 2010 dobanzile oferite de banci la depozite se vor injumatati, iar presiunile pe leu vor fi mult mai mici – prin urmare, voi aloca doar 20% din portofoliu depozitelor bancare in lei. De ce nu si in euro?

Daca vom lua in considerare o dobanda medie de 7-8% la depozitele in lei si una de 3-3.5% la depozitele in euro, investitia in euro devine rentabila la un curs de peste 4.4-4.45 lei/euro si cum nu cred intr-o depreciere semnificativa a leului in acest an, este mai bine sa ne pastram banii in lei.

3. Fonduri mutuale: 2009  fost anul fondurilor mutuale (detalii aici) si cred ca 2010 va arata la fel. Prin urmare, o sa investesc 40% din portofoliu in fonduri mutuale diversificate, nu voi nominaliza fondurile dar la sfarsitul lui 2010, referinta va fi randamentul mediu obtinut de administratorii celor 17 fonduri diversificate care activeaza pe piata. In 2009, randamentul mediu a fost de aproape 20%.

In principiu, acest portofoliu va ramane nemodificat pe tot parcursul anului 2010, insa daca va fi nevoie, voi opera modificari in functie de evolutia economiei romanesti.

Share

Tags:

37 comentarii

  1. Adrian M
    3.1.2010, 3:40 pm

    In ceea ce priveste fondurile mutuale ai putea sa prezinti procentele pentru tipul de fonduri in care vei investi, in functie de specificul prezentat in articolul din decembrie(monetare, obligatiuni, diversificate, actiuni).
    Daca ai putea sa explici totusi de ce vei investi si in fonduri, de vreme ce investesti deja in mod direct in plasamentele utilizate si de fonduri. Practic investesti deja in actiuni si depozite bancare. Personal sunt in dubii, daca sa investesc in fonduri(de actiuni) sau direct in actiuni.

    • Cristian Orgonas
      3.1.2010, 3:52 pm

      Adrian:
      Investitia este doar in fonduri diversificate, nu monetare sau pe actiuni, lista fondurilor diversificate o gasesti pe linkul din articol.
      Motivul pentru care am ales acest tip de fonduri este ca datorita volumelor, pot obtine dobanzi mai mari de la banci decat as obtine eu ca persoana fizica spre exemplu (fondurile de acest tip investesc ~50-60% din active in depozite) iar cele 15-25% din active care sunt investite in actiuni pot aduce un plus de randament.

      In plus, pornesc de la premiza ca pentru unii este mai usor sa investeasca in fonduri mutuale decat direct la bursa si mai mult, presupunem ca managerii de fonduri sunt profesionisti si pot maximiza randamentul fara sa isi asume riscuri foarte mari.

      • Cristian Orgonas
        3.1.2010, 3:56 pm

        Legat de intrebarea “fonduri mutuale sau bursa?”, depinde de situatia in care te afli – daca te pricepi, poti alege tu actiunile in care sa investesti (adica investesti direct la bursa), daca nu este sigur pe tine, ii poti lasa pe altii sa aleaga pentru tine (adica sa investesti in fonduri).
        Daca vrei un randament bun fara sa iti asumi riscuri prea mari, alegi fondurile diversificate

    • cezar
      3.1.2010, 6:12 pm

      “Motivul pentru care am ales acest tip de fonduri este ca datorita volumelor, pot obtine dobanzi mai mari de la banci decat as obtine eu ca persoana fizica spre exemplu.”
      Diferenta asta de performanta, din pacate, se constituie ca venit, insa fie este bagata in buzunar de soc. de adm., sub forma de chelt. operare/profit etc, fie se duce pe apa sambetei prin compensarea pierderilor pe alte instrumente. In plus, degeaba anumite banci ofera randamente superioare volumelor mari, daca ele se numesc Carpatica sau Leumi Bank, ori alte piticanii de gen, pentru ca bancile mari nu dau in plus mai mult de 0.5/1 punct la sume mari. Nu functioneaza nici garantia Fondului de garantare, e important sa si dormi bine noaptea.
      Ca o concluzie, in ceea ce priveste investitiile STRICT monetare, la sume de sub 100k E, sau echivalent, n-are rost sa nu imparti suma in doua, ca sa intri in marja Fondului de garantare, si sa tratezi problema direct cu o banca mare/solida.

      • Cristian Orgonas
        3.1.2010, 6:26 pm

        Cezar: in parte ai dreptate, insa investitia in fonduri mai are un avantaj – investesti intr-un singur instrument (fondul mutual) care cumuleaza depozite bancare, obligatiuni si actiuni, in loc sa investesti singur in fiecare instrument in parte.
        In plus, in fonduri poti investi orice suma….

  2. cafca
    3.1.2010, 4:12 pm

    eu vreau sa vad stock picking atunci cand o sa fim intr-o perioada de range si diferentele fumdamentale o sa conteze in evolutia companiilor…lasati-ma cu randamentele astea intr-o perioada in care si prin tragere la sorti daca erau alese companiile ar fi fost la fel….ca si in urma cu doi ani cand pica orice…iar fondurile mutuale de la noi sunt niste imitatii ale indicilor si atat

  3. M
    3.1.2010, 5:05 pm

    Daca pe 2009 ai zis obligatiuni, nu mi se pare ok sa iei in considerare 14% scos de fondurile de obligatiuni. Ia un 10%-11% dat de titlurile de stat. Daca vroiai fonduri, trebuia sa zici de la inceput fonduri…

    • Cristian Orgonas
      3.1.2010, 6:16 pm

      M: am spus obligatiuni, dar am mai adaugat “sau puteti investi aceasi suma in fondurile mutuale cu venit fix”.
      Oricum, diferenta de 4% la care faci tu referire influenteaza in proportie de doar 0.8% randamentul total – nu este 39.5% ci 38.7%

      • M
        3.1.2010, 6:33 pm

        Nu era vorba de rezultatul final, ci de rigurozitate (greseala mea, nu am vazut si alternativa fondurilor acolo). Ideea e ca pentru cititorii care nu viseaza aceste date si nu le folosesc in fiecare zi, cum poate suntem noi, a indica 14% performanta medie pe obligatiuni in 2009 e usor nerealist – si creaza si asteptari si comentarii usor pe langa realitate.

        Bine, eu personal am un interes personal direct pentru aceasta rigurozitate, banuiesc ca ai intuit de ce :)

  4. MoneyWatch.ro
    3.1.2010, 5:57 pm

    Am pus si eu intr-un excel portofoliul bursier, fara dividende, si am detaliat in plus urmatoarele, cu referinta pentru randamentele anuale ultimele cotatii din 2009 si 2008, alaturi de minimul pe SIF-uri (care au ponderea cea mai mare in portofoliul bursier) din 5 martie 2009:

    Fara dividende:

    Randament portofoliu bursier in 2009: 77%
    Randament portofoliu bursier in 2008: MINUS 76%
    Randament portofoliu bursier Dec 2008 – 5 Martie 2009: MINUS 37%

    Dincolo de concluzia ca plasamentele pe bursa si-ar fi recuperat, in conditiile unui portofoliu mentinut si anterior la 1 Ian 2008, pierderile din tot anul 2008, ma doare mult mai tare sa subliniez VOLATILITATEA acestui portofoliu bursier:

    Practic, pana la a atinge peste 75% randament pe intreg anul 2009, portofoliul bursier a trebuit sa treaca printr-o scadere a valorii cu 37% SUPLIMENTARA in prima parte a lunii martie 2009, scadere venita DUPA topirea din 2008.

    Faptul ca alocarea pe bursa din intreaga gama de plasamente a fost de doar 40% a atenuat per ansamblu scaderea de mai sus.

    In rest, ne vom juca de-a ruleta ruseasca pe SIF-uri si in 2010. :)

    • Cristian Orgonas
      3.1.2010, 6:13 pm

      MW: tocmai scaderile din 2008 m-au facut sa investesc 40% din portofoliu la BVB in 2009, altfel proportia actiunilor ar fi fost mult mai mica :-)
      De acord cu tine ca si in 2010 SIF-urile vor reprezenta sarea si piperul tranzactiilor la BVB, insa pe termen mediu-lung au un potential de crestere foarte bun.

      • cezar
        3.1.2010, 6:38 pm

        Da,in special ultimele 3 luni din 07 au fost criminale. Unora nu le venea a crede.
        In paranteze fie spus, perioada asta m-a facut sa ma ‘indragostesc’ de titlurile de stat, stare ‘afectiva’ care va continua si in 2010, cat sa stim unde ne ducem.
        Altfel, daca as tine doar un portofoliu virtual, m-as juca cu urmatoarea idee ; splitare cash in 10 parti egale, investit cate 10 la suta in fiecare fond de actiuni din Top 10 dupa randamente in 09.

      • MoneyWatch.ro
        3.1.2010, 6:56 pm

        Cezar, portofoliul tau virtual cu randamentele fondurilor de actiuni in ’09 l-as pondera cu randamentele lor in 2008… nu ca ar fi reusit prea multe sa iasa de sub buldozer, dar deh… poate mai rasare vreo idee de weighting a lor

      • cezar
        6.1.2010, 6:31 pm

        Buna idee. Aplicand criteriul ‘performanta 08′, ca sa dam un exemplu util ,intercapital,fost certinvest iese din schema, cand e sa creasca, o fac mai slab decat media celorlati, cand e sa scada, se comporta ca active dinamic.

  5. M
    3.1.2010, 6:37 pm

    Si inca ceva, ref. depozitele in 2009: tu ai scris asa:

    “2. Depozite la banci: daca luam in considerare o dobanda medie de 15% la depozitele in lei ” (…)

    Dar de ce ai face asta, adica o medie de 15%? :) La depozitele in sold, media primelor 10 luni 2009 este 12%, iar la depozitele noi, media primelor 10 luni e 13%. Iar trendul ultimelor 4-5 luni este de scadere neta. Asa ca nu aveai cum sa investesti banii respectivi la o medie de 15%, in depozite bancare, pe durata intregului an :)

    E adevarat, au existat varfuri de 15%-16% ale dobanzilor, pentru promotii si oferte, dar o medie de 15% e complet nerealista – media reala se afla intre 12% si 13% pe tot anul 2009.

  6. cezar
    3.1.2010, 6:49 pm

    “E adevarat, au existat varfuri de 15%-16% ale dobanzilor, pentru promotii si oferte, dar o medie de 15% e complet nerealista – media reala se afla intre 12% si 13% pe tot anul 2009.”

    Probabil omul a investit in ianuarie 09 la 12 luni, punand mina pe maxim.
    Altminteri ai dreptate.

    • M
      3.1.2010, 7:27 pm

      “Probabil omul a investit in ianuarie 09 la 12 luni, punand mina pe maxim.”

      Da, o optiune viabila.

  7. kla
    3.1.2010, 9:11 pm

    Suntem prea indiscreti daca intrebam si de randamentul portofoliului real? :)

    • Cristian Orgonas
      4.1.2010, 12:02 am

      kla: portofoliul meu la bursa cuprinde in proportie de 98% actiuni la SIFuri, deci randamentul pe 2009 este mare :-)
      Pacat de scaderea din 2008…

      • kla
        4.1.2010, 12:34 am

        Multumesc de precizari. Si la mine situatia actuala e cam la fel (relativ la structura portofoliului). Insa prin investitii suplimentare (mai ales dupa inceputul lui octombrie 2008) am reusit sa ajung pe plus de acum vreo doua luni in comparatie cu decembrie 2007.

        Sa inteleg ca portofoliul real include doar bursa (nu fonduri, obligatiuni, depozite etc.)?

  8. alex.dumitrascu
    3.1.2010, 11:18 pm

    @orgonas
    “este mai bine sa ne pastram banii in lei.”

    Si ce ai sa faci cu atata patrunjel? Singura marfa din Romania necotata in euro este patrunjelul.
    Eu imi evaluez sistematic portofoliul in euro, chiar daca lucrez cu lei sau cu dolari. Asa fac toti.

    • Cristian Orgonas
      3.1.2010, 11:58 pm

      Alex: cate salarii sunt cotate in euro si se negociaza in functie de evolutia cursului valutar? :-)

  9. Patrick
    4.1.2010, 12:43 am

    La cele spuse as pute sa fac o remarca: Nu cred ca anume SIF5 tb. de luat in calcul, sau acelasi BRD. Eu mai degraba as prefera aceeasi pondere intrun fond mutual cu risc mic, nu agresiv. Actiunele au sa floteze serios in extreme, bancile nu vor mai aduce acele cresteri, mai ales BRD. Un modest 14-18% pentru mutuale cu risc mic, va fi prea bine. Depozitele bancare, e clar: 7-9.5% in lei si 3-4% Euro. Deci mare pondere nu se merita. Ce va conta mai mult vor fi titlurile de stat si obligatiunile emise, cun un income cert de pina la 12%. 2010 va fi anul cind cashul va fi nevoit sa lucreze fizic, fiind investit direct in imobiliare, afaceri preluate si alte oportunitati, dar in a 2-a jumatatea, kiar la finele 2010. Conturile online de borkeraj inca sunt cu comisioane mari si impunere de pastrare titluri pe perioade mai lungi pina la rascumparare face nu prea atractiva folosirea lor pe cont propriu.
    Peste Atlantic cresterile vor fi si mai modeste. Actiunele vor merge in stagnare pe la mijlocul anului si profiturile se vor face numai pe baza de shorturi. Consider , eu.

  10. alex.dumitrascu
    4.1.2010, 9:43 am

    Pai nu investesti in salarii. Salaiul e o conventie prin care li se permite salariatilor sa locuiasca si sa se nutreasca. Un fel de bonuri valorice, care trebuie consumate pe interval de o luna. Ce legatura are asta cu investitia de portofoliu sau cu speculatiile?

  11. andrei
    6.1.2010, 11:17 am

    Khris, recunosc ca nu stiam mare lucru despre fonduri inainte de articolul tau dar intre timp am citi cate ceva si am aflat ca fondurile isi investesc banii in depozite, obligatiuni, actiuni dar in procente diferite in functie de gradu de risc, etc. Te rog sa explici de ce alegi sa investesti in fonduri daca oricum ai o educatie bursiera care sa iti permita alegerea unui portofoliu echilibrat de actiuni. In functie de apetitul au la risc iti faci si niste depozite cuperi si ceva obligatiuni si practic ai propiul tau fond mai putin comisionale si participarea la profit a angajatilor fondurilor. Crezi ca know-how-ul lor e mai bun ca al tau sau care sunt argumentele in favoarea fondurilor?

    • Cristian Orgonas
      7.1.2010, 1:04 pm

      Andrei: acest portofoliu nu reflecta 100% strategia mea personala de investitii, ci am vrut sa dau un exemplu de portofoliu cu grad mediu de risc, capabil sa genereze randamente bune anul asta.
      Nu m-am adresat specialistilor, care isi pot decide singuri strategia de investitii, ci celor mai putin familiarizati cu economia…
      Pe de alta parte, daca ai o suma de bani dar nu ai cunostinte economice, nu este mai simplu sa investesti in fonduri decat sa cumperi actiuni si obligatiuni separat?

  12. andrei
    7.1.2010, 1:39 pm

    multumesc de raspuns!
    Am observat ca fondurile monetare au avut in 2009 un randament mediu mai bun decat cele pe obligatiuni. Ca si strategie in 2010 eu merg 40% pe depozite si 60% pe actiuni. Cred ca sunt destule actiuni ok anul asta…risc mediu. Pentru cei cu educatie economica “subtire” sau timp mai putin fondurile reprezinta o optiuni dar si pe alea tb sa stie sa le aleaga deci tot cei informati vor castiga… :)

  13. AristotelCostel
    7.1.2010, 9:44 pm

    Those who make money on rallies, as with any Ponzi scheme, are those who get in early and out early.

    People who have sat on the sidelines since September have not given up much, and they have not taken the larger risk of staying in the market.

    Bad news for the stock market: retail investors are flooding back

    This is a contributing factor as to how the rally/corpse has remained dancing as long (and longer) than many people would have guessed.

    • andrei
      8.1.2010, 4:45 pm

      avind in vedere volumul de tranzactii din ultima perioada a bvb….nu cred ca la noi s-a intamplat asta, e putin decalata piata fara de vest…mai e timp…

  14. alex.dumitrascu
    7.1.2010, 10:12 pm

    Calculati randamentele intr-un mod ciudat, de fapt orizontul pe care investiti e de cel putin un an, si in toata perioada asta nu umblati deloc la portofoliu, il puneti ca pe muraturi in camara. Daca privesti retroactiv evolutia pietei, este usor sa faci un portofoliu cu randament onorabil. In practica, anii nu seamana intre ei. Asa cum ganditi voi, cel mai bine e sa dai banii unui fond de investitii si sa te bazezi pe evolutia unitatii de fond. Fiindca administratorul fondului tranzactioneaza , de multe ori intraday. Altfel ar pierde sigur la orizont de un an.
    La bvb nu prea exista actiuni la care sa te astepti la o crestere liniara pe o perioada mai lunga. E suficient sa se joace putin legiuitorul cu pragul de detinere la SIF-uri si te lasa cu ochii in soare.
    Daca vrei sa faci ceva care sa semene a “investitie”, e bine sa cumperi la o oferta publica si sa uiti de actiuni o vreme. Ma rog, daca te satisface un randament din asta, asemanator cu cel pe care il aveau unii in imobiliare.
    Alta folozofie, mai pragmatica dupa mine, e sa renunti la ideea de portofoliu sau de randament, si sa incerci sa castigi zilnic, adica sa speculezi nu sa investesti.
    Castigurile sunt mai mari, (vedeti ca nu mai vorbesc de randamente), si nu mai depinzi de factorul politic sau guvernamental. Nu mai depinzi in sensul ca nu mai esti la mana lui. E suficient sa-l…anticipezi. Te folosesti de el.
    Da asta devine deja ocupatie, trebuie sa stai ine cu nervii. Adica sa rabzi cateodata sa pierzi cu multe zerouri pe zi, si sa nu te bucuri peste masura cand castigi cu mai multe zerouri.
    E o ocupatie pentru nesimtiti ordonati care au taria sa vanda cand trebuie.
    Adica sa marcheze profitul in loc sa-si calculeze…randamentul cum ziceti voi.

    • andrei
      8.1.2010, 1:07 pm

      Alex, te rog nu o lua personal dar cunosc destui “zmei” care fac speculatii (sau faceau..) insa am constatat ca investitia e mai ok ca si randament pe termen lung – ca sa nu vorbim de efortul implicat…

  15. alex.dumitrascu
    8.1.2010, 1:25 pm

    Nu o iau de nici un fel

  16. Ciprian
    23.3.2010, 9:41 pm

    Salut Cristian,

    Dispun de 4000 Euro si vreau sa-i investesc..la banci am vazut ca dobanzile in lei incep sa scada ,de anul trecut din vara tin banii in lei la banca in depozite de 3 luni pt ca dobanda este mai mare dar de data asta m-am decis sa-i investesc dar nu ma pricep deloc in domeniul asta si ma gandeam sa consult un broker…poti sa ma ajuti cu niste sfaturi ?

    Mersi mult

    • Daniel
      20.4.2010, 2:21 pm

      Sfatul meu e ca inainte de a lua o decizie sa consulti lista de la BVB cu intermediari, si sa te orientezi catre o firma din prima pagina afisata in functie de valoarea tranzactionata. Discuta cu fiecare firma in parte, sa trimiti un e-mail nu necesita asa mult timp si o sa poti vedea timpul de raspuns. In principiu sa fii foarte atent.
      EDIT: Daniel, fara autoreclama te rog, altfel o sa te trec la spam

    • AristotelCostel
      20.4.2010, 2:25 pm

      @ciprian

      Ei ar putea sa castige singuri gramezi de bani, dar vor sa te imbogateasca pe tine. Tu risti, ei iau doar comisionu’. :)

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente