Banci Economie Publicat la 7.1.2010 77 comentarii
De ce creste leul?
Ieri, BNR a stabilit un curs de 4.1620 lei/euro, cel mai mic din ultimele 9 luni si asta in conditiile in care multi se asteptau ca dupa alegeri, leul sa o ia la vale. De ce creste moneda nationala in loc sa scada? Sa analizam atat contextul extern cat si cel intern din ultima perioada.
Contextul extern
In ultimele zile, sentimentul investitorilor straini asupra zonei din care face parte si Romana s-a imbunatatit, iar asta s-a vazut in scaderea cotatiilor instrumentelor CDS (polite de acoperire a riscului de default) –
marti, costul aferent Romaniei a scazut de la 280 la 250 de puncte, situatia fiind similara si in cazul altor tari din zona, datele in graficul de mai jos, click pentru detalii.
De remarcat ca Romania continua sa fie privita ca o tara cu risc ridicat, costul CDS pentru Ungaria fiind de 224, cel pentru Polonia 118, Cehia 86, Bulgaria 212, iar cel pentru Croatia de 215. Pe de alta parte, costul pentru Ucraina este de 1,144 de puncte*.
Mai departe, in zilele de dupa Craciun, monedele din regiune s-au apreciat in comparatie cu euro – zlotul cu
1.6%, forintul cu 1.4%, coroana ceha cu 0.45% - insa leul s-a depreciat cu 0.6%, astfel ca in ultimele doua zile, moneda nationala nu a facut decat sa recupereze decalajul, detalii in graficul din dreapta. Sa nu uitam si faptul ca in 2009, leul s-a depreciat mai mult decat alte monede, am dezvoltat aici subiectul.
Context intern
Situatia politica s-a mai linistit iar discutiile pe marginea bugetului se afla “in grafic”, astfel ca probabil vom primi in februarie transele 3 si 4 de la FMI si un miliard de euro de la UE – in total 3.3 mld euro, dintre care 2.2 mld vor ajunge la Ministerul de Finante, iar restul la BNR pentru consolidarea rezervei valutare.
Daca Parlamentul va reusi sa adopte un buget credibil iar Guvernul nu va ceda presiunilor sindicale, leul are perspective bune in perioada urmatoare, insa BNR nu va lasa moneda nationala sa se aprecieze pentru ca astfel vor fi afectate exporturile – motorul cresterii economice din 2010.
Tot legat de evolutia cursului valutar din ultimele zile, se mai vorbeste despre o majorare importanta de capital pe care una dintre banci o va efectua in perioada urmatoare, situatie ce a determinat banca respectiva sa vanda euro contra lei, iar un dealer a declarat ieri Mediafax ca “avansul monedei nationale se datoreaza cumpararilor de lei realizate de straini, volumele tranzactionate fiind mari”, aceasta stare de fapt fiind o consecinta directa a imbunatatirii perceptiei strainilor asupra Romaniei despre care vorbeam mai sus.
Leul trece printr-o perioada ceva mai fasta, insa daca autoritatile nu vor reduce cheltuielile publice si nu vor restructura Administratia, vor reincepe discutiile despre “euro la 4.7 lei”.
*Pentru cei mai putin familiarizati - Credit Default Swap reprezinta o prima de asigurare impotriva riscului de neplata, iar valoarea acestei prime se stabileste in primul rand in functie de perceptia investitorilor asupra riscului pe care il presupune acordara unui imprumut unei tari sau unei companii care activeaza in tara respectiva. Daca o banca din Romania se imprumuta din exterior, la costul creditului se adauga si aceasta prima de risc, astfel ca multe banci calculeaza dobanzile la creditele pe care le acorda in Romania inclusiv pe baza costului CDS. In cazul de fata, un cost de 250 de puncte inseamna ca se platesc 250.000 de euro pentru a asigura un credit de 10 milioane de euro.


Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
7.1.2010, 8:44 am
Neata,
Chiar vroiam sa stiu si eu, ce se intampla cu Euro!
In alta ordine de idei, ce matinal esti! Articolul asta a fost scris de aseara?
Florin.
7.1.2010, 10:20 am
Euro scade din motiv de …accize mai Khris, ca noile preturi laq carburanti si ce-o mai fi dau prost la inflatie, iar Mugurel s-a gandit sa lase in jos putin cursul ca sa mai taie macaroana inflatiei…cel putin pana s-o incalzi Tiparul pe care se pregateste sa-l puna iar in functiune….cum poti sa fii atat de naiv?
7.1.2010, 10:43 am
Eu cred ca te inseli…accizele in euro pentru anul 2010 sunt calculate la cursul de la 1 oct 2009 tot anul 2010…la fel cum a fost si anul trecut (s-a calculat la cursul din 1 oct 2008)
7.1.2010, 11:27 am
Cristian: eu cred ca nici BNR, nici Guvernul nu au interes sa creasca acum leul, ar fi in defavoara incasarilor la buget si impotriva exportatorilor.
7.1.2010, 2:42 pm
Accizele sunt stabilite la 4.26 RON/EUR. Cata vreme cursul e acum 4.16 RON/EUR statul face bani din supraevaluarea cursului calculat pentru accize.
Io sunt curios sa vad inflatia pe decembrie. Inflatia in decembrie 2008 a fost 0.22%, daca in dec 2009 e mai mare atunci inflatia anuala va fi in afara intervalului stabilit de BNR.
Inflatia pe ianuarie 2010 nu ar trebui sa fie o problema pentru inflatia anuala, in ciuda cresterilor de accize si alte preturi. Inflatia lunara in ianuarie 2009 a fost peste 1% deci daca preturile cresc cu mai putin de 1% in ianuarie 2010 inflatia anuala va scadea. La cum stau lucrurile nu cred ca inflatia lunara in ianuarie 2010 poate fi de 1%, va fi sub aceasta valoare.
7.1.2010, 12:07 pm
…patrunderea capitalului strain…ce s-ar face oligarhii daca CFR ar fi cumparat (macar 50%) de CFF, Britisn Railways, etc, etc….cum ar mai suge ei subventii…???…idem pentru administratia Drumurilor Nationale, Sistemul de sanatate, etc…etc…
7.1.2010, 8:59 am
Numai bun de citit la cafea cand ajungi la servici
. Pt. prima data m-am lamurit si eu ce este CDS-ul.
7.1.2010, 9:02 am
Prin Martie moneda europeana a mai cunosut o depreciere in raport cu leul. Sa nu ne ulcam pe-o ureche.
7.1.2010, 9:03 am
Papa laptopul litere. Sorry
8.1.2010, 3:26 pm
euro oricum e in depreciere in raport cu alte monede.mai ales de cand multe tari din zona euro(grecia in special) anunta probleme atat de mari ale deficitului bugetar si datoriei externe.increderea in euro si europa implicit e in scadere.cred ca trebuie tinut cont si de asta.
9.1.2010, 2:45 am
lucian: Sunt de perfect acord cu dumneata, da’ TOT nu-mi pot imagina leul dictand cursul euro, eu TOT asa vad corelatia (creste leul in raport cu euro, NU scade euro in raport cu leul).
9.1.2010, 1:00 pm
am spus in raport cu alte monede, referindu-ma la yen, dolar.nu as fi avut curajul sa bag si leul in lista, dar beneficiaza.
7.1.2010, 9:38 am
interesant … foarte bun articol si explicatie dar din pacate ne bucuram ca avem ne slavagim singuri … ne strangem lantul cu mainile noastre, nici nu mai avem nevoie de ajutor
stiu ca este un blog cu profil economic si astfel de subiecte sunt la ordinea zilei, dar cred ca economia asta “moderna” este muuult prea departe de adevar … somajul creste pe zi ce trece, pesimismul este la ordinea zilei, iar leul se intareste
… evident aceasta economie nu mai reflecta realitatea
7.1.2010, 11:29 am
Daniel: nu este mai bine in general, ci mai bine fata situatia din primavara trecuta cand se discuta insistent despre euro la 5 lei
7.1.2010, 12:48 pm
Eu tot mai sustin ca un euro la 5 RON ar fi mai util!
Pentru sustinerea cursului astuia de 4.1- 4.2 s-au risipit miliarde de euro care ar fi putut fi investiti in infrastructura. In schimb nu facem decat sa sprijinim importatorii si sa sugrumam exportatorii, aia cati mai sunt.
7.1.2010, 9:43 am
Aia din Parlament sunt bolnavi la cap, voteaza tot felul de cresteri de pensii, de unde Doamne iarta-ma bani. Sa vedem ce buget o sa avem si vedem dupa ce e cu leul.
7.1.2010, 11:30 am
Dan: am citit si eu, sper ca amendamentele respective sa nu treaca de Comisia de Finanta si de plen, altfel suntem in ..pom
7.1.2010, 12:52 pm
Lasa, ca or sa scada leul dupa ce or anunta maririle de penzii (si eventual ca nu le mai scad salariile bugetarilor amaratzi – ma refer la cei din educatie, sanatate samd.) – numai ca probabil stau si asteapta sa-i pacaleasca si… om vedea dupa aceea
8.1.2010, 5:47 am
Daca bine oi fi inteles eu, nu numai ca vor sa mareasca pensiile, da’ vor sa SI reduca totdeodata nivelul taxelor de achitat catre bugetul asigurarilor sociale.
7.1.2010, 10:05 am
desi argumentele par solide, cursul mi se pare artificial
situatia economica si politica este departe de a fi asa de roz, iar daca ne uitam la aberatia cu pensiile sau la disperata idee de a proteja sanatatea populatiei taxand shaorma si hamburgerul, am putea trage concluzia ca timpul ne va arata adevarul
7.1.2010, 11:45 am
aTom: noi acordam prea multa importanta variatiilor de 1-2%, variatii care sunt normale pe o piata care se vrea libera. Un curs de 4.15 nu este decat cu 3.5% mai mic decat unul de 4.3
7.1.2010, 10:12 am
scaderea cursului chiar si artificial este un artificiu care duce la cresterea salariilor in “euro” fara nici un efort, sper sa scada undeva pe la 3,8 lei/euro sa avem si noi un salar de ~400 euro
7.1.2010, 10:14 am
Felicitari pentru articol si pentru blog in general,te citesc de mult timp si sunt de parere ca ai pareri si articole foarte pertinente..in alta ordine de idei,de unde iei cotatiile CDS?
7.1.2010, 11:46 am
Je: am primit cotatiile CDS pe “sub mana”
7.1.2010, 1:52 pm
Dar evolutia EURIBOR cu date complete de unde am putea face rost ( eventual cu serii zilnice si cu istoric pe mai multi ani)
7.1.2010, 2:19 pm
Andreea: de aici: http://www.euribor.org/html/content/euribor_data.html
7.1.2010, 10:22 am
Imi place ca ai inceput sa legi concluziile la analize punctuale de situatia de ansamblu. Suna mult mai bine…
7.1.2010, 10:22 am
s-au terminat sarbatorile si firmele vor sa scoata valua din tara, ce-i asa de complicat? Nu mai prosti oamenii cu vrajeli!
7.1.2010, 10:55 am
pai daca vor sa scoata valuta din tara ar trebui sa dea lei pe valuta deci ar creste pretul la valuta respectiv euro . In nici un caz nu ar scadea . Stai jos esti cea mai slaba veriga – nu ai inteles nimic
7.1.2010, 10:57 am
Logica ne spune ca, daca rationamentul dvs e corect, leul ar trebui sa se devalorizeze, nu sa se aprecieze.
7.1.2010, 11:11 am
Draga je si Caludiu Minea cred ca voi nu ati inteles nimic! mai ganditi-va putin ce fac firmele straine cu lei?
7.1.2010, 11:14 am
mugur: luminati-ne!
7.1.2010, 11:17 am
NIMIC!!!
7.1.2010, 4:13 pm
Adica o firma sa presupunem ca are 900.000RON profit, pe care vrea sa-i scurga in Germania. La un curs de 4.5 cumpara fix 200.000Euro, iar la un curs de 4.0 cumpara fix 225.000Euro. Deci interesul unei firme care repatriaza profit este ca leul sa fie puternic, sa ia cat mai multi euroi la schimb pentru suma fixa de RON pe care o are. Adica BNR lucreaza pentru firmele care vor sa-si scoata profitul din tara?
7.1.2010, 4:23 pm
N-ai inteles, BNR lupta impotriva inflatiei.
Prima masura pe care a luat-o dupa cea de-a treia ratare consecutiva a tintei de inflatie a fost sa ieftineasca leul.
Capitalul strain e tot ce ne-a mai ramas.
Daca nu-l lasam sa plece acum, data viitoare nu se mai intoarce si nu vom mai avea pe cine sa sclavagim si sa imbogatim.
7.1.2010, 10:33 am
Cu respect ma inclin, in fata dumneavoastra- cei ce intra pe aici, DAR AM SI EU O NELAMURIRE. ce fac strainii astia cu LEI ?????, Avem deaface oare cu o miscare de genul “vindeti repede euro cat mai tine cursul asta ca veti cumpara peste o luna ieftin – deci profit intre cele manevre, sauuu se baga cu leii la cumparat pe Bursa ? sau ce o mai fi ????? – mai poate da si altcineva idei ?
7.1.2010, 11:49 am
Daniel: strainii aduc euro in tara, ii schimba pe lei la 4.2-4.3, depun leii la banca, obtin dobanda, iar dupa o luna, cumpara inapoi euro la 4.15 si castiga si din cursul valutar, si din dobanda. Un castig de 1-2% nu pare mare, dar daca ne gandim ca se obtine intr-o luna iar la ei acasa castigul asta se obtine intr-un an…
7.1.2010, 12:09 pm
Ai explicat foarte bine !
Acelasi principiu si pentru romanii care joaca cu multi euro, lei pe piata ! In tara sau strainatate !
7.1.2010, 1:10 pm
bun, dar asa cum leul se duce in sus cand ei cumpara in cantitati mari, asa se duce si-n jos cand vand.
7.1.2010, 10:35 am
Ati clarificat o chestiune…CDS. Nu spuneti nimic, insa, de ceea ce inseamna deficit comercial, deficit bugetar si mai ales de cat reprezinta obligatiile financiare privind creditul public in PIB, o evolutie a acestora in ultimii 20 de ani. Cursul supraevaluat ajuta firmele competitive din Europea, care nu sunt in tara noastra. Oare, din punct de vedere economic, Romania mai are viitor? Ce face statul pentru producatorii autohtoni? Multumesc.
7.1.2010, 11:01 am
Le mai pune taxe noi?
7.1.2010, 11:54 am
Alexandru: am detaliat aici discutia despre deficite:.
http://khris.ro/index.php/12/2009/de-ce-nu-se-prabuseste-leul-acum-dupa-alegeri/
Repet ce spuneam mai sus – un curs de 4.15 nu este decat cu 3.5% mai mic decat unul de 4.3, nu ar trebui sa ne ingrijoreze foarte mult situatia exportatorilor la cursul asta
7.1.2010, 10:41 am
Obiectivul central al BNR este stabilitatea preturilor, iar de cativa ani s-a trecut la tintirea inflatiei. In acest context o usoara apreciere a monedei in perioada in care sunt majorari de preturi faciliteaza incadrarea in coridorul de inflatie avut in vedere pentru 2010, sau macar mai atenueaza din eventuale presiuni inflationiste.
7.1.2010, 10:49 am
o avea ceva de-a face cu aprecierea leului si reducerea dobanzii de politica monetara?
7.1.2010, 11:02 am
imi aduc aminte de pronosticurile apocaliptice ale `analistilor` in decembrie 2008 cand toti vedeau euro undeva pe la 4,7 in 2009 (si a fost pe la 4,2-4,28 aproape tot anul)
imi aduc aminte si de pronosticurile specialistilor din oct-dec 2009, cand toti vedeau euro undeva pe la 4,7 in dec 2009 si in 2010, iar pana acum euro a sarit o singura data de 4,3
ma intreb unde sunt acum toti acestui analisti si cine mai pune pret pe vorbele lor, mai ales ca cei mai multi sunt sefi de trezorerii prin diverse banci cu staif…
7.1.2010, 11:30 am
M-ai bine ti-ai reaminti de cresterea in V a lui Isarescu.
Pai, daca si Isarescu si Tanasescu vorbesc despre limita maxima de fluctuatie a leului, nu crezi ca se adreseaza prostanilor pe care-i vor mai jumuli odata? Persoanele juridice au depozite preponderent in euro, cele fizice in lei.
Replicile tale inteligente se combina cu norocul… optimistului krhis, pe fondul realitatii virtuale.
Citeste cazul lui Karl Denninger:
2009:
16 predictions, two clean misses and one half-miss, the rest either panned out or were proved tremendously conservative.
That’s not bad. Anyone else got a public scorecard? Cramer? Kudlow? How about Dickey Bove? “Generational buy eh? Hmmm….
2010:
I count 14 “hits” (including half-points) out of 25, for a score of 56%. That’s not so good, especially compared to last year.
Ok, so where did I go wrong?
That’s pretty simple: I dramatically underestimated the willingness and ability of “the criminal class” (that would be those in DC and on Wall Street) to lie, cheat, steal, paper over insolvency and get away with it – at least for a while.
Continuati sa traiti in realitatea virtuala.
7.1.2010, 11:32 am
m-ai b-ine a-s reformul-a… mai
7.1.2010, 1:40 pm
ideea este ca pana la urma macroeconomia (si implicit cursul valutar) isi urmeaza calea proprie, indiferent de ce prevad sau ce-si doresc `analistii`
7.1.2010, 3:02 pm
Calea aia proprie are o singura directie. Bull-icii refuza s-o accepte.
7.1.2010, 1:13 pm
poate pui pret mai bine pe vorbele lu isarescu,tariceanu, etc de la inceputul lui 2009 cand vedeau crestere economica.
7.1.2010, 1:23 pm
tariceanu era deja istorie, Boc si Pogea au stabilit primul buget pe crestere de +2,5%. Acum au negociat,
, o crestere de +1.3%. Prognozele agentiilor de rating destabilizatoare erau de +1% in 2009.
Astazi pe modelul penele, khris e superincantat de statistica -7%. Nu-i -10% cum zic apocalipticii. Eh… cine mai tine minte de +3 sau +5%?
7.1.2010, 1:38 pm
Costel: anul asta nu vom repeta experienta din 2009 din simplul motiv ca baza de comparatie este acum foarte jos. Vom avea o crestere economica de 1% care urmeaza unei scaderi de 7%. Per total, suntem inca la -6%
7.1.2010, 1:50 pm
Este oare foarte jos?
Se poate si mai jos?
hmmm … grele intrebari!
7.1.2010, 1:58 pm
Ce inseamna “suntem foarte jos”, daca “reformarea statului” e doar o gherla pe buzele lui prigonius?
Cresterea economica din 2010? Taxe noi? Inflatie? Pavea? Teren de golf?
Ce conteaza, nu? Important e ca ne revenim. Din bulele speculative am pastrat doar… preturile, lucram asiduu la aruncarea banilor pe geam, rostogolim datorii si privim inainte cu mandrie si optimism.
7.1.2010, 11:33 am
o fi oare vorba de o actiune speculativa pe leu? adica, intri pe piata cu mult Euro si cumperi lei, scazi nivelul euro si apoi incepi sa cumperi euro la rate de schimb mai mari si retragi euro din tara ??
7.1.2010, 12:03 pm
Gogu: piata valutara romaneasca este in general una speculativa, iar joaca pe curs are loc in mare parte la Londra….
7.1.2010, 11:38 am
Zilele astea, leul creste pentru ca mai multe banci au introdus ordine masive de vânzare de euro. Au nevoie de lei ca sa-si constituie provizioane pentru creditele neperformante. Plus ca cel putin o banca va face si majorare de capital luna asta.
7.1.2010, 12:04 pm
Lucian: sper sa vedem o crestere a rezervei valutare a BNR in ianuarie
7.1.2010, 11:41 am
@camil
Nu. Efectul reducerii dob. cheie este, teoretic, invers. Daca leul ofera randamente mai mici, sunt mai multe motive ca investitorii sa-si lichideze plasamentele.
7.1.2010, 12:07 pm
oki
, intrebam din curiozitate (si ignoranta) economica, ca parca am auzit oarecare pareri contrare
7.1.2010, 12:12 pm
Camil: reducerea dobanzii ar trebui sa scada leul si sa creasca bursa
De data asta, miscarea BNR a apreciat leul pentru ca piata s-a gandit la crestera economica ce va fi stimulata de dobanzile mai mici. Dar va mai trece ceva timp pana cand vom vedea dobanzi mai mici la creditele in lei
7.1.2010, 12:27 pm
D-le Orgonash, daca va mai “prind” cu de astea am sa incep sa cred ca o faceti intentionat!
NU “creste pretul aurului” – scade dolarul!
NU “creste leul” – scade euro!
Daca nu stiti de ce a scazut euro, atunci bagati-va voluntar la noi – si lasati-va de economicblogareala
Euro a scazut ca urmare a falimentului Greciei si (printre altele) a refuzului BCE sa acorde acesteia un ajutor. Asta inseamna NEplata creditorilor! La fel cum, d.ex., Islanda REFUZA sa isi plateasca datoriile (ceea ce, de asemenea, a contribuit la scaderea euro – pt. ca sunt afectate tzari ca Olanda, UK etc.).
Ca Marii Nostri Economisti de la BNR (sau / si din Guvern) prezinta FALS situatia (dandu-i tente rozaliu-banan) asta e normal, astia sunt “politicieni”
. Dar Dvs. sa faceti asa ceva…?
7.1.2010, 12:38 pm
Codruta .
UE a declarat ca nu ajuta Grecia pentru harababura financiara din tara .
In schimb , trimite niste experti ca sa “studieze” proiectul de buget grec.
In realitate , acesti functionari UE vor impune Greciei niste “obiective” de ajuns cu bugetul national . Cam cum a facut FMI cu noi .
Dificil ca o tara ca Islanda, mica si fara greutate sa tina capu sus in fata “gigantilor” europeni . Mai ales ca nu este nici in UE si nici cu moneda euro.
La noi , anul trecut, se critica FMI , se dadeau asigurari ca nu este nevoie de imprumut . Au fost suficiente citeva telefonate , cu “indicatii pretioase” si toti au ridicat in slavi un imprumut masiv . Chiar daca denumit “preventiv “.
7.1.2010, 12:39 pm
Codruta: intentionat am pus in grafic si cotatia euro/dolar:
28.12: un euro era $1.4393
06.01: un euro = $1.4417
deci euro s-a intarit fata de dolar, iar leul s-a intarit fata de euro
Daca ne uitam la cursul oficial leu/$
28.12: 2,9175
06.01: 2,8987
7.1.2010, 12:50 pm
Ma refeream la o postare a ta mai veche, despre “pretul aurului” (sau despre el in contextul Rosiei Montane, nu mai stiu)
Oricum (si fara sa neg ceea ce zice Stefan) de fapt euro scade – asa ca, in aparenta, leul “creste”
In plus, capsunarii au plecat, astfel incat Isarescu nu prea mai poa’ sa-i tzepuiasca
7.1.2010, 12:51 pm
Khris – daca se poate un raspuns la articolul cu portofoliu virtual, e ultimul post de acolo, chiar ma intereseaza argumentatia ta.
In ceea ce priveste leul ce a fost mai rau nu a trecut inca…vorbim la sf lui 2010…
7.1.2010, 12:57 pm
Multumesc Cristian pentru raspunsul dat. Intrebarile insa raman. Sper sa le abordezi in perioada urmatoare. Nu exportatorii ma ingrijoreaza cat faptul ca oferta de produse de pe piata noasta este preponderet din afara tarii. Cursul supra evaluat incurajeza risipa de euro si impovareaza statul roman.
7.1.2010, 1:07 pm
Alex: spunea Camil la un moment dat ca noi nu avem tehnologia necesara fabricarii unor produse high tech de genul alimentelor…
In ultimii 10 ani, in loc sa profitam de cresterea economica pentru a stimula industria proprie, am stimulat economiile altor tari prin consumul produselor din import.
8.1.2010, 1:25 pm
khris, recunosc faptul ca ai dreptate, si teoria o cunosteam dinainte, dar atunci cand vine vorba despre persoana mea si despre cheltuielile MELE din banii MEI, eu TOT pt produse straine optez in general, avand in vedere calitatea comparativa.
Nu mi-a mai ramas suficient timp de trait incat sa-mi pot permite sa stimulez EU acum dezvoltarea economiei nationale, de care sa ma pot apoi bucura ulterior.
7.1.2010, 1:22 pm
eu cred ca urmeaza un atac speculativ. Traderii zic ca strainii vand multa valuta, acum vreo 2 luni barclays spunea ca vede euro la 4.1 in perioada urmatoare (asa au zis si inainte de ultimul atac speculativ).
7.1.2010, 1:44 pm
lasa ca are Isarescu ac de cojocul atacantilor speculativi, s-au mai ars o data, se vor mai arde si a doua oara
7.1.2010, 1:54 pm
daca iarasi usuca piata de lei ne ducem dracu de tot.
plus ca statu are nevoie de leii aia uscati
8.1.2010, 1:30 pm
mircea: Si CU CE a gresit Barclays (cel putin de data ASTA)? Daca nu iei in considerare decat prima zecimala a cursului, DEJA ne situam acolo… si parca TOT INTR-ACOLO ne indreptam deocamdata.
11.1.2010, 11:36 pm
E normal sa se intareasca leul in Ianuarie ’10 doar din 2 motive:
-Importatorii s-au temut ca va creste euro pe sfarsit de an 2009 si si-au facut achizitii si rezerve de euro din timp. Astfel atitudinea lor de teama i-a facut sa isi investeasca rezervele in euro din timp, si au lichidat leii. Acum chiar daca ar vrea sa cumpere euro nu mai au sume enorme de schimbat, de aici rezulta cerere mica in raport cu oferta. Asemeni lor au facut si romanii au cumparat euro in exces temandu-se de o devalorizare puternica, anuntata de Patriciu si altii analisti.
-interesul BNR, ca pe sfarsit/inceput de an ca firmele sa raporteze cifre in euro ceva mai optimiste, dar nu prea optimiste sa nu incurce exportatorii.
14.1.2010, 12:07 pm
O sursa din piata (dintr-o banca) spune ca sunt invadati cu euro (capitaluri speculative atrase de diferentialul de dobanda), cu care nu mai stiu ce sa faca. O fi asa, nu o fi, nu am de unde sa stiu cu certitudine…
14.1.2010, 12:10 pm
Claudiu: intrarile speculative se vad in cresterea datoriei pe termen scurt, o sa vedem la inceputul lui martie ce s-a intamplat in ianuarie pe piata valutara (BNR publica statistici cu o luna intarziere)
14.1.2010, 12:20 pm
Astept cu nerabdare… sa nu uitam in martie!