Economie Publicat la 14.1.2010 68 comentarii
Anual, romanii “sponsorizeaza” TVR cu peste 120.000.000 euro. Ce primesc in schimb?
In ultimii ani, Societatea Romana de Televiziune a consumat tot mai multi bani insa audientele au fost din ce in ce mai slabe, fiind posibil ca in 2009, televiziunea condusa de dl Sassu sa inregistreze pierderi record, pe fondul scaderii pietei de publicitate si al reducerii subventiilor de la buget.
Sa vedem cum a evoluat situatia financiara si audienta TVR in perioada 2003-2009.
Situatia financiare
In 2003, veniturile totale au fost de 99 milioane euro, din care 73.3 mil euro au fost generate de taxa TV, platita la momentul respectiv de 5.9 milioane de gospodarii, alte 14 mil euro venind de la bugetul de stat sub forma de subventii de exploatare. S-a inregistrat si un profit de aproximativ 5 milioane euro.
In 2004, SRTv a inregistrat un profit record de 17 milioane euro, insa din acel moment, situatia a inceput sa de deterioreze in sensul ca desi s-au incasat tot mai multi bani din taxa TV iar subventiile la buget au crescut si ele, SRTv a ajuns pe pierderi, astfel ca doar in 2008, pierderea inregistrata a fost de 15 milioane de euro.
In acelasi an, veniturile din taxa TV au fost de 83 mil eur iar subventiile de exploatare alocate de la bugetul de stat au fost de 45 mil eur, ceea ce inseamna ca in 2008, contribuabilul roman a platit 128 milioane euro pentru functionarea TVR, datele in graficul din stanga, click pentru marire.
In ceea ce priveste datoriile SRTv, acestea au crescut de la un an la altul, ajungand in 2008 la 31.8 milioane euro, din care aproape 10 milioane la bugetul de stat si bugetul fondurilor speciale.
Desi este adevarat ca misiunea principala a unei televiziuni publice nu este aceea de a obtine profit sau de a “sparge” audientele, ci de a educa si informa corect populatia (misiuni pe care televiziunile private le au doar in secundar, acestea fiind privite in primul rand ca afaceri), putem spune ca cel putin in ultimii 3-4 ani, TVR a fost departe de a isi indeplini misiunea.
Daca tot discutam despre televiziuni publice: in 2009, BBC, cea mai cunoscuta televiziune publica din lume, a inregistrat un profit de 147 milioane de lire sterline la un venit total de 3.53 miliarde, acoperit in proportie de 99% din taxa TV platita de contribuabilul englez.
Este prea mica taxa TV de 4 lei pe luna platita de contribuabilul roman? Este posibil sa fie prea mica, insa cine ne garanteaza ca o marire a acestei taxe va determina si cresterea calitatii programelor oferite de SRTV?
Personal, as fi de acord sa platesc mai mult, cu conditia ca numirile in fruntea TVR sa nu mai fie facute pe criterii politice (ce cauta de fapt dl Sassu acolo?), iar televiziunea publica sa aiba un management profesionist, orientat in primul rand spre educarea unei populatii indobitocite de emisiunile popularizate de televiziunile private.
Audienta
In 2002, in mediul urban, audienta TVR 1 a fost de 2.9%, usor mai mare decat a Antenei 1 (2.8%) si mai mica decat a
PRO TV (3.2%). Ce s-a intamplat in anii urmatori? TVR 1 a ajuns la un “senzational” 0.9% in primul semestru din 2009, iar TVR 2 se zbate in anonimat (0.3%).
Audienta cumulata a TVR 1/2/3, Cultural si Info nu trece de 1.3%, la jumatate comparativ cu Pro TV spre exemplu. In graficul alaturat se poate observa evolutia din ultimii 7 ani a audientelor medii ale TVR1, Pro TV si Antena 1. Sursa: paginademedia.ro.
Care este principala problema a TVR in acest moment? Credibilitatea! Va reusi dl Sassu sa restabileasca credibilitatea TVR? Ma indoiesc.


Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
14.1.2010, 9:47 am
O ADUNATURA DE INCOMPETENTI SI PARVENITI CARE TRAIESC ” bine merci” pe BUZUNARUL PROSTILOR : taxa e obligatorie.
PUR SINGE ROMANESC.
14.1.2010, 11:22 am
Ioan: sa nu generalizam – cand o companie merge prost, este vina managementului, nu a angajatilor fara putere de decizie.
14.1.2010, 5:25 pm
Un lider vizionar si capabil stie sa-si atraga si manageri eficienti
14.1.2010, 11:09 pm
Paul Coman: CORECT! (cu amendamentul: “…daca are de unde, daca EXISTA acest gen de manageri si daca POT fi convinsi ca in ACEASTA directie sa-si manifeste eficienta…”)
DAR – CINE anume ar fi – acum in cazul concret analizat – acel “lider vizionar si capabil”? (Sau macar un lider cat-de-cat priceput si – concomitent – care sa-si SI dea tot interesul? Nota bene, ma refeream la a-si da tot interesul PENTRU INSTITUTIE!)
14.1.2010, 9:57 am
..cum nu ma uit la tv mai deloc, subiectul TVR ma intereseaza decat in masura in care inca se percepe taxa aceea aberanta de radio-tv
14.1.2010, 11:28 am
Sunt tare curios de unde s-a impamantenit exprimarea cu “decat”… La TVR sigur nu am auzit-o, poate “doar” in emisiuni de tip pamflet si “numai” in Bucuresti
14.1.2010, 1:39 pm
Cred ca o sa o auzi si la TVR, si peste vreo 10 ani poate va fi norma academica….
Nu am pregatire lingvistica, dar cred ca provine din traduceri din engleza gen “babelfish”.
Un exemplu de pe net: “Authorization shall be granted unless”, se traduce prin “Autorizatia se acorda decat”!
14.1.2010, 1:54 pm
Ghiutzu: EXCELENT punctat (cu amendamentul ca intr-adevar in propozitiile afirmative “decat” nu-si are rostul, locul sau trebuind imperativ sa fie luat de “doar” sau “numai”, dar particula “decat” NUeste cazul sa fie blamata, ea avandu-si rolul sau bine precizat si statornicit in formularile de tip negativ, unde precede exceptiile.
Propozitia “incriminata” pe care o analizam aici ar fi fost corecta sub forma “…NU ma intereseaza DECAT in masura…”
marian: In limba engleza forma este corecta, fiind incetatenita si acceptata drept corecta de gramatica limbii, dar traducerea CORECTA in romana ar trebui sa fie ori de tipul “autorizatia se acorda cu exceptia cazului…”, fie sub forma “autorizatia NU se acorda in cazul in care…”
14.1.2010, 2:25 pm
ok, preavirtuosilor, imi fac mea culpa pentru substituirea gresita lui „datorita†cu „decatâ€. iar acum presupun ca padurea se vede mult mai clar
14.1.2010, 4:02 pm
camil, nu o lua personal. Daca ai fi gresit doar dumneata, te-am fi “amenintat cu degetul” in mod “profesoral” si gata.
Problema mare apare din faptul ca acest gen de exprimare a devenit un fenomen “de masa”.
14.1.2010, 10:10 am
TVR poate reprezenta un studiu de caz privind diferenta intre managementul de stat / politizat si cel privat. Si daca devenim un pic depresivi gandindu-ne la ce s-a facut in TVR cu cei 4 lei/luna platiti de fiecare dintre noi , ar trebui sa ne ingrijoram serios cu privire la ce se petrece in managementul institutiilor de stat si asta in domenii de a caror servicii depindem in mod direct – sanatate, educatie etc. – si unde banii pe care ii platim sunt mult mai multi.
14.1.2010, 10:46 am
Ptiu, minunea Domnului, Andreia! Cata dreptate ai!
Daca NICI AICI, unde evolutia lucrurilor e foarte vizibila IN MOD NECESAR (toata activitatea “utila” desfasurandu-se “la vedere”), nu-’si “bat capul” ca macar sa machieze lucrurile la suprafata (daca nu sa le si schimbe “a fond”), LA CE sa ne asteptam in domenii unde in mod necesar activitatea pe de o parte e mai… “discreta”, si pe de alta parte , mai complexa fiind, e mai greu de cuprins “dintr-o privire” si deci de analizat “pe ansamblu”?!?
khris, nu stiu cat de relevante ar fi fost (din punct de vedere al analizei economice “teoretice”, “oficiale”) informatiile prezentate sub aceasta forma, dar – odata ce SI ASA ai prezentat cum stau lucrurile in cadrul SRTv “pe ansamblu”, cumuland situatia diferitelor posturi Tv apartinand societatii – poate ca ar fi fost interesant de stiut, in mod similar, cum stau lucrurile SI in cazul trusturilor romane de presa, cumuland situatiile diferitelor canale ale televiziunilor private apartinand aceluiasi trust (macar pt televiziunile “mari”, care ORICUM au fost deja mentionate in articol ca fiind termene de comparatie – cel putin pt datele publice, gen “audienta”)…
14.1.2010, 11:02 am
Matale ai trecut vreodata pe TVR Cultural? Ti se pare de aruncat la cos? Daca un post de genul asta nu are decat 0,5% intr-o tara inseamna ca putem sa-l desfiintam? Sau sa-l facem mai comercial, sa intreaca saracul posturi venerate gen ProTV. Matale compari clientii ProTV cu cei ai Culturalului? Esti jenant, rau intentionat sau pur si simplu slab la minte. Crezi ca ma intereseaza ca un post gen Cultural nu scoate profit? Da, poti vorbi de un TVR info care n-are sens, sau chiar de comasarea TVR1 cu TVR2, dar cand ai bagat si Cultural la gramada cu prosti e deja prea mult. Stiu ca esti economist, se vede, dar nu te baga si peste cultura cu cizmele financiare. Este singurul de gen in tara asta si chiar nu ma mai astept sa fie Dumnezeu pe pamant intr-o tara de manelisti. Ca si extra informatie, de minunatele sarbatori care au trecut nu am putut sa vizionez decat Culturalul. Restul sint de rahat complet, dau numai ce SE CERE! Matale ce ai vrea sa vezi?!
14.1.2010, 11:15 am
nm: ai citit undeva ca m-am plans de audienta TVR Cultural care este de 0.1%? Poate ti se pare greu de crezut, dar eu ma uit mai mult la TVR Cultural decat la TVR1…
14.1.2010, 1:44 pm
Nu pare greu de crezut.
Pentru mine, chiar si TVR2 are ratingul de “suportabil”.
14.1.2010, 2:01 pm
nm: Ideea enuntata este gresita (si ai fi stiut asta daca “l”-ai fi citit pe khris cu regularitate), dar NU aceasta este problema comentariului dumitale (o idee enuntata – fie ea corecta sau gresita – este deschisa dezbaterii), ci “tonul” postarii si limbajul folosit pt exprimare, si MAI ALES faptul ca in loc sa critici IDEEA (pe care in mod gresit o dedusesesi din articol, dupa cum in mod prea bland ti-a explicat “preopinentul”) dumneata atacasesi persoana care ti se paruse ca a enuntat ideea.
14.1.2010, 3:19 pm
Am incercat sa ignor atacurile politice. Nu m-a incurcat nici un domn Sassu sau PLesu, sau poate vreun Patapievici, paleologu etc sa urmaresc emisiunile TVR CUltural. daca domnul Orogonas are ceva cu TVR si mai ales cu sectia STIRI! sa zica direct, nu sa atace TVR in general. Daca sinteti in tabara Basescu si doriti cu tot dinadinsul sa ve puneti un prieten “apolitic” nu va voi sta in cale atata timp cat mai pot urmari acelasi fel de emisiuni, desi numirile si dez-numirile facute cu ocazii politice mi se par de foarte prost gust. In toata tara de fac numir politice si pentru femeile de servici in multe locuri, si pana acum dar si ACUM cel putin la fel de urat. Nu stiu cine e Sassu dar pot zice ca nu mi-a influentat viata in vreun fel sau altul, nu mai mult decat ceilalti din jurul politicului.
14.1.2010, 4:05 pm
nm: Nu sunt de acord cu aceasta idee (chiar daca momentan nu mai am chef de dezbateri si dispute), dar postata sub ACEASTA forma ideea este prezentabila si vrednica de a fi dezbatuta. Multumesc pt intelegere!
14.1.2010, 11:10 am
Nu prea ma mai uit la TVR 1, 2, 3, …
Doar la unele filme.
De ce?
Are un tipar/pattern invechit (mai ales stiril, dar nu numai!) de care M-AM SATURAT!
Si cind vezi/constati citi bani inghite!
Nu e teve NATIONAL, e teve NA-TI-O baNAL
14.1.2010, 11:13 am
Domnule Orgonas, cand ai vazut ultima data o piesa de teatru? Cand ai fost ultima data la un concert. TVR 2 ?i TVR Cultural chiar fac educatie.
14.1.2010, 11:20 am
John: principala problema este TVR 1, care a ajuns la o audienta tipic de nisa (0.7% in octombrie) cand de fapt ar trebui sa fie un produs de masa.
Nu poti educa populatia doar cu TVR Cultural…
14.1.2010, 2:09 pm
john:
1. Este adevarat ca “2″ si “Cultural” fac SI educatie, dar una dintre probleme este procentul relativ prea mic ocupat de aceste emisiuni in programele lor.
2. In MULT prea multe locuri din tara (si – din pacate – in locurile cele mai “sensibile”, fiind cel mai lipsite de educatie, adica prin catunele de munte si alte zone foarte izolate dpdv geografic) NICI nu exista firme care sa ofere “cablu TV”, NICI nu sunt cumparate “receptoare satelit”, NICI nu “se prinde” doar cu antena exterioara (de la releu) DECAT postul TVR1 (chiar si pt acesta – nu discut calitatea semnalului).
14.1.2010, 11:23 am
Nu au avut audienta? pai ar trebui directionati banii catre OTV si Antena 1 care au audienta. mai ales catre emisiuni cu priza gen Acces direct, Unde este Elodia episodul 2500, Te pui cu blondele ? etc. Nu trebuie uitat si Protv care are emisiuni bune, culturale , gen stirile de la 5.
14.1.2010, 11:27 am
Nu este corect ca acele taxe atit pt. TV cit si pt. Radio sint obligatorii. De exemplu eu radio actualitati nu ascult decit poate o data pe an si atunci din intimplare,iar la tvr destul de rarma uit. Eu cred ca ar trebui gasita o formula cu firmele de cablu la care abonatii platesc acest serviciu al TVR si firmele de cablu la rindul lor iarasi platesc,deci hotie tipic Romaneasca.Halal parlamentari,cind ii facem o data mai putini ca poate or fi mai eficienti si mai atenti cu poporul asta.
14.1.2010, 2:14 pm
Am lucrat in Italia, cu ceva timp in urma.
A treia zi dupa ce m-am inregistrat la “ufficio anagrafe” am primit prin posta comunicarea cu subiectul ….cat am de platit taxa RAI.
Toti colegii mi-au spus ca este ridicol sa o platesc, eu m-am incapatanat sa o fac. Inca mai sunt bombardat si astazi cu e-mail-uri ca sunt restant la plata, desi atunci cand am parasit Italia, am anuntat, prin recomandata cu confirmarea primirii, ca plec definitiv din Italia.
Abonamentul TV in Italia este de 109 euro pe an, iar televiziunea publica este calitativ mai joasa decat a noastra- parerea mea, desigur.
Asa ca taxa asta nu este o “hotie tipic romaneasca”!
14.1.2010, 11:40 pm
Bine, VASILE, corectule! M-ai convins de faptul ca ai dreptate, caci nu asculti “Radio Romania”. Intrucat NU am “puterea” de a face sa nu iti mai fie perceputa taxa radio, comunica-mi te rog numele dumitale complet si adresa, si imi voi asuma eu personal plata acestei taxe (daca dumneata consideri ca este prea impovaratoare pt dumneata, astfel incat sa merite a face din ea un subiect de dezbatere). Doresti sa preiau si o fractiune din taxa TV? Daca TOT nu te uiti decat “rareori”…
14.1.2010, 11:28 am
Complet de acord cu tine in privinta eficientei banilor folositi (atentie: eficienta nu este neaparat echivalenta cu ratingul).
Un singur comentariu: deoarece TVR are ca target intreaga populatie romana, analiza ratingurilor trebuie facuta pe Ind 4+, nu pe Urb 4+.
14.1.2010, 12:14 pm
Turambarr: desi nu legam calitatea de rating, evolutia ratingului TVR 1 este jenanta, au ajuns sa se bata cu Kanal D si cu statiile de nisa, gen RTV si A3.
Crezi ca trendul de audienta ar fi altul daca as fi luat in considerare Ind 4+, nu pe Urb 4+?
14.1.2010, 11:32 am
TVR 2 si TVR Cultural sunt O.K. TVR Cultural e f. fain in comparatie cu ce era inainte. TVR 1 e jalnic…………..cu cateva exceptii binenteles
14.1.2010, 11:40 am
TVR-ul are doua mari probleme:
1. management, care este minunat, dar lipseste cu desavarsire
2. “vedete”
Telespectatorul, fie el roman sau englez sau american sau chinez, reactioneaza cam la fel: ori are niste formate de emisiuni pe care le agreaza si le devoreaza (OTV, acces direct, etc) ori are niste personaje la care vrea sa se uite (vezi Andreea Marin, Dan Diaconescu, Mihaela Radulescu, etc). In TVR lipseste complet o viziune, lipsesc emisiuni atractive si lipsesc vedetele.
Khris dadea exemplu BBC-ul (care by the way e o televiziune cu audienta pe plan mondial), dar cred ca exageareaza putin, deoarece BBC-ul este o televiziune “de stat” condusa ca un trust de media privat si produce emisiuni care aduc multe milioane (de ex. Top Gear). Nu cred ca prin alte parti televiziunile publice au prea mari perfomante dpdv financiar.
Rolul TVR-ului cred ca ar trebui sa fie nu acela de a face profit, ci de a fi cea mai impartiala sursa de stiri (un canal dedicat de stiri care sa concureze cu Realitatea si Antena 3 cred ca ar trebui sa fie in oferta TVR) si apoi de a oferi continut cu caracter educational (avand in vedere ca televizorul reprezinta un “izvor de cultura” pentru mare parte din romani).
In concluzie, nu am o problema cu taxa radio-tv si cu faptul ca TVR-ul are buget mult mai mare si mai ales mult mai “sigur” decat alte televiziuni private , dar am o problema cu faptul ca nimeni de acolo nu pare sa se priceapa sa si produca ceva de calitate, iar din portavocea libertatii si a democratiei care era la inceputul lui ’90, TVR-ul s-a transformat la loc in amanta neoficiala a celor care sunt la putere.
14.1.2010, 11:45 am
Unde vedeti toate competitiilesportive importante? unde nu exista manelisti?
unde sunt filme de buna calitate? la tvr desigur…asa ca nu mai comentati in van.
14.1.2010, 11:56 am
Khris,
am cateva comentarii referitor la business-ul in sine.
1. Costurile TVR sunt comparabile cu cele ale ProTV, cu toate astea nu exista comparatie in ceea ce priveste audienta in ultimii ani.
2. Veniturile BBC sunt doar 80% (circa) acoperite de taxa. BBC are cateva business-uri separate cum ar fi BBC World Service, vanzari de DVD-uri, etc.
3. Graficul cu audientele este pe mediul urban doar. Poate ar fi util cu audientele ca procent din numarul de telespectatori. Altfel, audienta exprimata ca 1,3% este inselatoare. De fapt nici nu trebuie pus % dupa 1,3 caci nu este un procent ci un numar absolut.
4. Eu as adauga si Radioul public in aceeasi galeata. Si as pune problema: chair avem nevoie de o televiziune si radio publice? Care este scopul lor? Sa realizeze si sa difuzeze anumite programe precum Festivalul George Enescu? Foarte bine, pai atunci mai bine sa alocam bani din taxa radio-tv pentru acel festival si sa lasam si alte televiziuni sa participe. De ex. daca Festivalul G. Enescu ar avea toate costurile acoperite, poate si Antena 1 sau ProTV ar fi dispuse sa difuzeze, cu audiente net superioare.
14.1.2010, 12:08 pm
Emil:
2. cifrele referitoare la BBC cuprind doar UK, nu si BBC WS
4. radioul este ok in sensul ca nu pierde bani, iar audientele sunt decente.
Avem nevoie de o televiziune care sa nu se uite in primul rand la succesul de public atunci cand difuzeaza o emisiune – cele private nu pot gandi asa, din cauza asta vedem tot felul de imbecilitati gen Acces Direct, Capatos si emisiunile cu si despre blonde/rromi/etc difuzata in prime time
Cine a adus manelele la nivel de fenomen de masa? PRO TV.
14.1.2010, 3:43 pm
Emil Stoica, khris:
Sunt de acord cu voi amandoi, va completati bine unul pe altul (sustineti idei similare, reliefand aspecte diferite).
Eu as vrea sa subliniez (in mod contradictoriu) alte aspecte:
1. Pt televiziunea publica, mi se pare MULT mai relevanta analiza separata DOAR pe mediul EXTRA-urban, aceasta ar reliefa indeplinirea (sau nu) de catre televiziunea publica a unui ALT rol major pe care ar trebui sa-l joace: penetrabilitatea, capacitatea de a asigura totusi cat-de-cat macar UN program de televiziune acolo unde altfel n-ar fi niciunul.
2. Este adevarat ca nu ar fi cazul sa fie sacrificata calitatea programelor pt a castiga audienta, dar este cel putin la fel de adevarat si faptul ca – in lipsa unei audiente corespunzatoare – rolul informativ-educativ pe care ar trebui sa-l joace televiziunea publica ramane neindeplinit (sau indeplinit doar in masura insignifianta), in acest caz televiziunea neavand asupra CUI sa isi manifesteze influenta.
3. Costurile… E vorba SI AICI de o institutie “bugetara”, atunci DE CE va mirati ca SI EA respecta acelasi pattern de ineficacitate economica? Iar din punctul de vedere al angajatilor “marunti” (fara “functii”), nu stiu cat de bine or fi platiti, dar macar slujba le este (aproximativ) sigura, MULT mai sigura decat a slujbasilor echivalenti din trusturile particulare de presa.
4. Problema NU este ca emisiunile sunt cu tigani, blonde, etc (am vazut blonde destepte, tigani culti…), ci nivelul “calitativ” JALNIC (si directiile aiurea – sau mai precis lipsa de orientare.
Emil Stoica, esti “de groaza”! =)) CUM adica 1,3 nu-i procent, ci cifra absoluta? Urmaresc programul un spectator si o treime?
15.1.2010, 1:30 pm
Victor: pai vad ca zice puncte rating in grafic. 1,3% reprezinta ce anume din ce anume? Si daca adaugam 1,3% ai TVR + 3,3% ai ProTV + 2,5% ai Antena 1 ajungem la 7%. Ce trebuie sa adaugam ca sa ajungem la 100%? Si 100% ce reprezinta? 22 de milioane? Sau 12 milioane din mediul urban sau totalul caminelor cu televizor. Intra la calcul si copii de 0-4 ani? Chiar ma intereseaza, mersi anticipat.
15.1.2010, 2:34 pm
Emil Stoica: Regret, in privinta rating-ului NICI informatiile mele nu sunt mai breze decat ale dumitale (sau cel putin – nu sunt clare, sunt incomplete si cumva confuze, incetosate, “blurred”).
La ce replicasem eu fusese exprimarea (comica din punctul meu de vedere) conform careia “1,3″ ar fi NU cota parte (procentuala sau nu), ci numar absolut.
Din cate stiu eu, consider ca este o aberatie (atunci cand este vorba nu numai despre oameni, ci despre orice fiinte vii de pe treptele superioare ale evolutiei) de referit la numarul lor altfel decat printr-un numar natural, fiind excluse atat numere fractionale (indiferent daca ar fi exprimate ca fractii zecimale sau ca fractii ordinare) cat si numere negative precum si numere imaginare.
DAR – poate se gaseste altcineva mai bine informat care sa aiba bunavointa (cu acordul lui khris, bineinteles) sa ne lamureasca NOUA AMANDURORA problema audientelor. (Intr-adevar, CE anume o fi punctul de audienta? Procent oare? Si LA CE anume s-o fi raportand el? La populatie (locuitori)? La familii? La aparatele TV in exploatare?)
Altfel, doar de dragul discutiilor, nu e deloc greu de conceput situatia in care totalul audientelor la nivel national sa fie sub 100% (poate fi si MULT mai mic), in situatia in care intr-un oarecare moment dat (cel luat in discutie), NU fiecare cetatean se uita la televizor, si NU fiecare televizor e pornit: indiferent despre ce ora si despre ce zi vorbim, unii or fi la serviciu, altii or fi avand treaba pe acasa, sau chefuiesc, sau or fi dormind, sau isi… “omagiaza” partenera/ul… Sau comenteaza pe bloguri!
14.1.2010, 11:57 am
Ne putem lipsi si de TVRi.
TVR3 este o imensa prostie, ar trebui desfintat pe loc!
Reduceti hemoragia de resurse aruncate aiurea in canale stupide.
Sa ramana TVR1,2 si Cultural. Atat!
14.1.2010, 12:03 pm
TVR1 & Cultural , dar doar cu restructurari
.
14.1.2010, 12:09 pm
ma baieti cica anual romanii dau 120 mil de euro. stai ca nu inteleg
articolul zice ca 5,4 mil de gospodarii platesc 4lei pe luna. deci 4*12=48*5,4 mil = 259.200.000 lei : 4,3 leu/euro mie imi iese vreo 60 de milioane nu 120
acu sa incepem de ce nu se uita romanu la TVR pai de cultural nu nelegam ca e ff plictisitor sa vezi o dezbatre despre nu stiu ce sipozion sau nu stiu ce piesa sau ce congres literar etc deci asta nu intra in discutie ca nu are filme porno sau cu pac pac
TVR 1 nu ne da nimic inafara de niste jeguri de seriale de ultima ora, un film bunicel de weekend si eventual niste emisiuni de weekend cat de cat ok nu ne da nimic de genul revelionul manelistilor, sora pt mata, curat da te iubest, impacama cu nevasta, bataie de soti infideli in cartier, seriale cu tigani (apropo daca populatia rroma in romanai se situaeza numai la 15 % parca d c toate posturile educational culturale au cel putzin 5 emisiuni cu tigani de curiozitate – urguri subt vreo 20 la suta si au o sigura emisiune si aia pe tvr 1 aia a nemtilor mi se pare ca a fost scoasa).
deci de ce nu are tvr audienta pai cine se uita la un garantat 100%, cine se uita la profesionistii, cine se uita la un documentar despre pictura sau mai stiu eu ce ineptii dastea ca daca state nu e nimic nu e (caprioara stie de ce)
Mai zicem si de TVR 2 pe care 90 % din romani nicinu stiu ca il au la tv si sa le mai zici ca are emisiuni
Bag mana in foc ca tovarasu asta de a scris habar nu are de emisiunile tvr.
A ca are pierderi ca managementul “sacs”, ca e politizata si a vrut sa dea omu in PSD asta e alta treaba da daca boc nu vrea sa fie si sef de tv
lasa tata ca poate vrea aia mica cum o cheama, aia mica si botoasa lenutza, si sef de sport il p[unem pala mic mic cu cocosel ca cica le are cu boxu K1 cu dans sportiv in bambu mama ce tv o sa iasa mama mama
Vai de capu vostru
14.1.2010, 3:46 pm
Cu aritmetica stai bine, da’ unde-i taxa similara platita de mai toate firmele si firmulitele – INAFARA de cea platita de cetateni?
14.1.2010, 12:19 pm
Bani multi. Programe slabute. In schimb taxa este obligatorie.
14.1.2010, 12:26 pm
Ideea acestui material ti-a suflat-o cumva Basescu?
Urmareste TVR mai mult!
14.1.2010, 12:27 pm
Cand sunt pompati bani fortat ideea de profit (pozitiv) este denaturata.
simplu: profit = incasari(unde intra si taxa) – cheltuieli. Deci “fericitul” caz din 2004 poate fi cauzat si de o incapacitate de a investii taxa comparativ 2k3 si 2k5.
Gresesc undeva? Cred ca merita cazul o analiza mai detaliata adica defalcate si cheltuielile.
14.1.2010, 12:34 pm
am vazut foarte clar care sunt veniturile, dar problema nu sunt cheltuielile? oare cate contracte a mostenit managementul prost pe care il remarci? oare cate contracte a fost obligata conducerea sa incheie pe criterii politice? uitam oare cum se promoveaza in ro idiferent daca este vorba de stat sau privat?
de ce nu sustineti domnilor depolitizarea institutiilor statului? de ce nu sustineti managementul performant promovat pe criterii de evaluare a activitatii?
de ce ma acuzati pe mine ca sunt incompetent cand eu, ca sa ajung manager la tvr, a trebuit sa acept, odata cu postul, marirea tarifului pt eu stiu ce contract si angajarea stranepoatei nu stiu carui parlamentar…ce obtineti daca eu as refuza compromisul?
de ce ne ascundem dupa cifre care ne convin si nu recunoastem ca institutiile statului sunt vaci de muls pentru firmele private cu care isi deruleaza contracte…
haideti sa vedem care sunt cele mai mari cheltuieli ale tvr si cine se afla in spatele acelor firme
a..vrem doar sa aratam ca managementul e prost? nu o sa ajungem nicaieri…sistemul e prost, iar noi nu suntem lasati sa vedem padurea din cauza copacilor
14.1.2010, 12:40 pm
Sunt perfect de acord cu toate criticile la adresa TVR-ului care mananca bani aiurea si deturnari de fonduri si lipsa de interes din partea conducerii dar pana una alta aceasta televiziune are singurele programe de stiri care pot fi urmarite….fara crime si violuri sinistre sau stiri despre tot felul de “vedete” care ne fac viata mai trista…din punctul asta de vedere BRAVO TVR…prefer sa platesc acea taxa dar sa am cand vreau o stire cu adevarat de interes public facuta cu profesionalism si obiectivitate si din cand in cand un film bun…nici o alta televiziune nu da filmele pe care la da televiziunea nationala…in rest emisiunile sunt cam infantile…..dar in comparatie cu celelalte televiziuni nici nu se pune problema care e cea mai serioasa si curata televiziune. Iar problema audientei tine de subcultura in care se adanceste tara asta si emisiunile “inodore si insipide”.
14.1.2010, 12:50 pm
sa faci comentarii cand vei invata sa citesti un bilant
14.1.2010, 12:52 pm
da vi se pare dumneavoastra ca televiziunile private care fac emisiuni de cea mai joasa spetza cu toti maimutoii si toate pipitele din cluburie adunate..sunt mai de calitate fata de TVR ?
TVR trebuie sa ramana o sursa de informatii credibila echilibrata din toate domeniile si nu doar din zonele profitabile
TVR nu poate sa fac emisiuni cu nikita sau cu cioaca sau alte panarame de “artisti” vedete …sau ce or fi ele.Asemenea personaje nu isi au locul la televizor.
LA TVR nu o sa aveti parte de stirile de la ora 5 sau nu stiu ce talk-show-uri nocturne de foarte proast calitate.
Faptul ca Basescu a decis sa apara la OTV in fiecare luna in loc sa apara la TVR spune totul despre acest personaj politic si cei care-l ghideaza din spate.
TVR de aia primeste subventie ..ca sa fie un post de televiziune cu coloana vertebrala..sa nu se injoseasca pentru audienta la fel si fel si fel de bazaconii cum fac posturile private.
Propunere daca aude cineva de la CNA
40% din filmele difuzate la televizor sa fie din Europa
Am fost si eu prin alte tari dar nu vezi atatea filme americane la televizor
Si macar de-ar fi filme bune ..da m-am cam saturat de americanisme
de imbecilitatile promovate prin filmele lor.
Avem o Europa mare si frumoasa Suntem continentul cu cea mai mare cultura din lume si ca profunzime si ca extindere prin numarul mare de popoare.Avem tot ce ne trebuie aici nu ne trebuie subcultura americana.
CNA-ul chiar nu poate lua masuri impotriva tembelizarii populatiei prin divertismentul ieftin oferit de posturile private?
Nu ai o viata ca sa o petreci uitandu-te la televizor.Omul mai are si altceva de facut.Nu te pune nimeni sa stai toata ziua la tv butonand cautand show-uri ieftine ..dar spre asta se tinde si chiar s-a ajuns la asta.
E vorba de faptul ca timpul personal romanul nu si-l mai foloseste pentru ceva productiv ….ci sta si se uita la televizor.
VA rog luati masuri ca s-a transformat televiziunea intr-o mahala cu de toate pentru toti…si nu ar trebui sa fie asa..scandal si mahala
14.1.2010, 3:51 pm
Programul televiziunilor publice nu este treaba noastra sa-l comentam si/sau sa-lsugeram, ele pun jos banu’, ele decid – si noi le putem “penaliza” neurmarindu-le, telecomanda LA NOI este.
)
Prin contrast, televiziunea publica e platita din banii mei (SI din banii mei, ca si din cei ai dumitale), asa incat acolo AM un cuvand de spus (sunt investitor, nu-u?
14.1.2010, 12:56 pm
Eu chiar cred ca trebuie sa existe televiziune publica si as renunta cred la tara asta daca nu ar mai exista si sunt de acord sa platesc acea taxa pentru acest lucru. Urmaresc TVR (asa invechit cum zic unii) mai ales stirile, emisiunile economice, culturale, filme. De ce este invechit formatul stirilor la tvr? Poate pentru ca nu contin violuri si crime si nu sunt prezentate lucrurile dramatic si iseric? ei bine, da ….. ma bucur ca exista tvr si ma pot uita la ei! Si ma bucur sa vizionez un film de calitate fara sa fie intrerupt la fiecare 20 de minute de un calup de publicitate de inca pe atat !!!! tvr nu face bani din publicitate cat ceilalti pentru ca ne lasa sa urmarim emisiunile si filmele integral fara sa ne intoxice cu publicitate. Si taxa obligatorie este un pret mic pe care consider ca il platesc pentru acest lucru.
problema managementului ….. da, poate ca exista. dar se vede si se simte o schimbare in ultima vreme. poate ca totusi se va schimba ceva mai mult in tvr. nu poti sa schimbi insa cultura unei organizatii de nivelul tvr plesnind din degete…. sa fim seriosi. Sa admitem ca lucrurile se schimba totusi (e pesimist sa zicem ca nu se schimba nimic) si sunt sigura ca se vor mai schimba….
14.1.2010, 1:02 pm
Este absolut necesar sa fie un post national depolitizat. Domnul Oneras / Orgonas nu intelege. E obisnuit cu televiziunile politice din Romania.
14.1.2010, 4:17 pm
1. Depinde PE CINE “plesnesti din degete”!
2. Schimbarile… “Doi pasi la stanga binisor/ Si alti doi pasi la dreapta lor…”
14.1.2010, 1:02 pm
am avut de-a face cu ei din postura de furnizor – si licitatie câstigata pe bune., ca se mai întâmpla. contractul a stat la ei la semnat 5 (CINCI) SAPTAMANI! am livrat marfa foarte repede, termen de plata 15 zile… ne-au platit jumatate peste o luna si ceva, jumatate peste înca doua saptamâni. le-am facturat penalizari, nu s-au sinchisit… ne gândim înca daca mergem în instanta, suma nu-i totusi suficient de mare ca sa merite efortul…
oricum, ca sa fac rezumatul, la ei e o birocratie incredibila si nesimtirea e la ea acasa.
iar în privinta angajatilor care nu-s vinovati ca e conducerea incompetenta… chiar crede cineva ca acolo se angajeaza – indiferent de nivel – prin concurs?
14.1.2010, 3:53 pm
Da’ dumneata iti inchipui cumva ca nu e nevoie SI de palmasi care CHIAR sa “traga” si sa asude, pt ca “unii” sa poata avea sinecuri?
14.1.2010, 1:05 pm
Poate s-ar explica niste lucruri daca vom vedea ca pierderile de audienta si de bani de dupa 2004 se suprapun peste “externalizarea” unor activitati(din banii TVR s-au adapat copios si catavencii!) si peste cumpararea de formate si de emisiuni de la case de productie tip “Neia Nimeni SRL” si renuntarea la productia interna. Asa se fura în România: sub pretextul ca la stat sunt tâmpitii, desteptii sunt doar la privati. Sa le dam banii privatilor, tovarasi!
Nu vreti sa deschidem putin unghiul de vedere si sa analizam cu cât au crescut cheltuielile spitalelor si altor unitati de stat dupa “externalizarea” unor servicii?
14.1.2010, 1:37 pm
Te surprinde ?! Toti incompetenti sunt sefi, de pilda la studiouri teritoriale, redactorii sefi sunt lingaii partidelor. la Cluj, romanul-maghiar Gelmarean – Vig (redactorul sef) da bani (pe drepturi de autor) aplaudacilor portocalii si cite si mai cite. Mihai Simplu
14.1.2010, 2:00 pm
[...] vrea s? afle ?i cât ne cost? SRTV în fiecare an, g?se?te un articol aici. Tag-uri incluse:ANI, avere, Sassu, TVR, [...]
14.1.2010, 2:11 pm
Interesant articolul. L-am cititi initial in Evenimentul Zilei.
Coincidenta face ca acum cateva zile am rasfoit cartea lui Valentin Nicolau (fost director la Televiziunea publica) , carte numita ‘TVR Intre marire si decadere’.
Subiectul media e atat de vizibil in universal romanului de rand, incat a creat o stare monotona si agasanta de discomfort si delasare. Analizele mediatice sant o raritate, de obicei analiza societatii rezumandu-se doar la viata politica.
Ar fi interesant de analizat sistemul televiziunii publice si cel mediatic in comparatie cu Polonia de exemplu. In Polonia, TVP (echivalentul Polonez al televiziunii publice) are cu totul si cu totul alte cote de piata si valori vis a vis de televiziunile comerciale.
Cateva pareri personale vis a vis de subiectul articolulului tau.
Un factor primordial in decaderea televizunii a fost controlul politic si folosirea intitutiei TVR ca unelta de manilpuare, sub presiunea politicului. Incepand cu 1989 incoace. Pana in 1994, dl Nicolau subliniaza ca TVR a functionat de fapt illegal, fiind subordonata unui for politic , care in 1990 , imediat dupa febra revolutiei a fost dizolvat. Tot politicul excercita o presiune imensa, de fiecare data cand bugetul televizunii e analizat in Parlament. Politicul are tot interesul de a controla o televizune slaba, tocmai pentru a nu crea discomfort in amalgamul afacerilor lor generate si intretinute politic.
Un alt factor a fost discontinuitatea manageriala. O simpla revista a fostilor directori mi-a scos in evident faptul ca majoritatea acestora au ocupat postul pe o perioada de 2 ani.
Problemele manageriale se nasc si din structura institutiei, fara o clara delimitare intre departamentele de productie, stiri, publicitate, divertisment, online, cum este cazul celor de la BBC. La BBC diviziile sant de sine statatoare si conlucreaza , interschimband continutul mediatic si fondurile. Tot in structura, directorul TVR este si presedinte al consiliului de admisnistratie facand parte din boardul conducerii desemnate politic de partidele aflate la putere. Asta inseamna o rigiditate in afaceri atata timp cat directorul este si CEO si ‘actionar’.O independent directorala, ar putea lasa mai multa mana libera dezvoltarii, chiar daca va fi subordonata unui grup de ‘ actionari’ numiti politic.
Tot sub presiunea politicului, concurenta are tot interesul de a mentine televiziunea national intr-o pozitie inferioara. Aici, un atuu important il au si celelalte vehicule mediatice care pot ataca independent televiziunea publica . Si Media Pro si Intact au la dispozitie presa scrisa, radio si online, unelte de care TVR nu se poate folosi in duelul mediatic. Ambele trusturi au un puternic sprijin politic. Un suport mediatic in presa si online, apartitanand TVR ar pune in avantaj si ar promova mult mai usor valorile si capul de afis al programelor proprii.Radioul national este depasit numeric de puzderia de radiouri locale interesate de profit, chiar daca radioul national are un continut mediatic net superior.
Personal am avut ocazia sa lucrez cu toate televizunile din Romania. Trebuie sa remarc inainte de toate profesionalismul celor de la TVR. La nivel personal, am simtit aceast atuu al celor de la TVR.
Un alt aspect pozitiv, a fost crearea diviziei TVR Media, care pune in valoare si valorifica arhiva televizunii.
In privinta programelor, achizitiile de programme externe sant foarte competitive atat la nivel intern in Romania dar si la nivel international. Problema televiziunii fiind in mare masura cantitatea si calitatea productiilor proprii.
La nivel macro, mondial, productiile locale sant zdrobite de masina de divertisment Americana. Atat la televizor cat si in cinema si online. O adevarata masina de propaganda care controleaza in mare masura si distributia mediatica nu doar continutul. La nivel European, promovarea productiilor locale ar putea avea rol stimulativ si accentua profitul economic.
Vis a vis de taxa, prima intrebare care mi-am pus-o, citind a ceasta carte a domnului Nicolau, daca a fost o perioada in care Televiziunea a fost o institutie iesita din litera legii, e posibil sa iti ceri subscriptia inapoi pe aceasta perioada?
La fel ca alte taxe, este o sursa de venit pentru o institutie in care eu, ca om de rand nu am nici o influenta. Dar legea imi cere sa fie platita si atunci se respecta legea.
Profitul celor de la BBC nu se reintoarce in buzunarele contribuabilului Englez. Intr-adevar ii ofera o experienta inbunatatita si ii delecteaza simturile la un alt nivel, dar nu-i ofera nici o satisfactie financiara. E o taxa folosita util.
In Romania, experienta audio-vizuala este la nivelul societatii, televizunea in sine fiind o oglinda a valorilor morale existente intr-o anume societate. Asta avem, cu asta defilam.
Bun, intr-adevar, TVR ar putea deveni lider , luand atitudine fata de aceste valori , imbunatatindu-le. Chiar si marind taxa si folosind-o in scopuri de dezvoltare. Dar aceasta revolutie vizuala ar trebui sa fie sustinuta si de celelalte component mediatice, sociale si politice din Romania. Problema TVR-ului nu cred sa fie credibilitatea, asta a fost un laitmoiv chiar din start , de la infiintare. A fost mereu sub pantoful politicului dar nici asta nu e decat o problema de fond. Personal cred ca problema TVR-ul e societatea pe care o reflecta. Daca aceasta societate ar vrea sa se identifice cu alte valori, ar schimba si spectrul politic si ulterior si pe cel mediatic. Dar intai si intai trebuie sa se schimbe pe sine.
Deocamdata romanii sant cei mai mari consumatori de televiziune din Europa de Est. Atat din punct de vedere al penetratiei TV in societate cat si ca , consum. Deciziile, parerile si valorile romanului de rand sant influentate in mare majoritate de televiziune. O viata mai sanatoasa, cu un consum redus de televizune sau produse media, ar impune automat o schimbare a raportului calitate –cantitate. O viata mai imbelsugata din punct de vedere economic ar impune un acces la alte moduri de distractie, decomdata televizorul fiind cea mai acesibila si cea mai ieftina forma de distractie pentru omul de rand. Atata timp cat nu va exista o dezvoltare sanatoasa a societatii, nu vad cum reflectia ei, televiziunea ar putea avea o imagine mai buna. Umbra nu poate fi mai frumoasa decat tu insati.
14.1.2010, 2:20 pm
Primim filme,daca se pot numi asa,chicioase si emisiuni slabe de tot.Daca nu ar avea o arhiva la dispozitie spre deosebire de celelalte televiziuni,as zice ca au un handicap de recuperat, dar nu este deloc asa.Filme romanesti nu au? Din alea bune ,cu actori pe care a-si dori sa-i vada si copii mei.Sa le arat care sunt valorile adevarate.Sa aiba un termen de comparatie.De revelion era mai bine daca ne difuzau o emisiune similara din anii 70-80 .Murim incetul cu incetul ca natie cu Tvr-ul.
14.1.2010, 3:56 pm
“Problema TVR” se numeste impostura. Asta insemana ca daca timp de 20 de ani cultivi “vant” (sinecuri caldute pentru atarnatori politici) la nivelul managementului, culegi “furtuna” (dezastru in achizitii, programming si politici de promovare) la nivel financiar-contabil. Cand Sassu si altii din gasca lui vor putea raspunde fara “c-o fi, c-o pati” la intrebarea “care este profesia ta?”, veti putea reflecta olecuta la ideea din startul postului. Asta, prima la mana. A doua, daca astia sau viitorii, ar avea vreo legatura cu profesia managementului de televiziune ar intelege si ce trebuie sa faca pentru ca sa nu se scufunde. Sau, ma rog, sa nu se scufunde atat de rau, in vreme de criza, si sa se poata ridica pe baze sanatoase, gen BBC daca tot veni vorba, mai apoi. Secretele stau intr-o politica inteligenta de “tv programming” (sunt scrise in carti, le-au descoperit de mult altii) si in “cursul scurt de imagine si sunet” + un “star sistem” propriu. Si sa nu uit, ma sunt si niste hibe “de sistem” in legea audiovizualului si in legea 41. Nu in ultimul rand ajung sa ma refer (si cu asta inchid cercul) la impostura celor care se dau de ceasul mortii legat de TVR fara sa aiba nici cea mai marunta competenta in domeniul audiovizual, nemaivorbind despre vreo tangenta “ever” cu managementul institutiilor publice de presa (no offence – persoanele de fata se exclud). Pe principiul “la politica si la fotbal se pricepe toata lumea, de ce sa nu-mi dau si eu cu parerea?” ne pricepem cu totii si la televiziune n’asa? “Flori, fete, filme sau baieti?” suna o intrebare din oracolele adolescentei mele acneice. Voi ce vreti?
14.1.2010, 4:32 pm
Auileoooo… Khris! da’ MULTE postari ai avut azi!!!
Eu CAND le mai citesc pe toate?
In alta ordine de idei: TVR are angajati (si colaboratori) ok (adica cei mai multi din ei, ma refer la cei “vizibili”, ca are in spate un aparat monstruos ca dimensiuni) – vorba lui Khris, “managementul e problema”
14.1.2010, 5:12 pm
cel mai bine pentru toti – un SRTV privat
in felul asta se elimina o groaza de probleme
14.1.2010, 11:19 pm
m1ha1: Acum ai introdus aici o contradictie in termeni.
Societati de televiziune private (eventual apartinand unor trusturi media private) AVEM deja, aici se comenteaza NU despre acestea, ci despre posturi PUBLICE de televiziune, carora sa le poata fi impusa politica de programe in sensul obligativitatii de a se ocupa aproape exclusiv cu programe destinate educarii si/sau informarii corecte si in principiu nepartizane a populatiei.
O societate privata de televiziune ar rezolva problemele legate de eficienta administrarii financiare, dar ar ridica o MULT mai acuta problema legata de dirijismul societatii, care ar fi preferabil sa fie intentionat a fi quasi-total – si a se si ACTIONA in acest sens.
14.1.2010, 9:09 pm
se mpune depolitizarea tvr si o mai buna informare
14.1.2010, 9:11 pm
se impune depolitizarea tvr si o mai buna informare.
16.1.2010, 12:25 am
Au cele mai bune stiri.
21.1.2010, 11:59 am
Parca se poate sa nu mai platesti abonamentul TV
Cum se face treaba asta?
21.1.2010, 12:00 pm
Pentru Radio Romania Cultural sunt dispus sa platesc
21.1.2010, 7:34 pm
1. Daca bine stiu eu, de obligativitatea platirii abonamentului radio – TV se poate scapa pe baza unei simple declaratii pe proprie raspundere ca nu urmaresti programele TVR si respectiv radio. NU STIU cum anume se face verificarea veridicitatii declaratiilor, nici care este (concret) pedeapsa in cazul constatarii falsului in declaratii. Oricum, discutia nu-si are rostul decat ca principiu, altfel suma este derizorie si eu am preferat s-o platesc pana si pt perioada cat INTR-ADEVAR nu avusesem nici TV, nici radio.
2. Nu stiu sa existe VREO posibilitate de a dirija – partial sau in totalitate – sumele platite drept taxa catre vreo componenta anume a grupului solidar format de totalitatea programelor publice de TV, respectiv de radio. Repartizarea sumei in cadrul grupului este treaba administratiei societatii.