Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 30.1.2009 27 comentarii

Evolutia cursului valutar

Ieri, pentru a cincea zi consecutiv, leul s-a apreciat in raport cu euro, cursul oficial indicand o valoare de 4.2314 lei/eur. Comparativ cu inceputul anului, moneda nationala s-a depreciat cu 5%, o evolutie similara avand si alte monede din regiune: forintul s-a devalorizat cu 7%, zlotul polonez cu 4.8% iar coroana ceha cu 2.4%.

Se pare ca dupa deprecierea sustinuta din ultimele saptamani, leul a luat o pauza insa intrebarea care se pune acum este daca aceasta acalmie nu reprezinta decat un respiro inainte de o noua cadere.

In momentul in care cursul leu/eur a depasit valoarea de 4.3, au fost tot mai multi cei care indicau drept sigur un raport de 4.5-4.6 sau chiar 4.9 lei/eur, o valoare care din punctul meu de vedere ar putea fi atinsa doar in cazul in care economia romaneasca ar intra in colaps, varianta deocamdata improbabila.

Sunt convins ca aceasta apreciere a leului a fost generata de o interventie masiva a BNR, care ne-a aratat ca 4.3 reprezinta valoarea maxima acceptabila in acest moment, dincolo de care economia ar avea mai mult de pierdut decat de castigat.

Evolutia cursului valutar in urmatoarele luni depinde de cativa factori asupra carora acum nu avem nici o certitudine:

  • stim ca avem un deficit comercial mare iar un leu slab ar ajuta exportatorii, insa nu stim cum va evolua comertul exterior in urmatoarele luni. Este posibil ca exporturile sa scada intr-un ritm inferior importurilor dar la fel de bine se poate intampla si invers, evolutia deficitului comercial fiind foarte greu de prognozat;
  • o mare parte din acest deficit este acoperit prin investitii straine si transferuri, respectiv bani trimisi acasa de catre romanii care muncesc in strainatate. In 2009 aceste sume vor scadea, insa nimeni nu poate spune cu cat;
  • este clar ca vom avea nevoie de finantare externa pentru acoperirea deficitului bugetar, insa nu avem inca un buget iar in acest moment, atingerea un deficit de 2% asa cum isi propune guvernul este extrem de greu de realizat. De unde vom lua banii pentru acoperirea deficitelor si la ce costuri?
  • nu putem anticipa deciziile BNR. Creditarea este blocata insa deblocarea acesteia prin scaderea dobanzii de referinta si a RMO va pune o presiune suplimentara pe leu si din acest motiv miscarile BNR sunt foarte greu de anticipat. Ce va prefera dl Isarescu: sustinerea economiei cu pretul devalorizarii leului, sau mentinerea cursului cu pretul sacrificarii economiei? In acest moment nu vad cum BNR va putea ajuta economia concomitent cu tinerea in frau a cursului.

Mai mult, se pare ca sperantele de stabilizare a situatiei economice tot in dl Isarescu se pun, avand in vedere ca desi suntem cu un picior si jumatate in groapa, guvernantii doresc sa combata criza prin cresteri de salarii si pensii iar sindicatele insista pe onorarea promisiunilor din campanie, in caz contrar amenintand cu ample actiuni de protest.

Prin urmare, nimeni nu poate spune cum va evolua cursul leu/eur in perioada urmatoare, incertitudinile fiind prea mari pentru a putea emite prognoze care sa fie cat de cat corecte, insa este clar ca presiunile pe leu sunt din ce in ce mai mari iar pentru a mentine un nivel acceptabil al cursului, BNR va fi nevoita sa cheltuie sume din ce in ce mai semnificative.

Pana nu vom stii sigur care va fi impactul actualei crize mondiale asupra economiei romanesti, pana nu vom avea un buget credibil si surse de finantare asigurate, cursul valutar va evolua haotic, in functie de interesele de moment ale celor aflati in piata, singurul factor de echilibru fiind interventiile BNR.

Continui sa cred ca la sfarsitul anului, pe masura ce tensiunile din economie se vor mai atenua, leul va reveni la un raport de 4 sau chiar sub, insa acum mai degraba as paria pe scaderea monedei nationale in raport cu euro decat pe o stagnare sau apreciere.

Share

Tags: ,

27 comentarii

  1. Dan Selaru
    30.1.2009, 9:54 am

    O sa-l tina intre 4.2 si 4.3, sunt volume mici. Asta ca sa obtine timp sa vada daca merg exporturile sau trebuie sa ne bazam pe consum intern. A socotit el Mugurel care e marja unde avem ambele cai deschise.

  2. khris
    30.1.2009, 9:57 am

    @Dan Selaru: acum avem orice in afara de timp. Sunt curios ce va decide BNR saptamana viitoare

  3. romania te iubesc
    30.1.2009, 10:00 am

    bah ceapa matii de handicapat reclama asta proasta pe care o faci tu si panica pe care o declansezi in randu oamenilor care nu stiu sa analizeze o piata, asta ne duce pe noi la colaps. lumea haotica, reporteri si ziaristi platiti de diferite firme internationale care vor numai sa castige de pe urma noastra. Sa iti fie rusine si sper ca toti urmasii tai sa ajunga la cersit.

  4. khris
    30.1.2009, 10:35 am

    Nu am dorit sa creez panica. Dupa cum vezi, titlul articolului de pe blog nu corespunde cu cel de pe Hotnews, acesta fiind modificat fara sa fiu intrebat.

    Dupa cum scrii, nu stiu cine va ajunge mai repede la cersit

  5. Dan Selaru
    30.1.2009, 10:42 am

    Asa se intampla, si pe mine m-au injurat exact din acelasi motiv. Cred ca o sa-l rog pe domnul Pantazi sa nu mai schimbe titlurile.

  6. Evolutia cursului valutar sau acalmia dinaintea furtunii | Politica Telepedia
    30.1.2009, 11:09 am

    [...] acalmie nu reprezinta decat un respiro inainte de o noua cadere, se intreaba Cristian Ogonas pe blogul sau. This entry was posted on Friday, January 30th, 2009 at 11:07 and is filed [...]

  7. AristotelCostel
    30.1.2009, 11:09 am

    @romania te iubesc

    “Eu cam urasc la Romania”, iar khris e optimist din nastere.
    Daca pe el il injuri in halul asta, pentru ceilalti bloggeri ar trebui sa mergi si tu la Ciorogarla dupa niscaiva kalasnikoave.

  8. Evolutia cursului valutar sau acalmia dinaintea furtunii | ShowBiz
    30.1.2009, 11:11 am

    [...] acalmie nu reprezinta decat un respiro inainte de o noua cadere, se intreaba Cristian Ogonas pe blogul sau. Citeste mai [...]

  9. hash
    30.1.2009, 11:21 am

    Nu valoarea absoluta a cursului euro/leu ar trebui sa ne ingrijoreze, singura valoare “sanatoasa” a acestuia este data de cotatiile de pe piata libera, cu un minim de interventie din partea BNR. Ce trebuie sa ne ingrijoreze este faptul din pct. de vedere economic Romania a cam luat-o rau la vale in ultimele luni (multe firme mari care fac concedieri, multe firme mici care se inchid). Asta este problema reala care trebuie rezolvata de actualul guvern, iar faptul de a tine cursul sub control mi-e teama ca are mai mult efecte sociale decat economice.

    @romania te iubesc – daca vom ajunge in colaps va fi in proportie de 90% din cauza celor care s-au perindat pe la guvernare si a noastra, a celor care i-am pus acolo. Nu mai incerca sa “vinzi” ideile de genul “presa si strainii sunt de vina” de fiecare data cand bravii nostri romanasi calca in strachini, pentru a putea evolua trebuie sa ne constientizam greselile trecutului si sa facem ceva eforturi sa nu le mai tot repetam ;)

  10. cosmo
    30.1.2009, 11:43 am

    4.9 lei/eur ti se pare un curs pentru o economie in colaps ?

    Iunie 2001 – 1USD = 1.172 EUR
    Aprilie 2008 – 1USD = 0.6348 EUR
    este aproape dublu.
    GBP a patit cam acelasi lucru, nu chiar la valori aproape duble, variatii intre 1.7 – 1.06. EUR/GBP.

    Dupa aceste observatii nu trebuie sa mire pe nimeni daca RON-ul pateste acelasi lucru si sare de la 3.1 la 5.9. (Sper sa nu injurati pentru ca fac aceste calcule din pacate sumbre).

    Este foarte adavarat ca si USA si GB nu o duc foarte bine d.p.d.v economic in aceste timpuri dar un lucru e sigur sint peste noi(in orice domeniu).

    Prin urmare, se poate ajunge la 5.9 fara a se afla nicio economie in colaps :) . Sper sa nu se ajunga la aceste cifre, vreau doar sa atrag atentia ca este posibil sa se intimple, nu ar trebui sa se intimple un cataclism pentru asta, si nici sa facem un mare caz din aceasta problema. Aducetiva aminte de Isarescu( CE E MULT ? ).

  11. Amza Iulian
    30.1.2009, 12:04 pm

    BNR nu a intervenit “masiv“. Daca cei de la BNR citesc asta, cred ca se amuza copios.

  12. romania te iubesc
    30.1.2009, 12:17 pm

    intai de toate as dori sa vad si eu CV-ul tau prietene ca sa vedem cine te certifica pe tine sa iti dai cu parerea intr-un domeniu in care pana au gresit pana si cei care l-au infiintat.
    In al doilea rand de unde stii tu ca BNR a intervenit masiv? esti “convins”, zici pe blog, dar asta nu inseamna nimic. arat numai cat de mult te bazezi tu pe probe atunci cand sustii o cauza.
    Pentru cei care m-au injurat probabil ca injura in fiecare zi tara asta si probabil ca la orice se intampla rau au un singur argument “traim in romania”, fara sa incerce sa faca nimic in directia buna. Nu o sa pice nimic din cer, si atat timp cat tragem fiecare pentru el nu o sa ajungem nicaieri.

  13. hash
    30.1.2009, 12:20 pm

    @romania te iubesc – spune-ne si nou care este aceea “directia buna”? Si pentru cine ar trebui “sa tragem” daca nu fiecare pentru el?

  14. silviu
    30.1.2009, 12:29 pm

    @romania te iubesc
    eu am tras in directia cea buna.

    cat timp toata lumea isi facea credite in nestire am ales sa economisesc.
    cand am vazut ca se impute treaba cu cursul eur/leu mi-am convertit economiile in EUR.

    eu stau bine :)
    nu e problema mea ca ti-ai luat credite in alta moneda decat aia in care esti platit…

  15. romania te iubesc
    30.1.2009, 12:35 pm

    ai reparat vreodata greselile unui coleg fara sa ceri nimic in schimb? probabil ca da.. si asta ar fi un prim pas. ai vazut vreodata pe cineva aruncand gunoi pe strada sa zicem si in loc sa exclami mirat “traim in romania” te-ai dus sa ii spui… sau chiar ai ridicat tu gunoiu si l-ai pus la locu lui? ar fi al doilea pas, mult mai mare si mai important.
    ignoranta ne mananca pe noi si nu ma refer direct la tine ca nu te cunosc, vorbesc in general. nu ne pasa decat de persoana noastra, ne intereseaza sa ne fie bine azi fara sa ne gandim la maine.
    fa-i azi un act/serviciu altruist, asa pentru mine, pentru tine .. pentru noi.

    spor

  16. romania te iubesc
    30.1.2009, 12:39 pm

    @silviu nu imi purta de grija nu de bani ma vait eu. banii sunt ultimul lucru care ma intereseaza in viata asta, dar nu duc lipsa de ei. reusesc sa imi platesc ratele la timp fara sa imi fac griji de ziua de maine, iar banii pusi deoparte eu ii am in lei. dobanda e de vreo 4 ori mai mare decat la euro. ai castigat 10% daca ai cumparat euro in decembrie dar presupunand ca nu ai cumparat mai mutl de 10.000 de euro (35.00 ron) fa socoteala cati lei o sa ai la sf acestui an daca euro ajunge la 4.6.. chiar si 5. O sa vezi ca nu ai castigat deloc fata de unu care a tinut banii in lei.

  17. Claudiu Minea
    30.1.2009, 1:01 pm

    “stim ca avem un deficit comercial mare iar un leu slab ar ajuta exportatorii, insa nu stim cum va evolua comertul exterior in urmatoarele luni. Este posibil ca exporturile sa scada intr-un ritm inferior importurilor dar la fel de bine se poate intampla si invers, evolutia deficitului comercial fiind foarte greu de prognozat”

    Khris: este adevarat ca un leu slab ajuta exportatorii. Nu spui explicit, dar e iarasi adevarat ca un leu tare scade exporturile. Dar nu exista, pe termen scurt, nici o cifra si nici o logica care sa arate ca un leu slab creste exporturile. Acest lucru nu e prezentat explicit. Singura certitudine e ca un leu slab scade imediat importurile. Atat.

  18. coco
    30.1.2009, 1:13 pm

    @romania te iubesc – nu inteleg cum iubesti tu Romania, daca esti asa de pesimist. Hai sa plecam cu totii din tara atunci….

  19. hash
    30.1.2009, 1:24 pm

    @romania te iubesc – de acord cu tine ca ignoranta marii majoritati a concetatenilor nostri e una din cauzele situatiei minunate in care ne aflam, dar mai sunt si alte “calitati” de genul asta pe care multi nu le recunosc: lenea, oportunismul, infatuarea… Primul lucru care trebuie facut e ca “poporul” sa mai puna mana sa lucreze ceva constructiv si nu sa stea sa astepte “sa i se dea”.

  20. alex
    30.1.2009, 1:26 pm

    Khris, nu stiu daca acum sunt de acord cu corelarea cursului de schimb cu dobanzile de politica monetara. Miscarile de curs generate de dobanzi sunt in principal speculative, acum este mai putina speculatie pe leu decat acum cateva luni si BNR stie asta. Daca te uiti, recent dobanzile au scazut la unele valute dar moneda s-a intarit. Eu cred ca BNR va incepe sa reduca dobanda de politica monetara in curand si cursul nu va suferi din cauza asta, dimpotriva.

    Claudiu, de acord cu tine legat de importuri/exporturi. Conform discutiei noastre anterioare, importurile sunt mult mai sensibile la variatiile de curs decat exporturile.

  21. Claudiu Minea
    30.1.2009, 1:43 pm

    Alex: nici aici nu scap de tine? :) :)

  22. khris
    30.1.2009, 1:51 pm

    @cosmo: cand am spus ca un curs de 4.9 nu este posibil, m-am referit la faptul ca BNR in nici un caz nu ar permite asta pentru ca ar distruge sistemul bancar. CAti dintre cei care au credite in EUR isi mai pot plati ratele daca raportul va ajunge la 4.9 sau peste?
    @C Minea: corect, importurile sunt mai sensibile decat exporturile la variatiile de curs valutar
    @Alex: desi cred ca la un moment dat BNR va fi nevoita sa reduca RMO si dobanda de referinta (posibil chiar saptamana viitoare), asta va pune si mai multa presiune pe leu, cel putin te termen scurt.

  23. orfeu
    30.1.2009, 2:29 pm

    E destul de amuzanta ideea aceasta a devalorizarii pentru a incuraja exporturile. Ca si cum acest lucru se intampla instant. E o intreaga poveste de fapt, mai ales ca trebuie sa gasesti clienti, intr-o perioada de criza, intr-un moment in care curentele protectioniste incep sa castige teren.

    Incurajarea exporturilor e o prostie cat casa. In primul rand nu exista nici o dovada ca e un lucru bun, si daca experimentele mercantiliste ale Chinei si Japoniei au demonstrat ceva, e cat de nociv poate fi. Aceasta incurajarea inseamna ca fluxul de valuta care vine din exporturi, care mai devreme sau mai tarziu duce la aprecierea leului, sa fie sterilizat, adica scos cumva de piata si asta se face prin cumparare si emitere de lei ceea ce duce la inflatie, ceea ce face ca marea masa sa nu se poata bucura de munca sa, pentru ca undeva cineva crede ca exporturile si numai exporturile sunt bune. In acelasi timp insa aceasta inflatie afecteaza pretul meteriei prime ceea ce afecteaza exportatorii, asa ca aceasta inflatie trebuie sa fie destul de rapida, astfel incat exportatorii sa poata totusi sa vanda mai scump decat au dat pe materia prima.

    Uitati-va la China: exces de exporturi si ce fac cu banii? II trimit inapoi in SUA fiindca daca ii lasa acasa ar duce la intarirea rammimbi si asta cica nu ar fi bine, asa ca marea masa a chinezilor se confrunta cu o inflatie dezastruoasa, si banii incasati nu pot fi absorbiti de economia chineza. Efectele pe termen mediu, care acuma sa vad, sunt si mai dezastruoase: cum motorul exporturilor a tot dat rateuri in ultima vreme, se trezesc ca nu pot sa consume ceea ce produc, lucru care s-ar fi intamplat in mod normal, daca nu se practica sterilizarea respectiva. Desi sunt unii care zic ca vor consuma ei ceea ce produc, uite ca nu e asa, se pare ca undeva curbele alea pe care le tot deseneaza niste laureati a premiului Nobel nu merg.

    PS: cred ca BNR nu a intervenit deloc, sau foarte putin.

  24. cosmo
    30.1.2009, 2:32 pm

    @khris: BNR nu poate face mare lucru. Poste doar pe termen scurt sa tempereze cresterea. Altfel pierde bani, si au resurse finite. Este foarte gresit sa spui ca BNR in nici un caz nu ar permite asta pentru ca ar distruge sistemul bancar. Sistemul bancar este distrus mai peste tot prin lumea asta, eu cred ca normal si logic ar fi sa pice si ceva banci de la noi din tara, de ce ar fi la noi altfel? Cei care nu vor mai putea plati vor contribui la caderea sistemului bancar. Greseala a fost a lor pentru ca au facut credite in alta moneda decit in cea in care sint remunerati. Daca se va face si la noi ca prin alte parti, atunci statul (din buget ) va pompa bani in acele banci ce vor fi pe butuci sa poata trece valul.

  25. alex
    30.1.2009, 6:54 pm

    Claudiu, haha. Da, te urmaresc.

    Khris: vezi ca BNR poate sa scada RMO nu numai la leu, dar si la valuta.

  26. un nene
    31.1.2009, 8:44 am

    r”omania te iubesc”, mai invata, tata, sa calculezi:

    daca un cetatean a cumparat 10000 de euro la 1 ianuarie la cursul de 4 a platit 40000 lei si daca la sf anului euro ajunge la 4.6 sau chiar 5, cum spui tu, a castigat intre 6 si 10000 lei, plus dobanda la euro care ajunge si peste 6% la unele banci, deci are profit cel putin 8500 lei.
    daca si-a lasat banii in lei, dobanda maxima la depozite in lei e 15-16%, deci va avea la sf.anului maxim 46000 lei, profit 6000 lei.

  27. RazvanB
    31.1.2009, 12:39 pm

    @alex – Prin scaderea RMO la valuta, BNR ar pierde o parte destul de importanta din disponibilitatile sale, constituite tocmai pe baza rezervelor altor banci. –> nu ma astept sa se intample prea curand.
    @cosmo – avand in vedere masa monetara destul de redusa in circulatie, consider ca e mai usor ca BNR sa controleze cursul decat ca guvernul sa dea o ordonanta de urgenta… pentru ordonanta guvernul ar trebui macar sa stie sa scrie in timp ce pt modificarea cursului, joaca cu dobanda de referinta & RMO face treaba rapid –> vezi “atacul speculativ asupra leului” de anul trecut si interventia rapida a BNR
    @orfeu – e economica aceasta corelatie… problema cea mare e ca pt a incuraja exporturile, noi ar trebui sa exportam ceva cu elasticitate mare la pret… noi nu prea exportam nimic iar domeniile in care mai faceam exporturi au cazut (confectii in lohn, auto, mobila etc). Sunt sigur ca stiti si voi ca dupa ce nu au mai dat credite la PF, acum bancile au cam taiat creditarea si la PJ… in cam toate domeniile. Alte bunuri pe care le exportam sunt materii prime in forma bruta (cherestea spre ex.)… ce elasticitate sa aibe cheresteaua cand valoarea ei e de 5% din pretul produsului finit iar prod finit are pricingul independent de leu?
    Mai mult, China e un exemplu de crestere economica masiva dar fara cresterea la fel de masiva a nivelului de trai… sa speram ca nu vom ajunge si noi asa.
    @alex – corelatia dobanzi – curs exista si e normala… dobanda e pretul banilor. motivul pt care nu se aplica aceasta corelatie la fel de bine ca in alte perioade crred ca este tocmai… blocarea creditarii in multe state. Ce daca dobanda e 0 cand nimeni nu iti da bani nici macar cu 3-4%…
    @Romania te iubesc – felicitari… sincere felicitari. esti o persoana care are incredere in mersul economiei Romanesti si eu sper sa ai dreptate. Eu cel putin sper sa pierd mizand pe Euro si sa “duduie” economia din .ro –> sa am venituri bune in lei si pe viitor decat sa pierd pe toate planurile. S-ar putea sa-mi schimb strategia dupa ce vad planul de masuri anticriza… ce am vazut pana acum m-a facut sa rad… e groasa treaba iar politicienii sunt mult prea preocupati sa-si imparta posturile. Ca tot iubesti tara asta la fel ca si noi cei care inca nu am plecat… ce solutie vezi pentru clasa politica? e clar ca ne duc la groapa.

    Have fun and enjoy the crisis…

    PS: ma bucur ca mai sunt oameni inteligenti care discuta teme economice… sunt mult prea multi romani pe care “ii iubim” si pe ei alaturi de Romania pentru care in afara de ce a facut Alina Plugaru si M Ciumac nu mai conteaza prea multe alte chestii…
    poate aceasta stupiditate ne va trece prin criza mai usor pt ca oamenii acestia nu isi vor diminua cheltuielile prea curand. sau poate ca e doar o masura prociclica pe care ei o adopta si acum… in plin inceput de criza.

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente