Economie Publicat la 27.1.2009 20 comentarii
E bine si asa
Va mai amintiti situatia de anul trecut de la Dacia cand muncitorii au facut trei saptamani greva pentru a primi salarii mai mari? Atunci, sindicatele discutau de pe pozitii de forta, cerand mariri de salarii care nu erau corelate in nici un fel cu cresterea productivitatii muncii sau cu alti indicatori de performanta, mergandu-se doar pe principiul “sa ni se dea pentru ca meritam”.
In luna octombrie, cand inca se mai credea ca Romania nu va fi afectata prea mult de criza economica mondiala si motivate de iresponsabilitatea celor care au aprobat legea de marire a salariilor in invatamant, atat sindicatele din sanatate cat si cele ale functionarilor publici au amenintat cu greva daca nu vor primi cresteri similare cu cele ale profesorilor si imi amintesc de o replica a unui lider sindical care spunea ca “nu ne intereseaza daca sunt bani sau nu sau daca meritam sau nu, vrem doar cresteri similare cu cele din invatamant”.
Acum, la doar cateva luni distanta, muncitorii de la Dacia nu mai sufla o vorba despre cresterea salariilor ci organizeaza mitinguri in care cer pastrarea locurilor de munca, sindicatele din invatamant se multumesc cu o crestere mult mai mica decat cea initiala si aceasta aplicata esalonat si doar celor cu salarii mici, in timp ce cadrele medicale si functionarii publici vor fi nevoiti probabil sa accepte mariri care sa acopere doar rata inflatiei.
Astazi l-am auzit pe dl Basescu spunand la Radio Romania Actualitati ca nu va reactiona negativ daca guvernul se va intelege cu sindicatele pentru inghetarea salariilor si pensiilor in urmatoarele sase luni.
Sustin neconditionat o asemenea decizie insa nu pot sa nu ma gandesc la declaratiile din campanie, moment in care partidele se intreceau in a oferi cresteri de pensii, de salarii si ajutoare sociale tuturor celor care nu erau in stare sa supravietuiasca fara ajutorul statului.
Se pare ca la noi doar iminenta dezastrului ii face pe cei care ne decid viitorul (sindicate, guvern, presedinte) sa devina mai responsabili. E bine si asa.
Later Edit: tocmai cand am terminat de scris acest articol, am aflat ca atat dl Geoana cat si sindicatele nu sunt de acord cu inghetarea salariilor (sursa).
Am mentionat mai sus cuvantul responsabilitate? Mai gresesc si eu cateodata….


Cristian Orgonas, Timisoara, blogger din 2008. Am 10 ani experienta in Vanzari, Supply Chain si Achizitii, iar pe acest blog public articole pe teme economice.
27.1.2009, 7:24 pm
Khris,
acu’ tu nu faci altceva decat sa rasucesti cutitul in rana, pe principiul “v-am spus eu?”!
Asta desi ceea ce spui e foarte adevarat!
Din pacate responsabilitatea asta e scurta ca memoria candidatilor – actualmente alesi, si mi-as permite sa spun la fel de demagogica precum promisiunile din campaniile electorale!
27.1.2009, 7:26 pm
doar sindicatele celor din sectorul bugetar nu inteleg cat de grava e situatia si cat de periculos este sa ceri mariri salariale acum
imi amintesc de o declaratie a directorului STROE de la Dacia care spunea ca ar putea sa scada pretul si cu 2000 EURO / masina si ca aceasta scadere se face din profit
cei de la Dacia cunosc marja profitului cu care lucreaza francezii si de aia au cerut salarii mai mari, nu neaparat pentru ca erau multumiti cu cat luau
in Romania oricum nu e normal ce se intampla cu preturile si salariile
inflatia creste chiar daca somajul scade
am scris si eu despre asta pe blogul meu, traim un paradox ECONOMIC
http://taifuns.blogspot.com/2009/01/este-criza-dar-preturile-cresc.html
27.1.2009, 7:27 pm
khris> toata lumea stie ca in campanie se minte
daca salariile vor fi inghetate 6 luni este un semnal bun pentru investitorii straini si scapam de criza
27.1.2009, 7:40 pm
Iarta-ma, Khris, dar din partea mea pe Geoana si pe sindicalisti n-are decat sa-i ia naiba…:)
27.1.2009, 7:41 pm
@Kris: De ce ceri tu responsabilitate din partea sindicatelor atunci cand din partea politicului nu este? Sindicate si politic se vor bate in iresponsabilitati pana cand vor ajunge la o intelegere. Ce ti se pare anormal in asta? Sau cu ce te impiedica pe tine chestia asta sa traiesti?
27.1.2009, 8:03 pm
@mutulik: am decis sa imi incep anul plin de optimism iar acum incet incet ma dezumflu
@Taifun: Desi toata lumea stie ca in campanie se minte, cu cat minti mai mult cu atat esti mai votat. Asta este un alt paradox.
@Diana: din pacate nu ii ia nimeni, sunt tot acolo si isi vad de ale lor: Geoana aruncand niste firimituri saracilor iar sindicalistii raportand membrilor cresterea salarilor la hectar.
@DanBruma: daca eu intru cu tine intr-o afacere si te fraieresc, vei face si tu la fel (cu riscul de a te discredita) sau te vei retrage si nu vei mai face afaceri cu mine niciodata? Din pacate toti gandesc pe termen scurt: sindicatele sa mai obtina ceva iar partidele sa aiba liniste
27.1.2009, 8:30 pm
Multe din aspectele comentate de tine sunt universale. Si “masinistii” de la Boeing au facut greva pe motivul ca Boeing face bani buni si ei beneficiaza prea putin si dupa 2 luni de neactivitate au obtinut cateva concesii de la Boeing.
http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2008340022_webmachinists02m.html
Daca Boeing-ul erau in pragul falimentului (sau al concedierilor masive) cred ca greva era ultimul lucrul la care se gandeau si incercau sa fie cat mai sarguinciosi sa n-ajunga pe lista concediatilor. De asemenea se spune ca GM e in dificultate, pentru ca are costuri prea mari legate de beneficiile pe care trebuie sa le plateasca salariatilor (prezenti si fosti), beneficii obtinute tot prin presiune in anii 70.
Pomenile electorale sunt de asemenea populare si in alte tari. Nu neaparat in America, dar cu siguranta si in alte tari Est-Europene (Slovacia, Polonia, etc.).
Bineinteles, in Romania exista si o anumita iresponsabilitate autohtona, ca de exemplu numirea in posturi de conducere a tot felul de analfabeti si dilentati si din pacate nici macar iminenta dezastrului nu cred sa schimbe ceva in bine in privinta asta.
27.1.2009, 8:37 pm
O problema mare e ca presiunile de cresteri salariale in sectorul bugetar atrag dupa sine si presiuni in sectorul privat. Iar cresterile salariale “necontrolate” nu pot atrage dupa sine decat cresterea inflatiei + somaj. N-o spun eu, o spune Isarescu de mai bine de un an…
27.1.2009, 9:03 pm
Campionatul de “responsabilitate”
Trei tipuri de responsabilitate
? Responsabilitatea fata de promisiunile din campanie
In 2008 in campania electorala PNl a fugit de discutarea bugetului in parlament Asadar, PSD si PDL au avut macar scuza ca n-au avut la dispozitie nici un fel de informatie despre executia bugetara, deci au facut promisiuni pe baza datelor prezentate oficial de guvernul PNL la momentul respectiv
Tot in 2008 in campania electorala, PNL nu avea in schimb nicio scuza; in campanie PNL mintea cu toate ca – la guvernare fiind – stia mai bine decat toti ceilalti care erau perspectivele de deficit bugetar, iar pe 24 noiembrie fondul de pensii se prabusise deja –
Cu toate astea PNL promitea in campanie dublarea salariilor si pensiilor in campanie si negru pe alb in programul lor de guvernare.
? Responsabilitatea de a „forma†un guvern fara program de Guvernare
Campionatul asta e absurd pentru ca timp de 2 ani PNL si PSD au guvernat fara niciun program de guvernare deci fara niciun Obiectiv PUBLIC asumat, pentru care sa poata da socoteala la sfarsit de mandat.
Guvernul actual macar guverneaza dupa un program de guvernare si un program anti-criza dupa care poate fi evaluat – in timp de PNl a cheltuit banii statului dupa bunul plac, fara nicio responsabilitate pentru consecinte.
Deci, daca idea de a cere “responsabilitate” e corecta pentru ca reprezinta un „criteriu†– dar nu exista mijloace de a fi evaluata si nu se aplica tuturor la fel – atunci nu are nicio valoare, e doar o intoxicare politica.
? Responsabilitatea fata de promisiunile din campanie
Tot la capitolul responsabilitateâ€, deci „criterii†– intra asumarea in 2007 de catre PDL a renuntarii la guvernare in locul renuntarii la propriul program politic si a promisiunilor electorale din 2004.
Nu a mai existat in Romania (pana acum cel putin) vreun partid care sa renunte la ciolan, sacrificandu-si clientela politica doar ca sa multumeasca „electoratulâ€.
? Responsabilitatea fata de formarea unei majoritati stabile
Traian Basescu 2009
“Dac? voi ajunge la concluzia c?, de?i exist? o majoritate foarte puternic? în Parlament, nu voi putea fi parte a succesului acestei majorit??i sau în cazul în care criza economic? îi va afecta pe români mai mult decât ar trebui sa îi afecteze [...], sigur c? analizez ?i posibilitatea s? nu mai candidez înc? o dat?â€, a anun?at ?eful statului, în timpul unei emisiuni de la TVR.
â€Nu te po?i duce s? candidezi, dup? e?ecul unei coali?ii pe care ai stimulat-o s? existe”- Traian B?sescu ofer? o explica?ie pentru un posibil “pas” în viitoarea campanie pentru preziden?iale
http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/837339/Traian-Basescu-quotEste-posibil-sa-nu-mai-candidez-la-Presedintiequot-/
27.1.2009, 9:11 pm
Scuze de off topic da’ va invit sa-mi consolati durerea:
http://mtlk.wordpress.com/2009/01/27/nesimtire-indolenta-incopetenta-rea-vointa-spaga-romania-trezestete/
Sunt eu nebun?
27.1.2009, 9:55 pm
Prietene, esti incredibil de prost. Nu, nu-mi cer scuze…Esti atat de prost incat nu inteleg cum ai ajuns la 33 de ani fara sa fii internat intr-o institutie pentru oligofreni. Daca ai terminat ASE-ul la Timisoara si-ai mai facut un master la care te duceai 2 ore pe saptamana, ai deja impresia ca esti mult prea destept?
Nu stiu cat castigi tu pe luna la 33 de ani, insa, inainte de a-ti da cu parerea despre astfel de subiecte ar fi bine sa te gandesti ca:
1. Un INGINER la Dacia (deci nu muncitor), dupa 30 de ani de activitate, are un salariu net de 1700 RON. Asta in timp ce compania in care lucreaza raporteaza profituri record in istoria companiei, anunta ca se vand extraordinar de multe masini pe pietele externe, iar inginerii francezi care lucreaza in Romania castiga mii de euro.
2. Un profesor de matematica la un liceu normal (si in care elevii nu au bani de meditatii) si cu vechime de 25 de ani castiga 1800 RON net. Asta dupa ce se duce la scoala, preda unor viitori idioti ca tine, le corecteaza lucrarile, sta in fiecare zi si invata pentru ca programa de la minister se schimba de la an la an ( si de exemplu, trebuie sa te gandesti cum dracului le predai unor elevi notiunile de limita, integrala, etc. in 3 ore de matematica / saptamana) etc.
Si te trezesti tu, un ins la 33 de ani, cu un salariu cel putin la fel de mare cu al acestor oameni (desi ai o vechime mult mai mica), cu o inteligenta sub a lor, sa ii critici pentru ca vor sa traiasca mai bine.
Ergo, esti un tampit. Si mi se rupe daca-mi publici sau nu comentariul, am dat de blogul asta de pe hotnews, jur ca n-o sa-l mai citesc in veci.
Oamenii ca tine fac din tara asta un loc din care iti doresti sa pleci. Nu oamenii simpli de la care nu ai la ce sa te astepti, ci aceia ca tine, prostii scoliti la care ai avea ceva pretentii.
27.1.2009, 10:21 pm
@Vlad – dincolo de orice comentarii, in mediul privat esti platit atat cat meriti, daca nu iti convine pleci la alta firma.
Iar despre profesori: de ce ar trebui judecati diferit fata de alte categorii de bugetari? Spre comparatie, un medic salveaza vieti, deci ar merita un salariu de mii de euro pe luna insa castiga de cateva ori mai putin. Cand discutam despre salarii nu poti face abstractie de stadiul de dezvoltare economica pe care il are societatea in care respectivii salariati traiesc.
Dincolo de atacul personal complet gratuit la adresa mea, comentariul tau indica niste frustrari pe care cu greu le poti tine in frau.
27.1.2009, 11:15 pm
Nepoliticosul de mai sus e un roman tipic pentru online, dar ma rog, face trafic.
Ideea e ca in RO, indiferent de cum merge profitul firmei, salariile se indexeaza cu inflatia, in cel mai bun caz, iar singura cale de a obtine un 20 la suta e plecarea la alta firma, profitand de temporara si relativa penurie pe piata fortei de munca. Care cale, de indata ce inceteaza respectiva penurie, dispare si ea.
Cazul Dacia este elocvent pentru modelul de biznis in care patronul profita la maxim de modelul sau de afaceri, iar inginerul ala cu x ani vechime mananca de 1800 ROn lunar. Iar raspunsul onorabilului patron, este si mai elocvent : nu-ti place, dute in alta parte. Parca si dl Chris se potriveste cu reactia asta.
Dar parca nu asta era argumentul postului. Argumentarea postului se invartea in jurul necorelarii cresterilor salariale de la Dacia cu profitul. BA DA, ERAU CORELATE pina in 08, insa nu s-au intamplat.
27.1.2009, 11:25 pm
@Cezar Jipa: si eu lucrez in multinationala si stiu cat de greu este sa obtii o crestere de + 8-10% a salariului, indiferent cat de bune sunt rezultatele pe care le obtii. Daca ai un salar minim acceptabil pentru tine, poti trece peste unele frustrari insa daca tu stii ca meriti cu 30-40-50% mai mult decat castigi acum, este timpul sa pleci in alta parte.
Daca esti un bun profesionist, iti vei gasi usor o companie care sa iti ofere atat cat meriti.
28.1.2009, 12:16 am
geoana s a trezit peste noapte mare economist pe semne..stie el mai bine decat toti ce poate sa suporte economia noastra. oricum daca se sfatuieste cu tanasescu, nu ma mir ca vine cu pretentii de genu asta.
prevad un mare tam tam intre psd si pdl. astia din pdl sper eu, nu sunt chiar asa iresponsabili sa fie de acord cu majorari salariale ‘fara numar’ , in timp ce psd va marsa pe chestia asta, in sperantza ca vor atrage capital electoral ptr prezidentiale.
28.1.2009, 12:34 am
Atacul meu anterior nu a fost complet gratuit, intrucat tu ai niste idei pe care eu le consider gresite vizavi de niste categorii profesionale cu care tu nu ai intrat in contact. Si nu, nu am frustrari proprii, intrucat sunt absolvent de Automatica si castig destul de bine.
1. “In mediul privat esti platit atat cat meriti” este o mare minciuna. Sunt o gramada de oameni prin banci, IT si alte domenii private care ard gazul de pomana si isi castiga existenta scriind mailuri sau facand comunicate de presa, campanii de publicitate cretine, etc. Urmand rationamentul tau obtuz, unde ar trebui sa plece un inginer de la Dacia? La Mercedes? La Audi? La Rolls Royce Romania?? Vorbim de oameni care au 50+ de ani si care nu se pot reloca intr-o alta tara doar pentru ca unii ca tine au impresia ca pot pleca oriunde. Nu, in Romania sunt 2 sanse: Dacia sau Ford. Si, probabil compania la care tu lucrezi, iti da bonusuri in functie de productivitatea ta si de profitabilitatea companiei. Ori, atata timp cat compania da comunicate de presa ce anunta cresteri ale profitului, vanzari record in tara si in strainatate, te simti indreptatit la putin mai mult. Ma rog, sunt sigur ca daca la firma unde lucrezi tu s-ar face astfel de anunturi, insa salariile ar ramane constante, te-ai ataca. Dar esti prea redus pentru a te pune si in pielea altor oameni.
2. Sunt de acord cu faptul ca medicii ar trebui sa castige mult mai mult.. Am dat doar 2 exemple care mi-au venit la indemana, si pentru ca se intampla sa cunosc bine cele 2 medii si sa nu vorbesc in necunostinta de cauza. Cum faci tu… Si cred ca atata timp cat un game-tester de jocuri pe mobil (munca ce nu necesita diploma de facultate) castiga 3300 RON net, un profesor cu 25 de ani de experienta ar trebui sa castige mai mult, macar prin prisma faptului ca a invatat mai mult, il duce capul mai mult si are o responsabilitate mai mare in aceasta societate bolnava.
Daca vrei sa te consideri parte din elita tarii, incearca sa-ti mai deschizi capul un pic si sa privesti la inechitatile sociale din tara asta. Poate unii oameni s-au saturat de atata impostura si stiu ca si ei merita mai mult. Ma astept sa-ti editezi postul de pe blog, mai ales in sectiunea “erand mariri de salarii care nu erau corelate in nici un fel cu cresterea productivitatii muncii sau cu alti indicatori de performanta”. Analizeaza profiturile Dacia si volumul de vanzari, si apoi vedem daca mai scrii asa ceva. Si, iti spun din nou: si inginerul roman, si cel francez au o contributie. Numai ca unul castiga 1700 RON, celalalt 12000RON. Nu cred ca francezul din Romania are salariul corelat cu “productivitatea muncii”.
28.1.2009, 7:25 am
Basescu e adeptu’ politici coiului,participa da’ nu se baga
28.1.2009, 4:43 pm
@vlad: …”Si cred ca atata timp cat un game-tester de jocuri pe mobil (munca ce nu necesita diploma de facultate) castiga 3300 RON net” …Maestre la un moment dat incepusem sa dau dreptate unor idei care iti apartin…insa cu acest exemplu m-ai dat pe spate. Unde dracu castiga un game-tester 3300RON??? …net???? Daca ai terminat automatica si lucrezi ca game-tester esti terminat rau de tot. Sa ghicesc…Game Loft? In cazul in care totusi nu lucrezi ca game-tester inseamna ca esti foarte prost informat…si mai bine taci din gura si nu iti mai dai cu parerea despre salariile altora, parere absolut gratuita. Atentie! A nu se confunda job-ul de programator cu job-ul de game-tester. Crede-ma vorbesc in cunostinta de cauza. Am prieteni care lucreaza in acest domeniu pe functii de conducere nu la o firma, ci la mai multe…mai exact la 3. In rest toate bune si mai baga-te la un joc poate treci la nivelul urmator. In viata reala nu prea ai nici o sansa…succes
28.1.2009, 6:28 pm
Nu transformati un schimb mai acid de replici in jigniri, pina la urma comentam aici sa ne descretim fruntile si sa postam o opinie; poate a fost mai deplasat vlad (cel putin in primul comentariu cu siguranta) dar nu are rost sa degenereze mai mult prin interventii cu terti (@cezar jipa, @georgel) !
Toata povestea trebuia mai bine “tinuta in friu” de Khris ca un fel de “mediator virtual”, lucru dificil in opinia mea ! O dupa-amiaza placuta tuturor !
28.1.2009, 6:58 pm
@Vlad: una este sa nu fi de acord cu mine si alta este sa ma jignesit. Oricum, pentru a iti raspunde, un roman (in general) va avea salariul unui francez, german sau englez in momentul in care va fi la fel de productiv. Iar acum nu este si nici nu va fi in urmatorii 20 de ani.
@san_giovanni: am observat si eu ca in unele momente schimburile de replici degenereaza, insa pana acum, in afara unor jigniri la adresa mea, nu am considerat ca s-a depasit masura in asa hal incat sa sterg comentariile. O voi face insa fara probleme, nu doresc sa transform acest blog in hazna publica.