Blogroll

ARHIVA

Economie Publicat la 28.1.2009 29 comentarii

Cati kilometri de autostrada va avea Romania in 2012?

Pentru a putea raspunde la intrebarea din titlu, trebuie sa vedem ce s-a intamplat pana acum. Din motive lesne de inteles, pana in anul 2000 nu s-a construit nici un km de autostrada, noi fiind mult mai ocupati cu mineriadele si daramarea guvernelor decat cu elaborarea unor strategii de dezvoltare pe permen lung.

De bine de rau, lucrurile au inceput sa se miste sub guvernarea Nastase, cand s-au contruit primii 100km de autostrada, tot in aceeasi perioada semnandu-se si celebrul contract cu Bechtel, prin care americanii se angajau ca pana in 2012 sa termine autostrada Transilvania in schimbul a 2.2 miliarde de euro. Intre timp, Bechtel a inaugurat 5km din cei 415 iar costurile se pare ca se vor tripla.

Alegerile din 2004 au adus la putere Alianta DA iar programul cu care aceasta alianta a venit la guvernare prevedea realizarea urmatoarelor lucrari de infrastructura (sursa)

  • Autostrada Nadlac-Deva-Sibiu-Pitesti (prima cale, inclusiv variantele ocolitoare Pitesti, Sibiu, Sebes, Orastie si Deva): 459km
  • Autostrada Drajna-Cernavoda-Constanta: 115 km
  • Centura de autostrada Bucuresti Nord (prima cale): 50 km
  • Autostrada Bucuresti-Ploiesti si Comarnic-Brasov (prima cale): 138 km
  • Autostrada Brasov-Cluj (prima cale) si Bors-Oradea (prima cale): 257 km

Conform acestor promisiuni, la sfarsitul anului 2008 trebuia sa avem in lucru sau finalizati exact 1019km de autostrada. Ce s-a realizat din toate acestea? Conform Ministerului Transporturilor, la sfarsitul anului 2007 Romania avea 281km de autostrada si cum anul trecut s-au inaugurat 5 km, inseamna ca in acest moment lungimea totala a drumurilor cu profil de autostrada a ajuns la 286km.

Pe fondul dezvoltarii economiei in ultimii ani, problema infrastructurii a devenit una cronica, lipsa autostrazilor incetinind cresterea economica si ducand la pierderea unor investitii importante, noua fabrica Daimler din Ungaria fiind doar una dintre ele.

Comparativ cu 1990, parcul auto national s-a dublat (4.5 milioane de masini acum vs 2.2M in 1990) in timp ce infrastructura s-a pastrat practic aceeasi, situatie care generaza conditii de trafic absolut de neacceptat intr-o tara care se vrea civilizata. De la Timisoara la Bucuresti sunt 600km, dar ai nevoie de 9 ore pentru a ii parcurge, asta in conditii normale de trafic, fara zapada, ploaie sau polei. Circulatia in interiorul oraselor este si mai dificila, nervii soferilor fiind pusi la grea incercare de eternele blocaje existente in fiecare intersectie.

Tot datorita infrastructurii proaste, Romania se afla in topul european al accidentelor auto mortale, cu 749 de morti la un milion de masini, rata care este de 6 ori mai mare decat in Germania spre ex. (sursa)

Cum este la altii

Privind peste gard la vecinii nostri unguri, cehi sau polonezi (germanii sunt prea departe), vedem ca acestia stau „ceva” mai bine decat noi la capitolul infrastructura: Ungaria are 1013km de autostrada, Cehia 962 iar Polonia 761. Cifrele in sine nu sunt insa relevante avand in vedere diferentele mari intre suprafetele diferitelor tari si tocmai de aceea vom compara cifrele prin prisma densitatii autostrazilor pe km patrat de teritoriu.(sursa)

Acest indice are valoarea de 6.18 in Ungaria, 12,2 in Cehia si 2,05 in Polonia, in vreme ce Romania, cu o densitate de 1.2 metri de autostrada pe km patrat se situeaza mult in urma acestor tari. Pentru pentru a ajunge la standardul pe care il au acum ungurii, am avea nevoie de peste 1400km de autostrada iar pentru a ajunge din urma Germania, avem nevoie de peste 8000km.

Si pentru a nu exista nici un dubiu ca la ei se poate iar la noi nu, va spun ca in Ungaria s-au construit in ultimii 4 ani peste 440 de km de autostrada (in conditiile in care tara a trecut printr-o criza crunta ce a generat inclusiv lupte de strada), in Cehia 400 iar in Polonia doar 200 (desi la nivel de autostrazi nu sunt cu mult peste noi, per total polonezii stau mult mai bine avand in vedere ca la ei densitatea drumurilor publice pe km patrat este de 4 ori mai mare decat in RO).

Ce promit actualii guvernanti

In campania electorala, partidele s-au intrecut in a promite rezolvarea problemei infrastructurii iar in noul program de guvernare se da ca sigura inaugurarea a 1000km de autostrada pana in 2012, in timp ce alte cateva sute vor fi in constructie, ceea ce ar insemna in medie finalizarea a 250km de autostrada pe an de mandat.

Privind la promisiunile facute in ultimii ani dar neonorate, ne intrebam in mod logic daca sa mai avem sau nu incredere in planurile guvernului. Nu doresc sa critic inainte de a astepta materializarea acestor promisiuni insa se pare ca acum conditiile ne sunt ceva mai favorabile.

Pana in 2015, vom primi de la UE peste 4.5 miliarde de euro pentru investitii in infrastructura, deci bani sunt. Intrebarea este daca autoritatile romane vor fi capabile sa cheltuiasca acesti bani, avand in vedere ca pana acum nu s-a reusit cheltuirea nici unui cent din fondurile alocate in 2007 si 2008, desi am avut la dispozitie 700 de milioane de euro.

Un mare pas inainte il reprezinta simplificarea de catre guvern a procedurii de expropriere a terenurilor pe care se vor construi autostrazi, fiind simplificata si procedura de solutionare a contestatiilor depuse in urma achizitiilor publice privind autostrazile. In acest fel, lucrarile nu vor mai fi intarziate de catre cei care pe baza unor informatii confidentiale, au cumparat terenuri exact pe traseul autostrazilor iar acum doresc ca statul sa le plateasca un pret de cateva ori mai mare.

Anul 2009 a inceput cum nu se poate mai bine pentru ministerul transporturilor: saptamana trecuta, dl Berceanu a inaugurat primii 100 de metri de autostrada din acest an, ceea ce inseamna ca au mai ramas de inaugurat doar 249.9km pana la sfarsitul lui 2009.

Hai ca se poate!

Share

Tags: , , ,

29 comentarii

  1. taifun
    28.1.2009, 10:19 am

    Berceanu a declarat ca anul asta spera la 44 km de autostrada, eu cred ca nu se vor face nici aia daca nu se pune presiune pe BECHTEL

    aici este o comparatie cu UNGARIA care a facut dupa intrarea in UE sute de km autostrada, finantate din fonduri UE, vedeti cum se lucreaza la ei
    http://taifuns.blogspot.com/2009/01/vai-de-pib-ul-nostru.html

    noi daca nu atragem fondurile nerambursabile nu avem nici o sansa, din surse proprii nu ne permitem mai mult de 200 km in 4 ani

  2. taifun
    28.1.2009, 10:21 am

    khris> Ungaria avea 350 km in 2004 cand au intrat in UE
    daca acum au 1013 au facut in ultimii 4 ani peste 600 km , noi am facut 66

  3. khris
    28.1.2009, 10:26 am

    @Taifun: 2004-2008 inseamna 5 ani :-)

  4. mutulik
    28.1.2009, 10:45 am

    Dragilor,
    Parerea mea, vazand drumurile din Moldova, este ca pana acum nu s-au facut autostrazi din cauza ca nu s-a dorit implicarea lui Umbrareascu, Casuneanu &Co., acestia fiind mai apropiati de pesedei decat de liberali. Acum se vor face! Poate nu 1000 de km, dar cred ca autostrada Moldova (vedeti pe marginea lui E85 panourile cu Mitrea promitand realizarea ei in acest mandat) se va realiza. Sa vedem acum daca proprietarii terenurilor vor lasa la pret (pentru exproprieri) privind in perspectiva viitoarelor avantaje ce le pot veni intr-un mandat 2012-2016.
    In alta ordine de idei anul trecut vorbeam cu un prieten din Ungaria, ajunsesem la Budapesta cu masina si ma plangeam ca am facut mult prin Romania in lipsa unei autostrazi decente. Mi-a spus: “stai linistit, ai vostri nu si-au dat seama ce bani se pot face din treaba asta. Cand vor realiza, se vbor pune pe treaba!”

  5. Cati kilometri de autostrada va avea Romania in 2012? | Politica Telepedia
    28.1.2009, 11:03 am

    [...] guvernelor decat cu elaborarea unor strategii de dezvoltare pe permen lung, scrie Cristian Orgonas, pe blogul lui. This entry was posted on Wednesday, January 28th, 2009 at 11:02 and is filed [...]

  6. Cati kilometri de autostrada va avea Romania in 2012? | ShowBiz
    28.1.2009, 11:28 am

    [...] guvernelor decat cu elaborarea unor strategii de dezvoltare pe permen lung, scrie Cristian Orgonas, pe blogul lui. Citeste mai [...]

  7. caltabosu'
    28.1.2009, 11:36 am

    nu va faceti iluzii – noua ” strategie” e de concesionare a portiunilor greu de facut.
    Deci toti se baga la cele usoare – pe plat si la care pot sa umfle pretul ( Buc Ploiesti- Campina, Medgidia-Constanta, Arad-Timisoara) dar pe Valea Prahovei si pe Pitesti-Sibiu, nu cred ca vor incepe prea repede. Deci in 2015, nu 2012, vom avea fragmente de autostrazi care nu vor fi cap-coada, care nu vor duce decat in niste blocaje uriase. As zice ca vom avea 1 sau 2 autostrazi complete in 2020, daca nu se va tremina cumva petrolul pana atunci…
    Mai rau ca la calea ferata se lucreaza chiar mai prost, nu le monitorizeaza nimeni. De la Bucuresti la Constanta, intercity face 6 ore de 4 ani. Nu au fost in stare sa termini nici macar un fir din doua.

  8. Cercul
    28.1.2009, 11:39 am

    Interesanta analiza, mai ales prin prisma cifrele avansate. As fi fost insa curios sa aflu cum comentati ultimele afirmatii ale dl. ministru pe tema autostrazilor, afirmatii pe care le-am comentat recent in blogul La coltul strazii.

    http://lacoltulstrazii.wordpress.com/2009/01/26/america-lui-berceanu/

  9. Autogreen
    28.1.2009, 11:40 am

    Ungaria e o campie intinsa deci e simplu sa construiesti. Nemtii construiesc autostrazi de 100 de ani si sunt 82 de milioane de locuitori, deci iar comparam Loganu cu Mertanul, Romania a venit cu 100 de km de autostrada din comunism, iar dupa ce Iliescu a adus minerii de cateva ori la Bucuresti, le-a cam pierit cheful investitorilor sa dezvolte ceva aici. acum de bine de rau se construieste ceva. centura pietestului e terminata, se lucreaza la centura sibiului, vom avea si primii 40km din autostrada transilvania, etc. mergem incet dar mergem.

  10. Cati kilometri de autostrada va avea Romania in 2012? : ZIARE STIRI ROMANESTI
    28.1.2009, 11:51 am

    [...] guvernelor decat cu elaborarea unor strategii de dezvoltare pe permen lung, scrie Cristian Orgonas, pe blogul lui.[...] citeste toata [...]

  11. Autostr?zile ro?ii, galbene ?i portocalii - un ITist de dreapta
    28.1.2009, 12:28 pm

    [...] face aici o analiz? foarte pertinent? a situa?iei infrastructurii rutiere române?ti, cu accent sporit pe [...]

  12. hash
    28.1.2009, 12:31 pm

    @autogreen – Slovenia este tot o campie intinsa oare? Da o raita pe autostrada Maribor-Ljubljana-Triest si o sa te cam minunezi de ce s-a putut face acolo pe un teren mult mai accidentat decat oriunde in Romania.

  13. rodica
    28.1.2009, 12:31 pm

    N-am nimic cu Berceanu ca e oltean de-al meu, dar cum a promis acum cativa ani marea cu sarea, ce credeti ca-l impiedica si acum sa faca simple promisiuni? Pentru politicieni nu e greu sa lanseze diverse afirmatii care stiu ca nu le pot sustine. Parca il si vad pe Berceanu, la sfarsitu mandatului, ca da vina pe birocratie, pe firmele care trandavesc pe banii publici sau eu stiu ce motive mai scoate el din jobenul magic pentru a justifica faptul ca nu a pus in practica ce isi propusese.

  14. Andruska
    28.1.2009, 12:58 pm

    @ hash
    Autostrazile din Slovenia sint o minune. Nici nu te plictisesti, peisajul din jur e extraordinar. Din pacate, tocmai pentru ca acum construiesc km de autostrada in draci, sint si foarte scumpe (mergi vreo 30 km si pac! – scoti 2 euro… :(
    @ Khris
    Din Budapesta ai autostrada catre fiecare vecin al Ungariei… Ca atare, tara se poate traversa foarte usor, si – mai ales – foarte ieftin, o vigneta pentru o luna in Ungaria costind aproximativ 16 euro

  15. Autogreen
    28.1.2009, 1:00 pm

    @hash-Autostrada A1 din Slovenia a fost inceputa in anul 1970, iar baietii astia muncesc in vest pe salarii de 1000 de euro de 30 de ani, de cand Tito conducea Yugoslavia. Noi in Romania avem 4mil de oameni care muncesc iar restul sunt paraziti.

  16. hash
    28.1.2009, 1:32 pm

    @autogreen – in 2007 – ultima data cand am trecut prin Slovenia inca se construia de zor la anumite sectoare de autostrada. Chiar nu stiu cand s-au apucat de construit la ea, mie unul partea construita prin Alpi mi s-a parut ca si constructie mult mai noua decat cele similare din Italia sau Austria.

    Oricum, ideea de baza e ca daca exista vointa, atunci se si poate face. Slovenia are cam 2 milioane de locuitori cu totul, deci e de 10 ori mai mica decat Romania, asa ca mi-e greu cred ca au mai multi bani la dispozitie din bugetul lor pentru dezvoltarea infrastructurii.

  17. hash
    28.1.2009, 1:43 pm

    @ Andruska – taxa aia pe care o platesti pe 30 km de autostrada prin munte, oricat ar fi de scumpa, se compenseaza atat prin timpul economisit cat si prin economia de carburant. O situatie similara este si cu podul Millau din Franta, care are o taxa de 5-7 euro pentru a-l trece, dar scurteaza drumul obisnuit cu peste 50 de km si peste o ora…

    La cum se circula in Romania, chiar si cu taxe mari de autostrada (5 euro / 100 km) tot ar fi avantajos pentru cel care vrea sa ajunga rapid din A in B. As prefera de 1000 de ori sa dau toti banii economisiti pe carburant pe taxa de autostrada in conditiile in care m-as putea deplasa cu o medie orara de 100 km/h decat cu 60 ca in prezent.

  18. taifun
    28.1.2009, 1:50 pm

    “dl Berceanu a inaugurat primii 100 de metri de autostrada din acest an, ceea ce inseamna ca au mai ramas de inaugurat doar 249.9km pana la sfarsitul lui 2009.
    Hai ca se poate!”

    :) :):) cate 100 m pe an si si ajungem la 1000 km :)

  19. Cati kilometri de autostrada va avea Romania in 2012? | Telepedia
    28.1.2009, 3:01 pm

    [...] guvernelor decat cu elaborarea unor strategii de dezvoltare pe termen lung, scrie Cristian Orgonas, pe blogul lui. This entry was posted on Wednesday, January 28th, 2009 at 14:00 and is filed [...]

  20. san_giovanni
    28.1.2009, 3:25 pm

    Greu raspuns si pentru previzionari buni : daca suntem optimisti, Bucuresti-Constanta gata, Bucuresti-Ploiesti si cite ceva pina la Brasov si poate un 50-60 km din Nadlac-Sibiu ! Comentariile de ce ungurii si cehii (sa-i lasam pe polonezi ca tot “puturosi” sunt si astia, puteau sa aiba 2000 km pina acum) au mai multi, mult mai multi km de autostrazi raportat la suprafata, este ca acolo a existat vointa politica si dorinta de a face turism…
    Daca ii soptea cineva lui Ceausescu, bai nea, nu facem petrochimie, facem autostrazi ca Tito, in 5 ani aveam 1000 km. de autostrada si acum modernizam doar tunelele ca in Slovenia, ca sa corespunda normelor UE !

  21. khris
    28.1.2009, 7:06 pm

    @mutulik: asteptam momentul respectiv de cel putin 8 ani…
    @caltabosu &rodica: tare as vrea sa nu aveti dreptate :-)
    @autogreen: vreau autostrazi, nu ma intereseaza detalii de genul terenului accidentat. Avem bani, ce ne mai lipseste?
    @Andruska: stiu, anul trecut am facut de vreo 4 ori drumul Timisoata-Viena iar vigneta costa ~1200 forinti pentru10 zile.
    @Hash: total de acord, si eu vreau sa platesc dar se pare ca astia nu au nevoie de banii nostri :-)
    @Taifun: da, vom ajunge la 1000km in 10.000 de ani…., pana atunci va veni noua era glaciara
    @san_giovanni: eu as fi fericit daca pana in 2012 actualul guvern va finaliza macar jumatate din ce a promis

  22. Sabotor
    30.1.2009, 6:07 pm

    khris, 1200 costa aia pe 4 zile. Aia pe 10 e 2000 si ceva. Oricum, merita fiecare forint cheltuit.

  23. khris
    30.1.2009, 7:51 pm

    ai dreptate, le-am incurcat :-)

  24. Matei Ionescu
    14.3.2009, 12:16 pm

    ma bucur ca sunt si alti oameni preocupati de problema autostrazilor lipsa din romania. Nu zice nimeni ca trebuie sa fim neaparat germani peste noapte si nici ca trebuie sa terminam cei 2000 de km de autostrada maine, dar cred ca trebuie sa facem cat mai multe valuri ca sa inteleaga clasa noastra politica necesitatea unei infrastructuri rutiere la standard european. Daca am fi consecventi si am termina in primul rand ce am inceput (vezi autostrada soarelui care se opreste in camp) si am face putinul de care suntem instare pas dupa pas in directia propusa si nu haotic, 40 km in dobrogea, 5 km in transilvania…., am reusi sa avem macar un culoar de trecere prin tarisoara noastra minunata

  25. Khris
    14.3.2009, 12:30 pm

    @Matei Ionescu: se lucreaza cam haotic dar situatia nu mai poate continua asa. Sunt curios cati km vom avea in 2012.

  26. toni
    17.11.2010, 11:10 pm

    ai sa fim realisti daca ar termina de construit tronsoanele metionate. de unde credeti car mai suge astia bani ca doar in acest mod de a munci se fac perduti milioane de euro. daca sar vrea cu adevarat un minim de 100 km sar realiza pe an + ca noi mai platim si dublu daca nu triplu km ca domni care ne conduc fie ei P S D-sti sau actuala guvernare saracuti au inteles ca la o licitatie cine construeste cel mai scunp km castiga licitatia ca doar avem bani. oare nici o firma din romania nu era in stare sa faca autostrada transilvania ? chiar trebuiau sa vina americani.

  27. Kacagjunk együtt a mindenkori román szállításügyi minisztereken « kovacspeter.eu's Blog
    18.11.2010, 5:20 pm

    [...] 2004-ben a DA választási szövetség (PD és PNL) programjában négy év alatt 1019 kilométer autópálya felépítése szerepel. [...]

  28. danut
    6.6.2011, 10:41 am

    eu cred ca am cam ramas cu tehnologia in urma.
    sarputea sa facem ceva ce nici japonezi nu au,de pilda noi o sa facem pe sub pamant

Aboneaza-te!

RSS Vrei sa fii la curent cu articolele publicate pe BusinessDay.ro? Aboneaza-te acum prin RSS. Nu te costa nimic!

Din aceeasi categorie

Comentarii recente